Løse hunde i skoven Løse hunde i skoven
De bøder er også sat i vejret og der bliver visse steder sat "hårdt" ind mod de løse hunde
http://lokalavisen.dk/draeberhunde-i-skovene-boede-haeves-fra-500-til-2000/20110409/artikler/704099961/1009?ref=eblister112
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.872
Forleden mødte jeg et par der kom gående med en stor hund løs. Den løb gøende hen mod os, og ejeren råbte "pas på, den kan ikke li´ andre tæver".
og så står man der (med sin egen tæve i snor) og glor måbende og håber at hunden stopper før vi bliver flået.
Det var iøvrigt en Ambull. så den var stor i forhold til min lille.
Den løse hund havde ikke engang halsbånd på.
Da den havde stået og snerret foran os et stykke tid, indhentede ejeren den, og tog fat i nakkeskinnet på den og slæbte den væk.
Jeg synes absolut ikke det var en særlig sjov oplevelse.
igår havde vi to løse småhunde med helt hjem til os selv. De løb bare rundt i skoven. heldigvis var de søde og holdt sig lidt på afstand af min. Hun er nemlig ikke altid venlig når hun er i snor.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
Og så er der nok nogle der skriver hundeskove ka være en løsning, men det er der alstå ik altid i vores by...
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 13 Emner: 21 Svar: 416
Kommer der andre, bliver vores self taget i snor.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
http://hundenyheder.dk/hundeskove/
maj 2008
Jeg synes folk skal gå derover med deres hunde, istedet for at gå med dem løse, der hvor det er forbudt af hensyn til vildtet.
min Dina (i snor) blev overfaldet af to løse hunde i skoven sidste år.
Ejeren sagde bagefter, at det var vores egen skyld, for min hund kunne jo bare lade være med at skrige af skræk, for så troede hendes hunde jo, at det var et bytte.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at den ejer var fløjtende ligeglad med om hendes hunde jager rådyr.
maj 2008
Vi har selv ca 7000 kvm have, hvor Dina kan løbe løs og vi må også bruge naboens tilsvarende grund. Der er hegn om, så hun kan spæne rundt. Hun bliver også sluppet løs på en eng bag vores hus, men kommer i snor hvis der kommer andre. Efter hun blev overfaldet er hun ikke glad for alle andre hunde.
Nu kommer der godt nok ikke andet end strejfende hunde på engen, for vi er de neste der har fået lov til at lufte hund der (det er privat grund).
Det er rideskolen som ejer grunden, men Dina har fået det job, at finde tabte grimer når hestene er kommet på stald.
Vi bruger også engen til at gå spor på.
Da jeg boede i københavn (med min forrige hund) tog vi ud til parker og hundeskove, hvor han kunne løbe løs.
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 31
jan 2006
Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 359 Svar: 14.475
Længere er den ikke ...
Og jeg kunne ikke drømme om at tale i mobil når jeg kører - og heller ikke køre over for rødt lys. Det er uansvarligt - det er det ikke, når jeg lufter mine hunde uden snor i skoven .. heller ikke når der kommer råvildt !
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 611
jan 2006
Det kan skam lade sig gøre ...
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 611
maj 2008
Jeg håber ikke jeg møder dig og din hund, som du åbenbart mener, at du har 110 % styr på (eller not)...og jeg håber ikke at det næste rådyr jeg møder, som ligger med et flået lårben, skyldes din uansvarlighed/ligegyldighed.
jan 2006
Hvad andre gør vil jeg ikke stå til regnskab for.
Jeg ser alt, ALT for mange der ikke har styr på deres hunde og helt klart burde holde dem i snor. Jeg er så bare ikke en af dem, og med mindre dyreungerne ligefrem ligger og trykker sig midt på stierne, kommer mine hunde ikke i nærheden af dem.
Vil så også lige tilføje, at når det er den tid på året hvor der er dyrebørn, holder vi os til de brede, gennemgående stier - ikke de små og smalle hvor man kommer for tæt på underskoven.
Skoven er dyrenes hjem - hundene og jeg er på besøg, og opfører os naturligvis derefter !
jan 2006
Du taler som du har forstand til ! Og det er dælme ikke meget !!!!
maj 2008
jamen rålam kan skam ligge ganske få meter fra en befærdet sti, og dine hunde kan sagtens nå at se dem, før du får kaldt på plads.
Hvorfor gå med sin hund løs, hvis den skal gå på plads hele tiden. Så kan man da lige så godt have en snor på. Så føler andre mennesker sig også trygge, når de kommer gående med små børn og deres egen hund i snor.
maj 2008
jan 2006
Hvis du nu prøver at læse hvad jeg skriver og også FORSTÅR det .. ikk ??
Så skriver jeg, at når det er den tid på året hvor der er dyrebørn, holder jeg mig til de brede gennemgående stier og går ikke ind i den tætte del af skoven med de små, smalle stier.
Jeg skriver på intet tidspunkt, at mine hunde skal gå på plads - jeg skriver at de IKKE må løbe ind i underskoven, men de må da løbe frem og tilbage på stierne alt det de vil - bare ikke ind i underskoven.
Og hvor ser du iøvrigt at jeg skriver at de ikke bliver taget i snor hvis jeg møder andre mennesker ??????
jan 2006
Var iøvrigt ikke nogen ros ...
Du lyder bare som de fleste andre ... "når jeg ikke kan få min hund til at lystre er der ingen andre der kan..."
Ikke noget, der får mig til at tænke mensa-kvalitet må jeg med skam nok erkende ...
jan 2006
Ja, det kan man undre sig lidt over, ikk ???
Rart at høre at du kan finde ud af det ihvertfald
jan 2009
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 112
Jeg mener, at alle (uanset hvor meget styr de har på deres hund) skal holde den i snor i skoven. både af hensyn til andre (lovlydige hundeejere), skovens dyr og små børn, som måske er bange for hunde.
Jo jo, det kan da lade sig gøre at have 100 % styr på sin hund, med mindre der sker noget uforudset.
Du (tossen) ved da ikke hvad du møder om det næste sving på skovstien, eller hvilke dyr der har unger i kanten af stien, eller om du møder en familie med små børn - måske ovenikøbet nogle der har haft dårlige oplevelser med hunde -
Jeg tror desværre, at man får mere ud af, at tale til en dør, end til dig.
Du har nemlig meget svært ved at læse/forstå hvad andre skriver.
jeg kan godt se at du meget tydeligt skriver "jeg tager aldrig min hund i snor i skoven" Det er da ikke til at misforstå. Det betyder, at uanset hvad, så går DIN hund løs, og så er det ligegyldigt, om det går ud over andre eller om du overtræder loven. bare DU får lov til at gøre nøjagtig som det passer dig.
Meget egoistiske indlæg du laver, men måske meget kendetegnende for uansvarlige hundeejere, som kun er sig selv nærmest.
Én med din atitude er netop sådan én som det går galt for en dag. De fleste "uheld" (det har min hund da aaaaaldrig gjort før) sker når folk tror, at de har helt styr på deres hund i alle sitiuationer, føler sig totalt hævet over loven, og bevidst praler med deres kontrol over hunden og absolut føler at de skal vise det for alle.
Ingen, og jeg mener ingen har 100 % kontrol over deres hund i alle situationer. Du har bare været heldig, at du ikke har mødt sådan en "situation" endnu, eller også fortæller du det bare ikke.
over and out....nu går jeg hen og snakker lidt med en intelligent dør.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Men alligevel forstår jeg ikke den modvilje der er, mod at overholde loven? En lov vi har for at beskytte vores naturlige dyreliv?...
Der går da ikke noget af hunden ved at den er i snor i skoven, den får snust og bevæget sig lige så meget. Man overholder blot loven samtidig..
Vi er jo godt alle klar over at man IKKE kan lave en lovgivning som hedder at ALLE hunde skal føres i snor i skoven, med undtagelse af Kiras og IPO-tossens..
Giv dog hunden snor på, og overhold loven, hvorfor skal det være så stor en ting?..
maj 2008
Det skriver du i dit første indlæg " Jeg kommer ALDRIG til at holde mine hunde i snor inår jeg lufter dem i skoven". Aldrig, betyder vel aldrig, uanset hvad.
Jeg kunne da sikkert godt gå løs med min hund i skoven. Hun er nemlig normalt meget lydig, men af hensyn til loven og dyrevildtet, gør jeg det ikke. Så det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke kan kalde min hund til mig. Hun går faktisk på elitehold i lydighed, så i normale situationer, kan hun det da til husbehov.
