{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.287 visninger | Oprettet:

Er din hund lovlig efter d. 1. juli? {{forumTopicSubject}}

Er din hund lovlig efter d. 1. juli?
Kun hvis den har en stamtavle. Omkring 400.000 danske familiehunde uden stamtavle rammes nemlig også af den nye hundelov, hvis den bliver vedtaget. Dyreværnet har været i retsudvalget for at forklare konsekvenserne af den nye hundelov, men justitsministeren er ikke ked af, at det vil koste raske familiehunde livet
Dyreværnet har siden lovforslaget til den nye hundelov blev fremsat kæmpet for at få ændret flere punkter. Punkter, som vil få fatale konsekvenser for tusindvis af hunde, hvis de gennemtrumfes. Et forbud mod 13 navngivne racer, som er regeringens forsøg på at få nedbragt antallet af hundebid, er et uigennemtænkt og klodset forsøg, som ikke vil have den ønskede virkning - men derimod en masse meget uheldige bivirkninger. Det tog Dyreværnets direktør Anne Marie Tiedemann til Christiansborg for at forklare politikerne. Desværre er justitsministeren ikke ked af, at hans lovforslag vil koste raske, søde familiehunde livet.

- Det er ligesom at tisse i bukserne – det varmer gevaldigt i starten men efterfølgende bliver det temmelig koldt, når man finder ud af, at det ikke virker, siger direktør for Dyreværnet Anne Marie Tiedemann

- Dem, der gerne vil have en farlig hund, skal nok få en farlig hund. De vælger bare i stedet en race, der ikke er ulovlig og gør den aggressiv. Hvornår begynder folk at forstår, at det er manden i den anden ende af snoren, der er problemet? Man bør allerede nu fokusere på at få lavet en hundelov, der i lige så høj grad fokuserer på ejeren af hunden. Alt andet er uansvarligt. Fordi der nu kommer et raceforbud, skal man bestemt ikke regne med at problemet er løst, og at det bliver mere trygt at gå på gaden. Alle indikationer fra udlandet peger på, at et raceforbud ikke løser noget som helst, sagde Anne Marie Tiedemann, da hun i denne uge talte for retsudvalget.

- Også fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt er der tale om en yderst uansvarlig lov, der ikke vil kunne håndhæves. Formålet med den nye hundelov er at undgå overfald fra hunde. Det forsøger man at gøre ved at lave et raceforbud, som man tror kun rammer de ca. 30.000 hunde, der er i Danmark indenfor de pågældende 13 racer. Men man glemmer, at man også rammer ca. 400.000 blandingshunde. Efter d. 1. juli vil ingen blandingshunde kunne videreformidles på lovlig vis, med mindre ejeren har ”tilstrækkelig dokumentation” for, at der er tale om en lovlig hund. Og hvad er ”tilstrækkelig dokumentation”, når man ikke har en stamtavle? Det har familien Danmark ikke tænkt over, når de bakker op omkring den nye hundelov” fortæller Anne Marie Tiedemann.

Selvfølgelig er der blandingshunde i Danmark, hvor det er indlysende, at de ikke indeholder nogle af de forbudte racer. Men hvad med alle de labrador-, schæfer-, og rottweilerblandingerne, der findes i Danmark? Hos Dyreværnet har vi tusindvis af eksempler på, at vi ikke kan vide med sikkerhed, hvilke racer, der er i en hund, og med mange hundrede blandingshunde igennem internatet hvert år må vi betragtes som eksperter, når det gælder blandingshunde. Den nye hundelov sætter hundeejere i en slem knibe, for de vil ikke kunne bevise noget som helst og risikerer dermed at blive tvunget til at aflive deres familiehund! Ud af de 400.000 blandingshunde, der er i Danmark, vil der være ca. 270.000 blandingshunde, der ifølge loven skal bære mundkurv - for en sikkerheds skyld. Det kan da ikke være rigtigt!

-Den nye hundelov vil rive tæppet væk under alle landets hundeinternater. For når vi kun kan bevise, at 1% af de hunde, vi formidler, er lovlige, hvad gør vi så? Får vi mon en bøde, hver gang vi sælger en hund? Internaterne i Danmark formidler tilsammen ca. 2.300 hunde årligt. Hvad skal der ske med disse hunde efter den 1. juli?

I Dyreværnet undrer vi os over, at man kan vedtage en lov, som alle eksperter er imod - også regeringens egne rådgivere. Denne lov kan ikke håndhæves i praksis, med mindre man i alvor mener, at alle blandingshunde bør aflives, såfremt de er tvunget til at skifte hjem. Og hvad med alle de ufødte hvalpe der efter d. 1. juli kommer til verden uden at kunne få en stamtavle? Hvad skal der ske med dem? Vi er virkelig bekymrede! Det er slet ikke til at bære at tænke på, at vi d. 1. juli kan blive tvunget til at aflive sunde og raske hunde, fordi det ikke længere er lovligt at finde nye hjem til dem. Og det er ikke en hund vi taler om, det er mange! Men som justitsminister Lars Barfoed siger: ”Man kan jo bare købe en af de lovlige hunde med stamtavle”.



Note til redaktøren:

Det er foreslået, at man ved hjælp af DNA-test kan fastslå hvilke racer, der findes i en hund. Men den metode kan ikke anvendes med mindre man præcis ved, hvilke racer, man skal teste efter. Og der findes over 800 forskellige hunderacer. Så hvem skal hjælpe os med at racebestemme? Der er ikke nogen eksperter på området, som vi kan søge vejledning hos.



For yderligere information kontakt direktør Anne Marie Tiedemann tlf. 40 30 66 15 eller hundetræner og adfærdsbehandler Nina Amdi Carlsen 40 30 64 68.




Link:
Ingen information

Kontaktpersoner:
Ingen information
Firmawebsite:
http://www.dyrevaernet.dk/
Udgivelsestidpunkt: 26/04/2010 09:33
Branche: Organisationer Firma: Dyreværnet - Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr IPTC-kategori: Politik-Samfund-Miljø og Natur


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er din hund lovlig efter d. 1. juli?
  • #2   26. maj 2010 Når de så snakker stamtavle er det så fci tavle eller vil den amerikanske bulldog og eobén også være ok?

  • #3   26. maj 2010 ja - mine vil være lovlige -- har tavle på hele banden

  • #4   26. maj 2010 Jeps mine ville være lovlige... Men som der allerede er påpeget, så vil ingen hunde altså blive aflivet (medmindre de da har vist sig at være agressive). De vil "bare" falde under samme lovgivning som de 13 racer på listen.

    Og skal jeg være ærlig, så tvivler jeg altså på det vil blive SÅ stort et problem.
    Jo der vil da helt sikkert være nogen hunde hvor man kan komme i tvivl om om de indeholder en af de forbudte racer. MEN langt de fleste blandinger, kan man jo godt skelne fra de racer på listen.

    Feks. vile en chi-blanding jo næppe forveksles med en af racerne på listen. Og det samme gælder for mange andre af de gængse blandinger her i landet.


  • #5   26. maj 2010 Rikke -dine ville da være lovlige, de indeholder jo ikke en af de forbudte racer;o)

    Derudover vil de, som du selv siger, næppe blive forvekslet med en af racerne på listen. ALtså er dine hunde jo ikke i "farezonen"


  • #6   26. maj 2010 3/4 af mine er lovlige, men 1/4 er ikke, men kan jeg sige hvilke racer der skal tjekkes for..

