1.656 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 62 Svar

Frustreret og vred på mig selv Frustreret og vred på mig selv

Ja jeg risikere nok at få negativ respons på denne tråd, men jeg har brug for at lufte mine tanker, til andre hundeejere, og forhåbentlig vil der være nogle af jer der alligevel finder en smule forståelse. Det er svært at forklare de tanker jeg har, men jeg vil prøve så godt jeg kan.

For snart et år siden kom Pixie ind i mit liv, hun er min første hund jeg selv har haft, og jeg har ikke et sekund været i tvivl om ,at jeg vil gøre alt for min hund.
Jeg har altid rystet på hovedet af de folk der valgte at omplacere deres hund kort efter de havde anskaffet sig den, da jeg mener man burde tage konsekvenserne af sine handlinger.

Vi startede hurtigt til hvalpemotivation efter jeg fik hende, og jeg havde aldrig forestillet mig, hvor bidt af hundetræning jeg ville blive.
Jeg brænder virkelig for det, og melder os til så meget træning som muligt, jeg elsker de trænere vi har og jeg glæder mig altid til vi skal til træning.
Her kommer "problemet" så. Det er tydeligt at det i højere grad er mig, der er vild med træningen, jeg føler jeg får sværere og sværere ved at holde kontakten med Pixie under træning. På hvalpemotivationsholde og på undhundeholdet var hun virkelig dygtig til at arbejde sammen med mig på trods af hendes race og jeg var altid stolt og glad når vi kom hjem fra træning.

Nu er vi kommet på nogle andre hold, her er der flere med brugshunderacer, man kan bestemt se forskellen på hvor ville deres hunde er til at samarbejde og hvor (lidt) villig Pixie er i forhold til dem. Jeg kommer ikke længere hjem med følelsen af at være stolt og glad, jeg kommer nok til at fokusere for meget på de negative ting, når hun ikke kan/vil lave øvelserne. Min egen passion for træning daler, og jeg er i tvivl om vi overhovedet skal fortsætte.
Tænk at jeg overhovedet kan finde på at føle at hun ikke kan give mig nok til træning og ikke har det samme drive som jeg, jeg er forfærdelig vred på mig selv og føler mig som en luset person!

Jeg savner så meget en arbejdsvilje og et drive i hende, som jeg ser i andre racer, men jeg ved også at hun ikke har de samme egenskaber som disse. Jeg har allerede sat mig fast på at min næste hund skal være en Border Collie eller en Schæfer, racer jeg er meget tiltrukket af primært grundet det jeg savner i min egen hund.

Omplacering har jeg ikke for alvor overvejet, men tanken har strejfet mig, og jeg har det så skidt med mig selv, fordi jeg kan finde på at tænke sådan.

Det er bare svært med alle de tanker der flyver rundt i hovedet på mig, hver gang vi kommer hjem fra træning. Jeg elsker Pixie, og hun betyder utrolig meget for mig, hun gør min hverdag meget sjovere med alle hendes skøre påfund og hun gør mig glad og får mig til at grine.

Jeg har lyst til at banke mig selv i hovedet, og jeg føler mig som en afskyelig person, jeg ville bare ønske at jeg havde overvejet hvilken race der virkelig passer til mig, inden jeg købte hund..

Hvad jeg vil med denne tråd, ved jeg knap nok selv, jeg havde bare brug for at få lidt luft for tankerne. Nu håber jeg ikke det blev alt for rodet og uforståeligt..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frustreret og vred på mig selv
  • #1   22. mar 2011 Jeg kan til fulde forstå dig. Nu har jeg selv skiftet fra tæppetisser til border collie – har dog stadig tæppetisseren. Jeg ved hvordan det er at blive komplet bidt af træningen – tro mig smiley

Hvis du ikke kan have to hunde og du samtidig er fast besluttet på at gøre mere ved træningen, så ser jeg intet forkert i at omplacere din hund til fordel for en ny og anden race. For mig definerer det jeg laver med mine hunde i høj grad vores forhold og det er alfa og omega at vi har det sjovt sammen – og at hunden nyder træningen.

• #2   22. mar 2011 Kan se hun er fra 2010..Måske hun er i lømmelalderen og derfor overhovedet ikke gider det du gider... Det har de fleste af os vist oplevet... Og så er der bare nogle hunde der ikke rigtig gider det der med træning i længden.. Min synes også det er meget sjovt, men alt med måde.. For meget af det, så gider han ikke og så lukker han bare af og vil slet ikke gøre det jeg beder ham om.... Og da han var i lømmelalderen kunne vi ligeså godt bare lade være med at træne...

Men kender godt det med at man fokuserer på det negative.... Man bliver frustreret når hunden ikke vil det den plejer eller som man selv vil.. men gør dig selv den tjeneste og fokusér på de ting/øvelser hun rent faktisk gør godt istedet for på dem hun gør dårligt.. Så får du det meget bedre med træningen og hunden vil også mærke på dig at du har det godt med det... Hun kan garanteret også mærke hvis du er sur/frustreret og så bliver det hele bare endnu sværere....

