Operation for mavedrejning - erfaringe Operation for mavedrejning - erfaringe
Hej Alle sammen.
Vi står i den kedelige situation, at en af vores GD'ere har haft mavedrejning, og nu er opereret herfor.
Er der nogen af jer der kender risikoen for fornyet mavedrejning efter en (ellers forhåbentlig) vellykket operation?
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 13 Svar: 231
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 137
Men ind imellem hører man meget forskelligt, også fra dyrelæger.
Så tænkte at nogen herinde måske var kloge på det område.
Det er svært at finde noget om emnet.
Mavedrejninger er der masse om - men ikke tiden efter en operation.
Hundetossen: det lyder da positivt, åber det kommer til at gå ligesådan her.
Hun fik mavedrejning i mandags (desværre kender vi symptomerne alt for godt, da vi mistede en for 6 måneder siden til det samme), hun kom til dyrlæge og blev tømt, kom hjem igen onsdag, og i går aftes, torsdag - drejede maven endnu engang.
Så nu bliver hun opereret i dag.
Håber virkelig på at det holder!
nov 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 70 Svar: 393
apr 2008
og jo, de spiser skam også højt, får ro efter mad, får ikke lov til at hoppe og danse i forbindelse med måltider, får ordentlig foder osv.
Det er som jeg har forstået det en kombination af arvelighed, anatomi og miljøet.
Der er ikke nogen enkelt ting der udløser det alene.
Men sjovt er det ikke, og den grimme oplevelse fra tidligere fik os da heldigvis til at reagere hurtigt disse gange.
Den tidligere døde desværre, men vi håber på alt det bedste for denne lille pige, som kun er 3 år, og gerne skulle have mange gode år sammen med os endnu.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 13 Svar: 231
Alt dette fulgte jeg med min og det gav pote.
Men ingen ved jo hvorfor det opstår så man kan nok aldrig sikre sig!!!
Håber på det bedste!
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Det er INGEN garanti for at det ikke sker igen. Vores levede 3 år uden problemer (mistede ham i sommers pga anden sygdom)
Der er MANGE spekulationer ang spsining,; om det skal være oppe eller nede, og der er INGEN dokumentation for at det ene eller det andet forebygger mavedrejning.
Der er ikke andet at gøre, end at sætte sig ind i symptomerne, der IKKE er til t age fejl af og så komme afsted ASAP. Ikke noget med at se an, for det drejer sig om minutter i nogle tilfælde.
Ringer du til en dyrlæge og nævner den spændte mave, opkastforsøg, så er ordren også bare at komme NU!!!!
Det er FRYGTELIGT at stå med og jeg ønsker det ikke for min værst fjende!! ;O(
nov 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 70 Svar: 393
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Min anden GD mistede jeg og der er jeg ret sikker på at stress var den udløsende faktor, idet jeg ikke selv var hjemme hos hende og sad med dyrlægen i telefonen 5000 km. fra hende, da hun blev aflivet. Noget man aldrig tilgiver sig selv!!!
En veninde har en weimaraner tæve, der lever og fungerer helt normalt på 3. år efter operation for mavedrejning, hun bliver dog stadig fodret 3 gange om dagen.
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 307
Kender et tilfælde hvor hund overlevede opsyning af maven i 1½ år og døde af andre ting (ældre hund).
For at maveindholdet ikke skal blive for tungt, får de mad to gange om dagen samt ro på derefter.
apr 2008
Ja, det er fygteligt, det er ikke mere end 6 måneder siden, at en af vores andre hunde døde af mavedrejning - det var en særdeles uhyggelig oplevelse!!!
Vores fornemmelse siger også, at den udløsende faktor, var at jeg kom hjem fra nattevagt om morgenen og hun blev ellevild af glæde og hoppede rundt ude i indkørslen - de havde lige spist 30 minutter forinden.
Da vi kom hjem fra nogle praktiske ting kl. 14, havde hun kastet op 5-6 gange, og var fuldstændig udspilet ...... og så var det afsted til dyrlægen, som vi lige var kommet hjem fra, efter at have hentet katten fra sterilisation..... katten ud af kassen - hunden i bilen og så afsted igen.
Vi håbede, at vi havde set "spøgelser" og det bare var den gamle oplevelse der fik os tl at være hysteriske.... men den var desværre god nok
Vi går ud fra at den nye drejning i går, skyldes at milten også var drejet og fuldstændigt udspilet.... da de fik drejet milten på plads i dag, blev den lynhurtigt normalstørrelse igen - og den var tydeligt forstørret da vi kom ind i går - så det har den nok været helt fra i mandags.
Tak for svar krydser fingre for at behandlingen holder.
apr 2008
Han blev tømt ud den aften hos den lokale dyrlæge, men så drejede maven igen næste morgen, og da vi nåede frem til Kbh. Dyrehospital stod han ikke til at redde.
Jeg havde dog bemærket, at han var lidt langsom i det, da vi gik op ad en meget lang trappe i naturen en times tid forinden. Måske skete det der? Det dukker hele tiden op, selvom det er 9 år siden.
Ved miltdrejningen blev jeg anbefalet af to andre dyrlæger til at tage direkte til Kbh. Dyrehosptial, hvis hunden skulle have en chance. Miltdrejning måske ikke så akut som mavedrejning?
apr 2008
Operation for mavedrejning - erfaringe