1.134 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

Race nær schæferen? Race nær schæferen?

Ja som overskriften hentyder til, søger jeg en hund meget nær schæferhunden. Jeg vil meget gerne have en schæfer, men da kæresten ikke bryder sig om den race, bliver jeg nød til at finde et alternativ.

Jeg leder efter en god arbejdshund, da jeg vil træne lydighed, spor, agility og eventuelt noget IPO.

Men hvilken hund ville kunne gå ind og erstatte schæferen i denne træning? Jeg har altid været fasineret af schæferen da jeg syntes det er en smuk hund med et fantastisk sind.

Håber der er nogle der sidder inde med et fantastisk bud, da jeg ikke rigtigt selv har kunne finde nogen hunderace der lige matcher mig...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Race nær schæferen?
  • #1   12. nov 2008 Har du kigget på de belgiske (og evt hollandske) hyrdehunde?

• #3   12. nov 2008 Malinois

• #4   12. nov 2008 mizz White - Så nemt narrer jeg ikke min kæreste.. Har prøvet... ;o)

Michelle - Nope super... Dem må jeg lige undersøge..

Nu er det ikke så meget udseendet jeg går efter, mener deres drift og temperament.

• #5   12. nov 2008 Sofie - Nej syntes det er en alt for nervøs hund.

Mie - Okay, endnu et super bud... Må lige læse lidt om dem..

• #6   12. nov 2008 Malinois - Ikke lige den hund, er ikke interesseret i flere hunde med agressioner overfor andre dyr.

• #7   12. nov 2008 ærgeligt hun ikke kan lide en schæfer det er virkelig en dejlig hund... er det af udseende eller temperament du søger en der minder om

• #8   12. nov 2008 Temperament, det er udseendet han ikke kan lide. Eller han hader det faktisk, det er deres bagparti han ikke kan lide og så mener han at de er utilregnelige og lumske.

• #10   12. nov 2008 Mia >

<b>Malinois - Ikke lige den hund, er ikke interesseret i flere hunde med agressioner overfor andre dyr.</b>

ØH - har mallerne da det ?!?

På hvilket plan skal den kunne træne IPO ?!?

- Men ellers racer der med mere eller mindre succes kan bruges til dette:
    Schæfer, Malinois, Airedale Terrier, Riesenschnauzer, Dobermann, Rottweiler, Beauceron osv.

For alle gælder der, at det er vigtigt at vælge fra den rigtige kennel og ikke mindst linier...

/Carina

• #11   12. nov 2008 Mia, der er jo forskel på individer

Det er bestemt ikke alle hunde i alle racer der har det samme karaktertræk og jeg har da hørt om flere Malinois som ikke har agressioner over for andre dyr (flere end jeg har hørt om at der har - men har så heller ikke kendskab til så mange).

• #12   12. nov 2008 Carina - Ja det står der i hundebogen.

Vil bare træne det som aktivering af hunden, og for hyggens skyld, intet professionelt.

Tusind tak, der er lidt forskellige at vælge imellem...

• #13   12. nov 2008 Mie - Okay, så ved jeg ikke hvorfor det står så tydeligt i bogen, der står også at den kan blive en god familie hund, men at den er meget reserveret overfor fremmede og agressiv overfor andre dyr.

• #14   12. nov 2008 ellers kan en blandning være spændende... så nogle golden schæfer blandinger herinde det kan være man kan finde en med schæfer sind?

• #15   12. nov 2008 Line - Hmm ja man kan selvfølgelig aldrig sige. Men er ikke interesseret i en blanding, vil vide hvad jeg står med så jeg ved hvad jeg skal arbejde ud fra.

• #16   12. nov 2008 Mia >

<b>Mie - Okay, så ved jeg ikke hvorfor det står så tydeligt i bogen, der står også at den kan blive en god familie hund, men at den er meget reserveret overfor fremmede og agressiv overfor andre dyr.</b>

Det er så nok et godt eksempel på at man ikke skal tro på alt hvad man læser i bøgerne ;o).

Jeg havde tidligere en lab-blanding, og nu har jeg to maller ... ingen tvivl om hvem der har været mest aggressiv overfor både andre hunde og som ikke brød sig om fremmede mennesker. De to maller har jeg aldrig haft problemer med, selvom de er meget med rundt omkring - labben var derimod et mareridt at have med :o(.

