{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.649 visninger | Oprettet:

Hjælp! Er min hund drægtig???? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Min tævehund har overstået sin første løbetid med stoppet blødning for ca. en måned siden.
Nu er hendes patter hævet/vokset betydeligt og en hvid mælkeagtig væske siver fra dem. Hun virker mere træt og stille end hun plejer og blir hurtigere træt på løbeturene...
Umiddelbart kan jeg ikke se, hvornår en parring skulle være sket, men under hendes løbetid overtog vi en hanhund på 8 mdr. Jeg talte med dyrlægen om situationen og han sagde, at der intet var at bekymre sig om, da en hanhund i den alder ikke var kønsmoden...
Så hvad skal jeg tro og hvordan kan man vide om det er falsk drægtighed????
Al erfaring og gode råd er velkomne!
Hun er kun 11,5 mdr gammel, så det er jo meget tdlig at skulle have hvalpe...
Vh en noget bekymret Sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Er min hund drægtig????
  • #1   6. jun 2011 Tag hende til dyrlægen, og få hende tjekket.. Og en abortsprøjte, hvis hun er drægtig smiley

  • #2   6. jun 2011 Det er sansynligvis falsk drægtighed, men jeg var nok kørt til dr. dyr. Er hun drægtig kan hun blive sterriliseret og få fostrene fjernet.

  • #3   6. jun 2011 8 måneder er da en fin alder til at blive kønsmoden - specielt hvis den bor med en højløbsk tæve..

  • #4   6. jun 2011 Rin til dyrlægen imorgen og få hunden undersøgt... <er den drægtig så få dyrlægen til at give den en abortsprøjte.
    Brug en anden dyrlæge en ham der fortalte dig at en 8 mdr.s hanhund ikke er kønsmoden - han er da inkompetent og ham ville jeg ikke have tillid til i fremtiden!


  • #5   6. jun 2011 Som de andre siger, ring til dr. Dyr smiley
    Sikkert bare falsk drægtighed, men bare for at være på den sikre side smiley


  • #6   6. jun 2011 Og så ta lige en anden dyrlæge ....

  • #7   6. jun 2011 altså små hunde kan komme i løb når de er 6 mdr. så de frækker små herre kan vel det samme;) min 8 mdr. chi dreng skal kasteres på fredag i hvert fald af samme årsag...da vi har en lille dame der flytter ind d.1juli:)

  • #8   6. jun 2011 Kontakt en ny dyrlæge i morgen og få hunden scannet eller røngten undersøgt. Så får du svar. Men umiddelbart lyder det for tidligt hvis der allerede er mælk.. Det kommer ofte først få dage før fødsel. Lyder mere rettiddig med en falsk drægtighed. Men få det tjekket - er hun drægtig må du virkelig virkelig overveje at få det fjernet. Abortsprøjten kan gives op til 45 dagen efter parring. Der er få bivirkninger og hun er alt alt for ung til hvalpe!

  • #9   6. jun 2011 Jeg har tænk mig at køre til dyrlægen med hende imorgen og så må vi se hvad han siger :o/ Jeg har lige gransket min kalender nøjere og det er faktisk seks-syv uger siden, at jeg så hende opføre sig som villig til parring. Hvis hun er drægtig kan hun altså være hele syv uger henne og så er en abortsprøjte vel ikke en mulighed?
    Puha synes ellers, at vi har været så forsigtige :o(


  • #10   6. jun 2011 Har lige læst i min dyrlæge-bog, at abortsprøjte kun kan bruges op til fem dage efter en uønsket parring smiley

  • #11   6. jun 2011 Så er din dyrlægebog ikke af nyere dato!

  • #12   6. jun 2011
    Man giver Alizin 2 gnge med 24 timer imellem.
    Der skal gå ca 1 uge efter parring før virkningen er sikker. Æggene skal have sat sig fast i livmoderen.
    Alizin kan gives op til omkring 40. dagen, men det vil så ofte blive til aborter, og det er ikke så rart for tæven.
    Alizin ændrer progesterong-niveauet, så graividteten går i stå, og fostrene optages i systemet hvis det er tidligt i drægtigheden.


















  • #13   6. jun 2011 Lise: Nej det har du faktisk ret i, den er fra 2001 står der i den...

  • #14   6. jun 2011 Men så vidt jeg kan regne mig frem til vil det være ca. syv uger siden, at hun var villig til parring.
    Håber virkelig bare, at det er falsk drægtighed, men dyrlægen må vurdere det imorgen.


