1.186 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
58 Svar
Hvorfor blande på kryds og tværs? Hvorfor blande på kryds og tværs?
Er det ups kuld, eller hvorfor ser man nogle gange at nogle hunde er blandet med 4 forskellige racer eller mere? Har man tjekket at de racer er gode sammen eller er man ligeglad? Jeg forstår ikke hvorfor man vil blande så mange ting sammen? Havde jeg selv en blanding og overvejede hvalpe ville jeg da tage en af de racer der i forvejen var i min egen... Nogle der har nogle kloge ord eller er lige så uforstående som mig?
0 synes godt om
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
"En stamtavle er meget mere syg end en rundkørsel af en hund er"
"Det er en god måde at lade hunden tjene sig selv ind på"
dec 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 566
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.124
sep 2006
Følger: 51 Følgere: 50 Hunde: 4 Emner: 319 Svar: 3.013
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 380
Min mors venindes hund fik hvalpe, ved ikke hvorfor ;s
Men jeg blev hvertfald forelsket i (Shieva) dagen efter hun var født hvor jeg så hende..
Må nok indrømme at jeg gik mere op i hvor nuttet hun var, end hvor meget hun egentlig kræver. For det er virkelig vildt.. Hun er slet ikke til at køre træt..
Ved at 3 af dem der købte hvalpe af hende, har givet dem væk igen pågrund af at de ikke kunne køre dem trætte ..
Jeg havde nok valgt en anden race hvis jeg havde tænkt mig om, men jeg fortryder absolut intet..
Men det skal så også lige siges at hun aldrig skal have hvalpe, vil ikke byde andre det kæmpe besvær jeg har været igennem.
Så nr 2 hund engang blir en raceren
sep 2006
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 267 Svar: 1.919
jeg har dog fundet ud af den dag i dag jeg ikke skal have blandingshund igen.. gu er hun da sød og jeg er glad for hende, men det har været lidt vanskeligt at arbejde med da man ikke har været helt sikker på hendes temarement.. det ville jo gøre det lidt nemmer hvis hun var ren så vidste man hvad temperamentet ca var..
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.732
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
sep 2006
Jeg ville samtidig selv have enormt svært ved at købe en blanding af to vidt forskellige racer for aner ikke hvordan de kommer til at se ud eller hvilken størrelse de får?
sep 2006
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 380
Fandt jeg først ud af bagefter.
og alt det har Shieva fra sin mor.. Og selvom Shieva ville blive en god mor, så tør jeg ikke tænke på hvis de hvalpe blir ligesom hende, og skal sendes fra sted til sted fordi folk ikke magter dem.
Så det er helt hundrede, aldrig skal min hund have hvalpe
Og den næste hund blir nok en golden retriver, de er så dejlig nemme, og man ved had man kan forvente, hvor store de bliver, aktivitets niveau, temperament osv osv ..
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
(ironi kan forekomme)
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.798
Det handler helt og holdent om avleren hvor meget man får afvide og desværre er mange af vores hunde så indavlet og bugner med div arvelig sygdomme, så jeg ved sørme ikke rigtig om de er så meget sundere.
Jeg har selv blandinger og Dkk hund, jeg må desværre skuffe nogen ved at skrive, der er ikke forskel, tværtimod, min DKK hund skal testes for alle mulige sygdomme og hvorfor, fordi nogen driver rovdrift på at avle med tavler.
Jeg bliver godt nok gal når jeg ser en skrive at folk sådan lige laver et kuld før ferien for at tjene penge, hvad gør en tavle ejer??
præcis det samme, det er bare mere okay fordi der er tavle på, men se da fakta i øjnene, rigtig mange tavlehunde er langt mere syge end en blanding, der er lavet restriktioner konstant for de forskellige racer, siger det jer slet ikke noget om, man måske skulle få lidt frisk blod ind i div linier.
