{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.653 visninger | Oprettet:

Maria J
Maria J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Min hund er begyndt at angribe andre hunde {{forumTopicSubject}}

Kære alle
Jeg har en 5 1/2 års gammel tæve, som er begyndt at udvise meget aggressiv adfærd over for andre hunde. Store som små. Hun er en blanding af en Collie og Appenzeller Sennenhund - altså en meget stille og rolig hyrdehund. Når vi møder andre hunde, er hun begyndt at rejse børster samt gø eller knurre, hvis de snuser hende bagi. Det er sket to gange nu, at hun har angrebet andre hunde. Senest en sort ældre labradortæve, som kom for tæt på. Hun har gjort det samme før over for en kastreret mops. Begge gange bed hun hundende i nakkeskindet, og ligesom forsøgte at ruske dem. Begge gange har jeg grebet ind og skilt dem ad, men det er som om, at jeg virkelig skal bruge alle mine kræfter på at hive hende væk.

Sidste gang kom der en anden tævelab den ældre lab til undsætning, og her var det min Tilde, som fik en rusketur. Det korte af det lange er, at jeg tør ikke længere at have hende løs i skoven eller andre steder, for jeg er bange for, at hun en dag bider til, og det ender med, at hun skal aflives. Jeg kan heller ikke finde ud af, om hun bare markerer, eller om hun virkelig er i gang med at angribe en anden hund. Det lyder voldsomt, i hvert fald. Tænk nu, hvis hun virkelig forsøger at dræbe den anden hund!! Det ville jo være frygteligt!

Tilde er en meget meget rolig hund. Hun er meget glad for børn, og finder sig i alt fra børns side. Hun elsker andre mennesker, og er altid glad og tilfreds. Hun har før været meget glad for andre hunde og ligefrem kendt for at være den rolige og tålmodige og godmodige hund. Det er åbenbart slut nu smiley

Hvad er der galt med hende, og hvordan stopper jeg denne her alt alt for tåbelige adfærd? Jeg kan slet ikke overskue tanken om, at hun skal til at være den aggressive hund i kvarteret.

Jeg ser frem til at læse jeres svar og forhåbentligt gode råd.

Mvh Maria

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hund er begyndt at angribe andre hunde
  • #1   29. aug 2013 er hun steriliseret, hvis ikke hvornår har hun været i løbetid ??

kan hun være syg ??

• #2   29. aug 2013 Jeg tænker umiddelbart sygdom, når det pludselig er dukket op i den alder. Aner ikke hvordan de hunderacer normalt har det med andre, men synes problemet skulle været opstået langt tidligere hvis det var pga. racerne og det derved lå til hunden, ikke at kunne enes med andre.

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    aug 2013

#3   29. aug 2013 Hun er ikke steriliseret, og sidste løbetid var i juni 2013. Hvorfor skulle hun være syg? Hvad skulle hun da fejle?

• #4   29. aug 2013 og hvornår er det begyndt ??

Min yngste (2 år) gjorde helt ligesådan da hendes sidste løbetid startede, og det varede 2½-3 måneder før hun var sit gode gamle jeg .... hun bliver snarest steriliseret

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    aug 2013

#6   29. aug 2013 Jeg ved, at hun har problemer med sine analkirtler, som hun jævnligt får tømt. Hun har også altid været sådan en hund, som alle skulle snuse bagi, og som alle hanhunde forsøgte at bestige.

Første gang hun angreb var for 2 år siden, da hun hoppede på en mops. Men siden da, rejser hun børster af alle hunde... Og nu har hun så forsøgt at angribe en ældre sort labtæve..

• #7   29. aug 2013 Jeg tænker også smerte. Få hendes hofter undersøgt.

• #8   29. aug 2013 hvis ikke det er hormonerne der driller ville jeg også mistænke smerte ... men kun en dyrlæge kan foretage den nøjagtige vurdering hvis ikke selv du kan mærke det på hende ...

• #9   29. aug 2013 Hvis hun har ondt i måsen, og hun har erfaret, at andre hunde ikke tager en pænt "skrid" så må man jo gribe til hårdere metoder for at få sig selv gjort klart...

