{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

Patrick
Patrick
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hvilken race skal det være? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er gået meget tidligt i tænke boksen, mht. at skulle have en ny hund. Min kone og jeg har en staff (han), på knap 1½ år. Han er en virkelig dejlig og lækker hund, men kunne godt tænke mig en hund med lidt mere.. Tja, jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det? Drift måske?

Jeg kunne godt tænke mig, at engang når vi får købt os et lækkert hus på landet, at få en hund nr. 2, som jeg så skulle træne med, jeg aner bare ikke hvilken race det skal være?

Mine "krav" til hunden:

Skal kunne med børn i alle aldre, da planen er at vi skal have barn inden hunden kommer, og at der allerede er begyndt at komme en del unger i familien.
Skal kunne med andre hunde (som minimum bare ham vi har nu).
Skal bruges til sportræning, så hunden skal have anlæg for dette.
Skal som minimum være forholdsvis nem at lydighedstræne.
Skal være en stor hund
Skal kunne slappe af sammen med familien når vi er hjemme, og ellers være "tændt" når vi er ude og træne, lege mm.
Hunden skal kunne være hjemme en hel arbejdsdag.

Planen er at jeg vil træne spor 1-2 gange om ugen, og ellers lydighed og alm. aktivering af hunden.

Jeg har ingen problemer med længere ture, heller ikke i dårligt vejr, og jeg vil bestemt ikke klage over at den kan holde til en løbetur i ny og næ.

Har i kloge mennesker nogle bud på hvilken race ville passe bedst ind her? Hverken labrador eller golden retriever er min kop te (de er da søde, bevares, men jeg kommer aldrig til at dele seng med sådan en)

Jeg er klar over at jeg muligvis bliver nødt til at gå på kompromis med noget af det, men nu har i da en idé om hvad jeg kunne tænke mig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken race skal det være?
  • #1   25. aug 2013 Lab?

• #2   25. aug 2013 Nååeh ingen lab smiley

• #3   25. aug 2013 Hvor stor er en stor hund?

Tænker ovre i noget spaniel? Hvordan med blodhunden? Den skulle vidst ikke være for hvem som helst

• #4   25. aug 2013 Bare skyd mig hvis jeg tager helt fejl.. Men hvad med en Schæfer af de rette linjer?
    Ikke noget jeg har videre forstand på, må jeg nok indrømme..

• #5   25. aug 2013 Du vil jo sagtens kunne komme der til med en udstillings Schæffer. Tror ikke en brugs schæffer ville passe smiley

• #6   25. aug 2013 Mange hunde kan gå spor og deriblandt schæferen, men hvis man udelukkende går op i spor og skal gå spor-konkurrencer er det selvfølgelig en fordel at have en hund som har det i generne at bruge snuden smiley

• #7   25. aug 2013 Malinois? smiley

• #8   25. aug 2013 Ved ikke med Chesapeak Bay Retriever? Eller om det bare slet ikke må være en retriever. For af dem er der jo også tolleren som også har en rigtig fin snude!

• Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    aug 2013

#9   25. aug 2013 Mht. størrelsen, ser jeg helst at hunden er 55+ cm.

Jeg vil lige tage mig et kig på de nævnte racer.

Malinois tænker jeg bliver en lidt for stor mundfuld som første brugshund.

Det er kun labben og golden der ikke siger mig noget, ikke retrievere generelt smiley

• #10   25. aug 2013 Jeg tror at spec. hvis du for en malle fra et rigtig brugs opdræt. Så tror jeg det til dine krav, ville være for meget. Men der er jo Malle eksperter her inde. Så har hunden din interesse, så snak med dem smiley

• Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    aug 2013

#11   25. aug 2013 Jeppe - K:
    Hvad er det der gør at en schæfer af brugslinier ikke ville passe ind?

KD:
    De to retrievere ser ud til at være avlet til et koldt klima, ville de kunne klare sommeren herhjemme?

• #12   25. aug 2013 Jeg kender intet til Chesapeak Bay Retrieveren, men det kan jeg da ikke forestille mig andet. Tolleren kan, men jo de har det svært med varme, men de kan godt arbejde alligevel. Dog ikke med så meget power som hvis det er tempereret

• #13   25. aug 2013 Laekenois smiley bare for at få noget lidt andet som faktisk passer fint med dine krav;)

• Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    aug 2013

#14   25. aug 2013 KD:
    Okay, tak for svaret smiley

Bodil D:
    Den ser godt nok lækker ud. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget omkring hvordan den er sammen med børn?