  • #15   6. jun 2011 Hvis hun er drægtig ville jeg nok vælge at få hendes sterriliseret med det samme, for hun er alt for ung til at få hvalpe.

  • #16   6. jun 2011 Nadja: Jeg er ikke interesseret i at få hende steriliseret endnu. Men mener du, at du ville lade hende få en abort?
    Jeg har læst flere herinde der mener, at tæver først bør få hvalpe når de er over 1,5 år. Ved du om det er fordi de ikke er istand til at passe hvalpene eller hvorfor det er?
    Vh Sofie


  • #17   6. jun 2011 de er heller ik fuldt udvokset og der kan komme komplikationer ved fødslen alt efter hvilken race der er tale om...

  • #18   6. jun 2011 Når hanhunden var 8 mdr, er der meget stor sandsynlighed for at han var kønsmoden da hun var i løb. Det er meget almindeligt for hanhunde at blive kønsmodne når de er et eller andet sted mellem 6-10mdr (nogen sågar endnu tidligere).

    Håber for dig at hun ikke er drægtig, for jo, jeg vil mene at 7 uger er for sent at give abortsprøjte -det er i hvert fald liiiige på vippen.
    Min dyrlæge ville ikke sterillisere en tæve der er så langt henne. han vil i det hele taget helst ikke sterillisere en drægtig tæve -noget med blodtilførsel til livmoder mm som øger risikoen for problemer. Så hellere give abortsprøjte og sterillisere senere.

    Men igen -jeg tror desværre det er for sent for de muligheder.

    Skulle der være hvalpe, og hvis jeg har ret i at det er for sent at stoppe drægtigheden, ville jeg kraftigt overveje at reducere i kuldet så hun kun får lov at beholde ca 2 hvalpe.


  • #19   6. jun 2011 Michelle: Thyra er en cocker spaniel. Dyrlægen siger, at hun ikke vokser mere nu som sådan, men bare bliver bredere/tættere fra nu af...
    Men jeg er helt enig i, at det er for ungt. Vi havde heller ikke planer om, at det skulle være før hun var omkring et par år gammel :o(
    Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med mindre, at det er Thormod der har været på hende...


  • #20   6. jun 2011 Der er flere grunde til at man bør vente med hvalpe til tæven er ved at være voksen.

    Rent fysisk skulle hun såmænd nok kunne klare at et kuld hvalpe. Men mentalt er hun jo selv ikke meget andet end en stor hvalp, så det er ikke usandsynligt at hun kommer til at skulle have hjælp (men man kan jo være heldig at det går uden problemer).
    Det er tæven der præger hvalpene gennem de 8 uger de er hos hende. Derfor bør tæven jo osse have noget at byde på i den retning -af samme grund avler man jo heller ikke på f.eks. nervøse eller agressive hunde. En tæve på 11 mdr er ikke voksen nok til den opgave.
    Og så er det jo knaldhårdt at have hvalpe. En del tæver bliver lidt afpillede og/eller mister pels o.l. i forbindelse med et kuld hvalpe. Det er bestemt ingen dans på roser, selvom der self er forskel på hvordan tæver klarer det.
    En tæve på 11 mdr skulle vidst bare nøjes med at koncentrere sig om at vokse korrekt, blive opdraget og alt hvad nu ellers hører med til en unghunds liv -ikke bruge krudt på et kuld hvalpe


  • #21   6. jun 2011 hvis de har været alene hjemme sammen...så har alt jo kunne ske...hvis man kan sige det sådan.

  • #22   6. jun 2011 Desuden så mangler der jo tjek (røngten osv.) for arvelige sygdomme. Der ud over så er der simpelhen ingen grund til at føje endnu et kuld hvalp til et allerede overfyldt marked. Der produceres kort sagt langt flere hunde end der er gode hundehjem til.

  • #23   6. jun 2011 Hvis den højløbske tæve har været i rum med en 8 mdr's hanhund, så regner jeg det for mere end sandsynligt at tæven er blevet drægtig, medmindre han da ikke har kunnet ramme e.l.

    Sjovt nok kan opdrættere bruge oceaner af tid og penge på at planlægge det helt "perfekte" kuld, og så går tæven tom.
    Men "ups-kuld" bliver nærmest altid til i første forsøg ;o)


  • #24   6. jun 2011 Anne Julie -hov ja, det fik jeg da heller ikke skrevet. For du har helt ret, man aner jo ikke hvad man avler på, hverken sundhedsmæssigt, eksteriørmæssigt eller mentalt.