Jeg ved jo heller ikke om hun er 100% lydig, overfor udefrakommende ting, som vi ikke har prøvet endnu. Hvor skulle jeg vide det fra.
Men jeg ved, at hun er skudræd, så måske kunne hun risikere at give et hop ud foran en cykel el lign. Sådan nogle kører der jo i skoven.
Det rører mig en høstblomst, om du synes jeg er uintelligent, den bemærkning kan jeg kun smile af
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 31
jan 2006
I taler om LOVEN !!!! Og jeg skriver at jeg ALDRIG kommer til at tage mine hunde i snor i skoven UANSET loven siger noget andet.
At I så på stribe kan læse det som at jeg ikke tager mine hunde til mig når jeg møder andre mennesker eller hunde - tja, det må stå for jeres egen regning.
Tom -
Ja, der er en grund til at man skal holde sin hund i snor i skovene - og det er fordi folk ikke kan finde ud af at opdrage dem ordentligt, og der årligt er temmeligt mange skambidte dyr som følge heraf.
Men ! Mine hunde er ikke nogen af dem, der kommer til at figurere i den statistik - og jo, jeg har skam styr på dem OGSÅ når de runder et sving og der kommer andre hunde / mennesker imod os.
Jeg har også styr på dem når der kommer råvildt og krydser stierne nogle meter foran os - det sker og det sker tit !
At DU ikke kan få det til at fungere - jamen synd for dig og din hund, som grundet inkompetent ejer skal leve sit liv for enden af en snor - dit valg.
Men lad dog være med at tørre din inkompetence af i mig - jeg kan sagtens få tingene til at fungere. Har haft hund siden 89, har altid gået med dem løs i skoven og har aldrig haft uheld med at de er løbet efter hverken andre hunde, mennesker eller skovens dyr.
Det kaldes opdragelse, Tom !
Det har intet med at jeg har behov for at prale eller vise mig med mine hundes evner eller mangel på samme.
At du læser det på den måde .. jamen den må du tage med den intelligente dør ..
jan 2006
Ja, den er svær, hva ????
Du kunne måske - hvis du havde lidt fantasi - opstille den slags scenarier for din hund og TRÆNE den til at lade være med at reagere.
Works for me.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
"I dette forår strammer vi grebet ude i skovene. Hvis vi får fornemmelsen af, at man ikke ønsker at efterkomme vores anvisninger, så hedder det et bødeforlæg uden videre diskussion," siger skovfoged Peter Søeland.*
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 8 Svar: 14
Det er jeg vist ikke den eneste der synes.
Jeg tror ikke på at skoven er det eneste sted, hvor du ikke overholder loven.
jeg ved ikke om min hund er bange for biler der kører hurtigt, så måske skal jeg bruge min fantasi og gå en tur langs motorvejen og se hvad der sker.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
Det mangler da bare andet.
Enhver med bare lidt kendskab til hunde ved jo at når den ene hund er i snor og den anden ikke er, så kan det udarte sig til noget voldsomt.
Så om ikke andet af hensyn til modpartens hund, så i hvert fald et hensyn til din egen hund - få dog snor på. Den jo altid lukkes ud et sted du selv ejer eller hvor du kender ejeren og så er det jo en anden historie.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 188
Utroligt så skråsikre udtalelser man gang på gang kan læse herinde....om stort set alt efterhånden!
Hvis jeg - som IPO tossen - valgte konsekvent at bryde loven, tror jeg måske at jeg ville vælge at holde den information for mig selv, istedet for at udstille min autonomi på skrift
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 101
De ejere der tidligere ikke havde styr på deres hunde og som lod dem løbe fri, gør det stadig, men de ejere de havde styr på deres hunde og som opførte sig ansvarligt er blevet kriminaliseret eller tvunget til at begrænse deres hundes bevægelsesfrihed.
Tidligere skulle en hund "være under kommando" Man skulle have styr på sin hund under alle omstændigheder.: Hvilken metode man brugte var underordnet = line eller verbale/visuelle kommandoer.
Jeg vil til enhver tid foretrække en form for "opfør dig ordentligt ellers vanker der bøde" politik end den nuværende "Du skal have din hund i snor uanset hvad"
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
Vi kan jo alle komme ud for pres og dermed gøre noget vi ikke havde troet vi var i stand til - både dyr og mennesker.
jan 2006
Det er jeg vist ikke den eneste der synes.</i>
Og så er det nok rigtigt .. eller noget ...
Det vil nok passe bedre ind i din lille virkelighed, hvis jeg er en person, der overtræder alt hvad der hedder love og regler ... så tro du bare det, det kommer ikke til at ødelægge min nattesøvn.
Og mht at teste sin hund i forskellige situationer, deriblandt på en motorvej .. har du aldrig hørt om en rasteplads, eller er det helt forbigået din opmærksomhed, at disse findes ?
Men fair nok - det er mig, der er den uintelligente af os to :)))
Jeg kan ikke gøre for, at ingen herinde - med ganske få undtalser - ikke evner at få jeres hunde til at lade være med at løbe efter vildt og andre hunde - det siger mere om jeres manglende evner, end mine "manglende" ansvarsfølelse.
Og nej Maria ! Naturligvis render mine hunde ikke hen til andre, hverken heste, hunde, mennesker .. eller efter katte, fodbolde, råvildt, harer ... så ville jeg ikke lade dem gå uden snor.
Kæft, det er virkelig svært at forstå for jer !!!
jan 2006
Næ, ikke fatsvage - bare temmelig dårlige til at opdrage en hund.
Og spil du bare løs - dine hunde har det garanteret langt bedre for enden af en snor
jan 2006
Der ramte du hovedet på sømmet - du <i>gider</i> ikke .. hvilket jeg sagtens kan følge dig i, men det er jo ikke det samme som at sige, at fordi <i>du</i> ikke gider, er der ingen der kan
Charlotte -
Det er fint nok at du seriøst tror på at ingen i verden kan finde ud af at holde styr på deres løse hunde -. men i betragtning af hvor netop du søgte hjælp, kommer det bagpå mig at du ikke forstår at det kan lade sig gøre !!!!
jan 2006
Helt enig !
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Jeg har altid opdraget mine hunde til ikke at jage rigtige dyr. Jeg gør mig stor umage. Bl.a. har jeg som det sidste trænet i en kaninindhegning med min lille malle.
Jeg har også løse hunde i skoven, og vil altid have det. Jeg føler mig forpligtet først og fremmest af hensynet til andre, andres dyr og de vilde dyr - dvs. hensigten med lovgivningen.
Jeg går ind for, at man kan erhverve sig et "skovpas" eller lign. som skulle være en praktisk prøve på, om man kunne få lov til at gå med sin hund løs , - således at vi kunne få luget ud i alle dem, som slipper deres hunde alle steder uden hensyntagen til andre. Det gælder især i hundeskovene, hvor den slags mennesker umuliggør det for folk som der sig om at have andre hunde rendende op i hovedet på mig og mine hunde.
Så længe jeg ikke kan få lov til at gå i hundeskovene uden at være tvangsindlagt til at have andres uregerlige hunde op i hovedet på mig, vælger jeg andre løsninger, når jeg går med mine hunde, - her iblandt skove.
maj 2008
Det gælder især i hundeskovene, hvor den slags mennesker umuliggør det for folk som mig selv, der ikke bryder sig om at have andres hunde rendende op i hovedet sig og sine hunde.
dec 2008
ironi forstår du heller ikke.
Måske du skulle være med i det program der hedder "verdens strengeste forældre". Du trænger nemlig til opdragelse og at lære hvordan man taler pænt til andre.
jan 2006
Ja, måske skulle jeg - så kunne du være med i et program, der hedder "fordi der er noget jeg ikke kan finde ud af , er det altså ikke nødvendigvis lig med at andre heller ikke kan" ;))))))))))
dec 2008
Du burde hellere vise overlegenhed ved, at være et godt eksempel og tage din hund i snor i statsskovene.
På den måde sender du signaler til andre om, at du er ansvarlig. Du viser også andre (unge og uerfarne hundeejere) at selvom man er hammergod og har styr på sin hund i alle situationer, så kan man godt vise overbærenhed med en lov (som man synes er dum) og du lokker heller ikke andre til at overtræde loven, fordi de tænker at hvis du kan så kan de også.
Gå dog hellere foran og vis et godt eksempel på en god ansvarlig hundeejer. Så får du mere respekt.
jan 2006
Jeg tager det fornødne hensyn ved møde med andre hundeejere / folk i det hele taget, og kalder mine hunde til mig og sætter snor på. Dette af <i>respekt</i> for andre mennesker - ikke pga love eller regler.