Jeg er hverken for eller imod, men jeg er imod man kalder folk der laver en blanding for ubetænksomme, eller ligefrem grådige!!
sep 2007
det er da betryggende at der laves restriktioner på avl med racehunde.
det er i mine øjne lige præcis hvad der mangler på blandinger.
hvor tit oplever du at der er testet for alle div sygdomme ved bladningsavl det er godt nok sjældent, ydermere hører man rigtig tit om folk der avler bladninger på hunde med dårligt temperament fordi hunden skal prøve at være mor,
og så er der lige det at man med racehunde sådan inden for en hvis grænse ved hvad man får temperament og motionsmæssigt så der er større sandsynlighed for at hunden passer ind i familien, det ved man altså ikke med an bladning af rhodesian ridgeback, am staff, gravhund og husky (altså for at nævne noget vildt he he)
og nej bladninger er ikke genralt mere raske end renrace hunde
dec 2009
jeg har længe fulgt denne tråd, og ventet på at der ville komme noget!!!!
Ja. det kan godt værer du har været uheldig,Amanda, der er brådne kar overalt!!
Selvom man køber en Tavlehund, skal man se sig for, og især hvis man er i en race med f.eks. meget eksem., lange rygge, hd. OSV. Det fratager ikke en retten til at tænke sig om, gøre et stykke arbejde med at finde det rette sted, at købe hund. dermed ikke sagt, at du ikke har det!.
MEN generelt skal man se på stedet, hunden, de andre hunde osv. inden man køber. SÅ er der en MEGET stor chance for at man får den hund., der stå på ens ønskeseddel
jul 2008
Sådan er det bare og ja der findes brodnekar både indenfor tavlehunde og blandinger, lidt ærlighed over hele linien ville klæde den danske hundeavl.
Lad være med at skrive så kom det med stort, blot fordi du ikke er enig, lad os debattere på et sagligt grundlag
jul 2008
Hmm betryggende?? det burde fra starten slet ikke være nødvendigt, hvis alle tavle ejere havde tænkt sig om, så havde alle disse arvelige sygdomme ikke været her og mange racer var slet ikke blevet til.
Det er ikke betryggende for mig at vide, der sidst var sygdom 3 generationer tilbage, så denne får det nok ikke, hmm javel, hvorfor avle på en hund hvor der ligger sygdom i linierne, blot fordi denne hund klarede frisag.
Igen jeg har begge dele selv, men lad være med at sige tavleavl er for folk med bedre kendskab til hunde, nogle avlere er rigtig dygtige, men jeg har endnu ikke mødt en avler der siger, jeg parre aldrig med familie, fætter kusiner og lign.
Nej det gør man fordi nu kom der lige et godt kuld der, så den napper vi igen.og mange er stolte af det, for de laver jo en fin linie.
Gør de nu også det, svaret er nej, for hvis der i denne linie ligger skjulte sygdomme så vil det på et tidspunkt ramme sammen at to hunde bærer de samme syge gener og så er der et kuld hvalpe der desværre ikke lige overlever, plus en lang stamme af hunde der er bærer af genet, men som man så side avler på istedetfor.
Er det seriøst??
sep 2007
ja det er da betryggende, for man har fået større og større mulighed for at kunne teste for div sygdomme, muligheder man ikke havde længere tilbage i tiden og man kan derfor nu sikre sig bedre ved at tilføje tests, det er da betryggende at man gennem div raceklubber kommer med restriktioner for at forbedre racen fra det den var blevet før man vidste bedre.
at der sidst var sygdom for 3 generationer siden?? ordentlige opdrættere avler ikke på sygdomme, så nej der ligger det IKKE i linerne
jeg har mødt fmange opdrættere der ikke parre med familie, men om det er familie eller ej ved du jo trods alt kun MED tavle, bladningshunde kan være 20 gange så indavlet, men det er der ingen der ved for der er ingen der ved om de har parret evt kuldsøskende, da ingen kender linerne bagud
jul 2008
Hov nej det står der jo ikke for smart nok så ryger en generation ud hver gang man laver et nyt kuld, så det har jeg på ingen måde mulighed for at se.
En tavle for mig giver mig kun mulighed for at se farver, evt sygdomme hvilket der skam forefindes i mange tavler mærkelig nok og det er hvad jeg kan bruge den til.
