1.750 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Operation for mavedrejning - erfaringe Operation for mavedrejning - erfaringe

Hej Alle sammen.

Vi står i den kedelige situation, at en af vores GD'ere har haft mavedrejning, og nu er opereret herfor.

Er der nogen af jer der kender risikoen for fornyet mavedrejning efter en (ellers forhåbentlig) vellykket operation?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Operation for mavedrejning - erfaringe
  • #2   18. feb 2011 Min GD'er fik mavesækken syet fast efter en mavedrejning og så var det slut med flere. Hun levede i 4 år efter uden det nogensinde kom igen.

• #3   18. feb 2011 jo mavesækken er syet fast til bugvæggen - men derfor kan hundene vist godt alligevel få noget der minder om en mavedrejning - jeg ved at dyrlægen sagde at man reducerede til omkring 10%

Men ind imellem hører man meget forskelligt, også fra dyrelæger.
    Så tænkte at nogen herinde måske var kloge på det område.
    Det er svært at finde noget om emnet.
    Mavedrejninger er der masse om - men ikke tiden efter en operation.

Hundetossen: det lyder da positivt, åber det kommer til at gå ligesådan her.

Hun fik mavedrejning i mandags (desværre kender vi symptomerne alt for godt, da vi mistede en for 6 måneder siden til det samme), hun kom til dyrlæge og blev tømt, kom hjem igen onsdag, og i går aftes, torsdag - drejede maven endnu engang.
    Så nu bliver hun opereret i dag.

Håber virkelig på at det holder!

• #4   18. feb 2011 hvad er symtomerne på det inden,,,og er der ikke noget med de skal spise højt vores skål er højt hævet,,,,men det kan måske komme af mange ting,, god bedring,,,

• #5   18. feb 2011 Utilpashed, forsøger at kaste op, høje tarmlyde, smerter, spændte mavemuskler, udspilet mave

og jo, de spiser skam også højt, får ro efter mad, får ikke lov til at hoppe og danse i forbindelse med måltider, får ordentlig foder osv.
    Det er som jeg har forstået det en kombination af arvelighed, anatomi og miljøet.
    Der er ikke nogen enkelt ting der udløser det alene.

Men sjovt er det ikke, og den grimme oplevelse fra tidligere fik os da heldigvis til at reagere hurtigt disse gange.

Den tidligere døde desværre, men vi håber på alt det bedste for denne lille pige, som kun er 3 år, og gerne skulle have mange gode år sammen med os endnu.

• #6   18. feb 2011 Kan ikke sige andet end god bedring! Vi mistede vores første GD, Maya, til denne forfærdelige lidelse :o( Det var virkelig slemt at se. Jeg håber virkelig jeres lille klare den!

• #7   18. feb 2011 Jeg har snakket med flere forskellige dyrlæger (er selv veterinærsygeplejerske) og de mener alle sammen, at efter en sådanne operation, skal hunden helst spise højt (for ikke, at få for meget luft med ind), fodres flere gange om dagen i mindre portioner og ALDRIG lege/løbe lige efter de har spist.
    Alt dette fulgte jeg med min og det gav pote.
    Men ingen ved jo hvorfor det opstår så man kan nok aldrig sikre sig!!!

Håber på det bedste!

• #8   18. feb 2011 Vi har selv haft en GD der fik en mavedrejning. Han var 1 år gammel og fik syet mavesækken fast, da han var stabiliseret igne efter et par dage.

Det er INGEN garanti for at det ikke sker igen. Vores levede 3 år uden problemer (mistede ham i sommers pga anden sygdom)

Der er MANGE spekulationer ang spsining,; om det skal være oppe eller nede, og der er INGEN dokumentation for at det ene eller det andet forebygger mavedrejning.

Der er ikke andet at gøre, end at sætte sig ind i symptomerne, der IKKE er til t age fejl af og så komme afsted ASAP. Ikke noget med at se an, for det drejer sig om minutter i nogle tilfælde.
    Ringer du til en dyrlæge og nævner den spændte mave, opkastforsøg, så er ordren også bare at komme NU!!!!

