Ny hvalp - langt {{forumTopicSubject}}
Vi får en dejlig lille Cavallier King Charles Spaniel om 1½ uge, og da det er første gang vi skal have hund har jeg en del spørgsmål, jeg håber nogle af jer erfarne hundeejere kan hjælpe mig med
Hvad skal vi sørge for at have i huset, når hun kommer?
Vi har tænkt på følgende:
Mad/vandskål
Hundekurv
Bamse - hun får en af børnenes aflagte, som dufter af os
Børste - skal jeg købe en blød børste til hendes øre? Vi har i forvejen en stålkam, som vi børster vores Maine Coons med - er den god nok?
Hundesnor
Halsbånd
Hvilket hvalpefoder er det bedste i forhold til hendes race?
Hvilke guffer vil være de bedste?
Når vi skal transportere hende hjem, har vi tænkt på, at anvende vores katte transportboks - vil det være synd? Og i så fald, hvad vil den bedste transportmåde så være?
Hvornår kan man begynde "alene hjemme træning"?
Bliver det for forvirrende for hende, hvis vi træner flere ting på samme dag - fx at gå i snor, indkald, sit etc.
Gode råd til, hvordan vi introducere hende til kattene?
Hvordan tager vi bedst imod hende i vores hjem?
Andre gode råd modtages også med kyshånd, da det er vigtigt for os, at hun får den allerbedste start i hendes nye familie!
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
Transporten hjem, har den bedst af at være hos en af jer ( hvis I er i bil ) og ikke i en transportkasse.
Intro til katten : Hav hvalpen på skødet og få katten lokket hen og lad dyrene snuse til hinanden der. Giv en godbid ( kogt kylling eller noget ) og afbryd. Lad ikke hvalpen på noget tidspunkt jagte katten.
Alene hjemme- træning : Lad vær med hele tiden at kalde på hvalpen når I går fra et rum til et andet (allerede der fejler mange når de får en hvalp hjm- de synes det er så hyggeligt at hvalpen følger dem ). Spred lidt tørkost ud på gulvet og lad hvalpen finde maden ( uden at sige noget mens den gør det ). Når hvalpen viser at den kan finde mad på gulvet, spreder man noget mere ud og forlader rummet ( igen uden at sige noget ). Efter et par minutter, kommer man tilbage til rummet ( stadig uden at sige noget ). Man kan fek. bruge hvalpens måltider til at træne alene hjemme, på den måde begynder den at opfatte det at blive ladt alene, som gode nyheder. Man kan også tage et hult mavben og fylde op med lækkerier ( fek torskerogn blandet med lidt vand, smurt ind i mavbenet, som derefter lægges i fryseren ).
Lad vær med at rose hvalpen når I kommer tilbage til rummet.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
i får sikkert også en smule mad med for det er ikke smart at skifte pludseligt fra et foder til et andet.
jeg vil foretrække at hente en hvalp sammen med en, så man kan sidde med hvalpen på skødet på vej hjem i bilen.
man kan begynde alene hjemme træning næsten med det samme, hvis det er med små skridt....gå ud med skraldespanden, stå uden for døren i lidt tid eller på lign måde bare er væk ganske kort tid.
hvis træningen foregår positivt, så kan man sagtens træne flere ting samtidig....fx renlighedstræning, træning i at gå i snor og indkald vil jo være nogle af de ting hvor man bliver nød til at træne det samtidigt.
men gør det kort tid og altid positivt.
jeg vil foretrække en sele til min hvalp, den belaster ikke hvalpens hals på samme måde som et halsbånd. men sådan et der ligner en kattesele, da de seler der går ned omkring skuldrene også kan belaste unødigt
er kattene vant til hund?
i tager bedst imod hende ved at give hende tid de første dage til at finde ud af at i er hendes nye familie, så invitere ikke nogen hjem, men sørg for at være så meget sammen med hende som muligt
gnaveting vil være godt at have
og husk så forsikring og kontakt med dyrlæge
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Jeg skal selv have hvalp hjem om en uges tid og vi har tænkt følgende - ud over seng, skåle og den slags "standard" udstyr.
Holdbart legetøj - gerne noget til kløende bisser som hjælper dem lidt ved tandskiftet.
Aktiverings legetøj - f.eks. en bold eller andet hvor lidt af hendes foder kan komme i.
Hvalpesikre hjemmet - f.eks har vi en trappe til 1. sal der skal lukkes af.
Og en trappe til haven hvor trinene er alt for høje for den lille, så vi laver en rampe.
Afskærming for hullerne ned til kældervinduerne så hun ikke falder derned.
Ledningerne er lagt i plastikbakker så hun ikke kan tage dem.
