{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ævl og bævl vol. 22
  • C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 168
    #1   23. okt "Min" ekstra hund - trænerhund, blev godkendt idag smiley nu starter livet ægte imod at blive tjenestehund!

profilbillede
  • #2   23. okt Weeee ... En ny glad tråd ...

profilbillede
  • #3   23. okt Fra stranden i går - han vokser, ham den lille Pirat smiley

profilbillede
  • #4   23. okt Okay, lige om lidt vil alle kalde det reklame, men det ér det ikke smiley

Jeg har fået et par bukser fra Dogsome. De er mega lækre at have på, og er elastiske på alle leder og kanter. Men det er cirka alle outdoorbukser jo i dag. Men de er vandtætte!!! Jeg har gået tur i skoven i en time i pisregn, og mine ben er fanme stadig tørre smiley

Og hvis man er sådan en kortbenet trunte som mig, som stadig tror på at bootcut får ens ben til at se længere ud, så kan jeg afsløre, at der sidder en lille lynlås nede på anklen, så busken kan udvides. Der er selvfølgelig (vandtæt) stof bag lynlåsen.

Ej, men jeg er så forelsket i dem smiley

• #5   23. okt Reklame!!! smiley

• #6   23. okt Kan det være anti-reklame, at jeg har været nødt til at give kasketten væk, fordi den er kæmpe stor til mit mikro-hoved? smiley

Og så bliver det alligevel lidt mere reklame, for bukserne er så store i størrelsen, at jeg skal have en størrelse S, og så er jeg faktisk cirka ligeglad med resten. JEG HAR BUKSER I STØRRELSE SMALL!!!! (Og min røv er på ingen måde small smiley )

• #7   23. okt Min bror har i dag fået besked fra plejehjemmet, at vi skal snakke om min mors sidste ønsker. Det tyder på at hun endelig snart får fred. Min bror er jo en tumpe, så det første han får svaret dem, er at det ikke er så vigtigt, men de skal bare få det afsluttet. Så ringer en dame, helt perpleks, og siger at de jo ikke kan yde aktiv dødshjælp. Min bror forsøger at forklare at han ikke mente det sådan rigtigt, men den faldt lidt til jorden.

Så spørger damen til min mors ønsker ift. vågekone, at blive sunget ud osv., og min bror siger at det er ligegyldigt. Da han fortæller det til mig, fortæller jeg ham, at min mor var MEGET opmærksom på at åbne vindue og få sunget min mormor ud, da hun døde for en del år siden. Så jeg tror at min mor ville ønske det samme smiley

Men jeg ved sgu ikke rigtigt med vågekone. Hun sanser jo ingenting, og hun bider folk hvis hun kan komme afsted med det. Omvendt er det bare sørgeligt at sove ind helt alene. Eller hvad?

• #8   23. okt Ja til vågekone Anne, måske er hun ligeglad, men måske er hun ikke, det kan ikke skade og tanken om at dø i ensomhed hvis man ikke ønsker det, er ikke til at bære:)

• #9   23. okt Har stadig lidt svært ved at forstå, at jeg nu er mor til 2 og har fået sådan en dejlig og yndig sag efter lang tids venten smiley

profilbillede
  • #10   23. okt #7
    Jeg er enig med Bodil.

Da min mor lå på det sidste, skiftedes vi til at sidde hos hende.
    Min mor elskede jul og Mahalia Jackson, så vi spillede hendes julesange de sidste dage.
    Der var ingen kontakt med min mor de sidste dage, men hørelsen skulle jo være det sidste, man mister.

• #11   23. okt enig med de andre ... da min svigerinde døde lå hun på hospital, at gå forbi og se ind på stuer hvor der lå lige så syge men helt alene var så trist ...

Min mor døde på plejehjem, og der var vågeperson på 2 dage, bestilt til 3. dag men min mor var så langt væk at vedkommende blev sendt hjem igen og jeg og min mand blev der ..
    De kan jo sidde stille i en stol og bare være den der ekstra sjæl i rummet ..
    Det er så sært at ingen lige er der ved sidste åndedræt .. nogle bliver også lidt urolige lige til sidst så måske en hånd at holde i ...

Tillykke Ida K, et nyt liv er lige fantastisk hver gang ,,

• #12   23. okt Tak, jeg havde vist ikke lige fået den tænkt hele vejen rundt, men I har været til stor hjælp smiley

• #13   24. okt Hvad er det for bukser, Anne?
    Får man oversvedig røv, når de er så tætte?
    Det gør man i Dogcoach vinterbukser i hvert fald smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.425
    #14   24. okt Jeg stemmer i med andre vedr. vågekone. Det nager mig stadig, at min mor døde alene. Men vi anede ikke, at hun var tæt på at skulle afsted smiley smiley

• #15   24. okt Min søn skal giftes i morgen ... selvfølgelig er jeg syg smiley

• #16   24. okt Hvad er det for bukser, Anne?
    Får man oversvedig røv, når de er så tætte?

https://dogsome.dk/vare/new-dame-all-year-off-road-performance-bukser-brun/

De er ikke forede, så om vinteren kræver de noget inden under. Men de er vandtætte og åndbare smiley

• #17   24. okt Æv, Hanne, det er sgu træls smiley

Kan du hælde noget the og en masse panodiler ned, så du måske kan være nogenlunde ok i morgen? Er det stor fest, eller en af den slags, hvor du lige kan snige dig væk og lige en halv time, hvid du får brug for det?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#18   24. okt Åh nej noget møg, Hanne smiley
    Prøv, som Anne skriver, med panodiler - og INGEN aktivitet fra nu og til i morgen.
    Jeg krydser fingre for dig smiley

• #19   24. okt SE lige her!!!
    Jeg mødtes med min søster og Nimbus på stranden i morges, for at se, hvordan det ville gå med ham og JohnJohn. Vi gik jo en tur med dem i snor for noget tid siden, hvor det virkede til, at deres insisteren på slåskamp var ophørt.

I dag gik vi skridtet videre - først i flexliner et kort stykke - og derefter fik de lov at løbe fri. Det gik SÅ fint!! Fra at villw flænse hinanden, så snart de så hinanden, er stressen nu kommet ud af kroppen, så de magter at være sammen igen. De får kommunikeret - og lyttet til hinanden - og opfører sig i det hele taget som de to fornuftige hanhunde, de generelt er.

Håbet om at kunne have hele flokken boende sammen her igen steg lige et par hundrede procent. smiley

profilbillede
  • #20   24. okt Sheena var naturligvis også med - men i snor smiley

profilbillede
  • #21   24. okt vedr bryllup .. nej det er ikke en stor fest, det er der ikke råd til lige nu, så det er rådhus og brunch, for at sikre hinanden nu der både er hus og baby...

men jeg har talt med sønnen, og vi er enige om at det drejer sig ikke om mig og min øv-jeg ville gerne, men at jeg ikke vil være ansvarlig for at smitte andre ... jeg har nærmest måttet sidde op og sove for hoste de sidste 2 nætter ... min mand er typen der kan hoste og være snottet men føler sig ikke syg .. mens jeg ryger ned og har det af H til, jeg ønsker ikke at smitte andre, man ved ikke hvor meget folk "lider" når de er syge, selv med forkølelse, og alle de andre er arbejdende folk, så som sønnen sagde så har de øvrige gæster jo ikke bedt om at blive smittede ..
    Så jeg springer over .. både af hensyn til mig selv og mit overskud, og ikke mindst af hensyn til de andre...
    Sagde jeg kommer 25/4-2038, til deres kobberbr, det er en bedre årstid ifht ikke sygdom smiley

• #22   24. okt er også selv blevet tiltagende irriteret på det snot, nyse, hostende folk der ikke bliver hjemme fra arrangementer hvor man står tæt, er mange osv, netop fordi jeg tager det sådan til mig ... så kan jeg jo ikke opføre mig anderledes ..
    Men det jeg skrev med sølvpapir forleden, er fordi jeg er begyndt at tænke om man skal vacc mod alt, og de vacciner måske nedsætter ens/nogens immunforsvar ... jeg ved det ikke, kan kun konstatere at jeg føler alle de der virus.infektioner har klisteret til mig de sidste 2-4 år ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#23   24. okt Hvis man vaccinerer for meget, bliver kroppens immunforsvar sløvt, læste jeg noget om engang. Derfor holder jeg mig fra unødige vacciner.
    Jeg tror, at børn i dag bliver vaccineret alt for meget. Der er vel egentlig ikke en eneste børnesygdom tilbage, der ikke vaccineres imod.

Hvor er det DEJLIGT, Karina. Jeg ville virkelig ønske, at jeg kunne gøre det samme med Kenia og Vilma - men skønt at høre, at du kan smiley

• #24   24. okt Hanne, kunne du måske tage mundbind på og så bare sidde bagerst, så du kunne være med på rådhuset og se dem blive gift, og så bare tage hjem efter? Så burde du ikke smitte nogen, og kan stadig lige se din søn blive gift smiley

• #25   24. okt tak har overvejet det, men det er i en anden by, og min mand skal jo med bagefter så det bliver, desværre noget transportmæssigt "hø"

• #26   24. okt Jeg tror kun der er 1 mere vaccine i børneprogrammet end da jeg var barn (jeg er 39)

den nye er vidst kun til pigerne indtil videre, nemlig HPV, den vaccine skyndte jeg mig at få da den var gratis for min årgang.

jeg syntes ikke der vaccineres for meget smiley

Jeg får ikke influenza vacciner og fik heller ikke mod corona (Jeg ved ikke om min datter fik mod corona, men hun havde det 3 gange og jeg havde det 1 gang, alle var kun som en influenza)

• #27   24. okt det er ikke alle vacciner der kommer i børnevacc programmet .. man kan i dag fx vaccinere mod RS virus ... og mener også Skoldkopper, men de er ikke med i det overordnede program .. og man skal dermed selv betale .. ved ikke om der er andre

• #28   24. okt Man kan se børneprogrammet her:

https://www.ssi.dk/vaccinationer/boernevaccination

tror HPV vidst er for begge køn nu.

Skoldkopper har jeg ikke hørt om vaccine imod, da det så vidt jeg ved er bedst at blive smittet med det.

• #29   24. okt tror der kan være mange ting der er bedst at få naturligt .. men den eksisterer ..

• #30   25. okt Ellie har lært at sove længe smiley Vi gik i seng kl. 22 og sov til kl. 8 smiley

Og det er så dejligt at hun har lært at sove længe. Ikke mindst fordi vi om 3 uger aldrig mere får lov at sove længe smiley

• #31   25. okt dejligt .. nej om 3 uger bliver det lille aldrig mere den samme ..

men men ... det er nu altid lykkes mig at lære vores hunde at vi ikke står op før en vis herre får sko på .. kl 9 er det mest brugte tidspunkt her når ikke det er sommer

• #32   25. okt Pyh, Carl er til sin første fødselsdag siden hans diabetes-debut. Det er lidt spændende. Heldigvis foregår det lige om hjørnet, så jeg kan hjælpe med at taste til måltider og i tilfælde af lavt blodsukker. Han havde i går i børnehaven sit første tilfælde af kritisk lavt blodsukker, hvor han fik det dårligt (hvid i huden, svedig, træt/dårlig, ondt i maven), så det er rart at kunne være så tæt på. Han skal jo i videst muligt omfang have et så almindeligt børneliv som muligt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#33   25. okt Vilma, Kenia min ex og jeg spiste middag og spillede kort hos min søster og svoger i går. De bor tæt på min ex, så jeg overnattede hos ham - og kom til at tage Kenia med mig , da jeg kørte hjem for en times tid siden. Jeg låner hende bare lige et par dage smiley

profilbillede
  • #34   25. okt Ej Hanne, du siger da ikke i al seriøsitet at du tror man bliver mere syg af vacciner? Så er jeg da meget enig med dig i at din sølvpapirshat trykker lige rigeligt....

• #35   25. okt Mine kommentarer til vacciner:

Da jeg var i tyverne, blev jeg hvert år meget syg af influenza. Det endte hver gang ud i lungebetændelse, som først forsvandt i starten af sommeren. Efter et par år på den måde, foreslog min læge, at jeg blev vaccineret, og jeg har ikke set skyggen af influenza siden.

Jeg har fået alle de anbefalede coronavacciner (halvgammel og udsat). For ca 1 år siden slæbte min svigerdatter corona med fra skolen, hvor hun arbejder. Hele familien blev rigtig syge, og på et tidspunkt ringede min søn for at høre, hvordan jeg havde det - jeg havde jo været meget sammen med dem.
    Jeg havde det fint, havde lige været lidt træt og snottet en enkelt dag, men ellers ikke noget.
    Jeg kunne høre på min søn, at de var virkelig ramt, børnene var ved at være raske. Det endte med at jeg kørte ud og tog børnene, så de voksne kunne få sovet lidt, og derefter få serveret maden.

I torsdags tog jeg med glæde imod vaccinerne mod influenza og corona. Jeg havde masser af færdig mad i køleskabet, og jeg har bare slappet af de sidste par dage.
    Hvor jeg de andre gange har haft en eller to dage med feber og træthed, har der ikke rigtig været noget denne gang.