• #3   22. mar 2011 for mig lyder det som om at du også har brug for en brugshund.

har du tænkt tanken om at have to hunde?
    så pixie kan blive ved dig, og være din hyggehund, og du dermed også har en brugshund du kan træne med?

• #4   22. mar 2011 Ro på nu. Det er jo en lillle fransk du har fået dig der, og den må du ikke sammenligne med brugshundene, når det kommer til træningen.
    I stedet for at blive furtreret ( det kan din hund også mærke med det samme ) og i virkeligheden få ødelagt jeres træning, så gå et skridt tilbage i træningen og træn på det stadie, hvor du ved hunden fungerer.
    Lad vær med at forcerer noget i træningen, så du ender med at blive modløs.
    Lad vær med at tag hjem fra træningen, med en følese af at du og din hund ikke dur til det.
    Selvfølgelig gør I det- det er baare dig der forlanger for meget aaf din hund..........Derfor mister du også kontakten med den og den opgiver da den ikke kan leve op til de krav du stiller til den.
    Tag det med ro. I skal nok nå det I nu gerne vil.

• #5   22. mar 2011 Det var pokkers som tastaturet driller idag........

• #6   22. mar 2011 Hvad træner du med hende? Kan jo være du skal skifte til en anden form for træning med hende.
    Hun Kan jo være i lømmelalderen stadig så det ikke ryger så hurtig ind for tiden. Men ja hvad med to hunde?

• #7   22. mar 2011 Jeg kan et eller andet sted godt kende lidt af problematikken.

Havde en hanhund på et tdspunkt, der var suuuuperdygtig til træning, men den sidste prøve op til holdet uden snor, der pjattede han konsekvent og bestod ikke.. vi prøvede flere gange. Og så havde jeg pludselig en hund, der ikke gad at træne, for nu var det kun kedelige gentagelser. Jeg stoppede med træningsholdene, fordi hunden ikke gad... og så gider jeg ikke betale penge for at stå med en vrangvillig vaps.
    Det ændrede jo ikke på at han i det daglige var ekstremt lydhør, velopdragen og bare en perfekt hund... han var bare ik en træningspladshund, og det måtte jeg så respektere.

• #9   22. mar 2011 Jeg tror også sagtens det kan skyldes noget hormonelt, når hun ikke er ældre.

Måske skal du skrue lidt ned for ambitionerne og bare hygge jer med det. Lad være med at forvente for meget - hvis det går bedre end dine forventninger, er det bare super. Og hvis det går som du forventer, så kan du jo ikke blive skuffet.

Træner du noget markant andet end du gjorde førhen? Hvis du gør, synes hun måske slet ikke den form for træning er sjov?

Og så tror jeg du skal have i baghovedet, at hun af natur ikke er så opmærksom på sin fører som brugshunderacer er. Du kan ikke rigtig sammenligne dem, tror jeg smiley

• #10   22. mar 2011 Nå Lea A skrev det samme, mens jeg var ved at skrive. Typisk smiley

• #11   22. mar 2011 Ja, det er ikke altid, at hunden lever op til ens forventninger mht lydighed.

Jeg kan også ind imellem blive frustreret til lydighedstræning. Vi går på elitehold, men i forhold til den Border Collie, som går på holdet, så er der ikke meget "elite" over Dina, selvom hun faktisk er meget lydig....af en gårdhund, at være smiley

men man kan så vende den om, og sige, at Borderen nok ikke tilhører "eliten" når det kommer til musefangst.

Hver race har sine fordele og ulemper, men vi elsker jo hver især vores egen vovse på godt og ondt.

• #12   22. mar 2011 Hvor det dog letter med noget forståelse, jeg synes simpelthen det er en forfærdelig situation, jeg har det virkelig skidt med mig selv, fordi jeg føler på denne måde.
    Jeg har mange gange overvejet at have to hunde på samme tid, jeg er nok bare bange for om jeg har tiden til begge hunde. Samtidig vil jeg ikke kunne få mig selv til at omplacere til nogle personer jeg ikke kende, de kender jo ikke Pixie, de ved ikke hvorfor hun gør hvad hvornår, hvis i forsåt hvad jeg mere. Jeg kender hende og ved hvad hun kan lide og ikke kan lide, det ville helt fremmede jo ikke ane noget om.

Jeg har også tænkt på at det kan have noget med alderen at gøre, hun er omkring et år, og har aldrig været besværlig tidligere, måske det bare komme nu.

Min træner kan tydeligt mærke min frustration, og hun forsøger at hjælpe mig så godt hun kan, vi har fået et rigig godt forhold til hinanden, jeg skal ud og se hendes hunde arbejde i weekenden, og hun bliver måske min kommende opdrætter. Jeg har tænkt på at tage en snak med hende om det også, men jeg er så bange for at folk ikke forstår mig og tænker at jeg er en skide dårlig hundeejer.