Men når det er sagt, så er en malle ikke en begynderhund - man skal vide hvad man vil, og hvad man har med at gøre !

/Carina

• #17   12. nov 2008 Mia, prøv at kontakte et par ejere af racen og et par opdrættere. De kan langt bedre fortælle dig om racen end en hundebog kan.

Det er ihvertfald tosset at vælge racen fra fordi at der står noget fordrukkent sludder i en eller anden bog.

• #18   12. nov 2008 Så skal du i hvert fald ikke vælge en hovawart. Den er "værre" end mallen på de punkter.

Men hvad med en flatcoated retriever?

• #19   12. nov 2008 Mie - Nu er det bestemt også meningen at der skal besøges kenneler og opdrættere, og har lige siddet og kigget lidt rundt på google hvad jeg kunne finde af opdrættere.

Men ville også bare høre om der var nogle gode forslag til hunde som skulle undersøges nærmere. Fordi bogen siger det, er det heller ikke ensbetydende med at jeg vælger hunden fra, eller at jeg ikke undersøger det nærmere.

Jeg skrev bare herinde at jeg ikke er interesseret i flere hunde med agressioner overfor andre dyr.

• #20   12. nov 2008 Har du set på aussien? Det er en super arbejdshund, ligner overhovedet ikke schæfer af sind eller udseende, men er efter min mening en af de bedste arbejdshunde når man taler lydighed, agility, spor, rally og hyrdning.

• #21   12. nov 2008 Mette - Ja det har jeg faktisk, den har jeg sturderet meget, sammen med collien. Og vi har også snakket lidt om at det skulle være en af dem, kæresten er mest til collien da han syntes det er en smuk hund, men jeg syntes der er noget kedeligt over en collie, ja ved ikke helt hvordan det skal forklares.

Men den autralske sheepdog har jeg gået lidt og overvejet da jeg også har fundet frem til at den er en fantastisk arbejdshund, men igen det er jo ikke en schæfer... Men må tage ud og opleve nogle forskellige, så kan vi vel forhåbentligt blive enige om en race, eller vi må vel kunne finde en race som både tilgode ser mine ønsker og som han kan leve med...

• #22   12. nov 2008 Mia >

Hvis du kigger på en aussie, der skal kunne bruges til IPO, så kunne en hvalp herfra godt være en mulighed:
    (link fjernet)

- Jeg har trænet sammen med Raggie, og hun er en rigtig god hund ... også udenfor træningsbanen :o).

/Carina

• #23   12. nov 2008 Jeg laver lige en rettelse til mit indlæg det hedder ikke en sheepdog, men en shepherd. Min fejl...

Carina - Det vil jeg da kigge lidt på så...

• #24   12. nov 2008 Hvad med en border collie? Det er en dejlig hund smiley

• #25   12. nov 2008 Der er væsentlig meget gang i en aussie end en collie, du kan finde fine arbejds linier i begge racer, så se dig godt for. Vil give Carina ret, hvis man skal have en ren arbejds aussie i Danmark skal man se efter Kennel Liga hundene, de kører i et højt gear, men arbejder utrolig godt.

• #26   12. nov 2008 Takker mange gange for rådene.. Har kigget hjemmesiden, og vil bestemt have den i tankerne. Dog er det ikke en hund jeg skal have her og nu, men regner med det bliver engang i slutningen af næste år, måske endda først i 2010, men så har jeg også god tid til at finde den helt rette hund, og det helt rette sted at få den fra.

Malene - Border collien siger mig ikke rigtigt noget, den vækker ingen interesse i mig.

• #28   12. nov 2008 fruit - Nej ved godt at schæferen ikke er lumsk eller utilregnelig, men desværre opfatter kæresten dem sådan, og har derfor sagt nej til at han vil have sådan en hund.

Ja hvis jeg ville havde trænet IPO på højere plan havde jeg også helt klart valgt schæferen, har set dem arbejde og det er en lækker hund at arbejde med. Men da schæferen ikke er en mulighed har jeg vælgt at finde en hund som måske bare kan træne lidt IPO på hyggeplan.

• #29   12. nov 2008 Charlotte - Har beskrevet længere oppe hvad han ikke kan lide ved dem, han syntes de er grimme, de går mærkeligt, de er lumske og utilregnelige.

Og da det er en hund der skal indgå i vores fælles fremtid ønsker jeg ikke at have en hund der kun er min. Jeg mener det er vigtigt at en hund bliver valgt i fællesskab og at begge parter ønsker at leve sammen med denne hund, da hunden ellers ville kunne mærke det.

