2.214 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Pasgang Pasgang

Jeg mødte en mand på morgengåturen nu her, der siger til mig at jeg har en pasgænger. Spørg undrende, hvor han så forklarer at Mickey går pasgang.

Ehm, så bliver hønemor jo her lidt, skal man være bekymret?

Jeg logger af lige om lidt, så ser først svar engang i aften

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pasgang
  • #1   7. jun 2012 ehm, nej smiley Nogen hunde fortrækker det bare. Der ser bare herre mærkeligt ud - synes jeg :b
    Min mors labrador har også en forkærlighed til det :b

• #2   7. jun 2012 På heste er det et udtryk for at de spænder op og bruger sig forkert (enten pga forkert ridning, eller smerter). Jeg mener også at det kan være et symptom på rygsmerter hos hund - men om de også kan finde på det "for sjov" aner jeg ikke.

• #3   7. jun 2012 Når jeg ser det på Ramses (min mors lab) så er det ofte lige efter at han har galopperet. Altså som om det er en overgangs gang. smiley Men han gjorde det faktisk mest da han var mindre..

• #4   7. jun 2012 Jeg har talt med min dyrlæge om det, han sagde at det ikke behøver betyde noget som helst, men nogle hunde der har ondt kan foretrække at gå i pasgang.

Jeg kan se på en af mine hunde (der ikke har smerter) , at når hun kommer for langt ned i tempo (det sker når de går i snor, for så er tempoet faktisk for mange racer alt for langsomt) kan finde på at gå pasgang, hvis man lige sætter tempoet en anelse op slår hun over i korrekt trav.

Jeg har faktisk hørt, at hunde, der næsten altid går i snor, kan få en afkortet skridtlængde, eftersom de ikke bruger deres muskler korrekt, og med en afkortet skridtlænge medfølger pasgang, så det er vigtigt at hunde får lov til at løbe frit indimellem, så de kan få lov til at bruge musklerne korrekt, de skal have lov til både at løbe trav og galop.

• #5   7. jun 2012 Pasgang betyder bare at hunden flytter begge ben i samme side på en gang..
    Det betyder intet overhovedet..
    i så fald ville kamelen have det ret skidt da den altid går pasgang.. smiley

• #6   7. jun 2012 Lilly går pasgang når hun går i et bestemt halvtravende tempo og hun går normalt ellers. Det betyder intet.
    Nogle hunde gør det bare.

• #7   7. jun 2012 Den går ikke altid pasgang, men den gør det meget pga dens kropsbygning - lange ben, kort krop. Pasgang får kroppen til at svinge mindre, hvilket er smart når man skal flytte på så lange ben med en kort krop, men på en lang krop skal man overveje hvad det er dyret værger sig mod ved at undgå svaj.

Den islandske hest kan også gå pasgang, men grisepas er højst uønsket (fordi hesten spænder i musklerne og ofte smider ryggen) og flyvende pas må ikke trænes mere end et par gange om måneden, og ikke før alt andet sidder i skabet, for det er ikke sundt for hesten at spænde for meget op på den måde.

• #8   7. jun 2012 Ollie og Qira går pasgang når de trækker, og de har begge to fine hofter(A og smiley smiley Det må jo være nemmere for dem på den måde?
    Vi kender en Lapphund der konsekvent altid går pasgang, kun én kan få ham til at trave smiley Hun går nærmest altid med ham i udstillingsringen, og hvis hun ikke gør, så brokker dommerene sig over pasgangen :o) Men når de så slev prøver at gå med ham finder de ud af hvor stædig han er; han vil bare gå pasgang, og han kan passe mindst ligeså hurtigt som en Islandsk Hest!..

• #9   7. jun 2012 Det har ikke nødvendigvis noget med hofterne at gøre, det har mere noget med vinklingen at gøre, såvidt jeg har forstået.

• #10   7. jun 2012 Pasgang kan ses hos både heste og hunde, som vokser meget og ujævnt eller spænder op/har smerter i f.eks. ryggen.

Men nogle dyr vælger tilsyneladende også denne gangart, selv om de ikke fejler noget (hos nogle heste er det en naturlig gangart, men det er så en helt anden historie).

Min Basil går også af og til pasgang for tiden - jeg tror, det hænger sammen med, at han vokser meget og bl.a. har haft lidt vokseværk.

• #11   7. jun 2012 Ja pasgang hvis vi snakke udstilling er uønsket... Håber da ik det viser sig det er fordi din har ondt...

• #12   7. jun 2012 Bohema foretrækker pasgang, det gjorde Laika også. Men det er mest afslappende at gå i pasgang kontra skridt/trav. Der er riiigtig mange hunde der gør det hjemme, uden man tænker over det.

• #13   7. jun 2012 Bertha går også meget i pasgang, men det er også noget der ligger meget til racen. Mastiffen er en stor og tung race, og de fleste af de Mastifffolk jeg møder siger, at det er meget normalt. Især når de er unge... Hvis jeg starter hurtig går hund dog helt normalt i trav, så for vores vedkommende skal der bare tempo på..

Der er meget delte meninger om pasgang er tegn på smerter eller ej... Personligt tager jeg det med ro, så længe hun ikke ser ud til at være besværet og både løber og leger og er glad.
    Så må vi se, hvad dyrlægen siger, når hun om et halvt års tid skal HD-AD-fotograferes..

• #14   7. jun 2012 For mig er pasgang altid et hint om at hunden lige skal tjekkes igennem. Nogle gør det bare for at gøre det, men andre gør det fordi de har problemer med ryggen...

En tur til kiropraktor eller massør ville jeg personligt vælge - men min race skal bestemt heller ikke gå sådan.