Jeg ved godt hun er en fransk og man ikke kan sammenligne hende med brugshundene, men det er så svært ikke at føle et stik af jalousi, når jeg ser disse hundes iver efter at arbejde med deres fører, hvor jeg ville ønske jeg også havde en hund jeg kunne træne med på denne måde.

Det er sikkert helt rigtigt at jeg er begyndt at stille for høje krav, det er bare så svært andet når jeg selv så gerne vil..

• #13   22. mar 2011 Hvad med at holde en pause?
    Det kan udemærket være at din hund er løbet sur i det, måske osse hvis hun kan fornemme at hun ikke lever op til hvad du egentligt forventer... og så er det kun et skråplan derfra.

• #14   22. mar 2011 Selvfølgelig elsker jeg hende, ingen tvivl om det, hun er min følgesvend næsten overalt når jeg ikke er på arbejde.

Lige nu er vi på 3 forskellige hold: kørekort til hund, klikkertræning og vi er lige startet på rally. Jeg ved ikke hvad vi ellers skulle finde på af træning. Jeg havde selv tænkt at agility kunne være rigtig sjovt, men jeg er bange for hun ikke er lydig nok til dette.

• #15   22. mar 2011 Måske er hun kørt død i det, jeg er ikke helt sikker på det for hun vil på nogle tidspunkter, men koncentrationen er hurtigt væk igen. Det er nok også mig selv der hader tanken om at stoppe til træning, jeg har slet ikke lyst til at undvære det, Det er min eneste hobby når jeg får fri fra skole og jeg bruger 3 timer om ugen på holdtræning, det vil være rigtig svært for mig at undvære det.

• #16   22. mar 2011 Hvad var det der fik dig til at få en fransk bulldog?

Tænker at der må jo have været nogle egenskaber ved den race som du følte for og som du måske har glemt nu, hvor du fokuserer på træning i stedet for.

Jeg har selv haft en skøn boxer, der elskede at bruge sig selv og vi nød det begge, men har nu franske bulldogs og elsker deres finurligheder:-)

• #18   22. mar 2011 Jeg kender det alt for godt... Min hund er en meget selvstændig race og kan såmænd sagtens træne og lære, men det er bare ikke altid han lige gider når jeg gider... Og ja man bliver voldsomt misundelig når alle de andre på holder bare er meget bedre... Men man må jo prøve at få tingene til at fungerer med den race man nu egang har.... Og hvis ikke den er så meget til alm lydighedstræning så må man prøve noget andet jo som den så er helt vild med.. man må prøve sig lidt frem og så kan man en gang imellem tage noget alm lydighed op igen og vupti så er de bare super dygtige fordi de har fået en pause fra det smiley

Men du er ikke den eneste om at være frustreret... det hører sig vist nok bare med når man er hundeejer.. Men som du selv er inde på så er der jo bare så mange flere glæder ved det.. Man må tage det søde med det sure smiley

• #19   22. mar 2011 Man kan sagtens gå med en forestilling om hvordan det er at have hund og hvor sjovt det er at træne osv - og så bliver man bare komplet overrumplet når man begynder i virkeligheden. Altså pludselig bliver man helt grebet af det og man skal faktisk passe på ikke at træne sin hund helt i stykker. Det må være enormt frustrerende at have ambitioner og lyst til træning - og så ikke have den helt rette hund til det.
    Jeg kan bare Så godt forstå dig - det er derfor jeg har fået en BC som min anden hund.

• #20   22. mar 2011 Har hun været i løbetid? de kan blive vældig umotiverede og lalleglade når de er det gggg

Vores schæfer tæve er i løbetid lige nu og vi har simpelthen droppet at gå spor med hende.... vi ved hun kan, men lige pt er det meget mere hyggeligt at kigge blomster, pipfugle og landskaber når sporet skal gåes ggggggg

• #21   22. mar 2011 Jeg valgte FB fordi den passede godt ind i mit liv, den er lille og nem at have med, samtidig er det en robust hund, det kan jeg godt lide, jeg er ikke selv til chi's og poms, så ville gerne have en mere solid hund, der stadig ikke var for stor. Men på det tidspunkt kunne jeg ikke vide hvor pokkers bidt af træning jeg ville blive, for i den sammenhæng er den fransk ikke jo ikke den optimale løsning.

Vi træner en hel masse derhjemme, hvorfor det også frustrere mig utrolig meget at hun kan derhjemme, og selvom vi går et skridt tilbage i samme øvelse når vi kommer på træningspladsen vil hun det slet ikke.

Det er bare så frustrerende, øv ..

• #23   22. mar 2011 Jeg holdt pause med Goofy i 6mdr da han var kørt død og han blev super glad for at komme igang igen. Måske laver i for meget til hun kan "overskue" det for tiden. Måske nøjes med rally eller en af de andre for en perrioede. Ellere dog dancing, det er ret sjovt, min gamle Fumbo elskede det.