  • #25   6. jun 2011 det er nemlig rigtig Michelle;) derfor blive rmin chi også kasteret på fredag...ik noget ups her...

  • #26   6. jun 2011 Hundene har gået sammen fordi dyrlægen sagde, at Thormod ikke var kønsmoden. Men er Thyra drægtig kan det kun være ham, for hun har ikke været sammen med andre hanhunde.
    Vi er ikke interesseret i at sterilisere hende endnu, så det er ikke et issue som sagerne er nu.
    Tak for råd ifht hvis hun er drægtig og hvis hun er så langt henne, at den ikke kan stoppes. Håber bare virkelig, at det er falsk drægtighed. Men hvordan kan man se forskle på ægte og falsk drægtighed????


  • #27   6. jun 2011 jeg kan slet ik forstå din dyrlæges udtalelse omkring hanhunden...jeg ville godt nok ik stole på ham/hende igen hvis der er sket en upser pga. dyrlægens vurdering af hundene...

  • #29   6. jun 2011 Forskellen kan din dyrlæge se - han/hun kan alt efter hvor langt inde i drægtigheden enten scanne eller røngtenfotografere, og der se hvad hun måtte gemme...
    Men brug en ordentlig dyrlæge! Hvis din tidligere ikke har vidst en hanhund kan være kønsmoden som 8 måneders, så er det tid til at finde en ny!


  • #30   6. jun 2011 Årh... Hun er jo kun en stor hvalp selv smiley

  • #32   6. jun 2011 Kommer du med opdate i morgen ? smiley Krydser fingre for hun ikke er drægtig.

  • #33   6. jun 2011 Ulla: Jeg har ikke besluttet, hvad der skal ske endnu og i sidste ende må det blive i samråd med dyrlægen. Men en sterilisation kommer ikke på tale.
    Jeg forstod ikke helt, hvad du mente ang. størrelsen?
    Vh Sofie


  • #34   6. jun 2011 Ulla -men hvis abortsprøjten kun kan gives til dag 40 og hunden nu er ca 7 uger henne, er det altså ikke sikkert at det er en mulighed. Altså er der kun en mulighed tilbage, nemlig at få hvalpene, hvis altså der er nogen self.

    Har hørt fra både egen og et par andre dyrlæger at det at sterillisere en drægtig tæve indebærer en større risiko for komplikationer. I forhold til at lade en meget ung tæve få hvalpe er det self stadig at foretrække, men måske ikke lige når tæven er SÅ langt henne... Kan i hvert fald ikke forestille mig at min dyrlæge ville gøre det

    Forstå mig ret, jeg mener ikke det er optimalt at få hvalpe så tidligt -men man skal nok osse passe på at man ikke udsætter tæven for væsentlige risici blot for at undgå et kuld hvalpe. Man kan jo risikere at komplikationerne for at undgå hvalpe så sent i forløbet er værre end ulemperne ved at få kuldet (og evt reducere i det hvis der er mange)


  • #35   6. jun 2011 Camilla H: Ja netop smiley

  • #36   6. jun 2011 Ginne: Ja jeg må jo bare vente og se hvad han siger imorgen så...

  • #37   6. jun 2011 Hvis ikke du allerede har gjort det, så ville jeg altså skifte dyrlæge. Den dyrlæge du tidl har brugt, er ikke en jeg ville tage sådan en beslutning sammen med, for h*n ved jo åbenbart meget lidt om hundes reproduktion

  • #38   6. jun 2011 Michelle: Men hænger abort og sterilisation da altid sammen???

  • #39   6. jun 2011 Michelle: Ja det undrer mig lidt. I sin tid undersøgte han Thormod og sagde, at han ikke var kønsmoden og, at det derfor ikke var noget problem. Har ellers været meget tilfreds med ham før.

  • #41   6. jun 2011 ENIG med michelle...hvis du går til samme "dygtige" dyrlæge så får de penge for deres uvidenhed...jeg ville lægge mine penge et andet sted og der var ik sådan en der skulle rører mine hunde!!!!

  • #42   6. jun 2011 Nu som medløber: Ja det skal jeg nok... Og kryds endelig al du har at krydse for at det er falsk drægtighed smiley

  • #43   6. jun 2011 Michelle:

    Reducere i antallet af hvalpe? Hvordan det?


