{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.448 visninger | Oprettet:

Border Collie og Dansk Svensk Gårdhund {{forumTopicSubject}}

Hej,

Er det nogen, der ved, om en blanding mellem en border collie og en danske svensk gårdhund er noget godt køb?
Kan man vide sig sikker på, at colliens gener træder igennem? Den jeg påtænker mig at købe er en han og langhåret....men fordi den er langhåret nu, er det måske ikke ensbetydende med, at collie-generne er der også?

Mvh, Nina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Border Collie og Dansk Svensk Gårdhund
  • #1   2. jan 2006 Husk på at border collier er ekstremt aktive og man skal lave noget med den. Som agility eller noget :o)

• #2   2. jan 2006 Min venindes hund skulle være en sådan blanding, men det er dog ikke helt sikkert:
    (link fjernet)

• #3   2. jan 2006 Hej,

Jeg ved ikke, om jeg er 100% ude efter en renracet border.... Men jeg vil helst have border-sindet!! Og om "looket" fra Border Collien er der, har også betydelse; men jeg har ikke de mange penge en ren-race koster. Ikke fordi jeg er nærrig, men fordi jeg ikke har råd.
    Jeg kender ikke lige nogen her på Fyn, som er gode til at vurdere den hvalp jeg har set på...
    Men er det en DUM blanding - Border Collie og gårdhund?

• #4   2. jan 2006 Hej JulieA,

Ja, det har du ret i. Men er selv et aktivt udemenneske, så det skulle ikke være et problem. Har også haft Cocker Spaniel og Schæfer, som begge er racer, der kræver "sin mand" (eller kvinde *gg*).

• #5   2. jan 2006 Hej *Tinna*,

Tak for linket!!! Det hjalp på min tvivl mht. udseendet. Jeg tror også, der ER gårdhund i din venindes hund... Det kunne godt se sådan ud! Og den er da for søøød!

Nina

• #6   2. jan 2006 Det er altid svært at sige med blandinger, om det er et godt køb.

Umiddelbart synes jeg, at border colliens og gårdhundens naturlige egenskaber og instinkter er meget forskellige, og det kan være/blive et problem. Blandinger bliver som regel sundest, når racerne har en del til fælles.

Jeg har mødt en enkelt hund, der var sådan en blanding. Det er den mest forvirrede og usikre hund, jeg længe har set. Det endte desværre også med en aflivning, og det var absolut bedst for hunden.

Du kan ikke på udseende se, om hunden er mest border collie.

• #7   2. jan 2006 Vælg aldrig en border, fordi du godt kan lide udseenet. Ja, borderen er en smuk hund - men den er så meget andet. En border er meget anderledes end andre hunde - ikke bare aktivitetsmæssig, så undersøg racen grundigt, og se om det nu også er noget for dig.

Hvis du ikke har råd til en renracet border, men det er en sådan du vil have, vil jeg da anbefale en opsparing.

• #8   2. jan 2006 Hej HelleJ og Katrine G,

Tak for Jeres svar.... Hmmm...ja, HelleJ det var da en trist slutning den lille vovse fik. Men måske det bedste for hunden selv????
    Og jeg vil give dig ret Katrine, at jeg nok burde anskaffe mig en renrace, men de er ganske enkelt FOR dyre i forhold til, hvad jeg har råd til.... Og jeg har ganske enkelt ikke mulighed for at vente og spare sammen. Ikke fordi jeg ikke kan se, at det ville være at foretrække, men fordi jeg gerne vil have en nu.... Jeg har ønsket mig en længe!!!!
    Og nej, man skal ikke gøre impulskøb; så det er ikke det, jeg er "ude i" *ss*. Har bare ikke råd til en "rigtig" Border Collie.
    De ER jo ret dyre, ik?????

• #9   2. jan 2006 Hvad nu hvis hunden bliver syg? Har du heller ikke råd til store dyrelægeregninger?

• #10   2. jan 2006 Hej Michael P,

To mennesker, to meninger...så jeg er ikke trådt over tæerne. Men fordi man ikke "lige" kan spare op, er det jo ikke ensbetydende med, at man ikke kan have råd til hunden.
    Jeg købte min schæfer (som i øvrigt er endt som militærhund fordi, min mands kollega så potentiale i den) "billigere" end normalt, og den havde det som blommen i et æg hos os. Gik til bidtræning med ham, dyrelæge osv.... Intet manglede den. Man skal jo heller ikke anskaffe sig en kanin "bare fordi". Så nej, selvom jeg ikke lige har råd til at spare op (er igang med at starte eget firma, så der er ikke de store penge at gøre med - til andet end NØDVENDIGE ting. Og det ville også inbefatte dyrlæge osv!!!), så er det skam ikke fordi, jeg ikke har råd til at holde racehund. *s*

• #11   2. jan 2006 Hej JulieA,

Hi hi....nej, det er sandt. Men jeg ved godt, at Borderen er "specielt" anlagt i forhold til "hjernegymnastik" og kondition. Og det var det, jeg mente med, at jeg er et udemenneske selv. *ggggg*

Nej, du har nok ret i,at det kan være svært at se dens træk.....