• #24   22. mar 2011 Hvor er det lettende at blive forstået af en der selv har været der. Der er så mange som kigger mærkeligt på mig når jeg fortæller hvordan jeg har det, de forstår ganske enkelt ikke at man kan have så stor passion for træningen.

Nej det er ved at være nogle måneder siden hun var i løb sidst, så vil ikke tro det er det der spiller ind.

Det skal lige tilføjes, på de to hold vi går på om lørdagen, går vi den ene time med min mor og hendes hund, på det hold er det ekstremt svært, nærmest umuligt at få kontakt med hende, for slet ikke at tale om at holde kontakten når den så endelig er der. Hun er så fokuseret på min mor og hendes hund, skal hele tiden holde øje med dem, se hvor de er og hvad de laver, i lørdags satte hun sig bare og pev i retningen af dem, man bliver så frustreret.

• #25   22. mar 2011 Jeg syntes måske det kan lyde som om du træner for meget med hende.
    Du skal også tænke på hendes alder.

Min første hund gik jeg også til rigtig meget til og det endste med at hun blev overtrænet og det ødelagde det hele og hun mistede alt lysten, hun elskede ellers at arbejde. Så vi skar ned og fik det sjovere igen og glæden tilbage i træningen.

Og så det med at det fungere hjemme men ikke på pladsen det er helt naturligt og især i den alder.
    Hun skal også lige vende sig til de andre hunde og føle sig tryk.
    Det kan måske være en ide at træne mere uden for hjemmet.

• #26   22. mar 2011 Natalie - dét du skriver om, at hun kan en øvelse derhjemme, men ikke på træningspladsen, tror jeg rigtig mange oplever.
    Der er jo mange forstyrrende faktorer, der spiller ind på en træningsplads.
    min Dina er feks meget nervøst anlagt, så hvis én af de andre hunde gøer, eller der er et byggeri (med tilhørende larm) i gang i nærheden, så ødelægger det vores træning, og hun bliver ukoncentreret.
    Der hjemme, kan hun alle øvelser til UG, for der er hun jo på kendt område.

Hun havde faktisk også en periode som 1-årig, hvor hun hellere ville snuse rundt, end træne lydighed. vi holdt et par måneders pause, og gik i gang igen, og så gik det meget bedre.

• #28   22. mar 2011 Det kan godt være vi træner for meget, og burde skære ned på det, det er bare så ærgeligt, når man må opgive noget man elsker at lave, men jeg ved også at det kan være det bedste for hende..
    Hvis det skulle ende med omplacering, ville det kun være hvis min bror ville tage hende, andet vil jeg ikke have samvittighed til.

• #29   22. mar 2011 Tak for de mange gode råd, det er virkelig dejligt at føle en form for forståelse fra jer.
    Men øv hvor er det en træls situation..

• #30   22. mar 2011 Jeg kan godt følge dig, hundrede procent.:)
    Du har lige pluseligt fået øjne op for en sport du ik troede der tiltalte dig. Men nu kan den hund du har ikke leve op til det du stræber efter og det er logisk nok hvis det er på et niveau hvor brugshundene er utrolige.:)

Jeg har aldrig kunne se det frygtelige i at omplacere sin hund, hellere det end aflivning. Hvis du kan finde en god og kærlig familie til den hvor DU ved den vil trives, så mener jeg du har gjort dit. Du skal ikk have det dårligt over din hund og hvis den ikke lever op til de forventninger du har er det også synd for hunden.
    Men det bedste var hvis du kunne have to og få en af de to racer du har kig på, begge racer er gode brugshunde, hvor du kunne komme til konkurrencer og opnå en masse med den, og så ha den anden som en hyggehund og komme hjem til, få man kan høre du elsker den overalt på jorden og tror den sidste ide var passende til jer.:)

• #31   22. mar 2011 Hvad med som de andre siger, noget andet træning.. Når nu du gerne vil gå til noget med hende... Så prøv noget helt andet... Det er nyt for hende og dermed måske også mere spændende.. og når det så bliver kedeligt kan i gå tilbage til det gamle igen... Prøv at skifte lidt i de forskellige træningsformer...

• #32   22. mar 2011 Jeg ville prøve at se hvor langt jeg kunne komme med "verdens mest besværlige hund til træning", se de sejre det kunne give i forhold til din hund,hendes evner og personlighed være betydelig mere glad for hvad hun kan opnå.

Jeg kan godt følge dig i at det er fedt, når hunden gør som man gerne vil, men hvis den altid gør det, hvor er udfordringen så?

Kig kun på din egen hund, hjælp hende frem, nyd det og se hvor langt hun kan komme..
    Det kunne jo være at du er en bedre træner end dem du kigger efter. En med en hund der er en større udfordring end så mange andre træneres hunde.

• #33   22. mar 2011 Jeg kan godt forstå det er træls at skulle skære ned.
    Men du kan trænere mere senere igen.
    Og du vil nok få mere glæde af de ting i så træner.
    Du skal tænke meget over hendes alder.
    Når hun bliver mere færdig i sit hoved er der også større chance for at hun kan fokucere på træningen.
    Og måske det skal være det hold du går på sammen med din mor at du skal droppe.
    Det er også meget for din hund med 2 træninger samme dag.
    Du kan godt tage afsted og så lave samarbejds øvelser med hende og lege og hygge med hende, så hun også får en super hyggelig stund af at være på trænings pladsen.

