{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

hund i lejlighed...... {{forumTopicSubject}}

Jeg er rigtig mange gange sttødt på denne her fordom om at hunde ikke egner sig til at være i lejligheder, men kun har det godt hvis de bor i hus med egen have. Why?

Mine forældre havde det ligesådan da vi skulle have hund "Ej, det kan i da ikke i den lille lejlighed, vent til I får hus med have" og da vi fik hund nummer to, så var den da helt gal.......

Men når jeg tænker over det, så er der da rigtig mange der har hus og have, som bare smider hunden i haven hver morgen og så må den ligesom klare sig selv mens familien gør sig klar. Meget tidsbesparende i forhold til os, som går tur med vores hunde hver morgen inden arbejde.
Ligeledes er vores hunde med i stalden hver dag, hvor de kan løbe ture sammen med hestene når vi rider. Så går vi til træning, hvor de jo også bliver stimuleret og sidst men ikke mindst, så har vi jo altså mange hunde i bebyggelsen, så de kommer jo ud i tide og utide for at lege med vennerne......

Det irriterer mig lidt at folk har en forudindtaget holdning om at alle folk i lejligheder er erimitkrebs der aldrig kommer ud og derfor skaffer sig en hund at være erimit med.

Hvorfor er der dog nogen der ikke vil have sin hund i lejlighed?

Mine hunde er da i hvert fald mere sociale og mere sammen med os end min venindes hunde, som tilbringer livet i haven og så kommer ind for at ligge i gangen alene indtil den er tør og ikke grisser på gulvet.. det er ikke mange timer de er sammen på en dag og hun har da kæmpe hus og have. Men ville da ikke selv være hund hos hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hund i lejlighed......
  • #1   8. sep 2010 Jeg har 2 hunde i lejlighed og de får ca 3 timers motion leg træning om dagen plus det løse

  • #2   8. sep 2010 Jeg kan slet ingen problemer se i, at have hund/hunde i lejlighed! Bare man husker hvad det indebæger og hvor mange gange man skal ud og gå tur med dem dagligt.
    Mange med hus lukker nemlig bare hundene ud i haven, og that's it!
    Folk der har hund i lejlighed er på ture 3-6 gange dagligt for at lufte hund, for dét er man jo nødt til.
    Så en hund i lejlighed får da langt flere indtryk og oplevelser end en hund der kun går i haven! :o)
    Jeg ser ingen problemer i at have hund i lejlighed!


  • #3   8. sep 2010 Jeg er helt enig med dig i, at mange hunde kan trives ganske fint i en lejlighed og at der nok er mange med have eller mere jord, som ikke lige får gået morgentur (mig selv blandt andet).

    Der hvor kæden kan hoppe af er, hvis man anskaffer sig en race som virkelig HAR behov for mere plads og udeliv end en lejlighed kan tilbyde...

    Så længe folk sætter sig ind i, hvilken type hund de matcher med og om denne egner sig til et liv i lejlighed, så er det jo super!
    Og at man også finder mulighed for, at komme ud i naturen, så ikke alt er fortovsture i bilos;)






  • #4   8. sep 2010 Er det ikke bare en skrøne... jeg tror hunde kan have det godt begge steder.. og dårligt begge steder.. det kommer jo altid an på, hvordan hundeejeren er... jeg kender en hund i lejlighed.. den er på to ture om dagen... det er jo heller ikke optimalt.
    Jeg bor selv i lejlighed.. og min er vel ude ca. 3 timer om dagen.. nogle gange mere andre gange mindre..


  • #5   8. sep 2010 Ja, hunde kan da trives i lejlighed. Men det kræver en ejer der gider bruge ekstra tid på hunden blives stimuleret. En time udendørs og ellers resten af tiden liggende i lejligheden kikkende på vægene er ikke et godt hundeliv. Mine er på tur mellen 1,5 til 3 timer dagligt. Derudover bruger de meget tid i haven. De nyder og kikke på olk der går forbi, og kan være ude når det passer dem.Jagte fulge og mus,kikke på køerne på marken osv. Hund i lejlighed er nok ude og gå nogle ture, men de er også mange timer inde uden der sker noget. Tror de fleste hunde nyder og have friheden til selv og bestemme om de vil være ude og inde.

