Engelsk bulldog - farlig? {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
jeg syntes jeg har forsøgt at læse mange indlæg igennem, og jeg syntes ikke jeg kan finde et der helt specifikt omhandler mit emne - og hvis der skulle være en tråd allerede - beklager jeg meget!
Alt den her snak om muskelhunde og kamphunde og forbud osv., har gjort mig temmelig nervøs..
Jeg er nemlig den lykkelige indehaver af en engelsk bulldog - som mange folk kalder for en muskelhund - og da den i gamle dage blev 'trænet' til tyrekamp, er der vel også nogle der vil mene at denne race indgår i kamphunde-samlingen......
Jeg så her til aften tv2 nyhederne, og jeg vil ærligt indrømme at jeg blev noget forskrækket da en politiker (kan ikke huske navnet - ved dog hans parti var Venstre) mente at der skal være et forbud mod muskelhunde.. Han sagde at det skulle være ulovligt at handle, importere og avle på muskelhunde..
Men hvad er muskelhunde? Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor mange hunde det indebærer? Og betyder det at det vi ikke kan have fx. engelske bulldogs i Danmark længere?
Jeg må ærligt indrømme at jeg er noget bekymret for "min" race!! (og det kan da ikke passe at der ikke også er andre der er bekymret for "deres" racer??
ER der overhovedet nogen, der ved hvad politikkerne mener når de bruger begrebet muskelhund??? I så fald, vil jeg meget gerne have det defineret - så jeg ikke skal gå og tænke nærmere over det.....
På forhånd tak
(P.S. dette er IKKE ment som værende en klynke-tråd - men nærmere en tråd som kan hjælpe mig med at forstå alt det her hurlumhej !!!)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Der er nogle racer, som man med garanti kan kalde kamphunde/muskelhunde, og så er der over 50 racer, som kan ryge ind under betegnelsen, alt efter hvordan man deffinerer ordet kamphund eller muskelhund.
Ingen ved det, og det bliver spændende at se, hvordan polittikerne vil deffinere det.....
nov 2007
Følger: 24 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 641
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.172
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 57 Svar: 455
for der er nogle af de folk spesielt unge mænd som har sat os i denne ubehagelige situation... lad os håbe det bedste for os der er ansvarlige hunde ejere
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.927
-for den er måske nok blevet brugt til tyrekampe engang, men som den ser ud i dag, ville den være temmelig uanvendelig til nogen som helst form for kamp... Det skulle da lige være kampen om en plads i sofaen;o)
Med det sagt -der findes ikke nogen officiel liste over hvilke hunde der er muskelhunde, eftersom ordet ikke dækker over nogen bestemt gruppe/type hund.
Det eneste muskelhunde har tilfælles, er at være hunde af større racer og normalt med en kraftig bygning og markerede muskler.
De kan være alt muligt -molosser, terrier, mastiff osv, afhængig af den person der lige definerer ordet.
nov 2007
Det er dejligt at høre, at der er flere af jer, der ikke tror på at en engelsk bulldog, kommer med i forbudet!
Og Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !: Du har helt ret - det eneste Bertha hun kæmper om er om en plads i sofaen, og der har hun fundet sig et ganske "udemærket/intelligent" tricks: Hun slår en prut, så der ikke er nogen, der kan holde ud af at være der - så rejser folk sig - og Bertha får sin plads i sofaen! Hahaha -helt uden at sige noget..!
Det undre mig, at der ikke er nogen i folketinget, der rent faktisk er indehaver af en muskelhund?? og som kan spæde til med informationer!!
Jeg håber ihvertfald på at man snart får defineret:
HVAD ER EN KAMPHUND??
og
HVAD ER EN MUSKEL HUND??
og forskellene på disse...
JEG VIL HAVE NOGLE SVAR -NU!
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 199 Svar: 1.223
Men ja der er desværre nogle som ødelægger det for alle de andre... og det er sku skide ærgeligt... men nogle racer tiltrækker desværre de forkerte personer...
