{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

Rottefar
Rottefar
Tilmeldt:
31. jan 2014
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 18

Hvalp vil ikke spise tørfoder. {{forumTopicSubject}}

For 5 uger siden fik vi vores dejlige lille rottedreng. Han kom fra et kuld med rigtig mange hvalpe, så han var ikke specielt stor. Lige fra han ankom har han ikke på noget tidspunkt spist bare i nærheden af den dagsration af foder som han skulle. På en god dag spiste han lidt over halvdelen, og det tog syv lange og syv brede at nå så langt. Efter 4 uger var han da godtnok vokset lidt, men dyrlægen sagde at han faktisk skulle veje det dobbelte i forhold til sin alder. Han var velproportioneret men var bare for lille og for let.
Vi spurgte om råd hos forskellige steder, og endte med at droppe alle godbidderne af lækkert tørret kød, samt slut med et lækkert lammeribben med rigtig kød på en gang i mellem. Så måtte man jo spise det der blev sat på bordet, og det var lækkert tørfoder fra Wolfsblut uden korn osv.
Efter 3½ dag lignede han en kz fange og var blevet tydeligt tynd og afkræftet, men han nægtede at spise sit tørfoder. Gik hen til skålen og knasede et par piller en gang i mellem. Kun lige nok til at opretholde de basale livsfunktioner. Han drak næsten heller ikke noget mere og virkede naturligt nok meget slap og afkræftet.
Det kunne jo ikke blive ved med at gå, så jeg kørte til den nærmeste Barf butik og købte en pose med råt lammekød. Da han stak næsen ned i den sprang han en ½ meter vejret, dansede rundt og kiggede på mig som om han sagde "jamen det er jo rigtig mad det der" Han fik 200 g kød på den tomme mave, og det var væk inden jeg kunne nå at blinke med øjnene. 4 timer efter fik han så 300 g til, og det forsvandt på 2 min og 4 sek.
Poserne med Wolfsblut er nu solgt og vi har fodret med Barf i en uge nu. Hans vægt er steget fra 6 til næsten 9 kg, og det er IKKE fedt der har sat sig. Han bare strutter af sundhed og velvære. Nå foderskålen kommer frem er han heeelt oppe på tæerne og maden forsvinder som dug for solen. Pøllerne er bare fine så her er ikke et øje tørt og fra nu af står der kun Barf på menuen.
Det her skal ikke på nogen måde opfattes som et indlæg imod tørfoder. Jeg er helt med på, at der er rigtig meget religion i det her med at snakke foder, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der var andre der havde haft lignende oplevelser med deres hund.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp vil ikke spise tørfoder.
  • #1   4. feb 2014 Ej hvor dejligt han så vil spise det smiley
    Vores ville heller ikke spise tørfoder. Han blev også lidt tynd og gik derfor over på BARF. men det var kun spændende de første 2 dage og så spiser han ikke rigtig det mere smiley
    Han burde spise 600 g om dagen. Men spiser nok nærmere omkring de 200-300 HVIS han over hovedt spiser.
    Så surt at ha en hund der ikke vil spise


  • #2   4. feb 2014 Vores fik Tholo da de var hvalpe, og kom så over på Taste of the wild. Begge hunde har altid fået råt ind imellem, og til sidst fik de kun tørfoder om morgenen, og råt om aftenen.

    Men til sidst kunne jeg se på dem at de ikke gad det tørre mere, så jeg tog springet, og fodre nu kun med råt. Jeg gør det så endnu vildere end mange andre smiley Jeg henter selv mit kød hos en slagter, partere, og pakker det selv. Jeg henter hele dyr ved jægere, slagter, partere og pakker.
    Jeg henter selv levende dyr, som jeg afliver osv. Jeg har alt i hænderne selv, og har selv lavet deres madplan, med hjælp fra en (ikke en forhandler)

    Jeg er ved at tage jagttegn, fordi jeg kan lide at gå på jagt, og så kan jeg jo skyde hundenes mad smiley

    Vi har nu 2 meget mere velafbalancerede hunde. De har flot pels, flotte tænder (dog ikke Zippo, dårlige tænder har han altid haft) flotte markerede muskler, og de er bare mere glade.

