sterilisation af tæve? sterilisation af tæve?
Min dyrlæge har anbefaldet at jeg lader min Hund sterillisere efter første løbetid(der går nok lige et par måneder endnu, før den kommer)
Da jeg blot har hende som famillie hund, og ikke skal bruge hende i avl, er det en af de ting jeg går lidt og overvejer.
Jeg ved, at jeg ved at lade hende sterillisere, mindsker risikoen for kræft.
Men der andre fordele?
Hvad vil i råde til, hvad er jeres erfaring.
Hun er en coton de tulear
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 587
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
Jeg er også blevet rådet til det, dog ikke af dyrlæge, men af venner og familie. Jeg ved bare ikke, om jeg vil lade Vega gå igennem det, hvis der i princippet ikke er nogen grund til det.
Jeg regner ikke med at få hvalpe på hende. Og jeg vidste hvad jeg gik ind til, da jeg valgte at få en hunhund (altså blødningen en uges tid i løbetiden, og at hun skal holdes væk fra hanhunde osv).
Så jeg føler lidt, at det er egoistisk af mig, at få hende steriliseret 'bare' for at undgå de ting. Men jeg ved ikke om jeg er forkert på den mht det, eller hvordan..
Så jeg lytter lige med
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 587
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
Men ja, jeg har det på samme måde, at det er en normal ting at komme i løb, og hvis der ikke er decideret skavanker og problemer med det, så har jeg ikke lyst til at gøre noget ved det.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Den ældste (Lotus) blev steriliseret fordi både hendes mor og mormor havde store problemer under fødslen. Da jeg vidste 100% at der ikke skulle avles på hende af samme årsag, blev hun steriliseret.
Den yngste (Kaido) blev falsk drægtig og havde det elendigt og da det ikke er noget at videregive i avlen, blev hun også steriliseret.
De blev begge steriliseret med athroskopi og kom fantastisk hurtigt over det:-)
Og jeg vil sige at uanset om de havde haft skavankerne eller ej, var de blevet steriliseret. Jeg har oplevet min brors schæfer med livmoderbetændelse, som den ikke overlevede. DET skal aldrig ske for mine hune:-)
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Du forhindrer kræft og mulig livmoderbetændelse (der kan være dødelig)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
-og så ser jeg det jo som et plus at man slipper for at tænke på livmoderbetændelse, livmoderkræft, kræft i æggestokkene osv.
Hun fungerer ellers fint intakt -hun er ikke en af de tæver der er meget påvirket af hormonerne omkring løbetiderne osv.
Havde jeg ikek Reiki er jeg ikke sikker på hun blev sterilliseret.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
Dertil er en løbsk tæve, en tæve man skal holde rigtigt godt øje med, og hanhunde kan de mest besynderlige tricks for at komme til sådan en lægger tæve. Så også for at undgå ups-kuld er det en god ide.
Nogle tæver bliver indbildsk drægtige, og det kan været rigtigt hårdt for sådan en tæve.
Jeg ser som sådan ikke nogen grund til at lade være.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Så afhængig af hunden KAN der være grunde til at lade være.
Så jo, jeg kan godt komme på årsager til ikke at få det gjort.
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
sterilisation af tæve?