1.072 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Halv barf foder Halv barf foder

Jeg har fået lavet en foderplan til min hund med halv barf.

Den lyder på:
40 gram råt kød (hurtig kogt for dræbe bakterier)
20 gram tørkost (Royal canin chihuahua adult)
20 gram grønsager

En gulerød om dagen.

Dyrlægen har hjulpet med at lave planen, lyder den fornuftig!?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halv barf foder
  • #1   10. sep 2012 hvis du koger kødet er det ikke BARF

• #2   10. sep 2012 Det behøver ikke at blive kogt? Hunden nedbryder selv diverse baktiere smiley og forstår ikke helt hvorfor den skal have grønsager når den får tørkost - men en gulerod om dagen tager den vidst ikke skade af, det er i hvert fald godt for tænderne.

• #5   10. sep 2012 Lyder helt ved siden af...

• #6   10. sep 2012 Præcis Pia

• #7   10. sep 2012 Fjerner du ikke også ideen i at foder på barf - hvis du samtidig giver tørt. ?

• #8   10. sep 2012 Fordi jeg ikke køber kødet af folk der har lavet barf med forbehandling osv men køber direkte kødet fra Brugsen/fakta og lign sagde dyrlægen kødet skal koge, hvis moren havde spist råt kød så havde jeg ikke behøve koge det, men da moren eller min hund aldrig har fået råt kød er immunforsvatet ikke bygget til råt kød bare sådan pludselig.

• #10   10. sep 2012 Jeg har problemer med hun sluger sit foder, men når grønsager puttes i tygger hun sit foder, derfor får hun grønsager

• #13   10. sep 2012 Og gulerødder er fordi hun ikke kan lide tyggeben, så det til tænder og mætter godt uden at fede

• #14   10. sep 2012 Palle jeg har ikke græs, men fliser og det går stærkt alligevel og har prøvet at have en masse sten i foderskålen til morgen fordi hun får lakseolie,

• #15   10. sep 2012 Du må gerne give både tør og råt, men i hver sit måltid.

• #16   10. sep 2012 din dyrlæge er helt skævt på den.

• #18   10. sep 2012 Palle - er der så ikke nogle ben de ikke må få?

Jeg har et kg tørfoder endnu og er nok også lidt for nærig til at smide det ud og vil derfor starte halv - halv.

• #19   10. sep 2012 Natasja - IF's hvis det frost vare?

• #20   10. sep 2012 IF's = også

• #21   10. sep 2012 Du kan også give den frossent kød, om det er tøet op eller frossent kan næsten være lige meget. smiley
    Mange personer køber jo flere hundrede kilo ad gangen og opbevare det i fryseren, så har man til lang tid.

• #22   10. sep 2012 Perfekt. Men en hund på 2,2 kg, hvor meget skal den have? Jeg giver halv tørkost og halv rå kød så længe jeg hat tørfoder tilbage og indtil jeg ved om hunden vil have det. Eks er kanin ikke godt, og eller ikke tun og ikke altid gris ryger ned.

• #23   10. sep 2012 Du skal være obs på at der er større sandsynlighed for dårlig mave hvis du blander tørt og råt.

Så giv tørt om morgnen og råt om aftenen f.eks

Kanin er der intet skidt ved.

• #25   10. sep 2012 Jeg mente nu den ikke kan lide kanin, tun og kun gris i små mængder

• #26   10. sep 2012 Palle, jeg vil selv syntes frossen kød er ulækker så tror jeg foretrækker det tøet op, jeg ved hvordan hun kan svine med ben af okseryg (det eneste hun kan lide) i hele huset, så vil helst ikke finde frosne halv kasket kød rester i hele huset smiley

• #27   10. sep 2012 Og min frygt er om det at fodre råt stinker lige så meget som de ben af okseryg, eller hvordan er det?

• #28   10. sep 2012 Så hvis hun ikke går til sit foder i løbet af kort tid, hvad gør man så?

• #29   10. sep 2012 Man tilbyder hende mad i 20 min og hvis hun ikke spiser det smider man det i køleskab og servere det dagen efter.

