{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.179 visninger | Oprettet:

Thea G
Thea G
Tilmeldt:
20. apr 2009
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15

valg af hund - temperament og motion? {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst lidt på tidligere opslag om hvilken hund man skal vælge, og alle har jo hver sin mening om hvilken hund der er egnet til hvad.

Jeg har derfor nogle forskellige racer jeg gerne vil høre hvad jeres erfaringer er med, og om det er gode hunde til min situation.

Lige pt bor jeg et sted hvor jeg ikke må have hund, men satser på at jeg inden for overskuelig fremtid vil flytte i lejlighed hvor man må have hund. Jeg har ikke prøvet at have hund før, så bliver førstegangs ejer. Derudover vil den skulle være alene nogle timer om dagen, når eg er på arbejde jo....

Jeg har kigget meget på racerne fransk bulldog, chihuahua, pomaranier, japansk spids og samojede....

er der nogle af dem i ville anbefale mig frem for andre?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af hund - temperament og motion?
  • #1   29. jan 2010 Medmindre du får have skal du ikke vælge samojeden. indtil der kom frost lå Nala i haven det meste af dagen, da det er for varmt at være inde. Og racen vil generelt gerne være ude det meste af tiden.

    desuden er Nala ikke særlig god til at være alene hjemme. vi har prøvet alene hjemme træning af flere omgange, men hun vil bare gerne være med. Så oftes er hun med i bilen når det er muligt, for så er der ingen problemer med at være alene, hun er jo "med".

    Hvor meget vil du træne og lignende?


  • #2   29. jan 2010 Jeg har selv en Samojed som egen førstegangshund, men er opvokset med Collie, Amerikansk Cocker, Rottweiler og blandingshunde.
    Med en Samojed skal du være opmærksom på det lidt høje aktivitetsniveau, pelspleje 1 x ugentlig og bad minimum 4 x årligt, medmindre du udstiller, så er det flere gange årligt. Desuden om hunden kommer fra løbslinierne eller udstillingslinierne, da der er forskel i aktivitetsniveau (min egen erfaring og står for egen regning). Hannerne er 6-8 kg tungere end tæverne og mere selvstændige. Samojederne har en tendens til at stikke af, hvis du går løs med dem. Det kan trænes, men det er ikke nemt og skal gøres fra dag 1. Nogle Samojeder gør eller hyler meget.
    Til gengæld har man en yderst børne og menneskevenlig hund. Min tæve er også god til andre hunde, men er også vant til at omgås mange forskellige racer.
    Det er absolut ikke en vagthund - overhovedet!!!!


  • #3   29. jan 2010 Må give Camilla ret og sige, at det er en hund, der elsker sin menneskeflok og gerne følger med i tykt og tyndt.
    Min Samojed kan dog godt være alene hjemme uden problemer nu, men det har da kostet lidt væg, dørkarm.....


  • #4   29. jan 2010 Lydighedstræning kan sagtens indlæres, men det tager lidt længere tid end hos fx. en Labrador, der er mere lærenemme. Der skal supergode godbidder.

  • #5   29. jan 2010 Kan kun give dig ret i det hele Astrid smiley

    Og vi er så "heldige" at vi har fået en af de meget gøende hunde. det skal man absolut også tage in mente hvis du skal bo i en lejlighed med naboer tæt omkring.

    lydighed, ja puha. det er en vildt klog hund, men man skal gøre sig ekstrem spændende, da det absolut ikke er en pleaser.


  • #6   29. jan 2010 Jeg har selv chihuahua, og må sige de er overraskende nemme at have med at gøre. De er intelligente, så har man lidt forstand på træning og fremgangsmetoder, tager det ikke lang tid inden den er "feset ind" hos dem, hvad man gerne vil have dem til. Begge mine lærte at være alene hjemme på få dage, og de hygger sig fint. mht. motion så kræver de ikke meget motion, mine får gå-tur 4 gange om dagen, og så kommer de i haven for at få lov at løbe lidt løs og hygge sig. De elsker at putte og de er generelt meget putte-sofa agtige. Jeg kan klart anbefale en chi. Mange siger at små hunde er nogen hidsige sataner, det skal der sikkert også nok være nogen af dem der er, men jeg har aldrig oplevet det.