  • #8   26. maj 2010 Jeg kan bare ikke se hvad det lovforslag skal gøre godt for, hvis man ikke tager fat om det virkelige problem som er os ejere. Man ser jo idag stadig blandinger af pitt i DK. Og jeg er ret sikker på at når de lukker landet for de 13 racer ja så finder man vel bare en anden race og til sidst så er alle hunde forbudt i DK undtagen de helt små hunde.

    Spørgsmål: Hvilken form for stamtavle taler vi om? Vil DCH være ok eller er det kun DKK??


  • #9   26. maj 2010 Sanne -DCH udsteder altså ikke stamtavler;o)

    Men mon ikke osse tavler fra DRU, DDH osv tæller som dokumentation. Reelt er der jo ikke stillet krav om tavle... kun om at man skal kunne dokumentere hundens ophav i tvivlstilfælde.
    Dvs at egentlig er det vel nok hvis man f.eks. har forældrene hjemme (eller kan henvise til dem), og disse har tavle


  • #10   26. maj 2010 Bare lige et lille hurtigt spørgsmål - hvordan vil man styre om der avles på dem? Jeg mener bare når man ikke engang kan styre det nu....

  • #11   26. maj 2010 Anne -DKK foreslår at med den nye hundelov, skal der osse følge ekstra midler til politiet som er øremærket hundeområdet (DKK er dog ikke enige i forslaget om forbud -de foreslår, sammen med det meste af hundeudvalget, en anden løsning).

    Men der må jo altså osse avles på blandinger. Blandinger bliver ikek forbudt. Eneste forskel vil være, at hvis en dag kommer ud for at der er tvivl om hvorvidt ens hund er en af de forbudte racer (elle rblanding af dem), skal man kunne dokumentere at den ikke er det.
    Ellers vil den blive underlagt samme regler som de 13 racer.

    Rigtig mange blandinger vil altså aldrig ryge i problemer. Og køber man en blanding af racer der kunne minde om en af de forbudte, må man så ved købet sikre sig dokumentation for forældrenes race/blanding.


  • #12   26. maj 2010 Jeg er bestemt heller ikke millionær, og egentlig er jeg heller ikke for et forbud mod tavleløse hunde. Men et eller andet sted ville det måske ikek være så skidt endda, hvis færre folk havde råd til at holde hund.
    Som det er nu, er det jo åbenbart næsten et must at have hund for mange. Og osse mange som ikke burde have det. Så jeg tror da egentlig der kunne komme meget positivt ud af hvis færre mennesker havde hund.

    -igen: dermed ikke sagt at jeg ønsker et forbud mod alle tavleløse hunde


  • #13   26. maj 2010 min dejlige hund vil desvære blive ulovlig pta de aldrig har skadet nogen herhjemme.
    det røg med i hetzen nu bolden rullede og de skulle blod på bordet og så var det jo oplagt lige at få nogle sjældne hunde med nu man var i gang.

    hurtige og nemme syndebukke.

    det kan vi bla takke adfærdsbehandler Nina Amdi Carlsen
    med denne hetz artikel i vores alle sammens Extra Hadet
    så lad være med at fremhæve NAC som nogen der kæmper hundenes sag positivt
    http://ekstrabladet.dk/112/article1202624.ece
    man kan næsten omskrive artikeln til NAC ord
    lad kamphundene leve ( men udryd hyrdehundene som jeg ikke er en skid forstand på eller erfaring med )
    det kommer ivertilfælde an på hvilken race man har
    Ninas klodsede forsøg på at vende opmærksomheden fra hendes egen Dogo Argentina og mod Kaukaseren, som hun senere har indrømmet hun ingen praktisk viden og erfaring om, viste sig at give bagslag og Dogo Argentino røg med på listen og det gjorde den ukendte Kaukaser sørme også efter at have fået den negative opmærksomhed som den ikke havde brug for og ikke har påkaldt sig pga ansvarlige ejere.
    men selv ansvarlige ejere kan ikke gardere sig mod uvidenhed og fjolser som påberåber sig expert status til at sætte personligt motivere lyssky ting i værk


  • #14   26. maj 2010 sunshine:
    den skal vel heller ikke kun tilgode se de riges?
    blir man en bedre og mere ansvarlig ejer i tak med pengepungens størrelse?

    loven burde tilgode se ansvarlige hundeejere og skride ind overfor de uansvarlige og uegnede hundejere.

    her skal der så efter min mening hverken skelnes til race eller pengepung men udelukkende ovennævnte

    politkkernes makværk bygegr dog udelukkende på stemmefiskeri, populisme, uvidenhed og hetz



  • #15   26. maj 2010 det skal lige siges til ovenstående at jeg har af hunde selv
    en rottweiler uden tavle til 4000, en "ægte" med tavle til 6000 og en kaukaser til 12000, men ingen af dem kan bedømmes ud fra deres stamtavle eller pris
    akkurat som at jeg heller ikke vil dømmes udfra hvad jeg gir for en hund.

    havde jeg fundet gadekryds med samme kvaliteter til 1000 kr stykket så havde jeg sikkert valgt dem i stedet


  • #16   26. maj 2010 jeg fik også kun min Kaukaser ved at tømme min SP opsparing og de andre hunde er med mange års mellemrum.
    det er de færreste der lige har 10 k eller mere liggende, og hvis de har så gør det dem ikke til bedre ejere af den grund.
    oftest kan racehunde med fine tavler havde indavlingsskader der kun ses med tiden.
    Kaukaseren er heldigvis ret sjælden og avlet udfra et meget bredt avls materiale så de skulle ikke have defekter af nævnværdig grad.
    min tavle rottweiler fik problemer med underlivet og måtte penicilin behandles flere gange fra da hun var ca 4 år gammel og til hun blev ca 6 hvor det kostede knap 6 tusinde at få hele underlivet bortopereret på hende.
    min kaukaser har kun haft problemer med periodiske voksesmerter pga kraftig vækst, men det blev delvist reduceret med speciel sammensat kost ( kaninpiller og råt kød i højere grad end dyrt tørfoder)
    forbigående voksesmerter i led og ben knogler er dog ret normalt for dem også selvom de senere blir fotograferet til pæneste HD betegnelser.
    kost omlægning og enkelte behandlinger med smertestillende så ahr det gået over efter et par dage og kommet enkelte gange igen senere af kort varighed
    det skulle faktisk være ret normalt med en hund der vokser sig op til de 60 kg på knap 10 mrd og dernæst tager 20-30 kilo mere på op til de er fuldt udvoksede som ca 2 årige


  • #18   26. maj 2010 det kan godt være det lovforslag ikke virker.men nogen gavn gør det jo nok

    jeg syntes dte er mere frygteligt at masser af små hunde og børn skal skambides end de racer som har den tendens til at gøre det skal bære mundkurv,det dør ingen af

    og ja det er jo altså også familiens søde familie hund der til tider går amok


  • #21   26. maj 2010 Krumme....det er rigtigt, at du ikke kommer til, at aflive nogen af dine, men hvis du skulle af med din lab blandning, så skal du dokumentere, hvilke racer der er i hunden ellers må du ikke sælge den og den skal aflives.
    Hvordan de har tænkt sig, at det skal kunne lade sig gøre kan jeg ikke rigtig få øje på


  • #22   26. maj 2010 Hm jah tror nu næppe min rene cocker uden tamtavle forvæksles med en af de baldnigner med ikk lovlig i..

