{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår/hvorfor skal hunden kastreres?
  • #1   26. jun 2011 vil da heller vende den rundt og spørge... HVORFOR??

    for mig er det da ikke et sprøgsmål om hvorfor hunden IKKE skal kastereres, men mere hvorfor den evt skulle gennemgå en så radikal operation


  • #2   26. jun 2011 Jeg spørger jo også hvilken grund der skal være for at den skal kastereres.

  • #3   26. jun 2011 Viktor blev kastreret som 11 årig på grund af betændelse i prostata.

    Sygdom eller hvis hunden er ekstremt påvirket, så han ikke kan spise eller falde til ro.


  • #4   26. jun 2011 Jeg har valgt IKKE at få Bella steriliseret. Hvorfor? Fordi det kan fucke pelsen på en cocker, fuldstændig op. Og så længe jeg ikke har problemer med hende, med falsk drægtighed osv. så ser jeg ingen grund til det. Heller ikke selvom jeg ikke skal avle på hende.

    MEN! Skulle hun begynde at få problemer, så ville jeg få hende steriliseret.


  • #5   26. jun 2011 nu ved jeg godt at spørgsmålet gik på kastration, men jeg syntes spørgsmålet er lige så væsentligt med tæver og sterilisation.

  • #9   26. jun 2011 Hvorfor synes I det er en radikal operation??

    Jeg vil gerne komme med mit bud på hvorfor jeg synes det kan være en fordel at kastrere en hanhund: Man mindsker riskioen for at hunden strejfer og stikker af, mindsker hanhundens dominans og aggresion, samt mindsker risikoen for alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok. Hvorfor have en frustreret, stresset hanhund, man ikke kan styre, hvis man kan kastrere og få en afbalanceret, tilpas hund? Så undgår man også alle disse hul-i-hækken-hvalpe ;-).

    - siger jeg, der har en intakt hanhund, der ikke kommer til at få lov til at parre smiley



  • #10   26. jun 2011 Ønsker man ikke at avle og har han og tæve sammen er det en fin løsning, man høre om alt for mange der ikke kan finde ud af at forhindre en parring.

    Krumme: Nu siger mange dyrlæger at 6 måneder er det tidligste, men hvad er dine erfaringer? Har læst lidt af hvert, nogen er meget i mod, men nogen anbefaler at gøre det tidligt.


  • #11   26. jun 2011 Fordi at jeg mener at årsagen til at de fleste kastereres er et opdragelsesproblem og at de derfor ofte står med det samme problem efterfølgende.

  • #13   26. jun 2011 Synes kastration er en fin måde at forhindre ups-hvalpe. Ved selv hvor svært det er at styre en han og en tæve sammen. De er sku snedige de hanner.
    Desuden stresser mange hanner over tæver i løb - specielt hvis man bor tæt befolket - så er der altid tæver i løb og så har man en konstant stresset og ulykkelig han.

    Og så har det andre positive "bivirkninger" - hunden bliver mere lydig, den strinter ikke, den humper minimalt og den bliver mere rolig.

    Kan ikke se en eneste ulempe ved kastration. Det er det bedste jeg nogen sinde har gjort ved Silas. Både for ham og for mig.


  • #14   26. jun 2011 jeg valgte kastration af min gamle hanhund, ganske enkelt pga hans gener - de var ikke noget jeg ville sende videre ved et uheld.

    Mor var voldsomt tæt på at være angstbider, far var kønsaggressiv og der lå meget HD bag ham.

    Det var nok et guds under at min han blev rimeligt velfungerende.


  • #15   26. jun 2011 Jeg mener heller ikke at det aldrig er nogen løsning, men bare at det kræver mere omtanke end lige som så.

  • #17   26. jun 2011 Ville ønske jeg havde fået Kia sterilliseret ... Har fundet en knude i en af hendes patter og skal nu til dyrlæge og have fundet ud af om hun har cancer ... Risikoen herfor ville have været meget meget reduceret hvis jeg havde fået hende steriliseret i tide ...

    Hanhunde ved jeg ikke nok om da jeg altid har haft tæver.

    Min sidste tæve blev ikke steriliseret og levede problemfrit i 16 år .. Men ellers er jeg for sterilisering af tæver netop fordi det minimerer risikoen for diverse sygdomme ...