• #30   10. sep 2012 Jwg blander også tørkost og råt tul min hund, men ikke efter mål og vægt.
    Nogle dage får hun 1/4 frosset kyllin, noget grønt m.m og så suppleret med tørfodder som træningsbidder m.m. Andre gange får hun en stor portion hakket kød eæler en fisk (hun får alt råt, direkte fra fryseren, for så sluger hun det ikke i een mundfuld). Andre dage får hun tørkost, lidt redter og evt. et kødben/fyldt maevben.
    Jeg koger eller tilbereder aldrig mad specielt til hunden (udover hjemmelavede kiks og godbidder), men fisk SKAL fryses min et døgn v -18 gr. for at dræbe evt parasitter. Andet kød behøver ikke bahandling, og hvis man lægger ud med små mængder, skal hunden som regel nok vænne sig til det.

• #32   10. sep 2012 Okay perfekt jamen jeg tror jeg vil lade det komme på en prøve. Har i skåret olie væk eller vil det stadig være fint at blande i?

• #35   10. sep 2012 Ja frossen lyder måske godt med hensyn til ikke at sluge
    En anden grund jeg vil køre med den her fodring af vægt, hun bliver hurtig lidt tyk, hvilket betyder tørkost skæres ned = hun får ille næring, vitaminer osv som er nødvendig så derfor har jeg brug for en plan hvor hun får hvad hun skal bruge.
    Hun vejer nu 2,2 og har på en måned tabt 250 gram, vi manglet 100 gram cirka endnu.

• #37   10. sep 2012 Drop tørfodderet, det giver kun maven problemer

BARF er råt og ikke "lynkogt". så snart du serverer tilberedt mad (lynkog, tørkost osv) så kan hundens mave ikke udnytte alle proteinerne optimalt og det meste gode ryger ud med afførring. Varieret kød fra Fakta er helt fint til hunde, sørg for at VARRIERE og ikke kun give hak. okse hver dag.

Tilsæt evt. en klat lakseolie hver anden dag. Det hjælper afføring og giver flot pels
    (nogen hunde kan ikke tåle olien, så sku ned for mængde eller drop det)

Barfhunde der er fodret korrekt har ofte koncentrerede "pøller" da al nærring er udnyttet. Derfor kan olie hjælpe. Hvide hundelorte kommer når du har haft "bendag" hvilket også er vigtigt til en BARF hund.

Grøntsager er ikke noget rigtige hunde og rigtige mænd spiser!. Mænd pga det tager plads for mere kød; hunde pga de ikke har behov for det.

• #38   10. sep 2012 Ja og hun fik de 50 gram der stod bag på pakken, og fik så 30 gram i stedet, men det måske bare ikke min måde at fodre på, jeg mener sådan et ben eller en helt gulerød eller et frossen stykke kød, det skal der kæmpes for, hun tykker ikke engang på sit tørfoder og jeg bukker mig ned hælder tørfoder og olie i skålen kan jeg rejse mig op tage et skridt og så maden spist - altså fem sekunder. Spreder jeg maden uden for kan jeg gå ind med foder bægeret og så er hun færdig med at spise, jeg mener ikke det optimalt eller sundt

• #39   10. sep 2012 Og jeg foderet med et billigere foder som godt kunne tage flere dage at spise - det mener jeg ikke er optimalt

Vuf - heller ikke som fyld eller forlænget tyggetid? - altså grønsager

• #40   10. sep 2012 Altså en gulerod eller æble passerer mere eller mindre direkte igennem. Det er fint som tidsfordriv, men det erstatter på ingen måde alm mad til en hund.

En hund (efter min opfattelse) bør kunne spise al sin mad med det samme.
    Spiser den ikke op, har jeg/vi givet hunden for megeet mad.

Det oplever jeg hvis jeg giver min hund et "alt for lækkert ben" som den lister ud i haven og begraver.
    Når en hund gør sådan, er det fordi den "gemmer til dårlige tider" og så har den ikke brug for det lige nu / er ikke sulten

Forresten bør du kun fodre 1 gang dagligt! alt andet er (igen) en dårlig vane som mange gør fordi de tror deres hund er et meneske og skal spise på vores måde.

jeg fodrer 5 dage med forskelligt fra Fakta/slagter, 1 dag med ben og en dag med faste (altså INGEN MAD!)
    'Tidspunktet er aldrig det samme (dog som regel efter en lang tur/træning / hundeskov) på den måde har jeg ikke en hund der tigger hver gang køleskabet bliver åbnet eller aftensmaden (til os!) bliver tilberedt

• #43   10. sep 2012 Så der helt okay den efter fem sekunder ingen mad har? Jeg har ladet mig fortælle mavedrejning og andet ses typisk hos hurtig ældende dyr. Og jeg mener den er sulten stadig den kan hvis jeg ikke holder øje med den gå i hestefodret, kattemad, lort inkl sit eget, hø, halm - alt. Mener jo den næringsmæssigt må mange noget

• #44   10. sep 2012 Kan man give dem alt?! Ingenting skal skæres fra hvis jeg evt køber en hel kylling hvor kun indmaden er fjernet

• #45   10. sep 2012 Indmaden må de jo også gerne få. smiley

• #46   10. sep 2012 Men sådan noget er for det meste fjernet på forhånd ik?
    Jeg tæntke mere på bryst ben osv, og de små ben, de vel lige til at sluge?