    Er verdens mest latterlige vedtag og viser kun det nogen idioter som sidder i regeringen.


  • #23   26. maj 2010 Men er det nu også ulovligt med laber blanding eller hvad sker der for det??

  • #25   26. maj 2010 Jeg læner mig nu op af Sunshine her...... Tavlepåbud ville løse mange problemer.....
    og man skal ikke tage hensyn til folks økonomi, når man taler om evt løsninger på det store problem der nu engang er i DK med hunde lige pt....
    at have hund er ikke livsnødvendigt.... Ja det lyder hårdt, men realistisk.... hvis man VIRKELIG vil have en hund, skal man også nok finde de penge der nu engang kræves.......


  • #28   26. maj 2010 Hunden - nemlig.... desuden ville det nok ingen steder skade, at hunde ikke længere var allemandseje.....!
    at man ikke bare kunne gå ud at købe en hund som et impulskøb, ville nok redde en del hundeliv......


  • #31   26. maj 2010 Krumme - HØRT!

  • #33   26. maj 2010 Jeg hopper bare med Sunshine her...

  • #35   26. maj 2010 nu ser jeg en skriver gr 2..er der flere grupper med hver sin lovgivning?

    har nogen et link? kan ikke hitte det på dyreværnet hjemmeside
    tak


  • #37   26. maj 2010 Er lovforslaget blevet vedtaget? Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det.

  • #38   26. maj 2010 Jeg mener så stadig ikke et totalt forbu mod salg af tavleløse hunde er nødvendigt.
    Som jeg skrev tidl, kunne det sikkert medføre at færre mennesker anskaffede sig hund, og det i sig selv ville da sikkert gavne. Men jeg mener nu alligevel ikke at det er vejen frem.

    Tilgengæld er jeg helt enig i at ikke hvem som helst skulle kunne importere hunde.
    Mange af de problemer vi har, skyldes jo diverse tvivlsomme importer, hunde der hentes på rastepladser mm.
    Og hvis der rent faktisk blev sat penge af til at tjekke hvad der kommer over grænsen, tror jeg det kunne gavne meget at lukke for import af alt muligt "skrammel".



  • #39   26. maj 2010 Michelle
    Der er jeg ikke heltenig, vi kan jo bare se herinde, samt div. salgsider der nu har lukket ned for salg, hvor slemt det har stået til med avl uden tavle herhjemme, og i meget af mit detektiv arbejde har jeg fundet flere stamfædre, som rent faktisk er fra dansk opdrættede hunde med stamtavle (Derfor der også skal være bedre kontrol med hvem der sælger og hvordan/betingelser og til hvem), og så kører det bare derud af, med avl på avl... Så er det kun inport der bliver stoppet for, vil det kun være en brøkdel af problemet der bliver løst..


  • #41   26. maj 2010 Jeg synes så bare det er voldsomt at forbyde avl/salg med mere, af alle tavleløse hunde.
    Det er trods alt ikke hos alle tvaleløse problemet ligger.

    Om man så lavede sær-regler for avl/salg af visse hunde, er da fint med mig. Men totalt forbud mod salg af tavleløse hunde, synes jeg er at skyde gråspurve med kanoner.


  • #43   26. maj 2010 Krumme -på sunshines første indlæg, forstår jeg blot at det skal gælde AL tavleløs avl/import osv.

    Ang import kunen jeg godt ønske mig det galdt ens for alle. Det kunne osse gøre det nemmere i forhold til skrupelløse hundehandlere o.l. og det ville jo være til gavn ikke kun for farlige hunde, men osse for modehundene.



  • #45   26. maj 2010 Krumme -nu er det jo ikke ret mange mennesker der importerer hunde. Typisk er det jo endten opdrættere eller hundehandlere, og de sidstnævnte gør det jo allerede ofte ulovligt.

    Så lige netop reglerne omkring import så jeg gerne strammet op og med langt mere kontrol.

    Sunshine -hvad er problemet i at der avles/sælges tavleløse hunde? Hvorfor SKAL alle danske hunde være tavlehunde?
    Jeg forstår ikke helt hvad der er at vinde ved at forbyde folk at købe en blandingshund hvis det er det de vil have....

    Som skrevet er det fint med mig hvis det omfatter "problemracerne". Men hvorfor et totalt forbud der gælder alle blandinger?


  • #47   26. maj 2010 Sunshine -jeg synes så som skrevet at det er at gå over gevind, hvis man ligefrem skal forbyde samtlige tavleløse hunde i landet.

    Der er got nok et problem med visse hunde og ejere. Men man kan osse gøre problemet større end det er.
    Og helt ærligt -jeg kan ikke helt forstå nødvendigheden af at forbyde så mange hunde. Det må da trods alt stadif være folk selv der tager stilling til om de vil have hund med tavle eller ej.


  • #48   26. maj 2010 Jeg har en pekingeser, ægte, men uden stambog. Jeg håber sandelig ikke nogen vil forveksle ham med en kamphund. Måske skulle man gå over til at holde kat i stedet for?



  • #49   26. maj 2010 Han er 100% lovlig og med tavle så ingen problemer her :o)

  • #50   26. maj 2010 Jeg ved godt at det er drastisk, men er stadig med sunshine i den her......
    hvis det kun gælder de 13 racer, er vi tilbage ved "jamen det er en blanding af labrador og rottweiler/grand danois/boxer/fransk bulldog/ ja whatever"

    hvis et tavlepåbud skal være VIRKELIG effektivt er det nød til at gælde ALLE hunde... ellers er der for mange smuthuller........


  • #51   26. maj 2010 Sunshine -jeg mener blot at det at forbyde samtlige hunde uden tavle, er at overdrive problemets omfang.

    Jeg kan sagtens følge dine argumenter. Jeg mener bare ikke at det er den rette løsning.
    Jeg har selv tavlehunde og regner ikke med nogensinde at skulle have andet, så det er ikke fordi jeg selv ville blive ramt af sådan en lov. Jeg mener bare det er en voldsom overreaktion.

    Og hvilke tavler er så gyldige? Er det kun DKK (FCI) for i så fald er vi jo ude i noget med monopol og det er noget af et skråplan synes jeg..


  • #52   26. maj 2010 Sunshine -nu er jeg jo så heller ikke enig i at det at forbyde 13 racer er den rette løsning;o)

    Jeg mener generelt ikke et forbud er løsningen. Men forbud eller ej, så mener jeg det er tåbeligt at lade hele "hundedanmark" betale for et problem der primært befinder i et område.

    Jeg kan godt æde nogen generelle stramninger på hele hundeområdet. Og jeg er helt enig i at der ER et problem.
    Jeg er bare ikke enig i en løsningsmodel der består i at forbyde størstedelen af DK's hunde.

    Nu påstår jeg ikke at sidde med de vises sten, så en perfekt løsning kan jeg ikke stille op.

    Men uanset bør man arbejde på en løsning der fanger problemerne -ikke en løsning der hovedsageligt rammer de i forvejen lovlydige borgere.





  • #54   26. maj 2010 Sunshine -nu er det jo altså ikke alle der ønsker en racehund. Rigtig mange er ganske glade og tilfredse med en blanding af Fido og naboens Bella.
    Og selvom de da nok ikek dør af at skulle købe noget andet, kan jeg ikke se hvorfor det er et problem at de hellere vil have en af "bella og fidos" hvalpe.