  • #18   26. jun 2011 Er enig med Maj-Britt

    Vi vil ikke kastrere eller sterilisere med mindre det er nødvendigt.
    Jeg ved ikke om der er forskel på store og små hunde, men vi har ikke problemer med agression o.l.
    Hvis man har hanner og tæver sammen kan der være et andet spørgsmål, hvis man ikke ønsker at avle på dem.

    Med hensyn til en kryptorchid han, så har vi lige været det igennem.
    Hvis stenen sidder i lysken, kan man holde øje med den og behøver ikke at fjerne den.
    Hvis den sidder i bugen er det sværere, og man skal overveje at få den fjernet.
    Generel risiko for testikelcancer er 1 % - ved kryptorcisme er risikoen 1,3 %


  • #19   26. jun 2011 Jeg valgte at få min kasteret i en alder af 1 år og 8 måneder. Jeg havde ingen problemer vedr. egetkøns agressivitet eller andet MEN der kom (desværre) en ny hundelov, hvilket gjorde at al avl i DK var udelukket, og jeg havde ikke midlerne til at være aktiv i udlandet..

    Jeg var meget i tvivl, om dette var den rigtige beslutning, da det netop er et stort indgreb, men jeg ville på ingen måde være ansvarlig for et "uheld", der skulle aflives senere.

    Operationen gik heldigvis godt uden de store efterfølgende gener, men jeg har eftefølgende bøvlet en del med hans vægt, og det er en kamp, at få ham til at holde "udstillingsformen". Med tanke på, at min race lider en del af HD (og selvom han er færdigfotograferet med en fornuftigt resultat) skal jeg virkelig passe på hans tendens til at blive overvægtigt -> noget jeg højst sandsynligt havde kunne undgå, hvis jeg ikke havde kastereret ham


  • #20   26. jun 2011 Der er en overdreven tale om risiko ved fertile hanner og tæver. Nogle gange spørger jeg mig selv om dyrlæger i dag har utroligt travlt med en kniv - der er jo penge i lortet.

    2 dyrlæger anbefaler omgående kastraktion med en sten i lyske eller bug - men det er ikke hvad dyrlæger med speciale i fertilitet fortæller.
    Sten i lysken er ikke et problem.


  • #21   26. jun 2011 Therese, det er bagsiden med sterilisering.
    Mulig overvægt, og for vores vedkommende en mere besværlig pels.


  • #22   26. jun 2011 Jeg fik Julius kastreret pga overproduktion af testosteron der medførte konstante blødninger fra penis. Først kemisk (for at være sikker på at det kunne løse det) og siden hen ved operation.

    Udover at have fået bugt med hans blødninger, har jeg altså også fået en hund der er lidt lettere at styre.
    Og selv om han altid har hældet til den usikre side, er dette ikke forstærket på nogen måde. Tvært i mod: han hviler langt mere i sig selv nu :o)


  • #23   26. jun 2011 jeg har koda på 8 mdr. der er blevet kastereret for 14 dage siden udenlukket pga. at der flytter en yndig lille kata ind på fredag. koda er en flot fyr med 6/6 saksebid og ser ud til at udvikle sig til noget rigtig godt både sind og kropsholdning. men hans mor har underbid og pl...så derfor så jeg det som det bedste valg for at undgå dette skulle gives videre i generne.

  • #26   26. jun 2011 Jeg er næsten sikker på, at dyrlægen skar min amstaff fuldstændig væk, og erstattede ham med et stk. total madfikseret lab...

    Jeg har skåret ned i foder, skiftet foder, svømmetræner mere og lufter generelt også mere...

    MEN.... kilo'ene sætter sig bare på en helt anden måde (lidt ligesom på mig, efter at have rundet de 30 år ;-D)


  • #28   26. jun 2011 <i>Fordi at jeg mener at årsagen til at de fleste kastereres er et opdragelsesproblem og at de derfor ofte står med det samme problem efterfølgende.</i>

    Helt enig her.

    <i>Der er en overdreven tale om risiko ved fertile hanner og tæver. Nogle gange spørger jeg mig selv om dyrlæger i dag har utroligt travlt med en kniv - der er jo penge i lortet.</i>

    Og her også smiley

    Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at få mine hanner kastrerede ! I mange tilfælde får de en abnorm ædelyst og hvor fedt er det for en hund, at kun tænke mad-mad-mad hele tiden ?
    Nå ja, det er jo nemmere for alle ejerne, for så er den jo på det nærmeste pacificeret og ligger bare der med savl i mundvigen og et dødt udtryk i øjnene ..

