Rottweiler er besat af en anden hund?! {{forumTopicSubject}}
Tess er en blanding af schæfer og springer spaniel - fik vi af vide, jeg gætter nu på flat coated og ikke spaniel.
Hun er snart 8 år gammel, og for ca. 1 måned. siden mødte hun Silja for første gang. Silja er en rottweiler tæve på ca. 2 år. Hun leger normalt godt med alle hunde, og har aldrig gjort som hun gør med Tess.
(Silja bor desuden med en old english bulldog hvalp på ca. 5 mdr.)
Hundene har nu været på tur sammen 5 gange (så vidt jeg husker) og lige fra første gang har Silja været total optaget af Tess. Hun går konstant bagved/ved siden af hende, og vil slet ikke snuse, lege med andre eller høre efter. Hun er helt væk i Tess. Hun vil gerne lege med Tess, og så snart Tess står stille begynder Silja at gø og skubbe til hende. Hun skubber også lidt til hende når de går/løber). Hun rejser ikke børster, knurre eller viser tænder og har slet ikke gjort det overfor Tess. Silja registrere slet ikke, hvis der kommer andre mennesker eller hunde.
MEN, hvad tror I det går ud på?
Prøvede at optage det tidligere i dag, men ved ikke hvor godt det blev.
http://www.youtube.com/watch?v=yVRO9sQegqg
http://www.youtube.com/watch?v=fS1uQWoGwjU
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 9 Emner: 239 Svar: 3.384
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
jun 2008
jun 2008
Men det gør hun ikke rigtigt længere, kun lige i starten. Det er som om, at når Tess er for stille, så begynder Silja at gø og provokere Tess til at gø og bevæge sig rundt.
I starten tænkte vi om hun måske hyrdede hende.
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
Den sorte for jo slet slet ikke fred til bare at snuse rundt eller noget, hun har hele tiden rotten hængende over sig.
Tror det stresser den sorte i det lange løb, det blir jo ikke nogen hyggelig tur.
Hun prøver at komme væk, men kan ikke.
jun 2008
Meget spændende svar. Glæder mig til at se om alle er enige.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 1.998
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
Som sagt min elsker jagte lege, der er intet bedre, men hvis der er en der konstant følger hende som fx rotten der, så trækker hun sig og prøver at gå væk osv...for det bliver for meget for hende...og nøjagtig samme handling gør din.
Og så får jeg den anden hund der er for nærgående fjernet væk for en tid.
Det skal være sjovt for dem begge.
dec 2013
Følger: 1 Svar: 26
Det ser for mig heller ud som om Tess virker tynget af det.
Jeg ville stoppe Silja evt. ved at starte turen i snor, for det virker som om hun savner en reaktion og hun vil kunne finde på at gå videre indtil hun får irriteret Tes så meget, at hun bliver vred og så har vi måske balladen
(Tess er superdygtig til at komme straks du kalder og lidt ros kunne måske være på sin plads her
jun 2008
Den reaktion jeg tror, at Silja vil have fra Tess er at Tess skal gø og lege (ikke bare gå/løbe rundt). Hun gør nemlig normalt konstant pga. glæde og utålmodighed (i skulle se hende, da jeg sagde at vi skulle ud og lege. Hun løb/hoppede rundt og gøede som en gal)
Og ja, det med at Silja ligner en kåd hanhund har jeg også tænkt flere gange. Men at parre, har hun heldigvis ikke forsøgt på.
nov 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 459
Og jeg har aldrig set noget lignende før med min hund.. ALDRIG. Det er KUN Tess hun forfølger på denne måde.. Vi mødtes med en anden hvalp i dag på turen også, Silja var i snor, sådan den lille hvalp lige kunne få et overblik over hundene, hvalpen rendte rundt foran Silja, men Siljas øjne hængte kun på Tess.. Aldrig har jeg oplevet hende sådan før.. Jeg ved ikke om man kan kalde det dominans, jeg har set Silja når hun dominerer, og det kan ikke på nogen måde sammenlignes med det her..
