{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.542 visninger | Oprettet:

Hvilken hunderace? :-) {{forumTopicSubject}}

Disse debatter huserer jo jævnligt på HG, og nu prøver jeg med en.

Da jeg regner med at sælge min lejlighed og flytte i hus i fremtiden, vil jeg gerne have en hund med flere vagtegenskaber i fremtiden, og her tænkte jeg i kunne være behjælpelige.
Det er først om 1-3 år, men skal man undersøge racer, møde hunde og opdrættere, finde den rigtige parring og stå på venteliste tænker jeg bestemt ikke at jeg er "for tidligt" på den.

Krav:
-Hunden skal have vagtegenskaber
-Hunden skal kunne tåle størrelsesmæssigt at være sammen med min staffpige. Det forventes også der kommer flere staffer i fremtiden.
-Hunden må meget gerne være en god familiehund, der trods vagtegenskaberne godt gider familien og er kælen
-Hunden må gerne være relativt let/middel at træne, og evt. være ret "førerorienteret" (hvis dette da er et begreb.
- Hunden skal hverken være en rotweiler eller schæfer

I forhold til aktivering må hunden være alt fra lavt energi niveau til højt, dog ikke ekstremt højt. Jeg har ingen ambitioner om at starte til jagt, men derudover er jeg meget fleksibel mht. aktiveringen. Om det er slædetræk, agility, spor, rally osv - jeg er frisk på at starte det meste der passer til hunden.

I forhold til pelspleje er jeg ikke så sart. Ser gerne det ikke er en superfældende hund der skal børstes hver dag, men at børste 1-2 gange om ugen eller trimme gør mig ikke noget. Er heller ikke så frisk på "uld-bolde" der ligger alle vegne.

Kom frisk med gode bud. Har lige vedhæftet et sødt billede af min prinsesse, bare fordi smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hunderace? :-)
  • #1   19. feb 2013 Hvorfor ikke holde sig til den race , du har nu....og så bare lære den at sige " vov " , når det kommer banditter på grunden..... :D....

    Ellers en DSG... smiley


  • #2   19. feb 2013 Hvis du går under (link fjernet) og så finder det punkt i menuen der hedder ''Karaktertræk'' som er nr. 3 fra toppen ude i menuen (venstre side), så kommer der en liste med hunde der hører under ''vagt- og gårdhunde'' kategorien smiley

  • #3   19. feb 2013 Min første tanke var en rottweiler;-)
    Den er super kælen, og en sindssyg god familie hund, efter min mening smiley


  • #4   19. feb 2013 Som barn havde vi en Briard. Der kom ingen ind uden vi havde sagt go for vedkommende.

    Hun var den lækreste hund, og en dejlig dejlig familie hund. Den ligner en bamse men man skal bestemt ikke tage fejl af den!! Ulempen er at den er lang håret..

    Jeg er næsten sikker på at en briard bliver at finde her hjemme når begge børn er større - og så skal her også altid være mindst en boxer smiley


  • #6   19. feb 2013 så du vil have noget der minder om en rottweiler eller schæfer, men det må ikke være en rottweiler eller schæfer? det lyder som om du skal kigge på andre større vogtende hyrdehunde....


  • #7   19. feb 2013 tine a. tænkte faktisk også briard

  • #8   19. feb 2013 Når du siger vagthund, skal det så være en alarm eller en der hapser tyvene i måsen?

  • #9   19. feb 2013 St. Bernhard kunne måske være et bud...? De kan i hvert fald sige VOV og mene det.

  • #10   19. feb 2013 Nittib: Haha, hun er til salg for kæl og klap. Der er ikke noget hverken alarm - eller vagthundegen i hende. Hun fik faktisk uventet besøg af en håndværker, da han kom 3 timer tidligere end aftalt(han havde nøgle). Blev noget spids da jeg opdagede han var hjemme da jeg kom hjem, men hun lå bare ved siden af ham med logrende hale og både sin pingvin og sin bold trods hun aldrig havde mødt ham før.
    Det skulle kun være udseendet der kunne skræmme dem væk smiley men det hjælper jo ikke så meget når hun står og bræer og logrer foran glasdøren for at alle de fremmede der går forbi skal komme ind og besøge hende smiley

    Sabrine: Dér har jeg da været smiley Men synes ikke altid at div. internetsider er helt korrekte i deres oplysninger om racerne. Og så kan folks gode råd jo udvide ens "race-horisont" smiley

    Pernille: Ved nemlig godt at rotweileren passer super godt, men er sådan lidt småbange for den - men så vil tyvene måske også være det :o)

    Tine: Uhh den må jeg kigge nærmere på. Langhårede hunde er som udgangspunkt ikke noget problem, har det bare svært med super fældende hunde

    Lene og Jacob: I princippet ja - hehe kald mig bare besværlig smiley
    men har SÅ mange dårlige erfaringer med schæfere så er simpelthen blevet bange for dem. Ligeså med rotweileren, selvom de sikker begge er super hunde.