    Føj, jeg synes det burde forbydes !

    Kan folk ikke finde ud af at tumle en intakt hanhund, så må de købe sig en tæve ... eller en kat !


  • #30   26. jun 2011 Quark er kasteret fordi han var kyptosid, og den sad i buen...
    Mushu er sterilleret fordi hun ikke må avles på hende... og fordi jeg syntes det var synd hun skulle være i løbe tid når der ikke er nogen grund til det..


  • #31   26. jun 2011 min koda har ik forandret sig og han tikker stadig ik ved bordet efter mad...så han er ik mere glad for mad end han før har været. uden P... så virker han gladere og han har ik så travlt med sin diller daller mere dernede som før. han ligner bestemt ik en som mangler noget dernede. en tæve er strup hysterisk når den er i løb. jeg har en der taler og ynker sig selv i 14 dage før det skydes igang og så fortsætter vi lige de 3 uger det ca. varer. så jeg ved sgu ik om en tæve er nemmere...det er jo nok hvad man selv gør tingene til og vi opdrager forskelligt på vores dyr....vi er jo ik robotter men mennesker af kød og bold... og du bed vist der Malle-Fan...

  • #32   26. jun 2011 Balto blev kastreret som 2½ årig fordi han stressede helt ekstremt ved løbske tæver (havde en tæve som nabo i tre år) og generelt var en meget stresset hund.

    Meegò blev kastreret fordi han er græsk gadehund.


  • #33   26. jun 2011 ups...blod*


  • #34   26. jun 2011 Og nej, ingen af mine hunde har fået mere ædelyst, dårlig pels eller er blevet fede og dovne af at blive kastreret.

  • #35   26. jun 2011 Jeg kunne ikke drømme om at kastrere medmindre der er et sundhedsmæssigt problem der med sikkerhed kunne relateres direkte til et øget testosteronniveau.

    Jeg kastrerer heller ikke kryptorchide, hvis ikke der er problemer.

    Jeg er sikker på, at mange hundeejere får en hund, der er lettere at være sammen med..... Men om hunden har det lettere, det er jeg ikke så sikker på....


  • #36   26. jun 2011 De fleste indlæg her handler jo faktisk om hvor der er problemer af een eller anden art.
    Så skal man selvfølgelig finde den bedste løsning - også steriliseing.

    Men ellers kan jeg ikke som CH se hvorfor man absolut skal ændre naturen.


  • #37   26. jun 2011 Som Peter og CH synes jeg heller ikke det SKAL gøres hvis ikke det er nødvendigt.... Men synes nu stadig det kan løse mange problemer for nogle hunde, og der er det da bare at få det gjort. Dog er jeg dybt uenig i dig Peter med at man ikke skal ændre naturen - altså det synes jeg heller ikke man skal, men det gør vi da rask væk hele tiden. Bare det at fremavle alle vores racer og holde dem som familiehunde er da at ændre naturen drastisk. Vi holder også heste, køer, svin osv i fangenskab og heste bliver kastreret i et væk når ikke de skal bruges til avl, så al vores omgang med dyrene er da bestemt ikke naturligt.... Men jeg tror nu alligevel vi er enige smiley

  • #38   26. jun 2011 Maria, det, der altid er interessant at se på er, om folk kastrerer deres hanhunde fordi DEN har et problem eller fordi DE har et problem...

  • #39   26. jun 2011 Ændre naturen?

    Ændrede man ikke naturen, da man tog hundene til sig til at starte med? smiley


  • #40   26. jun 2011 god pointe CH

  • #41   26. jun 2011 CH: Helt enig... Men jeg vil nu mene det i sidste ende kommer ud på et. Selvom det er ejerne der har problemerne, så er det stadig forsøget værd med kastration da hunden vil blive ved med at være frustreret, når den ikke lære andet. Alternativet er jo at man skal anbefale folk at skille sig af med sin hund, og så synes jeg altså en kastration er en bedre mulighed. Jeg tror helt ærligt ikke de har det dårligere ved at være kastreret, så hvis man får taget toppen af deres drifter og ejerne derved kan styre det, er det da helt klart bedre end en hund der bliver smidt fra hjem til hjem!!

