FÅ HVALP RENLIG! FÅ HVALP RENLIG!
Hvad er den korrekte måde at få hunden renlig på?! Vi har en hvalp på 11 uger, som tisser og laver stort ind. Vi lufter ham hver 1-2 time, når han har sovet, leget og spist. Men alligevel gør han det inde. Om natten er det rigtig slemt.
Men hvad er den korrekte måde at opdrage den på? Nogle siger man skal ligge avis papir ud ( hvilket vi har, men dem går han ikke hen på) nogle siger man skal skælde ud, nogle siger man ikke må? Andre siger man skal løfte dem hele vejen udenfor hver gang han har haft uheld? Hvad er korrekt????
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Tag ham ud oftere, bliv ude til hans tisser og laver, ros ros ros ros, godbid godbid godbid.. Tålmodighed tålmodighed tålmodighed..
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 485
Michelle - Som Molly*kiki siger så tag ham ud oftere og vær sikker på at han gør det han skal inden i tager ham ind. Imens han tisser eller laver stort roser i ham som om han lige har bygget eifeltårnet på egen hånd. Hvis uheldet er ude indendørs skal i så snart han sætter sig til at lave det han nu har brug for, løfte ham op, og som du selv skiver, bære ham hele vejen ud. om det så betyder at der falder en pøller eller en streg tis af på vejen. I skal ikke løfte ham ud efter at han har gjort det han ikke må, for så giver det jo ingen mening
Jeg håber at det kan hjælpe lidt
held og lykke
okt 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 29
Det handler heller ikke om tid ude, men hvor ofte man har dem der; føler han sig presset i haven eller usikker (for mange dufte, eller en for aktiv have) så er det ikke sikkert at han "tør", da han jo er en lille hund
Tålmodighed er en dyd, og en nødvendighed med hvalpe-børn!
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 12
Vi var bare lidt i tvivl om hvilken måde der er den korrekt.
Men sommetider ser vi ikke når han tisser og opdager det senere, så nytte det vel ikke meget og løfte ham ud?
maj 2011
Sæt ham præcis samme sted hver gang, gerne et sted hvor han ikke bliver forstyrret for meget.. Så bliver han tryg ved det sted og måske også tryg ved at tisse..
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 6
Det skal nok komme, vi havde os svært ved at vende ham til at gøre det udenfor..
Det ser ud til i gør det rigtige, så bare bliv ved
okt 2011
aug 2013
Dejligt at høre nogle mener vi gør det rigtige.
maj 2011
okt 2011
Alene-hjemme er træning der kan tage lidt tid. Helt basalt så er hundene i et rum og så lukker du døren til den anden side - så skal du gå ind og rose (og give godbid) INDEN at han/de begynder at pibe
Et andet er, hvis hundene ødelægger, så er det simpelthen fordi de keder sig! En tis-tur i haven er ikke nok, de skal aktiveres og bruge hovedet. Gåture på nye områder, hvor der kan snuses nye dufte. aktivitets lege er også godt inden alene-hjemme
jun 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 133
Og som allerede nævnt er det en god idé at gå det samme sted hen hver gang indtil hunden er helt tryg ved at det der med at besørge foregår udenfor
aug 2013
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Skæld aldrig ud, når den laver/tisser indenfor. Bær den i stedet ud i haven med det samme og når den gør det udenfor ros og godbidder med det samme...
Det kræver et stort stykke arbejde at få en hvalp renlig og man skal bare være konsekvent hver gang, så lærer de det tilsidst
Held og lykke
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 924
Haha!! jeg overtog jo min hund da han var 4 måneder og der var han ikke renlig, efter 14 dage tog jeg ham til dyrlæge bare for at tjekke om alt var iorden med ham, siden har han vært renlig xD
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 998
Prøv at bruge det samme sted på græsplænen hver gang. Eventuelt lidt skærmet af og ikke midt på plænen.
I øvrigt skal det siges, at Peanut stortset har været renlig fra første dag. Men det var også sommer, og jeg havde mulighed for at sidde udenfor med ham. Har hvalp nummer to nu, og han er stort set renlig også, og han er knap fire måneder.
Så folk, der mener, små hunde eller chi'er er svære at få renlige, irriterer mig lidt lige nu, selvom ... ja, der er mange tråde om det her.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 641
Ved os hjalp det at vi lavede en lille indhegning ved siden af vores seng, som er stor nok til at hun ikke føler sig indelukket, og begynder at pive, men for lille til at hun har lyst til at tisse der.
Så hver gang hun skal tisse, vækker hun os nu ved at pive, og siden da, har vi aldrig haft nogle uheld om natten
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Svar: 40
okt 2011
Men jeg har aldrig haft god erfaring med håndklæder/aviser, da jeg bare har oplevet at det giver bagslag. Det handler om, at være vedholdende i det du gør
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Jeg har ikke brugt vækkeur eller noget, men han vækker mig gerne mellem kl. 5.30 og 6.30, kommer ud og laver begge dele og vi går i seng igen og sover et par timer mere
Han bliver luftet sidste gang inden sengetid ca. ved midnat
FÅ HVALP RENLIG!