Men jeg forstår dig godt, og det vil da være fint hvis din bror kan tage hende.
    Men tænk det rigtig godt igennem og vær sikker på hvad det er du vil, vil mene en brugshund også kræver lidt noget andet i hverdagen end en fransk.

• #34   22. mar 2011 Nå ja, nu hvor det er en fransk kan det tænkes du skal træne på en lidt anden måde end dem med brugshunde.
    Det er ikke alle racer der kan trænes på samme måde.

• #35   22. mar 2011 Nathalie med snorkfrøkenen : ): Jeg har lige sendt dig en pb :o)

• #36   22. mar 2011 Thøger:
    "Jeg kan godt følge dig i at det er fedt, når hunden gør som man gerne vil, men hvis den altid gør det, hvor er udfordringen så?"

Jeg kan dælme godt love dig, at der er udfordringer selvom man har en aktiv og intelligent brugshund! Det er sgu lige før der er fflere udfordringer end med en mere selvstændig race!!

• #38   22. mar 2011 Pernille: du forstår lige hvordan jeg har det! Jeg har ikke haft noget specielt at gå op i siden jeg stoppede til ridning, hvilket er mange år siden, og det er virkelig super fedt endelig at have noget man elsker at bruge sin tid på igen.

Jeg ved godt jeg ikke kan sammenligne hende med en brugshund, og det gør jeg bestemt heller ikke, hun kan lærer mange ting og jeg synes hun er dygtig, man behøver ikke sammenligne dem fordi man føler et stik af jalousi, når man ser en hund, der har nogle kvaliteter man virkelig savner i sin egen hund.
    Omplacering ville være rigtig svært for mig, og jeg ville have det utroligt dårligt med det, de eneste jeg næsten ville turde betro hende til er mine forældre eller min bror, jeg bryder mig ikke om tanken om at hun ikke får hvad jeg mener hun skal have, men det ved jeg de ville kunne give hende.

Hvis vi skulle starte på noget andet træning end hvad vi går til ved jeg ikke hvad det skulle være? Som tidligere nævnt har jeg tænkt i agility, men vores indkald er langt fra på plads.

• #39   22. mar 2011 Undskyld Siri. (og alle andre med "verdens mest besværlige hund til træning")

Læs igen, med din egen hund i tankerne.

• #40   22. mar 2011 Måske agility kan gøre indkaldet bedre? Og så bare bruge det som for sjov træning istedet for konkurrence... Vores indkald er bestemt heller ikke det bedste, men hunden elsker agility så vi går til det en gang imellem alligevel... Men bare ikke som konkurrence...

• #42   22. mar 2011 ~ Maria og Balto ~: Jeg har forslået hende sådan en som skønne Audi ;o)

• #43   22. mar 2011 Nathalie, rally er rigtig godt, det kan jeg se i er begyndt til, det syntes jeg du skal forsætte til og det er jeg sikker på din fb vil kunne blive rigtig dygtig til. Og der er så mange forskellige øvelser og sværhedsgraden stiger jo i takt med i bliver bedre.
    Så det vil jeg tro i begge kan blive glade for.

Men som jeg tidligere skrev vend tingene godt i hovedet og så beslut hvad du gerne vil.
    Men syntes du måske skal give din lille pige en chance for hun er lige i en besværgelig alder.
    Måske det vil være en ide at tale med andre med racen om hvad de gør i træning, om der er nogle gode fif.

• #44   22. mar 2011 Skift hund - du brænder for træningen, det gør hunden ikke. Det bliver aldrig rigtigt godt imellem jer, så du kan ligeså godt se i øjnene at hun og dig nok ville blive gladere hver for sig ..

En fransk bulldog er ikke en hund, der egner sig til træning på det plan, som du lyder som om du gerne vil have det skal foregå på.

• #45   22. mar 2011 Syntes det er fedt du har fundet en hobby du rigtig godt kan li.:) Du virker som en der rigtig godt kan li konkurencen så det er logisk at du ser på din hund og ved at den aldrig kan opnå lige det du ønsker, men husk det er ikk ensbetydene en anden race ikke kan give dig det du søger, når du har tænkt over omplacering og har besluttet kan man kun acceptere det og finde en løsning så både din og hund og dig kan have det godt.;) Jeg har selv en Schæfertæve men derfor kunne jeg ikk undvære Mille som bare er en hygge hund.:P
    Har du mulighed for en mere?.:)

• #46   22. mar 2011 Jeg har ikke læst tråden, men kan komme med min egen erfaring.
    Vi har en siberian husky, som heller ikke ligefrem er kendt for sin træningsvillighed. Lúa er dog ikke som racen normalt er. Når hun lige falder til ro efter mødet med de andre hunde på træningspladsen, så arbejder hun faktisk ret godt med mig. Det er dog et stort arbejde at holde hendes fokus på mig, fordi alle instinkter er fremme på pladsen.