  • #43   26. jun 2011 Kan ikke forstå hvorfor så mange mennesker stejler når man taler om at Neutralisere en han hund, mens det er helt naturligt at gøre det samme på en kat.
    Ja der kan være vægt problemer nøjagtigt som der kan for katte, men dette skulle da nemt kunne overses. Ned på fedtfattig kost og mere motion.

    Calle skal sikkert neutraliseres en dag og det giver mig altså ikke sammentrækninger og smerter i underlivet.

    Får jeg en dag hund nr. 2 skal det være en tæve og hun skal dælme også. Både for at mindske risiko for kræft og især livmoderbetændelse, men mest af alt for at undgå den evige frygt for store løse han hunde når hun luftes under løbetider.


  • #44   26. jun 2011 Jeg kan ikke se problemet med at neutralisere. Havde mine ikke været avlsgodkendte og risikerede for meget uld, så var de blevet det.


  • #46   26. jun 2011 Renee - det har store konsekvenser for et individ at fjerne kønshormonerne. Dette være sig på rigtig mange fronter.


  • #48   26. jun 2011 Tja men så skulle man jo heler ikke Neutralisere katte eller hvad?

    Personligt ville jeg ønske flere han hunde ejere fik det gjort..... Altså på hundene for det meste hehe.... har slet ikke tal på alle de gange jeg luftede Lille Cleo og måtte forsvare hende mod store løse Intakte han hunde mens ejere bare stod på afstand og råbte "han gør ikke noget"
    Eller den gang jeg stod med Cleo i armene og en Collie på ryggen af mig som ihærdigt forsøgte at nedlægge mig så han kunne komme til min tæve.

    Hvis nogen her kender en forening till Kastraters fremme inden for hunde verdenen melder jeg mig gerne ind.


  • #50   26. jun 2011 Ej en medløber: Hvordan ved du det er en lodret løgn det dyrlægerne siger - altså at få det bedste resultat hvis kastreres inden kønsmoden?? For hvis du har denne viden, så synes jeg da du skal kontakte DDD og sprede budskabet smiley



  • #52   26. jun 2011 Når jeg her taler om at andre i naturen, så er det individets biokemi jeg mener.
    Som CH skriver ved man at ændringer i hormonerne betyder en del for hvordan hunden vil få det fremover. Og der er ingen der helt kender følgerne at det.
    Som man kan læse er der jo også mange tilfælde, hvor det går voldsomt ud over hundens velbefindende - både fysisk og psykisk.

    Jeg syne det er for nemt at sige - jeg steriliserer bare, så bliver alt godt.


  • #53   26. jun 2011 Jeg er eks. klart imod den i USA udbredte metode med at sterilisere tæver inden de flytter hjemmefra som 8 uger.
    Man ved simpelthen ikke nom om hvad man piller ved.


  • #55   26. jun 2011 Jeg har haft flere hanhunde og har aldrig oplevet de har strejfet, humpet eller lign. Min nuværende han er kastreret fordi han viste sig at være 100% steril og med flere tæver i huset ville jeg spare ham for frustrationerne. Det har jeg fortrudt mange gange siden. Hans pels er fuldstændig ødelagt så han må i narkose og klippes med en fåreklipper, og han har mistet utrolig meget muskelmasse specielt i hovedet.

  • #56   26. jun 2011 Jeg syntes ikke helt at en sammenligning med katte holder. Kattene løbet jo rundt på må og få og kattemor og killinger er ofte efterladt til en uvis skæbne og bliver af mange behandlet som skadedyr.
    Jeg ville aldrig lade mine hunde operere og blive lagt i narkose pga. Et problem som bør trænes væk og som man ikke engang er garanteret bliver løst. Jeg har valgt hanhunde fordi jeg kan lide deres kvaliteter og ja så er der nogle ulemper og sådan er det


  • #58   26. jun 2011 Der er meget mere at tænke på en overvægt og pels for en hund, der bliver neutraliseret. Det gælder både hanner og tæver.

    De mentale konsekvenser det kan have for hunde er udtalte, derfor mener jeg at det er fuldstændig vanvittigt at gøre den slags pr. automatik.

    Kan man ikke ikke holde en ganske almindelig hanhund væk fra løbske tæver, så skal man ikke have en hanhund.


  • #59   26. jun 2011 Hvad er de mentale konsekvenser?? I snakker meget om det, men vil ikke rigtig uddybe det. Jeg er bare nysgerrig, for jeg har da godt nok aldrig hørt om det før! Vi er enige med bange/usikre hunde, at det kan gøre det værre, men ellers??