  • #7   29. jan 2010 du skriver i overskriften temperament og motion

    kunne derfor godt lide at vide hvor meget motion du vil give hunde og hvilket temperament du søger, det synes jeg ikke kommer frem i det du skriver

    de er jo alle dejlige hunderacer, men med hver deres særpræg

    jeg har japansk spids og vil sige de egner sig godt til at være første gangs hund.

    men om det er den du skal have, afhænger af dine krav til hunden


  • #8   29. jan 2010 Hej
    Lige meget hvilken hund, du vælger, når den tid kommer. SÅ SKAL du besøge flere opdrættere.
    Start med at besøg opdrættere af de racer du vælger, når du så er sluset ind på dit racevalg, SÅ skal du besøge flere opdrætter af racen, da der i alle racer er forskel på kvaliteten af hundene! hos de forskellige opdrættere, Vælg aldrig en hvalp, første gang du er der, Kør en tur og tÆNK, er det så det rigtige du føler i maven KØB


  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #9   29. jan 2010 Tak for alle jeres svar.

    Jeg vil rigtig gerne gå til noget træning med hunden, ved ikke helt præcis hvilke slags der findes ud over agulity(ved ikke om det lige blev stavet rigtigt?!)
    Derudover overvejer jeg også de lidt større racer, da jeg synes det kunne være dejligt at kunne tage den med på en løbetur....

    der går minimum et år før det bliver aktuelt at købe, så tænker at når racen bliver valgt vil jeg have god tid til at sætte mig ind i den=)


  • #10   29. jan 2010 Vi ejer en spidshund, og jeg vil sige at de bestemt ikke egner sig til at bo i lejlighed. De vil være udendørs det meste af dagen. Du må ud og se på nogle mindre racer - selskabshunde fx. Det vil du få mest ud af smiley
    Bare husk, at en hund ikke må gå på trapper det første år, at du skal tage tre uger fri for at lære hunden at være alene og at du kommer til at bruge masser af tid på renlighedstræning, alm. træning mv.
    Når du har fundet den rigtige hund, og den er faldet til hos dig, så skal du stille og roligt introducere den for omverdenen. Den skal møde biler, busser, mennesker, natur, andre hunde mv. Men først når den er færdigvaccineret.
    hvis du vælger en lille hund, må du aldrig løfte den op ved mødet med andre hunde. Så signalerer du nemlig at de andre hunde er farlige, og så får du en meget ræd hund til sidst. Rigtig mange chi-ejere gør den fejl. Lad hunden snuse til de andre hunde og lad den selv beslutte om den vil lege eller ej. Tilbyd den kun at kunne gå om bag dig og gå så videre hvis din hund vælger de andre fra smiley

    Held og lykke med det hele.


  • #11   29. jan 2010 Løbetur med en Samojed om sommeren forgår tidlig morgen og sen aften, når det er køligt, da det ellers bliver for varmt for hunden og så er det en god ting at have vand med på både gå og løbeture i sommerhalvåret. Husk på det er en arktisk hund.

  • #12   29. jan 2010 nicolai og Malene - man kan ikke tage spidshunde over en kam...der er stor forskel på de enkelte racer.

    mine japanske spids kan fx godt bo i lejlighed...de kræver ikke at de skal være ude hele dagen.

    de er der hvor vi er.

    en japansk spids vil elske at være med på en løbetur
    ligesom de er glade for de udfordringer man giver dem ved at træne med dem.

    det er en glad og aktiv mindre hund, der elsker at være med dens mennesker, samtidig er det en hund, der bare ligger sig, hvis det ikke lige drejer sig om den.

    hvis du kikker i leksikon står der de vejer 5 kg, har meget pelspleje og ikke egner sig til børnefamilier.

    alle tre ting er forkert.
    en japansk spids vejer mellem 6-10 kg alt efter køn og størrelse
    der er næsten ingen pelspleje og hvis børn og hund lære den rigtige omgangstone (som alle andre) så er en japansk spids en dejlig børnevenlig hund.

    men den gøer en del


  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #13   29. jan 2010 Hvad med en pomaranier eller fransk bulldog?
    Nu ved jeg jo ikke helt hvor jeg vil komme til at bo, men kan det med trapperne løses ved at bære den? eller bliver det noget værre rod?


  • #14   29. jan 2010 det er nok begrænset hvor langt du kan løbe med dem....ihvertilfælde den franske...da den har den snude den har, får den hurtig åndenød

    det med trapper kan løses ved at du bære den........men det er jo lidt besværligt en gang imellem.

    og tænk på en hvalp skal ud hver 2. time for at lære at blive renlig....hvis der er for mange trapper er jeg bange for du løber surt i det


  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #15   29. jan 2010 Det kan jeg selvfølgelig godt se.
    Det skal jo selvfølgelig være det helt rigtige valg jeg ender med=)

    Mit problem er også at jeg ikke ved helt hvor jeg geografisk kommer til at befinde mig, så jeg kan ikke engang begynde at søge bolig, så jeg ville være klar over hvad vilkår det ville blive.

