1.588 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Designer hunde. Designer hunde.

Faldt lige over en hjemmeside hvor personen går og hygger sig med sine små hunde og nu har fået interesse i at frembringe designer hunde.

Hele 6 designerracer opfinder han med 8 forskellige racer.

Intet ord om hvad han forventer at få ud af det andet end nogle smarte nyopfundne navne.

Hvorfor er det så vigtigt at lave designer hunde når de reelt "bare" er blandinger?

Desuden ringer alarmklokkerne også ved at de har så mange forskellige racer...

Ja jeg forstår det nok bare ikke..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Designer hunde.
  • #2   3. nov 2011 De der penge får folk til mange ting smiley

• #3   3. nov 2011 Dkk snob

Kom først smiley

Men ja har du noget ingen andre har. Som alle synes om har du noget der er dyrt smiley

• #4   3. nov 2011 folk vil nok bare tjene penge og de kan de ved at kalde dem en desinger hund vel? ..

• #5   3. nov 2011 pb?

• #7   3. nov 2011 nej der bliver også tjent godt på at avle hunde alt for små :S

• #8   3. nov 2011 Jeg synes det er plat ... Det er jo bare blandinger der har fået et fancy navn ... :s

Så TS, du er ikke alene om ikke at forstå det smiley

• #9   3. nov 2011 Godt jeg ikke er den eneste der ikke forstår smiley

Men ja sikkert et smart salgstrick for at skrue prisen op.

De har ellers også avlet hunde med stamtavle i dru men det var nok ikke indbringende nok.

Jeg tror ikke i dette tilfælde at der er tale om at de vil frem til noget som helst.. de hunde de blander er bl.a. :
    West Highland White Terrier/Bichon Havanais (Westienais)
    Pomeranian/Shih Tzu (PomerTzu)

osv.

• #11   3. nov 2011 You know: Laaaaangt fra alle "designerhunde" er lavet med et formål andet end penge. Hvilket formål er der fx med American Boston Bull Terrier (pitt bull og boston terrier)?

• #13   3. nov 2011 Ingen avlere mister indtægt, fordi nogle tosser smadrer racerne ved at avle på raceatypiske individer eller blander og laver "nye" racer (gammel lort på nye dåser) For folk som tager til en ordentlig avler for at købe hund, går ikke i stedet hen til en tosse der eksperimenterer med blandingerne

• #15   3. nov 2011 Hvordan skulle det at blande en f.eks chi med en gravhunde give afkommet færre fysiske problemer? Afkommet kan da lige så godt risikere at få begge racers dårligdomme....

Og så er det nok værd at huske på at det næppe er toppen af poppen der bruges til den slags avl.

• #18   3. nov 2011 Må man få et link?

• #19   3. nov 2011 "Måske giver det de defekte racer en beder sundhed og jaa hvorfor
    ikke"
    Så ved at parre to vidt forskellige racer, så regner man med genetikken pludselig gør noget andet end den gør ved racerene hunde?
    Og havd er det der gør Westie, Havanese, Shih Tzu, Pudel, Dværg pincher, Chihuahua og Pommeranian defekte?
    Hvis man mener hundene i forvejen er defekte - så avler man da ikke på dem! !!!

• #21   3. nov 2011 Maj-Britt: Ja, det kaldes "Hybrid vigour" og det indebære en vis magi.....

• #24   3. nov 2011 Man kan da blande alle de racer man vil - det gøres jo dagligt.
    Nogle undersøger hvad man kan forvente at få ud af blandingen, mange undersøger ingenting - det gælder både sundhed, temperament og udseende.

Men hvorfor skal ethvert spørgsmål til denne avl - incl. designerhunde, altid besvares med at os der spørger, kun er interesseret i at fjerne konkurrence. Det er sgu da ved at være for meget.
    Kunne det tænkes at mange af os rent faktisk tænker på hvad der egentligt kommer ud af blandingerne - hvorfor de laves, osv.

Hvorfor skriver disse designer-folk så positivt om hvad de frembringer - mest med spændende navne.
    Hvorfor skriver de ikke om baggrunden for blandingen: At de eks. gerne vil have et godt temperament fra den ene race og noget andet brugbart fra den anden - hvorfor ikke om at den ene race har en sundhedsmæssig skavank, som man prøver at fjerne med den anden race.
    Det ville være at bringe tingene fremad - men det hører man ikke.
    er der andet end pengene tilbage???

• #27   4. nov 2011 Det der med at blande for at lave noget som allerede eksisterer forstår jeg ikke.

Ønsker man en allergivenlig hund, eller en hund uden rygproblemer? De racer findes allerede. Du genopfinder jo ikke pudlen ved at blande puddel og labrador.... Næ, det gør du ved at blande to pudler.

Plus, der risikerer du ikke at det går den anden vej - at du står med puddelsind i en ikke-allergivenlig hund.

• #28   4. nov 2011 God morgen

Vi gentester ikke - det kan vi simpelthen ikke.
    Jeg går ud fra at du mener omkrign sygdomme, så der har vi ikke nogen test.
    Men viden om racen, sund fornuft, gennemgang af stamtavler og undersøgelser omkrign sundhed - det er baggrund for det videre opdræt.