Jeg tror helt klart på vaccinerne.

• #36   25. okt Jeg har lige været ude med Sia.
    Når vi går ud, plejer jeg at tage nogle trøffelkoglet med, så hun kan bruge lidt krudt på dem.
    I dag kom jeg til at sige, at vi skulle søge trøffel, inden Sia fik snor på. Resultatet var, at Sia styrtede huset rundt for at søge trøffel (vi træner også tit inde).
    Så det endte med trøffelsøg både ude og inde. Det er sgu en fornøjelse at se, hvor meget min vildbasse elsker at søge smiley

• #37   25. okt Hanne, jeg står jo op kl. 5.15 på hverdage, så jeg ville være virkelig træt af det, hvis jeg fik en hund, der ville sove til kl. 9 smiley Jeg står op, og så går vi morgentur 5.30-6.15, så bad, hunde får morgenmad og jeg kører 7.15. Eftersom her ikke er andre til at tage tørnen, er det sådan det er, når man er hund hos mig smiley

• #38   25. okt Elsker lørdage hvor man ikke skal noget bestemt. Vi har været i legeland, gået ture og lavet lidt spor og træning indenfor. Foruden bagt boller og set en del skærm smiley

• #39   25. okt #28 Skoldkoppe-vaccinen koster penge. Det er sikkert derfor, at den ikke er ret udbredt. Ca 1500 -+ da det kommer an på barnets alder. Vaccinen skal gives af to omgange.

• #40   25. okt Jeg håber godtnok snart de er færdig med at renovere vores opgang, jeg er max stresset over larmen i hverdagene.

• #41   25. okt Frk Jensen, har du spurgt udlejer hvad tidshorisonten er?

• #42   25. okt Nej det har jeg ikke, der har været et møde, men havde ikke overskud til at tage med til det.

Det er hele afdelingen der får nye opgange, så det er ikke de samme håndværkere der har været hver dag, og nogle dage har der ikke været nogen, da de så har været i en af de andre opfange.

• #43   25. okt Jeg er overrasket over hvor meget en okseklov lugter. Troede de var mildere end energi-stænger og okse-luftrør. Hunden ligger op ad mig og jeg er ved at kaste op

• #44   25. okt Jeg har stillet mine ure tilbage, for ellers er jeg helt forvirret når jeg står op i morgen. Problemet er så nu, at klokken siger 19.44, men jeg tænker “hvornår kan jeg gå i seng”, og man kan jo ikke få i seng før kl. 21 smiley

• #45   25. okt Alle ure her i huset stiller automatisk om til hhv sommer- og vintertid smiley
    Jeg bemærker det derfor nærmest ikke.
    Jeg lider så heller ikke af jetlag, når jeg har været på tur smiley

• #46   25. okt Jeg tror kun det er microens ur der ikke selv stiller sig..

Frygter dog mere for kattenes indre ure smiley

• #47   25. okt Frk Jensen, det er mange år siden jeg opgav dyrenes indre ure smiley

Om sommeren får de aftensmad kl. 19, om vinteren kl. 18 - jeg ORKER ikke deres drama smiley Om sommeren er der sjældent ballade, fordi vi tit er til træning eller ude at gå ved spisetid, men om vinteren kan der godt nok være meget brok, hvis maden ikke er serveret kl. 18 smiley

• #48   25. okt Mine får tørfoder hver 4. time, men vådfoder får de når jeg står op kl 7 hver dag smiley Og det er noget de plejer at glæde sig til smiley

• #49   26. okt Hundene troede lige der var jackpot i går da de stjal fra spisebordet...
    Men så er det snart Halloween og lortet er bare plastik!

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#50   26. okt Jeg kan faktisk ikke huske nogensinde at have haft influenza, hvor jeg blev sådan rigtig SYG. Men med al den snak om vaccine, har jeg besluttet mig for at tage denne med, når jeg alligevel bliver vaccineret mod corona i næste uge smiley

• #51   26. okt Her var hundens ur også i gang - åh morgenen var lang smiley
    Vi har været i skoven, uff det var koldt og vådt men skønt alligevel

• #52   26. okt Så er den sidste af hun-ungerne og deres mor blevet hentet.

Så er der hun far og 2 han-unger tilbage, som alle skal blive her smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#53   26. okt Her på egnen møder man meget mystiske skovvæsner smiley
    smiley

profilbillede
  • #54   26. okt fedt hun ser det Isabelle ...

• #55   26. okt Jeg er så vild med min lille hund smiley

Vi var i skoven for at træne, og det er 2. gang efter klubmesterskab. Jeg startede med en trækker i hver side, og så kalde jeg hende ind i den side, hvor det er nemmere at overskue hvor hunden er. Så i den ene side var der siddende trækker (hun er lidt tilbageholdende når hun skal halse af en siddende person), og i den anden side var der tomt, og med fokus på lydighed på fløjten.

Hun løb så perfekt, og hun blev lynhurtigt ok med at gø amok af siddende person. Hun løber præcis lige godt, om der er trækker eller om der ikke er nogen - for hende er det fede simpelthen at få lov at løbe smiley

Jeg er vild med hendes evige glæde over at få lov at arbejde smiley Hun er så glad imens, og bagefter er hun sådan helt fjolle-glad smiley

• #56   26. okt Jeg har lige set en video med Åse på græs smiley
    Hold op hvor er den fede hvalp bare lækker smiley

• #57   26. okt Shit jeg er heldig, nu med brok over min stomi smiley pis!!

• #58   26. okt åh Bodil , hvor der det bare urimeligt ... det er så hårdt når tingene bare vælter oveni hinanden ... er det en der kan/skal opereres ?

• #59   26. okt Jeg er slet ikke frisk nok til operation lige nu, jeg har også en galdesten som burde fjernes, men jeg kan formentlig ikke tåle operationen siger de i Odense, jeg må se at blive mere rask først:) men det går nu også fremad nu, selv om det går meget langsom.nu er det snart to måneder siden jeg var indlagt sidst og jeg har taget et kilo på:) det går fremad smiley men ok en brok var nu ikke med på planen, i morgen kommer der en sygeplejerske fra Vejle og tager mål til et brokbælte, så håber jeg faktisk at kommunen vil betale, de er ret dyre har jeg fået at vide.
    Det er ikke helt billigt at være syg smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#60   26. okt Det er simpelthen ikke rimeligt, at du skal være så plaget, Bodil - men dejligt at høre, at det går fremad smiley

• #61   26. okt Åh Bodil.. godt det går fremad.. må det gå lidt hurtigere!

Her er vi på halv skrue. Jeg er syg men lidt halloweenpynt skulle altså op. Jeg mangler stadig at skære et græskar...Men energien. Håber den pludselig kommer om lidt.

Beklager den sorte humor..

profilbillede
  • #62   26. okt Bodil, hvor sidder det brok ... når man googler brokbælte kommer der flere frem og deraf også ret forskellige priser.

vil kommunen ikke betale må vi sgu se om ikke vi kan hjælpe til ..

• #63   26. okt Det skal syes specielt fordi det skal passe til stomien smiley så jeg aner ikke hvad det kommer til at koste, men det skal nu nok gå, jeg har lidt opsparing;)

• #64   26. okt Mon ikke det kan bevilges som hjælpemiddel? Jeg håber det kan laves hurtigt, så du kan få den brok spærret inde!

• #65   26. okt Jeg ser bagedyst, stener på iPad og har Ellie liggende ved siden af mig i sofaen. Hvis jeg formaster mig at fjerne min hånd fra hende mere end 20 sekunder, kigger og piver hun - hun vil bare gerne nusses smiley

• #66   26. okt ....det holdt sgu hårdt.. smiley

Jeg er aldrig tilfreds men med den energi jeg har er det vist rimeligt... hvilket siger mere om hvor slatten jeg er..end hvor tilfreds jeg er smiley

profilbillede
  • #67   26. okt Vi er vidst færdige for i dag smiley

profilbillede
  • #68   27. okt Puuuhaaa det har bare været en hård hård week-end. Vi begravede min mands lillebror i fredags (han blev 51 og døde pga en for sent opdaget mavekræft). Der var langt over 200 mennesker til begravelsen (han var et meget udadvendt og meget afholdt menneske så han kendte gud og hver mand). Min mand og hans søster er superintroverte, så de kunne næsten ikke være i det. Vi var faktisk nødt til at lige at køre et andet sted hen og tage en pause fra alle menneskerne mellem bisættelsen og kaffen bagefter på den efterskole, hvor han arbejdede. Week-enden er så gået med at være sammen med familien inden min mands søster skal hjem til US i morgen tidlige. Vi er vist allesammen fuldtstændig maste rent mentalt.
    Mht vacciner så er det altså sådan så vacciner jo rent faktisk er en træning af immunforsvaret i at genkende sygdomme man egentlig ikke rigtigt har lyst til at have. Det er ganske enkelt noget sludder at sige at kroppens immunforsvar bliver sløvt når man vaccinere. Det er jo faktisk det modsatte der sker. Men der er mange mere eller mindre konspirationsteoretiske holdninger til vacciner. Mange her i vesten har nok lidt glemt, hvor stor en revolution vacciner rent faktisk var. Slut med polio, kopper, mæslinger osv En masse grimme sygdomme der kostede mange menneskeliv. Jeg siger hurra for vacciner og jeg har svært ved at forestille mig at man egentlig kan overvaccinere smiley Jeg tror ikke man kan træne sit immunforsvar for meget.
    Jeg kan anbefale at lytte til https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/vacciner-11162405097

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#69   27. okt Noget, der er kommet lidt bag på mig er, at man træner sit immunforsvar lige så godt, når man bliver vaccineret.

- Og så læste jeg lige, at de røde postkasser forsvinder til nytår smiley Det er et stykke dansk kultur, der nu pilles ned. Forståeligt, men trist. Jeg tror sørme, jeg vil sende nogle julekort i år - bare for lige at nå at bruge postkassen en sidste gang smiley

profilbillede
  • #70   27. okt puha, sikker en omgang .. og 51 år, trist.

jeg har på ingen måde glemt hvad vacciner har gjort for virkelig alvorlige sygdomme, og så coronaen da den startede og de første efterfølgende varianter ... men nu er den altså, for de fleste der ikke lige har specielle underliggende sygdomme som gør de er i større risiko for alvorlig reaktion, bare som en almindelig forkølelse med enten ondt i halsen, hoste eller lignende ..

• #71   27. okt Puha, Mette, hvor er det tragisk smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#72   27. okt Hæsligt med din mands lillebror, Mette - og ubærlig tanke, at han måske kunne have levet, hvis kræften var opdaget tidligere smiley

• #73   27. okt Ja, det har været en virkelig grim omgang. Og ja, det kunne sikkert have været blevet kureret hvis det var blevet opdaget i tide. Men altså der er nok ikke nogen læger, der tænker mavekræft, når en på 50 henvender sig med ondt i ryggen (ja, det var altså det der startede det hele). Efter et par måneder med behandlinger med smertestillende, fys og siden kiropraktorder uden effekt blev der taget en røgtenbillede, der viste massere af metastaser i ryggen smiley Så må man jo igang med at finde ud af hvor de kommer fra. Måske han kunne have været reddet, hvis man havde startet med et røngtenbillede, men altså vi ved det jo ikke.
    Det man kan lærer af sådan en historie er ikke at udsætte det man rigtig gerne vil til senere i livet og gøre de ting der gør en glad i sin hverdag.

• #74   27. okt smiley

profilbillede
  • #75   27. okt Det man kan lærer af sådan en historie er ikke at udsætte det man rigtig gerne vil til senere i livet og gøre de ting der gør en glad i sin hverdag.

smiley

• #76   27. okt Vi har været på marken og gået spor. Det er en virkelig dårlig ide at gå spor, når jeg er arrig over mit arbejde smiley

Men så gik vi tur bagefter, og Ellie kan altid få mig i godt humør igen smiley Hun er så fræk og provokerende, og løber rundt og driller mig. Jeg forsøger at blive skrap, men ender altid med bare at grine højt af hende smiley

Nu drysser der store jordbunker af, alle steder hun ligger, og jeg render rundt og støvsuger efter hende. På trods af at hun blev blowet efter sine spurter. Jeg burde snart lære at være ligeglad med jord på gulvet, særligt når vi nu går ind i muddertiden smiley

• #77   27. okt Har taget et billede i de flotte farver udenfor. smiley

• #78   27. okt Hov. smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#79   28. okt Pænt billede af dig - men hvor er de der flotte farver? smiley

• #80   28. okt Evt. træerne bagved? Men ved ikke helt om HG beskære billedet lidt, måske.