    Nej ingen dør af den lov som du foreslår -men jeg finder den fuldstændigt udnødvendig og ude af prportioner. Det er jo altså oftest ikke Fru Jensens Bella der giver problemer, så hvorfor ikke lade hende fortsætte med at have den slags hunde?

    Hvorfor er det så vigtigt at alle skal rammes lige? Var det ikke bedre om vi nøjedes med at gribe fat om problemet, istedet for at straffe alle?

    I øvrigt er jeg så ganske sikker på at dit forslag aldrig vil blive gennemført. Der har jo været et forslag oppe omkring at der kun måtte avles på renracede hunde (altså med tavle). Og det blev lynhurtigt stemt ned. Det var sidste sommer engang.

    Hvorfor ikke sætte langt mere ind på at overholde den allerede eksisterende lovgivning. ALtså sætte midler af til at politiet kan tjekke at de hunde der i landet, er chippet, reg og forsikret. Og hvis ikke de er det, lade det gøre på ejers regning (eller vil ejer ikke gå med til det -aflive hunden).
    Allerede her ville vi få ryddet lidt op i problemet med at identificere de hunde der har givet problemer. Og det uden at ramme nogen som helst, der ikke bryder loven.
    Samtidig ville det så være super at sætte alderen for hvornår en hund skal være mærket, ned til 8 uger (et forslag der osse gentagne gange har været på bordet)

    Og flere midler til rent faktisk at handle på det, når en hund (uanset race) giver problemer.

    Vi har faktisk en ok hundelov, som bare ikke bliver anvendt. Så i mine øjne er det meget små detaljer der burde rettes, og så i øvrigt flere midler til politiet til at sørge for loven osse overholdes.


  • #55   26. maj 2010 Michelle, kendsgerningerne er jo at der eksisterer et så stort problem med farlige hunde at den mest restriktive hundelov til dato er ved at blive indført.

    Dette vil uvilkårligt medføre at nogle grupper rammes, som ikke er skyldige i at problemet er opstået, men sådan er vilkårene desværre når man lovfører.

    Og hellere ramme bredere og sikre at problemerne kommes til livs end at det slet ingen virkning har, efter min mening.


  • #56   26. maj 2010 Mie -Så kan jeg jo så bare glædes over at et forslag meget lig sunshines allerede er blevet stemt ned;o)

    Som jeg skrev tidl, mener jeg bestemt osse der er et problem. Jeg synes bare det er helt ude i hampen at forbyde størstedelen af danske hunde...
    Ja der skal ske noget... Men der er altså ingen grund til at blæse problemet helt ud af prportioner.


  • #57   26. maj 2010 Sunshine -"Hvorfor syns du det er mere acceptabelt at ulovliggøre 13 (TRETTEN!) racer, end det er at ulovliggøre salg af tilfældigheder?"

    Som jeg skrev tidligere, er jeg heller ikke for det forslag. Så jeg er ikke helt sikker på hvad du forventer af svar?



  • #59   26. maj 2010 Men kan a nævne mine forælres situation. De har alle dage haft hund, primært omplaceringshunde af diverse blandinger.
    De bor på landet og deres hundehold generer ikke nogen. Min mor slæber vovse til træning en gang om ugen, og den kommer da osse på gåture.
    De har hverken lyst eller rå til at købe hvalp fra en opdrætter.
    Ja -så kan de spare sammen. Men hvorfor? Når nu deres hundevalg primært er vovse fra internat/omplaceringshund af en art, som i øvrigt for et godt liv hos dem, og ikke generer andre.

    Og det er trods alt sådan de fleste har hund -altså uden at genere andre.

    Som sagt -hvorfor ikke gribe fat det sted problemet er? (og med det mener jeg ikke forbyde 13 hunderacer)


  • #61   26. maj 2010 Sunshine -ja der er noget du mistolker. Jeg synes heller ikke problemet skal løses ved at forbyde de 13 racer.

    Men nu var det jo dit forslag jeg forholder mig til, og ikke om de 13 racer bliver forbut, og derfor er det så heller ikek noget jeg er gået videre ind i.

    Men kan da godt skrive det igen: jeg mener osse forslaget om forbud mod 13 racer er forkert


  • #62   26. maj 2010 Hunden -det vil der da sikkert. Men jeg forstår stadig ikke formålet med at lave en lov der rammer størstedelen af danske hundeejere, når det er helt unødvendigt.

  • #63   26. maj 2010 Michelle, ja, desværre tør regeringen ikke skære helt ind til benet, det ville ellers gøre processen det lettere.

    Men uagtet at Sunshines "forslag" aldrig bliver en realitet, så ER det jo formodentligt snart en realitet at de folk med Fido og Bella skal have dokumentationen i orden når de vil lave hul i hækken-hvalpe. For ellers HAR de pludseligt ingen hvalpe, hvis blot ligheden med en forbudt race er tilstede.

    Jeg synes det er mere end rimeligt at der bliver sat flere restriktive regler for avl i dagens Danmark, inklusiv avl på Fido og Bella. Jeg har meget svært ved at se at det negative i at kvaliteten trods alt øges en anelse.


  • #64   26. maj 2010 Sunshine -"Ej ved du hvad, nu er det her bare et debatforum hvor vi snakker om hunde, mere alvorligt tager jeg det faktisk ikke : )"

    Det gør jeg såmænd heller ikke. Men hvorfor fremsætte forslag som man selv er klar over er urealistiske;o)


  • #66   26. maj 2010 Puha det er ved at være svært at følge med *GG*

    Mie -som jeg skrev tidl, kan jeg osse fint leve med generelle stramninger. Men det skal osse have andet formål, end bare at genere flest mulige mennesker;o)

    Og jeg ser heller ikke et problem i at lave nogen krav til hvem der må avle (f.eks. i form af bestået kursus af en art).

    Men det betyder jo ikke at fru Jensen ikke kan avle på Bella og Fido, hvis hun så ellers kan bestå det nødvendige kursus osv.
    -jeg kan ikke se hvorfor tavle skal være et krav i den forbindelse.

    Og så mangler jeg stadig svar på et tidl spørgsmål -hvilke tavler er så gyldige? Snakker vi udelukkende FCI/DKK? for så er vi jo ude i noget monopol og det synes jeg altså er skidt.
    I øvrigt har vi jo foreningsfrihed i DK, og det gælder osse på "hundeklub-området"


  • #67   26. maj 2010 Michelle, jeg tvivler kraftigt på at politikerne blot har til formål at genere flest muligt med det her tiltag.

    Det har vist kostet alt for mange penge, været alt for omstændigt og forårsaget alt for meget postyr til at de sidder og klapper sig på lårene af grin over at genere hundefolket.

    Derudover er jeg egentlig græsk-katolsk om fru Jensen har bestået et eller andet kursus, jeg er faktisk mere interesseret i at hundene der bruges i avl er velegnede til formålet og ikke bruges blot fordi den bor hos naboen.


  • #68   26. maj 2010 Sunshine -så bogstaveligt skulle det nu ikke forståes;o)

    Og ja, jeg tænkte jo osse at det bestemt måtte være FCI-tavler du mente. Og selvom jeg (nok ikke helt objektivt) sagtens kunne se det fede i at DKK var eneste klub i DK, så ser jeg samtidig lidt et problem i at give DKK monopol på alt hvad der hedder køb, salg og avl af hunde i DK.
    -er i øvrigt ikke sikker på det ville være lovligt....