Og skal gerne gentage: Hvis man tror at 2 sunde hunde altid giver sundt afkom, så er der ingen garanti. Sådan fungerer naturen ikke.
    Men at man gennem seriøst arbejde kan forbedre sundheden - det er helt almindelig logik.

• #31   4. nov 2011 White:
    Vi har i mine 2 racer ikke nogen gentest.
    Problemet med hunde er, at selvom de alle er "ulve", så har sygdommene desværre sat sig forskellige steder.
    PRA eks. vis. Nogen racer kan genteste for denne sygdom, men den sidder på andre gener på andre racer, så gentesten virker ikke på disse racer.
    Så det er et kæmpe problem at udvikle gentest på sygdommene.

Vi har i dag ikke nogen alvorlig sygdom i mine racer, men det skal da ikke betyde, at vi ikke forholder os til sundheden.
    For 15 år siden havde Shih Tzu en nyresygdom (PNP), som hundene døde af - fra 6 måneder til flere år før sygdommen viste sig.
    Det betød at hunde kunne være brugt i avl før den blev opdaget.
    Man lavede en aftale (og ikke et forbud) mellem opdrættere.
    Når sygdommen viste sig blev hunden taget ud af avl. Det blev også far, mor søskende, samt fars og mors søskende.
    Sygdommen er nu stort set udryddet. Det sidste tilfælde viste sig i 2006.

Jeg håber du er enig i, at seriøst arbejde med sundhed også i længden vil forbedre sundheden.
    Dette gælder selvfølgelig for alle hunde uanset race eller blanding.

Jeg har endnu ikke læst din henvisning om farvegenetik, men kender en del til farver hos perserkatte.
    Hvad er poiinten?

• #32   4. nov 2011 Maria

Det er netop det jeg gør opmærksom på.
    Ethvert seriøst opdræt der arbejder for sagen kan da bruges.
    Det er bare sjældent det der ser ud til at være bagved megen af denne avl.

• #34   4. nov 2011 Med over 300 hunderacer med forskelligt udseende og egenskaber, så har jeg svært ved at se behovet for "nye" racer.
    Der er da seriøse imellem, og de skal være velkomne, hvis de netop arbejder seriøst.
    Men for de fleste ligner det altså bare, "at det kunne være spændende at se hvad der kommer frem".

"Hvad får man ud af at parre et pindsvin med en kvælerslange - 5 meter pigtråd!!"

• #35   4. nov 2011 White
    Læste du mit indlæg???

• #36   4. nov 2011 At man blander lidt ind i en renrace med formål at tilføre et egenskab, for at renavle igen er mig bekendt ikke det samme som at parre to vidt forksllige racer og give det et tredje navn.

Men hvis det nu var det samme vi snakkede om, så er det godt nok ærgeligt at den påstand ikke bliver bakket op af et link.

• #37   4. nov 2011 Søster

Det er jo netop forskellen på seriøst arbejde med tingene, og så at lave en blanding for blandingens skyld.

• #39   4. nov 2011 Man kan jo kun være enig.
    Med meget få undtagelser handler det stadig om et eller andet smart navn, for bedre at kunne sælge nogle blandinger.

• #43   4. nov 2011 Anita: et rigtigt godt indlæg kl. 10.45

Og White:
    Din henvisning til den anden tråd, som du endte med at slette, synes jeg vi skal lade ligge.
    Som jeg før har skrevet, så må enhver stå inde for sit, og også at der forventes svar når man fremkommer med nogle ting.

Jeg oplever ikke, at nogen har noget imod fornuftig avl - uanset hvad der laves, men jeg oplever så mange, der omgående har travlt med at fremture: "Der er mange usunde racehunde" og "der er også mange opdrættere i klubberne (DKK), der kke laver et ordentligt arbejde".
    Gad vidst om man ikke har andre argumenter efterhånden - ingen har sagt andet, end at disse ting selvfølgelig også forekommer her.

• #44   4. nov 2011 White:
    Beklager

• #45   4. nov 2011 miss

Det har været oppe 117 gange før, og lige netop det spørgsmål er blevet besvaret ad nauseum.

Men, for dem der har misset de tråde: de racer hvor merle er godkendt bærer ikke e-genet (eller også er e-genet ekstremt sjælden).

Det er derfor så let som at klø sig i nakken at lave kombier hvor merlen kun optræder på mørk baggrund, hvilket er den eneste måde at være nogenlunde sikker på at man kan se om afkommet er merle eller ej uden at DNA teste hele bundtet.

For mere info skal du søge i forum. Det står der mange gange.

Denne tråd handler ikke om specifikke brugeres opdræt, og det skal vi altså holde fast i.

• #46   5. nov 2011 Der er en ting folk skal forstå ved DNA. De ting der står i de papirer er udelukkende de ting der specifikt søges efter. En blodprøve pr test (og i snit 1 test pr specifik gen man leder efter).

Man afleverer ikke bare en blodprøve og får en liste over alle hundens gener. Så hverken e-genet eller merle står der, medmindre man decideret søger efter dem.

• #48   6. nov 2011 Nu da vi alligevel er inde på det: Findes samme tendens inden for katte? Er der noget der hedder en designerkat?

Jeg har hørt om de der svinedyre ocelotblandinger (eller hvad det nu var), men ellers ikke. Men jeg er hellere ikke inde i det der med katte overhovedet.

Kommentér på:
Designer hunde.

Annonce