10.120 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 209 Svar

Vil have en kangal Vil have en kangal

Hej allesammen

Tænkte på om i kunne hjælpe mig.
Jeg vil gerne have en kangal, og jeg har ledet og ledet og der er intet at finde om der er nogle kangal hvalpe til salg i DK. Jeg har set at der er nogle stykker her der har en kangal, og vil gerne vide hvordan i har fundet den. Hvis i kender nogen der har en kangal som skal sælges eller søger nyt hjem, ville det være super hvis i kunne skrive det til mig. Men jeg vil have en KANGAL ikke en anatolsk hyrdehund eller akbash eller en eller anden bladning som minder om en kangal... det skal være en ÆGTE kangal.

Hilsen Zeko

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil have en kangal
  • #1   26. dec 2008 Det kan jeg godt forstå at du vil... Der er også stor brug for sådan en hund til at passe på de store fåreflokke på alle bjergsiderne som er her i Danmark!

• #2   26. dec 2008 Må man spørge hva det er der gør at du vil have denne race?

• #3   26. dec 2008 Den er ulovlig at eksportere fra Tyrkiet. Måske defor du ikke kan finde den.

• #4   26. dec 2008 Tine, når du siger sådan, så ved du vel også at en kangal er avlet til at eliminere alle trusler mod sin flok?

At den ikke står tilbage for at kæmpe mod ulve og bjørne og er ekstremt territoriel og mistroisk over for fremmede?

Meeeen det er den almene border collie jo også , ingen forskel dér.
    (roni kan forekomme)

• #5   26. dec 2008 Tine:

Nu er det jo bestemt ikke en "almindelig" hyrdehund, den har absolut ikke sindet til at være en almindelig familiehund.. Har selv 2 hyrder, og mener bestemt ikke det kan sammenlignes... En Kangal egner sig ganske enkelt ikke til et liv i Danmark..

• #6   26. dec 2008 Tine -nu er en kangal ikke en hyrdehund som f.eks. en border collie eller en aussie. De er lavet mere til at vogte flokken (mod både mennesker og dyr) end til at hyrde den.

• #7   26. dec 2008 Nej, den er et arbejdsredskab i Tyrkiet, og bliver behandlet som et sådan.

• #8   26. dec 2008 Tine, hvad er det mon du svarer på?

Jeg nævner hverken hyrdeinstinkt eller angrebslyst.. En kangal gør ingen af delene.. Den vogter sin flok imod trusler. Den er avlet til at gå alene på bjergsiderne og passe på fårene.. Det er der stor brug for i pandekageflade Danmark, mener du?

• #9   26. dec 2008 Og jeg vil gerne have en kampvogn, men vores gader er ikke ligefrem lavet til det, vel???????

• #10   26. dec 2008 Den går alene blandt fårene og angriber ufortrødent alt der nærmer sig flokken, bjørne, ulve ALT. Og det er den utrolig dygtig til. Men ikke noget man kan have som kæledyr.

• #11   26. dec 2008 Du har en kampvogn

• #13   26. dec 2008 hvorfor svarer personen der lavede indlægget ikke. det træls når folk ikke gør det

• #14   26. dec 2008 Tror squette, at min lille fede dreng kan kæmpe mod andet end hans vægt *G*

• #15   26. dec 2008 Men ja, lad os få en lyserød kampvogn, men den skal være med vintersutter.

• #18   26. dec 2008 Flueknepperi er jeg helt med på må foregå i hovedet på folk der vil have sådan en hund midt inde på Østerbro, hvor det vrimler med ulve og bjørne der vil angribe fårene på gaderne, avs.

• #19   26. dec 2008 Jeg har squtte lyst til at møde en Kangal hverken med eller uden hund!!!

• #20   26. dec 2008 Mette: heller ikke jeg

• #21   26. dec 2008 Tine, når trådstarter efterlyser en kangal, så formoder jeg jo at vedkommende kender til dens egenskaber og mit indlæg var jo en ironisk respons på at jeg absolut ikke mener at den race har nogen som helst berettigelse i et land, hvor dens egenskaber kan blive brugt...

At formode at folk ved hvad de taler om, er måske nok så for meget at forlange...

• #22   26. dec 2008 Tina: ja det skide træls når man ikke får noget svar. jeg ved godt hva mit gæt er

• #24   26. dec 2008 Tine -det er fordi der lægges forskelligt i "passe på". En BC "passer på" et de ikke render væk fra flokken, mens en kangal "passer på" at de ikke bliver stjålet/angrebet/spist:o)

Synes da i øvrigt der for nyligt (igen igen) var en kangal til salg i markedet. Kunne man så ikke anskaffe sig sådan en, istedte for at hente flere til landet, når nu det SKAL være sådan en...

• #25   26. dec 2008 han/hun er stadig online. måske fandt personen ud af det ikke er det rette sted at spørge efter sådan en hund

• #26   26. dec 2008 Tina: ja nemlig ja

• #27   26. dec 2008 Sig mig, er en kangal og en anatolsk hyrdehund ikke præcis det samme????

Har jeg sovet i timen?

• #28   26. dec 2008 CH:

Det er jeg faktisk ikke sikker på at det er:-))

• #29   26. dec 2008 Har ingen ide om det. hehe. ved bare at de ting jeg har set om kangal på nettet ikke har været rare

• #30   26. dec 2008 Sådan en festlig lille fyr:

http://www.youtube.com/watch?v=gTYWWqY7Lv8&feature=related

• #31   26. dec 2008 CH -den ene er FCI-godkendt, den anden er ikke. Det er stort set samme race (i hvert fald hvis man læser om dem).

• #32   26. dec 2008 syntes folk er giniale når de spørg om noget i forum, og så ikke deltager i tråden...

• #33   26. dec 2008 http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/367

• #34   26. dec 2008 puha. den hund vil jeg sku ikke møde. ved de bliver brugt til kamp i irak. det grove løjer

• #35   26. dec 2008 Nå, jeg smuttede en tur på Google og kan se, at man i tyrkiet ikke er helt enige om, hvad der er en kangal og hvad der ikke er...

Hvis den stammer fra den ene egn, den anden egn, den tredje egn.... eller ikke.. så er den.. eller også er den ikke ;o)))

Så er det ikke helt nemt at finde ud af ;o))

• #36   26. dec 2008 * Little Doyle *:

Jeps......Dejlig hund at møde.....Under fuld kontrol og nem at holde!!!!

• #37   26. dec 2008 Jamen, Mette, den skal jo bare have en masse kærlighed og godbidder, og så bliver den sååååååååååååå fantastisk lille pusse nusse vaps...

Ironi kan forekomme.

• #38   26. dec 2008 det er slet ikke en hund... det er en genmodificeret bjørn + tyr som bare ligner en hund, for at narre fjenden...

okay -man behøver ikke være alvorlig hver dag vel? *G*

• #39   26. dec 2008 I det klip der den hvide kangal ligner jo nærmest en isbjørn!

• #41   26. dec 2008 Forstår ikke helt hvorfor de hunde ikke er forbudt i DK, det er i mine øjne det farligste man kan anskaffe sig, ikke nok med at den er ekstrem aggresiv, den er også stor som et hus... så kan de komme igen med pit og tosa.. Denne her er for alvor farlig! )-:

Trådstarter svarer vel ikke da der ikke er nogen der har svaret på hendes spørgsmål, kun tilføjet nye spørgsmål og ligegyldig snak...

Jeg vil i øvrig have en tiger... de er så pæne, og har set på tv at de kan blive helt tamme... (-;

• #42   26. dec 2008 lol en masse sjove kommentarer smiley

• #43   26. dec 2008 * Little Doyle *

Jow jow...................Eller nowet...... Jeg er normalt overhovedet ikke bange for hunde, men en Kangal kan sq skræmme mig.....

• #44   26. dec 2008 Jamen, det er en fantastisk arbejdshund, men i dens hjemland hvor den netop har et formål.