• #81   28. okt Hunde kan altså noget: Efter en superhård week-end har jeg fået gået et par rigtig gode morgenture med lakridsen. Den lille haltefrans skal jo altså skåne sit højre bagben lidt i et par uger. Dvs. korte ture i snor - dem tager gemalen sig af. Nye røgntenbilleder hos specialist igår gav kun anledning til undren; han kan simpelthen ikke være så halt med så flot et skelet og de gigtforandringer der måske var i højre knæ var ubetydelige. Så mere smertestillende, ro og kiropraktik er næste step.
    Nå, men jeg får så gået nogle dejlig lange ture med lakridsen hvor vi går og træner og hygger os. Jeg ELSKER at have hende på 'to-mandshånd' og se hende dybt i øjnene og fortælle hende hvor ultradygtig hun er og hvor meget jeg holder af hende smiley Det gør mig simpelthen så glad at se hendes milde og glade fjæs når jeg snakker med hende smiley

• #82   28. okt Den lille hund i den store skov smiley

profilbillede
  • #83   28. okt Jeg er i Tyskland med arbejdet her man-ons og besøge Hunter og når man er en der aldrig overnatter uden hunden, så er han virkelig savnet.
    Han har det heldigvis godt og min mor er flink til at sende billeder af ham < 3

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#84   28. okt Da min første eurasier, Lina, ventede sit første kuld hvalpe tilbage i 2008, var min daværende mand på tur med elever i Island. Her købte han et tøjdyr til hvalpene - en islandsk hest.
    Her er Aiko med hesten smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#85   28. okt Syv kuld hvalpe har leget med hesten - og nu leger Kenia og Vilma med den smiley
    Jeg vil mene, at det er godt håndværk smiley

profilbillede
  • #86   28. okt Mette, sådan har jeg det også. Verden kan ramle om ørerne på mig, men går jeg ud og træner med min hund, forsvinder resten af verden smiley Gåture kan lidt det samme, men der kan tankerne få lov at svæve rundt og sno sig ind og ud. Men lydighedstræning slår alt smiley

• #87   28. okt I morgen skal jeg besøge mit lille, tykke græskar smiley

Vægten siger 2,3 kg, så man må sige at hun vokser fint smiley

profilbillede
  • #88   28. okt Anne, hold op hvor er hun dog kær smiley

Jeg skal ikke have en hund mere, jeg skal ikke have en hund mere, jeg skal ikke have en hund mere....

• #89   28. okt MC, hun er bare så mega nuttet smiley

Hun ved jo ikke at der normalt er mange hvalpe i et kuld, og hendes mor ved ikke at der burde være mange flere. Så Åse vokser op som verdens navle, og er super nysgerrig, egenrådig og modig smiley Hun tuller rundt i haven alene eller med sine “storesøstre” (på hhv. 6 måneder og 1 år), går på opdagelse, sniffer rundt i blade, graver lidt i bedene og er bare en frisk og fremmelig lille dame på 5 uger smiley

• #90   28. okt Anne, jeg håber du også viser lidt billeder efter besøget i morgen smiley

• #91   29. okt Så dem her i Netto smiley

profilbillede
  • #92   29. okt Er der nogle af jer der har set gårdsdagens afsnit af gadebetjentene? Puh den scene med hundelufteren og den hvalp der bliver revet rundt smiley

• #93   29. okt @86: Ja, at gå ud træne med sin hund er bare den bedste kur når verden ramler lidt smiley Og ja, på gåture kan tankerne godt lidt vandre, men det er bare det at når jeg går med Penny alene så sker det ikke så meget. Så træner vi gå pænt i snoren, stå, sit, dæk osv. Og så er jeg rigtig god til at glemme mig selv helt og bare tage fx et smukt landskab ind smiley
    Hvor er dit lille tykke græskar altså bare alt for overnuttet og kært. Stort tillykke med hende smiley
    .... jeg har lige set en lille video med nogle 6 uger gamle irerhvalpe, der leger med bolde. Det er heldigt at de er solgt og at der er langt til Finland smiley

• #94   29. okt I aften er der "Lys & Lyd"-arrangement i den lokale klub.
    Det holder de åbenbart hvert år forud for halloween.
    Jeg har ingen anelse om, hvad det går ud på - udover lys og lyd på pladsen i mørket.

Så jeg tager alle tre hunde med, men tager runden med Sheena først, for jeg ved, at der ikke er noget som helst, der kan forstyrre hendes sindro. (Ikke engang de to løse spaniels, der kom farende efter os på gåturen i forgårs.... )

• #95   29. okt Min hundehvalp er det mest nuttede i HELE verden smiley

Jeg fik ikke taget billeder, fordi der bare var fuld fart på hele tiden, men i guder, hvor er hun dog sød smiley

Hun er fræk, hun bider (hårdt smiley ), hun leger med de ældre hunde, hun går for sig selv for at sove, hun siger til når hun skal tisse og hun har lært at klappe tænder i stedet for at gø (undtagen når hun bliver sur, så gør hun) smiley

Hun bider, rusker og kaster med ting, hun er en bandit over for de voksne hunde og så har hun OVERHOVEDET ikke tid til at putte og kramme. Men hun kommer lige forbi og tjekker ind, bider i foden og ræser så videre smiley

Det er 20 laaaaaaaange dage, før jeg kan få hende hjem!

• #96   29. okt Åse er bare for lækker smiley

Jeg glæder mig til, at hun flytter hjem til dig. Så må vi jo se, om du overhovedet får tid til at skrive om hende smiley

• #97   30. okt Tog til træning i går aftes med lakridsen. Klubben har et dejligt tilbud om vinteren til trænere og andre, der gør en indsats for klubben: træning på en fodboldbane med lys på en gang om ugen. Det er selvtræning og man dukker op hvis man kan. Superhyggeligt. Jeg fik trænet en del fremadsendelser og HURRRAAAAAA jeg fik lakridsen dækket af på første kommando. Og jeg har for en gangs skyld sovet rimelig godt i nat (de sidste par uger har været præget af at vågne op ca 1000 gange hver nat - sådan har det ihvertfald føltes smiley ).

• #98   30. okt Jeg har så meget snot i hovedet, at jeg føler mit hoved burde være dobbelt så stort smiley Jeg er på penicillin, fordi min mave er gakket helt amok, og jeg tror at penicillinen lægger en dæmper på forkølelsen. For jeg ér syg, jeg ser syg ud og jeg lyder syg. Men jeg føler mig helt rask (bortset fra det med at jeg ikke rigtigt kan få luft).

Så jeg arbejder hjemme, og det er nogen lille Ellie virkelig glad for. For hun synes at i går var en kedelig dag, så her til morgen havde hun virkelig brug for at spurte smiley

Kittekatten nægter at gå ud, fordi det regner, så lige nu laver hun kittekatte-ballade i sofaen - springer rundt, ned under en pude, kratter sig rundt i hjørnerne, springer op på ryglænet, tilbage ned og smider sig på ryggen og kaster sig rundt smiley

• #99   30. okt Oj hvor er der bare mange, der er syge her i efteråret!
    Hele mit team har ligget på skift (bortset fra mig) og stort set alle mine venner har også haft en omgang.

• #100   30. okt Jeg var syg for 3 uger siden; ondt i hovedet og megasnottet. Nu er jeg dælme på vej ned igen: denne gang hoster jeg fælt og har ondt i hovedet. Trælst med så kort imellem. Jeg plejer at have en enkelt gangs et eller andet snotteri i løbet af efteråret. Mine kollegaer ligger også på skift med forskellige udgaver af det samme. Tror der er flere ting i omløb i øjeblikket smiley

• #101   30. okt Og ja, her har regnvejr også medført at katten tilbringer dagen indenfor. Og her laves også ballade; Kitty og Clinton piller vasketøj ned (en ting de to har sammen; Kitty hiver i tøjet så klemmerne springer af - dem samler Clinton så op og render rundt med smiley ).

• #102   30. okt Mette, sådan noget skal man altså filme smiley

• #103   30. okt Om torsdagen går jeg og barnet til gymnastik. Lige for tiden arbejder manden eftermiddag/aften. Så min mor henter os, kører os derhen, stiller bilen og går en time med hunden i det område og så tager os med hjem igen. Jeg er så forkælet smiley

• #104   30. okt Nå, så har jeg booket tid til forundersøgelse til en CT scanning af Clintons halte bagben hos Orthovej i Ringsted på mandag. Phhewwww 12000-14000 kr for selve scanningen. Nå, men det duer jo altså heller ikke at han bliver ved med at halte uden, at der kan ses noget, der burde give så kraftig halthed på røngten.
    ... han virker selv egentlig ret upåvirket. Det ene ben er lidt i udu; så nøjes man bare med de andre 3 smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#105   30. okt Jeg håber, du har en god sygeforsikring, Mette smiley

• #106   30. okt Det har jeg + en god opsparing smiley

• #107   30. okt Vi gik villakvarterstur igen - Ellie fik lov at bestemme. Kom forbi forsamlingshuset, hvor der åbenbart er “tartelet-torsdag” for pensionisterne, og det myldrede med mikrobiler, rollatorer og modne mennesker smiley Jeg bad Ellie om at gå pænt, og så tøffede vi afsted. Imod os kom en mand midt 50’erne med en korthåret hønsehund på hver side. Særligt den ene gik totalt amok ved synet af Ellie, og manden råbte af dem, trak hårdt i linerne, skældte og smældte. Ellie gik bare og kiggede på mig (må-jeg-få-min-bold-hva-hva-hva) og opførte sig eksemplarisk.

I det samme kom to older tøffende ret tæt på os, og damen stoppede op og råbte til sin mand “SE DER, EJNAR, DET ER JO DET JEG SIGER, DET ER DE UNGE PIGER DER ER BEDST TIL DET MED HUNDE” smiley Og så skamroste hun Ellie, spurgte om hun måtte hilse, og fortalte, at de havde haft schæfer for mange år siden, og hvor var det dog dejligt at se sådan en sød og glad hund smiley Manden med de utidige jagthunde var absolut inden for hørevidde, og for sådan en jægertype, er det helt sikkert ikke en god kommentar smiley Og så kan vi konstatere, at jeg med mine 47 år er “ung” smiley

• #108   30. okt Idag havde jeg min (måske) nye faste rengøringsdame over (Som jeg har via kommunen)

Hun foreslog at vi skulle til at gøre rent sammen smiley

Jeg sagde til hende at min mor kommer stort set hver uge de ikke kommer, og at jeg pga mine diagnoser ikke får det gjort.

Hun sagde så vi kunne hjælpe hinanden lidt..

Jeg svarede måske, hvis jeg har overskud.

Jeg ved ikke lige hvorfor hun foreslår det, det er slet ikke en del af min pakke (Hun skal støvsuge, vaske gulv og tørre over ude i badeværelset plus rengøre wcet, der er også skift af sengetøj i pakken, men det har jeg sagt nej tak til).

Min mor siger jeg skal snakke med min hjemmevejleder om det. Men er lidt i tvivl om hvad hende rengøringen tror jeg kan og ikke kan smiley

Ja jeg er 39 og ja jeg burde kunne gøre det selv, men man får jo ikke rengøring fra kommunen for sjov.

• #109   30. okt Der er mange fordele ved at få en singleton smiley

Ud over at hun allerede siger til når hun skal tisse (5 uger gammel( og er ok med at være alene, så kan opdrætter lære hende mit “klik”, lære hende at blive blowet og blive støvsuger, lade hende begynde at få de godbidder jeg bruger, vænne hende til bur og rygsæk, at gå i snor og 1000 andre ting, som jeg kommer til at elske at hun kan smiley

Næste gang jeg er der, er planen at Åse og Ellie lige skal snuse til hinanden, og så får hun en bamse ind, som dufter af Ellie. Jeg håber at det kan give hende lidt tryghed, at hun allerede “kender” Ellie smiley

• #110   31. okt Jeg var på Skejby onsdag og torsdag, det var de sidste undersøgelser i forbindelse med et forskningsforsøg for personer med uforklarlig nervebetændelse.
    Lægerne undersøger nogle sammenhænge mellem nervebetændelse og Parkinson/Lewi body demens.
    Onsdag blev jeg klistret til med elektroder, og sov med kamera og diverse overvågningsudstyr.
    Torsdag stod den på lumbalpunktur, MR skanning og PET skanning af hjernen, samt diverse mindre undersøgelser.
    Umiddelbart kunne lægerne konkludere, at jeg har en hjerne. Det er sgu da egentlig meget rart at vide smiley

Min ældste søn har passet hundene, og Sia har selvfølgelig taget røven på sønnike adskillige gange. Til gengæld snød sønnike så Sia ved at sætte nyt hegn op i haven, så da Sia ville drille ved at stikke af, var hullet i hækken lukket smiley

Jeg har nydt at gå i bad i dag, uden at skulle vaske hår fire gange, for at få elektroder, klister og "cement" vasket ud smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#111   31. okt Jeg forstår ikke helt, hvad problemet er, Frk Jensen. Hvis du ikke har overskud til at hjælpe lidt med rengøringen, den dag rengøringshjælpen kommer, siger du dette.
    Vil det ikke være rart at kunne gøre en lille smule? Er dit problem ikke, at du ikke får den slags gjort? Med hjælp kan du få gjort lidt.
    Er du nervøs for, om kommunen pludselig vil sige, at kan du lidt, kan du også klare hele rengøringen selv?