Men gide at sætte snor på, fordi en hjort eller flere passerer stien længere fremme ? Nope ... det er ikke nødvendigt, og derfor gør jeg det heller ikke.
dec 2008
nu får de åbenbart snor på. Du skrev da ellers, at du ALDRIG ville have dem i snor.
omg. man har åbenbart et standpunkt, til man tager et nyt eller også har du bare ikke lige så meget styr på dine udtalelser, som du har på dine hunde...eller tror du har.
jan 2009
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 112
Derimod tror jeg, at det tit går galt når folk tror, at de har 100 % styr på deres hund. Vi har jo hørt så mange gange, at "det har den aaaaaldrig gjort før". En hund er et levende væsen, og ikke en maskine. Faktisk er den et temmelig primitivt væsen.
Jeg kører da heller ikke 100 km i timen gennem en by, selvom jeg selv synes jeg er en god billist og har styr på det. Der kunne jo ske noget uforudset. Noget som selv den dygtigste billist eller hundeejer ikke kunne forudse.
Der er en grund til at man skal holde sine hunde i snor i statsskovene.
dec 2008
jan 2006
dec 2008
og ja, jeg ville nødig være blind, og ikke vide om dem der kommer imod mig har deres hund i snor og styr på den.
Man skal vide, ikke tro....jeg vil nu nærmere sige, at man kan HÅBE på, at dem man møder med en løs hund, har styr på den, for det kan man da ikke vide før man er kommet forbi dem, og der ikke skete noget.
maj 2008
<b> Jeg synes ikke det har noget at gøre med, hvad man kan eller ikke kan finde ud af, .....</b>
Her vil jeg give IPO fuldstændig ret.
Folk projicerer konstant!
De kan simpelthen ikke forestille sig, at man kan stoppe eller forhindre en hund i at jage/løbe hen til andre hunde osv., fordi de ikke selv kan.
Jeg har i et efterhånden langt hundeliv måtte høre på den slags projiceringer et utal af gange. Sågar har jeg også fået dén lagt på mine skuldre, at jeg ikke skulle gå der og være "forkert" rollemodel for andre, for når de så mig gå med mine løse hunde, så troede de jo også, at de kunne gøre gøre det med samme resultat, så derfor skulle jeg lade være med at gå rundt med mine hunde løse.
A WHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sig mig, er det SLET ikke tilladt at tænke selv mere? Hvad er det dog for en gang børnehavesnak?
Og det er jo lige præcis den samme holdning, der ligger bagved, når folk anklagende siger ting som .....
"- Ja, alle siger jo, at de kan styre deres hunde, men hunde er jo ikke maskiner, - de er levende væsner, og man kan ikke stole på dem ligemeget hvor meget de er trænet. Så kan de sagtens finde på at sætte efter en anden hund eller et rådyr."
Ja, for de er dét, som de SELV oplever.
Og mht. at være rollemodel:
Jeg har ofte kurser, hvor vi går i skoven eller på marker. Her har jeg altid mine løse, mens vi går og træner.
Samtlige mine kursister har altid lange liner på og øver sig i at kunne styre deres hunde. Det er et kæmpe arbejde, men de får ikke lov til at tage linerne af så længe hundene endnu ikke har lært at gå rundt mellem hinanden uden at opsøge hinanden samt at komme prompte, HVER gang der bliver kaldt.
Til sammenligning ved jeg, hvordan man de fleste steder "lærer" kursisterne, at slippe hundene og så "være interessante", "løbe modsat hunden for at tiltrække den" osv. osv. Nogle steder er det kotume at valfarte til hundeskove, hvor kursisterne så slipper deres ikke indkaldssikre hunde løse på opfordring og foranledning af instruktøren/adfærdsbehandleren.
Er dét at foregå med nogle gode eksempler?
Ikke i min bog.
Jeg bliver tosset, hvis jeg møder folk, som har løse hunde, de ikke kan styre, og jeg hopper ikke ét sekund på den med, at folk ikke ved, at de ikke kan styre deres hund.
De ved det udemærket godt, - de tager bare chancen.
Jeg gør noget andet, - først og fremmest for mine hundes skyld!
Jeg iscenesætter eller opsøger utallige situationer for at friste mine hunde til at gøre noget forkert, når de først har lært, hvad indkald går ud på.
Vis mig den bog hvori der står beskrevet, hvordan man skal lære at styre sin hund, når den er tændt i sin drift, - vis mig den adfærdsbehandler, som aktivt går ind og viser, hvordan man skal styre sin hund, når den er i stærk drift.
Det gør de ikke, for så krakkelerer billedet af, at man kan træne en hund udelukkende ved at bruge godbidder, ros og negativ straf. Og det er jo ærgerligt, hvis man har ført sig frem på, at alle hunde kan trænes til top dollar udelukkende ved brug af godbidder, ros og fratagelse af samme.
Alle de fine forklaringer stopper der, hvor en godbids tiltrækningskræft ophører med at virke.
Og så konkluderes det, at "man" ikke kan lære at styre sin hund i alle situationer.
jan 2006
Der er en grund til at man skal holde sine hunde i snor i statsskovene.</i>
Ja, og grunden er den - som jeg tidligere har skrevet - at der er alt for mange dyr, der skambides pga fok, der slipper deres hunde løs og ikke har styr på dem.
Og jeg kører ALDRIG for hurtigt i begyggede områder - jeg er ikke i stand til at få en bil til at gå fra 100 km/t til 0, hvis der er et barn, der ryger ud foran efter sin fodbold - men jeg går med mine hunde løs, fordi jeg er i stand til at stoppe dem PROMPTE, hvis der ryger et rådyr/en hare/en hund osv osv ud foran dem.
Biiiig difference !!!!!!
Jeg giver iøvrigt Lise L 100% ret i hele hendes indlæg.
Charlotte -
Sorry, har lige overset dig. Jo, naturligvis vil jeg svare. Jeg mente det var dig, der i en tråd beskrev hvordan du havde fået hjælp med alene-hjemme problem med din hund hos Lise fra SOR Hundeskole ? Men måske blander jeg dig sammen med en anden ?
Dér hvor jeg ville hen var så bare, at er der en, der har styr på sine løse hunde er det LIse - og det undrede mig, at du kunne være i tvivl om at det kunne lade sig gøre, hvis det var hende du havde været hos.
Men åbenbart en anden jeg tænker på her .. beklager.
jan 2006
Du fatter ikke hvad jeg mener - og lad os bare lade den ligge her, ikk ?
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 101
maj 2008
Nej, - vi overholder ikke alle loven.
Måske starter det med, at vi får indprentet, at vi skal skal slippe hundene løse, når vi skal træne indkald.
Det indprentes stort set alle steder; i DKK, DcH, Ph, hos adfærdsbehadlere.....you name it!
Og prøver man at hente hjælp fra bøger, er det den samme smøre.
Selv adfærdsguruen Anders Hallgren har samme opskrift; - slip hunden løs ( - selvom den ikke er indkaldssikker), og øv dig på at kalde din hund til sig.
Al denne indprenten har "båret frugt", og hundeskove og mange andre steder er blevet forvandlet til ansvarsløsheds-områder, hvor folk øver indkald på hunde, som ikke kan.......i løs tilstand.
Metoden har da også bredt sig til muskel- kamp-hunde, og da det HELLER ikke virkede der, men resulterede i diverse fatale overfald, - hvad gør man så.......................forbyder de "værste" racer, og FORTSÆTTER med at "undervise" folk i, at de skal slippe deres hunde, hvis de vil øve sig i indkald.
Og nu er det jo blevet "moderne tider", hvor dét at sige "Nej" ( så hunden forstår det) er gået af mode. Eneste fremgangsmetode er : "Hvis hunden ikke kommer, når du kalder på den, så har du kaldt på et forkert tidspunkt, - haft en for dårlig godbid i hånden, - og så skal du bare IGNORERE hunden..............den kommer jo nok før eller siden".
Skidt med at du tager hele dit lokalsamfund som gisler og udsætter dem for DIN løse uregerlige hund, - så længe budskabet om de positive opdragelsesmetoder er blevet forstået og ikke afviges!
Så længe stort set alle foreninger med DKK i spidsen samt stort set samtlæige adfærdsbehandlere opfordrer til den slags, så længe vil der findes disse tilstande..............med mindre foilketinget bliver trætte af at høre folks brok og laver en ny lov.