• #45   26. dec 2008 Hvis det er blevet en ønsketråd.. så vil jeg da godt ha Keanu Reeves - jeg har de perfekte forhold til at holde ham i *G*

• #46   26. dec 2008 Vores får her i DK kan sq godt nøjes med et stødhegn, og ulve og bjørne har vi så vidt jeg ved, kun i Zoo.. Der render da højst et par aber frit omkring, men i stor stil så åbenbart også smiley

• #47   26. dec 2008 Kangal og Anatolsk hyrdehund menes at være nært beslægtede men idag er de 2 forskellige racer hvor AH er godkendt i FCI og Kangal er ikke, og den regnes kun for ægte, hvis den stammer fra Sivas i Tyrkiet.

Man skal nok til Tyskland, for at få en Kangal hvalp, da de der opdrættes lovligt efter kunde som blev udført fra Tyrkiet, før det blev ulovligt at eksprotere dem.

Jeg spørger også trådstarter:
    Hvorfor skal det lige være en Kangal, og hvad er det ved lige netop denne race som tiltaler dig som andre racer ikke kan opfylde??

• #48   26. dec 2008 The answer, my friends, is blowing in the wind:-))

• #49   26. dec 2008 Tina : Tror også han er smuttet igen..... 8o/

• #50   26. dec 2008 Lina, det skal du passe på med, han kan være dødelig farlig i de forkerte hænder!!! (-;

• #51   26. dec 2008 altså nu har jeg læst alle jeres beskeder og jeg må sige I elsker sku at disskuterer her...

jeg spurgte bare om der var noget der vidste om hvor jeg kunne finde kangal i DK.

Grunden til at jeg gerne vil have en Kangal er, fordi jeg selv har en i forevejen som er hentet i tyskland men ville gerne have en til og det ville være fedt hvis jeg kunne få en i DK. og så er det verdens mest smukke, dejlige og fantastiske hund i verden! smiley
    og for dem der skal forklar hvad en Kangal er osv osv osv, nu har jeg læst så mange diskussioner her på denne her hjemmeside om alt det der og nu begynder i oss her....
    Jeg vil bare gerne have et svar fra nogen der kan hjælpe mig, om Kangal ved jeg mere end nok!

og til græker Mie: læs spørgsmålet igen og prøv endnu engang! Jeg spurgte ikke om du kunne komme med en sarkastisk kommentar! Bruger du måske din hund til arbejde? Der er nogle som holder af deres kæledyr!

• #52   26. dec 2008 Her er også en hyggelig fætter:

http://www.youtube.com/watch?v=hwYxRGV-kBc&feature=related

• #53   26. dec 2008 Jeg svarer oss men jeg er bare lidt langsom:)

• #54   26. dec 2008 Jeg ville godt nok hellere møde en vred pit frem for sådan en fætter der! Den er jo enorm og hvis den så overn i købet er røveraggrassiv, så overlever man næppe et møde med den.

Altså hvis man vil have en stor vamset hund hvorfor så ikke købe en sankt bernhard?

• #55   26. dec 2008 Der var en udsendelse i tv den anden dag hvor der var noget om kangals. opdrætteren af kangals sagde en kangal skal ikke trænes til at blive vagt hund den er DET! den skal trænes til at være sammen med mennesker. så det sku en rigtig familie hund! jeg løber hvert fald skrigende bort hvis jeg ser en. I udsendelsen var den ved at angribe en bil fordi den så den som en trussel

• #56   26. dec 2008 Zekeriya, næh, det behøver du slet ikke spørge om, den fik du helt gratis..

Heldigvis bestemmer du ikke hvad andre byder ind med på et offentligt forum.. Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, så står det dig jo frit for at finde et andet sted..

Jeg er heldigvis helt i min ret til at mene at det er komplet tåbeligt at holde en kangal som kæledyr i Danmark og helt i min ret til at ytre det også.

• #57   26. dec 2008 jeg forstår heller ikke, hvad man skal have sådan en gigant hund for i DK?
    det er jo ikke et "kæledyr" som sådan?

• #59   26. dec 2008 Zekeriya K: Hvordan fanden vil du styre 2 voksne kangals?

• #60   26. dec 2008 Anne Julie: Grunden til at jeg ikke vil have en sankt Berhard er fordi jeg ger vil have en kangal... og der er en stor forskel på dem. En kangal er slet ikke agressiv. En Kangal har sin måde at være på, og en anden stor hund har sin. Det er hundens væremåde jeg er forelsket i.

• #61   26. dec 2008 Hvordan kan du sige en kangal ikke er aggresiv? de født aggresive

• #62   26. dec 2008 Hvordan har du tænkt dig at opfylde hundens behov?
    den har vist større krav end 1 times gåtur om dagen?!!!

• #63   26. dec 2008 Åh ja, særdeles kompetent kommentar om en Kangals manglende agg...

Tror, at jeg takker af i denne tråd inden jeg får en dårlig ...

• #64   26. dec 2008 Tiger...jeg ved ikke hvorfor du vi have sådan et dyr i DK!

Mie græker: ja jo du kan godt ytre dig, meeeen jeg forstår ikke hvad det har noget med noget at gøre. Jeg gider ikk disskutere med dig...

Trine K: det går meget godt med den ene, nu vil jeg prøve med en til. smiley

• #65   26. dec 2008 min mand kender en der har en kangal, og han har ondt af hunden, man kan godt se den ik er i de omgivelser den gerne vil siger han til mig

• #66   26. dec 2008 men vil du ha en kangal så det helt cool, det vigtigste er at man ved hva man går ind til så man ik 3 måneder sener joiner de andre tåber der sælger deres hund vider grund af mangel af viden. men spørg dog de andre kangal ejer hva de syntes og kan råde dig med. vi andre ved jo ik nær så meget om dem som de gør!

• #67   26. dec 2008 Nu har jeg brugt lidt tid på ar lure lidt på nettet efter info. om Kangals og alle steder står der at de er mistroiske, ekstremt vogtende osv. Jeg siger ikke det er en dårlig race, det er vist bare en af de racer meget få folk burde anskaffe sig.

• #68   26. dec 2008 Hvis du mener, at du ikke ved hvorfor jeg IKKE vil have sådan et dyr i DK (?) så er det fordi jeg tvivler enormt meget på, om du eller andre kan opfylde hundes behov!!!

Synes det virker enormt uansvarligt

• #69   26. dec 2008 Zekeriya: Ja men der er da også stor forskel på at gå med en hund og så ligepludseligt har 2. du vil jo ikke have en chance for at holde dem hvis de beslutter sig for at rende væk eller rende efter en anden hund. hehe gad hvert fald godt se dig styre 2 kangals som vil efter en tæve i løbetid

• #70   26. dec 2008 Trine K: altså så må du komme og hilse på min, han bider din hånd af hahahaha.....
    faktisk er de ikk født eller på nogen måder agressive. man skal ikke dømme folk eller for den sags skyld kangal før man kender dem!
    Hvor meget ved du egentlig om kangal?

Tiger: det med behovet det skal du ikke bekymre dig om...
    Den times gå tur får han om morgenen og så er der jo resten af dagen, der bruger jeg flere timer med ham.

• #71   26. dec 2008 Normalt kan jeg ikke en gang løbe EFTER bussen...... men jeg er sikker på... at hvis jeg mødte en Kangal..... så kunne jeg løbe FRA bussen....
    Tjaaa.... jeg ville kunne nå næste stoppested FØR bussen.... *GG*.

Men iøvrigt.......zekeriya K .....vi vil da gerne se din hund... sætter du ikke et par billeder ind af den ?.........:O)

• #72   26. dec 2008 Zekeriya: Ikke meget med i den udsendelse jeg så var det seriøse opdrættere og de sagde en kangal allerede viser tegn på aggresivitet ved 3 ugers alderen. Hvor bor du? for ville da faktisk godt møde sådan en hund. garantere ikke for jeg ikke løber skrigende bort

• #73   26. dec 2008 Okay men er almindelige gåture nok for sådan en hund?
    Hvad med leg med andre hunde? osv.
    Bliver den ikke frustreret af at være i et hus en hel dag, hvis den er avlet til at bevæge sig meget dagligt?