Min lille hvalp Bonnie er en kæmpe belastning for Tess, og der har hun ingen problemer med at sige fra, så den ellers så tykpandet Bonnie forstår det
Silja leger tit med andre hunde, mange forskellige er det blevet til hen over tiden, men hun gør ALDRIG det her overfor andre hunde..
Vi har prøvet at tage Silja i snor når det er, men hun piver og skrige for at komme hen til Tess, lyder faktisk som en hel bjørn..
Så er dybt forvirret
nov 2012
nov 2012
jun 2008
Meget mærkeligt, og de leger jo ellers fint, når Bonnie ikke forstyrre.
Og ja, Tess kan godt sige fra. Tro mig, normalt hader hun store hunde, og farer op i det røde felt, dog uden at bide, da vi altid har nået at "sparke" / skræmme andre folks hunde væk, med mindre de har været så ansvarlige selv at tage dem til sig. (sker da en sjælden gang i mellem).
Det var også grunden til at jeg var nervøs for at de skulle mødes første gang, men det eneste der var, var at Tess rejste børste, og så legede de.
nov 2012
jun 2008
Meget spændende emne, synes jeg selv.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Men en rotte som meget gerne vil ha en reaktion fra den anden hund.. Og HVIS hun en dag får den reaktion, så tror jeg godt det kunne udvikle sig grimt..
Jeg ville stoppe rotten øjeblikkeligt, når den adfærd kommer frem, også fordi hun tydeligvis stresser over det..
Og kan en gåtur ikke gennemføres uden at det forsætter, eller i snor.. Så ville jeg desværre stoppe med at hygge på denne måde..
jun 2008
Men det med en gåtur i snor kunne være en god idé. Nu må vi se hvad vi kommer frem til.
okt 2007
Hvad ønsker du/I som udbytte af den her tråd? For det virker ikke som om at I tager folks meninger og råd til jer?
Kan godt være at det plejer at gå godt når den lille er væk, og at Tess plejer at være den dominante overfor andre..
Men.. Kig nu på jeres hunde, og læs alle de tonsvis af signaler de kommer med..
Der er ikke noget der "plejer", den dag hvor det går galt.. Og I vil hade jer selv for det
Ikke sikkert der sker noget af betydning med hundene fysisk ved en kontrovers, men I risikerer altså begge at psyken tager skade..
Den sorte risikerer at blive "knækket" og utryg, og rotten risikerer altså at blive forstærket i den egetkøns aggression, som jeg tror ligger bag adfærden ..
Just saying
nov 2012
Henriette, hvorfor tror du det måske kan udvikle sig grimt en dag?
okt 2007
Fordi jeg ikke ser en hund, som er helt okay med situationen..
Ud fra sådan som jeg læser din Silja, så hyrder hun i meget voldsom grad, og er stresset over hele situationen..
Jeg tror virkelig hun gør det, for at fremprovokere en reaktion fra Tess, og hvis den reaktion skulle komme.. Altså hvis Tess en dag siger fra overfor det stress der, så tror jeg at Silja vil kunne finde på at samle den op, og tage den skridtet videre, til et angreb..
Det ser slet ikke sundt ud i mine øjne
nov 2012
Egetkønsaggressivitet? Så er Tess den eneste hund Silja viser aggressivitet over for, for som sagt er Tess den eneste hund hun gør det ved.. Silja har overhovedet ikke problemer med andre hunde, altid sød og rar, syntes heller ikke Silja er direkte led overfor Tess, for lige så meget hun kan skubbe til hende, kan hun stå og kigge på hende med et legesygt udtryk i øjnene
Jeg ved ikke hvad jeg rigtigt skal tro, for folk kommer med så meget input
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
Herhjemme stopper vi det, da det er tydeligt at vores anden hund ikke gider det. Når vi ikke stopper det siger hun på et tidspunkt fra så tydeligt at rotten ikke er i tvivl. Dermed ikke sagt at hun bider, men hun sender en kraftig advarsel" hvis du ikke stopper nu for du en på frakken"
Jeg synes i skal stoppe det da det ikke er fair overfor Tess.
nov 2012
Vi har prøvet at komme ind i "legen" og tage fat i halsbåndet, men hun undviger.
okt 2007
Fadia viste heller ikke egetkønsaggressivitet før den dag hun mødte en tæve hun ikke kunne med..