    Mie -det tror jeg såmænd heller ikke de har. Men en lov som den sunshine foreslår, ville i mine øjne allermest tjene det formål at genere en masse mennesker...


  • #70   26. maj 2010 Sunshine -men ser du slet ikke noget problem i at give DKK (FCI) monopol?

  • #71   26. maj 2010 Sunshine -Krumme er allerede inde på at det jo vil være konkurrenceforvridende (og dermed ulovligt)

    Jeg mener det gavner alle, at der faktisk er en mulighed for at kigge andre steder end DKK. Det betyder jo ikke at man SKAL gøre det, men muligheden er der.
    DKK er ikke perfekt -der er fejl og mangler, ligesom man finder alle adre steder, selvom jeg da absolut mener det er den bedste klub vi har herhjemme.
    Men hvis DKK får monopol, og alle der vil have hund, er tvangsindlagt til at købe gennem dem, så kan de altså skalte og valte som de vil. Uanset hvad de gør, er folk jo tvunget til at købe der.
    Monopol har aldrig gavnet nogen -jeg har svært ved at se det skulle gøre det, blot fordi det handler om avl og salg af hunde.

    Ved samme lejlighed forbyder man jo så i øvrigt osse f.eks. amerikansk bulldog.







  • #72   26. maj 2010 je finbder det egentligt lidt skræmmende at så mange inde på et hundeforum går ind for en race orienteret hetz i stedet for at se på det reelle problem i den anden ende af snoren.

    jeg har selv 2 Rottweilere og en kaukasisk hyrdehund

    mine hunde har været stukket af et par gange for nyligt pga en rottweiler i løbetid og en kaukaser der smutter med
    når først de har været ude en gang får de smag for det og vil hele tiden forsøge at et sted hvor de kan komme ud næste gang

    jeg blev så ringet op af en veninde og spurgt om følgende artikel:

    To hunde angriber alt og alle
    http://nordkysten.nu/?Id=15656

    hun kunne ikke få det til at passe på nogle af mine hunde, men vidste de var stukket af et par gange

    sjovt nok så viste det sig at der var tale om de "fredelige" Labrador hunde som ikke er på listen over de 13 udvalgte syndebukke

    efter megen arbejde kan ingen af mine hunde nu komme ud uanset hvor meget de måtte prøve, men da de havde mani for spring ture så mødte de både folk med andre hunde, kondiløbere, cyklister osv og uden nogen problemer af nogen art.
    Den ene af mine hunde, kaukaseren, er enda udråbt som syndebuk og kommet på listen over de 13 uønskede og "farlige" hunde

    ikke mange herinde fokuserer på det egentlige problem med uansvarlige og uegnede ejere
    stille krav til ejere i form af et hundekørekort med klip osv, men foretrækker åbenbart at spilde med den den nazi lignende hetz politik som populistiske politikkere har sat i værk, hvoraf bla også racer der er og altid har været uproblematiske herhjemme ryger med på så det lige ser ud af lidt mere

    for forhelvede siger jeg bare


  • #74   26. maj 2010 John -kunne vi ikke droppe nazi-sammenligningerne denne gang? Ingen grund til at ødelægge ENDNU en tråd med den slags.

    Kørekort mener jeg ikke er en realistisk løsning. Det vil igen være alle os lovlydige borgere der drøner ud og får taget sådan et. Brian og Muhammed vil da være fløjtende ligeglade.
    Det eneste der med sikkerhed ville kune gøre en forskel, er at politiet får en større posepenge til at tage sig af lige netop hundeområdet, så der ikke bare lovgives, men rent faktisk osse håndhæves.

    Og listen er jo ikke lavet for at "se ud af mere". De racer der er på, er de der lige nu giver problemer, og de hunde man formoder kunne tage deres plads, hvis ikke de forbydes.
    -en liste hundeudvalget blev pålagt at lave, tiltrods for de ikke er eige i at forbud er vejen frem.

    Og lige til den med labradoren -labben har samme problem som en række muskelhunde. Alt der er sort og kunne ligne en labbe med lidt god vilje, bliver kaldt en labbe. helt som alt over 50 cm og lidt muskulløst bliver kaldt amstaff/pitbull.


  • #75   26. maj 2010 når man er ejer af hunde af de racer, og man ikke engang kan holde dem på egen matrikel tror jeg ikke at man har noget at lade andre høre.........

  • #76   27. maj 2010 Michelle:
    vil Brian og Ali ikke have et kørekort til hund, så kan Brian og Ali bare ikke have en hund
    its that simple
    nu vil Brian og Ali bare få sig en "godkendt" race og mishandle fra lille til de opnår det de vil med den, og hunden er så en "lovlig" men farlig hund og der gribes ikke ind over for dem overhovedet
    PROBLEM IKKE LØST, men man har kriminaliseret og hetzet mod en masse mennesker

    jamen hvis du ikke kan klare den oplagte nazi sammenligning, så er det bare surt for dig, men ingen tvinger dig til at deltage i debatten
    jeg har en velfungerende og velafbalanceret hund som nu er udråbt som de nye firbenede jøder, og det forholder jeg mig til!

    Krumme:
    eksemplet er tilk for at vise at race fokuseringen er helt hen i vejret
    selvfølgeligt skal mine hunde ikke kunne løbe ud, og de kan de heller ikke mere, men i følge den tankegang der præger hunde debatten for de uvidende fjolser så har jeg både 2 FARLIGE hunde og 1 RIGTIG FARLIG hund udfra race teorien
    reelt har jeg haft 2 kærlige hunde på springtur som har mødt mange mennesker herunder andre hunde også, og uden nogen form for problemer eller truende adfærd

    hundene fra artiklen kan udfra samme firkantede race tankegang kategoriseres som FREDELIGE FAMILIEHUNDE, dog bider de andre mennesker, MINE GØR IKKE
    men den ene af mine hunde står til at skulle blive uønsket her i landet
    lagt for had, tvangs steriliseres og tvinges til at bære jødestjerne, undskyld mundkurv
    Labradorerne derimod anser for godkendte ariere, undskyld familiehunde, så dem skrides der ikek ind i mod
    de har nemlig den rette race, uanset opførsel, så ifølge den nye hundelov skal der ikke skrides ind i mod dem, ej heller sættes krav til ejeren.

    jeg er så bare den besværlige jødeelsker, sorry tilhænger af den kaukasiske hyrdehund, som jeg finder den dejlige og mest imponerende hund jeg nogensinde har mødt og ejet.
    jeg skal så i fremtiden skamme mig over mit valg af hund, og evt få den registreret som anden hund eller lignende, hvorimod Brian og Ali har frit valg på alle hylder til at vælge sig en "lovlig" hund og mishandle dem som det passer dem til de får hvad de vil have, og uden de store problemer da der i den kommende hundelov ikke stilles krav til ejerne bare de vælger den RIGTIGE race
    og os der så er for afvigende i valg af hund, vi straffes, også selvom vores hunde er fredelige og velfungerende
    '


  • #78   27. maj 2010 Hysted:
    nej da selvfølgeligt ikke vel
    jeg skal da selvfølgelkigt skamme mig over mit valg af racer selvom mine hunde IKKE ER FARLIGE, men LAbrador ejeren har jo truffet det helt rigtige racevalg så at hans hunde er farlige, det må er jo bare ærgeligt
    logik for burhøns

    selvfølgeligt skal jeg da lade mig høre for mit valg af racer og for at de ikke er farlige
    og selvfølgeligt skal ejeren af de bidske Labradors da ikke høre for sine hunde
    de er jo rigtige og korrekte hunde og et godt valg, også selvom ejeren tilsyneladende ikke magter at opdrage og socialisere dem korrekt og ansvarligt
    mine er ikke


  • #79   27. maj 2010 Nu har jeg læst det meste - og jeg kan se at nogen slår ned på økonomien, som et argument for at beholde blandingshunde....