Og jo, jeg bekymrer mig om velfærd for alle dyr

• #74   26. dec 2008 ja jeg vil også gerne se den

• #75   26. dec 2008 har set et par i tivoli gå med to kangals, der var intet med dem, selv da andre hunde gik forbi. så det der med at løbe fra dem ville jeg nu ik sige hvis de rigtige har anskaffet sig dem, men Zekeriya, syntes du sku snakke med de kenneler der har dem og hører hva sådan en stor bandit egentlig har af krav

• #76   26. dec 2008 Trine K: det bekymre mig ikke, jeg har gdt styr på min, og så kan jeg altid få hjælp med at gå med dem begge, da jeg ikke er alene. smiley
    Men beskyttende er han i hvert fald! Jeg vil gerne vide om der er folk på min grund.

Der er mange her som tror at kangal er agressiv og voldelig. men i burde se hvor dejlig en hund det er, og så smuk.
    Kangal elsker sin ejer og er en sød og kælende hund. En kangal bliver agressiv når der ingen udveje er og når den skal beskytte. Først og fremmest prøver den at skræmme truslen væk, hvis ikk det virker bliver den volddelig.

• #77   26. dec 2008 sorry jeg er langsom til at svare. men i er mange på en gang smiley

Tiger: Det gøre den bestemt. Det er oss svært at finde legekammerater til den, ikke fordi at hundene ikke kan sammen, men mere pga. ejerne.

Trine K. Du kommer bare til slagelse og møder hunden, jeg skal nok holde ham så han ikk bide:p

Lise-lotte: jeg har prøvet at finde opdrættere, det er derfor jeg kom her inde smiley

• #78   26. dec 2008 er det seriøst nok for sådan en hund, at rende rundt i et hus/ en have en hel dag og være "kæledyr"?
    Den er vel "vant" til at arbejde og har vel brug for at bruge sine kræfter (ikke på nogen negativ måde) for at være glad og tilfreds????

• #79   26. dec 2008 aldig har jeg læst en blog hvor så mange har taget afstand til en race som halvdelen ikke hved noget om og den anden halvdel er dobbeltmoralske.. jeg syntes at en kangal er en meget smuk hunde og er en race der tiltaler mig meget, jeg ville dog aldrig købe en da jeg bor i byen. hvis jeg havde en gård på landet ville det da være en race jeg ville over veje som min næste hund.

http://www.dogbreedinfo.com/kangaldog.htm
    kangal er meget beskytende, men det er en rotweiler, shæfer, dobberman, amstaff også...
    "Kangal Dogs prefer to intimidate predators but will take a physical stand and even attack if necessary"
    og jo de er store men det er en mastiff GD irsk ulve hund saint B. også

med hensyn til at man ikke kan bruge den til det som den er avlet til:
    hvor mange bruger deres GD til storvildt kagt deres mastiff som krigs hund der saint B som rednings hund deres colie som hyrde hund deres grav hund som jagt hund osv.... det er meget få hunde der i dagens danmark bliver brugt til deres oprigtige formål...

• #80   26. dec 2008 Tiger: jo det rigtig, men det oss derfor han kommer tit ude. Han er ude engang om dagen i nogle timer. Vi tager ham ud i skoven, stranden eller en stor græsplæne hvor han får lov til at løbe rundt og have det sjovt.

• #81   26. dec 2008 jeg har en kamarat der har boet i det område af tyrkiet hvor de går rundt, og han har altid sagt at det er dejlige hunde, han ville dog aldrig gå hen til en fremmed kangal da de er trænet til at være på vagt, og beskytte...

• #82   26. dec 2008 Kasper N og Hulk: tak fordi i ikke er så snæversynet.
    Det utrolig hvor skeptiske folk er.
    Er det fordi det er en tyrkisk hund?

• #83   26. dec 2008 Kasper, ja men der er også en kæmpe størrelsesforskel på de hunde du nævner, og på en Kangal...

jeg mener ikke man nødvendigvis skal bruge hunden til det, den oprindeligt er avlet til, men der nu stor forskel på at arbejde på åbne marker og arbejde over store arealer og til at bo i et hus og skal være familiens kæledyr...!

• #84   26. dec 2008 litle doyle din hund er avlet til at lemlæste køere så jeg ville ikke dumme andres racer for meget hvis jeg var dig..

• #85   26. dec 2008 Kasper N: det kommer an på hvordan de er opdraget. jeg ville heller ikke bare sådan gå over til en fremmed hund ligemeget hvilke race det er.

Og til jer der vil se nogle billeder: de kommer om ikk så længe;)

• #86   26. dec 2008 øhm nej, det er sgu nok fordi hunden er enormt stor OG territorial/aggressiv samtidig...!!!

de fleste mennesker kan ikke holde sådan en fyr.

• #87   26. dec 2008 ja det er vi helt enige i Tiger, jeg ville hellere aldrig få mig en kagal eller nogen anden race der kraver den slags plads, så længe jeg bor inde i en by men hvis jeg boede på en gård eller et nedlagt landbrug kan jeg ikke se det store problem i det...

• #88   26. dec 2008 Tiger: Arbejder en boder collie ikke oss på store marker eller en sankt B. eller en shæfer osv. osv.

• #89   26. dec 2008 TS: Der ramte du hovdet på sømmet! Jeg og resten af HG hader alt der kommer fra tyrkiet, sådan er det! DØD VED KØLLE!

Nej, pjat det har da intet med hundes opdrindelseslad at gøre, den centralkaukasiske Owrcaka (staveplade) er jeg også noget skeptisk overfor og den kommer ikke fra tyrkiet.

• #90   26. dec 2008 øhm nej, det er sgu nok fordi hunden er enormt stor OG territorial/aggressiv samtidig...!!! det er en rotweiler også...... lidt midre sandt.. men jeg tror ikke du kan mærke den store forskel hvis de bider dig..

• #91   26. dec 2008 Hmmm.........ved ikke helt hvad jeg skal mene.

Jeg har hørt mange fortælle om racen, men kun mødt en af slagsen live.
    Den havde ingen problemer med mennesker, hvalpe og tæver, men andre hanner kunne den dælme ikke accepterer.

Jeg har samme problem med min Carlos der også er en klippert af format, så jeg passer meget på med ikke at dømme for hurtigt.

Jeg kunne godt tænke mig at møde flere af racen samt snakke med ejerne før jeg hopper i det røde felt må jeg erkende..........

• #92   26. dec 2008 Bordere, sankt bernhard osv. har slet ikke samme beskytter instinkt og de er slet ikke nær så aggrasive.

• #93   26. dec 2008 jeg kan bare ikke forstå hvorfor man skal have sådan en hund.
    I min verden er det lidt vildt at gøre sådan en arbejdshund til familiehund...

den har et anderledes temperament end andre hunde og det bør man måske respektere?

jeg er i hvert fald i tvivl om der er nogen i DK, som kan opfylde sådan en hunds behov...

og hvad hvis ejeren skal på ferie?? hunden kan jo ikke blive passet af hvem som helst?

• #94   26. dec 2008 hehe ja den er også stor og grum... smiley
    ja vil give alle ret i at en kangal potetielt er en farlig hund, meget farliger ind de fleste muskel hunde som mange vil forbyde, men du kan gøre næsten alle hunde farlige... det er ikke vegen frem at forbyde/dømme nogen racer.

• #95   26. dec 2008 jeg er nu ret så sikker på, at der er kæmpe forskel på om man bliver bidt af en rottweiler eller en kangal... eller af en chihuahua for den sags skyld...!

