{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.374 visninger | Oprettet:

AT
AT
Tilmeldt:
2. apr 2017
Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010

Engelsk Bulldog. {{forumTopicSubject}}

Længe siden!

Er det egentligt muligt at købe sig en Engelsk Bulldog som er avlet ud fra bedste forudsætninger, altså hvor der i avls kombinationen virkelig er taget højder for racens skavanker, og racerelaterede sygdomme?
Eller er racen så "skamavlet", at chancerne for en sund hund er nærmest lige 0?

Alternativ - er der racer som minder meget om, både udseendemæssigt, og ved stimulering.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Engelsk Bulldog.
  • #1   16. jul 2019 Sund og EB er vist ret meget modsætninger. Og hvis det er det udseende man vil have, så er udseendet jo i dig selv en forhindring for sundhed.
    Jeg ville finde en race med mere moderat udseende, så er chancen for en sund hund allerede bedre... får opdrætter så også testet for relevante lidelser begynder det at ligne noget smiley

    Men jo, der findes da opdrættere der tester EB.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #2   16. jul 2019 Michelle: Det var også min umildbare tanke.
    Men Folk tiltrækkes jo af forskelligt udseende, og i dette tilfælde er det bare Bulldog typen er er tiltrækkende. Udseende er selvfølgelig ikke altafgørende for valget, men det spiller en væsentlig rolle.

    Findes Der EB'er, som ikke avles så ekstremt i f.eks. udland?


  • #4   16. jul 2019 Min kollega viste mig i det sene efterår en hund. Jeg spurgte om det var en boxerblanding. Nix, det var en EB. Med DKK-tavle. Den har en snude ( smiley ), kan løbe og trække vejret. Den skulle omplaceres fordi den var for vild smiley

    Jeg kan spørge kollegaen hvem opdrætter er smiley


  • #5   16. jul 2019 Tag en snak med Mette fra kennel Molosshuset, hun har en bruger her inde. Hun er super seriøs, og ligger ikke fingre imellem.


  • #6   16. jul 2019 Men altså det er bestemt muligt at få en funktionel bulldog. smiley

  • #7   17. jul 2019 Hold da op, at vælge en EB fra fordi den er for vild smiley
    Gid alle var sådan smiley


  • #8   17. jul 2019 Staffmom, jeg sludrede lidt. EB’en boede hos en ældre dame, som havde haft et par stykker af dem. Men den her var simpelthen for frisk. Så min kollega, mand og 2 børn fik den, og i dag drøner den rundt med ungerne.

    Den var alt for tyk da de fik den, for damen havde forsøgt at gøre den rolig. Men i dag er hun tip top og med fuld smadder smiley


  • #9   17. jul 2019 En rask EB der ikke er fed har altså mere end rigeligt med energi

  • #10   17. jul 2019 Ej hold da op. Ligefrem fede den op.
    Godt den er et sted nu, hvor energien kan bruges smiley


  • #11   17. jul 2019 Vores har da både væltet mig, mit barn, min mor og min veninde i sine bullerflip smiley det var desuden hende og ikke corgien jeg havde med på løbeturen.

  • #12   17. jul 2019 Min søster har lige passet én i en uge.
    Hun var helt ulykkelig da hun opdagede, at den faktisk ikke kunne holde til at gå tur. Den alm. morgen og aftentur, som hun plejede at gå med deres egen hund, og som plejede at tage 20 minutter - den tog en time med hende her.
    Og den lange eftermiddagstur var HELT udelukket.

    Den ene dag tog hun en spurt på 10m, fordi hun fik øje på en kat,, og min søster var seriøst bange for, at hun ville få et hjerteslag bagefter.

    At hun så samtidig ikke magtede at gå op af trappen til førstesal - skulle smøres med noget creme pga. sine hudfolder, hvor hun var næsten hudløs, og var på diæt pga allergi.. Det er altså næsten ikke til at holde ud at tænke på.

    Men det er da virkelig dejligt, hvis det lykkes for nogle opdrætter at rette gevaldigt op på sundheden og fysikken.


  • #13   17. jul 2019 Karina - jeg fatter simpelthen ikke visse bulldog og mops- ejere. Hvis vores andre hunde havde det sådan ville jo vide de var syge/overveje aflivning.

