{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.792 visninger | Oprettet:

Hvilken race skal vi ha'? {{forumTopicSubject}}

Vi ønsker og begge brændende en hund, men ved ikke hvilken race der vil passe ind...

Her lidt om os..
Vi er en lille familie på to voksne (jeg er 26 år og Kim er 27 år) og tre katte (håber der inden for et par år også kommer en baby eller to)..
Vi bor i et stort hus på ca 230 kvm og har en dejlig have. Der er skov og strand lige i nærheden og gode stisystemer at gå ture på.
Vi er meget sociale mennesker og har begge en stor familie. Vi har ofte venner til middag og passer mine små niecer og nevøer, og er desuden støtte/kontakt-personer for en 10 årig dreng, som derfor kommer her meget.
Både Kim og jeg er lærere (Kim har de store frække lømler og jeg har de små søde) og som regel er jeg hjemme lige efter kl 13, da megen af min forberedelse kan laves hjemmefra.

Jeg er opvokset med schæfer, boxer, labrador, div. blandinger, rottweilere og gravhunde - mine forældre har altid haft 3 hunde af gangen, så de har haft en del.
Kim er opvokset med labrador.

Jeg er vild med rottweilere, broholmere og flere af spidshunderacerne (akita, shiba, jhusky, ämthund og samojede), men har fået at vide at spidshundene stadig besidder meget "arbejdsdyr" og kan være lidt "spidse" i det (vagsomme og egenrådige og kun knytter sig til én)
Kim er glad for labrador og schæfer.

Vi overtog en schæfer (Falco på vores profil) efter et par der var flyttet i lejlighed og ikke ville byde hunden det.
Han hang op af os begge og var meget kærlig og lystrede godt. Vi fik at vide han også var god over for børn..
Men han gjorde flere gange udfald mod min lille niece på 1 år og når min søster løftede hende, sprang han op og bed efter dem begge og knurrrede..
Han blev leveret tilbage, for vi vil ikke risikere at han en dag skulle overfalde nogen.

Vi er enige om at starte med en hvalp og at den skal komme fra et hjem med både børn og kat, samt have stamtavle..
Men tror I der er en race, køn el.l. som egner sig bedre til et hjem som vores end andre?

Håber at få nogle bud..
Knus fra Rikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race skal vi ha'?
  • #1   28. jul 2009 Har i kigget på Landseeren. Det er en udpræget familiehund der har det godt med børn. Det er en meget blid race der både kan være aktiv, men også kan stilles med at aktivitetsnivaeuet er mindre i en periode.

  • #2   28. jul 2009 Hvis I er villige til at give den en skalle med hensyn til træning og mental stimulering, så kunne jeg da sagtens forestille mig at I kunne have en labrador?

  • #3   28. jul 2009 En old english bulldog.. en dejlig social hund og virkelig egnet som famile hund smiley

  • #4   28. jul 2009 Umiddlebart ville jeg, pga. kattene, holde mig fra huskierne.

    En Akita er ikke en førstegangshund og kan være meget beskyttende og vagtsom, så jeg er ikke sikker på, at den passer til jeres livsstil.

    Det er lidt svært at slå alle spidshunderacer sammen under en for de er meget forskellige. Her er der ikke andet for end at gå ind og læse op på dem individuelt.

    En rottweiler kunne være en mulighed, så fremt I ved hvad det indebærer at have sådan en.

    Broholmeren kender jeg ikke så meget til, men jeg ved de kan være svære at få fat på, da det er en forholdsvis sjælden race.

    En schæfer af udstillingslinier (find en god opdrætter, vær opmærksom på at allergi og HD kan være et problem i racen, så kig godt på det når I vælger hvalp) eller en labrador lyder faktisk til at passe meget godt til jeres livsstil. Der findes jo også en del andre retrievere, der egner sig fremragende til familiehunde, så dem ville jeg da også kigge lidt på hvis jeg var jer.

    Når I har valgt race, så find en god opdrætter og gerne en, der mentaltester hvalpene, så I får størst chance for at få en hvalp, der vil egne sig som familiehund.