• #112   31. okt @Lise-Lotte .. du er da nok den eneste herinde der ligefrem har lægernes ord for der er en hjerne ... det må da være rart at vide ... det ville selvfølgelig også være rart at få at vide den fungerer smiley

enig Isabelle, jeg forstår det heller ikke ... at man med forskellige diagnoser ikke får gjort ting når man står med dem alene er nok som det er .. men ligefrem ikke tage imod en fremstrakt hånd om at selv hjælpe lidt til og måske få den tilfredsstillelse det kan være at have gjort noget, det forstår jeg heller ikke ..

• #113   31. okt #112

Jo da, jeg fik skam også bekræftet, at min hjerne virker, endog ganske udemærket smiley

• #114   31. okt Isabelle - Problemet er at jeg er vildt stresset i forvejen og det er ikke hendes job at "lære" mig at gøre rent (Jeg ved godt hvordan man gør, men har ikke den knap der gør at jeg går igang med det)

Jeg stresser nok over at holde min opvask nede (eller dvs fylde og tømme opvaskeren).

Og nej det er ikke fordi jeg ikke vil.

Jeg vil gerne, jeg får det bare ikke gjort. Hvilket (desværre) er en ret normal "bivirkning" af mine diagnoser.

Man får ikke rengøring af kommunen hvis man kan selv.

• #115   31. okt Hanne - Det er ikke en tilfredsstillelse for mig at gøre rent. Det er et nødvendigt onde, som jeg får hjælp til. Uden hjælpen ville der ikke blive vasket gulv overhovedet. Det er for mig en uoverskuelig opgave, og jeg ville gå i stå og ind i mig selv istedet for at få det gjort.

Jeg får jo hjælp af en grund. Man får ikke rengøring fra kommunen hvis man er doven.

• #116   31. okt Frk Jensen, er det måske også fordi du er bekymret for at du mister energi til andre ting, hvis du deltog sammen med rengøringsdamen?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#117   31. okt Jeg skriver ikke, at du skal gøre det selv, Frk Jensen, og som jeg forstår det, du skriver om hjemmehjælpens forslag, er det heller ikke hendes mening, at du skal klare noget selv, men at du kan hjælpe lidt til, MENS hun er der.
    Du er super god til at lave flotte figurer med perler. Mon ikke også du kunne være super god til lige at vaske et enkelt gulv eller lignende - med støtte fra rengøringshjælpen?
    Jeg kan sagtens forstå det med, at du ikke selv får den slags gjort, så i mine ører lyder det fornuftigt, at du får hjælp til at få lidt af det gjort smiley

• #118   31. okt Jeg er sikker på at rengøringshjælperen har spurgt af et godt hjerte, og jeg synes også at du skal få formidlet videre, at det ikke er dit behov at blive spurgt om du vil deltage i rengøringen, tværtimod smiley

• #119   31. okt Jeg tror at for mange det er en tilfredsstillelse at få ting gjort. Især hvis det er en udfordring.

• #120   31. okt smiley

profilbillede
  • #121   31. okt Bare en lille glad hund der ventede på sine venner smiley

profilbillede
  • #122   31. okt Vi er landet i sommerhuset. Skyndte mig at komme på stranden med Ellie, så vi nåede lige præcis at gå en dejlig strandtur imens det stadig var lyst smiley

Så fik jeg støvsuget edderkopper og deres ofre op, lagt sengetøj på, luftet ud og er nu ved at varme huset grundigt op.

Det er sært at være her uden Dorit. Det er bare forkert! Hun elskede at være hernede smiley Hun elskede den sidste sommer, hvor hun havde en pude ude under svalegangen, og kunne ligge blødt og tørt derude smiley

Ellie leder efter hende. Og også efter katten. Jeg tror at det er meget situationsbestemt for hende, og i hendes hoved var Dorit jo altid hernede i sommerhuset smiley

Næste gang vi er her, er det sammen med lille Åse. Så håber jeg at vi starter et nyt og glædesfyldt kapitel smiley

• #123   31. okt åh sommerhus ... eller mere rammende fritidshus, for det er sgu skønt at være afsted op alle årstider .. jeg elsker at være afsted om efteråret når der er mere ro ..

• #124   31. okt Frk jensen, jeg kan godt forstå dig.
    Min datter har det lige så svært med oprydning og rengøring, og har også fået tilbudt hjælp, men hun kan ikke rumme der kommer andre i hendes hjem.

Jeg ville kontakte kommunen og fortælle om situationen

• #125   31. okt Hanne, ja, det kan noget smiley

I morgen skal jeg have overstået 2sig farvel til min mor” (for 5. gang, tror jeg efterhånden det er smiley ), til Tyskland og powershoppe glutenfrit og på søndag skal vi bare hygge, træne på campingpladsernes store græsarealer, gå spor på græsmark og nyde stilheden.

Alle på gaden er på weekend. Jeg tror måske at den ene pensionist nede for enden af vejen er her, men ellers er gaden HELT tom. Der forvilder sig et par turister forbi på gåtur, men ud over det, er her bare øde. Og stille smiley

• #126   1. nov Staff - Tak, jeg vil lige vende den med min hjemmevejleder næste gang hun kommer smiley

Jeg har jo min datter der kommer hver 2. weekend (Hvis hun har tid :D) uden hende havde jeg nok også sagt nej smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#127   1. nov Kenia, Vilma og jeg var på morgenformiddagstur med Balder. Pludselig var der ikke mindre end seks hunde, der tumlede rundt smiley Vi mødte Lui, Kalle og Bjarne smiley
    Jeg føler ikke for at følges med 4-5 andre hunde, men det er sjovt lige at krydse hinanden i plantagen smiley

profilbillede
  • #128   1. nov Jeg har plyndret Tyskland i dag smiley Sammen med cirka resten af Jylland og det meste af Fyn, åbenbart.

Det tog lidt længere end planlagt, så jeg nåede ikke at træne Ellie da jeg kom hjem - hun måtte nøjes med fri spurt på stranden. Hun er blevet SÅ god til bare at tulle afsted med sin bold i munden, og ignorerer alle mennesker og hunde vi kommer forbi. Det blev liiiiidt svært, da et par tyskere lige havde hevet en fladfisk op ad vandet, for den både fløj gennem luften og sprællede, og det kunne altså have været ret sjovt lige at lege med den smiley

Men dyret skulle jo have gymnasticeret sin lille hønsehjerne, så aftensmaden blev brugt på at finde mønter gemt i stuen og min brors gamle værelse. Det er praktisk at have sådan en lille hund til at fylde sparegrisen op smiley

• #129   1. nov Jeg ville forsøge at få et billede af Ellie med vandsprøjt i baggrunden - den vilde i det vilde smiley

profilbillede
  • #130   2. nov Åse er ved at pakke flyttekassen smiley

https://www.facebook.com/reel/845373151299869/?app=fbl

• #131   2. nov Lise-Lotte, hun er simpelthen så kær smiley

Det er hendes far der sidder til venstre for kassen. Han holder lige øje med at lillepigen gør det ordentligt smiley

• #132   2. nov Jeg dør lidt over hvor nuttet Åse er smiley
    Man glemmer hvilket arbejde det er med hvalp

• #133   2. nov Ja, hende Åse er da bare så kær, men jeg tror, at Anne får kam til sit hår smiley

• #134   2. nov Efter jeg fik lavet en lumbalpunktur torsdag morgen, har jeg ikke haft problemer med at jeg låser i ryggen.
    Jeg håber, at denne "bivirkning" fortsætter smiley

• #135   2. nov Ja, hun bliver helt sikkert en mundfuld, den lille skid smiley Hun er fuldstændig frygtløs, og så har hun en god portion temperament. En kombi der helt sikkert er ønskelig, men som også kommer til at give mig grå hår smiley

• #136   2. nov Nok forbudt at sige men jeg syntes det var nemmere at have en baby smiley

• #137   2. nov det vender når hund er 11-12 år og baby 12-13 år ....

• #138   2. nov Det er heldigvis ikke så længe siden jeg havde hvalp sidst, så jeg bilder mig ind at jeg er nogenlunde forberedt smiley

• #139   2. nov #138 Også på en ny tasmansk djævel smiley smiley ?

Er sikker på, at Åse-kampene kan opvejes af hendes nuttet-hed smiley

• #140   2. nov Linda, jeg har købt en snor med kæde, just in case at Åse bliver lige så hidsigt, som Dorit var smiley

• #141   2. nov Gad vide hvor jeg skal sove..

profilbillede
  • #142   3. nov Update på Clinton efter besøg hos Orthovet: Der ER en lille skade alleryderst i hofteskålen som er forenelig med et kraftig slag hvor 'kuglen' på den lange lårknogle har været hoppet lidt 'ud' (det skyldes jo altså nok at han er blevet løbet ned af bulldozeren). Haltheden er så aftaget markant i løbet af lørdag og søndag så det føltes næsten helt pinligt at fremvise en hund, der så kun halter ubetydeligt nu. Nå, men han er beordret en uge til på smertestillende og ro (tror snart han eksploderer). For pokker, hvor det lettede at finde ud af at der ikke var et eller andet dumt og alvorligt galt.
    .... og skal voldsom leg med Penny vist begrænses en smule i en periode.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#143   3. nov Hvor glædeligt, Mette smiley

En lille plus-oplevelse i dag (dem samler jeg på):
    Efter et smut i Netto, kommer jeg ud og ser den FEDESTE porsche holde bag min lille ydmyge splash. Ejeren har lige lagt et eller andet i bagagerummet. "Hold kæft en grim bil!" siger jeg...................... og fortsætter "jeg siger det kun, fordi jeg er misundelig" smiley
    Jeg får det største smil og "hvor SER du bare godt ud" smiley smiley

• #144   3. nov Sikke gode nyheder, Mette smiley

Det er sådan livet er, når man måske nok er gammel, men stadig gerne vil være ung med de unge smiley

• #145   3. nov Vi er kommet hjem, og Ellie var såååååå glad for at se kittemittemøgkatten igen smiley Generelt er hun vist bare glad for at være hjemme igen. Hun har helt tydeligt manglet at have en ven med i sommerhus, så det føles helt rigtigt, at der snart kommer en lillesøster smiley

Kitte har haft besøg af genboerne, imens jeg har været væk. Både fordi jeg havde glemt at stille vand frem til hende, inden jeg tog afsted (hun KUNNE drikke udendørs, men hun er jo en diva), og så fordi hun åbenbart tillod genboerne at røre ved hende. Og fordi genboerne sagde farvel til deres kat for nogle måneder siden, var det en win-win for både kittekat og genboer smiley

• #146   3. nov Min søster og jeg har lige været på Magasinet og høre Florence McLean. Det var vældig interessant.

Både min søster og jeg læser rigtig mange krimier, så da min søster fyldte 60 sidste år, gav jeg hende turen i fødselsdagsgave.

• #147   4. nov @144: Ja, nok er Clinton i god form osv. Meeeen han er jo altså 9½ år gammel og ikke helt så 'sprød og spændstig' og gummidyrsagtig som i hans unge dage. Så han får altså nogle knubs nu når han vælter rundt med den sorte hvirvelvind.

• #148   4. nov I går var lidt en møg-dag.
    Jeg havde fri fordi bilen skulle til service, og det var bare én af de der gange, hvor mekanikeren blev ved med at komme ind til mig, fordi han fandt ting, der "burde" laves.
    MEN hjemme igen, puttede jeg hundene i bilen og kørte til vandet, og så blev det en god dag igen smiley smiley

Er helt vild med ét af de fotos, jeg fik taget:

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#149   4. nov SKØNT billede smiley

• #150   4. nov Jeg er fuld af beundring over at du er i stand til at få din hvalp til at ligge så fint, mens du fotograferer, Karina smiley

• #151   4. nov Det imponerede ærligt talt også mig selv smiley smiley smiley smiley

• #152   4. nov Jeg har vasket bil i dag. Den skal have vinterdæk på i morgen, og jeg er fast besluttet på, at min bil skal være væsentlig mindre klam, end sidst den var ude ved mekanikeren smiley

Jeg havde Ellie med, og hun måtte sidde i bilen imens jeg vandrede frem og tilbage mellem bil og butik for at hente de der sprayflasker med dét, som gamle mænd bruger, når de vasker bil hver lørdag. Da den endelig var sprøjtet ind i fælgrens og insektfjerner, røg bilen i hallen og Ellie og jeg lavede lidt træning imens. Det er et semitrafikeret sted, mange lufter hund forbi tanken og det var mørkt. Men Ellie var FULDSTÆNDIG ligeglad, for jeg havde jo hendes tug smiley

Der var engang én der sagde til mig, at det vigtigste at lære min hvalp, var at ville lege med mig. Altid. Uanset situationen. Og dét vil hun smiley

• #153   5. nov jeg ved ikk om jeg er "fremmelig", men er pt på et regnskabskursus for at opgradere mig, når nu knæene ikke holder til køkkenarbejdet.
    Vi er startet ud med excel, og første dag var rimelig basic... altså ikke noget meget vildere end autosum. Og jeg er egentligt lidt overrasket over hvor mange på holdet som tydeligvis aldrig har haft åbnet et regneark før.
    Er det normen nutildags?

