Operation af mavedrejning Operation af mavedrejning
Jeg har to dejlige Grand Danois-hvalpe på knapt 5 måneder. Racen er jo berygtet for de forfærdelige mavedrejninger, men nu er der håb. Mandag morgen fik jeg begge hunde opereret, så mavesækken er fikseret til bugen. Det vil sige at mavedrejningen er umulig. Det koster en lille krig, men gør mig så meget mere rolig - set i lyset af hvor mange store hunde der dør af denne lidelse.
Operationen er meget ny i Danmark, og min blev foretaget hos vestfynsdyrlægerne. Jeg ved ikke hvor mange der ellers foretager dette indgreb.
nov 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Hunde: 1 Emner: 408 Svar: 3.527
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 776
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
apr 2009
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
Ingen ved hvad årsagen til mavedrejning er, deriblandt om der er en arvelig faktor indblandet. At sy mavesækken sammen vil måske nok forhindre at sækken drejer, men vil ikke forhindre de ophobninger af gasser, som er det drejningen af mavesækken opstår af. Og man undgår derved ikke at skulle være påpasselig med sin hund.
Istedet for alle disse ret voldsomme præventive, operationelle indgreb, mener jeg at man istedet bør kigge i langt højere grad på årsager til mavedrejning.
Er det fodring, er det stress, er det arvelighed, andre aspekter?
Dét er den eneste måde at arbejde sig ud af problemet for de racer, der kan rammes af lidelsen.
apr 2009
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.230
ja self kan jeg godt forstå du får det gjort, tog selv akut til dyrlægen med en hund jeg troede havde mavedrejning, men gudskelov var det det ikke.. men jeg ville aldrig få lavet så stort et indgreb på forhånd, da jeg synes det er en form for overgreb imod dyrene hver gang men gør noget i sotuationen unødvendigt..
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Svar: 23
At tro, at man ved at sy mavesækken fast vil forhindre mavevending er efter min mening naivt. Det er stadig ikke klarlagt, hvad den egentlige årsag til mavedrejning er, og at indgrebet skulle have en præventiv virkning på en hvalp som er i rivende udvikling, er gået helt hen over hovedet på mig.
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.807
Jeg selv er også meget ræd for denne lidelse, har mistet en på bare sølle 2 år, men derfra og så få mine hunde opereret som 5 mrd.s hvalpe er efter min mening en smule sygt..
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
Så er helt enig med Mie, og har endda selv mistet en hund på 7 år til den sygdom.
okt 2004
Følger: 90 Følgere: 91 Hunde: 5 Emner: 147 Svar: 1.024
Ja for mig er det ret ubegribelig, hvorfor man skal sætte sin(e) hunde igennem sådan et stort indgreb!
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Hvorfor tage så drastisk et skridt på så unge hunde, som jo ikke burde være udsatte for nogle sygdomme overhovedet eftersom "Grand Danois mafiaen" ikke har været inde omkring den parring??
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.330
feb 2006
Vi GD ejere ved hvor stor risikoen er, så vi eller nej.. Taler for mig selv...
Gør alt hvad vi kan for, at undgå det..
feb 2006
Der er historier om at hævede madskåle forebygger mavedrejning og at mange små måltider forebygger mavedrejning, men det ved man jo ikke. Der er endda undersøgelser der tyder på det modsatte, hvad de hævede skåle omhandler.
Istedet for entydigt at fokusere på foder ifm. mavedrejning bør man i lige så høj grad eller højere grad kigge på miljø og stress. Samtidig bør der også være fokus på hvad hunden fodres med når der tales mavedrejning.
Jeg synes det er en farlig tendens at lade sig lulle i søvn af at hvis blot man fodrer 4 gange om dagen, så får hunden ikke mavedrejning.
nov 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 9
Flere her inde er meget forargede over at jeg underlægger min raske hund en sådan operation (en operation der faktisk er temmelig skånsom) men det er en smule for sent, når hunden - som flere her inde åbenbart har oplevet - er død.