Og endelig.................Anders Hallgrens ord til en frustreret hundeejer er ikke til at tage fejl af: " Og så når hunden er omkring 14, så kan man jo håbe, at hunden har lært indkaldet".
maj 2008
Hvis I sidder og er så pokkers harme over, at vi er et par stykker, som VIRKELIG kan kalde vore hunde til os, og som færdes med stor hensyntagen til både andre mennesker, deres hunde, andre dyr - tamme såvel som naturens vilde, så har I VIRKELIG brug for at rette jeres harme andet steds hen.
Ret jeres harme mod de trænere, de foreninger, de adfærdsbehandlere, som uddanner den ene hundeejer efter den anden i at slippe deres uregerlige ikke-indkaldssikre hunde løse.
De og deres kursister, er DEM, som ødelægger det for os få, som virkelig har styr på tingene.
maj 2008
<b> Men hvad har det med debatten at gøre, hvordan vi træner indkald? </b>
Fint, at det er lykkedes for dig at træne din hund til et helt sikkert indkald ved at gøre brug af de metpoder, som bl.a. DKK prædiker.
Det er der bestemt ikke alle, der har held med, - tværtimod.
Og jeg er da virkelig ked af, at du slet ikke kan se og forstår, hvilken relevans et godt og sikkert indkald har i denne her forbindelse, - for hvis du ikke kan se det indlysende i det, tror jeg det vil være noget nær umuligt at forklare dig det, men jeg vil da alligevel gøre et forsøg:
Problemet er jo, at folk ikke har styr på deres hunde i skovene. Derfor er det langt de fleste steder blevet forbudt at have løse hunde i skovene.
HVIS folk havde gode og sikre indkald, så var problemet sikkert ikke så massivt, som det nu engang er, - mon?
Men når det ligefrem er METODEN at slippe hunde løse fuldstændig systematisk under indkaldstræningen, så er det jo den måde folk også forsøger sig på for sig selv, - ikke bare på træningsbanen.
At du ikke kan se en sammenhæng kan jeg kun beklage.
Jeg anbefaler, at man bruger lange liner. Først når hundene kommer sikkert og prompte indenfor en 20 m. lang line UANSET hvad den måtte være i nærheden af, så kan man gå videre til næste trin. Og først derefter kan man have sin hund sikkert fri.
maj 2008
<b> Så metoden med at træne uden snor er da ikke noget nyt og derfor mener jeg ikke man kan give det skylden.</b>
Selvfølgelig kan man da det. I takt med at det er blevet meget mere inn at have hund, - også i byerne, - og at der er meget mere focus på, hvordan man træner og AT man skal træne sin hund, - og ikke mindst aktivere sin hund.
Alt dette har da betydet, at folk går mere op i at lufte og aktivere deres hunde, træne dem osv. og så er det da SÆRDELES vigtigt, hvordan de i den henseende bliver undervist.
maj 2008
<b> Kan vi blive enige om at uanset hvardan man har trænet indkald, så er løse hunde visse steder forbudt ? og loven gælder for alle også for IPO, Maj-Britt og Lise </b>
Jo - selvfølgelig får jeg da en klækkelig bøde og vil da også modtage den uden at kny, såfremt jeg bliver taget.
Jeg siger bare, at MIN 1. prioritet på hensynsfuldheds-listen er 1) hensynet til andre mennesker, 2) hensynet til vilde dyr og andre folks dyr 3) hensynet til mine hundes sikkerhed ......når jeg går med dem løse.
På 4. og den absolutte sidsteplads kommensynet til at overholde en lovs ordlyd. For mig er det intentionen bag loven, der betyder noget, og når jeg ved med mig selv, at jeg overholder denne, så har jeg aldeles god samvittighed.....no matter what........og ingen kan overbevise mig om noget andet.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 188
Personligt har jeg ikke noget problem med at individer tænker selv(og har styr på hvad de laver) - også selvom en evt lov skulle blive brudt.
Min 'anke' her er at udstille det åbent ; at man ikke er interesseret i at overholde lovgivningen.
Jeg ville klart have valgt at holde den viden for mig selv, og glæde mig over at jeg var i stand til at agere på egen og ansvarlig vis.
Jeg er godt klar over at problematikken er en lidt anden, men kan levende forestille mig reaktionen hvis jeg f.eks. valgte at se stort på den nye hundelov mht snor og mundkurv - med argumentet om at ' jeg havde så og så lang erfaring, og vidste hvad jeg havde med at gøre og styr på situationen'??
Til sidst - forstår jeg nok engang ikke 'omgangstonen' på hundegalleri ..at det skulle være nødvendigt at skrive i lettere nedladende vendinger til hinanden.
maj 2008
Og at folk mere går op i en lovs ordlyd end at kigge på dens hensigt finder jeg direkte nedbrydende og uintelligent.
maj 2008
<b> Min 'anke' her er at udstille det åbent ; at man ikke er interesseret i at overholde lovgivningen.
Jeg ville klart have valgt at holde den viden for mig selv, og glæde mig over at jeg var i stand til at agere på egen og ansvarlig vis. </b>
Jeg forstår så udemærket din anke, - jeg har selv overvejet den inden jeg skrev mine indlæg. Skulle jeg være ærlig at fortælle, - eller skulle jeg dyrke "strudse-politikken".
Jeg har valgt at være ærlig, - "springe ud" *GG* om du vil og erklære, at ja - jeg bryder lovens ordlyd, - ikke dens hensigt.
Det ved jeg da udemærket godt ikke vil hjælpe mig en hujende fis, såfremt der står en øvrighedsperson foran mig og uddeler bøder. So be it.
Til gengæld kan jeg love dig for, at jeg i mit daglige virke kæmper med "næb og klør" for at få folk til at forstå, at vi skal vise hensyn til hinanden, hinandens dyr og naturens vilde dyreliv.
Derfor er det vigtigt for mig at vi harmes over dem, som virkelig har et KÆMPE ansvar på dette område, - nemlig alle dem, som underviser folk i usikre indkaldsmetoder.
dec 2008
Måske er jeg naiv, men jeg troede faktisk, at det var unge tatoverede gutter med muskelhunde, som var de eneste der var sådan (ironisk), men nu er jeg blevet den erfaring rigere, og kan gemme den til jeg bliver 50 år og også føler mig hævet over loven i kraft af min alder, dygtighed og erfaring.
Jeg vil lige sige, at jeg selv slipper min hund løs hvor det er tilladt, og den kommer hver gang jeg kalder og er faktisk meget lydig og dygtig.
Det er bare ikke ensbetydende med, at jeg slipper den løs hvor der er skiltet med, at det er forbudt.
jan 2006
Nej ! Du fatter virkelig ikke hvad jeg mener - men fedt at se at du TROR du gør, og så kommer med en forklaring på HVORDAN jeg mener det, som er 100% forkert ..
Jeg siger det gerne igen - du fatter ikke hvad jeg mener
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
maj 2008
<b> men nu er jeg blevet den erfaring rigere, og kan gemme den til jeg bliver 50 år og også føler mig hævet over loven i kraft af min alder, dygtighed og erfaring...</b>
Dejligt at se, at der også er andre, som kan være særdeles nedladende.
Men hvis det er den tone, du vil tage, kan vi da også det. Er det sådan, du vil fortsætte?
jan 2006
Det er bare en irriterende "jeg-ved-alt-hvad-du-mener" måde du fremturer på - du aner lige akkurat ikke en s.. om hvad det er jeg mener eller ikke mener, og det ville klæde dig endda RIGTIGT meget, at spørge ind til det istedet for alle dine antagelser.
Men okay - nu skal du få forklaringen på at jeg skrev som jeg gjorde, da jeg troede at du var identisk med den person herinde, som omtalte at Lise havde hjulpet hendes hund med alene-hjemme problem.
<i>Hvis</i> man bare én gang har været i selskab med Lises to schæferhunde vil man vide, at jo, det KAN lade sig gøre at lade hunde være løse overalt og under alle udefra kommende påvirkninger UDEN at hundene løber fra en og ikke vil komme når der bliver kaldt.
Du virker helt og aldelse overbevist (dette læser jeg udfra dine indlæg - du er velkommen til at rette mig hvis jeg tager fejl) om at det netop IKKE kan lade sig gøre, at gøre en hund så indkaldssikker, at man under alle forhold kan tillade sig at lade den rende løs.
