{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.502 visninger | Oprettet:

At købe hund, der afspejler ens forventninger {{forumTopicSubject}}

Denne tråd har jeg haft i tankerne længe, men har lige skulle finde et "hul" i forumemnerne, så ingen føler sig trådt på smiley
- Det omhandler ingen specielt, men har været en tilbagevendende undren, ud fra de tråde der oprettes..

"Min beagle stikker af"
"Min chihuahua gør"
"Min schæfer fælder"
"Min labrador løber altid i vandet"

Måske ikke lige spot-on, men langt henad vejen er "problemerne" ting, der er en del af racens egenskaber, naturligt pga pelsen og altid fuldt ud forståeligt..

Jeg forstår så ikke helt, hvordan disse hundeejere både har valgt hunderacen, levet med den i 6 måneder, og til tider helt op til 4år inden de opretter tråden og spørger "hvordan træner jeg/slipper udenom min races egenskaber/pels"

.. hvis det er et problem, så forstår jeg på ingen måder, hvordan valget kunne falde på den race?
- Er det virkelig så lidt udbredt, at man køber hund efter forventninger? Altså at købe en race, der kan leve op til de forventninger vi hver især har til den hund, vi deler hjem med?

Hvordan dælen kan man finde på at købe en husky, og forvente den affinder sig med 20 min i line, og så ellers ligger tilfreds i haven og hviler? Naturligvis hopper den over hegnet, det står nærmest skrevet i panden på den jo smiley

Et er, at man køber hund efter udseende, og ikke tænker så meget over de egenskaber der følger med, men læser man slet ikke op på det, når "problemerne" opstår?
- Tror folk virkelig, at en hund bare er en hund - pakket lidt forskelligt ind?

Jeg må undres.. Til tider rigtig meget endda...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At købe hund, der afspejler ens forventninger
  • #1   29. maj 2013 Altså jeg vil bare lige sige: SYNES GODT OM smiley

  • #2   29. maj 2013 Tror mange køber efter udseende og størrelse og ikke egenskaber og personlighed.

  • #3   29. maj 2013 Der er da intet i vejen - som sådan - med at købe efter udseende og størrelse, men når man så HAR hunden, er det så helt uhørt, at man må leve efter de egenskaber, den race så er skabt med?

    Hvis jeg synes en basset bare er den sødeste nullergøj i verden, så ville jeg jo blive uendeligt skuffet, hvis jeg havde verdensmesterskaberne i agility i tankerne... faktisk egentlig også bare de stævner, den lokale klub udbyder, for min basset ville ligge i skyggen og sige "hop du selv over, jeg venter her på pølserne... hvis jeg ikke finder et spor jeg kan følge"

    Jeg forstår da endda også fejlkøb, at nogle køber over evne og slet ikke magter en race... Men at træne egenskaber væk, kræver altså på alle måder standhaftighed, og så giver det jo slet ingen mening, at man har valgt racen...?
    - Altså vil man kun have størrelsen, så var der måske en langt bedre kandidat gemt blandt andre typer hund, end lige den man først var faldet over smiley


  • #4   29. maj 2013 Jeg synes du har helt ret. Jeg har det dog næsten omvendt. Jeg faldt for chihuahua en og jeg læste op pa racen og vidste på forhånd at de Gøer rigtig meget og kan være ret nervøse anlagt. Så fik jeg lucky. Han Gøer ikke mere end andre hunde. Kun når han hører lyde og den slags.. Han kan da godt blive bange men ee generelt en hund der bare skal fremad og opleve noget. Men det Gør mig nu ikke noget smiley

  • #5   29. maj 2013 Vi havde helt ærligt ikke læst op omkring vores første hund, men heldigvis så var hun lige hunden for os! (:
    Men har læst rigtig meget og chihuahuaen og vi har været så heldige at finde en veltrænet chihuahu med rigtig godt sind som næsten ikke gør, stik modsat af hvad vi først troede omkring racen.. men er kun godt self. (:
    Men det er ting som vi godt kunne leve med og derfor valgte vi racen også pga. størrelse og sind (:


  • #6   29. maj 2013 Jeg har faktisk mødt en del chihuahua, der ikke var frygtsomme eller gøene, fælles for dem jeg har mødt er, at de bliver behandlet som vaskeægte hunde smiley
    - Jeg har ikke noget modstykke, og siger at de frygtsomme bliver behandlet anderledes, for jeg har aldrig haft "nærkontakt" med hverken hund eller ejer af de "ibbene småer"


  • #7   29. maj 2013 Nej, vores pige bliver behandlet som en hund og bor IKKE under armen eller på skødet altid (:

  • #8   29. maj 2013 Spot on, Nina! smiley

    Hvis man gør sit forarbejde godt nok burde det egentligt ikke komme som den store overraskelse, at hunden gør som den gør. (altså gør som i "at gøre noget" okke vov vov smiley )
    da jeg havde min border/tervueren-blanding, var jeg da aldrig i tvivl, når jeg ikke havde aktiveret ham nok og givet nok udfordringer, for så manglede jeg som regel en hæl eller to på mine støvler eller sko nede i gangen. Så kunne jeg dunke mig selv i hovedet og tage hunden med ud på en ordentlig trænings-oplevelsestur.... Og købe nye sko. For det var IKKE hundens skyld, og jeg vidste jo godt, hvorfor han gjorde det.


  • #9   29. maj 2013 Synes godt om

  • #10   29. maj 2013 Jeg undres præcis som du Nina..

  • #14   29. maj 2013 "Prøv bare at spørg herinde om en spidshund er gøende, en schæfer kønssggressiv, en labrador stresset. "

    Hvis nogen spurgte mig om mine hunde er gøende....ville svaret være NEJ....ingen af dem gør. Hunde er forskellige og man kan ikke altid se de samme egenskaber i hundene selv om de er af samme race.....men generelt er der da træk de har til fælles...


  • #15   29. maj 2013 Spot on TS .... når jeg møder folk der siger "åh den og den hund kunne jeg godt tænke mig, den er så sød" så spørger jeg dem altid, og hvad kan du så gøre for lige netop den race der gør at du går fra at have en nuttet hvalp (for det er de alle), og til at have en god hund ...

    "Øh" siger de fleste og aner ikke hvad man mener ....

    Der er ved gud racer jeg drømmer om, fordi de er lækre og set med de rette ejere er blevet fantastiske hunde .... men jeg ville aldrig kunne leve op til at arbejde med dem på den måde der gør at de netop bliver så fantastiske ...

    Så jeg er enig, alt for mange tænker sig ikke godt nok om, eller er meget urealistiske om hvordan de er/bliver som hundeejere ...


  • #16   29. maj 2013 Jeg kan godt se din pointe Nina....men jeg er en smule irriteret på alle de belærte hundefolk der gang på gang kommer og fortæller mig hvad min hund indeholder....den er gøende, den er ikke til at have løs, den bider mere end andre racer og kan slet ikke opdrages.....

    Det er problemet set "bagfra" for havde jeg i sin tid fået alle disse "facts" at vide om Zifs race, havde jeg aldrig fået en spidshund.....


  • #18   29. maj 2013 Ja Isabelle den slags er jeg også blevet præsenteret for...
    Nu kommer vores hunde jo fra en spidshunde-familie der består af over 60 forskellige racer, så det kan i mine øjne kun blive meget generelle og ofte fordomsfulde "facts" man kan få krænget ned over sit hoved....


  • #19   29. maj 2013 Jeg synes du har en meget væsentlig pointe, Nina!

    For nej, helt ærligt, så kan jeg ikke forestille mig at det er almindeligt at løse femogtyvehundrede hundebøger inden man køber sin første hund. (Og det synes jeg også vil være verdens dårligste ide.
    Jeg tror at hovedparten af danskerne vælger hund efter udseende og fordi de kan huske at Faster Gerda havde en golden retriever som børnene kunne sidde på ryggen af, eller at Onkel Poul havde en schæfer, der gik som hans skygge og var så lydig...

