{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.609 visninger | Oprettet:

Hjælp!! Burde vi aflive? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Vi står i en meget ubehagelig situation. Vores kommende 9-årige boxer er blevet meget syg... :'/ Læs venligst det hele.

Snoopy har gennem hele sit liv haft et dårligt/svagt hjerte. Han har helt fra hvalp fået medicin, og det har hjulpet ham i alle disse år. Vi opdagede han var syg, fordi han gik og fik nogle anfald og besvimede. Det var som regel fordi han var ophidset og sur på andre hunde, fordi han havde det for varmt eller var for begejstret for f.eks. gæster osv.
Han fik så nogle piller. Han skulle have to piller dagligt, og det har som sagt hjulpet ham hele hans liv. Det skete kun meget sjældent at han besvimede - ca. én gang om året.

Men i løbet af den sidste måned har Snoopy så haft det meget, meget skidt. Han startede med at besvime 1 - 2 gange DAGLIGT. Han er en tung hund, og han rammer jo gulvet/jorden meget hårdt. Da han vågnede op igen, havde han tisset udover det hele, og har været helt rundt på gulvet og bange.
Vi fik selvfølgelig ringet til dyrlægen, og fik bestilt tid til ham. Men hans anfald var så voldsomme at vi fik tiden rykket. Vi kunne jo ikke lide at Snoopy havde det sådan.

Vi kom på dyrehospitalet en tirsdag, og dyrlægen fortalte, at hvis vi heller ikke havde gjort noget ved ham nu, ville han muligvis være død inden hans egentlige tid. Snoopy's hjerte blev scannet, og det var meget ubehageligt at se sin hund ligge så hjælpeløs.

Vi vidste jo godt, at Snoopy altid har haft et dårligt hjerte. Men vi vidste ikke, at det var så galt...
- Jeg mener, at det var afstanden mellem de to hjerteklapper han sagde, maks skulle være 1,5 cm. på en hund af Snoopy's størrelse. Snoopy's afstand er så på 7 cm. Udover at Snoopy's hjerte er enormt stort, bruger han også alt sin energi på at bruge det. Det var noget med, at hjertets ydelsesevne skulle være på 40% - og Snoopy's er på 9%. Og hjertets "pumpe-evne" skulle være på mellem 60 og 70% - og her er Snoopy's på 19%. Så hans hjerte virker virkelig, virkelig ikke særlig godt smiley
(Beklager hvis ordene ikke er rigtige, men jeg er ikke dyrlæge!)

Men Snoopy har nu fået en masse ny medicin, og det hjalp allerede den første dag. Vi troede at det hele nu var overstået, men næh nej. I løbet af den sidste uge, har han slet ikke villet være ude foran en dør. Og han tisser stadig indenfor - men kun om natten var han sover. (Før besvimede han også selvom han bare sov, kom for hurtigt op og stå, så en bekendt osv. - der skulle ingenting til)

Men medicinen gjorde også, at han har haft meget væske i kroppen. Han lunger var fyldt op med vand, og han hostede rigtig meget. Det gør han så ikke mere.

Lige nu har han det ikke godt. Engang imellem er der intet at se, men nu har han ikke spist i 2 dage. Han er blevet meget tynd, gør ikke engang mere, brækker sig og tisser indendøre - og generelt har han det bare virkelig skidt. Han kan ikke gå ture mere, kan ikke være alene og orker bare ingenting.

Vi ved ikke hvad vi skal gøre. Vi hælder nok mest til den beslutning at aflive, for han er syg - og det er kun engang imellem han har det godt. Det gør ondt indeni, men det er også egoistisk at lade ham leve, hvis han lider. Han er jo også snart 9 og har haft et godt hundeliv. Han er en god hund, og der har aldrig været besvær med ham. Vi elsker den hund!!

Hvad synes I? Og hvad ville I måske selv gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp!! Burde vi aflive?
  • #1   14. nov 2009 Jeg synes det er tid, at sige farvel, også selvom det gør så ondt indeni.

  • #2   14. nov 2009 Jeg ved godt, det er rigtig, rigtig hårdt, men hvis det var min hund, ville der ikke være gnist af tvivl i mit sind - jeg ville aflive... Ud fra din beskrivelse lyder det ikke, som om din hund har nogen livskvalitet og det lyder faktisk også som om han lider..