Ja det er betryggende man nu gør noget ved disse sygdomme, men de burde slet ikke være tilstede, hvilket jo igen viser at indavl har fundet sted og racer der slet ikke fungere er opfundet, det er sørgeligt men sandt og det stopper da ikke her, som sagt så har jeg oplevet mennesker der troede de købte en rask hund, blot for at erfare 5 mdr senere at dens mor vist ups havde en arvelig ting, det viste avler godt, men valgte ikke at sige noget da det blev konstateret 5 uger inde i graviditeten.
Så jo da det er seriøst og sikkert med tavler.
sep 2007
det er muligt at gå på hundeweb og gå længere tilbage i stamtavlerne end hvad der står på papiret, det siger sig selv du ikke kan få en stamtavle på 30 sider.
og ja hvis der står sygdomme på tavlen kan du jo gå uden om, det kan du ikke med bladningshunde, lige som du ikke kan gå uden om indavl.
selvfølgelig er der dårlig avl med tavler, men for det første er det lettere at finde ud af for det andet er du bedre sikret hvis noget skulle gå galt.
og så skal du ikke påstå at det er mere seriøst uden, hvor folk avler på revl og krat.
der avler folk jo på alt muligt der ikke engang er undersøgt for de mest banale ting, så som HD for store hunde bla, og patella for de små osv osv
det er ikke engang sjældent at se blandinger tilsalg herinde hvor folk samtidig skriver i hundens profil at den har lidt af hårsækmider, eller er aggressive over for andre hunde, da den har en dårlig baggrund og i den stil
jul 2008
Desuden har jeg set masser af blandinger hvor de faktisk er testet for div sygdomme så det er ikke sandt at blot fordi det er en blanding så tester man ikke.
Jeg tror man kan se til begge sider og sige, der findes gode hundefolk der tester, tavle eller ej og så findes der dem der er ligeglade.
Og når det nu er så seriøst med tavle avl så burde man kunne gå så langt tilbage som starten af reg hvis man ønskede dette, nu om dage med pc ville det ikke være så svært, eller så langt tilbage man er bekendt med.
Igen så ved jeg der laves linie avl i stort antal, og det skjuler man ikke engang, sådanne ting væmmes jeg altså ved, beklager men så er det seriøse altså gået fløjten.
Desuden så står der sød og kærlig hvalp sælges, hmm så kommer man på besøg og bliver ædt af moderen, se hvalpen præges altså af moderen opførsel overfor mennesker, men nu er der jo tavle på hunden så den burde da vide den skal være sød eller?
Lad os enes om der er brodne kar over alt, men at man ikke kan se ned på blandingshundeavlere hvis de ved hvad deres hund er blandet af, den er testet og er sund og rask, det må give samme tryghed som en med tavle, stortset ingen!!
jul 2008
Det er opstået pga indavl, avl på dårlige gener, revl og krat, grov udnyttelse af samme han som så parre kusiner, tanter onkler osv
nej sygdom opstår også når vi mennesker vil lave hunde der ikke selv kan føde, trække vejret ordentligt, eller bliver alt for store , hunde vi ved har hjerteproblemer osv.
Vi mennesker avler udelukkende for vores egen skyld, ikke for hundens, for så fandtes der ikke hunde racer der konstant indeholder samme sygdom eller skal døje et helt live med at forsøge at trække vejret blot fordi vi synes det er nuttet.