• #30   12. nov 2008 Altså man skal jo også svinge mentalt med hunden, og hvis man ikke er til schæferens psyke så skal man ikke vælge sådan en, lige meget hvor mange søde og rare eksemplarer man kender af racen.

Hvis man vil træne IPO på højt plan er det nok dober, malle eller schæfer man skal vælge, men jeg forstod det som om det bare var på "hobby-plan"

• #31   12. nov 2008 Fruit - Nej det ville nok også ryge af planen hvis dette er valget.

Men må jo tage ud og få kigge3t på nogle forksellige racer så vi kan finde ud af hvilken hund der er noget for os begge 2.

• #32   12. nov 2008 Mette - Det er også helt rigtigt forstået, jeg ville træne IPO på hobby plan. Har ikke været min plan at træne IPO på højtplan, for så havde jeg valgt hund.

Men jeg vil ikke leve sammen med en hund min kæreste ikke har det godt med, derfor søger jeg en hund som ville erstatte noget af det gode jeg ser i schæferen, men samtidig være en hund som min kæreste er interesseret i.

Håber i forstår.

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #33   12. nov 2008 Nu kan jeg se at du har en Rottweiler tæve. Hvorfor bruger du ik bare hende?

• #34   12. nov 2008 Anne - Det er min mors hund, og ikke en der egner sig til det. Hun har ikke psyken til træningen.

• #35   12. nov 2008 Da jeg skulle vælge hund ville jeg i første omgang have border, pga. arbejdsevnen, men heldigvis sagde manden nej, han brød sig ikke om deres holdning og gang... Derfor kikkede jeg på aussien der ikke har den "krybende" gang borderen har, og det er jeg virkelig glad for i dag, da jeg passer meget bedre til aussien end borderen. Jeg vil give Mia ret i at alle parter skal være enige i racen, lige meget hvem der skal træne den, og hvad argumentet er..

• #36   12. nov 2008 Fruit - Jep forstod jeg godt... Er også helt iorden, det er da dejligt at folk siger til når jeg har fået forkert info, og vil da helt klart også vende den med kæresten. Altså at mallen måske kunne være et forslag..

• #37   12. nov 2008 Mette >

<b>Hvis man vil træne IPO på højt plan er det nok dober, malle eller schæfer man skal vælge, men jeg forstod det som om det bare var på "hobby-plan"</b>

Det er vist meget-meget sjældent at dober er med på højt plan i IPO efterhånden :o(.

Når ikke det er maller eller schæfer, så er Airedale Terrier et godt alternativ :o).

/Carina

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #39   12. nov 2008 Nå ok, men så er en Rottweiler vel et godt bud?

• #40   12. nov 2008 Hvis i går efter et ordenligt opdræt er der altså rigtig gode chancer for at finde en hund med mentaliteten iorden.

Hvis jeg var Jer ville jeg vælge enten mallen eller den grå schæfer.

Prøv at tage kontakt til specialklubberne, tag til nogle træningsaftenener (efter aftale) og tag ud og mød nogle opdrættere (igen efter aftale)

Hvis du virkelig vil noget med sporten, så er den rette race/opdræt vigtigt.

• #41   12. nov 2008 Selvfølgelig, det er da let at forstå. Når man er to skal man begge være med til at vælge hund. Det er klart. Og så er det jo dybest set ligemeget hvad det er ved schæferen din kæreste ikke kan lide.
    Der er sikkert mange som er helt vilde med en schæfer, men det er din kæreste så ikke, og det skal han have lov til.
    Jeg ville heller aldrig eje en schæfer. Jeg kan sagtens synes de er søde, men det er altså bare ikke en hund for mig, og det må folk jo bare acceptere, selvom de selv synes det er en dejlig hund.

I skal finde en hund som i begge to synes er dejlig, og der er da masser af racer som passer på det du gerne vil med den, når nu IPO kun behøver være på lavt niveau.

• #42   12. nov 2008 Charlotte - Vi har skam kigget på schæfere træne og også når de er hjemme i stuerne. Har gjort alt hvad jeg kan for at få ham til at kunne lide dem, men det virker ikke. Han har skam givet mig lov til at må få en, men ønsker ikke at have en hund vi ikke er enige om, slet ikke når det skal være en familiehund.