Hvis dit barn er arveligt/genetisk disponeret for kræft, skal man så ikke - hvis det er muligt - gøre alt for at denne skrækkelige sygdom spreder sig... hmmmm. Det virker lidt som om janteloven har fat. Ja, det er en dyr operation og ja, det er ikke alle der har råd, men nej, det gør ikke ejeren til et dårligere menneske. Stop hykleriet!
Til de der skulle være interesseret, er prisen ca. 10.000,- pr hund - og nej, der er aldrig nogle garantier for livet. Kun vores kærlighed er vi selv herre - og dommer - over!
feb 2006
Ej nu må du sgu stoppe. At vi ikke automatisk klapper i vores små fede hænder fordi at jim Lyngvild taler, har virkelig ikke noget med jantelov at gøre!
Bare fordi du har råd, betyder altså ikke samtidig at det dermed gør dig til en ansvarlig hundeejer. I mine øjne gør det dig bare rig og dum.
Du betaler dig fra at springe over hvor gærdet er lavest, og operere på en rask hund.
Som flere fortæller dig, så fjerner du jo ikke risikoen for mavedrejning ved at sy sækken fast, for du kan ikke fjerne de årsager der er til at hunde får mavedrejning, når man ikke kender dem! Du kan ikke fjerne ophobning af gasser, du kan ikke være sikker på at sækken ikke kan dreje nok til at det vil tage livet af hunden.
Du sammenligner med et barn genetisk disponeret for kræft?
Det er jo for pokker ikke ved fastsyning af mavesække at vi kommer mavedrejning til livs! Det er via avl - ordentlig avl - samt gennemgribende undersøgelser i lidelsen. Men det er du jo ikke interesseret i at være en del af, så jeg forstår overhovedet ikke at du laver den sammenligning.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Det kan jo slet ikke sammenlignes????
Det ene er et barn og det andet er en hund??
nov 2009
feb 2006
feb 2006
At jeg har ondt i røven?
Over hvad? Over ikke at være enig med dig i det fornuftige i at lægge to hvalpe i narkose for at forebygge noget du ikke aner om de nogensinde ville blive ramt af? Over at du bruger 20.000 på en operation du ikke ved om vil være virkbar? Over at jeg ikke falder på halen fordi at den store Jim Lyngvild har fået en lys idé?
Kan du forklare mig hvorfor jeg skulle have ondt i røven?
Jeg har svært ved at gennemskue det egentlig....
nov 2009
Det er DIG der taler ned til mig, og omtaler mig som "Den store Jim" Meget mærkelig ordbrug. Desuden er det folk som dig, der gør, at ordentlige og kærlige hundeelskere - og dyrlæger - ikke orker denne side. DU ALENE VIDE! Få dig et liv og lad være med at bitche over at andre måske gør tingene anderledes end dig - du er jo syg!
Til alle jer andre. Mange tak for alle de konstruktive tanker for og imod - det er dem der får en hundeejer til at tænke positive og brugbare tanker.
feb 2006
Dig, der mener dig ramt af jantelov, fordi at en flok mennesker ikke kan se det gennemgribende fantastisk i din handling.
Så ja undskyld mig, men det er godt nok påfaldende at du er så hurtig til at føle dig ramt, folk er jo for pokker bare uenige i det konstruktive i at lade to hvalpe gennemgå en stor operation forebyggende for noget man ikke ved hvad de vil rammes af.
Men tak for de pæne ord. Hvis "folk som mig" kan være medvirkende til at handle til racens bedste istedet for at ty til voldsomme virkemidler, så er jeg såmænd fint tilfreds med det.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 776
feb 2006
Noget af det mest essentielle for at modvirke mavedrejning er en sund, elastisk mavesæk, med en stærk muskulatur. En mavesæk der er fastsyet til bugen vil ikke kunne have den naturlige sammentrækning, som er så vigtig og derfor siger min logik mig, at det ikke kan være optimalt for hunden. Ej heller for fordøjelsen, tænker jeg.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Om sådan en operation er relevant er ikke til at sige - så vidt jeg ved er det ikke noget man gør så meget i.
