9.976 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Pasgang Pasgang

Bare lige en lille undren. Min søster har grint nogle gange over sin ene hund der går pasgang (går som en hyæne hvor forben og bagben på samme side følges ad). Efterfølgende har jeg kigget lidt på Riki når vi har været ude og gå, men der har han ikke gået pasgang. Idag lagde jeg så mærke til at det gør han faktisk af og til. Er hunde pasgængere eller ej????

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pasgang
  • #1   25. apr 2010 Hunde er ikke pasgængere, det er som oftest er tegn på smerten i ryggen.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #2   25. apr 2010 Har aldrig hørt om smerter, fordi de går sådan...eller jo, så har alle hunde smerter i ryggen?

• #3   25. apr 2010 Jeps, pasgang kan skyldes smerter. Og nej, alle hunde går bestemt ikke pasgang.

• #4   25. apr 2010 Reiki Master- Han har ikke tegn på smerter, han har lige været til doktoren til det årlige tjek, og her blev ryk, ben og andre led tjekket. Jeg tjekker også jævnligt hans ryk ved at køre to fingre langs rykraden for at se om han svajer rykken, og det gør han ikke. Kan det bare være ham (og min søsters hund) der går mærkeligt???

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#5   25. apr 2010 Fandt det her:

"Pasgang er noget der ses inden for mange racer. På udstillinger ser dommeren helst at hunden mønstres i trav, fordi bevægelserne bedre kan bedømmes her. Når hunden går pasgang bevæger ryggen sig fra side til side, og der er en tendens til at benene svinges udad under fremføringen. Ved at forsøge at få hunden til at sænke hovedet og løfte ryggen, kan man af og til få den til at gribe traven i stedet for pasgang. D.v.s. man skal have løs line fremfor at holde hundens hoved stramt løftet. "

og

"Rent konditionsmæssigt er gåturen ikke altid optimal. De færreste ejere går i et for hunden passende tempo. Problemet er størst hvis hunden går i snor. De fleste hunde kommer til at gå pasgang i stedet for korrekt trav. I pasgang får hunden ikke udført lange skridt og får således ikke lejlighed til at strække ud. Faktisk kan hunde, der næsten altid går i snor, få en afkortet skridtlængde, eftersom de ikke bruger deres muskler korrekt. Hunden bør få lejlighed til at bevæge sig frit og optimalt i både trav og galop flere gange om ugen - allerhelst dagligt. "

og
    "Anderledes ser det ud ved pasgang, da går hunden ikke overkors, derimod
    bringer den samme sides to ben frem samtidig.
    Oftest viser denne gangart sig kun i skridt eller i kort trav. Der findes
    imidlertid også notoriske pasgænger, som det næsten ikke er muligt at få til at
    lade være dermed.
    Som absolutte pasgængere er fra naturen kamelen, giraffen og elefanten og
    ejendommeligt nok er alle tre dyrearter ikke kun hurtigere men også
    udholdende.
    Ved pasgang skubber ryggen sig ikke harmonisk fremad, men hvirvelsøjlen
    krummer sig ud ad, altså nu og da til den side hvor begge ben bliver bragt
    frem, der opstår derved en uskøn vaklende bevægelse af ryggen.
    Hunde som går meget pasgang er oftest heller ikke faste i ryggen"

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#6   25. apr 2010 Michelle B; det er helt normalt og betyder ikke partout smerter. Bare rolig.

Men du hører til gengæld også kun om de grimme ture til tanlægen ;O)

Ellers var der jo ingen historie *hæhæ*

• #7   25. apr 2010 B!B- Lyder som om du kender det :o), Går din(e) hund(e) også sådan eller...? Kunne være rart hvis der var andre der end mig der kendte det...for jeg er næsten sikker på han ikke har ondt i ryggen :o)

• #8   25. apr 2010 Alle mine hunde har gået pasgang ind imellem. Det er oftest når de går i et bestemt tempo. Så hvis man sætter tempoet op eller ned, går de helt normalt igen.

Lotus er dog begyndt at gå LIDT for meget pasgang, så hun skal lige tjekkes af en kiropraktor.

• #9   25. apr 2010 B!B- Tak for det. Det passer også med at det er når han går og snuser og går stille og roligt. Vi løber og cykler et par gange om ugen plus han er i løbe gård ofte hvor han galopere rundt med de andre hunde der er der, så jeg er ikke bekymret for at han ikke får strækket sine muskler :o)

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#10   25. apr 2010 Jaja, alle 3 har periodevis over meter gået sådan. Ingen problemer der.

• #11   25. apr 2010 Nu bliver jeg bekymret. Tia går meget pasgang :o/

• #12   25. apr 2010 Det fleste hunde gå til tider pas - men det kan også være fordi de ikke er korrekt vinklet.
    På udstillinger ønsker man ikke pas og det vil blive dømt meget ned på.