  • #7   8. sep 2010 Brug hjernen: hvor er jeg enig.
    Jeg er faktisk lidt træt af den fordom, at folk med have er mere dovne hundeejere end folk i lejlighed.
    Ja, en lejlighedshund skal ud og luftes, men jeg har kendt lejlighedshunde, der fik 3 x 5-10 min. tur hver dag. Ikke ligefrem ideelt.

    Jeg tror, der er aktive såvel som dovne hunde ejere både i hus med have og i lejlighed.

    Og så er hunde forskellige, jeg har selv hunde, der foretrækker at være ude mange timer om dagen. Jeg synes ikke de egner sig til lejlighed. Jeg har dog også som barn haft en hund, der ikke brød sig om at være alene i haven, så hun kunne fint have trives i en lejlighed. Men hun nød det i stor stil, når det var sommer og døren var åben og vi var meget ud, så selv for hende var haven en bonus.


  • #8   8. sep 2010 Jeg må nok indrømme at vores "kun" kommer i haven om morgenen.. vi har røgfrit hjem så vi ryger ude... og det passer både os og hundene rigtig fint af om morgenen bliver hundemaden smidt ud på græsset så man skal søge efter det og så ryger vi morgensmøg og drikker kaffe i mens..
    Men vi går mange ture i løbet af dagen SELV om vi har have... vi tager både i skoven og til stranden også.. men jeg er super glad for at have en have, hvor vi også "bare" kan smide hundene ud..
    vi bruger meget haven til leg og hjemmetræning samt søg. og det er så fedt når vi har andre hunde på besøg at vi bare kan lade dem løbe og lege i haven...


  • #9   8. sep 2010 Ha ha Rikke B - her foregår det på samme måde.....dog smider jeg ikke foder ud hver dag mere, da mine basser tilsyneladende ikke får ryddet godt nok op..... Vi fik nemlig dagligt (sen aften) mikkel ræv på visit i haven som mente, at hundemad var sagen.

    Ikke fordi det ikke er/var hyggeligt, men jeg var både nervøs for, at lukke hundene ud af risiko for, at de skulle mødes, men kunne heller ikke lide tanken om skab.

    Vi bor lige op ad skoven, så der tilbringer vi meget af vores tid sammen med hundene:)


  • #10   8. sep 2010 vi smider ca 2 håndfulde ud så der er vist ikke så meget tilbage.... og hvis de falder over noget resten af dagen bliver der støvsuget igennem...

  • #11   8. sep 2010 Jeg har både boet i lejlighed og hus med hunde, og jeg må da ærligt indrømme, at hundene kom mere ud at gå, da jeg boede i lejlighed. Modsat så har de fri adgang til haven hele dagen nu.
    Det eneste jeg kan se der taler imod hund i lejlighed er, hvis den skal gå meget på trapper, især en stor hund.
    En anden ting kunne være, at hvis man har en meget vagtsom race, og der er meget trafik op og ned i en opgang, så kan hunden stresse meget, fordi der hele tiden er noget den skal være på vagt over for.
    Jeg er sikker på, at vores shar pei vil få svært ved at flytte fra vores hus til lejlighed.


  • #12   8. sep 2010 Jeg har jo 2 hunde i en lejlighed og det fungere fint. Jeg savner dog at have en have, og jeg kan virkelig mærke hvor meget hundene nyder det når vi er hos mine forældre som har en kæmpe have, eller når vi er i sommerhuset.
    Og så er der racer som jeg personligt ikke mener høre til i en lejlighed fx. de store meget vogtende racer. Det må ikke være særligt morsomt for hverken naboer eller hund, og her tænker jeg ikke kun på gøen.


  • #13   8. sep 2010 Jeg har 3, nogen gange 4 hunde i min lejlighed, men den er også større end mange almindelige huse er. Vi har stor have til, og den får hundene lov at benytte sig af. Mine hunde trives rigtig fint, og får den motion de har brug for.
    Jeg kan som sådan ikke se et problem i, at have hund i lejlighed.
    Så længe den får motion, både fysisk og til hjernen så er det, for mig, underordnet.
    Jeg ville dog aldrig tage mine hunde (grundet størrelsen på de store) med i en lille lejlighed.