• #15   25. aug 2013 Alle hunde er da fine med børn hvis børnene er ordentligt opdragede smiley og da især hvis de vokser op med børn, der har jeg godt nok aldrig tænkt nogle racer fra;) hvis ikke børnene lærer at omgås dyr fornuftigt skal man slet ikke have hund;)

• #16   25. aug 2013 Den her kennel har 4 børn;) (link fjernet)

• #17   25. aug 2013 Jeg tænker enten schæfer, belgisk hyrde, hvid schweisisk hyrde, eller hvis du er mere til jagt racerne noget ala grosser mynsterlænder,

• Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    aug 2013

#18   25. aug 2013 Bodil D:
    Okay, jeg havde bare forståelsen af at nogle racer ikke var særligt begejstrede børn.
    Vil jo helst ikke have en hund der ikke vil være i samme rum som barnet smiley

Ginne - Bolognese <3:
    Dem vil jeg da lige tage et kig på smiley

• #19   25. aug 2013 Patrick - tror bare en brugs schæffe vil være for højt driftet i forhold til det du søger smiley - men i might be wrong smiley

• Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    aug 2013

#20   25. aug 2013 Jeppe - K:
    Okay smiley

• #21   25. aug 2013 Hvis der skal anbefales en schæfer så skal det da være en brugs;) sundhed og temperament er efter min erfaring noget bedre ved brugs typen;)

• #22   25. aug 2013 Jeg står i næste 100% samme situation som Christna - vokset op i udstilles schæffer hjem med BHP prøver. Så udstilings hunde kan sagtens. har dog selv valgt brugs liner. Og skal aldrig tilbage til udstilling. Men de er generelt en del højere driftet og kender man ikke til det - så kan man let blive "kørt" over. For det kan godt gå stærkt øverst smiley - der er min erfaring.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
    #23   25. aug 2013 En vizsla? Den findes både i en korthåret og en ruhåret variant.

Begge er meget lærenemme og arbejdsvillige, så træning og opdragelse er meget ligetil, hvis man ellers kan finde ud af at respektere hunden. Det er desuden en meget glad og blid hund, som generelt er glad for mennesker og andre hunde.

Det er en udpræget jagthund, så den kræver naturligvis en hel del motion og aktivering, men som for de fleste andre jagthunde er det fuld fart udenfor og afslapning inde. (Afslapning skal forresten helst foregå i sofaen sammen med familien.)

• #24   25. aug 2013 Schæfer eller en af de belgiske hyrdehunde måske..

• #25   25. aug 2013 jeppe - jeg kunne ikke være mere uenig med dig.. Jeg ville ALDRIG vælge en udstillingslinje af schæfer. Der er da ikke meget schæfer over dem mere, magen til så lidt drift de har. Selv på spor kan mange af dem være svære at tænde. Og ja, psyken den ville jeg aldrig have i mit hjem. De er oftes meget ustabile.

En schæfer af brugslinjer kan snildt "nøjes" med 1-2 spor om ugen + lydighedstræning. Den er lykkelig for bare at lave noget sammen med sin fører. En brugsschæfer behøver ikke lave IPO eller PH for at være en tilfreds hund. Den skal bare bruges, om det så er rally, kun spor osv..

Der er brugs schæfere hvor de er kommet til skade og kun kan klare at gå spor. Og de er tilfredse hunde.

Jeg har malle, den skal bruges, men ikke mere end en anden brugshund smiley Men deres væremåde er bare så meget anderledes end andre racer smiley Man skal være lidt speciel for at have malle selv smiley

• #26   25. aug 2013 så ergo - jeg vil FRARÅDE dig TS at kigge på schæfer af udstillingslinjer.

• Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    aug 2013

#28   25. aug 2013 Hullubullu d:
    Det er taget til efterretning, de enkelte udstillingsschæfere jeg har mødt har heller ikke sagt mig det vilde smiley

Jeg vil kigge videre på laekenois og schæfer af brugslinier.

Jeg siger tak for hjælpen alle sammen smiley

• #29   26. aug 2013 Men husk for at eje en schæfer skal man også have et vis temp. Jeg har malle og min kæreste har schæfer, mit temp passer ikke til en schæfer, men derimod en malle smiley så man skal ud og opleve dem smiley jeg personligt synes schæferen er stressende at leve med grundet deres piben osv. De snakker meget smiley

• #30   26. aug 2013 Jeg plejer jo normalt at fraråde den ene af mine to racer, men her tror jeg faktisk at jeg godt vil foreslå den: hvad med en Dobermann ? Jeg har selv en skøn tæve af brugslinier. Hun er sjov at arbejde med og rigtig god til spor (og det er faktisk faldet hende meget naturligt at gå spor). Jeg bruger hende til DcH's lydighedsprogram og hun passer rigtig godt til det. Hun har massere af drift og vil supergerne arbejde. Når hun er aktiveret og stimuleret nok er hun en rigtig hyggefis, der hellere end gerne tager en lang lur på sofaen. Vi har ikke selv børn (der var småbørn i den kennel hun kommer fra), men hun elsker børn og kan godt finde ud af at moderere sig så ikke børnene vælter når hun kommer forbi smiley Mht til andre hunde så vil hun sååååå gerne lege med alle vi møder og hun kan slet ikke forstå, at det ikke er alle hunde der har det på samme måde. Og hun kunne ikke drømme om at svare igen eller tage teten op hvis en anden hund ryger ud efter hende. Minusserne ved en dober er at den kan være utrolig voldsom og klodset og virke meget impulsiv: Den er lidt en hyperglad og meget kærlig bulldozer, der kan køre meget stærkt smiley Og så elsker den at høre sin egen stemme smiley
    Min anden race er en Irsk Terrier og her oplever jeg det samme som du gør med din Staff; der mangler noget drift når man gerne vil træne. Den kan sagtens lære en hel masse og gøre det udmærket, men der mangler lige det der ekstra, der gør det rigtig sjovt. Til gengæld passer DKK's lydighedsprogram rigtig fint til sådan en. Jeg oplever at doberen og min terrier er et rigtig godt match og de to jeg har er hinandens bedste venner.