• #47   10. sep 2012 Altså jeg prøvede her til aften med rå kylling, hun nægtede at spise det hun tog bare det hele op af madskålen og lagde det på gulvet, satte sig ned og kiggede på mig og så på sin skål; og jeg tænkte lort alt det kød jeg har handlet.
    Jeg tog det og kogte det i tre minutter i vand og wupti spiste hun alt.
    Hvordan kan det være ? Det kogte kød var jo rå inden i, så tænker ikke konsistensen var meget anderledes

• #49   10. sep 2012 Jeg ville så ikke bruge royal canin i forbindelse med råt kød, så hellere tage noget kornfrit. Min får kornfrit tørkost og supplerer en gang i mellem med kød eller ben, men så får hun f.eks. tørt morgen og råt aften eller omvendt. Har lige invisteret i et helt parteret får, så der er rigeligt at tage af. smiley
    Bohema (det gjaldt også Laika) bliver dårlig og kaster galde op hvis der går for lang tid i mellem måltiderne. Så hun får morgen og aften, dog ikke i forbindelse med vores måltider.

• #51   11. sep 2012 Jeg har ikke givet noget med ben endnu hun fik bare lidt af det kyllinge bryst jeg selv skulle have haft, jeg ville ikke lige købe en masse hvis hun ikke gidet det alligevel.
    Hvor mange gram vil i give til en hund på 1,2 kg? Må gerne komme ned på 1,1 uden det skader hende.

Hvorfor er kornfrit tørfoder bedre sammen med kød?

• #52   11. sep 2012 Og hvordan tørre du kødet? Malou er vild med tørret kanin, men rå blød kanin er nej tak.
    Da kødet var frossen fik hun det igår optøet for jeg kan ikke skære frossen kød - og det kan jo heller ille gemfryses

• #54   11. sep 2012 Så igår gav jeg kylling, i dag hakket oksekød, så vil et kylling med knogle være fint i dag?
    Hmm syntes det forvirrende hvornår de lige skal have hvad

• #56   11. sep 2012 Karin - det ville være rart for sådan et helt stykke kød vare jo til flere dage så derfor var min første tanke at det bliver for dyrt foder når den ikke kan spise det hele før sidste salgs dato

• #58   11. sep 2012 Min kan ikke lide fisk så det ikke aktuelt alligevel

• #60   11. sep 2012 Pia mange tak for svaret.

Jeg vil prøve mig lidt frem

• #61   11. sep 2012 Tak for svaret med det tørre kød - det nok også derfor jeg ikke vil bruge kød 100 procent hvis vi overnatter på hotel til stævne eller hun bliver passet så er er ikke ret mange der syntes det så lækkert, så de dage vil hun jo køre på tørfoder

• #63   11. sep 2012 Hvor kan kanin kød købes? Har prøvet begge slagter her i Esbjerg men de gør ikke i den slags, det jo kæledyr!!

• #65   11. sep 2012 Det ærgerligt det skal være sådan, havde også problemer med at finde hest, men har da lokket min slagter til det et par gange, men kanin - den går ikke.
    Jeg tænker bare at man gerne sælger grisehaler, hjerter og lever - og så ikke engang en lille kanin som gladeligt spises i andre lande.

• #66   11. sep 2012 Kathrine tak, det var god info - er alt fisk ok og hvorfor ikke bare tun på dåse?

• #70   11. sep 2012 Nu elsker jeg selv hestekød, så jeg vil jo foretrække noget jeg selv kan spise.
    Lever - hjerte er det noget der lækkert eller skal det tilbedres og hvordan?

• #71   11. sep 2012 Jeg købte en hel kanin hos barfcenteret i glostrup da det eksisterede. smiley

• #76   13. sep 2012 Mange tak for de gode imput

Kommentér på:
Halv barf foder

Annonce