  • #45   6. jun 2011 Ulla: Nej han er ikke meget større end hun er, så på det punkt tror jeg ikke der er et problem. Men nej hun er ikke færdigudvokset og det er virkelig noget værre møg hvis hun er drægtig.... Der er ikke andet at gøre end at høre dyrlægen ad imorgen.

  • #46   6. jun 2011 Sofie -Nej. Men hvis abortsprøjten kun kan gives til dag 40 og tæven er længere henne end det, så er det jo ikke en mulighed. Altså er der kun sterilisation eller at få hvalpene tilbage.

    Og jeg tvivler på min dyrlæge ville sterilisere en tæve der er s langt henne, medmindre der er seriøse medicinske grunde til at gøre det.

    Igen må man jo opveje fordele og ulemper. Det er self en kæmpe fordel at hunden så slipper for at få hvalpe. Men hvis man samtidig udsætter den for væsentlig risiko (altså større end risikoen for komplikationer ved at få hvalpene) så er det måske ikke at foretrække.
    Jeg er ikke ekspert på området -jeg tænker blot at når man dyrlæge fraråder at sterilisere under løbetid samt når hunden er drægtig pga den øgede blodtilførsel til livmoderen, så hjælper det jo nok ikke hvis tæven er så langt henne i drægtigheden.



  • #47   6. jun 2011 Ulla: Ja hvis det ikke er falsk drægtighed...

  • #49   6. jun 2011 Ulla -den er da ikke meget større. Hvis faren er en mellemting mellem labbe og DSG hvad størrelsen angår, så er det da en ok størrelse sammen med cocker. Om blandingen på andre måder er hensigtsmæssig kan man altid diskutere, men størrelsesmæssigt synes jeg altså ikke der er nogen ko på isen.

    Sofie -undersøgt om han er kønsmoden? Hvordan det om man må spørge? Er du sikker på han ikke bare har undersøgt om begge sten er faldet ned?

    Mig bekendt tester man altså ikke unge hanhunde for om de er kønsmodne


  • #50   6. jun 2011 Hov, glemte Camilla. Reducere i kuldet = aflive nogen af hvalpene, hvis man da ikke er så heldig at kunne finde en amme til dem.

    Det lyder hårdt ja, men det kan være til tævens fordel at den ikke skal tage sig af et stort kuld når den er så ung.

    Og hvalpene mærker jo ikke noget.


  • #52   6. jun 2011 Michelle: Ok jeg vidste ikke, at det hang sådan sammen. Som kvinde kan man jo godt få en abort uden at blive steriliseret, også selvom fosteret er så stort, at det skal fødes naturligt.
    Mellem de to valg vile jeg nok også vælge at få hvalpene, men det ville komme an på dyrlægens råd.
    Jeg tænker også, at vilde hunde vel parrer sig og får hvalpekuld ved første løbetid, så rent fysisk kan det vel lade sig gøre? Men at reducere antallet af hvape har jeg hørt at andre gør, så det kunne måske være en mulighed. Men igen ved jeg jo ikke endnu om hun er drægtig eller om det er falsk drægtighed.


  • #53   6. jun 2011 Ulla: Jeg har godt nok bemærket det for et stykke tid siden, men jeg troede, at det var en normal udvikling af hendes krop efter første løbetid... Altså lidt ligesom unge piger udvikler sig og får bryster. Men synes nu det bliver mere og mere udpræget og så bemærkede jeg den mælkelignende væske idag. Jeg har også gået og tænkt på, at hun virkede mere træt end hun plejer, men har ikke tænkt at kæde tingene sammen før idag.

  • #54   6. jun 2011 Sofie -man kan osse sagtens give en hund en abortsprøjte uden at sterillisere. Men ikke når den er så langt henne.

    Hunde får ikke aborter på samme måde som mennesker. Ved hunde giver man 2 sprøjter med 24 timers mellemrum. Hvis tæven er tidligt i drægtigheden vil fostrene blot absorberes.
    Er den langt henne i drægtigheden, skal de døde hvalpe fødes.

    Men hvis sprøjten kun kan gives til dag 40 (det skrev en anden, jeg ved det ikke med sikkerhed) så er den jo ikke en mulighed.