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 991
Jeg forestår udemærket godt dine bekymringer og frustrationer, er også selv indehaver af en engelsk bulldog, og ser den på ingen måde som hverken en farlig - eller en kamphund. Jo den har muskler, men muskelhundebegrebet er efter min overbevising, et medieskabt fænomen, og som Tonny og Maja også udtrykker, så er problemet netop, at ingen ved, hvad betegnelserne dækker over. Se evt. her:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/918
Helt personligt er jeg dog stor modstander af et forbud generelt, hvad enten vi snakker bulldogs, amstaffer el.l. dette er jeg er flere årsager, men skulle det komme så vidt, så er jeg er dog ikke så bekymret igen; skulle den engelske bulldog komme i farezonen, så sætter jeg min lid til, at DKK og Bulldogklubben, som jeg er medlem af, gør sit arbejde.
jan 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 81
Det var politiker Brian Mikkelsen du så i går...
Og ja, engelsk bulldog, går i følge ham, også ind under muskelhunde, som han vil have forbud mod.
Men men men... Jeg optog intewiet med ham og så det et par gange og kunne til sidst ikke lade være at grine lidt.
Han sagde bl.a. "Vi kan ikke have muskelhunde til at genere børn, voksne mennesker og andre hunde, der lever som familiehunde." Min amstaff lever i en familie med mor, far og barn.
Han sagde også: " Jeg generalisere ikke, men alle muskelhunde høre ikke til i Danmark" Føler mig en smule generaliseret.
Han nævte også at der endnu ikke er en defination på muskelhund, men at et hunderåd er stablet på benene og at det er deres opgave at fastlægge hvad der er hvad...
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 33
Jeg blander mig lige..
At der sidder en amøbe i Århus med sin engelske bulldog, gør ikke den engelske bulldog til hverken kamp- eller muskelhund.
Jeg tolker denne tumpede kvinde, som en upolyst ignorrent, som har købt en forkert hund.
Hun vil åbenbart gerne have en farlig hund (eller også er hun en medieluder), men kom til at købe en hund som mest af alt kan beskrives som en doven retriever med for meget hud.
Bliver den engelske bulldog forbudt, så har man lavet den største fejl i forhold til forbud af hunde.
Fakta som jeg ville ønske at alle ville vidregive, når bekymrede damer spørger til den engelske bulldog.
1. den har været i DK i over hundrede år.
2. Bulldogklubben er den ældste special hundeklud under dkk.
3. Der har aldrig været en engelsk bulldog oppe i medierne, for noget negativt.
4. danmarks sødeste hund er vundet af en engelsk bulldog ved navn "Arthur"
5. Engelsk bulldog beskrives af dkk og bulldog klubben, som en selskabshund.
6. der findes en skrivelse fra DKK, der bekræfter at EB ikke er muskelhund (denne er lavet i forbindelse med boligforeningers kamp mod muskelhunde)
dec 2006
Jeg har to hunde med gode stamtavler. der er for ca 40.000 i indkøb.
Min tæve er rigtig god og min hand er også ret flot.
Jeg mister 40.000 kr plus indtægt for hvalpe og parringer på min handhund.
Hvad vil man gøre ved det??
Jeg alene kan tabe mellem 100.000 og 300.000 på et forbud mod og aflivning af mine hunde!!
Mine hunde som ikke kan klassificeres som kamphunde!!
jan 2007
I DK laves der ikke forbud med tilbagevirkende kraft på den måde.
Det ville jo nok blive som da pit'en blev forbudt. Alle der er indehaver af en af de forbudte racer, vil skulle neutralisere hunden(e), samt få registreret ved kommunen at de har hunden(e) samt fremvise dokumentation for at de er neutraliseret.
Du vil så få et bevis på at hunden er "godkendt", som du jo så skal bære på dig år du går med hunden.
Når hunden så engang dør, må du bare ikke anskaffe dig en ny af den race.
dec 2006
Så mangler vi bare resten..
mit største problem er dog, at man overhovedet nævner EB i en diskussion om farlige hunde..
er der nogle der kan vise mig, hvornår engelske bulldogger, har optrådt agressivt, så send mig lige en privat beked..
jan 2007
-det var såmænd bare en konstatering af at eksisterende muskelhunde altså ikke vil blive aflivet fra en ende af;o)
nov 2007
fandt lige dette link:
http://bullystylebulldogs.skysite.dk/?side=130627
Engelsk bulldog - farlig?