• #96   26. dec 2008 jeg hved ikke hvor hård en kangal bider men fandt det her for nogen mådner siden:
    http://www.youtube.com/watch?v=R7jhrxy0HKs

• #97   26. dec 2008 Syntes det lyder betryggende. Din beskrivelse af kengalen er nøjagtig den samme som folk bruger om tosa og Pit bull. de er heller ikke agrasive men forsvarer bare deres ejer..hehe..

• #98   26. dec 2008 ups forkert link: dette er med lyd:
    http://www.youtube.com/watch?v=2bwY9ab4MJs

• #99   26. dec 2008 De skal bare ha`kærlighed og kildevand, så er det alle tiders familiehund:-)))

• #100   26. dec 2008 ja den film har jeg set, rottweileren bider hårdest...
    men der er (af hvad jeg har læst) forskel på hvordan en generel rottweiler er og hvordan en Kangal er...?

• #101   26. dec 2008 det gør sfæfer, dobber man, rottweiler, amstaff, amerkan bulldog, borboel, med mange flere også....

• #102   26. dec 2008 Tiger: ja min og din verden er forskellige.

Anne-julie: det er jo lige præcis det de er. der er der masser af shæfere der har gøet af mig.
    Det som du ikke forstår er at, den kun er agressiv når den beskytter og den advarer før den beskytter. det gøre en pittbull ikk.

Hulk: Jeg ved hvad jeg går ind til, for jeg har allerede en Kangal i forvejen;) en kangal kan man ikke opdrage med tæsk osv. for så vælger den dig fra som ejer.

Og syns at folk burde læse noget om Kangal, før de komme med alle mulige kommentar og foredomme. For en dræber hund er det bestemt ikke.

• #103   26. dec 2008 tiger jeg tror du har ret i at rotweiler er blevt avlet ned i temp de sidste par år, hvor kangal måske er nogen år bag ud, hvis det ellers giver mening. men ikke så meget at man bør behandle denne race(som i sit hjem land et et national symbol) så fordoms fuldt som mange har gjort på denne tråd..

• #104   26. dec 2008 men jeg har bare en forestilling om at en Kangal reagerer på flere ting end andre hunde gør?
    hvis de er avlet til at bevogte mod alle "farer", er de vel mere tilbøjelige til at reagere voldsomt? -og oftere?

• #105   27. dec 2008 Tiger; som de ikke angriber mennesker i landsbyen, hvor de stammer fra, kan man åbenbart godt beherske sig og ved hvad dens opgave er.

• #106   27. dec 2008 det er der jo så mange hunde som der er. men det er sandt at hvis nu muskel hunde går af mode eller der kommer et stort forbud sådan at de "seje" nu skal ud at købe kangal, jo så tror jeg det ville blive en meget trist oplevelse at møde en kangal. men det er på grund af den slags mennesker der vælger at anskaffe sig, de efter gansta moden"seje" hunde

• #107   27. dec 2008 ? susanne det kan jeg ikke se??

• #108   27. dec 2008 jeg kan ikke se noget billede ØØvv

• #109   27. dec 2008 Susanne *elsker collie'er* M
    Hun HAR en kangal, men vil have en mere:-)

• #110   27. dec 2008 zekeriya: så jeg tilbage hundene skulle jo lige have en nattur. Så kommer jeg til slagelse. ej det sku for langt væk. men glæder mig da til at se billeder. har aldrig mødt en kangal men faktisk aldrig hørt noget godt om racen derfor mit syn på hunden og ja så man sku lidt snæversynet. men den er jo bare så stor at man ikke kan have andet en respekt for den. Men gad godt møde en en dag så jeg selv kan danne et billede af den

• #111   27. dec 2008 da jeg var i tyrkiet var jeg i bjergene og så disse hunde på arbejde, hold da op nogle kæmper!!!

snakkede med guiden og fortalte man brugte dem som "kælehunde" heroppe, han sagde at det var sindsygt da den ikk var egent som kælehund..

personligt kan jeg ikk udtale mig, kun fortælle hvad jeg hørte om dem i tyrkiet.. men har da tænkt over det jeg fik af vide dernede da jeg mødte et par stykker i roskilde, de var ikk glade for at se andre hunde, og ejerne havde svært ved at holde den:S

• #112   27. dec 2008 han har jo masser af plads at bolte sig på... der er snildt plad til en til smiley

• #113   27. dec 2008 Jow jow....Masser af plads i kravlegården...

• #114   27. dec 2008 synes måske det er risikabelt at købe endnu en hvalp når din første Kangal er fra 2008...
    er det ikke bedre at lade den blive lidt ældre og se hvordan det går inden du anskaffer dig endnu en?
    nu ved jeg ikke om du har haft kangal før, men det kan jo godt være det er en større mundfuld end først antaget?

• #115   27. dec 2008 Jeg har lige et relevant spørgsmål, nu du bor i Slagelse og lufter din hund uden snor på en strand.
    Hvilken strand er det du plejer at komme på?

• #116   27. dec 2008 "snakkede med guiden og fortalte man brugte dem som "kælehunde" heroppe, han sagde at det var sindsygt da den ikk var egent som kælehund.."

kan man antage at denne guide har forstand på, hvad han udtaler sig om?? så er det jo lidt trist....

• #117   27. dec 2008 der er jeg så enig med tiger vent til han er ude af lymel aldern, vil du have en hand eller tæve..?

• #118   27. dec 2008 Susanne *elsker collie'er* M
    Ja, men tidligere i denne tråd bad folk hende om at oprette hunden, så de kunne se den hun har i forvejen. Det har hun så gjort nu:-))

• #119   27. dec 2008 tiger: guiden var en tykisk mand fra området.. glemte jeg at fortælle..

men som jeg skrev kan jeg ikk udtale mig da jeg ikk kender racen, men kun ku sige hva jeg har hørt..

er ret fordomsfri generelt, synes ikk man med den type hund jeg har kan tillade sig at dømme andre..

men når man så kommer hjem og ser 3 udenlandske knægte med de fuldstændig ustyrlieg hunde midt i roskilde centrum så går man en bue uden om.. men gør jeg generelt ved ustyrlige hunde, de der kangaler er bare grande

• #120   27. dec 2008 Billederne er der:)

Masser af plads har han:)

en guide ved nok ikk alt om hunde:) Men lige dem du har mødt i bjergene er nok ikke så kælesyge....

• #121   27. dec 2008 Susanne *elsker collie'er* M

Rolig nu......... Det var mig , der spurgte om trådstarter ikke ville sætte billeder ind af hendes hund.........
    Så det er der sandelig ikke noget mystisk ved........

Og da det ikke er forbudt at have en Kangal i Danmark....kan man vel ikke hidse sig op over det....

Det er iøvrigt en rigtig smuk hund....... :O)

• #122   27. dec 2008 men vil nok skide i bukserne og kravle op i et træ hvis jeg så en kangal fri.. for som jeg så dem på arbejde i tyrkiet så vil jeg nødig udsættes for dens gebis

• #123   27. dec 2008 Tiger kan man antage at hvis det er alm. udbredt at de bruger dem som kæle dyr at de så ikke er så farlige?? tror ikke tykerne har mere lyst til at få deres børn spist ind vi har:-)

min far er bange for hunde og hvis han var guid ville han sige det samme om dem i danmark der holder alt støre ind en labrador, eller som ser farlige ud

• #124   27. dec 2008 zeke..: nej det var de ikke..men var dem i roskilde heller ikk..

men de kan sagtens være søde som alle andre hunde, har jo selv en type hund med et dårligt ry.. og de ligner jo bare kæmpe bamser..

men må indrømme at jeg har en dyb respekt for en kangal efter jeg så en nedlægge et får og senere de 3 aggresive i roskilde..

efter at have mødt en hund jeg er lidt bange for, har jeg lært bedre at respekterer og accepterer at folk kan være bange for at se min hunjd

• #125   27. dec 2008 det er da ligemeget hvilken hund man selv ejer, man har da lov til at være skeptisk overfor andre racer...
    og på hvilken måde disse holdes... -om deres behov opfyldes osv...

altså jeg ville personligt blive tosset hvis jeg mødte nogen med en kæmpe hund som de ikke kunne styre... det må jeg indrømme.
    Man bliver nødt til at tænke på, at hunden er et "vildt" dyr og ikke en bamse med ben, der kan gå selv. Det er et levende væsen, og man må tage hensyn til dyrets behov og velfærd OG til andre mennesker på gaden...