    Jeg er ked af, at jeg ikke har noget mere positivt at sige smiley


  • #3   14. nov 2009 Jeg havde valgt, at gå den tunge vej.... Det lyder ikke som om, det er et værdigt liv for hunden...

    Det er jo desværre det ansvar, vi påtager os, når vi anskaffer sådan en lille logrende klump... Det er møg-hårdt, men der er ingen af os, som undgår det på et tidspunkt.


  • #4   14. nov 2009 Jeg synes at det lyder som om i godt ved hvad der skal gøres. Det gør mig meget ondt for jer, men hvis han har det skidt og der ikke er en chance for forbedring er det mest humane i kan vælge at gøre en ende på det.

    Det er ikke et nemt valg, men jeg synes ikke at der ville være grund til dårlig samvittighed i dette tilfælde.


  • #5   14. nov 2009 Tak - vi mener jo også, at det er synd for ham. Og hælder også til aflivning. Det er selvfølgelig hårdt, men jeg tror ikke på at det ligeså hårdt, som skulle vi se ham have det skidt i længere tid.

  • #6   14. nov 2009 jeg må desværre også tilslutte mig de andre smiley
    Det lyder ikke til pillerne virker og at dyrlægen kan gøre mere. Jeg føler virkelig med jer, og får en kæmpe klump i maven på jeres vegne. Men Snoopy har det jo slet ikke godt, og ville nok ønske at få fred smiley


  • #7   14. nov 2009 For mig lyder det som at i godt ved at det er ved og være på tide ..

    Hvis det var min egen hund , ville jeg gå den tunge vej og få ham aflivet .. Selvom det gør så fandens ondt , er det , det bedste .. Så han ikke skal have det træls mere ..

    Han har jo haft 9 fantastiske år ved jer .. I har gjort alt hvad i kunne få at han har haft et rigtig godt hundeliv .. smiley


  • #8   14. nov 2009 Jeg har stået i jeres meget meget svære situation et par gange igennem de mange år, jeg har haft hunde. Når det har været svært at tage beslutningen, har jeg spurgt mig selv:

    "For hvis skyld skal han leve??".

    Hver gang har jeg måttet sige: "For MIN skyld" og så er beslutningen faktisk taget.

    JEG mener at hans livsværdi og værdighed forsvinder i og med at han får anfald og tisser på gulvet. Han har det tydeligvis meget meget skidt.


  • #9   14. nov 2009 Jette
    Jeg synes, jeg mangler at vide, hvad "planen" er med medicinen. Jeg ved ikke om du forstår, men har han fået medicin så længe nu, at man ser den fulde effekt, eller er det noget, der skal have en vis tid til at virke ordentligt? Hvis det sidste er tilfældet, ville jeg tale med dyrlægen om, hvor meget bedre, han kan forventes at blive og hvor hurtigt og så tage min beslutning ud fra det. Men hvis hans liv kommer til at se ud nogenlunde som du beskriver det nu, vil jeg desværre også tilslutte mig de andre (og jo egentlig også dig selv) og mene, at hans tid nok er kommet smiley


  • #10   14. nov 2009 Stakkels jer! Sikke en svær situation. Jeg er enig med de andre - jeg ville give hunden fred så hurtigt som muligt. Det er ikke et værdigt liv han har nu :´(

    Har selv sagt farvel til en hjertesyg hund sidste år, der blev dårligere dag for dag. Hans hjerte var også forstørret kraftigt og der var noget alvorligt galt med lungerne - blodprop eller lign. Han var slet ikke sig selv til sidst. Det var faktisk en stor lettelse at give ham fred. Det sværeste var faktisk den følelse af at stå med ansvaret for et andet væsens liv eller død. Det føles tungt. Men støt jer til jeres dyrlæge og hvad I inderst inde føler! Jeg tror heller ikke at I er i tvivl....

    Sender trøstekrammere og varme tanker !!


  • #11   14. nov 2009 det lyder slet ikke godt,der er vist kun en vej.Ville lade ham sove ind meget snart,selvom det ikke err rart at høre.

  • #13   14. nov 2009 i har givet en dejlig hund et godt liv hos jer. han har det dårligt nu , og har brug for i er stærke nok til at kunne gøre denne sidste ting for ham, selv om det er svært. jeg føler med jer, men tror i gør det rigtige ved at give ham fred, mens han stadig ikke helt har mistet sin værdighed.