• #13   25. apr 2010 Mette- Som jeg lige har skrevet, så har Riki ofte (gerne dagligt) adgang til frit løb hvor musklerne bliver strukket ud, så er der vel ikke behov for en kioprakter for mit vedkommende, vel??? Han viser heller ikke tegn på smerter eller noget.

• #14   25. apr 2010 Anita:

Uuuuhhhhh.......*G*

Jeg vil bare have tjekket Lotus, for jeg synes at det er blevet mere end det plejer at være. Just in case:-)

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#15   25. apr 2010 Anita; har du ikke læst de 3 passager jeg har sat ind? Der er intet galt. Eller synes du det er en kedelig historie, fordi der ikke er noget farligt i det?

• #16   25. apr 2010 platugler- Så er jeg glad for at han ikke går til udstilling. Mødte dog en dag to damer der åbentbart går til udstilling med deres hunde, for de begyndte åbentlyst at "bedømme" Riki hihi :o)

• #17   25. apr 2010 Michelle:

Mine hunde render løse på markerne hver dag. Flere gange om dagen. Så de strækker også ud. Men jeg synes bare at det er blevet "værre" med hendes pasgang. Så derfor vil jeg lige have hende tjekket:-)

• #18   25. apr 2010 Platugler:

Mine mest vindende hunde på udstillinger har også gået pasgang ind imellem, når de har luntet. Men aldrig i en udstillingsring, hvor tepoen er noget højere:-)

• #19   25. apr 2010 Anita Æ- Prøv at læse B!Bs indlæg, det lange stykke lidt højre oppe. Det forklare altså meget godt hvad det handler om :o). Tror ikke d skal være mere bekymret end jeg skal ;o)

• #20   25. apr 2010 Mette- Ok, så hvis Riki gør det meget, så er det en god ide at få det tjekket *just in case* som du skriver :o)

• #21   25. apr 2010 Mette: jeg skriver også at de gør rigtig mange hunde, til tider ... vores han som har rigtig mange store internationale titler ... er sikkert den boxer i dk pt, som har flest smiley han kan også finde på at vralte afsted i pas, herhjemme - men ikke på udstilling. Det er som du skriver netop fordi farten ikke er den rigtige

• #22   25. apr 2010 Platugler- Tillykke med de mange flotte titler Han ser også lækker ud på dit billede :o).

• #23   25. apr 2010 B!B!: Jeg læste de første par indlæg i tråden hvor 2 ud af 3 skrev at det kunne skyldes smerter i ryggen.
    Men dejligt hvis det ikke nødvendigvis er noget farligt.

"Eller synes du det er en kedelig historie, fordi der ikke er noget farligt i det?"

Ved ikke hvad du mener med det ;o)

• #24   25. apr 2010 Michelle: tusind tak smiley men det er nu ikke ham, men hans datter, som 15 mdr gammel var Europajugendsieger, Bundes jugendsieger, VDH jugend champion og BK jugendchampion smiley
    Faderen kan du se et hovedbilled af her...

(link fjernet)

• #25   25. apr 2010 M- Ingen smerter. Han har lige været hos doktor dyr og blive tjekket i alle led :o)

Sunshine- Det er ikke hverdag og hele tiden han går sådan. Det er oftest når han går stille og roligt i græskanten og snuser, eller når han har fået øje på noget spænende længere fremme og "sniger" sig frem med hovedet sænket

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#26   25. apr 2010 Anita; mente bare, at det tit er de farlige, lange og dem der virkelig gør ondt - historier fra tandlægen, som er de bedste.

Bare en joke.

• #27   25. apr 2010 platugler- Hold op en masse ord jeg ikke kender hihi. Men en rigtig lækkermås hun har til far så :o) 15 mrd og alle de titler, det er også imponerende syntes jeg:o)

• #28   25. apr 2010 Michelle: mange tak ... det er også en fornøjelse at kigge på de to, hver dag smiley

• #29   25. apr 2010 platugler- har lige været inde og se billeder på din profil, og undre mig over hvorfor en af hundene har plaster rundt om ørene? (off topic, I know), men måtte lige spørge :o)

• #30   25. apr 2010 Det er for at sikre sig at ørerne sidder korrekt, når hunden skal på udstilling.
    Man får jo intet at vide, hvis man ikke spørg smiley

• #31   25. apr 2010 Platugler- Tænkte nok det var sådan noget i den stil. :o). Nej det gør man jo ikke hihi

• #32   25. apr 2010 Bobby går som regel pas eller trav, når han er fri på marken. Når vi går tur skridter han, og når han leger med andre hunde, galopere han (hvis man kan sige det som i hesteverdenen?)

Skulle det anlægge bekymring hos mig? Han ser aldrig ud til at være i smerter, og går fint på trapper, leger, ligger osv.