• #126   27. dec 2008 gæt hvem
    hvem er bange for din hund?? han har da de sødeste øer jeg har set smiley

• #127   27. dec 2008 tiger: ja jeg synes heller ikk det er vildt spændende at møde en hund som andre slet ikk kan styre.. men jeg er frisk på at møde en kangal som er opdraget anderledes end dem jeg har set, for at få styre min "frygt" for disse hunde..

• #128   27. dec 2008 jeg er helt enig med NITTIB* *Lasse*&*Nanna *, det er en super smuk hund, men jeg er bare ikke overbevist om, at den egner sig til at bo på en gård/ i et hus i DK...

• #129   27. dec 2008 Jeg er smuttet i må have en god nat:) vi disskuteres igen senere;)

• #130   27. dec 2008 enig med kasper N: Gæt hvem's hund er super kær, sikke et skønt udtryk smiley

• #131   27. dec 2008 god nat..

• #132   27. dec 2008 Jeg vil stadig gerne vide hvilken strand du lufter din løse kangal på, så jeg kan holde mig væk.

• #133   27. dec 2008 Mie hvar er der der for dig til at sige sådan noget?? hvilken personlig oplevelse, eller stor viden har du om/med kangal hunde, der kan gøre dig sikker på de er så farlige..?

• #134   27. dec 2008 At sige sådan noget?

Det siger vel sig selv?
    Jeg ser ingen grund til at opsøge steder med løse hunde, af racer der generelt ikke er venligstemt overfor andre hunde. Kan jeg selv få lov at vælge, vælger jeg den slags møder fra, det står vel enhver frit for?

• #135   27. dec 2008 zekeriya K - <i>Det utrolig hvor skeptiske folk er. </i> Det er jo sikkert fordi i de forkerte hænder, og det vil sige i hænder på folk der ikke aner en dyt om hvad de har med at gøre og hvad hund en Kangal er, vil den være en tikkende bombe.

<i>Er det fordi det er en tyrkisk hund? </i> Hvad er det for en lam bemærkning ? Den er da fuldstændig unødvendig og totalt malplaceret i denne debat !

Hvad med at melde dig ind i Kangal gruppen - søg efter Kangal under grupper - der vil du sikkert finde de svar du kan li' .....

• #136   27. dec 2008 Kasper N: hun har da lov til at undgå visse racer hvis de gør hende utrygge. Jeg selv ville ikke nærme mig en kangal med mine hunde så må du kalde mig snæversynet hvis det det du har lyst til men jeg vil sku ikke risikerer noget

• #137   27. dec 2008 det må i selvfølgelig helt selv om, og for min skyld kan i gå igang med at lave en liste med parker skove, strande, og andre hunde luftnings steder hvor der er folk der lufter kangl schæfer, dobber man, rottweiler, amstaff, borboel, Caucasian Ovtcharka med flere, håber da for jeres hunde at der stadig er nogen steder i kan lufte dem. det jeg gerne ville hvide var om mie, havde en real oplevelse med kangal, som kunne forklare hvorfor hun ikke vil gå på en strand, hvor en hund på størelse med hendes ejen løber fri ligesom hendes også ejen. eller om det udelukket er pga af fordomme...??

• #138   27. dec 2008 Jeg har ikke sagt noget om alle de andre racer du nævner. Så ved ikke hva det sku til for

• #139   27. dec 2008 men hvorfor lige kangal amstaff er da minst lige så aggresiv overfor andre hunde som kangal, og selv om den er mindre kan den så sandlig sagtens få din hund lemlested hvis den ikke har nogen ansvarlige ejer.

• #140   27. dec 2008 jeg vil gerne hvide hvad det er der for jer gør at kangal er så farlig?????

• #141   27. dec 2008 trine det var til mie..."Jeg ser ingen grund til at opsøge steder med løse hunde, af racer der generelt ikke er venligstemt overfor andre hunde"

• #142   27. dec 2008 Kasper: ja det kan du måske have ret i men undgår også han amstaffer. Men stadig der er forskel det vil være nemmere at ku hive en amstaff væk sådan en kangal det altså ikke en man sårn lige kan styre hvis det er

• #143   27. dec 2008 nu må du ikke tage det her personligt trine men ud fra dit billed ligner du ikke en der har fysikken til at hive en arig amstaff væk....

• #144   27. dec 2008 Det der for mig gør en kangal farlig er at hvis den først er i flæsket på en hund så har man ikke en chance for at få den væk pågrund af størrelsen. Jo måske når den anden hund er død

• #145   27. dec 2008 den er jo ikke støre ind mange andre hunde, hvis først en mastiff er i flæsket på en anden hund for du da hellere ikke den væk før den selv har lyst til at flytte sig....

• #146   27. dec 2008 Kasper N: ved ikke hvor stærk en arrig amstaff er men jeg går selv med en schæfer og min egen hund hver dag på samme tid og dem kan jeg sagtens holde tilbage. og på internatet gk jeg ture med hunde på 60 kg og dem kunne jeg også godt holde. så la være at døm efter billedet er stærkere en som så. Skal være dyrepasser så der er du nødt til at ku holde til en del. Jeg er en rigtig Muskelkvinde. hehe

• #147   27. dec 2008 Faktisk virker det mere som om det er dig, Kasper, der er fordomsfuld.

Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skal stå skoleret for dig?
    Jeg stiller et spørgsmål da jeg kan se på brugerens profil at hunden er løs på en strand. I tråden her er det oplyst at vedkommende bor i mit nærområde,

Jeg er altid selektiv i valget omkring mine lufteområder. Jeg ønsker ikke mine hunde skal være til gene (virke skræmmende grundet størrelsen) for andre, ligesom jeg ikke ønsker et uforberedt møde med hunde jeg ikke kender.

Det er mit ansvar som hundeejer at varetage mine hundes interesser. Så når jeg vælger andre hunde fra, er det min afgørelse og ikke noget jeg skal diskutere eller undskylde over for andre.

At du sidestiller Kangal med Schæfer og Dobermann siger mere om dit racekendskab end om mit. Men mit racekendskab eller dit mangel på samme, er helt og aldeles underordnet i forbindelse med mit fravalg af en løs Kangal på min daglige luftetur.

• #148   27. dec 2008 kasper: nej det rigtig nok heldigvis er der dog ingen hunde ejere i området som lader deres hunde gå løs

• #149   27. dec 2008 okay sagde også det ikke var personligt,, men hvis du skriver du kan holde en hund på 60 kg så er zekeriya K Tarzan jo hellere ikke noget problem da han "kun" vejer 55

• #150   27. dec 2008 Kasper N: han er jo heller ikke voksen endnu. tænker mere på når de er voksne

• #151   27. dec 2008 mie:
    "Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skal stå skoleret for dig?"

det er en diskution det har intet at gøre med at stå skole ret. Som jer ser det veksler vi meninger hvilket er sundt.

jeg tro faktisk bare jeg vil citere dig selv:
    "Zekeriya, næh, det behøver du slet ikke spørge om, den fik du helt gratis..

Heldigvis bestemmer du ikke hvad andre byder ind med på et offentligt forum.. Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, så står det dig jo frit for at finde et andet sted..

Jeg er heldigvis helt i min ret til at mene at det er komplet tåbeligt at holde en kangal som kæledyr i Danmark og helt i min ret til at ytre det også"

med hensyn til min viden om racer. så mener jeg selv at den for de fleste racer er tilstrækkelig. men det kan man self altid diskutere. jeg er da altid åben for at lære noget nyt, så derfor spørg jeg, om du kender til noget om racen kangal der viser at den er en meget, meget farlig hund mere ind alle andre??