    Julie: Det er faktisk ikke så afgørende, det kunne for så vidt være begge dele smiley


  • #11   19. feb 2013 Kathrine: Tror generelt ikke at vogtergenet ligger særligt fremtrædende i racen, ihvertfald ikke i de danske linjer - men det kan være jeg tager fejl smiley
    Ham på billedet har ihvertfald været ude i haven mens der var indbrud i bilen - ikke et kvæk fra ham overhovedet. Og synes hans uld-bolde er lidt træls, for at sige det mildt. Man kan støvsuge og 10min senere ligger der lyse uld-kugler alle vegne smiley

    Anne Julie: Gud den slår mig slet ikke som en vagthund.. Men den er måske i virkeligheden mere spids end man lige forestiller sig?


  • #12   19. feb 2013 Altså nu er jeg jo selv vildt forelsket i Dobermann, og de skulle også efter sigende have nogle gode vagtegenskaber smiley

  • #13   19. feb 2013 For der er jo 'dørklokker'/sirener, som fx keeshond, men jeg ved ikke, om den bliver for nuttet og lille.

  • #14   19. feb 2013 grand danois


  • #15   19. feb 2013 hvis man ikke føler sig helt sikker med en rottweiler eller schæfer, tror jeg ikke dobermann er vejen frem


  • #16   19. feb 2013 Sabrine: Dét tror jeg bestemt også de har..

    Julie: Nu kan jeg lige læse mig til den er 15-20kg, det er umiddelbart ikke for småt synes jeg. Så længe den gider sige "skrid fremmede!" så er størrelsen fin. Er den territoriel? smiley


  • #17   19. feb 2013 Lene og jacob: Nej det tror jeg bestemt heller ikke det er smiley Er GD'en vagtsom? For udover levealderen er den jo helt fantastisk smiley

  • #18   19. feb 2013 Lene og Jacob: Nej det kan der selvfølgelig være noget om smiley

  • #19   19. feb 2013 ja den ene jeg kender er i hvertfald. den går man kun ind til hvis man kender den i forvejen, eller er meget meget meget vant til store hunde. har et vov der kunne skræmme en bjørn væk. samtidig super rar hund for dem den kender

  • #20   19. feb 2013 Den skal i hvert fald nok fortælle, at der er en fremmed. Om den sådan skræmmer dem væk... Det er så mere tvivlsomt. Hvad lægger du i territoriel? For de passer 'gården' (eller flodprammen, som de er blevet brugt til i holland)

  • #21   19. feb 2013 Julie: Det lyder klart som en race jeg bør læse mere om smiley

  • #22   19. feb 2013 De er virkelig skønne hunde. Vi tog faktisk på udstilling for at se på sbt, men vi nåede kun lige indenfor døren og så sad der et par keeser og så var vi solgt. Fik slet ikke kigget på sbt, fordi vi havde så travlt med at klappe

  • #23   19. feb 2013 Julie: Elsker også spidshundene smiley Faktisk var jeg helt sikker på jeg skulle have en lille spidshund, en pomeranian eller volpino - evt en cavalier inden jeg fik min sbt smiley
    Men ved et tilfælde flyttede en sbt ind lige under os, og så blev jeg forelsket smiley Men vagt - eller alarmgen, det har hun altså ikke


  • #24   19. feb 2013 Af alle spidshunde jeg har mødt- lige på nær min egen, som jo er verdens dejligste hund- så er keeshond'en den lækreste og med det bedste sind, synes jeg.

  • #25   20. feb 2013 Ja en St. Bernhard kan være temmelig skarp.

  • #28   20. feb 2013 Anne Julie: Gud, det tænkte jeg slet ikke om den. Spørgsmålet er om den er generelt skarp og reserveret eller det kun er overfor fremmede. For en hund der også er reserveret over for familien duer helt sikkert ikke smiley

    Morten: Ja, en berner fælder garanteret ligeså meget som leonbergeren. Der er simpelthen hår over alt! smiley Vi havde tidligere en robotstøvsuger, men tror ærligtalt den ville "køre galt" i alle hans tykke uld-bolde.
    Fælder jeres virkelig så meget? Troede at en grosser var forholdvis korthåret?
    Min egen fælder lidt, men hårene er jo under 1cm lange, så selvom man har mørke bukser på ses det næsten ikke at man har en lys rød hund smiley
    Det kan godt være jeg burde være lidt mere kræsen, men kan umiddelbart ikke finde på flere krav - måske at hunden ikke skal have det store jagtindstinkt så den ikke stresser over vores gnavere - men det er så det. Man kan jo selvfølgelig vænne dem til smådyr, men tvivler på at en hund med jagtindstinkt ville kunne sidde og pudse marsvinet ligeså roligt som Maggie gør..