Transporten hjem foregår i mine arme.
Det er stort at flytte hjemmefra - væk fra mor og søskende.
At komme i en transportkasse tror jeg ikke gør det bedre
Det er noget de skal vænnes til...
At sove på en madras på gulvet de første dage, eller have kurven ved siden af jeres seng så hun kan vænne sig til det hele uden at skulle ligge alene fra første nat.
Alenehjemmetræning kan jo trænes når hunden er blevet tryg ved hjemmet.
Og evt. startes det allerede, når man går på toilettet, eller henter post osv.
Små små sekvenser hvor hun er alene.
Vi har tænkt os at bruge et gitter så hun kan se os og nogen gange kun høre os - men vænne sig til at vi ikke behøver være hos hende hele tiden.
Og nå ja - et vækkeur der kan ringe hver 2.-3. time så man kan komme ud og tisse af hehe
Så kan hvalpen hurtigt blive renlig
Rigtig god fornøjelse med vapsen!
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Vi brugte det mad vi fik med fra "hundemor" (vi fik 2 kilo) og da der var 500 gram tilbage blandede vi det foder i vi selv har valgt at fodre med (Science Plan - small breed - puppy med lam og ris) så han langsomt kunne vænne sig til det..
Men jeg ved du kan købe foder specielt til Cavaliers http://www.eukanuba.dk/DNA/da/da/find-the-right-breed/dog-cavalier-king-charles-spaniel/breed-nutrition/index.html - har dog ingen erfaringer så det er ikke noget jeg kan hverken be- eller afkræfte om det er bedre for hunden..
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Kunne hun godt sove igennem uden at skulle besørge?
For ja - om dagen gælder når man har: Leget, spist, sovet, drukket.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 589
Susanne: Tak for rådet om bamser - måske det er bedre at købe en i dyrehandlen i forvejen, så den kommer til at dufte af os?
Lea: Vil gerne sidde med hende på skødet, men har været noget bekymret for sikkerheden, da jeg har læst et eller andet sted, at hunde skal være spændt fast ved kørsel.
Connie: Vi har overvejet en sele. Tænker også, at det giver mere kontrol over hunden. Kattene er ikke vandt til hund. Det er to Maine Coons, og de er jo noget større end den lille hvalp. Begge er neutraliserede. Jeg tror vores hunkat hurtigt vil acceptere den lille ny - hun elsker alle. Er lidt mere i tvivl om vores hankat, som på alle måder er alfahan herrhjemme, men han lystre dog så godt som nogen kat kan - ihvertfald, når det er mig der er hjemme
Heidi: Tak og i lige måde! Vi har også trappe til førstesalen, og har besluttet os for en tur omkring IKEA, så vi kan få endnu et børnegitter. Vi har tænkt på, at have en kurv stående ved siden af sengen, så jeg kan have hånden nede i kurven, hvis hun skulle blive ked af det. Hun er ifølge opdrætter allerede renlig, men tror jeg sætter vækkeuret alligevel. Flytning er jo en stor ting, og så kan man jo godt glemme det man har lært.
Kirstine: Tak for rådet!
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Han sov oppe i sengen ved os de 2 første dage - så der vågnede vi hver gang han bevægede sig, og så kom han ud og tisse..
De efterfølgende 5-6 nætter sov han nede i sin kurv ved siden af vores seng - hvor vi havde hånden nede ved den (fordi det havde vi hørt det gav ham tryghed) - så der pev han og bed os i hånden når han vågnede - og så kom han ud..
Den næste uge sov han nede i sin kurv uden vores hånd - og det var så her at han begyndte at tisse på gulvet fordi han først begyndte at pive EFTER han havde tisset..
Nu sover han i en vasketøjsbalje med 2 store puder (fordi han ikke gider hans kurv men til gengæld forelskede sig i vores vasketøjskurv :D) som står inde i soveværelset, men ikke ved siden af sengen - og nogle nætter piver han og vil ud, nogle nætter sover han igennem - og andre nætter besørger han på gulvet og ligger sig til at sove igen uden en lyd..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Det fjerner tislugt helt, så hvis hvalpen har uheld indenfor så er der mindre risiko for at den vil tisse der igen
jun 2010
aug 2008
jun 2010
aug 2008
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
hunde kan godt lide tun, men følg Leas råd, det er sådan vi har gjort med ny hvalp i flokken.
som regel vil kattene hoppe op udenfor hunden rækkevidde, så det plejer ikke at være et problem.
hold hunde og kattemad godt adskilt og hvis det kan lade sig gøre, så stil kattebakken et sted hvor hvalpen ikke kommer
Ny hvalp - langt