Hvorfor så bange? Hvorfor så bange?
Udstillingskravet til avlshunde i DKK er, som de fleste nok ved, nu frafaldet.
Det har faldet mange for brystet, men jeg hylder det velkomment.
Et af argumenterne mod de nye bestemmelser, er det sædvanlige ; " Man skal jo kunne se, hvilken race det er".
Underforstået, at man er bange for, at en schæfer ikke kommer til at ligne en schæfer, - en border collie ikke kommer til at ligne en border collie mere osv.
Jeg kan ikke tage dette argument alvorligt, og det kan jeg ikke, fordi man jo allerede HAR eksempler på racer, som ikke har haft dette udstillingskrav til avlshundene og som bestemt stadig ligener lige præcis de racer, som de er.
Eksemplerne jeg specielt tænker på er malinois og border collie i udlandet.
Så hvorfor er man så bange for, at dette udstillingskrav er væk?
Tværtimod synes jeg man kan drage den konklusion, at udstillings-ræset har forårsaget, at visse racer har udviklet større og større ekstremer.
Faktisk sad jeg lige og kiggede på et billede af noget, jeg tror, er en golden retriever unghund ( hovedbilled).
Men jeg var faktisk i tvivl om, hvorvidt det VAR en golden ( - og ved det heller ikke endnu ).
Mit argument er altså her, at det at hundene skal udstilles før avl jo ikke har garanteret, at typerne bevares, - tværtimod. Visse racer har jo udviklet sig så langt fra deres oprindelige udseende, at man ikke ville sætte lighedstegn mellem dem, hvis den gamle og den nye type stod side om side.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.342
jeg har en Dkk hund, som jeg har tænkt mig at udstille og bruge i avl.. men det skal dælme kun være hvis han har race standarden, og han kan gå igennem alle prøver som JEG synes han skal til , for racen har problemer med hofter , f.eks. og det er IKKE er krav hos DKK at de får tjekket hofter..
men det er vores ansvar at der bliver lavet god avl, og at der bliver lavet hunde der er sunde. både mentalt og fysisk..
det der dkk har gang i vil resultere i noget skidt tror jeg.. kravene skal hellere OP, end ned
men ved nok til at danne mig en mening. og har man vel lov til.. synes også det dybt forkert at parre kusine og fætter. hund.. i min verden hedder det indavl. så det får mit kræ heller ikke lov til at gøre
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Så lærte jeg lige noget i dag også *s* Tak.
Jeg læste godt, at det kun var 2/3 af alle racer, som have dette udstillingskrav, men har ikke noget overblik over, hvilke race, som det gjalt og hvilke ikke.
Men det kom bag på mig, at netop golden retrieveren aldrig har haft udstillings"pligt".
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
maj 2008
Jeg skal ikke være den, som besvarer dit spørgsmål, - men bare sige, at fordi en hund har været udstillet, så er det jo ikke ensbetydende med, at den så er tip-top rask og i orden.
Jo - det man kan se med det blotte øje ( testikler og tænder), - men ikke noget med allergi, HD, AD, rygproblemer osv. osv.
maj 2008
Nææææ, - de havde sikkert været bedre stillet uden.....
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.342
maj 2008
Det kan de jo så sikkert.
Til gengæld er der måske nogle hunde som kan blive avlet mindre "over-typet", så de kan få lov til at trække vejret ordentligt.
For mine egne racer, schæfer og malinois, så tror jeg, at man nærmest ville blive "lynchet", hvis man med vilje avlede på hunde med tandfejl. Der er jo noget, der hedder bidearbejde, - og alt andet lige er det jo en smule nemmere for en hund at gøre et godt stykke bidearbejde, hvis den har tænder i munden,
maj 2008
For mig at se er netop udstillingskrav noget af det, som har profilleret DKK i største grad. Så det virker underligt, at de så fuldstændig sælger ud af deres "mærkesag".
maj 2008
Ja, kan godt huske dit eksempel fra "Pedigre Dogs Exposed".
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Ja, så kan man jo nøjes med at købe fra ordentlige opdrættere, men hvad med førstegangskøbere, som tror de er sikrede, så længe de bare vælger tavlen?