Det, man ved om operationen er, at den ikke altid er virksom, når hunden først en gang HAR haft en mavedrejning.
Så måske er det en falsk tryghed, man kan købe sig til?
Jeg er hverken for eller imod - jeg ved ikke noget om, hvad operationen indebærer.
Hvad jeg er ked af i denne tråd er det personlige aspekt, som kommer indover. Det burde være unødvendigt. Hvem Jim er jo fuldstændig irrelevant for temaet.
aug 2006
Cassius har fået en operation som ingen andre hunde har fået før ham, og man vidste ikke på forhånd, hvordan det ville ende ud. Det blev positivt - og det kan så bruges til andre hunde.
Det KAN jo tænkes, at man rent faktisk kan udvikle noget effektivt mod mavedrejning, når man nu ikke kan hitte årsagen til det. Og det er jo til alles bedste, skulle jeg mene.
Nogen bliver nødt til at gå foran ellers er der ingen udvikling.
feb 2006
Operationelle indgreb er lappeløsninger for måske at forbedre chancerne for den enkelte hunde. Men når man ikke kender årsagerne, kender man heller ikke de hunde der vil rammes. Skal det så være sådan at alle individer i de racer der rammes skal have en sådan operation som standard?
Det er jo en syg tanke! Og bestemt ikke nogen udvikling, i mine øjne.
aug 2006
Det gælder inden for menneskemedicin som for dyremedicin, at kan man ikke finde årsagen, så må man symptombehandle - og operativt indgreb, som jo altid er forebyggende i forhold til mavedrejning om så hunden før har haft det eller ej, er symptombehandling.
Jeg kender ikke nok til selve operationen til at vide, om jeg ville have lavet sådan en forebyggende operation, og heller ingen tvivl om, at det ville være en fejl, hvis man alene symptombehandlede uden at koncentrere sig om årsagen.
Men sådan er det jo ikke.
Hvis det er en syg tanke, så tror jeg du må se i øjnene, at meget store dele af vores sygehusvæsen baserer sig på syge tanker. OG redder liv.
aug 2006
Fuldstændig som det er op til den enkelte ejer om hunden skal have enhver anden behandling. Forebyggende eller ej.
Forebyggende sterilisation er jo et godt eksempel på, at man kirurgisk fjerner risikoen for kræft uden man på forhånd ved, om hunden vil blive syg eller ej - og hvor man heller ikke kender årsagen til at kræften udvikles.
feb 2006
Hvis man ikke fortsætter med at forske i mulige årsager, så finder man aldrig en løsning på problematikken og selvom man i mange år har forsøgt at finde en årsag er ikke ensbetydende med at der ikke sker udvikling på området, at der ikke stadig forskes.
Der ER da også sket udvikling. Bla. at man ikke længere mener at der skal fodres fra skåle hævet fra jorden. Bla. at man i USA ser en positiv tendens i at fodre hunde med råt, at fodre så mavesækken fyldes, så muskulaturen opretholdes, at probiotiske madvarer er positivt i forhold til mavedrejninger.
Så det er jo ikke fordi at forskningen har givet op. Men at lave præventive operative indgreb er i min verden at give op!
Jeg mener ikke at din sammenligning med menneskets sygehusvæsen har nogen relevans i denne sammenhæng, så det vil jeg ikke kommentere på.
feb 2006
Når en mavesæk er fastgjort til bugen må der logisk set være naturlige bevægelser som sækken ikke kan foretage og dermed vil der i mavedrejningsøjemed være problematikker, når det er så vigtigt i den sammenhæng for hunden at have og opretholde en stærk muskulatur i mavesækken.
aug 2006
Mie kender du til følgevirkninger, eller er det et gæt at der er nogen?