  • #5   28. jul 2009 Måske ville en Eurasier være noget. Det er en forholdsvis mild spidshund der på papiret egner sig godt til familier ("på papiret" fordi jeg ikke selv besidder erfaring).

  • #6   28. jul 2009 Jeg kan godt forstå du synes spidshundende er charmerende, jeg selv er også helt væk i dem, og også derfor min første hund blev en Shiba. Det er en fantastisk race, som stadig har utrolig meget urhund i sig, og den knytter sig meget til dens flok. Den er god til det meste hundesport og eminent til spor, især kaninslæb. Dog skal man huske på, at det er en race, der er meget selvstændig, så en lydigschampion får du nok ikke :o))

    En labbe synes jeg jo også er fantastisk, det er 2 MEGET forskellige racer. Hvad med en Berner Sennen hvis I godt kan lide de helt store hunde? Den skulle være en rigtig lækker hund også smiley

    Held og lykke med jeres jagt på drømmehunden, det er spændende :o)


  • #7   28. jul 2009 Måske skal i mere tænke på hvad i kan tilbyde hunden i dagens løb..
    Hvad har du tænkt dig at du skal bruge hunden til ?

    Skal den bare være hyggeghund der går et par ture om dagen og så ellers bare leger pg hygger med familien (sådan vi har hund)

    Skal du træne med den og hvad kunne du tænke dig den skulle ?
    Der er jo en verden til forskel på f.eks Schæfer, Rottweiler og spidshunde..

    Søster - Kender en med 2 Eurasiere og de er meget specielle. Lever helt deres eget liv på gåturene og følger ejeren sådan sporadisk på sidelinien mens de er oppe på engen og følger spor og fanger mus..
    Ejeren siger at de er meget egenrådige og faktisk minder meget om katte på det punkt. De gør hvad de har lyst til og man lever sammen med dem, men ejer dem ikke *G*
    Men fantastisk smukke er de og et imponerende syn når de jager dådyr på engen (dådyrene som 'bor' her på det store eng/å-system hvor vi bor er ikke synderligt bange for hunde og mennesker så når de bliver jaget op så løber de afsted uden at panikke vildt og stopper så når hunden gi'r op og kigger på dem :-D)


  • #8   28. jul 2009 Jeg synes I lyder som den perfekte familie til enhver hund og I har enormt meget at byde hunden. Jeg tror I vil kunne tilbyde et godt hjem til enhver hund og I har heldigvis tænkt godt over hvad I kan tilbyde hunden.

    Næste skridt ville jeg synes var at I overvejer hvad I ønsker jer af hunden og vælger derudfra smiley


  • #9   28. jul 2009 jeg synes måske du skal skrive hva for nogle racer i ikke synes om og hva for nogle i måske havde i tankerne?

  • #10   28. jul 2009 st bernert labadore eller berartsinde

  • #11   28. jul 2009 Spidshundene er meget forskellige, måske nogle af de nordiske spidsracer kunne være et bud?
    Finsk hyrdehund, Islandsk fårehund, norsk buhund, dansk spids, japansk spids mf. kunne være et bud. De er knap så skrappe som slæde- og storvildtsjagt-hundene i gruppen.

    Men ellers så lyder diverse retrievere, eller noget schæfer og collie ligende da som gode bud.


  • #13   28. jul 2009 Tim

    De skriver at de er meget sociale mennesker. Måske er en vagthund af den kaliber ikke helt optimal


  • #14   28. jul 2009 Tim B: Alt respekt for at du elsker din race, men det er mit indtryk at familien er et af disse hvor gæster og venner vader ud og ind af huset og der vil jeg da bestemt ikke mene at en Boerboel er velegnet?