Vi skal være fælles om tingene, ellers tror jeg bare ikke på det dur i det lange løb.

• #43   12. nov 2008 Malene - Ja det er også sådanne racer jeg er på udkig efter, nogle som jeg kan bruge til det jeg gerne vil, men som også opfylder det min kæreste kan lide ved en hund.

Fruit - Det syntes jeg er ret sejt du har den holdning, så ved kæresten også hvor skabet står. Men jeg må ærligt indrømme at da jeg ikke ser særlig meget i hunde som ikke er arbejdsvillige, syntes jeg ikke det er nogen god ide hvis vi ikke går på kompromis. For jeg tror det ville ende i at vi gik fra hinanden, for han ville være irriteret på mine hunde og jeg på hans. Og det bringer for mig, intet godt med sig.

Så det vigtigste er at vi finder en hund vi begge kan leve med, men som jeg kan bruge til det jeg gerne vil.

• #44   12. nov 2008 Der er så stor forskel på hunde man ser, og hunde man selv opfostrer. Jeg tror ikke på, at din kæreste vil finde hunden lumsk, hvis han har haft den i sit hjem fra otte uger ;o)

• #45   12. nov 2008 Jeg hilste på en Lakenois, som også er en belgier... den var ualmindelig rolig... især i forhold til mallen og tervuren.... den er krøllet i pelsen, ligner et krammedyr ( smiler ) ... og ejeren fortalte, at de var ligeså gode til f.ex. IPO arb. som de andre belgiere.... dog er den mere rolig...

• #47   12. nov 2008 DIMACE >

<b>og ejeren fortalte, at de var ligeså gode til f.ex. IPO arb. som de andre belgiere</b>

AAAAHHHH - det er så nok et godt eksempel på at man ikke skal tro på alt hvad man hører ;o).

Hvis vi snakker IPO, så kan man vist ikke komme udenom at mallen (brugslinier) er klart suveræn i forhold til de øvrige belgiere ;o).

Men selvfølgelig kan de øvrige belgiere bruges til IPO på hobbyplan...

/Carina

• #48   12. nov 2008 du skal da have en rottweiler, det er jo også en brugshund, der gerne vil arbejde:-)

• #49   12. nov 2008 hov, så først bagefter rottweileren i din profil....skal du have en rottweiler, skal du være sikker på hvad linier/forældre den er efter, så du får en, med lidt hår på brystet:-) for de vil rigtig gerne arbejde.

• #50   12. nov 2008 Hvad med en dobermann, den ligner rigtig meget schäferen. Og så er det en god og kærlig hund, der elsker alle former for træning!

• #51   12. nov 2008 Når du har overvejet collien, har du så også tænkt på den korthårede. Denne bruger arbejder meget med sin http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=16736

• #52   12. nov 2008 Doberen egner sig fint til IPO, også på topplan. Grunden til man ikker ser mange dobere på topplan, er at den er senere udviklet end schæfer, maller og andre, og at den kræver altså mere arbejde. Kender personligt flere som har dobere som konsekvent får over 270 point i mesterskaber, deriblandt Ali's Black Palmas som ikke har fået under 282 de sidste 2 år.. Det kommer man ikke sovende til.

• #53   12. nov 2008 Den sorte spids er et godt alternativ til en schæfer og kan mange af de samme ting. Jeg har haft begge dele samt en krydsning, så jeg har lidt at sammenligne med. Den kører dog ikke så højt i byttedrift som en schæfer, men hvis det kun er for sjov, så er det jo ikke noget, du har brug for som sådan.

Den er en fantastisk brugshund, og der er flere elitemestre inden for lydighed, og flere har placeret sig rigtigt højt inden for DCH også med sporarbejde, plus vi er et par stykker, der henholdsvis i hjemmeværnet og under beredskabsstyrelsen er ved at blive uddannet til redningshundeteam.

• #56   12. nov 2008 Fruitbatten: har du ikke hørt om udklædning...Loooool

• #57   13. nov 2008 Hold da op med svar, forsøger så vidt muligt at svare alle i dette indlæg...

CH - Ja det har du ret i, men jeg vil nødig blive uvenner over en hund. Vi må kunne blive enige på et tidspunkt.

Gitte - Ja den er med i mine overvejelser.

DIMACE - Ja men ikke en hund jeg ville falde for, ser intet kønt i den.