Dette <i>kan</i> bero på, at du aldrig har <i>set</i> en så veltrænet hund - og det var det jeg, åbenbart fejlagtigt, antog at du havde, eftersom jeg troede det var dig, der havde fået Lises hjælp og derfor havde set hendes hunde i aktion .. og DERFOR undrede det mig rigtigt meget, at du kunne skrive som du gjorde - din fornægtelse af, at det KAN lade sig gøre at have en hund, der er så indkaldssikker at den kan være løs alle vegne.
Forstår du det nu ?
INTET sted har jeg skrevet eller bare antydet, at du pga at have set Lise skal føle dig 100% overbevist om at samtlige, der påstår at de har styr på deres løse hunde også har det.
Dette er dine konklussioner - ikke mine ord !!!
jan 2006
Du har helt ret - meeen .. engang imellem læser visse mennesker andres indlæg, som en vis herre læser Biblen ;)))
maj 2008
<b> Lise - Jeg er da bestemt enig i, at man ikke skal slippe sin hund, hvis ikke den har et stabilt indkald.
Men det lyder bare til, at du er mere harm over, at jeg går med helt indkaldssikre hunde i skoven end du er over, at man landet rundt har hundredevis af instruktører ( i foreninger og som professionelle), der opfordrer folk til at gå ud og slippe deres ikke-indkaldssikre hunde løse og så PRØVE at kalde dem til sig, - vel vidende, at mange af disse hunde under denne process netop bliver nogle af disse hunde, som vi alle bliver generet af.
For mig at se svarer det til at man kerer sig mere om et spilt tyggegummipapir på stranden end et massivt olieudslip.
Ps. Man skal da vist nok være mere end uintelligent, hvis man ikke ved, hvad den lille sorte skotte i snor på et skilt betyder.
Jeg ved ikke, om det skal opfattes som en hentydning?
I så fald vil jeg da understrege, at jeg da godt ved, at jeg overskrider lovens ordlyd, - og prøver igen at pointere, at jeg stadig overholder lovens intention.
maj 2008
Ja - men for at være på den sikre side, så har jeg da også købt nogle at de der små 30-40 cm. lange liner, som mine hver især render rundt med. *SS*
jan 2006
Hehe
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.917
Jeg synes det er fabelagtigt at nogle hunde er så velopdraget at de lystrer hvert et vink, - og fantastisk at nogle lægger så meget træning i deres hunde, men jeg forstår stadig ikke hvordan det kan bruges som et "gangbart" argument for at bryde loven?
jan 2006
Det behøver du heller ikke .. forstå det ...
jun 2007
jan 2006
<i>I så fald vil jeg da understrege, at jeg da godt ved, at jeg overskrider lovens ordlyd, - og prøver igen at pointere, at jeg stadig overholder lovens intention.</i>
jun 2007
IPO - Ihh jo, jeg har som både lært at læse og skrive, - men der findes ingen gråzone, enten bryder du loven eller også gør du ikke.
Og i stedet for at nedgøre andre - ku du måske kaste dig ud i noget vovet projekt - at argumentere for hvorfor du er hævet over loven?
jan 2006
Jeg er da ikke hævet over loven - hvis jeg bliver stoppet i skoven med mine løse hunde får jeg en bøde, så nej .. det er da de samme vilkår som for alle andre.
Føler du dig nedgjort fordi jeg synes det er noget ævl, du skriver ?
maj 2008
Ja, - nogle går tydeligvis langt højere op i lovens ordlyd end dens oprindelige hensigt.
Det er dét, man kalder regelrytteri - hele tiden skal der lefles for laveste fællesnævner.
Jeg ved ikke, hvad det er selv guderne kæmper forgæves mod, men jeg tror jeg har en ide.
maj 2008
Øh - undskyld, men er det en anklage?
maj 2008
maj 2008
Vil du ikke godt være sød at blande mig udenfor din og IPO´s diskussion?
Jeg opfatter dit svar som ironisk, - er det rigtigt opfattet?
jan 2006
You can´t be serious :))
Du forstår virkelig ikke hvad jeg skriver og helt ærligt - nu magter jeg ikke forklare det for dig mere.
Hvordan du kan komme frem til det her :
<i>Jeg HAR mødt Lise, og én af hendes hunde, jeg har haft stor hjælp af hende viden og hjælp, men derfor behøver jeg ikke at synes, at hverken du eller Lise er hævet over loven !!</i>
- må stå hen i det absolut uvisse !
Som jeg skrev i mit allerførste indlæg til dig ... du fatter bare ikke hvad jeg skriver .. burde have holdt mig til den opfattelse, for det havde jeg da helt ret i.
Din sidste sætning med ikke mindre end to udråbstegn bagefter er godt nok relevant .. eller noget .. men om ikke andet fik du forhåbentlig lidt luft. Du virker som om du trænger til det ;)))))))))))))))))))))))
jan 2006
Hold da op - nu bliver det rigtigt morsomt :)))
Jeg skrev at jeg muligvis forvekslede dig med en anden bruger, som omtalte at Lise havde hjulpet hende med et alene-hjemme problem .. det var altså ikke dig som jeg talte om, men en anden som selv havde fortalt om sine oplevelser med Lise.
Hvorfor skal du nu skrive det vrøvl om at være anonym og "blive lagt ud på en internetside" ?
Det er sq da dig selv, der skriver at du har fået hjælp af Lise .. det kunne du have ladet være med. Kom nu ind i kampen, Solveig ;))))
jan 2006
Kæft, du virker en smule indestængt - hjælper de der udråbstegn ? Måske du skulle løbe dig en tur ...
jan 2006
Jeg har jo skrevet at jeg tog fejl af dig og en anden .. hvad er det i den sætning du ikke forstår ? Hvad er det for et lille bogstav, der driller dig så meget ?
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
jan 2006
Men fint at se, at du har fået lidt afløb for din indestængte vrede - det andet kan umuligt være særligt sundt - og nu virker anderledes afslappet.
Og nej tak - har skam taget mine 6 km idag .. en anden gang måske ?
maj 2008
Selvom de kalder den på plads, og den går pænt ved siden af dem, så kan jeg stadigvæk ikke være sikker på, at den ikke laver et udfald mod min hund i det sekund jeg passerer. Det er jo som regel en helt fremmed hund og ejer man møder, som man intet aner om. og derfor ved man jo heller ikke om de virkelig har styr på det hele. Jeg aner heller ikke om hunden er sød eller ej.
Det er utrolig angstfremkaldende og gør mig meget usikker og giver flashback til en meget grim oplevelse, som jeg havde for en del år siden.
I drømmer ikke om hvor ubehageligt det er, at bære sin hund hjem, med indvoldende hængende ud af maven, efter et umotiveret angreb fra en Schæfer, som var løs.
Selvom min var i snor, kunne jeg intet stille op, og det kunne ejeren af Schæferen heller ikke.
At se sin hund bliver flået og slynget rundt i luften af en anden hund, er så frygtelig en oplevelse, som jeg stadig kan få mareridt over.
Jeg føler mig meget mere sikker og rolig, når jeg på afstand kan se at hunden er i snor.
maj 2008
Hold da op, - hvor frygteligt!
Jeg forstår så udemærket din frygt. Også derfor jeg tager mine hunde i snor, når vi skal passere andre på en skovsti.
Selvom mine ikke hopper ud og heller ikke er interesseret i hverken at slås eller lege, så ved jeg hvor angstprovokerende det er at gå med løse hunde.
Jeg har af og til været ude for, at jeg har vurderet, at der er så langt mellem dem ( ved passage på et stort grønt areal), jeg skulle passere, men hvor de er blevet usikre og bedt mig om at tage hundene i snor.
Selvom det på disse grønne områder er lovligt at have sine hunde løse, så tager jeg selvfølgelig altid snor på, såfremt folk beder mig om det, når jeg kan se, at de er utrygge.
Jeg står ikke og holder på min ret her, - der går intet af mig ved lige at holde mine hunde kortvarigt i snor ved en passage.
jun 2007
Hvorfor ikke bare holde dine hunde i snor, eller undgå steder hvor det er påkrævet?
Maj-Britt - Hvis din hund ikke bevæger sig mere end 5 meter fra dig, hvad går der så af dig og din hund ved at overholde loven, hvor snor er påkrævet?
Lise - Guderne kæmper forgæves imod den dumhed som desværre udvises af mange hundeejere, - uansvarlighed og mest af alt ligegyldighed....
jan 2006
Jeg har ikke ret meget styr på "de andres" alder - det interesserer mig heller ikke så voldsomt - så hvis du mener at jeg er specielt efter dem, skyder du over målet.