• #154   5. nov Jeg tror, det kommer lidt an på alderen - og tidligere joberfaring smiley

• #155   5. nov Med alder... er arguementet ung eller gammel... for jeg har lige passeret 57

• #156   5. nov I vores generation (jeg er også 57) er vi jo ikke vokset op med PC´ere, så hvis ikke ens arbejdsliv - eller interesser - har ført viden med sig, så tror jeg, der er mange, der ikke ville ane, hvordan de skulle åbne og bruge et regneark.

Jeg har så også kolleger i varierende aldre, der er fuldstændig håbløse ift. at bruge en PC....

• #157   5. nov Nu er det så rætti mange år siden jeg sidst var på et regnskabskursus (jeg var ung og smækker dengang), så tænker jeg bare at det vel kan give en rigtig stejl bakke at skulle op af, når vi først kommer til selve regnskab med deres programmer.

• #158   5. nov nåmen... det er da godt at jeg kan hive hækletøjet frem til pc'en, hehe
    Og så er der jo ellers mulighed for at surfe, tjekke mails og hvad ved jeg... for jeg er forud for undervisningen.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#159   5. nov Jeg har aldrig åbnet et regneark, for jeg ved ikke helt, hvad jeg skal bruge sådan et til smiley Men jeg er en haj til et professionelt grafikprogram, som jeg bruger til at lave undervisningsmateriale med smiley
    Sådan er det nok med det meste. Hvis du bruger noget dagligt eller jævnligt, har du styr på skidtet. Har du ikke brug for det, aner du muligvis ikke, hvordan man li'som gør smiley
    Min mor lærte at bruge en PC, da hun var 80+ dvs hun lærte det, hun havde behov for, hvilket fx var at bruge netbank ol.

"ikke noget meget vildere end autosum"
    He he - allerede hér ville jeg være stået af smiley

• Mette D.
    Mette D. Online Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 3 Følgere: 3 Svar: 342
    #160   5. nov jeg har aldrig åbnet et regneark og min datter på 33 har heller ikke. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#161   5. nov Hvad bruger man egentlig regneark til - altså udover regnskaber og - har jeg vist læst et sted - statistikker?
    Det må jeg lige google smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#162   5. nov - Og jeg fandt følgende liste:

"Konstruktion/løsning af Sudoku opgaver og mange andre former for spil
    Beregning af medicintilskud
    Oversigt over rente og afdrag på lån
    Fly simulator
    Mange typer matematikopgaver
    Indkøbsliste
    To-do liste
    Udarbejde fakturaer
    Vægtkontrol
    Lave grafer og endnu flere grafer
    Læse Bibelen
    "

Det sidste punkt kommer lidt bag på mig smiley smiley

• #163   5. nov ok min skal fandme ikke læse det sprøjt!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#164   5. nov Din hvad - og hvilket sprøjt, Hovsa-hund? smiley

• #165   5. nov mi excel skal ikke læse sådan noget helligt sprøjt, hehe

• #166   5. nov Excel kan man jo bruge til alt muligt hvor man skal regne et eller andet sammen. Men det er også virkelig meget brugt til fx at fører log over alt muligt (vi bruger det ofte til alle mulige issue logs når vi kører kliniske trials).
    Vi bruger det dog ikke til data indsamling og analyse, da dette kræver noget der hedder 'GCP validerede systemer'. Det er excel IKKE og det kan heller ikke håndtere de datamængder vi arbejder med eller lave komplicerede statistiske analyser.
    I privaten bruger vi excel til budget og regnskab og til fx at holde styr på vores wrapbeholdning til køerne så vi kan regne på om vi har nok og hvor meget wrap vi kan sælge og lave noget statistik på foderforbruget fra år til år.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#167   5. nov "vi bruger det ofte til alle mulige issue logs når vi kører kliniske trials"

Jeg fatter ikke en døjt af ovenstående smiley
    Handler det om alder, eller taler du fagsprog, Mette?

• #168   5. nov Jeg er 39 år og har åbnet mange regneark smiley

• #169   5. nov Altså ift digital dannelse: da jeg gik i folkeskole i sent 90'erne, færdig i -05, havde vi undervisning i hvordan man bruger en computer. Dét var jo en virkelig god ide.

I dag oplever jeg på gymnasiet at eleverne er nærmest analfabeter ift at håndtere en computer, for selvom de bruger og har brugt den hele deres skoletid (til at gå på internettet eller trykke på lærernes direkte links...), så har de ikke et fag som lærer dem OM computere. Og se dét er virkelig dumt! smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#170   5. nov Der var engang i start 90'erne, hvor jeg brugte nætter på at lære at programmere - på min søns Commodore 64 smiley
    Jeg lavede små programmer til de ældste børn (på hhv 10 og 12) og var vildt stolt, da jeg fandt ud af at få LYD på. Ungerne fandt mine meget primitive programmer mere end almindeligt kedelige smiley

• #171   5. nov Min far ringede panisk til mig via messenger og sagde han var faldet, da han ville fra hans lænestol over i hans elektrisk kørestol.

Han spurgte om jeg ikke kunne ringe til min bror.

Joooh det kunne jeg da godt, såndet gjorde jeg og vi undrede os begge over hvorfor han ikke havde ringet til ham, da han også har messenger.

Min bror kunne ikke hjælpe lige nu, men bad mig ringe og spørge om hvorfor han ikke havde ringet til hjemmeplejen.

Jeg ringede så tilbage til min far, han havde i mellemtiden fået fat på en veninde der var påvej hen til ham.

Spurgte så ind til det med hjemmeplejen, og han sagde det var fordi han ikke har hans telefon i nærheden, men havde hans tablet.

Jeg ringede så tilbage til min bror og fortalte der var hjælp på vej til vores far.

Kort tid efter ringede min far fra hans telefon og vi fik en lille snak til jeg kunne hører han ikke lød så panisk mere.

Iiih jeg HADER at bo SÅ langt fra ham, når sådan noget sker smiley

Han er heldigvis ved godt mod og sagde han ikke havde slået sig.

Jeg ringede tilbage til min bror for at update, og for at bede om lige at spørge lidt ind til det, når han besøger vores far næste gang.

• #172   5. nov Frk Jensen, kan I ikke høre om han kan få et nødkald? Godt han er ok, og godt at du kunne kapere det (jeg tænker at sådan en opkald må trigge dig ret meget). Jeg synes det er flot at du kunne bevare overblikket smiley

• #173   5. nov Jeg har indført et “du er særligt dygtig”-klistermærke på job. Det var ment som en slags icebreaker, dengang jeg kom over i afdelingen for over 10 år siden, og var inspireret af min tysklærer fra gymnasiet, som uddelte glimmer-engle-glansbilleder, når vi var dygtige, imens hun klappede og eksalteret sagde “plus-punkt” (auf deutsch).

Nå, men pt har jeg enhjørninge-klistermærker, og der er sådan en særlig stemning omkring klistermærkerne, og mine kolleger viser dem frem for hinanden og er sådan “jeg har fået det her klistermærke af juristen fordi jeg xxxxxxxxx” smiley

Man skal faktisk være dygtige, og gøre noget godt, for at få et. De bliver ikke bare delt rundt til højre og venstre. Omend jeg forsøger at sørge fot at (næsten) alle får et.

Vi har en ret ny rådgiver, og for en måneds tid siden fik hendes kontormakker et klistermærke, og den nye var MEGET misundelig! Vi har så fået en klage i en af hendes sager, og det er sådan en klage jeg skal svare på. Jeg HADER at besvare klager!!!!! Hun fortalte at hun - inden vi fik klagen - havde aftalt et møde med denne borger, og det møde var i dag. Borgeren gik fra at være rasende, til at føle sig set og hørt, og var ovenud tilfreds med rådgiver. Så meget, at klagen ikke skal besvares. Rådgiver var mega stolt af sig selv, og fortalte at hun bare virkelig syntes det var fedt at hun havde kunne tale den her borger så meget ned. Jeg bad hende vente et øjeblik, gik ind på mit kontor, hentede et klistermærke og gav hende det. Og så fik hun fugtige øje og jublede smiley smiley Hun løb over til en kollega og fortalte meget begejstret, at hun havde fået et klistermærke smiley

Hendes leder ringede til mig her i eftermiddag, og fortalte at vores nye rådgiver bare var så glad, og at hun var SÅ stolt af at have fået et klistermærke. Og at hun bare elsker sit arbejde vild meget smiley

Så dét der startede som en lille joke for 10 år siden, er nu sådan noget de elsker og begejstres over smiley Hvis nogen dengang havde sagt til mig, at jeg ville komme til at elske at arbejde med socialrådgivere, ville jeg have grinet højt. Men de er simpelthen så nuttede smiley

• #174   6. nov Anne - Det kan han godt, men han er en vestjysk mand der bor i Sønderjylland, så han er ikke meget for sådan noget "pjat" (som han kalder det)

Jeg har sagt han skal have sin telefon om halsen, som i min verden vil være et form for nødkald smiley

Jeg var tæt på at ringe til min ex og få ham eller hans far til at kører mig derned, så det er godt min far selv nåede at finde hjælp smiley

Hvis jeg selv havde bil var jeg helt klart kørt derned.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#175   6. nov Flot klaret, Frk Jensen - og god idé med at din far har telefonen om halsen.

• #176   6. nov apropos de unge og manglen på computer-egenskaber smiley
    Noget af det mest praktiske på en pc, er at kende de allermest basale tastaturgenveje... som klip, kopier, sæt ind og fortryd. Skræmmende nok, så kender jeg til sekretærer - som seriøst sidder og taster dagen lang - som ikke kende til dem.

• #177   6. nov @167 smiley Det handler om at vi ofte bruger excel til at holde styr på de fejl og problemer vi støder på når vi kigger på data fra kliniske trials. Det er nemt at lave skemaer til at indsamle den slags og kommunikere det videre til dem der skal rette op på fejlene smiley

• #178   6. nov @176: Jeg efterlyste 'shortcutkeys' i et nyt stykke software. Den unge gut der præsenterede det så helt perpleks ud. Jeg måtte forklare ham hvad det var. Hm.... nej sådan noget fandtes ikke i det software (som forøvrigt blev kaldt en 'app'). Men man kunne jo bruge musen. Ja, tak det var så det jeg ville slippe for smiley
    Og ja, der er pokker til forskel på at kunne navigere rundt op en smartphone eller en tablet lynhurtigt og så at kunne bruge en computer smiley

• #179   6. nov Hovsa: jeg kunne drømme om at eleverne bare evnede at have et mappesystem, som de kunne finde ud af at administrere, så de kunne finde deres egne gamle filer igen......

• #180   6. nov Mette - og pivot-tabeller er jo sgidesmarte til at trække specifik data ud med.

Og åh gud.,.. et program uden shortcuts, det burde udløse dummebøder med det samme.
    Tror ikke jeg har et eneste program på pc'en der ikke har nogen helt egne shortcuts tilknyttet - og mange af dem er freeware. Det er godt nok sjusket kodning.

• #181   6. nov @179: De er opflasket med en 'sky' og nej, her aner man ikke hvor ens data havner og det kan være megasvært at finde igen. Det muligvis gammeldags med et filsystem, men det er superenkelt at finde sine filer igen smiley

• #182   6. nov Lidt lige som for år tilbage, hvor der verserede det her "Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!"

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#183   6. nov Tak for forklaring, Mette. Nu mangler jeg bare at finde ud af "trials" smiley Er det "sager"?
    - og "shortcutkeys" - er det F-knapperne? smiley
    AT google smiley

• #184   6. nov neeeeej... det er f.ex at du har markeret noget... trykker ctrl+c for at kopiere
    F-knapperne som regel allerede pr default nogen genveje... som fx. fuldskærmsvisning.
    Nogen gange i programmer kan der være ekstra genveje tilføjet på f-knapperne... som i excel hvor f4 sætter dollartegn på en cellereference og dermed låser den

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#185   6. nov Nåh - genvejstaster smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#186   6. nov Vi skrev samtidig,Hovsa smiley

• #188   6. nov Hold da op, er alligevel overrasket Danmark har den ringeste biodiversitet af alle lande i Europa .. der er da godt nok noget der skal rettes op

• #189   6. nov Hanne, med den modstand der er på ulve, på at hegne store områder ind og lade dyr afgræsse (så hr og fru Danmark skal gå udenom med Fido), så tror da pokker. Det vil kræve en indsats, men når den indsats kræver at skove renses for ikke-hjemhørende træer, at arealer hegnes ind og at ulve regulerer vildtbestanden (som afgræsser), så vil de fleste hellere snakke om biodiversitet i stedet for faktisk at have det smiley

• #190   6. nov Ellie har været til bid for første gang i 1000 år. Og hun er LYKKELIG smiley Endnu mere lykkelig over, at figuranten bad Ellies mor om at lade Ellie være lidt vild og ulydig, i stedet for at køre den safe. Hendes default er altid at løbe hjem på plads ved mig, hvis hun bliver usikker, og det er en dum ide midt i bidearbejde smiley

Nu er hun bare glad og sød og tilfreds smiley

• #191   6. nov sikkert har ikke forstand på det i detaljer .. men det lød ihvertfald på fagkvinden i tv at den Grønne Treparts tiltag på vandmiljø var et godt skridt, mens de jorde der bliver inddæmmet og fx laves til skov vil række som en skrædder i helvede ..
    Uanset vi har problemer på den front er jeg alligevel overrasket over sidstepladsen, jeg synes jo der er meget dårlig mere gammeldags industri i fx gamle østlande .. men måske de netop ikke har haft råd til at bruge alle de giftige ting fx i deres landbrug der så er gået i søer, åer og hav, og måske de ikke har de stor landbrug der har ødelagt så megen af vores natur ... jeg ved det ikke, men overrasket er jeg ..