Omplaceringshunde? Ok, det vidste jeg ikke, man kunne finde. Hvor leder man efter dem??? Tak for den oplysning. Det lyder interessant.... Måske man kan give sådan en hund en "ny" start?

• #12   2. jan 2006 Okay :o)

• #13   2. jan 2006 Det forstår jeg altså ikke - den der med, jeg vil gerne have den nu - holder bare ikke. Jeg ventede i over et år på min dejlige Aya, og jeg har fået den hund, jeg altid har drømt om.

En ren border koster mellem 6.000 og 9.000 - og har du råd til dyrlægeregninger osv. når du får hunden, har du også råd til at spare sammen til den!

Bare min mening:o)

• #14   2. jan 2006 Anita,

Jo, jeg HAR skam råd til dyrlægeregningen! Den slags SKAL der simpelthen være råd til. Og mine andre dyr (kanin og kat) går nu altså heller ikke just for lud og koldt vand smiley
    Det jeg mente var mere, at jeg ikke "bare" lige "kan" lægge 1000 kr væk pr. md i f.eks. 6 mdr - eller hvad de normalt koster.... smiley

• #15   2. jan 2006 Kan ikke se hvorfor man skal tvinges til at købe med stambog hvis man ikke vil.
    Jeg vil meget gerne have en DKK-hund igen, men da jeg er studerende valgte jeg i stedet en blandning. Det er synd at købe en racehund og så spilde dens mulige talenter indenfor konkurrence og udstilling, fordi man ikke har tid og mulighed for at tage den til dette.

Fordi jeg ikke har en racehund betyder det da ikke at jeg ikke har råd til dyrlæge regningen ;o)

• #16   2. jan 2006 Hej HelleJ,

Ok.... Det har du da også ret i.... Det er der ingen tvivl om!! Slet ikke... Men jeg har læææææænge ønsket mig en Border Collie. Det er derfor ikke et impulskøb. Tænker bare "at der vel ikke er noget forkert i at købe en blanding, når den så er billigere"? Men det er måske bare mig, der er forkert på den?? smiley

• #17   2. jan 2006 Hej *Tinna*

HØRT!!!! smiley Er enig med dig!!

• #18   2. jan 2006 Hej JulieA,

Ja, så skal du vente længe..... Men som du siger, så er det også det værd!! Så....måske skal jeg bare bide i det sure æble og indse, at hvis jeg VIL have mig (og det vil jeg) en Border Collie, ja så SKAL jeg selv vente og spare op. Hint hint, Michael P. *smiler*

Er der så nogen, der kan ANBEFALE en god kennel/ opdrætter?

• #19   2. jan 2006 Bestemt Michael.
    Jeg vil da også helst have en hund jeg ved hvad der er i og hvad mulige sygdomme som kan opstå.

Men jeg kan bare ikke have at det skulle være forkert at købe en blandingshund, for jeg ved da at jeg er ligeså glad for hende som jeg var med Ronja, også selvom Ronja kostede 8000 og Lilly kun 1200.

Hvordan den kommer til at se ud er for mig ligemeget, medmindre jeg har valgt at købe en raceren.
    Da jeg købte Lilly forventede jeg ikke noget til hendes udseende eller størrelse (jo at hun blev under 10 kg)

Havde jeg nu købt en Cavalier havde jeg da også forventet at den kom til at ligne Ronja, men jeg ved da at begge mine mosters Cavalier bestemt ikke ligner og ikke er racetypiske til trods for deres fine forældre.

Mht sygdom ved du heller ikke altid hvad du får.
    Det ligger ikke til Cavalieren at have HD, men det blev min morsters første nu alligevel aflivet for i en alder af 3 år.

• #20   2. jan 2006 Kig på www.bordercollieklubben.dk - der er en liste med opdrættere, der lever op til krav vedr. HD og øjenspejling.