Til dine spørgsmål -
Mine hunde skal IKKE leve deres liv for enden af en snor. Det er ikke et liv jeg ville ønske for nogen hund, og når jeg gang på gang læser, at andre hunde lever på den måde, bliver jeg ked af det på hundenes vegne.
Det er ikke en mulighed for mig altid at holde dem i snor, da jeg mener at det forringer deres livskvalitet.
Mht at holde mig væk - hvorfor det ? Den skov jeg løber i med hundene er helt enormt menneske-øde, jeg tror jeg har mødt mennesker en to-tre gange ud af alle dem jeg har været der.
Vi generer ingen - skovens dyr bliver ikke jagtet .. hvorfor synes du at jeg skulle holde mig væk ?
maj 2008
Ja, mangt en lov kunne være undgået, hvis vi viste mere hensyn til hinanden.
jun 2007
IPO - Jeg siger ikke du skal holde dig væk, jeg mener blot at du skal overholde/respektere loven, uanset om du bryder dig om den eller ej. Kan eller nærmere vil du ikke det, så ja, så mener jeg at du skal holde dig fra de steder. Der findes jo andre muligheder for at lufte hund uden snor end i skoven..... A udelukker ikke B......
Jeg synes det er enormt respektløs overfor vildtet og naturen - uanset om lydighed af hund. Og at man med sin ligegyldighed kan være direkte årsag til at skoven bliver lukket for hunde og deres ejere fordi man nægter at overholde de forskrevne regler og love, - ja det har jeg ingen forståelse for....
maj 2008
<b> Jeg synes det er enormt respektløs overfor vildtet og naturen - uanset om lydighed af hund.</b>
Vil du ikke godt forklare mig, hvordan det kan være det, når det jo netop bedyres, at hundene ikke .....
1) løber udenfor de anlagte stier
2) løber efter vildtet
Hvordan kan du komme til, at graden af lydighed er fuldstændig irrelevant i denne sammenhæng?
jan 2006
Hvordan kan det være enormt respektløst overfor naturen og vildtet, at jeg løber med mine to hunde uden snor i skoven ? De jager ikke - de løber kun på stierne - de moser ikke igennem underskoven ..
Jeg forstår det ikke helt - tager træerne eller rådyrene anstød af, at jeg ikke har dem i snor, eller hvordan mener du det ?
Og nej - det kommer aldrig til at blive min skyld, hvis skovene bliver lukket for hundeejere. Hvis det sker, tror jeg nu mere du skal hænge din hat på de hundeejere, der slipper deres hunde løs uden at have styr på dem. Ikke os, der har kontrol over dem, og ikke lader dem jage, ikke lader dem løbe op i hovedet på andre mennesker, og naturligvis kalder dem ind og smider en snor på dem ved mødet med andre.
jan 2006
Det er jeg helt klart over. De tilbringer ca 7 dage om ugen på en træningsplads, hvor man ikke behøver at holde dem i snor - det er bare mig, der har en forkærlighed for at løbe i skoven, så det er nu ikke for at få dem "luftet" på nogen måde.
maj 2008
Lige en sidebemærkning. Kan se, at du har taget uddannelsen som adfærdsterapeut i Høng, - går ud fra, at det har været hos Roger Abrantes.
Men hvordan har du lært at undervise andre mennesker i indkald?
jun 2007
Hvorfor kan dine hunde ikke have snor på, når du løber i skoven, og så være uden snor andre steder, hvor det ikke er påkrævet. Hvad er det præcis dine hunde går glip af, hvis de alligevel kun færdes på stien?
jun 2007
Så indkald med mine hunde er trænet på en privat mark - først med meterlang line, siden uden - og med masser af godbidder....;o))
jun 2007
jan 2006
Okay, det er altså ikke overfor naturen og dyrene, det er respektløst ? Handler det i virkeligheden ikke mere om, at DU bliver harm over at jeg ikke overholder loven ? For de opstillede kriterier "hold din hund i snor, for så kan den ikke jage" - overholder jeg jo. Bortsert fra lige den del med snoren - men intensionen med snoreforbuddet er jo netop, at man vil undgå at skovens dyr bliver skambidt og dræbt - og den del af aftalen overholder jeg til fulde.
Mine hunde vil gå glip af at stå og snuse til ting - de vil gå glip af følelsen af at løbe frit - de vil gå glip af at kunne drøne afsted for fuld skrue.
Alt det kan de rent faktisk sagtens gøre, selvom jeg har begrænset deres udfoldelse til stien.
maj 2008
Jeg læste under din profil, og fulgte det link til jeres hjemmeside, som står skrevet.
Her læste jeg så følgende:
"Jeg har efter folkeskolen haft forskellige jobs og været i praktik i stalde og hos dyrlæger indtil jeg i år 2000 startede på den uddannelse der så ud til at opfylde mine ønsker. Så i sommeren år 2000 flyttede jeg med mine heste og min ny anskaffede rottweiler hvalp til Høng på Sjælland for at tage uddannelsen som dyreadfærdsterapeut. Det er en 3-årig ikke statsanerkendt uddannelse som er kombineret med en HF eksamen og 1.modul af landmandsuddannelsen."
- men det kan jo være din "bedre halvdel", - man ved jo aldrig helt, hvem man "snakker" med herinde.
maj 2008
Nå - ok - ja, det er jo ikke nemt at finde ud af. Det står jo som "din" hjemmeside.
maj 2008
Hvad så, når "skov-børnehaven" rundt om i landet tager på tur i skoven med 20-30 unger, der løber råbende og skrigende rundt.
Det er lovligt, - men det er åbenbart ikke respektløst?
jun 2007
Alle de ting som dine hunde går glip af, kan de fint opnå andre steder.
maj 2008
<b> Jeg synes det er respektløs ikke at overholde de regler/love som bliver opstillet for færden ...</b>
Har du nogen sinde stillet dig selv det spørgsmål, HVORFOR der er opstillet regler/love for færden i skoven?
Og i så fald, - hvad er dit svar så til det?
jun 2007
Om man skovbørnehave eller ej, så skal man færdes i skoven med respekt for naturen og vildtet.... Så jo - det er da bestemt respektløst, og en stor fejl for pædagogernes side at de ikke lærer børnene hvordan man færdes.....
jun 2007
jan 2006
Aj, seriøst.
At mine hunde løber på en bred gennemgående sti kan ikke få vildtet til at springe væk i panik. De har længe inden vi kommer så langt hørt os, og nok også flyttet sig i tide.
Jeg ser jo temmeligt mange rådyr, der krydser stierne foran os - og sjovt nok, så ser jeg de selvsamme rådyr stå og kigge inde fra skoven, når vi et par minutter senere passerer dem.
De virker nu ikke specielt paniske ...
Jeg synes det virker lidt som om at du har et problem med min manglende accept af en lov, som jeg bare aldrig kommer til at efterleve. Fair nok, det er din mening - men det sidste du skriver der, det er for søgt.
maj 2008
<b> Vildtet behøver ikke en fysisk jagt for at deres adrenelin ryger til tops, stressen sætter ind, og flugten starter ...</b>
Jeg har utallige gange mødt vildt i skoven, - både krydsende I GANG over vejen UDEN de startede flugt og stående og iagttage os.
Først, når vi stopper op og kigger på dem, forsvinder de.
Og hvad så med hunde i flexliner? Er det så ikke også et problem?
Hvad med de støjende børn, de mange motionister og cyklisterne?
Vil du påstå, at de ikke skaber nøjagtig de samme reaktioner, - måske endda værre end dem, som vi med hunde på stierne gør?
Sorry - men jeg har SÅ mange erfaringer med vildt, der "læser" mine hunde og som IKKE flygter i højere grad, end hvis hundene ikke var med.
jan 2006
Jeg stillede dig et spørgsmål
<i>Hvordan kan det være enormt respektløst overfor naturen og vildtet, at jeg løber med mine to hunde uden snor i skoven ?</i>
- og det har du ikke besvaret. Hvordan kan det være respektløst overfor naturen, at jeg løber med mine to hunde uden snor ?
maj 2008
<b> så er mit svar, er der tydeligvis er nogen som ikke har kunnet finde ud af at færdes i skoven uden at skræmme vildtet,....</b>
Så forstår jeg ikke at du kan sige, at det jeg gør er respektløst for vildtet og naturen.
Det er respektløst overfor lovens ORDLYD, - ja. Det vil jeg indrømme.
Men det er dælme ikke respektløst overfor naturen.