Når jeg så kigger på collierne og deres ejere, så kan jeg godt blive lidt skuffet over min hund. Collierne gør jo alt hvad de kan for at please ejeren - de tager selv initiativ til øvelser. Lúa skal virkelig opmuntres til øvelserne. MEN... det er jo forbudt at sammenligne de forskelige racer. Min hund er rigtig dygtig af sin race at være, og så pyt da med at hun er en udfordring at træne med. Til gengæld kan hun jo trække en slæde og løbe hurtigere end vinden - det kan collierne ikke smiley

Husk at træningen skal være spændende for hunden. Hav de lækreste guffer med og find de hold hun bedst synes om. Rally-O er sjovt for hunden, fordi øvelserne aldrig er de samme og samme.
    Træn kun mens hunden synes det er sjovt.

Hvis det er lømmelalderen der driller, så hold en pause og prøv igen om nogle måneder. Her svinger træningslysten også. Om sommeren ligger hun helt stille pga. varmen, men her i foråret er hun helt vild for at træne.

Held og lykke smiley

• #47   22. mar 2011 Man lever kun en gang - følg din drøm.

Find en god familie til din hund - eller overvej 2 hunde.

Det er måske 10 år du skal gå med dine frustrationer før du kan få drømmehunden/en hund der brænder for at arbejde for dig....

• #48   22. mar 2011 Aino: jeg vil lige kigge på det når jeg kommer hjem fra arbejde smiley

Vi træner i DKK og har ikke trænet i andre klubber, jeg er også rigtig godt tilfreds med alle de trænere jeg selv har haft.

Men ja, selvom jeg helt sikkert vil savne det enormt, kan det være vi skal skære en af træningstimerne fra i nogle måneder og se om det bliver bedre, eller om det er alderen der driller. En af mine trænere sagde at hun helst skulle være omkring de 18 måneder før hun kunne starte til agility, ellers er det også noget jeg rigtig gerne selv vil prøve.

Som tingene ser ud lige nu er det ikke en mulighed for mig at have to hunde, så skulle der gå nogle år, nok omkring 3-4 år før det kunne lade sig gøre, det er også lang tid at vente når det er noget man virkelig brænder for. Men jeg kan bare heller ikke få mig selv til at omplacere hende, og hvad vil folk så ikke tænke og sige om mig..

Selvfølgelig kigger jeg på hendes gode sider også, men hun er jo ikke så stærk netop på de punkter som jeg brænder for og gerne vil noget mere på.

Jeg kender ingen der har en hund jeg kan låne, faktisk er der ingen af dem jeg kender, der brænder for træning som jeg gør, selvfølgelig er der nogle af dem på de hold vi går på, men dem kender jeg ikke personligt, så det er ikke en mulighed.

• #50   22. mar 2011 Jeg kan sagtens forstå dig.

Hvis man vidste alt inden man fik hund, - i det hele taget inden man startede med noget, ville der jo ikke være noget, som hedder erfaring.

Du er blevet klogere på dig selv, - dét du ønsker ud af en hund og træningen med den.

Og selvfølgelig sammenligner man da sin hund med andre hunde, - sin indsats til træning med, hvad andre gør.
    Og ambitioner har det jo nogle gange med at vokse.

En fransk bulldog kommer aldrig op på siden af, hvad en træningsglad schæfer eller border collie kan præstere, og jeg synes, det er fair nok, hvis man når til den erkendelse. Vores racer er og bliver forskellige.

Arbejdsracerne ville jo ikke være arbejdsracer, hvis ikke de havde nogle fordele i den retning.

Kan også godt forstå, at du trænger til at få vendt den i hovedet og her på HG.

Du har jo i bund og grund 3 muligheder:

1) Accepter og lev med, at du aldrig vil kunne nå særligt langt med en fransk bulldog rent træningsmæssigt, og vær glad for det, du har med din hund.

2) Behold din franske bulldog og anskaf dig yderligere en hund, som kan tilgodese den anden side af dig, - dit behov for og din lyst til at træne med en god træningshund.

3) Find et godt hjem til din franske bulldog og anskaf dig så din træningshund.

Det kan godt være, at mange synes, det er forfærdeligt at omplacere en hund. Det synes jeg ikke nødvendigvis.

Jeg har selv haft 3 omplaceringshunde, og vil vove den påstand, at de havde et godt liv hos mig.

• #52   22. mar 2011 Jeg har selv stået i en lignende situation.. Min første hund, en blanding var heller ikke lige det jeg kunne bruge til så meget træning, som jeg havde lyst til.. Jeg anskaffede mig en schæfer, og havde dermed to. Efterhånden som træningen gik fremad med schæferen, blev jeg mere og mere bidt af det, og fik ondt af den anden, som altid sad hjemme.. Så det endte med at jeg fandt min første hund et nyt hjem..