    Synes overhovedet ikk det skal komme an på den enkeltes økonomi, hvor vidt der skal laves forbud eller ej...

    Jeg hører selv til en af dem, med den laveste indkomst i dk - kan faktisk stort set ikke få mindre... alligevel har jeg råd til min hund - som andre også siger, så er det en prioteringssag.

    Hvis blandingerne ikke var her, så ville det også betyde, at de der avler hunde enten ville stoppe eller begynde at opdrætte...

    I mine øjne er det to forskellige ting. At avle er at parre to uden nogen form for overvejelser og kontrol/viden.
    At opdrætte er, at parre to velovervejede hunde med den nødvendige baggrundsviden og forstand til at gøre det.

    Derved - tror jeg også vi mindsker antallet af hunde på internater... og vi undgår at hr. og fru jensen pludselig får sommerferie, så de er nødt til at skaffe sig af med King. Eller som nogen skriver, at hunden er et impulskøb.

    Det bliver et velovervejet valg og køb af hund.

    Og TS argumentation med at alle hundene skal aflives, holder jo ikke.
    Det har der jo slet ikk været tale om.
    De 13 racer får man jo lov at beholde.... men må ikke avle på dem. Der er kollosal stor forskel.

    Synes det er fuldstændig latterligt at sige, at så mange hunde skal aflives, når det ikke er fakta.
    Ja det går ud over hundene på internaterne... men hr og fru jernsen går det da ikke ud over.


  • #80   27. maj 2010 ikke alle labradors er hellige nej... det giver jeg dig ret i.... men er efterhånden ved at brække mig over ejere af de udskældte racer, der skyder skylden på andre racer..... "De kan også bide" ja gu kan de så... og det kommer sq ikke bag på nogen.... drop det nu og stå ved hvad i har.........

    men noget der er farligt..... det er de uvidende ignoranter der render rundt med en hund de ikke ANER hvad indeholder..... og er så naive at tro at med "kys kram og kærlighed" skal det hele nok gå....
    nej nej du.... man blir nød til at vide hvad man har imellem hænderne..... man må erkende, hvad man har med at gøre.....
    fejl nr 1 af ejere af de udskældte racer er : "min hund er ikke farlig".....!

    erkend hvad du har og reager ud fra det... man kan ikke gå igennem verden med skyklapper på... heller ikke når det kommer til hunde..........


  • #81   27. maj 2010 T

    fuldstændig enig


  • #83   27. maj 2010 T Hysted:
    du er da det største uvdende fjols at høre på og folk som dig er grunden til den nuværende hundelov

    erkend hvad du har skriver du?
    yes, det gjorde jeg allerede inden jeg anskaffede mig min seneste hund.
    satte mig særdeles grundigt ind i racen og de krav den stiller til opdragelsen af den.
    resultat:
    min hund er ikke farlig
    selv når den ved et uheld stikker af og færdes frit blandt mennesker og andre hunde
    men den blir hetzet og blir måske enda forbudt

    hvorimod folk med korrekte racer såsom bla Labradors som ikke magter at opdrage deres hund, det er helt ok da de jo sikkert ved hvad de har ikke?

    det er uvidende og ignorante fjolser som dig der netop ikke burde have hund i mine øjne
    jeg tvivler sku også kraftigt på at du ville består kørekort til hund!


  • #85   27. maj 2010 Jeg har en hund af en udskældt race og en hund der måske bliver ulovlig - men det har jeg overhovedet ikke noget problem med. Jeg vidste jo allerede for 6 år siden da jeg valgte netop denne race til mig hvad det indebar og at man under ingen omstændigheder måtte fornægte hvad denne races "egenskaber" var. Jeg har ingen problemer med at der kommer lovindskrænkninger og ej heller nogen problemer med at skulle gå med mundkurv på min hund.
    Ja min hund er sød og dejlig, ja min hund er en engel der kan finde ud af at begå sig på gaden og i gården, men men men min hund er en hund, det er et dyr med egen vilje og den er avlet ud fra nogle temperamentsmæssige standarter som jeg hverken kan træne helt væk eller på anden måde kan fornægte. Jeg kan korrigere min hund så den opfører sig som jeg vil have den skal men jeg kan ikke komme og sige at den aldrig ville bide en anden hund som spillede op til dans eller sige fra hvis jeg blev overfaldet. Min hund er min ven, min baby, min livspartner, men jeg er ikke blind overfor hvilken race han er.


  • #86   27. maj 2010 Vivi:
    jeg tager sgu hatten af, for at du rent faktisk erkender hvad din hund indeholder smiley og står til ansvar for din beslutning af race.

    Man siger, at folk taler som de har forstand... og her må jeg sige, at du lyder til at have meget mere forstand.



  • #87   27. maj 2010 Christina C
    Tak skal du have. Jeg vidste fra dag 1 af jeg mødte cæsar at han var den rette hund for mig og racen havde interesseret mig i 2 år så det var 2 fluer med et smæk.

    At folk kigger på en som om man kommer med "adolf hitler i barnevogn" er ikke noget der kan genere mig, jeg har altid et smil parat til de skeptiske, men formåder at tage mig ansvar, flytte mig til den anden side af vejen og er ganske klar over at 80% af de mennesker som jeg møder ikke har lyst til at hilse på min hund eller lade deres hunde hilse på smiley Det betyder ingenting for mig at have en anden måde at holde hund på end feks min veninde der har en chokolab som folk gerne stikker klør 5 ned til - når jeg har den perfekte hund for mig.


  • #88   27. maj 2010 Vivi -jeg har jo sagt det før, men hatten af for folk som dig, der erkender hvad i har mellem hænderne. det er SÅ ærgerligt at de racer nok ender med at blive ulovlige. Men desværre kan man jo kun "takke" alle de tumper der avler å alverdesn skrammel og importerer ditto.

    John -Sjovt som du ikke kan lade debatterne være eller vælge at undlade de latterlige sammenligninger, som du sjovt nok er den eneste der kan få til at give mening.
    Nå, men ingen har jo altså påstået at labber ikke kan bide. Ikke desto indre udgør agressive labber altså ikke et ligeså stort problem som agressive muskelhunde (med tumpede ejere).
    Altså er det self nærliggende at gribe ind overfor muskelhundene og ikke overfor labberne.
    At der så ryger andre racer med, finder jeg osse beklageligt, og som jeg skrev tidl i denne tråd, ville jeg ønske man greb fat om problemet der hvor det er -nemlig blandt muhammed og Brian, som ikke burde have hund.
    Det er meget fint at du skriver at vil de ikke tage kørekortet må de lade være at have hund.
    Hvis det var så enkelt var det kørekort nok indført for længe siden. problemet er jo at de er hamrende ligeglade, og vil have hund alligevel. For ingen tjekker jo alligevel om reglerne overholdes, og skulle nogen alligevel opdage det, ja så sker der jo ikek andet end at de får en løftet pegefinger.

    men nu du er så vild efter at få det kørekort indført, vil jeg da spørge om du selv har et af slagsen?
    Både DKK og en hel række DCH'er tilbyder nemlig at man kan tage et hundekørekort. Og man kan vel ikke råbe op om at ville have det indført, uden selv at have taget et?