  • #60   26. jun 2011 Maria: En dygtig dyrlæge anbefaler ikke længere neutralisering inden kønsmodenhed og dette er af flere grunde. Dels bør hunden være mentalt stabil hvis den skal neutraliseres og man kender ikke hundens mentale udvikling før denne er voksen og dels så er risikoen for knoglekræft som har en ret så slem prognose betydeligt større hvis du neutraliserer for tidligt.

    Jeg ville ikke neutralisere en psykisk svag hund hvis det på nogen måde kunne undgåes. Ingen grund til at forværre dennes psyke ...


  • #61   26. jun 2011 Ej en medløber: Det belæg tror jeg må være for "egen regning", for det tror jeg ikke helt holder, og så synes jeg det er lidt voldsomt at kalde det en lodret løgn ;-).

    Jeg er enig i at det ikke fjerner alle problemerne, men jeg mener bestemt at kastration kan tage "toppen af isbjerget", for dem der har en meget kønsaggresiv hund eller meget dominerende. Folk der har store problemer med deres hunde får dem jo ikke aflivet fordi de er blevet kastreret, men de har nok søgt denne metode i håb om at det ville hjælpe lidt... Og ja, det hjælper selvfølgelig ikke nok, så det kan sagtens ende i en aflivning alligevel - men altså ikke fordi den er blevet kastreret, det var den såmænd nok blevet uanset. Og selvfølgelig burde folk være i stand til at have en intakt hanhund, og opdrage den ordentligt, men det er der desværre langt fra alle der kan.


  • #62   26. jun 2011 Der er mange ikke så dygtige dyrlæger, der stadig anbefaler før kønsmodning, men fred være med det ;-). Jeg er bestemt heller ikke for det så tidligt. Jeg troede nu at der mentes kastration generelt havde store konsekvenser, men menes der bare før kønsmodning??

    Så fik jeg da spammet denne tråd godt og grundigt smiley


  • #63   26. jun 2011 Maria - det er ting som øget angst, taktilskyhed, øget aggression, øget tendens til urenlighed - og en masse andre kedelige egenskaber.

    Noget, som mange ønsker at negligere fuldstændig - mon ikke fordi det er bekvemt?


  • #64   26. jun 2011 Maria

    Som eks. kan du læse Maj-Britt's indlæge lidt højere oppe.



  • #65   26. jun 2011 Jeg kender en spaniel der blev kastreret og efter det kunne den slet ikke holde på vandet mere. Den kom til at leve sit liv udendørs i en hundegård. Min egen han bryder sig ikke om andre hanner. Det har kastrationen ikke ændret spor. Jeg gør det aldrig igen.

  • #66   26. jun 2011 Jeg har fået kastreret Santos fordi han havde nogle problemer med den ene kugle. Derudover så skal jo alligevel aldrig bruges til avl.

  • #67   26. jun 2011 Ja, men så er det jo altsammen bare erfaringer....! Jeg har også hørt sådanne historier, men jeg har til gengæld også hørt om alle de utallige hvor det bare har været rigtig godt. Jeg håbede der var lidt mere "kød" på med nogen undersøgelser osv

  • #68   26. jun 2011 Maria, det er netop ikke bare erfaringer, men kommer fra sammenfatninger af en lang række videnskabelige undersøgelser.


  • #69   26. jun 2011 Find temaet i Hund og Træning - mener det er februarbladet fra 2009 eller 2010

  • #70   26. jun 2011 Super :-). Det var lige sådan noget jeg gerne ville læse. Tak smiley

  • #71   26. jun 2011 Jeg har to hankatte, der begge to er kastrerede.

    Man kan slet ikke sidestille en kastreret hankat med en kastreret hanhund.

    En intakt hankat vil med 99% garanti begynde at strinte indendørs - det er der sjovt nok ikke nogen af vores 3 intakte hanner, der gør.

    Jeg havde planer om at bevare den ene af kattene intakt - men 8 mdr gammel tissede han i en potteplante, dernæst i en Østrand ... og så røg kuglerne.

    Mht at man kastrerer heste - ja, men igen, det er noget andet.

    Det er pænt svært at få opstaldet en hingst nogen steder, og en hingst lever et ensomt liv, da den jo ikke kan gå sammen med andre heste.