Hun havde to skønne legeveninder i en mops og en amstaff.. Og jo hun kunne lyde som om at hun havde lyst til at dræbe amstaffen lige når Basse kom ind i Fadia's have, men der var leg med i det lige fra starten af..
Og hun har ALDRIG hyrdet hverken Basse eller Zoe (Freja's mops) på den måde som videoerne viser..
Men en dag mødte hun en tæve hun ikke kunne med, der var ingen tvivl med det samme, trods hun ikke gik til angreb, jeg kunne bare SE at hun ikke kunne li den anden på hendes signaler..
Og siden den dag, har fremmede tæver været no go..
Jeg kender nu hendes signaler, og tager ingen chancer
Jeg siger ikke at det med sikkerhed sker, men jeg ville ikke turde tage den chance hvis det var mine hunde, på den video der
Jeg kan godt se hun ikke ser direkte aggressiv ud, men synes bare ikke hendes signaler er 100% leg
nov 2012
okt 2007
Hvis det var mig, så ville jeg afbryde legen med gåtur i snor.. Kan hun stadig ikke ignorere Tess, og slappe af.. Så må turen afbrydes
Ingen af hundene har godt af den stress/irritation som der kommer ved at de ikke opnår det de gerne vil..
Så må I eventuelt starte op med korte ture.. Lade hundene hilse som normalt, går den adfærd der igang, så afbrydes legen, og hundene kommer i snore..
Forsætter hun med at søge, så sig tak for i dag og farvel..
Så hun simpelthen får ind, at den adfærd er ikke ønsket, og når den vises, så får hun ikke noget ud af den
jun 2008
Jeg læser og forstår hvad de andre skriver - jeg synes bare at det er rart med mange forskellige holdninger, og vil ikke bare tage det første der bliver sagt til mig. Derfor håber jeg på lidt mere hjælp.
Nogen siger, at de slet ikke bør omgås, men skal det nu være sådan? Mener du som rotte-ejer det? Eller tror/synes du, at vi skal arbejde med det?
Det er jo for hundenes skyld at de kommer ud sammen, men hvis det er dumt må de jo stoppe med at mødes.
Edit: Burde nok ha opdateret inden jeg skrev dette
nov 2012
okt 2007
Hundene er ikke dumme.. De kan godt se hvornår den anden er en eventuel trussel..
Min Wictor kan efter overfald på ingen måde med hanhunde, de skal ikke søge ham.. Men de små hanhunde er ikke et problem, selv hvis de kommer styrtende over i hovedet på dem, han ignorerer dem og går sin vej..
Tror godt Tess kan mærke på Silja, hvem der ville tabe i en eventuel konflikt..
okt 2007
Jeg ville gøre, som skrevet lidt oppe til Pernille.. Med de korte ture o.s.v..
Og kan det slet ikke lykkes at få Silja til at slappe af, så ville jeg simpelthen stoppe med gåturene sammen..
De får jo alligevel slet ikke det ønsket ud af turene, når de foregår sådan der
nov 2012
Der er godt nok nogle ting der skal tages op til overvejelse.. MANGE TING.
nov 2012
okt 2007
Ja det er jo slet ikke fair overfor din pige, at en god hyggetur skal være sådan..
Så jeg er glad for, at du kan forstå hvad jeg mener, og vil tage tingene op til overvejelse
jun 2008
okt 2007
nov 2012
jun 2008
nov 2012
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.775
Objektivt når man ser videoen så er rottweileren dominerende i kropssproget samt stresset.
Hun halser meget og man se i hendes ansigt at hun er fikseret på den sorte ældre hund.
Hun har høj haleføring fra vandret og op, hun skubber den sorte hund med sin skulder som ikke er venlig ment og så op til flere gange lægger hun hagen ned på ryg og skulder som er dominans og en provokation.
