At kunne skelne {{forumTopicSubject}}
Inspireret af en anden tråd, hvor en ejer af engelsk bulldog fremfører denne problematik:
Jeg er, som nogle måske ved, indehaver af nogle hundeskoler her på Sjælland.
Samtidig blander jeg mig i debatten af og til her på HG.
En af mine mærkesager er opdræt af vore hunde. Det er vist ingen hemmelighed, at jeg er stærkt imod, at man avler på hunde, som ikke kan parre selv, - føde selv, - har vejrtrækningsbesvær mm.
Jeg modtager selvfølgelig gerne ejere af alle racer til undervisning på mine hundeskoler, og jeg har gennem årerne haft masser af forskellige ekstremt avlede hunde af den ene eller den anden slags.
Det finder jeg ikke modstridigt, for nemtop ved at byde alle velkomne, har jeg jo en mulighed for at oplyse og gøre livet bedre for de ejere og deres hunde, som nu en gang er blevet født.
Dét jeg tilbyder er viden om træning og adfærdsbehandling.
De emner, jeg diskuterer her på HG, er jo ikke nødvendigvis de emner, jeg underviser i på mine hundeskoler.
Nu har jeg forklaret mig uden at spamme min egen tråd ( en anden tråd med et andet emne), og sådan hænger det sammen. Man kan være enig eller uenig - men sådan hænger det sammen for mig.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Emner: 239 Svar: 3.352
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Det er derimod modstridende når træningssteder ikke vil undervise muskelhundeejere, men samtidig gerne vil gøre opmærksom på disse racers negative sider..
Gad vide om det også er modstridende, at jeg som tidligere bulldogeejer, heller ikke finder det etisk forsvarligt at avle disse to fantastiske racer?
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Du blander tingene enormt meget sammen. Prøv at hold dig til én diskussion/et emne af gangen, - så bliver det en smule nemmere.
Ja, jeg har en forretning kørende, - men jeg lokker ikke folk ind vel vidende, at jeg metoderne og principperne jeg bruger SKABER/PRODUCERER/RESULTERER i ødelagte hunde, - mentalt eller fysisk.
Min adfærdsbehandling og træning ødelægger mentalt ikke hundene, - eller nogle af dem.
Min adfærdsbehandling og træning ødelægger fysisk ikke hundene, - eller nogle af dem. Dem, som ER ødelagte ( gennem avlen ) ER allerede ødelagte inden de kommer til mig. Hvorfor skulle jeg ikke prøve at gøre det så godt for de hunde, som jeg nu synes jeg kan, når de nu engang er født?
maj 2008
Og ejerne og jeg snakker aldelse godt og sagligt sammen om de skavanker disse hunde har. Heller ingen problemer der.
maj 2008
maj 2008
Hvornår begynder du at begrave et eller andet vendetta mod mig? Og hvor mange flere navne skal jeg stå model til at høre fra dig? Bliver interessant......(gab)
apr 2006
Jeg har aldrig set Lise gøre reklame for sig selv herinde, men jeg har set adskillige andre anbefale hende..
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.702
maj 2008
Nej, - jeg er ikke opdrætter.
Mener du, at man kun kan have en mening om etikken i opdræt, såfremt man har ejet og opdrættet en sådan race eller hvorfor spørger du?
maj 2008
Nej, jeg forveksler ikke din opførsel med noget som helst. Imo er det ret åbenlyst.
jan 2012
maj 2008
Det mener jeg så ikke at der er nogen modstridighed der.
Min oplevelse er faktisk, at en del af disse ejere af ekstremt-avlede racer ikke altid er vidende om problematikken, så jeg har oplevet mange jeg har kunne oplyse, - og en hel del af dem har efterfølgende bedyret, at de så enten aldrig ville købe en sådan hund mere.
Jeg kan jo ikke forbyde folk at eje disse dyr, - jeg kan kun oplyse om, hvad den slags avl indebærer for de enkelte hunde.
Og når jeg har snakket med folk om disse ting, så har jeg selvfølgelig gjort det, når emnet er dukket op naturligt, - eksempelvis når man i varmen skal løbe agility med en mops, som man i dén grad skal tage hensyn til for at den ikke bliver overophedet.
Jeg er glad for på den måde at kunne give ejerne en anden synsvinkel end den, jeg er sikker på ( - fordi jeg oplever at de selv giver udtryk for det), de får via deres opdrættere. Og hvis du synes det er så forkasteligt, - så feel free. Så er vi bare uenige.
maj 2008
Jeg har også trænet kaukasisk hyrdehund og pittbull, selvom nogle af dem bliver brugt som kamphunde, hvilket jeg heller ikke synes om.