• #192   6. nov Samtale med en 3 årig.
    Ham “Konrad må ikke tage min bolle. Politimanden siger “ah ah”. Konrad kommer i fængsel”
    Livlig fantasi smiley

• #193   7. nov trial=forsøg smiley Jeg undskylder min manglende oversættelse. Vi taler engelsk der hvor jeg arbejder smiley

• #194   7. nov den står på meeeeget snak idag i zoom.... vi er noget til moms og bogføring

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#195   7. nov Tak Mette - og ingen grund til beklagelse. Jeg lærer gerne nyt - inkl. nye ord smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#196   7. nov Vilma drøner rundt i stuen og hhv kaster med en kogle og stirrer stift på den, som om den er på vej til at stikke af smiley smiley
    Ingen af mine andre eurasiere har leget, som Vilma gør det - hverken med andre hunde eller med sig selv. Pludselig får jeg tanken, at Kenias irritation på Vilma handler om dette - om at den "lille" er SÅ anderledes og fylder så meget. Jeg hører Kenia sige "så slap dog AF!" og Vilma svarer "hvorfor, hvorfor, hvorfor?" smiley smiley

profilbillede
  • #197   7. nov Grunden til at Danmark score så ringe på andelen af natur og biodiversiteten handler vist ikke så meget om gift som om areal. DK er arealmæssigt meget petit og vi har ikke nogle utilgængelige bjergområder eller store områder nord for polarciklen, hvor landbrug ikke rigtigt er en mulig. Vi har ganske enkelt lavet nærmest hver en kvadratcentimeter om til landbrug gennem årtusinderne. Ja, der er meget industri der forurener i mangle af de østeuropæiske lande. Men det er ofte en ret lokal forurening og der er stadig kæmpe områder der er urørte; bjerge er nu engang lidt bøvlede at dyrke noget på eller bygge på. Det er så faktisk også i østeuropa at du finde nogle af europas arealmæssigt største landbrug (fx i Polen, hvor de også har nogle af Europas allerstørste urørte naturområder). Bruger de gift i deres dyrkning. Jo, det gør de og de følger de samme EU regler som vores landmænd. Historisk har de brugt mere og skrappere midler end vi har kunnet her. I Danmark begyndte man forholdsvist tidligt at lave begrænsninger.
    Nå, men mht treparten så er langt det mest effektive rent CO2 mæssigt at lave vådområder igen og nej, at plante produktionsskov gavner som en skrædder i helvede. Vi har lige fået at vide at en lille del af vores jord er en del af et projekt der er en del af den trepart der hedder Køge Bugt. Vi skal til møde d 26 November og høre om det. Spændende hvad det handler om; det er helt umuligt at få nærmere information før møderne smiley

• #198   7. nov Sia og jeg skal på trøffeljagt i morgen, men ryggen har bøvlet de sidste par dage.
    Vi gik derfor en tur I en lille skov tæt på, og det var en dejlig tur på en times tid.
    Ryggen var træt efter turen, men jeg håber, det går godt i morgen smiley

• #199   8. nov På dagens trøffeljagt mødte vi en ung dame med en "krøltot".
    Jeg spurgte, hvilken race det var, og den unge dame svarede "det er en blanding". Det blev så uddybet med, at hunden var en blanding af puddel og golden.
    Jeg udbrød spontant "jeg elsker dig for, at du siger en blanding, og ikke kommer med en eller andet fancy "race".
    Den unge dame svarede "jamen det er jo en blanding" smiley smiley

NB: vi fandt ikke nogen trøfler smiley

• #200   8. nov Træt, træt, træt, TRÆT!

Stod op kl. 4.30, drak kaffe, luftede Ellie i 45 min med masser af spurt og ballade, gik i bad, tog et ansigt på og kørte til sporprøve i Grenå. Hvis man ikke er så kendt på de her kanter, så er Grenå en dagsrejse væk, uanset hvor man befinder sig i Jylland smiley

Jeg skulle stille i en sporprøve, en IFH1. 800 skridt, som man selv lægger, 3 genstande, 4 knæk. Halvanden time senere skulle vi gå sporet. Jeg havde lagt sporet efter den udleverede skifte, og jeg havde sikret mig at jeg lagde sporet korrekt. Men fordi mig hjerne er som den er, har jeg aldrig den fjerneste ide om hvor mine genstande og knæk er, hvis ikke jeg har en tracker, der minder mig om det. Til gengæld går dommeren med og siger ikke en LYD! Så jeg nåede hurtigt frem til, at når jeg nu ikke kunne huske hvor noget var, og derfor ikke kunne “styre” min hund, så kunne jeg koncentrere mig 100% om at regulere hendes tempo. Alle knæk kom fuldstændig bag på mig, ikke mindst fordi Ellie tog de 3 100% rent og i samme tempo smiley Det ene knæk havde hun et lille bitte overløb på (hun havde stadig bagenden i sporet, da hun opdagede at hun var gået for langt).

Vi har kæmpet med berøring af genstandene, men hun rørte dem ikke smiley Til gengæld var hun lidt frustreret over netop det, så hendes påvisning blev lidt skæv på 2 af genstandene. Vi endte på 94 point (og det fra en dommer, der er kendt for at være lidt urimelig). Jeg er PISSE stolt af min lille hund, og jeg har taget en masse med hjem til min fremadrettede træning - bl.a. at jeg skal lade min hund klare knæk selv, og bare koncentrere mig om at hjælpe hende til at holde rette tempo.

Der var 3 IPG3 spor efter os, og så 3 IFH3 spor, så vi blev og så IGP-sporene, og så kørte vi på standen og tog 5 km med spurt og fri leg smiley

11 timer efter vi kørte hjemmefra, er vil hjemme igen. Trætte og glade, og jeg kan slet ikke få armene ned over, at vi faktisk kan lave en slags helt ok point i det regi. Jeg må se om jeg kan få sneget en IFH2-prøve ind, inden vi går i gang med DcH-konkurrencerne til foråret smiley

Sødeste, gladeste lille pistling og stolt hundemor smiley

profilbillede
  • #201   8. nov Er det Ahrendt, der har det ry ???

Igen, stort tillykke - det er fanme flot klaret af jer smiley

• #202   8. nov Martine, ja, ALLE jeg har talt med, synes han er virkelig urimelig. Jeg elsker ham en lille smule, men nok mest fordi vi kunne snakke sønderjysk sammen smiley

Og tak smiley Jeg er ret vild med at min hund klarer sig bedst, når jeg bare holder i linen og lader hende om arbejdet smiley

• #203   9. nov Er der bidemærker i? Nå for Søren, det kender jeg intet til

profilbillede
  • #204   9. nov Jeg var så træt i går, så 21.15 kapitulerede jeg og gik i seng. Opdagede så at der var brune poteaftryk i hele sengen - Ellie havde trådt i en lort i haven, som nu var i hele sengen smiley

Så jeg måtte vaske Ellies pote og skifte sengetøj smiley Men sp gik jeg også omkuld og sov 9 timer i streg.

I dag har vi været i skoven og træne eftersøgning, og nu er resten af dagen reserveret til at holde søndag på sofaen smiley

• #205   9. nov Åse smiley smiley smiley

profilbillede
  • #206   9. nov Vi var til bryllup i går i Kbh. Vi havde installeret os på lækkert hotel (Kong Arthur), hvor Carl blev passet, imens vi var afsted, så vi kunne være i nærheden. Det gik så fint med at være afsted med vores lille dejlige pige. Hun sov igennem det meste af middagen og var i gode hænder hos os og min mor+ søster.

Berta blev passet hos en af vores naboer for første gang, og alt var gået så fint. Hun er godt træt nu!

profilbillede
  • #207   9. nov Sikke en lækker bette fyr smiley

• #208   9. nov Vi har holdt weekend på langs (sygt barn) men i dag var vi i skoven. Alle måtte vaskes og tørres

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#209   9. nov "Sikke en lækker bette fyr"

Åse eller Berta, Pernille? smiley

• #210   9. nov Isabelle, jeg er ret sikker på at Berta er Idas hund, ikke babyen smiley Bare for at gøre din og Pernilles misforståelse endnu bedre smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#211   9. nov Den er jeg med på, Anne. Jeg tænkte bare, at der lige var præsenteret to små lækre små unger - Åse og Berta smiley smiley

• #213   9. nov Øhhh ... forvirret eller hvad ?

profilbillede
  • #214   9. nov Mente babyen på billedet smiley

• #215   9. nov I morges ringede min svigerdatter, hun ville høre, om jeg ville have besøg af hende, Theo og lillesøster Mille.
    Viktor og min søn var taget på date med en pige, som Viktor gik i dagpleje med.

Theo havde købt en julemand fyldt med "smarties" til mig. Selvfølgelig med en forventning om, at jeg ville dele med ham smiley
    Vi delte selvfølgelig, da vi havde spist broccoliboller med spegepølse smiley

• #216   10. nov @Anne: Tillykke med at det gik så godt på sporet smiley
    Var til træning med Penny i lørdags: rundering og frit søg. Jeg testede tomt skjul for en gangs skyld. Lakridsen blæste afsted ud til skjulet, vendte på mit signal og kom blæsende retur. Jeg fik skudt hende lidt skævt afsted så hun røg på den 'forkerte side' af figuranten. Men hurra for en hund der så selv finde ud af det og retter op da hun får fært. Alt det ned at figuranter er lidt væmmelige er glemt. Hun smider sig ned og gøer og gøer og gøer. Vi fik også trænet en hel masse med at blive i sit eller stå mens holdkammeraterne fx løber efter en bold, løber rundt i fritsøget eller bliver sendt fremad. Jeg kan også mærke at hendes interesse for de andre hunde har ændret sig; hun er ikke så 'vagtsom' på dem, men mere positivt interesseret nu.
    Nå, efter træning med Penny havde jeg selv mit B-hold og dagens træning var spor. Jeg så nogle fine spor, med hunde, der tydeligvis er blevet trænet i det siden vi gik spor sammen sidste gang smiley Det er fedt at træne nogen der virkelig gerne vil det smiley Efter det hurtigt videre til næste punkt; sætte 5 A spor op sammen med træningskammerat til klubmesterskabet i A-klassen søndag. Jeg var en anelse brugt da jeg kom hjem smiley
    Søndag klippede vi pyntegrønt (gran, blå cypres, gul cypres og kristtjørn) som skal sælges i to små vejboder fra næste week-end. Det bliver spændende at se om det er noget der kan lade sig gøre.

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#217   10. nov Har endelig gjort noget godt for mig selv.

Fundet tilbage i sadlen, og begyndt at ride en sød islænder hoppe smiley

Følelsen i dag, at købe nye ridebukser - fordi JEG har noget at nyde at gøre igen, det var skønt! smiley

• #218   10. nov Og mens CB rider, har jeg lavet den her. smiley

profilbillede
  • C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#219   10. nov Lille Bob! smiley (eller Bob-ine)

• #220   10. nov Ej men vejret er såååå flot

profilbillede
  • #221   10. nov Janni, er det babyen der ligger nede i bunden af billedet? Altså den ligger på ryggen?

Sorry, jeg er virkelig dårlig til at se babyer på scanningsbilleder smiley

Og TILLYKKE smiley

• #222   10. nov Ja ligger på ryggen og det skal du ikke være ked af, jeg kan ikke engang selv se hvad det er. smiley
    Og tak. smiley

• #223   10. nov Kæmpe stort tillykke, Janni. Hvor bliver det spændende

• #224   10. nov tillykke Janni ... synes godt jeg så lidt om det på fb for nogen tid siden, så var spændt på om du også fortalte det herinde .. hvor langt er du henne ?

• #225   10. nov Stort tillykke, Janni smiley

• #226   10. nov Tillykke smiley

• #227   10. nov Tusind tak. smiley
    13 uger i dag, sådan helt præcist.