Der er SÅ mange tilstande, hvor man - sideløbende med at koncentrere sig om årsagen - kan forebygge ved et operativt indgreb. Jeg selv har en sygdom, hvor jeg på et tidspunkt sandsynligvis får fjernet hele tyktarmen på grund en teoretisk risiko for kræft. Det betyder jo ikke, at der ikke forskes videre i årsagen til både min grundsygdom og til kræften - og i forebyggelse af kræften på andre måder end kirurgisk.
Og sådan er vores system syet sammen i forhold til RIGTIG mange sygdomme.
feb 2006
Jeg ved intet om Jims hundehold, men det er jo heller ikke Jim vi/jeg diskuterer. Jeg diskuterer det rimelige i at udsætte hunde for en forebyggende behandling, der går ud på at sy mavesækken fast til bugen, i frygt for mavedrejning, når man samtidig ikke ved hvad det forårsages af og om operationen overhovedet er effektiv.
Som jeg skriver:
"Når en mavesæk er fastgjort til bugen må der <b>logisk set</b> være naturlige bevægelser som sækken ikke kan foretage og dermed vil der i mavedrejningsøjemed være problematikker, når det er så vigtigt i den sammenhæng for hunden at have og opretholde en stærk muskulatur i mavesækken."
Men hvad er der i ovenstående du mener er forkert?
Du skriver iøvrigt selv at "nogen bliver nødt til at gå foran ellers er der ingen udvikling."
I denne tråd er udvikling lig med forebyggende operationer og det er det jeg opponerer imod.
aug 2006
I mange år har man opereret kryptorchide hunde for at forebygge en teorietisk kræftrisiko.
Og det anses stadig for rigtig mange for det eneste logiske at gøre. Også selvom kræftrisikoen faktisk ikke er særlig stor, og at risikoen ved at fjerne stenen fra bughulen kan være større.
Om man vil det eller ej, så ER det altså en del af et behandlingsrepetoire.
Det, jeg egentlig reagerer på er, at du kalder det en syg tankegang.
Jeg synes på ingen måde det er en syg tankegang at tænke i at redde individer. Det er jo i sidste ende hver enkelt hundeejer, der sætter grænsen i samarbejde med dyrlægen.
feb 2006
Kunne vi ikke bare tale om det emnet omhandler?
Alle årsager der menes at være til mavedrejning er udefrakommende og derfor mener jeg slet ikke man kan sammenligne med sterilisation pga. kræftrisiko, fjernelse af sten i bughulen, osv.
Jamen jeg mener at det er en syg tankegang! Jeg synes at det er en syg idé at sy en mavesæk fast i bugen på en rask hund. Der er intet fysiologisk i forhold til mavedrejning, der retfærdiggør et indgreb. Jeg synes det er en farlig tendens, at reparere på noget der ikke er gået i stykker og som man ikke er sikker på nogensinde gør det.
Især i forhold til den risiko der rent faktisk er. Det er jo ikke fordi at der for min races vedkommende tilter hverken 50 eller 100 individer om året pga. mavedrejning. Det er faktisk ikke ret mange - men selvfølgelig er én for mange. Men med antallet taget i betragtning, og den sundhedsfølge jeg tror der er ved at sy sækken fast, så mener jeg det er en overreaktion der er til at tage at føle på.
aug 2006
Jeg synes ikke forebyggende operationer er syg tankegang - det kan redde liv.
Nogle gange er det mere hensigtmæssigt end andre og jeg har ikke forstand på, hvordan fastsyning af mavesæk foregår og hvad konsekvensen er.
Så vidt jeg kan se, er der heller ingen andre, der har noget konkret på det.
Fortsat god debat.
feb 2006
Jeg siger ikke at ALLE forebyggende operationer er forkert eller sygeligt. Hvordan læser du dog det ud af mine indlæg?