  • #14   8. sep 2010 Camilla, nu skriver du så også at I har en stor have. For mig er forskellen på hus og have - i hvert fald når vi snakker hunde - om der er have til.

    Jeg ville ikke kunne se din situation som hunde i lejlighed.


  • #15   8. sep 2010 Der skulle selvfølgelig have stået forskellen på hus og lejlighed er om der er have til.

  • #16   8. sep 2010 Lene - Det vil jeg bestemt give dig ret i.
    - men hvis ikke der er have, og man ikke på anden vis lader hunden løbe løs om dagen måske i hundeskov eller lignende, så synes jeg det begynder at blive synd.
    - En hund skal have lov at løbe løs, bruge sin energi, snuse, bevæge sig UDEN snor, HVER dag.
    - Efter min mening..


  • #20   8. sep 2010 Synes dælme godt nok heller ikke 3 minutter er meget.
    - Så havde jeg stået op en halv time før, og givet min hund en ordentlig morgentur!!


  • #22   8. sep 2010 Malour - haven gør, som skrevet ovenfor, at hunden har mulighed for at snuse, løbe, lege, bevæge sig på EGEN hånd, uden en snor der begrænser udfoldelserne.
    Jeg holder ikke min dør lukket, mine hunde kommer ind når de selv vil ind.
    Du stiller det meget firkantet op.


  • #23   8. sep 2010 Joan - Det er jo også op til den enkelte selv at vælge.
    Jeg ville bare ikke "byde" min grand danois en meget lille lejlighed.
    Lige i dette øjeblik, trasker min grande rundt i hele lejligheden og snuser lidt her og der. Jeg synes det er rart at hun har plads at bevæge sig på, og kan gå væk fra os hvis hun vil have lidt fred, men samtidig være en del af os, uden at hun behøver sidde på skødet af mig konstant, fordi der ikke er plads andre steder. (overdrivelse fremmer forståelsen)


  • #24   8. sep 2010 Joan - Nu ved jeg ikke om jeg har misforstået dig, men man tager sig da af hundens behov først? - Dernæst kan man så spørge sig selv, om man selv kan leve med de behov som hunden tilsyneladende har.
    Det kan også snildt være at jeres lejlighed er indrettet super godt til en stor hund, det finder i jo ud af.
    - Jeg fik lidt af et chok, første gang der stod en 90 kilo stor harlekindreng i mit køkken, for de fylder altså bare MEGET mere indenfor, end man lige synes de gør, når man ser dem løbe rundt udenfor. smiley


  • #25   8. sep 2010 Men altså nu er det jo ikke alle hunde der kan gå uden snor, med mindre de er i et indhegnet område. Visse racer har jo tendens til at strejfe.

  • #26   8. sep 2010 Ville aldrig slippe mine hunde løs, hvis jeg ikke vidste at der var 100 % indhegnet over det hele - Af den simple grund at jeg ville være helt forfærdelig bange for at de løb ud og jeg ikke fandt dem igen.

  • #29   8. sep 2010 jeg har kenzo i en lille 26m2 lejlighed... han har det da helt fint han, får mellem 4 og 6 gåture om dagen og så kommer han tit ud og lege med de andre hunde i området og lidt apport med æbler imens de leger... hvor mange af de ture der er lange og hvor lange er lidt forskelligt... igår var han f.eks ude og gå med underboens hund i 2 timer hvor han fik lov at løbe løs på en stor græsplæne men iaften ender det nok bare med en lang aften tur ned til vandet... vil da sige at de hunder der bor i lejlighederne her i området virker gladere end de fleste hunde fra huse som vi møder på turene...

  • #30   8. sep 2010 Har endelig aldrig tænkt over , vores hund måske får mere motion pga vi bor i lejlighed . For ja vi går jo altid rundt , ikke noget med ud i haven . vi har en skøn stor lukkede hunde gård til rådighed i området , men skal jo først gå derover smiley med hunden

Kommentér på:
hund i lejlighed......

Annonce