Jeg synes helt sikkert hun skal tjekkes for smerter - analkirtelbetændelse fx. Men selv hvis det er smerter og hun bliver fixet, så kan du ikke være sikker på, at adfærden ikke sidder fast, grundet de erfaringer hun har gjort sig: snus i numse = av = de reagerer ikke på skrid, ergo må jeg gå til bidet

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    aug 2013

#12   29. aug 2013 Tilde har altid været glad for andre hunde, men hun har altid helst ville lege med jeg eller min mand. Når andre hunde har været for nærgående, har jeg kaldt hende til mig, og vi er gået igen.

Det er vel underordnet hvor skylden ligger, det vigtigste er, tænker jeg, hvordan jeg bedst håndterer hendes adfærd fremadrettet, og hvordan jeg kan rette op på skaden.

• #14   29. aug 2013 synes du skal starte med at udelukke sygdom/smerter ....

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    aug 2013

#15   30. aug 2013 Hun har altid været glad for at lege med andre hunde, men det aftog, da vi boede inde i byen, og der var de her hanhunde overalt i parkene.

Hun har engang været indblandet i en "ulykke", som måske kan have noget med hendes adfærd at gøre. Jeg bandt hende engang til en hundekrog, og gik ind i en butik. Pludselig hørte jeg en masse larm udenfor, og da jeg kommer ud, opdager jeg til min forfærdelse, at Tilde på en eller anden made er blevet skræmt, har revet sig løs, fået snoren viklet ind i et stativ, og løber hele vejen ned af Nordre Frihavnsgade og stopper al trafik - med et stativ slæbende efter sig. Jeg smed alt hvad jeg havde i hænderne, løb efter hende, og blev ved med at kalde på hende. Knap 20 meter inden Østerbrogade stoppede hun, rystende og helt færdig. I mellemtiden nåede hun at ridse flere biler. Et vidne fortæller mig, at mens jeg var inde i butikken, kom der en pige med hendes kastreret mops over til Tilde og sagde hej til hende. Pludselig blev Tilde forskrækket og gik i panik. Der er ingen, som ved præcist hvad der skete på mødet med den mops.

Det var en uges tid efter, at hun gik i flæsket på den same mop og udviste denne her frygtsomme/aggressive adfærd. Jeg trænede meget med hende, og var hele tiden opmærksom på hendes adfærd. Når hun rejste børster eller knurrede, kaldte jeg hende til mig, eller gik ind foran hende. Jeg roste hende, når hun lagde børsterne igen, osv osv.Jeg beskyttede hende mod andre hunde, men samtidig også sørgede for ikke at isolere hende, så hun langsomt kunne bygge tilliden til andre hunde op igen. Det gik i sig selv et par år, men nu er adfærden kommet tilbage. Vi flyttede i hus i juni, og vi har tydeligt kunne mærke en meget gladere hund, som kan nyde sin egen have, gå i skoven hver dag og bare være væk fra alle de hanhunde og larm og byos.

Jeg er jo godt klar over, at den adfærd skal stoppes - jeg er bare i tvivl om, hvordan jeg håndterer det bedst muligt, og om det overhovedet er den "ulykke" som hun bliver ved med at kæde sammen med andre hunde generelt.

Tilde har ikke smerter eller andet til dagligt. Hun er super aktiv, og vi leger med bold og Frisbee hver dag. Hendes hofter er fine - har fået taget røngten heraf. Hun er en hyrdehund, og det ligger ikke til racen at være aggressive.

Jeg kunne godt gå til en hundepsykolog og betale 20.000 for 10 lektioner - men de penge har vi bare ikke.

What to do??

• #16   30. aug 2013 DcH har gratis konsulent tjeneste.
    Man behøver ikke være medlem af DcH for at benytte tjenesten.
    Man skal dog betale kørepenge til konsulenten, hvis det ikke kan klares over tlf... 3,85 kr ( tror jeg ) pr kørt km. men det er jo småpenge i den sammenhæng.

(link fjernet)

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    aug 2013

#17   30. aug 2013 Tusinde tak for rådet *Ib*. Jeg ringer med det samme smiley

• #18   30. aug 2013 Det var så lidt.
    Håber du får hjælp til at løse problemet

Kommentér på:
Min hund er begyndt at angribe andre hunde

Annonce