  • #14   14. nov 2009 Lyder lidt til i allerede har taget beslutningen og lyder også til han har klaret sig forholdsvis godt i alle de år, da det lyder til at være meget alvorligt er det jo en ret fin alder alligvel.

  • #15   14. nov 2009 Jeg ville os sige farvel smiley

    Åh får helt en klump i maven, der er ikke noget værre end at sige farvel til sin aller bedste ven! , smiley


    Held og lykke med det hele og trøstende pote dask fra Robin til Snoopy smiley


  • #16   14. nov 2009 Som jeg læser dit indlæg, så ved I godt at det er tid til at sige farvel. Ved at sætte ord på det, tror jeg det hjælper jer i den svære tid.

    I min verden er det tid til at sige farvel og han gør det med værdighed. Tænk på alt hvad I har haft sammen med ham. Det hjælper jer igennem den svære tid.

    Håber I kommer igennem det på bedst mulig måde.

    Hils i hundehimlen smukke Snoopy. Der venter mange venner på at vise dig hvor godt det er at være der - et sted uden smerte og et sted med leg.



  • #17   14. nov 2009 Synes tiden er til at sige farvel, jeg ved det er svært,men hold ham ikke i live for jeres skyld.
    Han har nået en høj alder for boxere og hans liv er ikke længere værdig

    Send ham i hunde himmelen smiley


  • #19   14. nov 2009 kunne ikke bære at læse alle indlæggene,,men helt klart ville jeg ikke tvivle et minut,,giv ham fred alt andet er uværdigt for ham
    RIP


  • #20   14. nov 2009 Sidder med tårer i øjnene, og må konstatere at jeg også ville sige farvel. Det er bare ikke sjovt at skulle sige farvel til sin bedste ven, men endnu mindre sjovt er det at se den lide.

  • #21   14. nov 2009 Jeg havde helt sikkert gået den tunge vej.
    Det der er ikke et værdigt liv for en hund, det er synd.
    Så jeg mener ikke der er nogen tvivl om, at i skal vælge aflivning.


  • #22   14. nov 2009 synes også det ville være bedst med aflivning... det er selvfølgelig ikke rart at skulle aflive sin hund. og det må være extra svært I har haft ham så mange år... men som I også selv skriver, det er heller ikke rart at skulle se ham lide til sidst. tror på han har haft 9 godt år, med masser af kærlighed. og for mig at se sådan som han har det ville det også være af kærlighed til ham I gav ham vilje.. følger med i hvad Jeres beslutning bliver. hvis I vælger aflivning, sætter vi gerne lys i vinduerne den dag han rejser herfra

  • #23   14. nov 2009 Jens & Marianne K

    Han får som sagt 3 slags medicin.

    Dét han har fået hele sit liv, styrer hans hjerterytme, så det er stabilt. Og det har jo altid virket. (Sotalol Actavis 160 mg.)

    For nylig har han så fået noget, som skal trække hans hjerte sammen, så det ikke er så stort. Bivirkningen er her, at han får væske i kroppen og har vand i lungerne. (Vetmedin vet 5 mg.)

    Så får han vanddrivende piller, for at komme af med alt vandet i kroppen. Og det er så defor han tisser så meget. (Furix 80 mg.)


  • #24   14. nov 2009 Og tak for alle jeres søde tanker. Det er hårdt at skulle indse, at det nok er sket med sin bedste ven.

  • #25   14. nov 2009 Jeg syntes desværre også det er på tide at sige farvel, selvom det er en rigtig svær beslutning at tage..... Jeg valge at aflive min tidligere hund grundet epilepsi, men jeg træk den desværre så langt, så hun havde 3-4 anfald på de væreste dage. Andre dage var der ingen. Men hun led på de dårlige dage..... Det var meget hårdt at se hende under de anfald og jeg kunne slet ikke holde tanken ud hvor mange anfald hun reelt havde når hun var alene hjemme. Jeg gav hende fred efter 12 gode år.


  • #26   14. nov 2009 PS det skal lige siges hun "kun" havde epilepsi de sidste 1½ år af hendes liv.
    Varme tanker til jer


  • #27   14. nov 2009 En trist historie, men der er ingen tvivl om at det er på tide at give ham fred, vi føgler med jer det er en forfærtelig beslutning:-(

Kommentér på:
Hjælp!! Burde vi aflive?

Annonce