    Så jeg skrev altså ikke at man SKAL sterilisere hvis hunden får en abort, men derimod at abort (måske) ikke er en mulighed længere, hvorfor der kun er tilbage at sterilisere eller få hvalpene. Og tror ikke en dyrlæge vil sterilisere så sent


  • #55   6. jun 2011 Michelle: Jeg ved ikke hvad han kiggede efter, men da vi overtog Thormod tog vi ham til tjek hos dyrlægen og talte i den forbindelse med ham om kønsmodenhed. Og der sagde han, at Thormod ikke var kønsmoden endnu, så det behøvede vi ikke at bekymre os om.

  • #57   6. jun 2011 Sofie -så kan din dyrlæge altså noget ingen andre kan. Går udfra at for at tjekke om hunden er kønsmoden, må man enten måle hormoner (blodprøver) eller tjekke en sædprøve (eller -hvis hunden ikke kan lave hvalpe endnu, skulle der jo ikke gerne være funktionsdygtige sædceller i "klatten;o))

    -det kan han næppe tjekke med det blotte øje


  • #58   6. jun 2011 Michelle: OK jeg er med på den omkring abortsprøjten. Men det lyder som om, at sterilisation indebærer en abort siden du stiller det op imod at få hvalpene? Er det rigtigt forstået?

  • #59   6. jun 2011 Ulla: Hvad baserer du det på mere præcist? For ifht hvad jeg har kunne læse mig frem til ligner tegnene på drægtighed og falsk drægtighed nemlig hinanden? Er der en sikker måde at se det på udover hvad dyrlægen kan undersøge?

  • #60   7. jun 2011 Michelle: Nej det kan du jo have ret i... Puha jeg ved det godt nok ikke... Håber bare virkelig det er falsk alarm... Krydser samtlige fingre, tæer og poter...

  • #61   7. jun 2011 Ja mig bekendt kan man ikke sterilisere uden osse at fjerne hvalpene. Men kan da være det er muligt med den lidt nyere måde at sterilisere på, hvor det kun er æggeleder (eller æggestokke?) der kappes -beklager, har ikke sat mig voldsomt meget ind i sterilisations-metoder;o)

    Tidl har man fjernet det hele -altså osse livmoderen og så ryger evt hvalpe jo osse, og tror stadig det er det der er mest udbredt

    Det giver så heller ikke meget mening for mig, at man ville ønske hunden steriliseret mens den er drægtig hvis ikke det er fordi man ikke vil have hvalpene


  • #62   7. jun 2011 jeg ville ik bede min dyrlæge om noget hvis det var min der havde sat mig i den situation som du måske er i...

  • #63   7. jun 2011 Michelle -nu er det trods alt ikke dyrlægen der har sat dem i situationen. Det tager ca 2 min på google selv at finde ud af at hunde på 8 mdr ofte er kønsmodne;o)
    Men nej, jeg ville heller ikke bruge dyrlægen igen, hvis han virkelig har udtalt sig sådan.

    Er ret sikker på der i så fald findes langt bedre dyrlæger. Og en sådan er jo ret væsentlig at have ved hånden hvis det viser sig at der er hvalpe på vej


  • #64   7. jun 2011 du ved hvad jeg mener...kan jeg da se;) jeg sidder næsten som var det mig selv der var i situationen lige nu...hehe...meget medrevet hvis man kan sige det sådan:)

  • #65   7. jun 2011 Michelle og Michelle:
    Jeg er godt nok i syv sind med den dyrlæge nu. Men det er fuldstændig rigtigt, at det ikke er ham der har sat os i situationen, men han har givet en dårlig faglig rådgivning. Men ang. google foretrækker jeg til enhver tid at opsøge en dyrlæge for råd ang. mine hunde - også selvom jeg nu har haft en skidt oplevelse med min nuværende dyrlæge. Efter min mening vil det for det meste være det bedste sted at søge sin viden...


  • #66   7. jun 2011 Men indtil imorgen får jeg ihvertfald ingen klarhed...
    Tusind tak for jeres råd - jeg skal nok følge op på det hele imorgen efter dyrlægebesøg smiley
    Sov godt!
    Vh Sofie


  • #67   7. jun 2011 tak i lige måde sofie...håber på det bedste og krydser fingere for i morgen...overvej dog at finde en anden dyrlæge lige meget hvad ville jeg mene.

  • #68   7. jun 2011 Hvorfor ikke bare få steriliseret tæven nu - så slipper du for at hannen hopper på nar han ER blevet kønsmoden.