• #33   25. apr 2010 Kom til at tænke på, at min Bølle går pas når vi går i snor i almindeligt frisk tempo - men han er jo også lille, så skridt og trav er for langsomt, og galop for hurtigt??

• #34   25. apr 2010 Det ville ikke skade at en kiropraktor tog et kig efter min mening med sådan er vi jo så forskellige og heldigvis for det ;o)

• #35   25. apr 2010 Maiken- Som jeg læser det ud fra alle de indlæg der er kommet, så skal man blot være obs på at de ikke har smerter, og i ny og næ få dem tjekket hos kiopraktoren :o)

• #36   25. apr 2010 Når i skriver kiropraktor - er det så hos dylle man henvender sig, eller?

• #37   25. apr 2010 Min jack russell er også begyndt at gå pasgang ind imellem. Det har han ikke gjort før.
    Dyrlægen har trukket og hevet i ham, uden at han viser smerte
    Men et røntgenbillede viste noget helt andet, hunden har Hd i grad C, har begyndende slidgigt i hoften. Og så har han meget løse hofteled, men hunden viser ingen tegn på smerte, selvom han højst sandsynligt har ondt, ifølge dyrlægen.

• #38   25. apr 2010 Okay, det lyder sørme ikke godt :o( God bedring med ham.

• #39   25. apr 2010 Maiken- Det vil jeg mene, da det vist er ham der skal smide en henvisning.

Maj-britt- Han blev røngtenfotograferet i december (eller i starten af januar, kan ikke lige huske det) i forbindelse med nogle andre skavanker i lysken, og her tjekkede dyrelægen også hans hofter, og han sagde Riki havde meget fine hofter. Så tror bare jeg holder på at få ham tjekket en gang imellem hos dyrelægen og kiopraktoren :o)

• #40   25. apr 2010 Rollo- Ja jeg har selv undret mig lidt over emnet, men troede faktisk ikke det stak så dybt :o)

• #41   25. apr 2010 Lige da jeg havde logget af før, ringede den kiropraktor/dyrlæge, som jeg har kontaktet ang. Lotus.

Lotus har nu fået en tid onsdag morgen og så skal hun tjekkes igennem:-)

• #42   25. apr 2010 Held og lykke Mette - håber på gode resultater :o)

• #43   25. apr 2010 Mette- ja held og lykke også fra mig :o)

• #44   25. apr 2010 Tak Maiken og Michelle.

Ja, jeg håber også at det bare er "ingenting".

Men så har jeg da vished:-)

• #45   25. apr 2010 Det kan sikkert skyldes smerter, men jeg tror det oftest hænger sammen med "et forkert tempo".

Hunden kompenserer, fordi den i det langsomme tempo (ifht trav, hurtigt i forhold til skridt) ellers ville komme til at træde bagpoterne op i forpoterne. Kender i ikke selv at man i et tempo, der er for langsomt til løb, men for hurtigt til gang.... Vi har bare ikke muligheden for en anden gangart - jo måske kapgang, som nok ser omtrent lige så kavt ud som pasgang smiley

Det er i hvet fald tilfældet her.... Ligeså snart vi sætter tempoet op eller ned, så går han ud af pasgangen.

• #46   25. apr 2010 Held og lykke Mette, håber ikke der er noget

• #47   25. apr 2010 Stine K- Det er ikke smerter. Han er blevet tjekket i hoved og r.... ;o) for gangske nyligt. For nogle månder siden blev han røngtenfotgraferet og lægen roste hans hofter. Tempoet styre han, mere eller mindre. Desuden går han mest pasgang når han går i slap line og snuser ude i græskanten, eller hvis han ser noget intresant længere fremme og sniger sig frem. :o)

• #48   25. apr 2010 Tak Maj-Britt.

Jeg TROR ikke at der er noget. Hun ser ikke plaget ud på nogen måde og bortset fra pasgangen, så er der intet at se ellers. Hun svømmer og pjatter og leger som hun plejer.

Men better safe than sorry. Jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv hvis det viser sig at der er noget galt og jeg ikke får det tjekket.

• #49   25. apr 2010 Ingen af mine Weimaranere går pas uanset tempoet, men vores gamle Schæfer, som efterhånden er lidt slidt, går ofte pasgang og kan passe i et forrygende tempo, men det skyldes altså forkalkning og slid, at han er nødt til at skåne sin lange ryg på den måde.

Derudover har jeg haft en Afghaner hanhund, der var så ekstremt kort i sin ryg, at han simpelthen havde svært ved at få plads til benene i trav, også han kunne opnå en fantastisk fart i pas, men jeg vil stadig påstå at det skyldes smerter eller en mindre konstruktionsfejl.

Kommentér på:
Pasgang

Annonce