  • #89   27. maj 2010 I øvrigt -hvis det bliver lov at de 13 racer skal gå med mundkurv, vil det jo osse blive et langt mere almindeligt syn, og dermed vil folk jo nok osse efter lidt tilvænning, stoppe med at kigge skævt til dem.
    Det er jo lovkrav og dermed ved folk osse at hunden har mundkurv på fordi den skal -ikke fordi den nødvendigvis er agressiv.

    De folk der vil blive ved at kigge skævt, gør det jo allerede nu -de kan efter al sandsynlighed nemlig godt genkende en muskelhund, selvom langt fra alle kan sige hvad race den er.


  • #90   27. maj 2010 Jeg bliver helt glad - jeg er næsten målløs smiley

    Ork jeg vil da blankt indrømme, at jeg altid liiige læser både hund og ejers signaler, når jeg møder dem - og jeg er hurtig til at vælge det modsatte fortorv.

    Og jeg har da også to gange oplevet 2 løse hunde som din race, hvor det bare gik så godt, selvom jeg var ved at skide grønne grise - ikk på vegne af mig selv, men hvis du der skulle ske lilleprutten noget. Han vejer trods alt kun 1,9 kg. og er bare en halv mundfuld - men altså havde jo også været bange, hvis det var en anden stor race, som kom løbende.

    Og jeg har simpelthen så stor respekt for hundeejere som dig, som erkender situationen og lever med den.

    Men jeg tror sgu også det må være noget at en tilvænning, at man skal finde sig i, at nogle mennesker kigger skævt på en i frygt for ens hund, som man jo selv kender som den bedste hund.

    Og jeg har sådan set det problem med min, at han er så lille og "uskyldig" at folk bare stikker grabberne ned til ham - eller endda kan finde på at tage ham op - eller små børn som bare i flok, kommer spænende mod ham, når de får øje på ham...det irriterer mig sgu lidt - men der må jeg jo så lære som dig, at finde mig i det eller tage mine forholdsregler.


  • #91   27. maj 2010 * til vivi

  • #92   27. maj 2010 Christina C
    Endnu en gang tak, men ser det ikke som noget specielt men som min pligt når jeg nu ejer sådan en race og han ser ud som han gør. Har altid haft den indstilling til det at have denne type hund. Alle der kender ham synes jo han er en fantastisk hund smil men jeg er ikke blind og kan sagtens se han både ser "farlig" og grum ud i andres øjne selvom han for mig er den smukkeste og flotteste hund der findes på to ben.
    Kan nu godt følge dig i at det også kan være en smule en plage at have en hund alle folk straks stikker labberne ned til smiley ved selv at min veninde havde et stort postyr med at få hendes til at lære at ignorere folk og gå pænt forbi da hunden jo var vant til at alle folk ville hilse ;D Så hun havde i lang tid en labrador der bare fløj hen til alle folk og nærmest væltede dem i iver for at komme til at snakke og blive klappet - og sådan en chokolade mus bliver ikke kun ved med at veje 6 kilo og være overnuttet ;D


  • #93   27. maj 2010 Og self også tak til Michelle som er en strid kælling ;D

  • #95   27. maj 2010 Krumme:
    check lige datoen for min hunds oprettelse
    han er knap 11 mrd nu og vejer ca 60 kilo
    jeg vil ikke karakterisere ham som en hvalp
    ungtæven som han var på springtur med er knap 2 år gammel
    ifølge din terminologi skulle han så have angrebet folk?
    eller måske er du også påvirket af den skræk propaganda der fejlagtigt har gjort at kaukaseren er havnet på listen takket være bla Nina Amdi Carlsen og hendes hetz fordi hun selv havde en Dogo Argentino som stod til at ryge på listen, og derfor følte trang til lige at forsøge at tvære lorten og opmærksomheden af på en race som aldrig har voldt problemer herhjemme
    en kaukasisk hyrdehund er hverken en muskel elelr en kamphund
    det er en hyrdehund og er udelukkende røget på listen fordi den var et let offer da der åbenbart skulel flyde blod og div pittbull blandinger ikek var nok, så man fixede lige fluks flere racer ind, gerne de sjældne så man ikke trådte for mange over tæerne samtidigt med at man viser handlekraft, uden hensyntagen til at flere af racerne er særdeles velfungerende herhjemme og ikke står bag bidskader
    det ser desværre ud til at mange er faldet for den og mere har travlt med at pege fingre, end at stoppe op og tage afstand fra det makværk som politikkerne prøver at få igennem


  • #96   27. maj 2010 Michelle:
    jeg har gennemført både hvalpe og øvet træning med min hund
    selvfølgeligt
    hvem har da hund uden at have started socialiseringen og opdragelsen med hvalpetræning med andre hunde??
    jeg skal bare følge et foredrag over 3 gange så kan der udstedes kørekort til hund
    kravet er foredragende plys hvalpetræning, hvoraf i forhold til sidstenævnte fortsætte jeg også på holdet for øvede hunde.
    grunden til jeg ikke har taget foredragende med og fået selve kortet, og at jeg føler mig røvrendt i forhold til hvad træneren stillede os i udsigt
    nemlig at den kommende hundelov ville kræve kørekort til hund for alle og ikek være en populistisk race hetz med jødestjerne og hele baduljen
    om jeg nu tog de sidste foredrag med og fik udstedt et kørekort til hund gør ingen forskel
    jeg bliver selv med kørekortet, som i forhold til det lovede reelt er værdiløst, mødt med krav og tvangs kastration og påbud synligt jødestjerne/mundkurv, uanset om jeg har en mere velopdragen, rolig og velafbalnceret hund end andre

    men selvfølgeligt har jeg da gået til hundetræning med min hund fra da han var ca 12 uger gammel


  • #98   27. maj 2010 Krumme: Vil give dig ret. En 11 mdr. gammel hund af en stor race er ikke fysisk eller psykisk fuldstændig udviklet og der er mange ting man først ser langt senere.

    Min første hund begyndte først at personbeskytte da hun blev 2 år. Dvs. at de første 2 år var der intet. Jeg havde en lalleglad, "jeg elsker ALLE hund". Nu havde jeg så heldigvis læst racestandarden, plus hørt historier om personbeskyttelse fra andre Belgier ejere, så jeg trænede hende alligevel til at orientere sig mod mig når vi mødte fremmede og heldigvis for det, for ellers var der to situationer, som ellers kunne have endt med en bidepisode.

    Et andet eksempel er Lia som jeg har nu. Belgierne har en tendens til at være dominante overfor andre hunde. Det så jeg ikke noget til indtil Lia var omkring de 18 måneder, men sørme om hun ikke også er racetypisk.

    Jeg vil sige at det først er når hunden er en 3-4 år gammel før at man kan begynde at udtale sig om hunden adskiller sig fra racestandarden eller ej - og selv der skal man være opmærksom på at der kan forekomme situationer, hvor alle omstændighederne bare falder i hak og hunden instinkttivt reagerer racetypisk, selvom den måske aldrig har gjort det før. Hvor mange gange har man ikke hørt sætningen "Det har den ALDRIG gjort før", hvor det så efterfølgende viser sig at reaktionen var racetypisk.