    Din tæve har ingen tavle så du vil alligevel aldrig kunne lave seriøs avl på hende men derimod kun egoistisk "jeg vil have hvalpe for sjovt avl"



  • #69   7. jun 2011 Jeg ville ringe til dyrlægen og forelægge ham problematikken og gøre han opmærksom på hvad han har sagt omkring manglende kønsmodenhed hos din han. Jeg ville efterfølgende kræve en undersøgelse der kan af eller bekræfte en drægtighed PÅ DYRLÆGENS REGNING!!! Det er det mindste han kan gøre!
    Ja din tæve er tog men sket er sket (hvis hun er drægtig) og du skal se at få det bedste ud af det. Der er noget at læse op på og forberede. Men til dyrlægen først.
    Kender flere hanner i vores race som har parret (planlagt) som 8 mdrs med hvalpe som resultat.
    Pøj pøj og kom endelig med update:-)


  • #70   7. jun 2011 Jeg ville ringe til dyrlægen og forelægge ham problematikken og gøre han opmærksom på hvad han har sagt omkring manglende kønsmodenhed hos din han. Jeg ville efterfølgende kræve en undersøgelse der kan af eller bekræfte en drægtighed PÅ DYRLÆGENS REGNING!!! Det er det mindste han kan gøre!
    Ja din tæve er tog men sket er sket (hvis hun er drægtig) og du skal se at få det bedste ud af det. Der er noget at læse op på og forberede. Men til dyrlægen først.
    Kender flere hanner i vores race som har parret (planlagt) som 8 mdrs med hvalpe som resultat.
    Pøj pøj og kom endelig med update:-)


  • #71   7. jun 2011 Jeg er ked af din situation, men må være ærlig og sige at jeg synes ikke du kan give dyrlægen hele skylden. Hvis du bare havde sat dig lidt ind i hanhundens udvikling, så ville du også vide at man ikke sætter en han sammen med en tæve i løb. Lidt læse forarbejde omkring hunde, før anskaffelse af 2 af modsat køn, ville måske have gjort at du ikke var havnet i denne situation. Man skal ikke stole blindt på dyrlæger, man må godt tænke selv.
    Men anyway, håber det hele ender godt.


  • #73   7. jun 2011 Monica:
    Jeg er fuldstændig uenig med dig, men den diskussion er der ingen grund til at tage, for deri bliver vi aldrig enige.
    Venlig hilsen Sofie


  • #74   7. jun 2011 Anita: Ja Michelle er kommet med nogle rigtig gode og brugbare indlæg smiley
    Vh Sofie


  • #75   7. jun 2011 Louise:
    Ja jeg har også tænkt på at tage den med ham, men det er ikke helt nemt... Her bagefter føler jeg mig lidt naiv, men jeg må indrømme, at jeg slet ikke overvejede, at det kunne være anderledes når nu dyrlægen havde sagt sådan. Det er lidt ligesom at gå til lægen, man stoler på deres vurdering - eller det gør jeg ihvertfald. Så jeg har slet ikke tænkt nærmere over det derefter. Derudover synes jeg heller ikke, at Thormod har virket interesseret i hende på den måde, og det har jeg jo tydeligt kunne se, at andre hanhunde har været. Så der har heller ikke været noget i hans adfærd der har alarmeret mig.
    Men du har ret i, at nu må vi se om hun er drægtig og er hun det må vi få det bedste ud af situationen. Jeg går meget op i mine hundes velfærd, så jeg vil selvfølgelig sætte mig rigtig godt ind i hvad der skal gøres ifht at få fysisk og mentalt sunde hvalpe - igen hvis hun er drægtig.
    Men tak for råd smiley
    Vh Sofie


  • #76   7. jun 2011 Cavaliertossen:
    Ja det er en uheldig situation hvis hun er drægtig, men håber fortsat, at det kan være falsk drægtighed. Nu må vi se hvad dyrlægen siger.
    Jeg vil gerne lige sige, at jeg ikke giver dyrlægen skylden for situationen. Igennem debatten har vi bare talt om, at han har givet ringe faglig vejledning. Jeg har sat mig ind i de forskellige problematikker ifht at have to hunde af samme køn og har ved begge hunde læst op på race, trivsel, socialisering osv. Men du har helt ret i, at lige præcis spørgsmålet om kønsmodenhed læste jeg ikke op på, men spurgte istedet dyrelægen og jeg tog hans svar for gode varer. Det var måske naivt, men jeg tænkte slet ikke mere over sagen efter at have talt med ham. Derudover har der intet været i Thormods adfærd der har indikeret, at han var interesseret i Thyra. Han har slet ikke lugtet til hende eller rendt efter hende på den måde som jeg ellers har oplevet hanhunde gøre når de har mødt hende i løbetid.
    Men jeg må se hvad dyrlægen siger og tage den derfra.
    Venlig hilsen Sofie