• #53   22. mar 2011 Pia: jeg har tænkt på at tage en snak med min bror om han måske kan hjælpe mig, men han har allerede selv en fb og så er jeg bange for at jeg ikke vil kunne retfærdiggøre, hvis jeg går af med min første hund, for så at gå ud og anskaffe mig en anden, folk omkring mig har virkelig svært ved at se det fra min side.
    Jeg ville have det så skidt hvis jeg aldrig skulle se hende igen og vide hvordan hun havde det, det tror jeg næsten er udelukket, ellers skal jeg have tænkt det meget mere igennem først, selvom jeg ikke ser det som en mulighed lige nu.

Lise: ja det er også de muligheder jeg selv er kommet frem til, og jeg kan ikke finde ud af hvad der er det rigtige at gøre. Jeg er så bange for at folk ser skævt til mig og jeg forstår hvis folk tænker "hvad har hun gang i", men de forstår heller ikke situationen.

Cocio: Jeg føler jeg står i samme situation nu som du også har været i.

Tak hvor er i søde, og hvor er det rart at føle sig forstået af andre hundefolk..

• #54   22. mar 2011 Du beskriver nøjagtig den problematik, jeg stod med overfor min første Weimaraner (Agge, den langhårede)
    Jeg kunne have trukket al hår ud af hovedet, i ren fustration!

Jeg tror ikke på din hund ændrer på sit drive, desværre!

Jeg købte en korthåret Weim. istedet -og hér blev alle forventninger opfyldt!

Så status her i hytten er en korthåret, det er fedt at træne med og en langhåret der udelukkende er hyggehund, det funker!
    Mit råd er helt klart -hvis du har mulighed for endnu en hund, så anskaf dig det du har brug for -og brug den anden som sofakartoffel! ♥

P.S, vedr. Schæfer, så se dig grundigt for eller overvej en Malle istedet -deres sundhedsstatus overgår schæferens med mange længder, og det er lige så fustrerende at have en syg hund, som en uden drifter! smiley

Held og lykke, hvad enten du finder på! *s*

• #55   22. mar 2011 Nathalie

Lad være med at tænk på, hvordan andre mennesker vil tænke, for de, som synes, du skal gøre helt, som du vil, og som synes det evt. er i orden, hvis du finder et godt hjem til hunden, dem vil du som regel ikke se i sådan en tråd som denne.

Dem, der derimod synes du vil være det ondeste menneske, vil du sikkert høre en masse fra, for det at du tager det op til debat, vil jo provokere dem.

Derfor vil du nemt få den opfattelse, at "de fleste" vil synes du gør noget forkert.

Og vi mennesker er jo som bekendt forskellige, og du vil altid møde folk, som er for eller imod.

Du skal ikke leve dit liv for at please andre. Og at finde et godt hjem til en hund, kan jeg ikke se noget galt i. Du lever jo stadig op til dit ansvar og giver den et godt hjem, hvis det er det, du vælger.

Omvendt - en hund kan sagtens føle vores utilfredshed med dem. Og er det ikke synd for en hund, hvis man går og synes knap så godt om den? Hvis den kan mærke, at den ikke lever op til vores drømme?

Så hellere lad den komme ud til nogen, som har den som den absolutte drømmehund.

Og alle har i bund og grund hund for deres egen skyld - ikke for hundens, - husk det!

• #56   22. mar 2011 Jeg tænker lidt at hvis du nu vælger at omplacere, kunne du så ikke lave en kontrakt på en eller anden måde hvor der står noget med at du skal høre fra ny ejer og den skal tilbage til dig, evt, hvis de af en grund ikke kan beholde osv.

• #57   22. mar 2011 Hvis det kunne lade sig gøre, ville jeg helt sikkert også beholde hende og så få mig en super træningsmakker i en anden hund, men det er bare ikke nemt at finde en lejlighed hvor det er muligt at have to hunde, og der er også andre situationer, hvor det vil være meget besværlig, hvis jeg står med to hunde fremfor en enkelt.

Men det er en utrolig svær situation og jeg føler mig som en fæl person og har det rigtig skidt med det smiley

Lise: du har fuldstændig ret, man skal ikke leve efter andres meninger om en, det er godt nok bare ikke let at tage stilling til, jeg elsker jo den lille hund på trods af alt. Men du har ret i alt du skriver, hunden er bestemt heller ikke tjent med at jeg ikke er 100% tilfreds med den og lader mig irritere og frustrere over hende på træningspladsen. Jeg er så træt af mig selv fordi jeg ikke vidste bedre på det tidspunkt jeg anskaffede mig hund!

• #58   22. mar 2011 Du skal ikke tænke på hvordan folk vil reagere, du skal gøre det for dig selv og din hunds skyld.:)
    Men syntes ærgelig talt at du er utrolig modig at du tør lave dette indlæg.:P Klap på skuldren til dig.:)

• #59   22. mar 2011 Sunshine: jeg kan kun give dig ret, og maan skal heller aldrig lade sig stoppe, fordi man er bange for hvad andre folk tænker om en, og det ligger egentlig heller ikke til mig, at tage hensyn til hvad andre mener i sådanne situationer, jeg ved ikke hvorfor det går mig sådan på i den her, men det gør det tydeligvis, og det er bestemt ikke nemt.