    Og det er også fint nok.

    Det, der ikke er fint nok - og her laver du så smukt pointen - er, at man, når man så HAR hunden, og lærer den at kende, ikke er villig til at acceptere og tolerere de egenskaber som naturligt kommer med racen.
    Så begynder man at modelere lidt på den. Man går til adfærdsbehandler, man laver en masse hurlumhej - i stedet for at gå MED egenskaberne og SELV tilpasse sig en smule efter den investering, man har gjort sig.

    DET finder jeg forkasteligt.
    Køb ikke en gravhund hvis du ikke kan lide gøen. Gør du det alligevel, så lav noget med din hund, som giver den afløb for sine naturlige egenskaber.


  • #20   29. maj 2013 Der er to grupper, der bærer ansvaret, for at folk får en hund, der svarer til deres forventninger. Hundeejeren selv og opdrætter/sælger.

    Man har som opdrætter et stort ansvar for at oplyse så loyalt som muligt om sin race, og mange gør det. Om ikke andet så fordi man gerne vil have sine hvalpe ud i de bedst egnede hjem.
    Men selv med den bedste vilje kan man tale forbi hinanden. Jeg oplyser altid nye kommende pyr-ejere om, at de skal have en velindhegnet have og regne med at pyrer kan være svære at lære et sikkert indkald, og at de kan have tilbøjelighed til at stikke af/strejfe. Alligevel har jeg fået en tilbagemelding at et hold hvalpekøbere, der ville af med deres unghund lige netop fordi, den stak af. Da jeg svarede, at det havde jeg jo sagt til dem, indrømmede de, at det var rigtigt, men "de havde ikke forventet, at det var sådan". De havde troet, at de kunne gå løs med den, og at den så bare var uden for synsfelt et par minutter for så at komme tilbage.

    De endte med at sælge hunden (uden at jeg vidste det), og de nævnte overhovedet ikke problemet med at stikke af til de nye ejere. Jeg fik senere kontakt med de nye ejere, så jeg ved, at de var uforberedte på at den ikke kunne gå løs, men de var glade for den og valgte heldigvis at leve med, at den måtte være i snor.
    Det synes jeg var grotesk, som opdrætter ved du, at racen kan have en tilbøjelighed til det ene eller det andet, men med en voksen hund ved man præcis hvordan ens hund er, og så burde man have en endnu større forpligtelse til at oplyse korrekt.

    Bortset fra det er jeg meget med flere andre her, man køber ikke en hund for at lave den om.


  • #23   29. maj 2013 Synes godt om dit indlæg Nina !!

  • #24   29. maj 2013 **Alfisten Natasja* * .............synes lige du skal falde lidt ned....når jeg siger at mine hunde ikke gør mere end andre er det ikke "kærlighed gør blind"...men sandhed.....
    Nu kender Nina Zif og kan så selv bedømme det.....


  • #25   29. maj 2013 Zif siger ikke en lyd, og Zoffy gør i leg - dog mindre skingert end en bjæfer gør det smiley

    Zif er på ingen måder typisk spidshund, førervillighed, ro, overblik og en god portion selvophøjelse; hun er en dame af maner smiley

    Der er altid undtagelser, der bekræfter reglen; spidshunde er ikke min kop the, men Zif ELSKER jeg smiley


  • #27   29. maj 2013 smiley Nina....Zif er ikke en typisk spidshund, og det er Zofi heller ikke....som du siger kan hun gø i leg....men faktisk vil jeg ikke anbefale hende som vagthund....hun sagde ikke et kvæk da jeg fik hende, men er dog begyndt at gø når der kommer fremmede til huset....

    Jeg påstår ikke at alle spidshunde ikke gør, for så ville jeg jo være lige så fuld af fordomme som de "eksperter" der ved alt om mine hunde....og jeg er ikke ekspert!