I forhold til emnet mavedrejning mener jeg det er sygt.
Der er en væsentlig forskel.
Og perspektivering er en ganske fin model at debattere ud fra, hvis perspektiveringen nemlig gjorde det den er tiltænkt - at perspektivere. Men dine sammenligninger er jo alle nogle hvor der er fysiologiske årsager til sygdomme, hvor risikoen kan minimeres/fjernes af et operativt indgreb. Det samme er jo ikke tilfældet ved mavedrejning, så sammenligningsgrundlaget er jo ikke-eksisterende.
nov 2009
Jeg har naturligvis ikke udsat mine hunde for unødig overlast. Det er mine små børn, og jeg vil dem det bedste. Derfor har jeg også ladet mine hunde kasterere. det ville (måske) være uetisk at avle videre på en hund, der i forvejen er opereret på sådan vis.
Ydermere har jeg fået operationen foretaget hos en af landets dygtigste dyrlæger, der naturligvis ikke ville have foretaget indgrebet, hvis der kunne være en risiko for at ventrikkel/muskulatur arbejde mod hinanden. Det ville jo være en direkte dødsdom.
Og nej, man ved ikke hvad der direkte forsager en ventrikkel-drejning, men rent fysiologisk er det meget banalt. Forestil dig et en plastikpose fyldt med vand. I denne pose er der en indgang og en udgang. Hvis posen bliver drejet, kan luften, eller vandet jo ikke komme hverken frem eller tilbage, men ved at fiksere posen til bugvæggen, kan dette ikke lade sig gøre. De gasser der så måtte forekomme i mavesækken, kommer jo bare ud som prutter eller bøvser - det er anatomi for 2 klasses elever.
Det er en gråzone man befinder sig i, men kvinder får jo også fjernet brysterne, hvis de er disponeret for brystkræft. Jeg havde aldrig troet at jeg ville komme til at elske et par dyr så meget som mine hvalpe, så jeg vil gøre ALT for at de ikke kommer i situationer hvor der kan tilstøde dem unødig overlast - som f.eks. en ventrikkeldrejning.
feb 2006
Det er ikke selve operationens udførelse eller risikoen heraf jeg bekymrer mig om, det er indgrebets art jeg opponerer imod, da jeg anser det for unødvendigt og et skråplan.
Hvem er din lille lektion ud i sådan-foregår-en-mavedrejning tiltænkt?
Årsagerne til og hvordan en mavedrejning fysiologisk sker har vel ikke meget med hinanden at gøre?
Du skriver iøvrigt at efter et ingreb kan sækken ikke dreje, men andre i tråden fortæller dig jo det modsatte? Har det ingen effekt på dig at nogle altså har erfaring med en fastsyet sæk, der stadig drejer?
Iøvrigt er gasserne altså ikke bare harmløse, der udmunder sig i en prut eller en bøvs. Hundene bliver virkelig syge af dem, også selvom sækken ikke når at dreje.
Jeg kan sagtens anerkende at du vil dine hunde det bedste, hvad jeg anfægter er at du, ny hundeejer på 3. måned, tror at du kan belære folk med langt mere erfaring ud i emnet (og nej, jeg mener ikke mig selv, der deltager langt mere erfarne folk i tråden her) og så bliver fornærmet når man tillader sig at være uenig i din disposition. Det er tydeligt at du har læst en masse og har hørt efter hvad dyrlægen har fortalt dig, men indimellem så kan man bare ikke hamle op med erfaring.
nov 2009
apr 2009
Jeg forstår godt du gør det af kærlighed til dine hunde, hvis jeg vidste det havde en effekt gjorde jeg gerne det samme.. Jeg skal slet ikke udtale mig om årsager osv, det ved Mie meget mere om end jeg, men jeg undre mig meget over hvorfor du har valgt dette?
Operation af mavedrejning