Som jeg selv har skrevet, så er jeg meget klar over, at jeg er gæst i skoven og at det er dyrenes hjem.
jan 2006
Skrevet af undertegnede 10-04-2011 09:10:16
Utroligt, ikk ????
maj 2008
Hvorfor går du mere op i lovens ORDLYD end dens HENSIGT?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Generalt mener jeg man bør tilstræbe og overholde lovene, hvad enten vi snakker hunde i skov eller hastighedsgrænsen på vejen. Fordi jeg mener jeg har fuldt herredøme over bilen betyder det ikke jeg må kører 200 km.t.
jan 2006
Og med det vil du sige hvad ?
At det er ligemeget med snoren, for hunden kan alligevel få fat i de dyr den "kan nå" ?
jun 2007
IPO - At lade sine hunde fræse frem og tilbage for fuld skrue og skræmme vildtet - er det at opføre sig som gæst i naturen?
Maj-Britt - Du skriver "Simba, fordi jeg kan tænke selv, det behøver loven ikke gøre for mig." - Fordi man er i stand til at tænke selv, er det ikke ens betydende med at man må bryde loven - derfor eksemplet med bilkørslen. Og din hund skal være snor uanset om den er velopdragen eller ej, fordi loven siger det. Præcis som du skal køre med sele uanset om der er andre bilister eller ej.
Lise - Jeg går op i loven både ordlyd og hensigt fordi der er en simpel grund til at hunden skal være i snor - loven foreskriver det - og hvis din hund alligevel går nær dig, ikke spæner rundt og skræmmer vildt, hvad går der så af dig og din hund at den er i snor?
jan 2006
Nu siger jeg endnu engang til dig at du tager fejl mht at vildtet bliver skræmt. Det er ikke tilfældet - de har forlængst vænnet sig til mig og hundene, og står en 10 meters penge inde i skoven og kigger på os når vi løber forbi. Du har ganske enkelt ikke ret i dit udsagn.
Hvorfor bliver du ved med at påstå noget andet ?
Og du svarer stadigvæk ikke på, hvordan naturen lider overlast ved at mine hunde er løse ?
jan 2006
Underlig sammenligning - du er godt klar over, at der er noget der hedder eneuheld i trafikken, ikke ?????
jan 2006
Jeg spekulerer sådan lidt på .. hvis nu du kommer gående en sen aften og skal krydse vejen ved et fodgængerfelt - der er ikke en sjæl i nærheden, byen er helt og aldeles øde .. men lyset er rødt.
Bliver du stående og venter til den skifter ?
maj 2008
Så du siger dermed, at jeg er fuld af løgn når jeg fortæller dig, at jeg overhovedet ikke oplever, at dyrene i skoven reagerer anderledes, hvad enten mine hunde er i snor eller ej.
Hvis man skal undgå helt at stresse dyrene i skoven, så skulle vi først og fremmest stoppe al jagt på dem, og dernæst forhinadre ALLE i at komme i skoven, - dvs. motionister, børn, cykllister og andre, som måtte nyde en dejlig tur i skoven.
jun 2007
IPO - eneuheld harintet med noget som helst at gøre. Loven foreskriver at du skal køre med sele, ligeså vel som du skal have din hund i snor - om du vil det eller ej.
Men fantastisk at vildtet har vænnet sig til at rovdyrerne fræser frem og tilbage for fuld skrue. Jeg ønsker jer en masse dejlige ture i skoven.
jan 2006
Nå du mistede pointen i den med ene-ulykkerne .. ikke overraskende.
Jeg synes det er interessant at alene tempoet på hunden er afgørende for om vildtet føler sig truet eller ej - og føler mig ret fristet til at spørge dig, om hvor mange hunde du mon kender, der er i stand til at holde sig på stierne uden på noget tidspunkt at løbe ind i underskoven ?
Siden du mener dig i stand til at afgøre at hunde, der løber stille og roligt i snor på stien IKKE skræmmer vildtet - hvorimod hunde, der løber stille og roligt uden snor på stien(for det gør det skam engang imellem - de drøner afsted hele tiden, mind you), ELLER spæner frem og tilbage, skræmmer vildtet.
Jeg synes du virker en anelse skinger - og regelrytter er et ord, der dukker op hos mig
Men hvad med mit spørgsmål om det røde lys ? Du er jo en person, der hylder loven, så stopper du pænt op kl. kvalme i en menneske-bil-og cykel tom by, og venter pænt på at der bliver grønt ?
Det BØR du jo gøre .. ikke ?
jan 2006
jan 2006
Hvor går grænsen mellem et roligt og et højt tempo for en rådyr, der skal vælge om den skal blive skræmt eller ignorere hunden, i de omtalte to tempi ?
Det må du jo kunne svare på, Simba
jun 2007
IPO - Du skifter historie som vinden blæser, først er hundene aldrig i snor, så kommer de i snor, når der kommer nogen, så løber dine hunde frem og tilbage for fuld skrue, så gør de ikke..... Og når du nu endnu engang mener at det er nødvendigt at blive personlig, og nedgøre min intelligens, må jeg bare endnu engang henholde dig til at det siger mere om dig end om mig....;o)
Dejlig aften til jer, gode ture i skoven og forhåbentlig en ikke stresset oplevelse for de som har retten til at være der....
maj 2008
<b> Jeg konstaterer ud fra egne oplevelser at løse hunde som drøner afsted for fuld skrue op og ned af en sti skræmmer vildtet...</b>
Mine hunde render ikke for "fuld skrue" på stierne, - hvis en af dem er kommet lidt langt bagud, så kan den godt sætte farten op, men de spæner ikke rundt som dårligt opdragede jagthunde.
Men som du selv konstatere, så tager folk jo afsæt i egne oplevelser, og går pr. automatik ud fra, at sådan ser resten af verden også ud.
Som vi længere oppe var inde på, så er denne projicering jo typisk - og når man oplever at en selv eller ens venner/bekendte ikke kan opdrage og træne hunde, som kan lade være med at jage, ja - så igen - så ser resten af verden så pr. automatik sådan ud.
Og jeg synes slet ikke du kommenterer på alle de mennesker, som ved deres blotte tilstedeværelse skræmmer dyreviltet, - hvorfor mon?
jan 2006
<i>Mine hunde vil gå glip af at stå og snuse til ting - de vil gå glip af følelsen af at løbe frit - de vil gå glip af at kunne drøne afsted for fuld skrue.</i>
Aha .. de står også stille, og de løber også frit, skriver jeg. Altså de drøner ikke frem og tilbage for fuld skrue HELE tiden .. beklager hvis det var for svært at forstå.
Mht at de er i snor - og så er de ikke i snor. Det kunne du heller ikke forstå.
Jeg skrev at jeg IKKE ville holde dem i snor bare fordi LOVEN foreskriver det - ikke at jeg ikke naturligvis kalder dem til mig, ved sjældne møder med andre mennesker.
Beklager, hvis den også drillede dig ...
Jeg kan ikke se, at jeg nedgør din intelligens ? Jeg kan derimod se, at du kagtagorisk overser Maj-Britt, Lises og mine spørgsmål hele tiden - hvilket jo i høj grad siger noget mere om dig, end om vores spørgsmål .. eller noed ..
Vil du ikke godt svare på, om du stopper op for det røde lys om natten i en menneskeøde by ?
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
Og så bider man jo mærke i et par ting ;o)
Den ene, samme personer der deltager, samme fnidder og nedladene kommentar som altid..
Den anden, selv samme personer der her sidder og siger de ikke overholder loven og ikke kommer til det, er selv samme personer der ynder at melde andre for heller ikke overholde loven....
Tjah, morale er sg godt, men dobbeltmorale dobbelt så godt...
apr 2005
Nu tænker jeg så ikke på den slags, men når man ikke overholder hundeloven:o)
apr 2005
Hundeloven, aka ting i samme genre som hunde løse hvor de ikke må være løse..
apr 2005
Det er jeg nu også, og altid været det...
Det er heller ikke det jeg anfægter, men nogle i denne tråd der anmelder noget der i mine ´øjne ikke er værre end at de ikke overholder et snorpåbud...
jun 2007
Og siden det røde lys har SÅ stor betydning for dig, så jo - så stopper jeg for rødt - hvis ellers vi havde den slags smarte ting i den by hvor jeg bor.... - Jeg stopper også op ved en fodgængerovergang selvom den ikke er lysreguleret - påtrods at biler/cyklister skal holde for mig.
Regelrytter - jamen har du lyst at kalde mig det, så værs´go...;o)
jan 2006
Du stopper for rødt i en mennesketom by kl. sent om natten ? Selvom du er den ABSOLUT eneste i miles omkreds ?