• #152   27. dec 2008 kangal vægt: Weight: Male: 110-145 pounds (50-66 kg.) Females 90-120 pounds (41-54 kg.)
    tager fra: http://www.dogbreedinfo.com/kangaldog.htm

hmm ja de er lige på grænsen...
    men som sagt trine der findes mange andre hunde der vejer det samme.

det er ikke fordi at jeg ikke godt kan forstå i er nervøse for denne race personligt er jeg bange for at den skal blive en "mode" hund for dårlige ejer, hvis amstaff og andre kamp hunde blev forbudt for så ville den blive farlig. ingen tvil om at det er en farlig hund u de forkerte hænder. men det er en rotweiler også..

• #153   27. dec 2008 u=i

• #154   27. dec 2008 Jamen Kasper, jeg tror slet ikke du har forstået at det ikke er et oplæg til debat. Jeg vil bare gerne selv kunne vælge til og fra, i forhold til hvilke løse hunde mine skal møde.

Om den ene race er mere farlig end den anden er aldeles underordnet.
    Havde det været et billede af en mastino på "min" strand, havde mit spørgsmål været det samme.

• #155   27. dec 2008 Kasper, at en rottweiler potentielt er farlig, kan umuligt gøre en kangal mindre farlig. Det ene udelukker ikke det andet. I dette tilfælde er emnet kangal, derfor er det denne race der diskuteres.

• #156   27. dec 2008 Kasper N: de må sku da veje mere som voksne vores schæfer vejer 41 og en kangal ser sku da 5 gange større ud end en schæfer.
    Ja så ville den blive farlig.
    Problemet er jo man ikke kan se på folk om de er ansvarlige ejere og om de kan styre hunden. Så hellere gå den anden vej end at tage chancen

• #157   27. dec 2008 mie
    helt uden om race snakken tror jeg du for svært ved at finde ud af alt hvad der går af løe hunde på "din" strand da det på denne årstid er helt ok at have sin hund løs der så fremt man kan styre den

• #158   27. dec 2008 mie jeg skrev

kasper N
    Skrevet: 27-12-2008 00:51:15 Slet indlæg
    det må i selvfølgelig helt selv om, og for min skyld kan i gå igang med at lave en liste med parker skove, strande, og andre hunde luftnings steder hvor der er folk der lufter kangl schæfer, dobber man, rottweiler, amstaff, borboel, Caucasian Ovtcharka med flere,

så jo self må du selv bestemme hvor du går med din hund det vil jeg slet ikke blande mig..

trine jeg tror dem fra you tube klipene var ekstreme tilfælde(uden at være sikker) og ja jeg vil give dig ret man kan tit se om egeren har styr på sin hund. Hvis der stod en stor gruppe unge mend med kasketten omvendt på og høj musik ud af deres bmw. så ville jeg også undgå deres kangal men det er pga. af ejerns type ikke hundes race..

• #159   27. dec 2008 Det siger da sig selv, derfor er det da netop oplagt at "slå til" når muligheden for at blive oplyst byder sig.

• #160   27. dec 2008 Kasper N: jeg sagde det kan være svært at se hvem der er gode hunde ejere og hvem der er dårlige. men ja i det tilfælde du nævner ville det være nemt.
    hmm. den udsendelse jeg så i tv om kangals de hunde der var med der var dælme også større end de 60 kg da. og det var seriøse opdrættere som udtalte sig om racen og vidste dem frem

• #161   27. dec 2008 men mie hvis du så undgår alle store hunde med beskytende adfær så er det jo så bare fordi du er meget forsigtig, og ikke vil have der sker dig eller din hund noget og det er så helt fint det kunne du bare have skrevet da jeg spurte hvorfor du ville hvide hvilken strand det var.

• #162   27. dec 2008 ups ja det gjord du også undskyld trine
    jeg tror det mest normale for hanner er ca 60-65 kg

http://animal.discovery.com/breedselector/dogprofile.do?id=2350

(link fjernet)
    uk kennel club siger at en han vejer 110 and 145 pounds = 55-72,5 kg

• #163   27. dec 2008 Kasper: Jeg tror sq, at du har drukket af natpotten. Eller så er du bare ikke lige den stiveste p.. i saunaen. Nå, men nu vil jeg lukke hundene ud at lemlæste køer, ha ha ha...

• #164   27. dec 2008 de må varierer meget i størrelsen siden der er så mange forskellige info om dens størrelse

• #165   27. dec 2008 nå men nu vil jeg gå i seng, hvis vi ikke snakker sammen igen om dette eller andre emner, f.eks. hvor utrolig agresiv en gravhund kan være. smiley så håber jeg at i alle for et godt nytår.

• #166   27. dec 2008 Kasper: I lige måde og pas nu på hvis du møder dræber gravhundene

• #167   27. dec 2008 hej trine ja det tror jeg de gør det er vist også noget inviklet noget med hensyn til om de er en race eller om de høre under ANATOLIAN SHEPHERD.

• #168   27. dec 2008 jamen så må du da have held og lykke med det * Little Doyle *

• #169   27. dec 2008 skal jeg nok trine smiley

• #170   27. dec 2008 Der er indimellem en kangal til salg i markedet. Det er som regel når de når kønsmodningsalderen SURPRISE. Jeg ville personligt vente med at anskaffe endnu en hund, uanset race, til din hund er minimum 1½ år. På den måde kan du måske bedre slippe for nogle af de problemer der ligger i at have hvalp + unghund sammen :o)

Kasper N: Der er altså stor forskel på amstaff og kangal. En amstaff er ikke avlet til på nogen måde at angribe mennesker. Tværtiomod. Kangalen derimod skelner ikke og dens loyalitet over for dens ejer holder til man som ejer laver en lederfejl. Jeg er sikker på at en kangal i de rette hænder er en skøn hund. Men der er langt mellem de rette ejere ... Håber selvf.at trådopretter er en af disse ...

Sidst en kangal skulle sælges i markedet var det fordi den var begyndt at knurre af ejerne og vise truende adfærd når de ville sidde i sofaen eller sengen hvor den lå ...

Du kan ikke sammenligne en schæfer og en kangal. En schæfer kan du ofte være heldig at kyse væk hvor du selv har skrevet at kangalen vil angribe hvis den føler sig presset ...

• #171   27. dec 2008 Sidekommentar - men Trine, er du sikker på at det ikke var denne race du så om på tv????

(link fjernet)

Så nemlig også noget på Charlie en dag, og det var de samme ting der blev sagt, men om ovenstående race.... :O)

• #172   27. dec 2008 Gad vide om Tarzan er den Kangal,jeg har mødt ved Slagelse banegård.. Den går til træning i Sorø ????

Nu er der en del af dem,her i byen,har du snakket med nogen af dem ?

Omkring hvor de har fået deres..

• #173   27. dec 2008 hej sanne M
    ja der er stor forskel, det er vi helt enig om men en amstaf, der er dårligt opdraget er meget farliger ind en kangal der er godt opdraget det samme gælder schæfer, rottweiler osv.
    jeg vil ikke benægte at det er "nemmere" at gøre en kangal stjerne pcykopat ssiger også at det ville skæmme mig hvis den skulle tage muskel hundenes plads som "sej"
    men som det er i dag tror jeg der er betydlig støre shance for at møde en gal schæfer, eller amstaf ind en gal kangal... i DK

• #174   27. dec 2008 Det er det faktisk. Det er vel ikke p-betjenten med en rott?

Har snakket med flere. De kommer alle fra udlandet af og gider næsten ikke tage turen igen.

• #175   27. dec 2008 Kasper N: det kom godt nok som et mindre chok at folk er så negativt indstillet over en hyrdehund. Men tak for støtten Kasper.