  • #77   7. jun 2011 Pia H: Nej han har slet ikke virket interesseret i hende på den måde. De leger og tumler som hunde nu gør, men han har ikke sniffet meget til hende eller forsøgt at bespringe hende, hvad jeg har set af. Og de andre hanhunde vi har mødt har ellers virket MEGET interesseret i hende...
    Men jeg ved jo ikke om han har været interesseret i hende når jeg ikke har været der. Hun havde også overstået den periode, hvor hun accepterede parring da vi fik ham, men det ved jeg ikke om er nogen garanti for noget.


  • #79   7. jun 2011 Pia:
    Ja, jeg håber også, at det er falsk drægtighed.
    Det overvejede vi allerede i samråd med dyrlægen inden vi fik ham. Vi har besluttet at hun skal have p-sprøjte og evt. steriliseres senere hen.
    Vh Sofie


  • #80   7. jun 2011 Hvornår har du tid hos dyrlægen?

  • #81   7. jun 2011 Jeg ville aldrig give min tæve p -sprøjte. Der er stor risiko for kræft. Prøv at google det og læs om det.

  • #82   7. jun 2011 Cavaliertossen: Jeg skal derud imorgen eftermiddag.

  • #83   7. jun 2011 øv en lang ventetid

  • #86   7. jun 2011 Cavalier og Suzy: Ja det er lidt trælst, men jeg kunne ikke komme til idag, så måtte vente til imorgen :o/

  • #87   7. jun 2011 Pia: Ja det er også muligheder...

  • #88   8. jun 2011 Jeg er nysgerrig for at høre hvordan det gik idag?

  • #90   8. jun 2011 Hej allesammen! :o)
    THYRA ER GUDSKELOV FALSK DRÆGTIG!!!
    Sikke en lettelse....
    Tusind tak for råd!
    Vh Sofie


  • #92   9. jun 2011 Dejlig nyhed !!!

  • #93   9. jun 2011 Pia: Forholdsregler for kommende løbetider var allerede planlagt da vi fik Thormod, men har da ihvertfald hørt herinde fra, at en 8mdr hanhvalp godt kan være kønsmoden, så den sidder ihvertfald på rygraden! ;oD

    Ja det er irriterende, men dejligt, at den fik et godt hjem - og sjovt, at det kun blev til en enkelt hvalp! smiley
    Vh Sofie


  • #94   9. jun 2011 Suzy:
    Ja det er lidt træls at hun render rundt og bygger rede med vores sko, men jeg synes ikke hun virker stresset eller på anden måde utilpas, som jeg kan høre at andre herinde fortæller om deres tævehunde når de er falsk drægtige.
    Men skøn nyhed, at det er falsk drægtighed fremfor et kuld hvalpe på vej :o)
    Vh Sofie


  • #95   9. jun 2011 Medløber DKK snob:
    Ja det må man sige smiley
    Vh Sofie


  • #99   9. jun 2011 Jo hvis hunden lider af falsk drægtighed bliver det kun værrere med tiden, det siger min dyrlæge ihvertfald. Og de siger os at det er enormt stressende for hunden, da den køre i højt gear i den periode eller hvordan man skal forklare det.
    Og sidst man ikke mindst kan de risikere livmoderbetændelse smiley


  • #101   9. jun 2011 Og et kuld hvalpe hjælper IKKE på falsk drægtighed. Jeg ville også sterrilisere hvis det var min tæve.

  • #102   9. jun 2011 Nej nemlig, min egen og mine forældres er os steriliseret. Ser ingen grund til ikke at gøre det. smiley

  • #104   9. jun 2011 Ja, det kan godt komme hen af vejen.

  • #105   10. jun 2011 Sagtens komme hen af vejen, gjorde det med min tæve, hun er først blevet steriliseret som 4 års smiley

Kommentér på:
Hjælp! Er min hund drægtig????

Annonce