Prøv nu at svare på det - jeg er ligeglad med din adfærd steder hvor der er biler, cykler eller andre mennesker. Jeg taler om ovenstående eksempel - er det helt umuligt for dig at svare konkret på det, siden du smyger dig udenom alt, hvad der hedder spørgsmål fra mig, Lise og Majbritt ?
Men de er måske også kæksmarte og nedladende, eller hur ?
Men fair nok - du har brug for en undskyldning - så brug bare mig og min kæksmarte (fantastisk udtryk) måde at sidde bag min skærm .. jeg kan ta det !
maj 2008
Er det nødvendigt at sidde og skrive, så man skal gætte sig til, hvad du mener.
Hvis du har en anke over en eller anden, - så hav dog mod nok til at sige det direkte i stedet for al den "beating around the bush".
Jeg har intet mod løse hunde, - så længe folk er hensynsfulde overfor andre mennesker, hunde samt vildt.
apr 2005
Mit mod fejler skam intet, så det behøver du slet ikke bekymre dig om, men starter man med navne og link herinde, så er det udhængning, og tråden bliver slettet, så jeg fortsætter bare med at skrive på min måde, som du jo har din måde at sige tingene på, ikke.... Og påpeger såmænd bare at der er en vis dobbelt morale i denne tråd :o)
maj 2008
Ja, der er nogle fintfølende imellem, som, når de har sagt A ikke kan finde ud af, at de så nødvendigvis også må stå ved eller finde sig i, når der bliver sagt B, hvilket ofte ender med forurettethed, sletteded tåde o frysning.
Men det er jo stadig tilladt at citere folk for, hvad de siger.
Men jeg vil da gøre det nemt for dig, - og vil love dig for, at jeg ikke kunne drømme om, at klage for "udhængning":
Synes du, JEG er dobbeltmoralsk, når jeg synes, at man i hundeskove skal kunne kalde sine hunde til sig, og at jeg så også siger, at man skal kunne det alle andre steder, hvor man vælger at slippe sin hund?
Jeg har brugt lovgivningen som argument mod løse hunde i en hundeskov, for at få folk til at forstå INTENTIONEN med hundeskovene.
Er det dét, du finder dobbeltmoralsk? Det er et simpelt ja/nej spørgsmål, så det er jeg sikker på, du ikke vil komme i udhængningsfare for at besvare.
maj 2008
<b> Det er heller ikke det jeg anfægter, men nogle i denne tråd der anmelder noget der i mine ´øjne ikke er værre end at de ikke overholder et snorpåbud...</b>
Hm - efter flere gæt er vi stadig ikke nærmere, - kan du mon ikke være lidt mere specifik?
Eller vil du fortsætte denne gætteleg, som ingen åbenbart kan finde ud af, hvad du hentyder til.
Kom nu - show a little balls..............
apr 2005
Kan vi være enige om at jeg bare selv bestemmer hvad jeg vælger at skrive og hvad jeg ikke gør.... Og Balls, tjahh, den dag jeg har sådan et sæt, må da være miraklernes tid... Så vidt jeg er orinteret sidder sådanne på hankøn...
Men føler du dig truffet af mine udtaleser ??
Hvis ikke kan jeg da ikke forstå du ikke bare springer let og elegant hen over det....
Det er det jeg gør når jeg ikke kan nikke genkendene til noget, det gør tingene så lette og man slipper for ligegyldige diskutioner...
maj 2008
Jo, vi kan sagtens være enige om, at du bestemmer, hvad du vil skrive.
Jeg må så konkludere, at når du som her går ind og skriver i en tråd, så er du fuldstændig ligeglad med, om nogen fatter det budskab, som du åbenbart ser det nødvendigt at aflevere. Tidsspilde, hvis du spørger mig.
Og jeg spørger jo netop ind til dine udtalelser, fordi jeg ikke ved, OM jeg skal føle mig truffet. Hvorfor i al verden skulle jeg ellers stille dig spørgsmålet, - hvorfor skulle Maj-Britt?
For jeg kan se, at Maj-Britt gør nøjagtig det samme.
Det kunne jo være, at du havde en anden indgangsvinkel/et andet syn på sagen.
Men du har ikke engang den høflighed at sige, at det ikke er mindet på hverken Maj-Britt eller mig, når nu du kan se, at vi begge er i den situation, at vi ikke ved, hvad du mener, fordi du skriver så enormt kryptisk.
Ps. Vil da til gengæld gerne bøje det i neon og skære det ud i pap for dig, hvad jeg mener med "show a little balls".
Ser du, - det er et engelsk udtryk, som direkte oversat hedder "Vis lidt nosser".
Dette udtryk er IKKE ment, som at du rent faktisk skal rende i byen for at finde et par, som du af gode grunde ikke selv ejer. For nej, - selvfølgelig er det kun hankøn, som er udstyret med den slags.
Dette udtryk er et af de mange, som ikke skal forstås bogstaveligt, - men det har, hvad vi kalder en "overført betydning".
At "vise lidt nosser" betyder mao. at vise lidt mod.
Men ingen er jo forpligtet ......
jun 2007
Regelrytter - jamen har du lyst at kalde mig det, så værs´go...;o)"
Og hvis du gerne vil det mere specificeret - så ja jeg stopper for rødt i en mennesketom by....
At du er nedladende i dine indlæg er blot en konstatering...........
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Nu har jeg sat mig ind i den nye lov,da den muligvis kommer til osse at ramme min race og efter hva jeg kunne se,på hunden ja så burde den ha været i snor og iført mundkurv. Hunden stopper for at tisse og ejer er efterhånden nået et godt stykke væk.. Skulle jeg her stole på at han havde styr på sin hund eller skulle jeg som jeg faktisk gjorde,være glad for at min hund ikke lå afdækket,ved siden af mig i snor.. For har jo respekt og pli over for andre mennesker ?
ja nu drejer jeg lige debatten en omgang.. Havde dette billed været ok for jer,eller ville i som mig tænke,flot at endnu en ikke gider holde den lov der er lavet,så den måske kunne laves om igen ???
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Muligvis denne unge mand,havde styr på den hund.. men helt ærligt,det kunne jeg faktisk ikke hverken se eller vide mig sikker på og så havde fru Jensen som ingen hund har,nok slet ikke kunne få øje på det..
Jeg kan dertil tilføje,at jeg ikke er for hverken den ene eller den anden lov eller forbud.. Men skulle gerne kunne føle mig sikker på,at folk har styr på deres hunde skal de være løse,nok som fleretallet gerne vil..
Så i der har hunde løse osse på steder,hvor det ikke er efter bogen,hvordan ved jeg at i har styr på den.. Ja ja nu ved jeg godt med 2 af jer
maj 2008
Synes da det er fint, at du drejer debatten lidt.
For mit eget vedkommende ville jeg have det ligesom dig.. Jeg synes, vi skal vise hensyn til hinanden, - både dyr og mennesker.
At cykle ned gennem et meget menneskedomineret gade med en løs hund - især af den kaliber - er i mine øjne ikke at vise hensyn.
jan 2006
Af hjertet tak for dit svar på mit spørgsmål. Det var da ikke så svært, vel ?
maj 2008
Pengene, som kom ind for denne erhvervelse, kunne man jo så bruge til evt. skov og natur.
Som det er nu, "lider" jeg da en del under, at folks forventninger til løse hunde er så lav. Og det er den jo, fordi der ikke er ret mange, som har en reel kontrol over hunden.
jan 2006
Jeg har ikke mine hunde løs de sjældne gange jeg går med dem i byen. Det er respektløst overfor andre mennesker, og ham gutten med den brune hund burde helt klart have holdt sin hund i snor.
Jeg går eksempelvis aldrig tur med mine hunde på Feddet i weekenden, for der er temmelig mange mennesker, og jeg gider ikke tage mine hunde i og ud af snoren hele tiden.
Så jeg vælger menneske (og navnlig hundeøde) steder at lufte / løbe med dem .. gider ikke andre folks uopdragne kræ op i hovedet på mine - og gider ikke koncentrere mig om at tage dem i snor hver og hverandet øjeblik.
Jeg føler mig langtfra sikker når jeg møder andre hunde, der er løse. Jeg "kender" kun to mennesker som virkelig har styr på tingene - den ene, en mand med to jagthunde - den anden, en dame med en 5-6 labradors ... ellers synes jeg det er kanon ufedt at gå imod en løs hund med mine to - og når jeg har det sådan, er jeg nok ikke den eneste, så mine hunde bliver kaldt ind og sat i snor når jeg ser nogen.
Løse hunde i skoven