• #176   27. dec 2008 Jeg ser nu ikke Kangalen som et større problem end F.eks. Kaukasisk ovtcharka, Sarplania eller den Tibetanske Mastiff..... Deres temperaments er vist meget lig hinanden og de har flere fællestræk.
    Har mødt flere Kangaler og de minder meget om mine egne i sind.... Lidt tilbageholden/reserveret men meget "even-tempered".
    Kangalen er ikke en hund for alle og enhver.... det er der mange racer der ikke er!
    men fornuftige og erfarne hundeejere, der ved hvad de har med at gøre er et krav.... kan godt frygte at Kangalen kan blive lidt en "se-hvad jeg har!"-hund.... og det egner den sig bestemt ikke til.
    Synes nu at du skal vente til din hund er ældre end 2 år før du anskaffer en mere.... Kønsmodningen og den sene lømmelalder bør være overstået - for din egen og hundenes skyld...((0:

• #177   27. dec 2008 Har vi egentlig nogensinde hørt om en Kangal har overfaldet andre hunde...... eller mennesker.... her i Danmark.

Det er jo " efter hvad jeg kan se " adskillige Kangaler i landet..... men man har vist aldrig set dem på forsiden af avisen endnu... hvor de har overfaldet nogen..... eller er det bare mig , der ikke har læst om det.

Så kunne man måske sammenligne med andre nævnte hunderacer i denne tråd..... og se om der er noget om snakken.....( at Kangalen er mere farlig ).......:O)

• #178   27. dec 2008 Jeg har ikke hørt noget i hvert fald.
    Og det nærmeste på overfald han har lavet er at jage markmus. ved ikk om det tæller.

• #179   27. dec 2008 Jeg har engang hørt og læst at Kangal slet ikke må tages ud af tyrkiet. Det er ulovligt. De høre til der og ingen andre steder!

• #180   27. dec 2008 Camilla: Ja det er delvist rigtigt. I Tyrkiet bliver de anset som national eje.
    Men den tyrkiske stat har eksporteret 500 hunde til afrika, for at beskytte hyrden og også rovdyrene.

• #181   27. dec 2008 Camilla:
    Det er korrekt at det nu om dag er næsten umuligt at få en Kangal lovligt ud af tyrkiet.... Men sådan har det ikke altid været.
    Der findes et rimeligt stort antal udenfor tyrkiet og der finder målrettet avl sted blandt andet i USA.

• #182   27. dec 2008 Anne tidligere....: jo det var det men nu har jeg læst andre steder at det er samme race. Men aner det ikke er lidt forvirret. hehe

• #183   27. dec 2008 Hvordan udtales kangal egentlig?

• #184   27. dec 2008 Jannie L: sådan som det læses..:)

• #185   27. dec 2008 hmm min tyrkiske ven siger fet så det lyder lidt som gankgal

• #186   27. dec 2008 kang al.. eller kan gal.. ??

• #187   27. dec 2008 kan gal

• #188   27. dec 2008 Takker Mette:)

• #189   28. dec 2008 <b>zekeriya K</b> Hvorfor er det du behændigt undlader at svare på både Tulles og mit indlæg, om din meget kedelige bemærkning: <i>Er det fordi det er en tyrkisk hund? </i> ??????

• #190   28. dec 2008 Smydi: Fordi så kan i læse hvordan nogle af jer lyder herinde. Hvis jeg ikke kender en race så læser jeg eller spørger til racen.
    Folk gætter sig frem, gemmer sig bag ytringsfriheden og så forventer i at jeg ikke skal være kedelig.
    Og grunden til at jeg ikke har svaret er at jeg ganske enkelt ikke har syntes at det var værd at bruge tid på. Det er simpelthen for ringe at lyde så dum og så forvente en rationel samtale derefter.

• #191   28. dec 2008 Tulle du har vist ikke fattet mit, for der står til smydi.
    Susanne: Der er skam heller ikke nogen som holder på dig, ej heller nogen som kalder. Læs tråden, jeg spørger om hjælp til at finde en, ikke om det er en god ide. Du er da gået helt forkert til at starte med.

• #192   28. dec 2008 Tulle: Du kan selvfølge ikke vide om du er med i "i" Min fejl.
    Det har du så ikke været kan jeg fortælle, "i" er dem som har været p.... negativ og sarkastisk uden der overhovedet er blevet sagt noget.
    Nu har du så ønsket mig held og lykke flere gange. Mange tak for det og i lige måde. For sidste gang med hensyn til dette håber jeg

• #193   28. dec 2008 prøv læse de første bemærkninger jeg har fået. helt ærlig man kan ikk bare slynge sådan ud. æhm ved ikk hvad folk er vant til herinde men jeg er opdraget til at være høflig over for folk. det kan godt være man skal have lov til at ytre sig men almen pli burde ikke være afskaffet.

• #194   29. dec 2008 zekeriya K - jeg har hverken været sarkastisk, nedladende eller noget andet - det er muligt DU føler at nogen er er racissitiske, siden du føler trang til at smide den kedelige bemærkning. Jeg brugte endda tid på at finde link til kangal-gruppen, og syntes om dine argumetation, meninger og holdning - ja jeg vil enndda strække mig så vidt, som til at skrive at jeg fandt dig helt fornuftig..... indtil du trak debatten og min sympati for dig ned på det kedelige plan.

IRMC - og god vind med din søgen !

• #195   29. dec 2008 .....racissitiske (sikke noget vrøvl) racistiske, skulle der stå ;o)

• #196   29. dec 2008 Smydi: Hvad med at melde dig ind i Kangal gruppen - søg efter Kangal under grupper - der vil du sikkert finde de svar du kan li' .....
    Jeg synes altså det lyder lidt sarkastisk.
    Du har heller ikke deltaget i samtalen indtil jeg kom med en "kedelig bemærkning"
    Hvad med at kangalen er en dræber hund som ikke har noget at gøre i dk. Den skal bare blive hvor den hører til.
    Er dette ikke kedelige bemærkninger?
    For jeg har ikke set din medfølelse, som du siger du havde

• #197   29. dec 2008 Jaaa... HG har ikke ændret sig specielt meget... mon det bliver bedre i det nye år... næææhhhh... mon??!!

det er få der har svaret på spørgsmålet - smydi er faktisk een af dem... og zekeryia .... jeg tror I går lidt forbi hinanden... smiler...
    For hun hjælper rent faktisk.... især i f.h.t. så mange andre i tråden...

Hvis man ved hvad man har med , at gøre... - så er det vel fuldstændig ligemeget med hvad race der snakkes om...
    Jeg har selv ikke en disse forstand på disse hunde, ville ej heller være bange for, at hilse på sådan een....
    Har da også hilst på en ulvehund, den er absolut heller ikke for enhver... selv ikke dem der har haft schæfer i mange år og som kan bryste sig af det, kan ofte ikke håndtere sådan een... det har en hollandsk opdrætter selv fortalt...

Zekeryia >> dette forum er ofte ikke det sted du skal spørge om sådanne hunde... de er for specielle og der er for mange fordomme... desværre - på trods af, at det hedder hundegalleri... smiler
    Det bunder simpelthen i uvidenhed og frygt....
    Men held og lykke til

og godt nytår alle sammen .... smiler

• #198   29. dec 2008 Måske har vi gået forbi hinanden, og jeg må ærligt indrømme at efter alle de skældsord om mig og min hund af godt 90% af folk herinde, er jeg måske blevet en anelse negativ. Måske også fordi alle de 90% kom lige helt i starten. Det som er for ringe er at de ikke engang kender til racen, men det som er værre endnu og nok det væreste, er at de ikke engang ved hvad racen er! Fjolserne forveksler den oven i købet med en helt anden race hund.
    Men fandt ud af hvordan folk er på den hårde måde:) Og godt nytår tilbage igen.