• #31   26. aug 2013 christina - jeps heldigvis er man ikke enig smiley Og ja der er mange som finder det charmerende at de snakker meget, men man skal have det i sine overvejelser om det er noget man kan leve med.

• #32   26. aug 2013 jeg har samme erfaring med dobermann'en som med udstillingsschæferen smiley

• #34   26. aug 2013 Vi har en schæfer af brugslinjer, og han er en dejlig, rolig og driftsikker hund. Han er ellevild for at se os, men han bruge stemmen mere end fysikken - han piber meget, som andre også er inde på, at schæfere gør. Han "snakker" ikke lige så meget som sin far fx, men man kan sagtens få ham til at sige noget. Han er super over for børnene, omend han ikke altid ved, at han ikke er nogen lille hund. Han er meget omsorgsfuld og sensibel, dvs. han kan mærke, hvis nogle er kede af det, syge, glade osv.
    Han er meget nem at træne og super intelligent. Som hvalp ødelagde han en del, men nu laver han aldrig ulykker (han er to år og derfor teenager). Dog kan han finde på at stikke af, hvis han kan lugte en tæve..
    Alt i alt en super dejlig familiehund, som er træningsvillig og nem at have med at gøre smiley

profilbillede
  • #35   26. aug 2013 jytte - lige med det at man ikke kan gå direkte ind til en schæfer, det vil jeg sige at det handler om træning smiley Da vi overtog vores var han sindsyg når han blev genforenet med os, men nu er han rolig når jeg kommer hjem, for han har fundet ud af at det ikke kan betale sig. Det samme med min gamle schæfer og min malle. Så træning kan gøre meget.

Og ja de ødelægger meget, det gør så mange andre hvalpe også.

• #37   26. aug 2013 jytte - ja ja, det er også fint, det er en prioteringsag. Jeg er selv en lille kvinde og skal forhåbentligt snart have børn, så for mig er det no go med den adfærd. smiley Men det er bare racen at man slet ikke kan gå ind til dem uden at blive løbet ned, for det kan trænes væk, og det er for mig ikke et stort arbejde.

• #38   26. aug 2013 @hullubullu: Nu findes der jo altså også både udstillings og brugslinie dober'ere -og der er mange flere udstillingsmodeller end brugsmodeller ;-). En rigtig brugslinie dober er der massere af drift i og i selv en udstillingsmodel vil der formegentligt være rigeligt til det brug TS efterspørger. Men klart den er slet ikke så ekstrem rent driftsmæssigt som jeg oplever at mallen kan være. Dobermann'en virker desuden klart mere 'afdæmpet' end en brugslinieschæfer. Den vil sikkert fremstå som driftforladt ved første øjekast, men når hun så arbejder så er der lige så meget drift i hende som i træningskammeraternes brugsschæfere. En af de helt store forskelle jeg oplever er at min dober ikke står og hyler og skriger når hun ikke lige er 'på' og hun ikke virker så overgearet som schæferne. Noget jeg har oplevet som lidt øv med brugsschæferne er at det er somom fokus på drift og brugsegenskaber er gået lidt ud over sundheden igen ??? Men om det bare er min omgangskreds der har været uheldige eller om det er reelt aner jeg ikke.
    Men altså har man ambitioner om at stå øverst på skamlen til FCI IPO VM eller DM så ville jeg da også foreslå malle eller schæfer og ikke dobermann. Det tager længere tid at træne den op, da den er langsommere om at blive moden og den er altså bare mere selvstændig, hvilket gør at den lidt sværere at træne. Det er jo et faktum at den ikke just særlig tit placere sig i toppen når brugsracerne konkurrere indbyrdes smiley Der er jo temmelig meget forskel på oprindelsen af schæfer/malle og så dober og det skal man jo ikke være blind for selvom der har været brugt til ca det sammen i nyere tid.
    Jeg bruger som sagt min i DcH programmet og her passer hun rigtig godt ind. Jeg er da ikke i tvivl om vi nok skal kommer i Eliteklassen og at sikkert vil opleve et par DM'er sammen. Det sker bare ikke sådan lynhurtigt og hun vil sikkert have 'fluer i hovedet' til hun nærmer sig de tre år.

Kommentér på:
Hvilken race skal det være?

Annonce