Vi er sørme seriøse, er vi ikke?
sep 2007
nu var omtalte eksempel, faktisk hvor opdrætteren nægtede at hunden fejlede noget, selv om hun havde lavet indlæg om det og et andet tilfælde hvor det havde stået i profilen.
jeg er godt klar over at der er nogle der tester hundene før de laver blandinger, men det er godt nok ikke mange, der kan man da sige at stamtavlerne faktisk stiller nogle krav.
og ja så vidt jeg ved KAN man faktisk gå så langt tilbage som hundene er registreret på PC, jeg har da været inde og finde nogle af de hunde min mor opdrættede i starten af 80érne.
jeg er heller ikke fan af at avle hunde med deres familie, men det er da trods alt muligt at se det på tavlen.
ja jeg skriver jo også at hvlalpen præges af moderen og det derfor er rystende hvor mange der avler på en eller anden hund de har reddet fra et grusomt liv som godt nok har gjort den lidt ustabil, de fleste opdrættere ligger da trods alt vægt på at avle på stabile velprægede hunde og også at præge hvalpene godt, jeg har da aldrig sagt at hunde bliver sødere eller rarere af at have tavle.
men ja der er brodne kar overalt, de er bare nemmere at opdage når hunden har en stamtavle.
og nej jeg er slet ikke enig i at der ingen tryghed med tavle, der ´skal opdrætter trods alt leve op til nogle krav fra kenlleklubben og du kan også gå til kennelklubben hvis der er noget der ikke er som det skal være
men det eneste vi nok kan blive enige om er ikke at være enige
mar 2010
Følger: 95 Følgere: 90 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 346
Så er der mobs og engelsk bulldog som har vejr træknings problemer og fødsels besvær !! hvor er den gode avl der ????
Ja jeg ku blive ved !!!
En tavle er god hvis opdrætter avler på sunde hunde uden avelige sygdomme og IKKE på familie medlemmer !!! nyt blod er i mine øjne altid det bedste for at få de sundeste og mest fejlfri hunde !!!!
En hund uden tavle kan være ligeså god og rask og hvis du spørg dyrelægerne er det som regl dem der er sundest og lever længst, fordi de er blandet og ikke har mange af de avelige sygdomme som ligger i de forskellige racer !!!
Kig på ulvene eller fores forfædres hunde, de var meget sundere og stærkere end de er i dag, hvorfor ?? ja jeg mener det er fordi at dengang gik man ikke op i tavle og gener på samme måde, nej der parrede man de bedste brugs hunde og dem der var mest nyttige i det daglige arbejde for at få hunde der var ligeså stærke, hva enten den var labrador, schæfer, rotweiler eller gravhund !!!
sep 2007
vil du ikke gerne fremfinde en statistik der siger at blandinger er sundere og lever længere?, så vidt jeg ved arver blandinger tit skavanker fra begge/alle de racer de er blandet af
sep 2006
sep 2007
sep 2007
http://natgeo.dk/dyr/ulven-kommer
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 385
aug 2009
det er noget jeg elsker. Rig bliver jeg i hvert fald aldrig på det
jul 2008
jeg havde et kuld Tervueren sidste år og ja indtjeningen var hamrende god, så det der med man ikke tjener skal vi ikke lige udelade det, desuden gik debatten på mange avlede på uægte hunde fordi de kunne tjene penge!!
Ja Sheila er min datter, hvad har det med debatten at gøre sunhsine??
Tæller hendes mening så ikke??
Jeg kan ved gud ikke forstå hvorfor dem der avler med tavle ikke kan se der også her er kæmpe problemer.
Jeg kunne sidde her og remse mange hunde op med tavle som kommer fra direkte dårlige forældre, agressive forældre, syge forældre osv.
Hvorfor tror i at i gør det bedre end andre, hvordan kan i tillade jer at sætte spørgsmåltegn ved andres intentioner, snobberi vil jeg kalde det og dyre midhandling at avle hunde, der ikke kan gå, føde trække vejret ordentligt, får udstående øjne osv.
En ting er i avler med tavle, fint og godt, men lad da være med at sidde og nedgør andre mennesker for hvad de vælger, hvis i er seriøse ødelægger det ikke jeres avl.
Og jo, uægte hunde er bærer af færre sygdomme, dvs de indavlede sygdomme, det er logik for enhver, de er nemlig ikke belemret med for lille hovede, eller bagben de ikke kan gå på, de er ofte stærke og lever længere, det er blot fakta, spørg evt jeres dyrlæge, eller se på de græske gadehunde feks, tror i jeres avl ville overleve blot en uge på gaden, næppe!!