Mange tror jo tavlen er lig med kvalitet - og det er bestemt ikke nødvendigvis tilfældet, nu hvor ALT bogstaveligt talt kan avles på, med mindre det er én af racerne med sundhedskrav.
nov 2006
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Synes det ville have været bedre om DKK begyndte at arbejde på at få nogle af racerne tilbage til det tidligere, så man ikke i nogle racer havde en udstillingsrace og en brugsrace, men en race der kunne klare sig begge steder. Og arbejde hen mod at få udryddet den type hunde som er blevet så overdrevne, at de har dårlige luftveje eller ikke selv kan parre eller føde deres hvalpe, men skal have hjælp hele vejen, arbejde hen mod at nogle racer har en skal der passer til deres hjerner så de ikke skal lide af følger af en for lille skal.
feb 2007
maj 2008
Hm - måske Lykke er inde på noget her......vi har jo trods alt fået et par fejlfarver................brune retrievere og hvide goldens ;-o
maj 2008
Jeg kan ikke forstå at du Lykke, er bange for den slags småting, når man tænker på, hvad udstillings-ræset har gjort mod rottweileren....................dårligere temperamenter, atypiske hoveder ( a la bulldogs) overtypning og langt dårligere evner indenfor brugssporten.
feb 2007
Det er jo ikke småting, hvis det går hen og bliver et stort problem fordi der ingen "kontrol" er i form af udstillingskrav for avlsgodkendelse.
Der skulle hellere, som jeg skrev tidligere, arbejdes på at få diverse hundes udseender tilbage til noget mere originalt end nogle af racerne er nu.
nov 2006
feb 2007
Det ser jeg som et stort problem og kan ikke gå under småting
nov 2006
feb 2007
maj 2008
Til gengæl køber jeg ikke helt den der med temperamentet. Det har jeg simpelthen set for mange mental dårligt avlede hunde med DKK-bog til.
maj 2008
Skulle man så også have strammet brugs-kravene tilsvarende?
Så alle jagt- og brugshunde ikke kunne komme i avlen før de havde gået i vinderklasse/taget en IPO3 ( i Danmark vel at mrke, - og med egen ejer *s*)?
feb 2007
Så må der differenceres imellem racerne.
Men for min egen races vedkommende, synes jeg at et blåt bånd er for lidt til en avlsgodkendelse.
Synes også at der burde være nogle sundhedsmæssige krav, undersøgelser, for at give en avlsgodkendelse.
feb 2007
Der er ingen brugskrav i min race, så det har jeg naturligvis ikke sat mig ind i.
feb 2007
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.057
Jeg er nu heller ikke så bange for bortfaldet af udstillingskravet, Gravhundene har også klaret sig udmærket uden, der er vist ikke mange som er i tvivl om racen når de møder sådan en
Racen har stort set undgået de helt ekstreme brystkasser som ses på eks. amerikanske hunde.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Med tanke på hva jeg har set avlsgodkendt indenfor billdoggerne, så tror jeg næppe man behøver at frygte for at niveauet for hva der avles på falder - revl og krat indgik i forvejen i avlen med fine DKK tavler.... Fordelen kunne være at de mindre over-typede og sundere eksemplarer nu har en mulighed for at komme i avl..
Jeg forstår absolut ik DKK's grund til denne ændring, men jeg tror ik det ændrer det store...
maj 2008
Fuldstændig enig her. Godt skrevet!
maj 2008
Ok - men det ser bare ud som om du udtaler dig på vejne af samtlige racer og dermed også incl. brugs- og jagtracerne. Derfor mit spørgsmål.
Men mener du så kun de hunde, som ikke bruges til "noget"?
apr 2006
Hvor mange misforståede lab's tror du ik der ender som kastebold, fordi de er købt i den tro at de er fantastiske familiehunde af hr og fru Danmark som blot ska have hund fordi det ligesom høre dig til (villa, volvo og vovse)?
Eller ligeså trist, ender som halv-fede sofa-kartofler fordi de er ofte er super gode til at indordne sig de forhold de nu engang bliver budt?
feb 2007
Synes ikke at jeg udtaler mig på samtlige racers vegne. Og jeg skriver netop at jeg ikke ved meget om brugshunde.
Men nej, jeg mener ikke nødvendigvis kun hunde som ikke er en brugshund - der er måske også nogle af dem som godt kunne bruge et udstillingskrav ?? hvis der kan blive bl.a. noget med farven eller andet som er skidt for racen og evt. kun kan vurderes på en udstilling. Men det er ikke for mig at vurdere hvilke racer det ville være.