Pia - Kender godt både tervueren og groenendael, men tror ikke det er hunde jeg ville kunne arbejde sammen med. Syntes de er meget forsigtige.

Lykke - Ja jeg skal have en rotte på et tidspunkt det er helt rigtigt, men det bliver først når vi får købt vores nedlagte landsted. Men ja mit hjerte brænder for rotten og for schæferen...

Kirstine - Nope en dobber skal vi ikke have, den er kæresten også imod.

Laila - Jeg er ikke meget for at vi skal have collier, syntes de er en smule kedelige.

Annette - Nej den er ny for mig, den må jeg hellere undersøge lidt om. Dog er det ikke helt det jeg søger hos en hund, mangler lidt noget byttedrift, da det er det jeg gerne arbejder ud fra.

Så er alle vist blevet svaret, hvis ikke så råb lige op.

• #58   13. nov 2008 Fruit - Jamen hvis vi ikke finder en hund jeg kan arbejde sammen med og som jeg vil få det godt med at skulle være så tæt med hele tiden, så er det bestemt også mig der går ind og vælger i sidste ende.

Da det er mig der skal stå for det meste med denne hund, er det klart også mig der skal fungere bedst sammen med den. Syntes bare det kunne være rart hvis vi kunne finde en race som passede os begge og som jeg ville kunne have et tæt samarbejde sammen med.

Og da jeg ikke er særlig kræsen med hunde så tænkte jeg at det sagtens kunne lade sig gøre. Men han er mere som din mand, han vil også have en hund som er rolig indenfor, men til gengæld har han intet imod at den kører højt udenfor.

Dog er vi sammen blevet enige om at vi syntes det er trælst med hunde der har problemer med andre dyr, så det er klart en af de ting vi kigger meget på ved vores valg af hund + at der gerne skulle komme børn i fremtiden, så det skal også være en hund der kan fungere i et hjem med børn.

Bare så det er på plads, så vil træningen af hunden ikke blive sat tilside når det bliver tid til barn, da det ligger meget fast i vores mening at hundene altså kom først, og også er vores børn.

• #59   13. nov 2008 Nej, jeg har fejl tolket det du har skrevet. Min er glad for hunde, helt bestemt. Vi er bare ikke til samme racer, desværre.

Jeg havde nok aldrig kunne leve med en mand som din, bliver du aldrig vred over at han ikke snakker med dem eller noget?

• #60   13. nov 2008 fruit batten en rigtig hund ser naturlig ud R

Selvfølgelig skal hun da gå på kompromis....
    Desuden virker det, på mig, ikke som om en anden race ikke ville kunne dække de ting hun gerne vil. Og hvis en anden race vil kunne gøre begge parter glade, så synes jeg da bare at det skal være sådan.

• #61   13. nov 2008 fruit - det ville virkelig tænde mit temperament.

• #62   13. nov 2008 Jeg har det sådan, at fandt min mand ud af, at han ville træne agillity eller gå på jagt, så ville jeg da ønske, at han købte den race, han fandt bedst til det. Det vil jeg ikke blande mig i - trods det, at jeg selv kun vil have schæfer.

Jeg tænker, at hvis en vigtig prioritering er træning, så må racevalget jo gå derefter - og da det jo er den, der skal træne hunden, der skal lave arbejdet med det, så er det for mig oplagt, at det skal være efter dennes valg.

Men ok - er man dødsensræd for en race (hvilket jeg slet ikke kan forestille mig at man er, når hunden er vokset op hos en), så er det da noget besværligt.

• #63   13. nov 2008 CH - Nu har ingen sagt at han er rad for denne race, blot at han ikke kan lide dem. Og vi har valgt at finde en race som passer os begge 2, da det er det vigtigste mellem os.

Fruit - Jeg tror ikke jeg ville kunne leve sammen med en som slet ikke gad mine hunde.

• #64   13. nov 2008 Jeg synes bare at de må blive enige om en race. Det nytter jo heller ikke at købe en schæfer hvis han synes de er ubehagelige. Men han må selvfølgelig også rykke sig lidt, og så må de mødes på midten med en race der opfylder begges behov.

• #65   13. nov 2008 Jeg var selv blevet tosset hvis min kæreste bare ville have en schæfer, og så skulle det bare være sådan.... jeg ville helst have lidt indflydelse på hvem der kommer til at bo hos mig.

Kommentér på:
Race nær schæferen?

Annonce