Det er FRYGTELIGT at stå med og jeg ønsker det ikke for min værst fjende!! ;O(

• #9   18. feb 2011 stakels jer,,, håber vi har taget de forholdsregler med maden og vand højt,,,,kan hjælpe lidt på vej,,håber ikke man skal komme til at opleve det,,,øv det må gøre så ondt på hunden,,,trist trist at nogle har mistet på grund af det,,

• #10   18. feb 2011 Jeg fik reddet min første GD med mavedrejning, idet jeg kunne få ham til dyrlæge mindre end 10 min. efter han begyndte at savle, han levede fint 7 år efter operationen uden mén og i hans tilfælde havde det ihvertfald ikke noget med foderet at gøre, idet han ikke havde spist siden aftenen før da det indtraf, men han løb med mig på marken.
    Min anden GD mistede jeg og der er jeg ret sikker på at stress var den udløsende faktor, idet jeg ikke selv var hjemme hos hende og sad med dyrlægen i telefonen 5000 km. fra hende, da hun blev aflivet. Noget man aldrig tilgiver sig selv!!!
    En veninde har en weimaraner tæve, der lever og fungerer helt normalt på 3. år efter operation for mavedrejning, hun bliver dog stadig fodret 3 gange om dagen.

• #11   18. feb 2011 Jeg har mistet en hund på 9 år på den måde, det er en forfærdelig oplevelse, som ikke slipper sit tag i en. Hans søster (også min hund) fik en miltdrejning som 12-årig, blev opereret og levede yderligere gode 1½ år og blev aflivet pga. svigt af kræfter i bagbenene.

Kender et tilfælde hvor hund overlevede opsyning af maven i 1½ år og døde af andre ting (ældre hund).

For at maveindholdet ikke skal blive for tungt, får de mad to gange om dagen samt ro på derefter.

• #12   18. feb 2011 Det er da godt at høre at I selv har oplevet/eller kender nogle som har beholdt deres hund i årevis efter en operation smiley

Ja, det er fygteligt, det er ikke mere end 6 måneder siden, at en af vores andre hunde døde af mavedrejning - det var en særdeles uhyggelig oplevelse!!!

Vores fornemmelse siger også, at den udløsende faktor, var at jeg kom hjem fra nattevagt om morgenen og hun blev ellevild af glæde og hoppede rundt ude i indkørslen - de havde lige spist 30 minutter forinden.
    Da vi kom hjem fra nogle praktiske ting kl. 14, havde hun kastet op 5-6 gange, og var fuldstændig udspilet ...... og så var det afsted til dyrlægen, som vi lige var kommet hjem fra, efter at have hentet katten fra sterilisation..... katten ud af kassen - hunden i bilen og så afsted igen.
    Vi håbede, at vi havde set "spøgelser" og det bare var den gamle oplevelse der fik os tl at være hysteriske.... men den var desværre god nok smiley

Vi går ud fra at den nye drejning i går, skyldes at milten også var drejet og fuldstændigt udspilet.... da de fik drejet milten på plads i dag, blev den lynhurtigt normalstørrelse igen - og den var tydeligt forstørret da vi kom ind i går - så det har den nok været helt fra i mandags.

Tak for svar krydser fingre for at behandlingen holder.

• #13   19. feb 2011 Min hund hoppede op i min seng efter at have spist et større måltid, tørfoder + lammesteg :-(( Jeg blev skældt ud af dyrlægen for at give ham så fed mad, som udvikler mere gas.
    Han blev tømt ud den aften hos den lokale dyrlæge, men så drejede maven igen næste morgen, og da vi nåede frem til Kbh. Dyrehospital stod han ikke til at redde.

Jeg havde dog bemærket, at han var lidt langsom i det, da vi gik op ad en meget lang trappe i naturen en times tid forinden. Måske skete det der? Det dukker hele tiden op, selvom det er 9 år siden.

Ved miltdrejningen blev jeg anbefalet af to andre dyrlæger til at tage direkte til Kbh. Dyrehosptial, hvis hunden skulle have en chance. Miltdrejning måske ikke så akut som mavedrejning?

• #14   19. feb 2011 Nu hvor jeg selv har oplevet det og hørt om det fra flere sider, vil jeg mene, at det slet ikke er en sjælden foreteelse. Kender til en ung hvalp på 4 måneder, en lab.blanding, hvor maven drejede under luftetur og hunden døde inden dyrlægen nåede frem. Ejeren anede selvfølgelig ikke noget om den sygdom, det er mange år siden.

Kommentér på:
Operation for mavedrejning - erfaringe

Annonce