• #228   11. nov Tillykke Janni

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#229   11. nov Tillykke igen - også med det første billede af baby smiley

• #230   11. nov service info
    Når man har håret sat op i sådan en klemme, og sætter sig "hårdt" ned i en sofa (fordi knæene driller og det er nemmer at bare dumpe røven i sædet end at sætte sig pænt og nydeligt) - så er det en rigtigt dårlig ide at ikke have styr på sin krop, sådan at man knalder baghovede med klemmen ind i en væg, suk

• #231   11. nov Tillykke Janni smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#232   11. nov Jeg læser i min avis, at et par mænd fra et realityshow har fået en del kritik for bl.a. at have udtalt, at de har det stramt med kvinder, der koger deres menstruationskop i en almindelig gryde smiley Den slags synes jeg ærlig talt også er lidt grænseoverskridende, og jeg lægger ikke gryde til smiley

• #233   11. nov det er altså osse i klammuella-kategorien!

Jeg bliver tilsvarende grøn i fjæset, når man hører om dem der på en eller anden vis, indtager moderkagen efter en fødsel.

Altså... ørk... bare ørk...

• #234   11. nov Tusind tak alle. smiley
    Var der noget jeg aldrig skulle have, så var det børn .. Men ja.
    Fået svar på nakkefoldsscanning. Kunne ikke være bedre. smiley

profilbillede
  • #235   11. nov Jeg troede heller ikke jeg skulle have børn. Men bum, så kom min dreng - og det er det bedste i hele verden.
    Stort tillykke smiley

• #236   11. nov vi har haft nogle fantastiske år med vores 3 børn da de boede hjemme, og gode oplevelser, og så længere ferier da de blev ældre, og også nu hvor de er voksne .. det er også hårdt arbejde ... men nu hvor de har beriget os med, foreløbig 5 børnebørn så er det bare den bedste investering i livet ... hvor ville jeg nødig leve en alderdom uden børn og børnebørn omkring mig ... vi er også meget sammen, og da min mor fx var en aldeles uinteresseret mormor, svor jeg at sådan ville jeg ikke være, så jeg byder ind og tilbyder hjælp, og arrangerer ture .. alt sammen under det vilkår at det er ok at takke nej ..

I går var Philip på 3½ og Walter på 5½ her, og de legede så godt sammen. På lørdag skal Philips lillebror døbes, Svend .. vi har tilbudt at tage Philip til overnatning dagen inden så de kan få en rolig morgen .. i aftes havde Ph så spurgt hvornår det var fredag for han ville bare gerne sove ved Mormor og Morfar ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#237   11. nov Ny race?

"Citron de Tulear" (annonce i DBA)
    smiley

• #238   11. nov Jeg fik taget blodprøve til årlig kontrol. En kontrol, som jeg havde forsøgt at sige, at jeg ikke syntes jeg behøvede, men længe insisterede, så nu fik jeg det gjort. Jeg har ret ret vild åre i venstre arm, så når jeg får taget blod, kan jeg høre hvordan det sprøjter ned i prøveglassene smiley

Nå, men jeg fik svar fra lægen og en løftet pegefinger. For D og B12 vitamin er for lavt smiley Så tror fanden at jeg er lidt træt smiley Det er så sunt, for jeg HAR vitaminerne, og jeg har endda en doseringsboks hvor jeg har gjort dem klar. Jeg har lissom bare ikke taget dem i nogle måneder smiley

Jeg har fået tilbudt både en samtale med sygeplejersken i lægehuset om vitaminpiller, og en opfølgende blodprøve. Jeg tror bare at jeg tager mine vitaminpiller smiley

• #239   12. nov Jeg skal også tage D og B12, den sidste endda lægeordineret.

Den første er jeg nede på 10 u (eller hvad det hedder)

• #240   12. nov Konrad er nu blevet 14 måneder og hans hvalpe-forbrænding er ovre. Ups, 2-300 g skal af. Han er dybt utilfreds smiley

• #241   13. nov Vi fik en update på opgangene igår..

De regnes først at være færdig engang i februar smiley

Jeg forstår ikke det kan tage SÅ lang tid, da der kan gå dage imellem de laver noget.

og så skal vi også have udskiftet fordampningsmålere, jeg ved dog ikke helt om det er noget der sidder på varmvandsbeholderen, eller om det er noget de skal ind i hver lejlighed og lave smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#242   13. nov "Jeg forstår ikke det kan tage SÅ lang tid, da der kan gå dage imellem de laver noget."

Det tager nok så lang tid, fordi der kan gå dage imellem, at der laves noget smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#243   13. nov Vi går jo til prøve en gang om året, for at opretholde vores operative status.
    Og vi bestod i går igen. Og var "prøvekaniner" til nye dommer-aspiranter.
    Udfordrende og lærerigt.

Og hold kæft hvor er jeg mega stolt af lille hunden smiley bund stabil, og bare en fornøjelse at arbejde med sådan en dag, med 10 mennesker der skal kigge og bedømme os.

profilbillede
  • #244   13. nov Jeg har fået hundehvalp denne gang, så Anne, hvis du mangler en til at tjekke om hjemmet er hvalpesikret ordentligt inden Åse flytter ind, har jeg kandidaten til at gøre det smiley

De firbenede var alene i to timer i dag, og det skal siges ballade, bølle hvalpen Curie, har ikke skyggen af separationsangst, hun er bare meget, meget aktiv og lige så nysgerrig.

Inden jeg kørte havde vi gået ca. 3 km., morgenmaden var serveret som fodersøg udendørs og alle seks blev udstyret med en kong med voksent vådfoder, + der lå et par ekstra til de hurtigste, ingen af de voksne laver ballade, når de er alene.

Da jeg kom hjem, havde Curie tømt min dobbelte papirkurv med vippelåg of fordelt indholdet over hele huset.
    Væltet den ret store blikspand med optændingspinde som også har låg og båret indholdet på ca. 50 pinde op i sofaerne og på sofabordet.

Slæbt fire 6-packs med øl og sodavand fra bryggerset, igennem køkkenet og ind i stuen, hvor hun havde pakket dem ud i sin yndlingskurv, ingen var dog gået i stykker denne gang.

Hentet et puslespil med 48 brikker og "talt" dem grundigt, det lå på en hylde i 1,5 meters højde, så hun må have kravlet lidt for at nå det og endelig væltet en spand med et par kilo tørfoder ned fra bordet i køkkenet, åbnet låget og venligt delt indholdet med resten af flokken smiley

Jeg elsker min lille ballademager (4½ måned gammel), som har så meget mod på livet og bare kaster sig ud i alt nyt med glæde og begejstring, men hun behøver ikke sørge for helt så meget beskæftigelsesterapi til mig smiley

profilbillede
  • #245   13. nov hold da op madame Curie lyder effektiv, er sikker på hun er populær i flokken når hun kan forsyne fem med et ekstra mellemmåltid ...

Nogle gange har håndværkere jo flere ting i gang på samme tid, fx på denne årstid hvor man så ser hvilke dage der fx er gode at arbejde på udendørs projekter og hvilke der er til indendørs .. og så kan der jo være ting der skal ventes på .. mange gange bunder vores manglende forståelse over ting tager tid på at vi ikke kender arbejdsopgaverne og vilkårene tilbunds

• #246   13. nov Hanne - lige i dag tror jeg hun er populær, men de voksne synes ind imellem at hun er en tand for energisk smiley

• #247   13. nov det forstår man jo IKKE smiley smiley ... man kan næsten fornemme dem himle med øjnene når hun går i gang smiley

• #248   13. nov Kirsten, har du aldrig overvågning på? Jeg forestiller mig det kunne være ret underholdende at se hende udfolde sin kreativitet smiley

• #249   13. nov måske der kan tjenes til oprydning ved hun får sin egen you-tube kanal smiley smiley

• #250   13. nov Haha, hun lyder fantastisk, Kirsten smiley

Jeg priser mig lykkelig for at gå en hvalp med så korte ben, at halvanden meter i højden næppe bliver aktuelt smiley

• #251   13. nov Ellie tog mig med til figurant i dag. Vi er lidt slået tilbage til start, og bygger hende lige så stille op, så hendes skade i bagpartiet kan genoptrænes. Hun virker fuldstændig ok, og måske lige til den friske side over for fig’en. Hun KNURREDE af ham smiley Altså, Ellie er en sød, lille missekatte-hund, som bare er ren kærlighed og nus. Og så KNURRER hun smiley

Der er rigtig meget socialt i træningen, og da jeg sad i bilen hjem efter et par timer, slog det mig at jeg havde været i min lille, lukkede hundeverden i flere timer, og ikke havde skænket arbejdsbøvl så meget som et sekund af tiden smiley

Så en glad hundemor og en lykkelig Ellie, der fik lov at bide i den grimme mand med den fjollede arm smiley

• #252   14. nov MC - Nej, ingen overvågning, der er for mange rum involveret til at jeg gider, mine hunde går i det meste af huset, når de er alene og så prøver jeg at hvalpesikre bedst muligt, men der skal nok lige lidt flere ændringer til endnu smiley

Hun er en meget underholdende hvalp og jeg får rigeligt af at stoppe hendes "undersøgelser" når jeg er hjemme.

Indtil videre har hun i dag vist mig, at hun sagtens kan lette op på køkkenbordet i et enkelt spring, ikke noget med at sætte poterne på kanten af køkkenbordet, hun sætter direkte af, når hun står med fire poter i gulvet, hendes mor kan det samme.

Hun har hevet en kurv med rosiner, pålægschokolade og mandler ud af skabet imens jeg bare skulle tage en pose mel ned fra hylden, det hele fløj rundt i køkkenet og jeg fik travlt med at få fat i både hende og de ting hun spredte, da hun jo ikke skal spise nogle af delene smiley

Imens var kusine Akka så sød at åbne døren til badeværelset, og Curie kom så løbende ud med en flaske shampoo i gabet, som min mand havde glemt at sætte væk, men hun havde heldigvis ikke nået at gennehulle den denne gang, hvilket nok skyldes manglen af hjørnetænder i overmunden pt. smiley

Ud over at være en kreativ lille hvalp er hun heldigvis også det sødste og blideste væsen, som elsker at ligge og blive nusset i sofaen, hun elsker at køre bil og komme ud og opleve nyt, uanset hvad hun præsenteres for er det med en glæde og nysgerrighed, som man kun kan blive i godt humør af smiley

Hun er min whippethvalp nummer 12, og jeg har tidligere haft et par stykker som hende, så jeg ved at nysgerrigheden bliver mere moderat som tiden går smiley

• #253   14. nov I dag er det verdens diabetes dag. For bare et halvt år siden anede jeg ikke, at den eksisterede. Men i dag må det siges at være aktuelt. Jeg sender i al fald en tanke til alle dem, der er ramt og deres Pårørende. Jeg ved, hvor hårdt det kan være.

• #254   14. nov Kirsten, det kunne ellers have været god underholdning for os herinde, hvis du havde haft overvågning smiley
    Jeg tror aldrig jeg har hørt om noget så kreativt som en whippet hvalp smiley Det lyder lige dele frusterende og underholdende smiley smiley

• #255   14. nov MC - Man skal have humor, når man har whippethvalp smiley

Opdrætter af mine første whippets sagde altid at en whippet brænder 80 % af sin livsenergi de første to år af sin levetid og det er ikke helt galt, selv om der er store individ forskelle.

Curies kusine Jasmina, der er 17 måneder er nok aktiv, men hun har aldrig haft samme behov for at undersøge alt.

Når jeg har hvalpekuld sælger jeg heller ikke hvalpe til familier, som ikke meget nøje har overvejet, hvordan de "overlever" det første år, specielt i forhold til alene hjemme træning, for det tager tid med sådan en lille krudtugle og har man kun mødt voksne whippets, kan det at få en hvalp godt være lidt af et chok smiley

• #256   14. nov Det er altid herligt at læse om dine hvalpe Kirsten.
    Om ikke andet, så får dine beretninger Sia til at virke som en meget afslappet hund smiley

Sia var til jobsamtale på skolen i dag, det tog hun i stiv pote, men kors hvor er det svært at komme ind og ud, når alle elever, lærere og andet personale skal hilse på skolens læsehund smiley

• #257   14. nov Kirsten, en af min hunds gåmakkere er en whippet på 8 år. Utrolig rolig og chill dreng. Ejer sagde også at de første 3 år var en anden hund smiley

• #258   14. nov Pernille - Der er kæmpe forskel smiley
    Mine voksne hunde kan sagtens tage en ordentlig spurt og er også legesyge, men de har slet ikke samme nysgerrighed og energi som hvalpene har smiley

• #259   14. nov Jeg har virkelig også fået kam til mit hår med Evita Ballademager.
    Hun hopper, kravler, klatrer og STJÆLER i en grad, som jeg ikke har prøvet med tidligere hvalpe.

Præcis som du oplever Kirsten - at man åbner en skuffe eller et skab for at tage noget, og vupti er hvalpen stukket af med noget andet derfra. Her har det indtil videre været strømper, sko, køkkengrej, deodorant, creme, planter osv.

Hun er endda i stand til at snige mit bogmærke (en hæklet bogrotte) ud af min bog, når den ligger på sofabordet. Hun er ALL over!

På tur forleden dag lagde jeg JohnJohns flexline-håndtag på jorden, for at have hænderne fri, så jeg kunne fjerne et par burrer, han havde fået i pelsen.
    Det blev hurtigt temmeligt vanskeligt, fordi Evita snuppede håndtaget, og stak af.