Pernille: Tak for det smiley Jeg haavde virkelig brug for at få luft for tankerne og kunne kun håbe at dder var nogle herinde der ville forstå mig, ellers måtte jeg jo forsvare så godt jeg kunne hvorfor jeg har det som jeg har. Men jeg er utrolig positivt overrasket over folk reaktioner og hvor forstået jeg føler mig, det letter virkelig..

• #60   25. mar 2011 Nå - endelig var der en, som skrev hvad jeg tænkte, efter at scrolle indlæggene ned. Enig med Ipo -tossen.

Hvis du brænder for træning, og kigger misundeligt efter schæfere, bordere m.m. - så vil du jo aldrig kunne opnå det samme med en FB, uanset hvor meget du sætter tempo ned eller holder pause. Altså - hvad er det for nogle råd ????

Så konklusionen herfra er den samme. Få hund nr. 2 - eller omplacer. Det er ikke synd. Det er mere synd at beholde hende - hun bliver vel forhåbentligt 12 år - og i al den tid står du på stand by ift. hvad du brænder for - og hunden mærker det altså.

• #61   25. mar 2011 Det er sådan jeg har det, specielt når vi er på træningspladsen, og jeg kan ikke lade være med at blive en smule trist over det. Også fordi jeg jo nok egentlig forventer alt for meget af min hund, og det synes jeg ikke er fair overfor hende, faktum er at hund ikke er nogen brugshund.

• #62   25. mar 2011 Lapinette collies

Personligt kom jeg med det råd, fordi Nathalie i startindlægget skriver, at hun er rigtig glad for hendes hund, at hun dagligt for hende til at grine osv.

Det tolker jeg som om at hun ville have det rigtig svært ved at skulle skille sig af med hendes hund!

Men selvfølgelig skal hun da se i øjnene, at det ikke er den næste lydighedschampion hun har anskaffet sig.

• #63   25. mar 2011 En lille UPDATE:

Jeg har snakket med min bror, om der var mulighed for at han ville tage hende, hvis jeg anskaffede mig en hund jeg kan træne seriøst med, altså en brugshund. Da han er den eneste jeg finder kvalificeret til at overtage hende, hvis det skulle være.
    Han siger at han selvfølgelig vil tage hende, har så tilgengæld lovet ham at jeg får hende steriliseret inden, han har selv en hanhund, og han vil ikke risikere der sker noget mellem de to.
    De to hunde har meget stor glæde af hinanden, samtidig er Pixie rigtig glad for min bror, hun tilbringer ligeså gerne tid hos ham som hos mig.
    Efter vi har boet sammen siden november, kender han hende snart ligeså godt som mig selv, ogselvom jeg ved at hun ikke vil komme så meget til træning, som hos mig, ved jeg at han er den eneste rigtige at overdrage hende til.

Nu går jeg og tygger lidt på den, og forsøge at finde ud af om dette ikke er den bedste løsning for alle parter.

• #64   25. mar 2011 Nathalie

Du har i hvert fald en perfekt mulighed her, - både for hunden og for dig.

Pøj - pøj med beslutningen.

• #65   25. mar 2011 Lise: ja det er netop fordi det er min bror og jeg stadig vil kunne se hende så meget jeg vil, at det kunne være det optimale for os begge, han ville aldrig forlange for meget af hende, og hun ville kunne hygge og lege hele dagen uden at skulle leve op til forventninger hun måske aldrig ville kunne indfri.

• #66   25. mar 2011 Det lyder som en rigtig fin løsning smiley

• #67   25. mar 2011 Ej hvor lyder det som en super løsning! Håber det hele flasker sig for dig!

• #68   25. mar 2011 Jeg føler stadig et lille svigt til hende hvis det er den beslutning jeg tager, men det må vel kaldes menneskeligt..

• #69   25. mar 2011 Trine:
    Nej det er rigtigt, jeg forsøger at finde den løsning der er bedst for os begge, men det er svært at undgå at føle at jeg svigter hende en lille smule..
    Jeg kunne nok ikke få mig selv til at omplacere til fremmede, jeg tror ganske enkelt ikke jeg ville stole på at hun fik det godt, samtidig kender de hende ikke og det ville jeg have det ekstremt svært med. Nu er situationen heldigvis en anden, og min bror har åbnet op for muligheden.

Imorgen vil jeg tage en snak med min træner om det, og hvis hun ser på det på samme måde som jeg, vælger jeg nok at blive skrevet op til en hvalp hos hende.

• #70   25. mar 2011 God løsning - heldigt at din bror kan tage hende.

Held og lykke med den nye smiley

Kommentér på:
Frustreret og vred på mig selv

Annonce