Men ja, jeg mener at racer som ikke har brugsprøver eller lignende, de SKAL have et udstillingskrav + nogle sundhedskrav i form af forskellige helbredsmæssige undersøgelser for at kunne avlsgodkendes
feb 2007
Hvis den almindelige dansker ikke måtte have en brugshund, hvor mange store racer er der så tilbage for den almindelige dansker at have.
Almindelig dansker = folk som ikke lige er interesseret i hunden for dens specielle egenskab.
apr 2006
feb 2007
Der er da mere i en hund end lige dens brugs-egenskaber. Der er da også teperament, udseende og måske størrelse.
okt 2010
Jeg tror ikke udstillings- og sundhedstjek ville ændre noget som helst for racen som helhed.
Mynderne udstilles i forvejen i ganske stort tal krav eller ej, vi er typisk 25-35 hunde på en udstilling og der registreres 40-50 hvalpe om året.
Sundhedskrav, jeg ville ikke ane, hvad der skulle undersøges for, racen har ingen skavanker, der kan betegnes som arvelige.
Det hidtidige krav, hvor hunden blot skulle have en enkelt "very good" giver jeg ikke meget for, hos den "rigtige" dommer, kan næsten alt slæbes igennem med et "very good", måske undtaget farvefejl.
Jeg har oplevet en dommer placere en hund som BIR, der de to foregående gange, hvor den blev udstillet fik "kan ikke bedømmes" fordi den haltede på forbenene, det gjorde den også den dag den vandt og som en erfaren dommer på sidelinien sagde, den hund halter ikke pga. en skade, men fordi hele skulderpartiet er fejlkonstrueret.
Jeg har udstillet en gravhund med 4 manglende tænder, det er aldrig blevet bemærket hos en eneste dommer, til trods for, at mangel på p2 beskrives som en alvorlig fejl i racen.
apr 2006
Jeg siger ikke at man kun ska have labrador hvis man vil gå på jagt med den, men man bør i mine øjne ikke eje en lab hvis man forventer den ska være pyntegenstand i sofaen når den ikke er på tur i haven...
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.794
Jeg kan ikke tage reglerne seriøst. Vores race bør deles i tre nu, fordi der avles på ekstremer langt fra standarden.
maj 2008
Jeg vil godt lige indskyde en bemærkning her vedr. brugs-/jagt-linier kontra show-linier.
Jeg er nemlig bestemt ikke enig med dig i, at show-modellen pr. automatik er en nemmere hund at have som familiehund.
Jeg synes, det er en meget grov generalisering, at sige sådan, men jeg ved også, at den er udbredt. Jeg er dog stadig ikke enig.
Og årsagen er den, at show-linierne ofte er linier, hvor samarbejdsviljen/-evnen er gået en hel del i fløjten. For schæferhundens vedkommende er det også her, at jeg ser problemer med udpræget nervøsitet og hysteri, som bunder i et dårligere nervesystem.
For retrieveres vedkommende ser jeg tillige aggression ( især hos show-goldens) samt en forøget trang til dominans og udpræget sexual-adfærd.
Så det ER bare ikke så enkelt, som du vil prøve at skitsere, at brugs-/jagt-avl er for brugs-/jagt-interesserede og show-avl er for familier. Nix - sådan er det efter min bedste overbevisning ikke!
maj 2008
Nicolai & Malene
Nu er det der med, at der avles "langt fra standarten" jo så absolut en vurderingssag, så jeg kunne da godt tænke mig at spørge, om I/du har et eksempel på et billede, som er resultat af denne "helt ved siden af-avl"?
Jeg tænker, at ophævelsen jo først trådte igennem i januar i år, så er det ikke liiiiiidt tidligt at sige, som du gør?
maj 2008
Nu var snakken ikke om en brugsinteresseret kan bruge en udstillingstype eller omvendt.
Dét, du fremkom med var, hvorvidt jagt-/brugshundetypen ville være en dårligere familiehund end en showtype-hund.
Og hvorfor i al verden skulle brugs-/jagt-typerne "nærme" sig de fede, tunge showtyper ( for retrieveres vedkommende) eller de karperyggede, frøbens-stillede schæfere ? Næææ - hvis folk vil have de afarter af disse racer, så lad dem dog, - men at sige, at de er bedre familiehunde er bare ikke min erfaring.
feb 2007
Jeg har selv haft en hund som har været skalaen af de farvede bånd igennem - fra sufficient til Excellent. Sufficient fik han fordi hans pels ikke var korrekt, men ellers en helt igennem godt sammensat hund for racen. Og til at han fik excellent og certifikat, fordi han temperamentsmæssigt charmede sig lige ind i dommerens hjerte, dommeren faldt pladask for hans selvsikkerhed og herlige væsen. Principielt burde han nok aldrig have fået excellent og certifikat pga. hans pels. Der var absolut ingen af de andre udstillere af racen som nogensinde havde forventet exc til min hund, heller ikke mig selv, så alle var rørt til tårer, især mig.