Ja Sunhsine, jeg svarede dig før, men du gad nok blot ikke læse hvad jeg skrev.
sep 2006
jul 2008
Nu vil jeg lige gå ind til mit uægte kuld hvalpe, der dog var en ups, og måske nok er dårlige hunde, eller hvordan?
jul 2008
sep 2007
og nej de er ikke mindre syge og de kan være mindst lige så indavlede og mere til for det er ikke muligt at kontrollere
dec 2009
JOW hvis man som nogle gør, !! køber en tavlehund og parre den med en anden tavlehund,.der efter bare laver hvalpe. MEN det er jo ikke det, at den dygtige opdrætter gør , Vi køber hunde måske fra udlandet, parre med hanner, der er højt udstillet, rejser nogle gange over det "store vand" og køber hund der . Farer Europa rundt med vores hunde, for at få dem bedømt af så mange som muligt, så vi ved om vi er på rette vej!!! og holder standarden.
Som min revisor siger.: STOP, men vi kan ikke stoppe, da det er vores hobby, at prøve at lave hunde OVER gennemsnittet, Men vi får jo ikke mere for vores hvalpe end damen med den ene hund hun bare parre og parre!!!!
NEJ det er ingen pengemaskine, men en dyr hobby!!!!!!!!!!!
jul 2008
dec 2009
aug 2009
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
At græske gadehunde skulle være sundere end racerene hunde?
Har du belæg for den påstand, eller lukker du bare luft ud?
At overleve på gaden har ikke en hujende fis med sundhed at gøre, men handler udelukkende om held! Om den pågældende hund lige den dag eller den uge formår at bevæge sig uden om det mad der er lagt ud indeholdende gift eller glasskår eller om de formår at "lade være med" at blive kørt ned..
Nu har jeg en græker og magen til skrøbeligt skravl skal man sgu godt nok lede længe efter.. Slå du op på netdyredoktor og Karla har fejlet det meste!
Skulle jeg dermed konkludere at ALLE tavlehunde er mindre syge end grækere eller omvendt, som du argumenterer? Nej, så tåbeligt naiv er jeg alligevel ikke, jeg er nu klar over at nuancerne er lidt mere udtalte end det..... Er du?
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
at seriøse opdrættere går SÅ meget ud af deres hunde/hvalpe.... her tænker jeg bla. udstillinger, prøver, kåringer og ikke mindst undersøgelser af div arvelige sygdomme.... der LANGTFRA er gratis...... (ikke at forglemme prisen på en parring ved en hanhund der er lige så gennemtestet)....
MEN folk der laver en "UPS" parring... de tillader sig at tage fx 5500 for en blandingshund.... ?? dette har jeg aldrig forstået? vi snakker en blanding...der skulle forestille at være kommet til verden ved et uheld..... dvs. ingen udgifter i stil med ovenstående.......
Jeg lærer ALDRIG at se retfærdigheden i dette.... og det er da egentlig klart at folk kan se en god forretning i det så......
ALDRIG i livet om jeg ville give så mange penge for.... ja hvad? det aner man jo ikke før det måske er "for sent"...
men det er så bare min personlige mening.....
T
aug 2009
apr 2007
har selv en hund uden tavle og han bliver den sidste, selvom jeg elsker ham over alt på jorden.....
T
aug 2009
apr 2007
T
aug 2009
Helt sikkert. Desværre er der også bare mange tavle opdrættere der ødelægger det for de seriøse opdrættere.
sep 2006
maj 2007
Men hvordan skulle det egentlig kunne lade sig gøre når man avler inden for samme art?
jul 2008
Hvad er det for en gang vrøvl, snobberi og vås at hører på herinde, hunden er ved gud lige så meget værd, tavle eller ej, og mine hunde skal til folk der ønsker dem, ikke folk der blot tager dem fordi de er billige.
Jeg ved der er penge i tavlehunde også, jeg har selv avlet med tavle, så den debat gider jeg slet ikke komme ind på, var der ikke penge i det var der kun ganske få avlere i verden.