  • #28   29. maj 2013 "Spidshunde gør meget" - det er en påstand der i høj grad skal tages med modifikationer. De store arktiske spidshunde hyler/tuder som regel, hvis de giver lyd, og snakker mere end de gør, for slet ikke at tale om Basenji (som reelt set også er en spidshund/primitiv race), som kun "snakker" lidt og kan ikke gø rigtigt smiley

  • #29   30. maj 2013 Det har jeg beskrevet lidt højere oppe.....jeg synes du skulle tage at høre efter hvad der bliver sagt omkring dig.....der er fler her i tråden der forsøger at fortælle dig at det du tror du ved om vores race...... ikke passer.

    Nu vil jeg ikke længere forstyrre Ninas tråd med at tale om mine hunde, men blot håbe at hvad jeg har skrevet kan bidrage til trådens i øvrigt strålende emne.


  • #30   30. maj 2013 Må sige at jeg er enig med Alfisten - når man skal beskriv en race for andre, så bliver man nødt til at beskrive tingene ud fra racens typiske egenskaber og ikke ud fra enkeltindividers.

    Det nytter ikke at jeg, hvis jeg havde en doven og lad schæfer som jeg har trænet for dårligt, siger til fristede schæferkøbere, at racen er doven, lad og utrænbar.

    Eller at jeg, fordi min første schæfer ikke var en nussefrans men udelukkende en legefrans siger, at schæfere ikke er så kælne og nærkontaktssøgende.

    Det giver mening at beskrive det generelle og komme med eksempler på, at det også kan afvige. For det kan det jo for alle individer i en race - og gør det sikkert også, det er vel det, der er hver enkelts særpræg.


  • #31   30. maj 2013 Det som kendetegner spidshunde er sgu ikke gøen. Det er en spids snude og opretstående ører. Spidshundegruppen er en rodekassens hvor alt de ikke lige vidste hvor de skulle gøre af kom i. Og derfor er det himmelbendt forskel på spidser.

    Der er alt fra rene hyrdehunde, jagthunde, slædehunde, myndetyper og oprindelige typer i spidshundegruppen. Og ja nogen af racerne gøer. Men at sige det er en spidshundeting er det samme som at sige de alle kan trække en slæde over Nordpolen.

    Når det så er sagt, så er jeg enig i man skal købe og leve med sin hund ud fra dens type, race, egenskaber og personlighed. Det kommer alle længst med.


  • #32   30. maj 2013 Sålænge folk vælger hund udfra at de skal være "smukke" eller "nuttede" .. så vil situationen være som beskrevet af TS.

    Det er tilsyneladende ligegyldigt, hvordan indholdet er - det er udseende, udseende, udseende .. "jeg kunne aaaaaldrig leve med en grim hund" .. nej, så er det da også bedre, at købe en, der overhovedet ikke passer og give den et liv, der slet ikke er i respekt for lige netop den races indhold.

    Men .. hey .. det redder da i mange tilfælde min race, for den er jo ikke "ligeså pæn som en schæferhund" .. og så køber folk sådan en i stedet - og så er det så den, der bliver ødelagt.

    Fordele og ulemper ved alt.



  • #34   30. maj 2013 Det er jo netop det tråden handler om.
    Se på typen, racen, linierne, og det enkelte individ og du har en ærlig chane for at vide hvad din kommende hund vil indeholde.
    Nøjes man med at se på et af punkterne, så risikerer man at blive slemt skuffet. Og få en hund som man må tilpasse sig.


  • #36   30. maj 2013 Men alfisten- problemet er jo at de andre grupper netop er defineret ud fra egenskaber. Det er spidshunde ikke.

    Mit problem er ikke at sige den og den race er gøende.
    Men at sige det er en spidshundeting er forkert!

    Lige så forkert som at sige alle hyrdehunde er lavet til at hyrde får. Alle selskabshunde kræver klip osv.
    Det er ikke korrekt!
    Spidshundegruppen indeholder nok nogen af de mest gøende racer ja, men også nogle af de mindst.


  • #37   30. maj 2013 Så du kan ikke sammenligne spidshundegruppen med gruppen af hyrdehunde. Hyrde er en egenskab. Spids er et udseende.

Kommentér på:
At købe hund, der afspejler ens forventninger

Annonce