Men det fortæller tydeligt at dommerne er mennesker med forskellig syn på hundene.
Så jeg har set hunde som har fået en højere placering end den burde have, men har også set hunde som har fået lige nøjagtig den placering som den fortjente hvad enten den var god eller dårlig.
Men rigtigt en halt hund bør ikke kunne placeres godt - det må være bedre held en anden dag når den ikke er halt mere - om muligt.
okt 2010
En enkelt udstilling siger ikke nødvendigvis noget som helst om den enkelte hunds kvaliteter eller mangel på samme.
Hvis man skal have et reelt billede af en hund, skal den udstilles mange gange hos forskellige dommere og i realiteten bør man ikke vide hvem dommeren er, hvis billedet skal være helt objektivt.
Min store tæve udstilles skiftevis med "very good" og "excellent", hvis jeg ikke udvalgte dommerne med omhu, havde hun givet fået flere "sufficient" også, da hun er 7 cm. for høj i forhold til standarden, men jeg undlader selvfølgelig bare at stille hende for de dommere, som jeg ved hiver målepinden frem.
Min anden tæve er udstillet med 12 x excellent og 1x very good. Hun har flere placeringer som 3-4 bedste tæve.
Samlet set tegner bedømmelsene af hende et reelt billede af hendes kvaliteter, idet jeg slet ikke har skelet til hvilken dommer, der dømte, når jeg har tilmeldt hende.
Jeg ved hun, er en pæn "allround" tæve, som det er svært at sige noget rigtig negativt om.
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.249
Men jeg har svært ved at forstå hvad idéen i at sende dommere på seminar i standarderne (for racer som Basset og bulldog) skulle gøre godt for, hvis man bagefter fjerner udstillingskravet. Racestandarden for min egen race er IMO noget bedre end det mange dommere kan lide, men nu står det jo folk frit for at avle på en bulldog på 35 kilo der ikke ville kunne slæbe sig igennem en udstilling - jeg håber virkelig ikke det er sådan et scenarie vi går i møde, for så er min sidste DKK-bulldog købt!
maj 2008
Jeg kommenterer det, du skriver her:
( og ja, vel er det rettet til Katrine, - men du snakker i generelle termer om udstillings/brugs-typen i forbindelse med at være familiehund, og det er her, jeg anfægter rigtigheden af, at udstillingstypen er en bedre fam.hund end en brugstype):
<b> Skulle det være brugshunden, så vil den alm. dansker ikke kunne købe en schæfer med mindre de skal ud at lave et minimum af brugsarbejde, eller vi får en bunke hunde der lever et kummerligt liv fordi de ikke får opfyldt deres behov og dermed ender som farlige hunde.</b>
Og mht at du skriver dette her til mig:
<b>Det er tydeligt at du ikke bryder dig om udstillingshunde. Det kunne vel siges på en pænere måde, da nogen herinde har udsillingshunde om du kan lide eller ej.</b>
Må jeg så lige minde dig om dine egne ord:
<b> Jeg ser intet kønt i at se de stakkels udstillingsschæfere der vakler rundt i ring og ender i avl. Så ser jeg mere skønhed over en brugshund i en god trav.
Så drop det at de skal stå med det ene bagben langt bagud og det andet fremme. Hunden er jo dobbelt så lav bagtil som fortil. </b>
Så godt at du ikke har det der "problem" med at lade det skinne igennem, at du heller ikke bryder dig om udstillingsschæferes bygning.
Men det er så åbenbart kun dig, som må have lov til at kritisere i de vendinger, som DU finder "rigtige". Godt så - så fik vi det på plads.
Du skriver om udstillingsschæferen:
<b> De er måske ikke bedre familiehunde men kræver trods alt ikke at skulle gå på en træningsbane flere gange om ugen.</b>
Gør de ikke?
Men det gør en brugsschæfer så?
Sorry - jeg er slet ikke enig i din konklusion.