    Vil prøve at se på grosseren. Fandt også broholmeren og howavarden interessante, og så selvfølgelig briarden, som flere foreslår smiley


  • #29   20. feb 2013 Nej, de er generelt gode familiehunde. Men de kan være så skarpe at de ikke gider andre end familien. Men det kommer an på linjerne, nogle er mere skarpe en andre.

  • #33   20. feb 2013 Morten R: Hehe nååårh en uge smiley Men leonbergeren snakker vi max en halv time, så er der uld-kugler alle steder, uanset om han bliver striglet eller ej.

    Racen er meget hårdfør og tumler gerne både med store og små, men de kan være noget voldomme i deres "hoppen rundt", så det skal ikke være en for spinkel og lille hund. Ligenu er hendes bedste hundevenner racer som cairn, mops, cavalier og bomuldshunde, altså små selvskabshunde - og tror ikke det går min nye "vagthund" er SÅ lille *griner*
    Leonbergeren elsker hun at lege med, da han med hans 60kg sagtens kan tåle at tumle vildt, og heldigvis er han forsigtig omkring hende.

    ELSKER bokseren, men tror ikke det er en hund for mig - den er sjovere at besøge smiley Tror også de er liiige lovligt aktive - rigdebacken er ihvertfald


  • #34   20. feb 2013 Måske du kan få lidt inspiration her..

    http://hundeejere.dk/hunderace/vagthunde.html


  • #36   20. feb 2013 Tine: Har set den, men synes der er nogle racer i blandt hvor vagt/alarm instinktet er meget sparsomt. Fx leonbergeren, GD og berneren er i mine øjne knapt så meget vagthund. Føler du Emmi er en vagthund? Hun er jo også på listen smiley

  • #38   20. feb 2013 Emmi er rigtig god til at gø, men det er lidt misvisende når hun logrer med hele bagenden smiley
    Når folk så er kommet ind er hun ellevild, og det er uanset om det er en fremmed eller en hun kender.

    Så nej der er ikke meget vagthund i hende, ihvertafld ikke endnu - måske det kommer når hun bliver ældre smiley


  • #39   20. feb 2013 De vogtende racer er gode vagthunde, som fks. Briarden som jeg har skrevet tidligere var der absolut ingen der kom ind hjemme hos os - slet ikke hvis det var fremmede.
    Jeg vil til enhver tid slå et slag for Briarden - men jeg er også sindsygt forelsket i racen smiley


  • #42   20. feb 2013 Cane corso kunne måske også være et bud, men man skal være obs. på sundhed og temperament.

  • #43   20. feb 2013 Morten: Der er 0% jagtindstinkt i min staff ihvertfald. Hun løber da nok efter fuglene, men når hun tæt på dem står hun bare og glor og logrer. Hun er selvfølgelig kun sammen med vores marsvin og kanin under opsyn, men tror egentlig ikke hun forstår man kan jage dem. Hun logrer og laver play-bow som var de en hundehvalp, også til fugle og katte..
    Tror heller ikke bullterrieren er den store jagt eller vagthund egentlig..

    Tine: Nååårh haha, Emmi smiley Nej det virker jo ikke når de står og logrer. Maggie står gerne og bræ'er som et får, mens hun dirrer og logrer for at folk skal komme ind til hende.
    Boxeren slår mig heller ikke som en "rigtig" vagthund. De jeg kender er ihvertfald ikke, de vil da nok forsinke en indbrudstyv fordi de hopper sådan rundt - men ikke meget mere end det smiley

    Morten R: Haha hvor du kan. Uhh den russiske minder om vores gamle hund, bliver helt nostalgisk smiley Har intet imod krøller, men forstår simpelthen ikke man laver hundens frisure så håret i hovedet er så voldsomt - det må da næsten genere den. Boede den hos mig blev den trimmet smiley

    Anne: Synes at de er SÅ smukke smiley Tror måske de er en lidt stor udfordring - måske bare noget jeg har en idé om, netop pga. temperamentet.


Kommentér på:
Hvilken hunderace? :-)

Annonce