Inden du vælger opdrætter, skal du gøre dig klar, hvilken type border collie du gerne vil have. Skal det være en ren hyrdehund - udstillingshund - lydigheds/agilityhund osv. Der er STOR forskel på linierne - og man kan få en anden type hund end man tror, hvis man vælger "forkerte" linier - altså hvis du f.eks. ønsker en decideret hyrdehund, skal du ikke vælge hvalp fra udstillingslinier.

Har du ikke oplevet borderne live og set de mange forskellige typer, vil jeg anbefale, at du bruger opsparingsperioden på at kigge på de forskellige typer.

• #21   2. jan 2006 Hej HelleJ,

Jeg ved ikke noget om de forskellige racer, så det vil jeg bestemt sætte mig ind i. Tak for fiffet...
    Inderst inde vil jeg faktisk bare gerne have en border pga. den udseende og sind (intilligens OG aktivitetsniveau). Men mest af alt skal den "bare" være familiehund. En familiehund, som skal have "ekstra" opmærksomhed med alt, hvad det indebærer. Og det HAR jeg DOG undersøgt. *gggg*

JulieA,
    Ja, det er en border, jeg helst vil have. Men den jeg har kig på ligner en border, siger sælgeren. Den er langhåret og en modig lille mand... Men jeg skal se ham i morgen, og så kan jeg MÅSKE kigge den an og se, om den har det, jeg søger....?

*Tinna*, jeg har også selv haft en blandingshund, og den lignede en Cairn Terrier, selvom den VAR et KOMPLET gadekryds... Så nogle gange kan man være heldig, ik? *GG*

• #22   2. jan 2006 Men Michael de opdrættere du nævner laver meget forskellige typer bordere.

Gawain: Udstillingshunde
    Hidden Farm: Udstillingshunde
    Igor: Lydighed/aghunde på grundlag af hyrdehunde - Helle er i øvrigt en rigtig seriøs og dygtig opdrætter, der laver gode hvalpe.
    Solfari: Blandingslinier - med en del instinkt. Der er dog også flere hunde hefra med mindre hyrdeinstinkt. her ville jeg også tjekke linierne i forhold til HD

• #23   2. jan 2006 Michael P,

Mynder? Det er også en flot hund.... Har de et godt sind? Ren nysgerrighed, at jeg spørger.....
    Tusinde tak for linkene!!!!!! Dem vil jeg lige kigge på!

• #24   2. jan 2006 Groft sagt er udstillingshundene mindre aktive og mindre indstillede på at arbejde, mens hundene af hyrdelinier er ekstremt arbejdsomme og aktive.

• #25   2. jan 2006 Det er da dejligt at Mynderne er sunde.
    Jeg er vild med den Afghanske Mynde, er de ligeså sunde?

• #26   2. jan 2006 HelleJ,

Du virker, som om, du kender en del til Collierne....;-) Ved du så, hvad type hund (Border Collie) man skal gå efter, hvis man "kun" vil bruge den som familiehund - men dog gerne vil gå spor osv med den...?

• #27   2. jan 2006 Michael: Vi går til træning med en Afghaner og den er nu morsom.
    Den vil meget hellere løbe rundt og få os alle sammen til at grine end at træne. Den gjorde det også til konkurrence.
    Har fået at vide at de kan være en smule reserverede, men det ved jeg ikke noget om. Har kun mødt den nede til træning og den er meget glad og vil også gerne kæles af alle ligesom de andre hunde.
    Synes det er en smuk hund - men det synes jeg nu alle mynderne er.

• #28   2. jan 2006 hej kan se min lille prins har været her(altså på et link)
    tak for de fine ord nina..
    jeg har også altid været total forelsket i borderens udseende, synes virkelig de er smukke, derfor glad for max så sådan ud, men det var IKKE grunden til jeg købte ham..
    han er en rigtig god hund, har ikk det aktivitetsniveau som borderen, og har bare det bedtse sind og har en meget stor personlighed;-)
    han er blevet parret med en d-sgårdhund for 3 uger ca. så er meget spændt på om der kommer unger de var begge amatøre smiley

• #29   2. jan 2006 Hvis du vil have en border - der er aktiv, men ikke hyperaktiv:o) skal du gå efter udstillingslinierne - evt. en blanding af udstillingslinier og hyrdelinier. Så får du en hund, der vil have nemmere ved at være familiehund. Dog er det stadig en border, som kræver noget af sin ejer.

Jeg vil anbefale en kennel som Maliway, Gawain eller Blue Border.

• #30   2. jan 2006 Jeg synes også det lyder som en lidt uforudsige cocktail at blinde DSG og BC. Forudser kun aktivitet og aktivitet.

Måske kan du være heldig at få en hund til udstationering og dermed til billigere penge - eller måske gratis. Sådan har jeg fået min schnauzer.