Du skriver:
<b> Hvorfor man bare skal lade "frøschæfere" blive ved med at se sådan ud er måske ikke noget der gør ondt på dig? </b>
Ikke fysisk, nej - men hvorfor tror du mon, at jeg ikke omtaler udstillingsschæferen på en særlig flatterende måde?
Imo har man ødelagt en god hunderace på den måde, og dét gør ondt - men jeg kan ikke gøre ved, at nogle mennesker synes det ser godt ud, at hunden er karperygget og vakler rundt på bagbenene.
Og derfor finder jeg så modsat dig absolut heller ikkke nogen grund til hvorfor man skulle imødekomme sådan et udseende.
feb 2007
Så kunne man lave et udstillings avlskrav der hed f.eks. flere Very Good eller Excellent (kommer an på racen) før der kunne avlsgodkendes - og ikke kun et enkelt godt udstillingsresultat.
Ville ikke genere mig, hvis det krav blev skrappere
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.869
Men vil også nævne at man som køber jo bare må holde øjnene mere åbne, det vigtige når man gerne vil købe en hvalp er (efter min mening) først og fremmest at se forældrene og få en fornemmelse for hvordan de er, spørge om de er undersøgt for racerelaterede sygdomme og se beviser for dette, man kan også spørge ind til om de har været udstillet osv.... inden man overhovedet kigger på de hvalpe de har fået..... er mavefornemmelsen ikke god så bør man gå igen :o)
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.869
okt 2010
Det er ikke nødvendigvis den bedste udstillingshund der er den bedste avlstæve/han for racen, generne bag har en kæmpe betydning.
Jeg er eks. lykkelig for, at en gravhund ikke har kunnet opnå titlen DKCH uden at have en bestået prøve på enten spor, drev eller grav, det har bevirket at selv udstillingslinierne har bevaret en smule drift.
Langt de fleste gravhunde i dag er familie/selskabshunde
Skal jeg have en gravhund til jagt, er jeg altså hamrende ligeglad med om hunden kun er til et "good" så længe den har drifter og arbejdsiver i orden, høje udstillingskrav for brugsracerne vil blot medføre, at nogle laver egne klubber som det er sket med ft. spaniels.
En ft. spaniel har ikke masse og pels nok til at opnå en good på en udstilling, men den kan til gengæld arbejde som en rigtig spaniel skal kunne.
I Sverige stambogsføres ft. spaniels i SKK og det synes jeg er meget værdifuldt for racen, for det betyder en større genpulje.
Min frygt er at nogle af udstillingslinerne af jagt/brugshunde på et tidspunkt bliver så driftsforladte og overtypede at de ikke har nogen berettigelse, her kan brugslinierne blive racernes redning, da de mentalt indeholder det, som er racens oprindelige karakteristika.
feb 2007
Det kan da godt være at det for nogle racer ikke er godt med et udstillingskrav, men der findes altså racer som nu fordi der ikke er udstillingskrav, ingen krav har - og det synes jeg i hvert fald ikke er specielt godt for så er der fri avl på revl og krat og det tror jeg ikke der bliver noget godt ud af - i værste tilfælde kunne en ellers sund race gå hen og blive fyldt med skavanker og sygdomme.
feb 2007
Jo, der er da nogle anbefalingsaldre for diverse HD, AD etc. fotograferinger, men intet krav.
Jeg ved at der i nogle af vores nabolande er krav eller man er gået meget op i til øjenlysning og patella-undersøgelse, men det er der eller har der ikke været krav om her i DK. Og der findes da helt klart eksempler på racen her i DK som aldrig bør avle.
okt 2010
feb 2007
Der er jeg så af en anden mening. For det har også noget med at racen skal holdes inde under racestandarden.
Min race er ikke så forfærdig gammel i FCI, så det er stadig vigtigt at man kun avler på de hunde som holder sig indenfor racestandarden, og gives avlen frit - som den jo så er nu uden udstillingskrav tiil avlsgodkendelse, så kan vi risikere at ende med hunde som er på vej tilbage til de racer som de oprindeligt er blandet af og hvad har vi så - skidt og kanel.
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.238
apr 2006
Hvis man kigger gamle billeder af div racer så er billedet desværre det samme - mange racer har bevæget sig mod det mere ekstreme...
okt 2010
Alle racer har en tekst der ligner denne i avlsrestriktionerne:
"Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads"
Jeg er ikke så pessimistisk, før 9/1 havde 1/3 af racerne i forvejen ingen udstillingspligt og jeg tro stadig, at en stor del af de stambogsførte hvalpe bliver efter udstillede forældredyr, opdrættere holder ikke op med at udstille fordi pligten forsvinder.