    Er der nogle bestemte racer, ud over de førnævnte, som i vil betegne som de mest kvalificerede leglighedshunde?

    og her tænker jeg ikke så meget på motions niveau, da det må kunne tilpasses efter hundens behov, den behøver jo heller ikke løbe med mig;)


  • #16   29. jan 2010 thea - når du er førstegangsejer vil jeg stærkt anbefale en af de "nemmere" racer for at dit første hundeejerskab skal blive en succesoplevelse. og overvej desuden også at få en voksen hund som ikke skal renlighedstrænes. igen - for at chancen for succes er så stor som muligt. det vil ruste dig rigtigt godt til at få en hvalp som næste/nr 2 hund.

  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #17   29. jan 2010 Det lyder som en god løsning, men jeg bliver så nødt til at spørge; hvad er de "nemme" racer...ud over en retriever;)

  • #18   29. jan 2010 en retriever er ikke specielt en nem race...der tager mange fejl...de kræver meget stimulation, de er jo jagthunde, ellers løber de på væggene

    jeg tror, en japansk spids er et godt valg. dels er det en nem race at opdrage på og dels er den ikke for tung til at kunne klare trapper

    hold dig fra de racer der let får HD problemer, de klare ikke belastningen fra trapperne

    jeg ved ikke hvor du bor, men du er velkommen til at kontakte mig for at møde min japanske spidser, hvis du ikke kender en i forvejen


  • #19   29. jan 2010 Det er jo meget afhængig af den enkle hund, hvad der er nemt smiley
    Men du nævnte en chi og det syntes jeg lyder som om det er et godt valg. Vi
    er faste babysitter på en lille chipige og hun er da bare den nemmeste hund jeg
    nogensinde har haft i hænderne. Alene hjemme er hun ligeglad med, motion der går hun med os andre og stopper når hun vil løftes, pelspleje er der ikke meget af
    og temp.mæssigt er hun en kærlig hyggehund. Hun gøer når der kommer nogen,
    men ikke så man ikke kan tysse hende. Hun har lært alle relevante kommandoer.
    Hendes bedste legeven er katte, så hun er ikke en hystade smiley

    Held og lykke med det - det bliver spændende at få hund! smiley


  • #20   29. jan 2010 Af de racer du har listet tror jeg også den japanske spids ville være et fint valg.
    Chihuahua og pomeranian kan være noget gøende - det skal man i hvert fald være obs på ved anskaffelsen, når man bor i lejlighed. (bor man i en opgang hvor folk render på trappen hele tiden eller..) Den franske er en skøn race - men har en del sygdomme man skal være obs på - det kan være svært at holde rede på, når man ikke er inde i hundeverdenen..

    ud over de racer du har nævnt - så tag et kig på bichon racerne (bichon frise, bichon havanese, bolognese, coton de tulear, löwchen, og malteser) - det er mindre hunde som typisk har et glad og venligt sind og som er ukomplicerede at opdrage. Legesyge, lette at træne og ikke specielt gøende. Super førstegangshunde, kan sagten begå sig i lejlighed og de kræver kun let aktivering! (i forhold til mange andre hunde). Dog kræver de alle en del pelspleje i fuld pels! Og medium pelspleje hvis man klipper. De er lette at have med alle steder, lette at passe for ens omgivelser - skønne hunde!


  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #21   31. jan 2010 Tak for alle de gode råd! Jeg vil helt sikkert prøve at kigge lidt på nogle af de nævnte racer. og læse lidt op på den japanske spids=)

    connie: Jeg er fra odense, og nej, kender desværre ikke nogen med en japansk spids. men ville da meget gerne ud og "møde" en=) Hvor i landet bor du?


  • #22   31. jan 2010 jeg bor i ørting, mellem horsens og odder, så det er jo lidt langt.

    men der ligger to kenneler på fyn.
    kennel Katzu og kennel Ninki
    Ninki ved jeg venter hvalpe her om 14 dage


  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #23   31. jan 2010 Ja, det er selvfølgelig et stykke væk. Jeg tillod mig lige at kigge på din profil, det er ellers godt nok nogle dejlige hunde du har!!!

    Men lyder interessant med de to kenneler på fyn=)
    du mener godt de vil vise deres hunde frem? har de profiler her, eller evt en hjemmeside, eller er det bare noget med en tur på google;)


  • #24   31. jan 2010 hvis du går ind på min hjemmeside, så linker jeg til begge kenneler

    jeg må desværre ikke linke her i tråden

    jeg ved ikke om de vil vise kennel frem.....men jeg er sikker på det ikke gør noget at spørge


  • Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #25   31. jan 2010 Det vil jeg prøve så=)
    Mange tak for hjælpen.


Kommentér på:
valg af hund - temperament og motion?

Annonce