• #15   7. jun 2012 CH: nej det ska de efter min mening heller ikke.

• #16   7. jun 2012 min gamle søko gik pasgang hvis tempoet blev for langsomt... og siden hun havde ridgebackstribe... wow... man blev sgu næsten søsyg af at se på hendes ryg imens *G*

• #17   7. jun 2012 Medmindre self hunden viser tegn på smerter eller at det er noget nyt den er begyndt på, ville jeg ikke være bekymret.

Reiki har alle dage været pasgænger -han traver fint derudaf, men hvis det skal foregå i langsomt tempo (alm gang for mit vedkommende, men altså langsomt for reiki;o)) så foregår det i pas.

Gaia passer hvis hun trækker i snoren, skal gå langsomt eller his hun er spændt f.eks. i forbindelse med en sjov øvelse til træning e.l.

• #18   7. jun 2012 Tøsen kan finde på det, når hun skal skynde sig langsomt smiley

• #19   8. jun 2012 Baldur passer hvis han trækker i snoren,eller skal gå langsomt når han ser noget spændende og vil fremad.

• #20   8. jun 2012 Tøsen er længere i bygning og krop end Zenta og Laika. Og det er kun Tøsen der gør det. Ikk hele tiden, men engang imellem. smiley

Hun gør det når hun laver en mellemting af gå og løb.

• #21   8. jun 2012 Jamen Tøsen er længere i kroppen end de to andre smiley Zenta og Laika er kortere og mere kompakte og de passer ikke.

Men Tøsen kan finde på det og hun er som skrevet længere i kroppen og er mere sådan, klundtet i sin måde at bevæge sig på eller hvad man skal sige.

• #22   8. jun 2012 Nej Tøsen (Udstillings) er lang i kroppen og de 2 andre (brugslinier) er lidt kortere og mere kompakte smiley

Og det er Tøsen der som eneste hund kan finde på at passe smiley

• #23   8. jun 2012 Ja det gør det nemlig, hvad enten der er noget om det eller ej smiley

• #24   8. jun 2012 En hund der foretrækker pasgang ville jeg til vær en tid tage forbi en kiropraktor. Vores gamle tæve gik en del pasgang og hun var spændt op i noget af muskulaturen, et besøg hos Maja guldborg og nogle få øvelser fik rettet op på det problem. Det er ikke alt man kan se på røngtenbilleder, og med alle de penge vi bruger på vores dyrs velbefindende kan jeg ikke se hvorfor vi skal spare her. Naturligvis kan det have noget med bygningen at gøre, ligesom man ved lændens bygning på islænderen kan have noget med passende at gøre, og ligeså vel som hunden der snuser ikke kan løbe rigtig trav. smiley

• #26   8. jun 2012 Tja -begge mine (som i øvrigt osse begge er mere rektangulære end kvadratisk bygget) passer på en stor del af hver eneste gåtur de kommer på.
    Gaia har været til massør nogen gange uden at der er fundet spændinger e.l.

Så jeg styrter nu ikke afsted til kiropraktor blot fordi de går pas.

Reiki er så yderligere røntgenfotograferet uden noget at sætte en finger på i forbindelse med avlsgodkendelse.

Var det noget de begyndte på lige pludseligt, var sagen self en anden.

• #28   8. jun 2012 Jeg holder stadig på - at det for det meste har noget med tempoet at gøre smiley

• #29   8. jun 2012 Præcis Kira.
    Og jeg vil da tilføje, at muskelspændinger jo altså ikke kan ses på røntgenbilleder.

For mig med mit valg af race, ville det altid være en indikation om, at det er tid til at få rygmuskulaturen ordnet.

• #30   8. jun 2012 Anne P. Jeg er for det meste enig med dig, men hunden behøver ikke nødvendigvis at have ondt for at være spændt op.
    Jeg mener så sandelig ikke man bare skal tonse til kiropraktor og alverdens andet fordi hunden passer ind i mellem, men derimod hvis hunden ændrer gang adfærd eller passer meeeget. Men det er jo umuligt ud fra ts indlæg at se hvad der er tilfældet!?! smiley

• #31   8. jun 2012 Michelle, jeg holder på at en udd. Massør burde kunne mærke evt. Spændinger. Måske ikke til fulde, men de bør kunne mærke hvis der er noget.

• #32   8. jun 2012 Men jeg stemmer i med de andre. Muskelspændinger kan altså ikke ses på et røngtenbillede.

• #34   8. jun 2012 Anne - eller ændre gangart.

Og ja, man kan som massør udmærket mærke spændinger. Det er ikke det mindste svært. Har man det i fingrene, så finder de nærmest spændingerne selv.

Kira - enig.

• #35   8. jun 2012 Helt enig smiley Jeg er ikke nervøs med hensyn til Tøsen smiley

• #37   9. jun 2012 Mange tak for svar smiley

Han har næsten lige været til kiropraktor.

Tror bare at det er vane for ham. Han går heldigvis sjældent i snor, så han tilpasser selv tempoet og strækker ben hver dag.

• #38   9. jun 2012 Hvis han næsten lige har været til kiropraktor og altid har gjort sådan, ja så tror jeg absolut ikke der er noget galt hvis ikke kiropraktoren har sagt noget.

• #39   10. jun 2012 Ida -det mener jeg da bestemt osse en god massør kan, så det kunne jo tyde på at selvom Gaia passer, så er det ikke forårsaget af spændinger og har ikke medført spændinger;o)

Vores massør er osse uddannet hestemassør og masserer jævnligt min hest, og ham har hun dælme ingen problemer med at finde spændinger på når han igen har lavet et eller andet;o)

Kommentér på:
Pasgang

Annonce