Ja, der kommer givet nogle kuld efter knap så racetypiske forældre, men for racerne som helhed tror jeg ikke det har nogen betydning.
feb 2007
Det er muligt der slipper nogle igennem nåleøjet som ikke burde, men uden udstillingskrav slipper alt og alle igennem.
Så man kan ikke sige, at fordi det nogle gange fejler at så skal man bare stoppe det helt - det synes jeg er et dårligt argument.
feb 2007
apr 2006
Det samme gør sig gældende for en hel del andre racer - kig fx på border collie, husky og schæfer...
Jeg er hverken for eller imod at udstillingskravet er fjernet - jeg stemte imod dkk's forslag i minibull racegruppen... Men jeg ka bare godt se det fra flere sider
feb 2007
Muligt det er sådan indenfor mallerne, men jeg snakker ikke specifikt den race.
Jeg udtaler mig primært for min egen race - synes jeg er ret tydeligt - og der er det ikke godt at der ikke er udstillingskrav, og det tror jeg også der er andre racer det er skidt for.
apr 2006
feb 2007
Gider ikke bruge krudt på at hive de steder frem hvor jeg henviser til min egen race, som selvfølgelig er min primære interesse - det er jo ikke så svært.
Og jeg er stadig i den tro at der også må være andre racer som har brug for et udstillingskrav for avlsgodkendelse.
Jeg synes som minimum at racerne skulle have været spurgt inden DKK bare fjerner udstillingskravet.
apr 2006
Palle - udstillingskrav og sundhedsrestriktioner har intet med hinanden at gøre... For de racer der har restriktioner vil det ikke alene være op til opdrætter at vurdere om hundene er sunde, men for de racer der ingen restriktioner har vil det fortsat kun være op til opdrætter at vurdere... Intet nyt i det..
nov 2006
For sådan er det vist ved alle racer eller i hvert fald mange af de racer der havde HD og AD restriktion
okt 2010
Svenskerne har ingen udstillingspligt og det fungerer glimrende.
Det er jo op til køber, hvad man går efter.
Jeg ville aldrig købe en gravhund til jagt, der kun havde opnået et "very good" eller anden bedømmelse på udstilling, der skal foreligge brugsprøver og så er jeg egentlig ligeglad med udstilling, bare hunden kan arbejde og har god sunhedsstatus.
Omvendt er mine whipper "pyntegenstande", så der ville jeg aldrig købe efter forældre, der ikke er udstillede med gode resultater, en enkelt bedømmelse på en udstilling er ikke nok, både forældre og linierne bag, skal have gode resultater og skal passe sammen i type.
Sunhedsrestriktioner er en helt anden snak, her skal gravhundene øjenlyses og rygfotograferes. Jeg ville være ked af, hvis de restriktioner forsvandt, men de har intet med udstilling at gøre.
Whipperne har ingen krav, da racen ikke er plaget af nogle sygdomme, der kan betegnes som arvelige.
apr 2006
nov 2006
"For de racer der har restriktioner vil det ikke alene være op til opdrætter at vurdere om hundene er sunde, men for de racer der ingen restriktioner har vil det fortsat kun være op til opdrætter at vurdere... Intet nyt i det.."
For jo det er netop blevet sådan at det er op til opdrætter ang sundhed i hvert fald når vi snakker HD, AD.
apr 2006
Fordi rottweilerens hd- og ad-restriktion er ændret, er det jo ik ensbetydende med at det samme gælder for alle andre racer.. Derudover har rottweileren jo også tidligere måtte anvende ad3 hunde i avl..
feb 2007
Burde DKK så ikke få forhandlet avlsrestriktionerne færdige og så fjerne udstillingskrav på de racer hvor det er ubetydeligt og beholdt på de racer hvor det ikke er ubetydeligt.
Tåbeligt i min verden at fjerne noget, for senere at blive nød til at sætte det på igen.
nov 2006
apr 2006
Men jeg er da ked af at høre at det går den vej, og endda imod specialklubbernes ønske....
Anne r- jeg aner ik hvad DKK har gang i.. Sidste år strammede de grebet (hvilket jeg syntes var fantastisk) og i år løsner de det så.. Også endda mere end selve stramningen.. Det er dybt ulogisk..
feb 2007
Hvorfor så bange?