Men sidde og flæbe over udgifter ja det kan man som tavleejer tillade sig, for det betyder ens hund så sikkert er 5000 mere værd.
Hyklere er hvad jeg anser sådanne personer for at være.
Nu gider jeg ikke spilde mere tid i denne tråd, jeg kom kun ind fordi jeg igen igen igen så en flok snobber som mener deres hunde med indavlet sygdomme er bedre end andres.
aug 2009
"Nu gider jeg ikke spilde mere tid i denne tråd, jeg kom kun ind fordi jeg igen igen igen så en flok snobber som mener deres hunde med indavlet sygdomme er bedre end andres." Der er vist ingen der siger at en hund uden tavle skal koste 100 kr, men at folk begynder at tage 5000 kr for noget der tit bare er for sjov er da kun for at tjene penge. Hvem avler da hunde med indavlede sygdomme? Sgu ikke her. Gør meget ud af at finde passende hanner der har sundheden i top og self har mine tæver det også. Du skriver at du selv har avlet tavle hunde. Hvorfor gør du ikke det mere? Det er ikke en pengemaskine at avle men en hobby fordi det er noget man brænder for. I hvert fald med min race, Rottweileren. Måske man skulle til at avle de små hunde. Det kan være der er penge at tjene der????Igen, du er for langt ude
maj 2007
aug 2009
sep 2007
kunne ikke være mere enig
min mor var opdrætter i mange år, og hvad det kostede at have hunde, i foder dyrlæger osv, samt tage på udstillinger, finde nye avlstæver, finde de rigtige hanhunde osv osv osv
stod da slet ikke mål med de par kuld hvalpe der kom i løbet af et år, det kunne da kun løbe rundt fordi min far tjente godt, det var da ikke noget hun blev rig af, ensige tjente sig selv ind
sep 2007
men hvad er der blevet af de tervuren for der er da ikke nogen på profilen
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Hvad er det for en gang vrøvl, snobberi og vås at hører på herinde, hunden er ved gud lige så meget værd, tavle eller ej, og mine hunde skal til folk der ønsker dem, ikke folk der blot tager dem fordi de er billige.
Jeg ved der er penge i tavlehunde også, jeg har selv avlet med tavle, så den debat gider jeg slet ikke komme ind på, var der ikke penge i det var der kun ganske få avlere i verden.
Men sidde og flæbe over udgifter ja det kan man som tavleejer tillade sig, for det betyder ens hund så sikkert er 5000 mere værd.
Hyklere er hvad jeg anser sådanne personer for at være.
Nu gider jeg ikke spilde mere tid i denne tråd, jeg kom kun ind fordi jeg igen igen igen så en flok snobber som mener deres hunde med indavlet sygdomme er bedre end andres."
Hvad er det for en gang gedigent vrøvl at lukke ud??
Hvem siger at Tavlehunde er mere "værd" som hund, end det modsatte?
Hvis man har tavlehund for at være snobbet <-- som du mener -så er papiret lige så meget værd, som det der hænger på min toiletrulle!
Det er s'gu da ikke dét, der er årsag til man vælger hund med stambog!
Faktum er, at det koster mere at avle på stambogsførte hunde -end gadekryds!
Og det uanset hvordan du end vender og drejer det!
Og nej, jeg taler ikke om ekstrem avl -hvor hundene dårligt kan gå, ikke kan trække vejret, eller konsekvent skal forløses ved kejsersnit !
Jeg taler om forældre dyr, med sundt skellet, testet for eventuelle sygdomme der ligger racen til last -brugsprøver, evt. køretur til udlandet grundet udstilling eller parring osv osv..
Jeg har intet mod, at betale for det kvalitetsbevis en stambog bør være!
Og jeg har heller intet imod, at betale ekstra for det sind jeg vil have hos en hund -det er jo ikke til at vide hvad en bastard indeholder af spændende "kvaliteter"?!
Man har ingen garantier med bastarder -uanset hvordan det end vendes og drejes!
Jeg finder dine indlæg præget af dyb ignorance..
Kors!
aug 2009
Hvorfor blande på kryds og tværs?