Jeg har også trænet en person, som jeg bestemt ikke havde den samme politiske mening som.
Line B - du er ikke den eneste *s*
maj 2008
<b>Jeg spørger fordi det er opdrætterne (og deres hvalpekøbere), der må sætte grænser for om de mener at f.eks inseminering er uetisk..</b>
Ja, - vi er fuldstændig enige. Så derfor har jeg heller ikke tænkt mig at sætte de grænser i mine hundeskoler.
Men jeg har en mening om det, - og den må jeg vel have lov at have?
jan 2012
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.824
Hvis du stod og forklarede hvordan man avlede dyrene ville det være modstridende. At du lærer ejerne hvordan man træner hundene, eller hjælper dem med eventuelle problemer kan da aldrig være en blåstempling af hvordan hundene er avlet.
Det er noget vrøvl synes jeg.
jan 2006
Nu er jeg forvirret - hvad er det Lise tjener penge på ? Flooding ???
maj 2008
Når jeg underviser, så er mit fokus på adfærd, psykologi og træning, - ikke på avl og opdræt.
jan 2006
maj 2008
Så hvis jeg mener, at det er et problem, at folk laver alt for mange hvalpe, der havner på internater, så skal jeg så også forbyde ejere med internathunde at komme og træne hos mig?
Og fordi jeg synes, at man ødelægger schæferhunden ved at være overfokuserede på deres eksteriør, så skal der ikke kunne komme højavlshunde på mine hold.
Og fordi jeg mener, at man ødelægger labradoren, fordi man avler den store, fede, driftforladte ift. F1labben, så skal de heller ikke komme på mine hold.
Og fordi jeg mener, at boxerens underbid er unaturligt, så skal de også formener adgang.
Hm - tror vist bare jeg må lukke og slukke
jan 2012
maj 2008
Hvor ser du det?
Nu er jeg jo ingen amerikansk prædikant. Jeg skriver derimod:
<b> Og når jeg har snakket med folk om disse ting, så har jeg selvfølgelig gjort det, når emnet er dukket op naturligt, - eksempelvis når man i varmen skal løbe agility med en mops, som man i dén grad skal tage hensyn til for at den ikke bliver overophedet. </b>
maj 2008
LOL aj, du er sgi en drama queen, - godnat med dig også :-0
jan 2012
"Min oplevelse er faktisk, at en del af disse ejere af ekstremt-avlede racer ikke altid er vidende om problematikken, så jeg har oplevet mange jeg har kunne oplyse, - og en hel del af dem har efterfølgende bedyret, at de så enten aldrig ville købe en sådan hund mere."
apr 2006
Prøv dog at diskuter emnet, i stedet for trådstarter - det ville der komme nogle langt mere interessante debatter ud af! Det personlige fnidder fnadder gavner ingen...
maj 2008
Og HVORDAN mener du, at det at jeg oplyser står i modsætning til, at jeg gør det på tidspunkter, der er naturlige? Det vil sige, at ikke alle de ejere af ekstremt-avlede hunde, får at vide, hvad jeg mener om den generelle avl på deres race.
maj 2008
Tak for det. *s*
jan 2012
Mennesker kommer til din egenskab af hundepsykolog. Det gør dig til en autoritet på det område ikke på opdrætsområdet. Det bliver svært for lægmænd at skilne, hvornår du er ekspert og hvornår du er Lise. På samme måde som de bliver forvirret når dyrlæger udtaler sig om træning.
maj 2008
Uha - ja, - dén er svær. KUNNE man forestille sig, at jeg af og til kunne komme med en bemærkning så som " - men det er så MIN PERSONLIGE holdning"?
Pas forøvrigt på med den der "hundepsykolog" ( - visse folk flegner)
Anyways - jeg kan ved den søde grød ej heller se det forkerte i at sige, at man skal passe på, at mopsen ikke bliver overophedet, for den kan desværre ikke klare de samme fysiske anstrengelser, som så mange andre hunde kan pga. dens kompakte bygning.
Bottom line er, at du finder det ganske anstødeligt, at jeg har private meninger og holdninger til avl og opdræt og samtidig tillader mig at undervise alle mulige, - med og uden skavanker, medfødte misdannelser etc.
Jeg er så bare uenig med dig.
jan 2012
maj 2008
Ok - så røg kæden for mig af lige af der. Hvis ikke det du siger er, at jeg ikke kan tillade mig at komme ind på noget omkring avl og opdræt i forbindelse med det, at jeg har hundeskole, så fatter jeg hat af, hvad du siger.
Men jeg har som sagt bare forklaret mig, - man kan være enig eller ej.
Men tak for diskussionen.
At kunne skelne