Rottweileren er 2 år og er ved at træde ind i de voksenes rækker og derfor vil også prøve sig frem til grænserne hos den ældre sorte hund.
Jeg ville stoppe den handling øjebikkeligt, for det ender galt en dag og dermed give succes hos rottweileren til at forsøge sig videre på andre tæver.
At rottweileren piver og skriger når den er i snor som time out, er tegn på meget stress.
Jeg ville over en periode mødes med den sorte hund, hvor hundene ikke blivrr sluppet løs men i stedet træne lydighed sammen, det vil bryde det mønster som de har nu, øge koncentrationen hos rottweileren + nedsætte stressen og at rottweileren ikke forventer leg hver gang i omgang med andre hunde.
Efter en periode med god lydighed og koncentration, så slip dem i nogle min og så i snor hvor det har været succes uden det mønster som ses på videoen.
Stop legen øjeblikkeligt hvis mønstret opstår igen.
Ville hen af vejen on off træne lydighed sammen og forlænge legen over en periode for at lære rottweileren god opførsel med den ældre sorte hund, samt afstresse.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.022
feb 2012
Følger: 38 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 841
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 17 Svar: 292
Men hvis i er i tvivl, så få da en hundeadfærdsekspert med ud eller vis filmene til vedkommende og få en professionel vurdering.
jun 2008
Men ellers meget interessant.
Jeg synes stadigvæk, at det er underligt, at hun kun gør det ved Tess. Og ingen af de andre hunde hun møder/har mødt. Tess leger bare videre, og invitere gerne Silja med.
Har sendt emnet til to af mine veninder. Den ene er træner, den anden adfærdsekspert. Venter spændt på svar.
dec 2013
Følger: 1 Svar: 26
Pernille, jeg har ikke læst de sidste indlæg, men du spørger hvorfor Silja netop går efter Tess. Det gør hun fordi hun i Tess ser en ældre hund som hviler i sig selv og som hun ønsker at måle sig imod. Det kan hun kun, hvis hun kan få Tess til at reagere og så længe Tess ikke gør det, er Silja nødt til at eskalere sin adfærd.
Hvis hun ender med at irritere Tess så meget at denne siger fra, er det, det kan blive meget grimt fordi Tess da er blevet vred og Silja så får noget hun kan måle sig med = slåskamp formodentligt.
Adfærden ligner den, man ofte ser hos yngre hanhunde som vil måle sig med en ældre, det er ment som en ren provokation med hensigt at få den anden til at miste roen.
Får den yngre hund held med dette, er der mere i det end vi lige tror, for den yngre ved nu, at den er blevet så "betydningsfuld" at den ældre er nødt til at reagere på den og den yngste vil da fortsætte sine provokationer indtil den uundgåelige kamp er en kendsgerning.
At Silja skriger hvis hun er i snor, fortæller hvor meget det betyder for hende at få lov til at provokere. Hendes alder taget i betragtning ligger hun på grænsen til den psykiske modning som netop er den fase, hvor hun vil forsøge at se "hvem" hun er ift. andre hunde, hun ses med tit.
Der er også en opdragelsesdel i dette, for skal en unghund have lov til at opføre sig sådan, når hun er i snor? Man skal huske, at der er en signalværdi i langt det meste vi gør og tillader.
nov 2012
Simone og jeg er blevet enige om at hundene ikke skal mødes mere.
Og nej Silja får ikke lov til at opfører sig sådan, sidst gik vi væk med hende så hun ikke kunne se Tess, og så faldte hun ned og kunne igen gå pænt i snor, og da hun så holdte mund og sad pænt plads fik hun fri.
Min toleranceevne netop ved det at Silja "skaber" sig sådan er ganske lille, og derfor vil jeg ikke have det..
Vi flytter til Aalborg her den 1 og derfor er Simone og jeg blevet enige om at dette ikke er noget vi vil arbejde videre med
Rottweiler er besat af en anden hund?!