Det kan også være at det er en hund med handelsfejl, som er uden betydning for det, som du ønsker at bruge hunden til, men jeg synes, at hvis du ønsker dig en BC, så skal du spare op og få lige præcis den hund med de linjer, som passer til dig.

Iøvrigt synes jeg generelt at stamtavler er en god ting....... Og især når vi snakker om racer, hvor der kan være problemer. F.eks BC er det rart at kende baggrund med HD og øjne. Men husk at en stambog ikke er en garanti, men en varedeklaration.......

Held og lykke!!

• #31   2. jan 2006 blinde = blande
    (men det kan de fleste nok regne ud)

• #32   2. jan 2006 Nu spørger jeg dumt og skyder mig selv i foden og fremstår som TOTALT uvidende om BC.....(er dog igang med at søge OG læse ALT om BC på nettet); men hvad er der tit galt med deres øjne? HD kender jeg alt til, så der ved jeg godt, hvad der skal kigges efter (også i stamtavle osv)... Men hvad menes der, når der står, at de er øjenlyste.

• #33   2. jan 2006 Berit B,

Jo, den kunne jeg godt regne ud....*GGG*

• #34   2. jan 2006 Collie-racerne har "deres" øjensygdomn CEA (Collie Eye anomaly).

Hundene DNA testes og selvom de ikke har sygdommen kan de godt være bærere af den og dermed videregive den.

Læs evt. mere her
    www.oejendyrlaegen.dk

• #35   2. jan 2006 Har været inde og læse.... Tak for linket!

• #36   2. jan 2006 Reese:
    Det var også lidt min tanke, da jeg læste Tinnas indlæg.
    Jeg er ikke et udstillingsmenneske, men jeg er alligevel til stambogsførte hunde.
    Og hundene har ikke flere "talenter" fordi de har en stambog. Men det er jo klart, at hvis man har ambitioner (eks. div. landshold), så er en stamboghund at foretrække.
    Og hvis man går ind på DKKs nye database, så kan man også se, at mange hunde ikke er udstillede (u-ha den database kan jeg få mange timer til at gå med)

• #37   2. jan 2006 Fordi jeg vil have en hund til udstilling hvis jeg skal have en med papire :o)

• #38   2. jan 2006 Tinna:
    Papirer er ikke lig med udstilling.....
    Min Charlie er racetypisk, men udstilling siger ham ikke noget. Jeg har prøvet det med ham, og vi kunne godt blive enige om, at det ikke var vores sport.
    En stamtavle er ikke lig med eksteriør.
    Men vi kan godt blive enige om at man ikke kan gå på udstilling, hvis hunden ikke har papirer smiley

• #39   2. jan 2006 - alle mine hunde har dog været udstillede. Mest fordi jeg synes, at man skylder sin opdrætter at få bedømt sit afkom.

• #40   2. jan 2006 Meningen var egentlig også at sige at man ikke skal nedgøre blandingshunde på den måde.
    Synes ikke folk skal have i hovedet hver gang de nævner at de tænker på at anskaffe sig en blanding at racer er bedre. Og siger de nu nej til det, så er de pludselig "fattigrøve" som ikke bør have hund, da de så ikke har råd til en raceren.

Siger også bare at når jeg skal have en hund med stambog. Bliver det en fra DKK, som er udstillingsegnet, da min interesse ligger der, men da jeg ikke har tid til det i øjeblikket, samt ingen bil har til at køre rundt i landet med, valgte jeg en blanding, som jeg faldt for, som jeg bruger til lydighed og agility i stedet for.
    Jeg anskaffede også blandingen mens jeg havde en raceren, og havde sørme råd til dem begge.

Deres findes mange dejlige racer i verden - men der findes ligeså mange dejlige blandinger.

• #41   2. jan 2006 Man tager altid en chance ved at købe en blandingshund, man ved ikke hvordan den ender ud, den kan ligne en bestemt hunderace men have sind som en anden og det er vigtigt at vide med køb af sådan en hund. Jeg har selv en hund der er at en ret sjov blanding, men har været enormt heldig med hende. Man ved aldrig hvilke gener hunden får, man må bare tage chancen og så elske den ligemeget hvad. Men hvis du vil have en hund med et bestemt sind, så vil jeg også råde dig til en racehund. Ville jo være synd hvis du købte en hund og den så ikke udviklede det sind som du gerne vil have den skal have.... En ting er ihvertfald sikkert og det er at du skal tænke dig meget om inden køb.

Kommentér på:
Border Collie og Dansk Svensk Gårdhund

Annonce