    Også angående hundeerfaring. De er begge opvokset med hunde, men har kun haft en omplaceringshund, som jeg kan regne ud at de ikke kan have haft i mere end 1-2 år. Det mener jeg så personligt ikke er nok hundeerfaring til en race som Boerboel med mindre man virkelig ved hvad man går ind til ved at have læst intensiv op på racen og snakket med Boerboel opdrættere og ejere - og det siger jeg ikke fordi jeg har noget imod Boerboelen, jeg ville sige nøjagtig det samme hvis de havde kig på en Groenendael.


  • #15   28. jul 2009 jeg tænker lidt på en berner sennen den er en super god familiehund den har et dejligt sind og er vild med børn

  • #16   28. jul 2009 Berner sennen er typemæssigt lidt som en Landseer. Landseerens fortrin (jeg ved det, jeg er farvet) er deres gode helbred og høje gennemsnitlige levealder. De er fantastiske sammen med børn, og trækker gerne en trækvogn eller en slæde med børnene i. I Tyskland bliver den kaldt Den blide kæmpe. Den har ikke Newfoundlænderens tykke underuld så pelsen er nem at passe. De elsker vand og har svømmehud mellem tæerne. en anden fordel, synes jeg i hvert fald, er at de skal have stramme læber og må ikke savle.

  • #17   28. jul 2009 1000 tak for alle jeres bud..

    Min far har været konfigurent og trænet specielt med rottweilere, og udover hans fif, vil vi selv gå til hundetræning.

    Som flere af jer nævner, så kan racer som rottweiler, husky og akita være for dominerende for en 1. gangs ejer, det er bare engang i fremtiden (når vi har mere erfarring) jeg kunne ønske en af disse.

    Vi vil først have hvalpen til næste sommer, er bare ude i god tid, så vi kan få ideer.
    Vi har besøgt en schæferkennel med store skønne hunde efter både udstillings- og brugslinier (men jeg så mindst 10 hunde som bare stod i bur og gøede), så det bliver ikke derfra..

    Jeg skulle bare bruge jeres ideer og erfarring til, at tænke over hvilke hunde vi gerne vil ud at besøge.


  • #19   28. jul 2009
    Ja jeg er jo af den mening at Basset hounden er en totalt overset familiehund. Så den syntes jeg da bestemt at i skulle tjekke ud.

    Jeg er altid klar til en uforpligtigende snak om denne skønne race som jeg er avler af.

    Se evt min hjemmeside www.kenneljerriks.dk

    Vi er en stor og travl familie med 3 børn, altid folk der render ud og ind og v deltager i en masse arrangementer. Og jeg kan kun sige at vores pt 6 basser er super nemme og gør os altid i godt humør.

    Der er en masse fordomme om denne race, og meget af det der står på nettet om denne race er ikke helt korrekt efter min mening. Så det bedste man kan gøre er at komme ud og møde hundene og opleve dem.

    Held og lykke til jer.

    I lyder som nogle skønne mennesker, som man som avler vil elske at sælge sin hund til.

    med venlig hilsen Gitte


  • #20   28. jul 2009 Gitte J: 1000 tak


  • #21   28. jul 2009 Kim> Grunden til jeg ikke anbefaler huskien er nu ikke grundet dominansproblemer og i den dur... På det punkt kan man slet ikke sammenligne den med akita eller rottweiler... Det er misforstået!
    Men det er en speciel race som ikke passer ind i alle familier, egenrådig og har stort jagtinstinkt, hvilket kan give problemer med kattene.
    Men man må endelig ikke tro den er skrap af sind!

    Held med hundejagten smiley


  • #22   28. jul 2009 Ginne: Tak.. Vi spørger jo for at blive klogere..

  • #24   28. jul 2009 Jeg bliver bare så ked af det, når folk ikke mener at en boerboel egner sig som familiehund i en social familie, for det kan den sagtens gøre.

    Helt sikkert at der er reserverede boerboels, men det er altså min erfaring at det er fåtallet.


  • #26   29. jul 2009 Alle mine egne leve som familiehunde i et hus med svingdøre og et evigt rend af venner, familie, hundeinteresserede osv og det er der da ikke en af dem der har det fjerneste imod.

Kommentér på:
Hvilken race skal vi ha'?

Annonce