• #199   29. dec 2008 Zeko, jeg håber ikke, at den reaktion herinde får dig til at undlade at fortælle om racen - for det man kan læse om den, er jo i højeste grad dens egenskaber som brugshund og ikke som familiehund.

Det er sådan nogen som dig, der skal oplyse os ;o)

• #200   29. dec 2008 Har heller ikke noget imod at besvare spørgsmål, så længe sarkasmen bliver lagt på hylden.

En Kangal har nogle specielle egenskeber, men en rott. er en god vagthund en lab. er en jagthund osv. Men mange mennesker har dem også som en familiehund.
    En Kangal er en hyrdehund og det er den god til. Men da alle andre hyrdehunde godt kan være en familiehund, forstår jeg ikke hvorfor en Kangal ikke kan.

• #201   29. dec 2008 Susanne: Ja det har du ret i. Men hvad var det nu spørgsmålet var?
    Så vidt jeg husker har jeg ikke spurgt om hvad i synes om kangalen. Så hvad er det du har svaret på????
    Faktisk prøvede jeg at få samtalen på rette spor flere gange. Alt i alt synes jeg selv at have været meget tålmodig.

Og fordi jeg ikke kan li collier, render jeg ikke rundt på alle mulige chats og sviner dem til, og siger jeg ikke vil møde sådan en af slagsen.
    Vor herre bevares!

• #202   29. dec 2008 Susanne jeg har også en mening om dig, men da jeg har almen pli render jeg ikke rundt i dk eller herinde, eller andre steder i verden og er uhøflig. Jeg forstår bare ikke at man ikke kan ytre sig høfligt?? Jeg kan ikke rigtig se hvorfor ytringsfriheden skal blandes ind i samtalen?
    Jeg kan heller ikke huske hvornår DK byttede almen pli, frem for ytringsfriheden.
    Bortset fra det lyder du altså, enten meget uintellegent eller også er du ikke særlig gammel?

• #203   29. dec 2008 undskyld - men det er da heller ikke høfligt at insuniere at andre er racistiske ved at spørge om det hele bunder i at det er en tyrkisk hund.
    Så fint nok at du gerne vil holde debatten på et høfligt plan - men det gælder altså begge veje.

• #204   29. dec 2008 Wauvvv.... Sikke en tråd.... Har lige siddet om "skimmet" den. Der var godt nok mange indlæg
    Jeg synes at Zekeriya virkelig forsøger at holde en pæn og høflig tone og at nogen, ikke alle, virkelig forsøger at presse Zekeriya.
    Hvis jeg var Zekeriya havde jeg valgt at slette tråden for længe siden og jeg havde nok været meget mindre høflig....)0:
    Jeg forstår ikke helt at der reageres så voldsomt på dette indlæg?
    Hvis flere havde spurgt mere ind til Zekeriyas erfaring med hunde, hvordan hunden holdes/trænes/socialiseres kunne jeg måske endda forstå det.... Men det virker ikke umiddelbart til at være den største bekymring?
    Hvor om alting er, så tager jeg hatten af for Zekeriya og for den tålmodighed han har udvist.... De små finker der ryger af panden fra Zekeriya, havde jeg vist nok kommet med noget tidligere!!

• #205   29. dec 2008 Jeg vil nu give ......zekeriya K..... ret her...

Der blev faktisk bare spurgt om nogen vidste , hvor man kunne købe en Kangal i DK.

Jeg synes ikke det er nødvendigt at komme med alt det negative om hunden.... det er jeg sikker på trådstarter selv har læst.
    Men det er desværre de ting der kommer frem her på HG...... hvis det ikke lige passer sammen med ens egen mening... så bliver man sommetider lidt " giftig "

Og da Kangalen ikke er forbudt i Danmark..... er det vel ikke værre at have sådan een.... end at have en hvilken som helst anden hund, .... der kunne finde på at " gnave " i andre folk og deres hunde.
    Det læser man jo om her på HG hver dag.....
    Og det har da aldrig været en Kangal endnu...... :O)

• #206   29. dec 2008 zekeriya K - <i>jeg har ikke set din medfølelse, som du siger du havde</i> Jeg har ikke skrevet noget om jeg havde medfølelse for dig, jeg skrev: <i>syntes om dine argumetation, meninger og holdning - ja jeg vil enndda strække mig så vidt, som til at skrive at jeg fandt dig helt fornuftig..... </i> Vi er enige om, at der er medfølelse ikke nævnt vel ?

<i>...efter alle de skældsord om mig...</i> Jeg kan ikke se et eneste sted her i tråden, er der er skrevet skældsord om dig. Der er en masse holdninger til den race du har valgt at have og til de ting du skriver - men INGEN skældsord....

• #207   29. dec 2008 Jeg kommer lige ind igen.
    Jeg kan ikke forstå at folk næsten angriber zekeriya for at vedkommende gerne vil have en Kengal - og oven i købet har en i forvejen og har stort kendskab til racen. Det der bliver spurgt om er: Er der nogen som kender avlere, kenneler i DK med den race. Det er da et reelt spørgsmål, som ikke burde munde ud i en diskussion om hvorvidt det er fornuftigt at den race overhovdédet findes i DK eller ej .....

Til dig Zekeriya vil jeg sige at efter hvad jeg har undersøgt, bliver du nok nødt til at tage til Tyskland (igen?)

Til i andre vil jeg sige: Klap lige hesten og lad dog en i mine øjne (selvom vi ikke kender hunanden, men førstehåbndsindtryk kan sige meget )ansvarsfuld hundeejer undersøge sine muligheder, og svar på det der bliver spurgt om før man smider bomberne.

• #208   29. dec 2008 Mie: Hvis hun kender så meget til racen så ville hun nok også vide at de kangaler der er i DK alle (så vidt jeg er informeret om) er importeret hertil, de fleste fra Tyskland som hendes egen.

Selv os der jo ikke ved så meget om kangaler ved dette ... Seriøs avl og opdræt på kangaler findes endnu ikke i DK.

Og hvis hun er sådan en ansvarsbevidst kangalejer ville hun vel også for den næste hund tage besværet/bøvlet eller hvad det var hun kaldte det med, ved at få en den hjem fra en ordentlig kennel i Tyskland eller hvor de ellers skulle være begyndt at avle på dem.

Jeg siger stadig at det mest fornuftige ville være at vente til den 1. vapper var 1½-2 år inden nr. 2 kommer til.

Fordi man ejer en kangal behøver man jo ikke nødvendigvis at være en ansvarlig hundeejer med et stort kendskab til racen ...

Det samme gælder for alle andre racer i øvrigt ...

Om trådopretter er det kan jeg ikke sige ud fra hendes indlæg men det er heller ikke hendes spørgsmål :o)

Jeg har allerede svaret på spørgsmålet i mit 1. indlæg. Hvis hun vil undgå "bøvlet" med at skaffe en kangal hjem fra en ordentlig kennel og vil have en hund fra DK fordi det er nemmere ... jah så skal hun bare vente til den næste kønsmodne kangal dukker op i markedet.

• #209   8. jan 2009 Den * S&J * linker til er så desværre ikke ægte Kangal, men ser ud til at være en dejjlig hund.

• #210   8. jan 2009 Den er smuk men moderen til vapperen er ikke kangal men en balnding af racer :o)

• #211   8. jan 2009 balnding = blanding

• #212   8. jan 2009 Miemiv -på profilen står der da ellers den har tavle.

• #213   8. jan 2009 Michelle *... : Så har du ikke læst kommentarerne til hundens profil....

• #214   8. jan 2009 Miemiv -nej indrømmet det har jeg ikke (men det vil jeg da lige gøre nu kan jeg høre). Jeg læste bare hvad der står i hundens profil:o)

• #216   3. mar 2009 La allahin yapraciklisi bu gavurlar kangaldan ne anlar.............. eger kangal almadiysan yada ikincisini istiyorsan bana soracaksin kardes...

Kommentér på:
Vil have en kangal

Annonce