    Jeg synes stadig ikke at der er nogen undskyldning for kastraktion af en hund - medmindre det er sygdomsrelateret - det andet kan der ganske enkelt komme for mange konsekvenser af.


  • #74   27. jun 2011 Charlotte nu med 3 smukke Chinese Crested : Jeg mangler en "synes godt om knap"

    Godt skrevet



  • #77   27. jun 2011 Ang det med at kastrerede hunde kun tænker mad - og de ligger og savler med døde øjne... hmmm??

    Før Silas blev kastreret handlede alt for ham om mad, mad og mere mad. Når vi var ude og gå handlede det om at humpe fremmede hunde og strinte op af tæveejere. Han var frustreret.
    Men den store grund til at blive kastreret var fordi han parrede min tæve og de fik hvalpe. Det var sku ikke planen og det skulle ikke ske igen. Så farvel til koglerne. Mange siger at det sagtens kan lade sig gøre at have fertil han og tæve sammen. Det troede jeg også på... til uheldet skete for mig.

    Der efter opdagede jeg alle de gode bivirkninger. Hunden blev mere lydigt. Han kan sku gå fri ude og kommer tilbage ved kald. Det kunne han ikke før - der kunne han spæne langt langt væk, for at jeg så kunne finde ham på ryggen af en anden hund - han eller tæve.
    Så det var en glædelig overraskelse for mig at han pludselig blev sådan.
    Hans spiselyst er den samme - han elsker mad. Han har en Labrador gemt inden i sig. Og han tog også pludselig ret grumt på. Men da det gik op for mig, fik jeg ham til at tabe sig. Det tog et par måneder og så blev han faktisk undervægtig. Nu ligger han på de 7-7,5 kg som han bør veje - spiser stadig helt alm Orijen og godbidder. Ingen slankekost eller sultekure. Han spiser helt normalt.

    Han ligger ikke hjemme og er død. Han er en aktiv og glad hund, både inde og ude. Han elsker at løbe rundt og lege mynde. Og indenfor elsker han at lege med Lilly, hvor de løber rundt og leger med legetøj. Han er bare mere rolig når det kommer til tæver i løb og andre hunde.

    Synes kastration er den bedste vej frem for mange hanhunde smiley
    Men sterilisation af tæver derimod... det har jeg det lidt svært med. For det er både godt og skidt. Synes ikke det har haft nogle positive virkninger for min tæve - ud over at hun ikke kommer i løb mere. Men det kunne jeg fint leve med.
    Hun slap self af med sin knude i brystet og risikoen for livmoderbetændelse er væk. Men sind, sygdom og fedme... det har vi ikke været så heldige med efter smiley


  • #84   27. jun 2011 Lad nu være med at sammenligne kastration af heste og hunde !

    En hingst er et problem i mange tilfælde.

    Man kan ikke få den opstaldet ret mange steder, da en hingst giver meget uro og ikke mange vil have den stående.
    Man kan ikke lade den gå på sommergræs med andre heste - de 4 hingste jeg har haft har IKKE brudt sig om vallakker.
    Man kan på eksempelvis Holte Rideskole ikke få adgang til undervisning hos en berider, hvis det er en hingst man har - og mon ikke det er sådan andre steder også ?
    Og så er der lige den lille ting med, at visse hingste har et ret højt drive og er temmeligt svære at have med at gøre - dvs at man har problemer med at få dem passet, hvis man er syg eller skal på ferie.

    En hanhund er piece-of-cake ved siden af en hingst - og alt det der med ups-kuld .. jamen herregud, hvor svært er det at holde tæve og hanhund adskilt ?
    Det har foreløbig lykkedes mig siden 89 hvor jeg fik min første hund og flyttede sammen med en fyr, der havde en intakt tæve.

    Næ, det er ikke andet end en gang dårlige undskyldninger for at I som hundeejere skal få det nemmere - det er IKKE for hundens skyld at kastrere !


  • #86   27. jun 2011 Naturligvis er det for ejerens skyld, det er det uanset om det er hund, hest eller kat. Det er ikke for hundens skyld at kastrere, men er det for hundens skyld at lade være?
    Jeg tror ikke hunden tænker: åh nej nu kan jeg ikke lave hvalpe.


Kommentér på:
Hvornår/hvorfor skal hunden kastreres?

Annonce