  • #99   27. maj 2010 jeg er skam særdeles bevidst om hvad for en hund jeg har.
    min havelåge kan kun åbnes indefra.
    Når jeg har folk på besøg som ikke har været der før så stiller jeg mig altid i indkørslen og snakker med dem en smøgs tid så hunden ser at jeg har det ok med dem, og så har han det også.
    når de så kommer ind bag efter blir de mødt af en venlig brummen og et hurtigt slik på hænder eller bukser og en stor hund der lige skal nusses
    i andre tilfælde blir han lukket i separat hundegård ved besøg

    når jeg nævner hans og ungtævens springture så er det for at synliggøre at hunde som uvidende idioter udråber som farlige og hetzer, ikke behøver at være det af den grund, selv under uventede omstændigheder som at de er stukket af.

    derimod kan helt almindelige familiehunde racer sagtens være det
    også selvom de måske blir holdt af de politikkere selv som sidder og afgør hvilke hunde der skal hetzes, og hvilke der ikke skal

    jeg er stadigt meget chokeret over hvor populistisk man lovgir i dette tilfælde, og hvor ansvarsløst man gør det ved feks ikke at stille krav å nogen måde til det reelle problem i den anden ende af snoren.
    sidstenævnte kunne dog risikere at koste stemmer, og det går jo direkte imod principperne i populisme.
    jeg anser det derfor også som en selvfølge at man på det grundlag har valgt en masse sjældne racer med også som aldrig har givet problmer herhjemme.

    feks er kaukaseren ikke en egnet hund for Brian og Ali.
    Den er en absolut ubetinget ude hund.
    kræver stor og solid indhegnet have, og så fylder og sviner den alt for meget på BMW'en forsæde.

    men hvorfor ansvarlige ejere skal straffes og sættes i bås med uansvarlige kamphunde ejere kan jeg ikek se nogen logik i

    kaukaseren er hverken en muskel eller kamphund og de er ret sjældne herhjemme og ejerne er generelt meget bevidst om deres hunde som er udvalgt udfra deres behov for en hund.

    min næste og alle kommende hunde blir også kaukasere, uanset hvordan loven måtte blive endeligt udformet, og uanset hvilke krumspring jeg i fremtiden måtte skulle tage for at håndterede konsekvenserne af (nogle) uegnede pittbull ejeres uansvarlighed og lige så uvidende politikkere såvel som hetzende hundejere der peger fingre fordi lige netop deres hundevalg ikke er blandt de hetzede ( endnu)


  • #100   27. maj 2010 John -det er jo meget simpelt så. Træder loven i kraft, går jeg jo så udfra du flytter til udlandet, senest når du skal have din næste hund, og så er problemet (for dig) jo løst

  • #101   27. maj 2010 det er hetzerne der skal flytte hvis nogen skal!
    desuden er min hund også blevet til en blandingshund og DKK får ingen penge fra mig da de spiller en stor rolle i udpegningen af syndebukkende


  • #102   27. maj 2010 John -hvis du vil have flere hunde af den race, og loven er trådt i kraft, må du jo til udlandet. Ellers er du da ikke et hak bedre end alle de ejere der har ulovlige hunde nu...

    Og om du betaler medlemsskab i DKK, kan jeg ikke se har noget med sagen at gøre?
    Blandingshund -hvordan i alverden når du til den konklussion? Endten er kræet vel en kaukaser eller osse er den ikke. Og siden du har så travl med lige den race, går jeg udfra den er kaukaser. Men at kalde den en blanding hjælper dig jo heller ikke -blandinger der indeholder en af de 13 racer, er osse ulovlige, hvis loven træder i kraft.


  • #104   28. maj 2010 he he... elsker når ejere af "whatever-hunde" fortæller mig at jeg ikke burde have hund ;o)

  • #105   28. maj 2010 Ja, mine bliver ikke et problem, da jeg har tavle på dem alle.
    Men jeg gad godt vide, hvilken slags tavle de skal have, da der sikkert bliver lavet en masse klubber for at få lavet tavle på hundene....


  • #106   28. maj 2010 Palle:
    man kan sikkert finde en passende lejlighed for at kalde stort set alle hunde uegnede
    sikkert også en der er passende til de 2 Labrador hunde der gentagne gange har bidt mennesker i mit område
    prøv med: Uegnet ejer i stedet for nazi orienteret race hetz ??
    min hund passer godt på matriklen, men han er også socialiseret og velopdragen og klarer sig fint sammen med andre mennesker og hunde
    det er mere end jeg kan sige om en del andre hunde her i nabolaget, også dem som ikke står til at blive udsat for race hetz baseret på uvidenhed og medie hetz


    T Hysted:
    jamen det booster sikkert også dit i forvejen opblæste ego så ikke at have en "whatever-hund"
    tillykke med det


  • #107   28. maj 2010 ps

    T Hysted:
    nu vi snakker "whatever hunde" så kan jeg se at din beskrivelse af din schæfer og min kaukaser er stort set identiske vedr sind osv

    "meget opmærksom og lærevillig
    beskyttende og kærlig
    Tricks:
    sit, dæk, gi pote, halse osv
    Køn:
    en lækker dreng
    Beskrivelse:
    Athos er en dejlig dreng med masser af krudt i måsen, hvis det stod til ham skulle der ske noget hele tiden.
    han er godheden selv, og elsker husets 3 børn over alt på jorden. (især når de gider at nusse)"

    måske vi bør have din hund forbudt også på samme grundlag?
    eller skal vi bare holde os til den uvidende race hetz så DIN hund kan gå fri ?


  • #108   28. maj 2010 Palle:
    Min hund er skam på "job" hele tiden.
    Hans fåreflok er udskiftet med mig, min familie og venner og min ejendom.
    Han skelner fint mellem skidt og kanel og har ingen problemer med at færdes uden for matriklen blandt andre mennesker og hunde.
    Skulle nogen gå til angreb på mig af en eller anden grund så ville han være på pletten med det samme, men det kender jeg også rigtigt mange "lovlige" hunde der ville.
    han skælder ud når folk går for tæt på hegnet, men det kender jeg også rigtigt mange andre hunde der gør

    at det at han er vogtende skulle kvalificere som som uønsket er det mest absurde jeg længe har hørt
    i så fald skulle mange andre hunde vist også med på listen,
    herunder schæferen, rottweileren og mange andre.

    Enhver hund er hvad du gør den til, eller ikke gør den til pga manglende eller upassende/uansvarlig opdragelse.


  • #109   28. maj 2010 John -det er muligt din og Hysteds beskrivelse herinde ligner hinanden, men den er jo altså osse meget vag. Og racebeskrivelsen (i standarden altså) er MEGET forskellig.

    Lovforslaget er jo ikke baseret på lige netop DIN hund (som måske ikke er så racetypisk?) men udfra racens generelle karakter-træk. Og heri indgår altså en hund der er vogtende, agressiv og mistroisk overfor fremmede.
    Det er på det grundlag racen er kommet på listen -ikke på baggrund af en 11 måneders hvalp/unghund som måske eller måske ikke, vil udvikle sig til at være racetypisk.

    jeg er, som jeg tidl har skrevet, ikke for forbudet. Men ret skal osse være ret. Det nytter ikke noget at bedømme hele racen udfra hvordan du vil beskrive en enkelt hund (din egen).


Kommentér på:
Er din hund lovlig efter d. 1. juli?

Annonce