Hun er en gennemført møgunge, der skal være glad for, at hun samtidig er usandsynligt nuttet!!

• #260   14. nov Karina - Hun lyder præcis som Curie smiley

Men hvor vil jeg dog hellere have en møgunge end en af den mere tænksomme slags, som Jasmina, der overvejer alt, inden hun kaster sig ud i det. Hun er hverken sky eller nervøs, men vil for det første bare være sikker på, at hun kan magte den opgave hun står overfor, og på den anden side om det overhovedet kan betale sig, om det nu også giver passende belønning.

Da hun finder stort set alt andet end mus, døde eller levende, uinteressant, er hun lidt op ad bakke at arbejde med. Jeg elsker hende som hun er, hun var min lille lykkepille, da jeg havde et træls år med sygdom sidste år og er helt uimodståelig smiley

Det med planter kender jeg også til smiley

og så har vilddyret for øvrigt også taget sin første rotte i sidste weekend. Jeg var skrækslagen da jeg hørte et piv fra rotten, for jeg var sikker på, at Curie var blevet bidt, hun har ikke så mange tænder pt, men rotten var stendød og hun havde ikke en skramme smiley

profilbillede
  • #261   14. nov Evita har sin første mus og rotte til gode. Til gengæld har hun taget et par fugle. DET er vi ikke helt enige om!

• #262   14. nov Uh, her er Akka fuglejæger, det diskuterer vi også jævnligt, Curie har ikke vist dem den store interesse, men hendes mor har heller aldrig jagtet fugle

• #263   14. nov Jeg vil lige høre, hvordan Anne har det med edderkopper smiley

https://www.facebook.com/reel/724245997368755/?app=fbl

• #264   14. nov Jeg har bedt opdrætter om at jeg får edderkoppe-kostumet med, for så kan det være at jeg kan lære ikke at være bange for edderkopper smiley

Jeg glæder mig så meget til på tirsdag, at jeg slet ikke føler at jeg kan få tiden til at gå. Det bliver SÅ dejligt at få hende hjem smiley

• #265   14. nov Ok, bare du ikke klasker edderkoppen Åse smiley

Der er godt nok længe til at det bliver tirsdag smiley

• #266   14. nov Konrad er 14 måneder, han stjæler også stadig jævnligt smiley

• #267   14. nov I dag gik vi en ny tur, og Sia fandt en lav hvidtjørn, som hun stjal bær fra.
    Der var også nogle hybenbuske (dem med de små hyben), og der stopper hun op og kigger på mig, for hun vil rigtig gerne have hyben men de stikker lidt mere end hvidtjørn. Nå, men så måtte jeg jo plukke nogle hyben til kræet smiley
    Det er lidt sjovt med en hund, som gerne vil plukke diverse bær, men man er så også nødt til at være meget obs, fx når man går forbi en ligusterhæk.

• #268   14. nov Lise-Lotte, Whipperne elsker også diverse bær og plukker gerne selv. Favoritten er helt klart slåenbær også før de få frost og bliver mere søde.

På andenpladsen er der dødt løb imellem mirabeller og skærmsølvblad.

Sidstnævnte er ikke så kendt, bærrene er sure som citroner, men smager godt, specielt når de er godt modne.

Her Daisy der plukker slåen

profilbillede
  • #269   14. nov Det ser så sjovt ud, når de plukker selv.
    Det sjoveste er dog de små hyben, de popper nærmest, når Sia gnasker dem smiley

• #270   15. nov Herhjemme er det Håkon, der er selvplukker.
    Det er dog kun hindbær.

Og han er meget selektiv ift om de er modne og gode nok til ham.

Så han snuser og snuser indtil han finder et godt bær, så plukker han og spiser og så starter han forfra.
    Det kan godt tage sin tid, når man er en ægte hindbærconnaisseur.

• #271   15. nov Sia snuser også, og hun bliver meget fortørnet, når hun står og snuser til en hybenbusk, hvor der ikke er flere hyben på. Så kigger hun på mig, som ville hun sige; sørg så lige for nogle hyben til mig smiley

• #272   15. nov så røg der en RSV ind på "kontoen"... bliver spændende om jeg reagerer på den.... eller om jeg bare senere dør i hovedet pga solen

• #273   15. nov så røg der en RSV ind på "kontoen"... bliver spændende om jeg reagerer på den.... eller om jeg bare senere dør i hovedet pga solen

Jeg fatter ikke et eneste ord af, hvad der står her smiley

• #274   15. nov #273

Respiratorisk syncytial virus (populært kaldet RSV), er en virus som kan ramme lungerne og give lungebetændelse som i svære tilfælde kan være indlæggelseskrævende. Alle kan blive ramt af RSV-infektion, men særligt ældre og personer med kroniske sygdomme eller nedsat immunforsvar er i øget risiko for et alvorligt forløb af RSV-infektion

• #275   15. nov Det er utroligt hvad man bliver og kan blive vaccineret mod i dag .... smiley ...
    Jeg fik mine første og eneste vaccinationer i 1953-54 .... da jeg var 7-8 År....( De obligatoriske dengang .... Kopper ... Calmette ... Polio ... Difteri )
    Jeg er IKKE vaccineret siden..... ( ikke for noget som helst ) ... og jeg bliver 80 År næste År

Jeg har haft de alm. børnesygdomme ... Mæslinger ... Røde hunde ... fåresyge ...som barn....... men har aldrig haft hverken Influenza ... Lungebetændelse eller andet .... og har ikke været forkølet de sidste 20 År tror jeg.

Mon ikke det er ved at tage overhånd i dag ??? ... hvor er vores eget immunforsvar blevet af ??? smiley

• #276   15. nov Men hvorfor dør man af sol i hovedet efter den vaccine (eller sygdom)?

• #277   16. nov Jeg er super fan af, at man KAN blive vaccineret så man HVIS man er i den udsatte gruppe MÅSKE undgår enten at blive smittet, eller hvis man gør, IKKE bliver så enormt syg.

Problemet er jo, at der findes folk, der har en eller anden irriterende sygdom, som måske gør at de skal leve på medicin, der gør at deres immunforsvar, som kører i overdrive og gør skader på dem, bliver nedsat gr denne medicin, og man derfor retfærdighedsvis kan sige, at der måske er temmelig meget udu i systemet ... for disse mennesker er det formentligt en endda rigtig god ide at få de her vacciner, for at undgå den slags sygdomme, som folk tidligere døde af ...

Kan det være derfor, at nogen synes at "jeg tror sq lige jeg napper det stik" .. og så de der "jeg gik 75 km til skole i træsko foret med halm, i al slags vejr og vi unger fejlede sq aldrig noget ..." typer, bare skal flette og acceptere, at det engang imellem ikke er lige nemt for alle, og at det derfor ER smart, at der er kommet vacciner, som kan hjælpe dem, der ikke er velsignet med et ligeså godt helbred ???

Jeg tror det ...

https://www.youtube.com/watch?v=VKHFZBUTA4k

• #278   16. nov Æv! Jeg havde planlagt træning med “fremmede” mennesker på et nyt areal (som er virkelig smart, hvis man skal teste om vovse faktisk fatter den eftersøgningsøvelse), men en meldte fra, fordi hun skal på en rigtig eftersøgning efter et rigtigt menneske, en havde meldt til ved en fejl og pludselig var vi kun 3. Det er teknisk set præcis nok til at gennemføre, men det bliver lidt op ad bakke. Så nu har vi aflyst smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#279   16. nov Jeg opfatter Nittibs ord som, at '"alle" skal vaccineres mod "alt" (sådan malet med den store pensel), Martine, for selvfølgelig skal svage, svækkede, ældre m.fl. have muligheden for at blive vaccineret mod livstruende sygdomme.

• #280   16. nov Jeg tænker at det på så mange plan, er nemmere at skrive sine indlæg, så de ikke hverken skal tolkes eller “opfattes”, Isabelle ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#281   16. nov Jeg glemte lige et smiley smiley smiley til den gamle Monty Python sketch.

• #282   16. nov Det er så ikke alle der kan få den der rsv lige nu... det er sådan set et forsøg med et nyt opløsningsmiddel eller nåwet. Min veninde der både har type 2 og fibromyalgi fik den i sidste uge - hun fik så kvalme dagen efter. Jeg er "bare" lidt tung i kraniet idag. Så den står på vare fra nemlig om lidt, og så ellers bogføringsvideor til e-conomic og lave lidt opgaver... resten af dage bliver det at fedte rundt på youtube eller sådan noget.

Men da jeg er diabetiker, så er det ikke sundt for mit blodsukker at blive syg og/eller få feber, så jeg rager altså til mig med hvad jeg kan få tilbudt. Nogen fordele skal der sguda være ved at være kroniker.

• #283   16. nov #Martine

Lige netop!

• #284   16. nov hvem kan få den der RSV, jeg troede kun det var kol-patienter ..

• #285   16. nov Statens seruminstitut

Personer på 18 og derover, som ønsker aktiv beskyttelse mod RSV-sygdom i de nedre luftveje.

Abrysvo er godkendt til anvendelse hos gravide. Vaccination nedsætter risikoen for alvorlig nedre luftvejsinfektion med omkring 70% i de første seks levemåneder.

Fra 1. oktober 2025 kan gravide tilbydes gratis vaccination mod RSV. RSV-vaccination anbefales i graviditetsuge 32.

Der anbefales et minimumsinterval på to uger mellem administration af Abrysvo og administration af tetanus, difteri og acellulær pertussis (di-Te-Ki).
    Vaccinen kan gives samtidig eller med vilkårligt interval til sæsoninfluenzavaccine, covid-19-vaccine og andre inaktiverede eller levende svækkede vacciner.

Der kan desuden gives klausuleret tilskud til personer på 60 år og derover med KOL, se Sundhedsstyrelsens hjemmeside om Tilskud til vacciner til visse persongrupper.

Ved samtidig administration skal vaccinerne altid administreres på forskellige injektionssteder.

• #286   16. nov #284

Der køres også noget forskning/forsøg, hvor nogle borgere får en invitation i deres eboks. Når man så går ind for at bestille tid til vaccinen, får man enten lov til at gennemføre bestillingen, eller (som mig) får besked om at det var en nitte.

• #287   16. nov Det var lige den jeg tilmeldte mig på. Jeg ved så ikke hvor meget det spiller ind med hvad man har af skavanker.. eller om det bare er lodtrækning.

• #288   16. nov #279: "for selvfølgelig skal svage, svækkede,"

Nogen af dem der er allersvagest og allermest svækkede kan jo netop ikke blive vaccineret grundet deres svækkelse, og hvis de bliver smittet er de prisgivet.

Så vi andre der kan tåle at blive vaccineret bør da gøre det om ikke andet så for dem.

Det samme med børnenes vacciner!

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 111 Emner: 1 Svar: 405
    #289   16. nov 286

Jeg trak en vaccine smiley så skal vaccineres den 29 november smiley

• #290   16. nov Jeg forstår stadig ikke det med at dø af sol?

• #291   16. nov Gæt hvem der har haft en fed spurtetur i dag smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#292   16. nov Den er svær - især fordi der står Ellie smiley

Det er godt nok en pæn fart, hun har haft på smiley

• #293   16. nov Anne - Hvilken vaccine hentyder du til?

• #294   16. nov Haha, ja, det er ekstra svært, når jeg kun har én hund (to dage endnu). Trackeren kan måle live-hastighed, så det er “bare” hendes hastighed tilbage i et indkald. Det er Ellies måde at få spurtet igennem smiley

• #295   16. nov Hvad bruger du til at tracke, Anne? smiley

• #296   16. nov Frk Jensen:

profilbillede
  • #297   16. nov Anne - Ja okay smiley

• #298   16. nov Halvt kærlighed og halvt “har du lige spist ostehapser uden mig”

profilbillede
  • #299   16. nov MC, det er en Tractive. Den fingerer glimrende. Holder ikke strøm super godt (jeg oplader 1-2 gange om ugen, og den er kun på arbejde, når vi går tur eller træner). Men den tracker hende ret præcist, og har meget sjældent udfald. Alt i alt er jeg ret glad for den smiley

• #300   16. nov Anne, tak! Det kunne være man skulle prøve sådan en. Det er da sjovt at følge lidt med smiley

• #301   16. nov I går ville jeg prøve at lave trøffelsøg med nedgravet trøffel - vi plejer at bruge trøffel gemt i trøffelkegler, og disse gemmes/smides på jorden.

Jeg gravede trøffel ned, og efter knap en time gik jeg tur med Sia i området.
    Sia var hurtig til at finde de nedgravede trøffelstykker, desværre nåede hun at æde det ene stykke, så nu må jeg købe mere trøffel, da det tænder hende helt vildt, når det er gravet ned smiley

• #302   17. nov #301

Jeg fniser lidt ved tanken om at det er som at pisse i modvind, at have en hund der kan finde trøfler... og som så æder dem *LOOOOOL*

Kommentér på:
Ævl og bævl vol. 22

Annonce