  • #14   17. jul 2019 Nej, for den er jo så glad smiley

  • #15   17. jul 2019 Hera og jeg gik 10 km søndag eftermiddag. Jeg var obs på at hun fik vand og ikke blev for varm, men det ville jeg også have været med min amerikanske cocker. Da han levede.
    Hera tog en lur da vi kom hjem, men var frisk som hun plejer om aftenen. Så ingen total udmattelse, eller nærdødsoplevelser. smiley


  • #16   17. jul 2019 Der findes også alternativer til EB. Jeg har lige haft en lækker lille 'bulldog-ting' på hvalpehold. Jeg tror det hed en Mini Bulldog. Forholdsvis lang næse, ikke nogen voldsomme hudfolder. Bevægede sig akurat lige så godt som de andre hvalpe og havde ingen problemer med at følge med i legen med de andre hvalpe. Rent træningsmæssigt var den en rigtig bulldog; den ville rigtig gerne - indtil den pludselig blev 'bulldogstædig' og ikke ville mere smiley En rigtig god lille hund smiley

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #17   17. jul 2019 i følge DKK racebeskrivelse, eller hvad det nu hedder anses EB'en for at have et lavt energi niveau..

    jeg er lidt vild med racen, syntes det er en fed hund,med enormt meget personlighed, men hvis jeg en dag skulle hen og have hund, så vil jeg bare ikke betale dyre domme for en race hvor chancerne for en sund og velfungerende er meget lille.

    jeg kiggede på moloshuset, og der avles gerne på Dårlige hofter, hvis hunden kan bidrage med andet godt i avlen, og hvis hanhund har bedre hofter (a-b), det er bare en trist tilgang til det, syntes jeg personligt.


  • #18   17. jul 2019 Problemet er bare at hvis man kun avler på perfekte hunde, så er der ikke noget avlsmateriale tilbage, og genmassen bliver endnu mindre end den i forvejen er.
    Så hofterne er et sted at gå på kompromis.


  • #19   17. jul 2019 AT hvis det er hvad du har fået ud af at kigge på Molosshuset, så har du ikke forstået, hvor Mette vil hen. Mette vil om nogen det bedste for racen. Der findes ikke en EB, hvor alt er i orden. At man feks vægter vejrtrækning, ryg og andre relevante ting højere end hofter betyder ikke, at man er ligeglad.

    Mange bulldogs lever uden gener, selvom de ikke har A hofter, hvorimod vejrtrækningen er meget vigtig.

    Kig på de "seriøse" kenneler der udstiller... deres hunde er fede, kan ikke trække vejret, bygget helt tosset, synlige hudproblemer.. og de har heller ikke A hofter eller 0 på albuer.

    Hvis man seriøst overvejer en EB, så skal man virkelig gøre op med sig selv, om man kan leve med den risiko for syg hund.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #20   17. jul 2019 Louise: Det er jeg udemærket klar over.

    men hvis det er den "kvalitet" og avl der anbefales, så er det bare ikke det rigtige for mig med sådan en race..

    jeg vil ikke have en race, hvor kvaliteten er så ringe, at man tilgodeser dårligdom, for at forbedre andre ting i sådan en grad.


  • #21   17. jul 2019 Jeg tænker, at vil man have EB, så må man gøre op med sig selv, hvor man vil gå på kompromis.
    De slåsser med så meget helbredsmæssigt, at man næppe kan forvente både at få gode resultater over hele linjen... Og slet ikke i flere generationer. Det ville jeg jo ellers forvente i de racer jeg ellers kigger på.
    Så spørgsmålet er på hvilke punkter, man er villig til at acceptere et ikke helt fint resultat - hofter er måske ikke det værste sted at gå på kompromis (når nu man ikke kan få det hele).

    Selv var jeg gået efter en anden race.


  • #22   17. jul 2019 Det mest fornuftige er afgjort også at finde en sundere race...

    For mig er det bare svært, for der findes ingen racer der kommer op på siden af den engelske bulldog. Bevares der findes mange andre racer jeg gerne ville eje. Men tanken om at Hera skulle være min sidste EB, kan jeg næsten ikke holde ud.


Kommentér på:
Engelsk Bulldog.

Annonce