{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.164 visninger | Oprettet:

sterilisation af tæve? {{forumTopicSubject}}

Min dyrlæge har anbefaldet at jeg lader min Hund sterillisere efter første løbetid(der går nok lige et par måneder endnu, før den kommer)
Da jeg blot har hende som famillie hund, og ikke skal bruge hende i avl, er det en af de ting jeg går lidt og overvejer.
Jeg ved, at jeg ved at lade hende sterillisere, mindsker risikoen for kræft.
Men der andre fordele?
Hvad vil i råde til, hvad er jeres erfaring.
Hun er en coton de tulear


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisation af tæve?
  • #1   12. okt 2010 ville jeg ikke gøre, hvorfor skulle hun dog det, selvom hun ikke skal bruges til avl. Dyrlægen må jo ha en begrundelse for at han mener det, men ikke mit råd, er jo en ganske naturlig ting den skal i løb.

  • #2   12. okt 2010 Mette T:

    Jeg er også blevet rådet til det, dog ikke af dyrlæge, men af venner og familie. Jeg ved bare ikke, om jeg vil lade Vega gå igennem det, hvis der i princippet ikke er nogen grund til det.
    Jeg regner ikke med at få hvalpe på hende. Og jeg vidste hvad jeg gik ind til, da jeg valgte at få en hunhund (altså blødningen en uges tid i løbetiden, og at hun skal holdes væk fra hanhunde osv).

    Så jeg føler lidt, at det er egoistisk af mig, at få hende steriliseret 'bare' for at undgå de ting. Men jeg ved ikke om jeg er forkert på den mht det, eller hvordan..

    Så jeg lytter lige med smiley


  • #3   12. okt 2010 Jeg fik Iva still. Og fik en mere jævnt stabil hund. Kia bliver det nok også når hun ikke skal udstilles mere. Iva blev glad, og legesyg, og væk var de homoner der drønede rundt i krobben på hende ved løbetid.

  • #4   12. okt 2010 Bettina, nu skal det altså siges, at blødning det er ikke kun en uge, men 3 uger nomalt, men jeg ville ikke gøre det aligevel, mine tæver har det fint med at komme i løb, og de kan også meget nemt blive for tykke af det, så nej !!

  • #5   12. okt 2010 Jeg har bare fået at vide, at min tøs var lidt specielt, fordi hun blødte i 2-3 uger istedet for kun 1 uge, som jeg fik at vide var normalen. Og så varede hele løbetiden 5 uger istedet for de normale 3 uger.. Men måske har jeg misforstået..

    Men ja, jeg har det på samme måde, at det er en normal ting at komme i løb, og hvis der ikke er decideret skavanker og problemer med det, så har jeg ikke lyst til at gøre noget ved det.


  • #6   12. okt 2010 Tjaaaaaa, jeg har så to steriliserede tæver.

    Den ældste (Lotus) blev steriliseret fordi både hendes mor og mormor havde store problemer under fødslen. Da jeg vidste 100% at der ikke skulle avles på hende af samme årsag, blev hun steriliseret.

    Den yngste (Kaido) blev falsk drægtig og havde det elendigt og da det ikke er noget at videregive i avlen, blev hun også steriliseret.

    De blev begge steriliseret med athroskopi og kom fantastisk hurtigt over det:-)

    Og jeg vil sige at uanset om de havde haft skavankerne eller ej, var de blevet steriliseret. Jeg har oplevet min brors schæfer med livmoderbetændelse, som den ikke overlevede. DET skal aldrig ske for mine hune:-)


  • #7   12. okt 2010 Luna blev steriliseret for 4 år siden. Eneste jeg fortryder, er at jeg ikke gjorde det før.

    Du forhindrer kræft og mulig livmoderbetændelse (der kan være dødelig)


  • #8   12. okt 2010 Gaia døjer hverken med falske drægtigheder eller andet i den dur -alligevel bliver hun fixet nu, så jeg slipper for løbetiderne. Jeg har jo hanhund i huset osse, og derudover gør det det lidt nemmere til træning, når man ikke skal trækkes med alle holdets hanhunde der har lidt svært ved at lade hende være.
    -og så ser jeg det jo som et plus at man slipper for at tænke på livmoderbetændelse, livmoderkræft, kræft i æggestokkene osv.

    Hun fungerer ellers fint intakt -hun er ikke en af de tæver der er meget påvirket af hormonerne omkring løbetiderne osv.
    Havde jeg ikek Reiki er jeg ikke sikker på hun blev sterilliseret.


  • #9   12. okt 2010 Begge mine tæver er steriliseret. Der er både, som allerede nævnt, kræft og livmoderbetændelse, som du forhindre.

    Dertil er en løbsk tæve, en tæve man skal holde rigtigt godt øje med, og hanhunde kan de mest besynderlige tricks for at komme til sådan en lægger tæve. Så også for at undgå ups-kuld er det en god ide.

    Nogle tæver bliver indbildsk drægtige, og det kan været rigtigt hårdt for sådan en tæve.

    Jeg ser som sådan ikke nogen grund til at lade være.


  • #10   12. okt 2010 Ligesom kastration kan have negative bivirkninger i adfærden kan sterillisation altså osse.
    Så afhængig af hunden KAN der være grunde til at lade være.

    Så jo, jeg kan godt komme på årsager til ikke at få det gjort.


  • #11   12. okt 2010 Nu kan man jo også ster... For at forebygge lidelser i underlivet... Jeg påtænker at gøre det på mine to for at undgå ballade når de bliver ældre

Kommentér på:
sterilisation af tæve?

Annonce