    Jeg går aldrig tilbage til tørfoder! smiley


  • #3   4. feb 2014 Barf er nemlig mad til rigtige hunde smiley
    held og lykke!


  • #4   4. feb 2014 Der kan være rigtigt mange grunde til lavt foderindtag.
    Rigtigt mange tilfælde af spisevægring hos raske hunde handler om den manglende konkurrence ved madfadet. Hvalpe har naturlig konkurrence ved madskålen og vil spise hvad der serveres - idet den ser sine søskende og mor gøre det.
    Når man så fjerner hvalpen fra flokken, mangler den den naturlighed. Og det kan give sære reaktioner.
    Det ses også ved store kuld, at nogle hvalpe ikke får plads ved foderfadet i nok tid. Her er det opdrætters opgave at opdele hvalpene så alle får nok mad - korrekt mad med korrekt indhold og gode næringsstoffer. Det kan hvalpene ikke selv styre.
    Så det er muligt at trådstarters opdrætter har glemt denne lille ekstraopgave, der er ved store kuld.


  • #5   4. feb 2014 Det er også muligt at hunden er kræsen. Igen kan det være pga en fejl i prægningen. Efter min mening skal hvalpe jo præges på mange forskellige slags mad, så man forebygger kræsenhed. Præcis som ved babyer.
    Det kan også være pga dårlige tænder. Tørfoder kan jo være sejt at tygge.


  • Rottefar
    Rottefar Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 18
    #6   4. feb 2014 @Malene: Jeg har købt hvalpen hos en super opdrætter som jeg ikke kan sætte en finger på ved nogen som helst ting. Så det kan jeg helt sikkert afvise
    Set i bakspejlet et mit gæt, at vi måske var lidt for flinke og for hurtige til at servere lammeribben med rigtig kød på da vi fik ham hjem, og det har måske givet ham smag for at spise råt i stedet for tørfoder. Jeg blev ihvertfald forbavset over, at han som en lille splint på 8 uger, med stor fornøjelse knasede og fortærrede de små lammeribben efter at kødet var skrabet af. Og så er den næste portion tørpiller måske ikke lige så interessant mere smiley


  • #7   4. feb 2014 Det er der vel ikke så meget underligt i, der må trods alt være mere smag og fornøjelse i frisk mad, end tørre triste foderkugler.
    så ja, han er nok blevet forvent fra start smiley
    men altså, jeg begyndte at barfe af samme årsag, dog kæmpede jeg et halvt år med at få kræet til at spise tørfoder som jeg brugte dengang, og det var på trods af at der var konkurrence i form af anden hund i huset.


  • #9   4. feb 2014 da vi fik Nova var hun 19 mdr ... fik noget foder med fra opdrætter, kan ikke huske hvad .... hun spiste en dag eller 2 og derefter blev måltider et mareridt .... måtte nærmest tvinge mad i hende, prøvede med alt lækkert i, skiftede tørkost ikke fra dag til dag, men prøvede nok 10 slags ... fik foder prøver, når så hun ville have dem, købte jeg en stor pose, men altid efter et par dage startede problemerne forfra ...

    Til jeg præsenterede hende for råt ... fra dag 1 ingen problemer og hun er aldrig kørt træt i det .... der skete endda det at du hun ligesom blev vant til ikke at sulte sig, vænnede sig til at spise så ville hun også spise tørt .... så i dag blandingsfodrer jeg .... essential og råt , ikke nødvendigvis ½ ½ hver dag, men sådan efter vurdering af hundene og efter hvad der lige passer i dagligdagen ...



  • #10   5. feb 2014 Man skal også lige tage højde for at en hund faster indimellem, så det kan være årsagen til at de ikke vil spise.
    Mine bliver også barfet og det er alle glade for. Jeg undgår tandsten og pelsene er bare rigtig flotte.


Kommentér på:
Hvalp vil ikke spise tørfoder.

Annonce