13. aug 2008 Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Hvor langt må en opdrætter gå i dine øjne? Hvor langt må en opdrætter gå i dine øjne?
Som overskriften siger - hvad vil du som hvalpekøber finde dig i? Hvor går grænsen? Og til opdrætterne - er der grænser for, hvad du vil blande dig i? Eller er det sådan, at når hunden er solgt, så respekterer man hvalpekøbers valg?
Lige nogle spørgsmål til inspiration:
Må din opdrætter bestemme, hvilket foder, du skal anvende?
Må din opdrætter sige til dig, at h*n synes, hunden skal tabe sig? Tage på?
At hunden trænger til at blive klippet?
At du skal gå til udstilling?
At du skal gå 17 ture om dagen med hunden?
Hunden er voldsomt syg - som i dødssyg - skal opdrætter først godkende aflivning?
Find selv på flere.
Slå jer løs - lad os få noget hundedebat.
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
Jeg har valgt at anbefale foder, men ikke bestemme.
har også ved en enkelt bedt dem om at klippe ham hvis ikke de kunne holde pelsen fordi han havde store filtre i pelsen.
jeg syntes det er fint at man som opdrætter "blander" sig i sine hvalpes fremtid, men jeg syntes det skal være et samarbejde og ikke bare en der udsteder ordre.
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
Det er opdrætters pligt at hjælpe hvalpekøber med sådan noget, hvis ikke hvalpekøber selv kan se det
Absolut
Jeg ville aldrig kræve det, men hjælper gerne hvis det er et ønske
Nææ.. men jeg mener godt man må stille lidt krav til at hunden skal have fornuftig motion - det mener jeg ikke 17 lufteture er
Hunden er voldsomt syg - som i dødssyg - skal opdrætter først godkende aflivning?
Nej ved akut sygdom skal hunden have fred, men jeg vil ikke have mine hvalpekøbere afliver uden at rådføre sig med mig, medmindre vi snakker noget akut
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 97 Hunde: 2 Emner: 357 Svar: 6.122
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
- Nej, men opdrætter må hjertens gerne komme med anbefalinger.
- Så absolut, ja. De har erfaringen i racen (må man formode) og kan give god vejledning på det punkt.
- Det ville jeg også synes var fint.
- Nej, men opdrætter kan eventuelt tilbyde selv at tage hvalpen med på udstilling, hvis det er for at få kritik på kuldet.
- Nej - opdrætter kan igen komme med anbefalinger, der passer til racen - men ikke diktere hvor mange, hvor langt og hvor ofte.
- Nej - Jeg kan forstå, at opdrætter gerne vil med på råd, hvis der er tale om en ikke akut aflivning (adfærdsproblemer f.eks.).
Der er STOR forskel på vejledning og diktering i mine øjne - og opdrætter må vejlede herfra og til månen, men decideret diktering ville jeg have det meget svært med. Vejledning tager jeg imod med kyshånd.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Michelle: Hvordan tog hvalpekøber det med klipningen?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.728
Så længe man ikke er stillet dårligere end købeloven.
Har hørt det med foderet før, hvor opdrætter så giver det skylden, hvis en hund får HD, og så vil prøve at slippe for at betale penge tilbage
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
så jeg er glad for at de skillede sig af med ham, og at jeg fik lov at være den der fandt ham et nyt hjem
aug 2008
Tak for jeres svar indtil videre - det er rigtig spændende at læse.
aug 2008
apr 2009
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Jeg bruger et andet foder end min avler, for det har jeg bedre erfaringer med end det der blev anbefalet.
Ang. vægt, så er det fint med en anbefaling, specielt hvis der er problmer.
Klipning - er bevist valgt fra i racevalget!
Udstilling - hvis det havde været et krav og jeg ikke selv havde lyst til det, så havde jeg nok bedt vedkommende om selv at udstille hunden.
17 ture om dagen........uha en beauceron uden aktiviteter, det duer ikke. Folk der ikke vil lave noget med deres hunde ville blive valgt fra! Men det er feks. ikke min avler der bestemmer hvilken form for træning jeg har lyst til at dyrke med min hund, så længe det er noget hunden vil trives med.
Aflivning: Alvorlig akut sygdom, ville det være hundens tarv frem for opdrætters ønsker. Ved længere varende sygdom, ville det igen være en dialog, men i sidste ende er det mig der er der til hverdag og kan se om hunden trives eller ej. Kan der gøres noget fornuftigt, så er jeg helt med på at gøre det der skal, men jeg vil ikke lade en hund lide i længere tid en højest nødvendigt, hvis der ikke er frem gang/løsning.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 132
Tabe sig: Hvis opdrætter synes min hund er for tynd/tyk synes jeg hun skal sige det så længe hun fortæller det på en ordentlig måde. Men stadig vil jeg selv bestemme, tænk hvis vi ikke er enige om hvad den optimale "størrelse" er.
Klippes: Min race skal ikke klippes.
Udstilling: Nej, jeg gider ikke udstilling
Ture: Igen min hund, jeg bestemmer
Sygdom: Igen så synes jeg, at jeg selv bør bestemme som ejer, men faktisk står der i min kontrakt at jeg ikke må aflive uden at rådføre mig med opdrætter.
Hvis jeg står i en situation hvor jeg mener at min Freya skulle aflives så tror jeg faktisk at jeg ville være helt ligeglad med hvad opdrætter mener. Er dog overbevist om opdrætter ville mene det samme som mig. Tænker at det står på kontrakten så hvalpekøbere ikke afliver fordi han/hun ikke kan tage sig af hunden mere eller afliver pga. et eller andet mærkeligt.
Jeg har heldigvis et rigtig godt forhold til min opdrætter
aug 2008
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Hmm ja og nej, jeg har oplevet en opdrætter, der har haft en lukrativ aftale med et foderfirma, et foder hunden overhovedet ikke gad æde på sigt (opdrætter fik senere hen ny aftale med nyt firma, og så var det dette foder der var et must) så i det tilfælde giver jeg ikke meget for den "anbefaling", men er der en dybere mening så ja, måske
Helt i orden
Nej, men at opdrætter vil være villig til at hjælpe med at udstille, det er ok.
(det ville jeg så gerne gøre for opdrætters skyld, men ikke alle har den interesse)
Omformuleret til at vejlede om motion i dagligdagen, træning osv.? - ja bestemt ok
Nej!
--
Råd om pelspleje, gode tips og ideer er ligeledes velkomne.
ligeledes tilbud om hjælp ved en evt. omplacering af hunden, hvis det skulle komme så vidt, det synes jeg klæder en opdrætter.
Jeg ville til gengæld være en rædsom opdrætter, grænsende til en pestilens overfor hvalpekøberne, tror aldrig jeg ville sælge en eneste *GG*
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 642
Jeg har det fint med krav om Hd/ad fotos, har det egentligt også fint med at opdrætteren gerne vil have at man tager hunden til hvalpemotivation/træning sålænge jeg ikke skal deltage et bestemt sted.
Synes også det er fint fint at opdrætteren gerne vil have besked hvis jeg en dag mod forventning ikke kan have hunden mere , synes til gengæld ikke om at der er forkøbsret til en bestemt pris, for står du med en god jagthund eller en hund der er super på markprøver synes jeg i bund og grund ikke der er grundt til at skulle snyde sig selv for en ordentlig pris. En super jagt hund er jo noget mere værd end en 1/4 del af hvalpe prisen.
Aflivning, vil jeg ikke skrive under på at opdrætteren skal have besked først for er det akut, så venter jeg ikke til jeg evt kunne få fat i opdrætter. at jeg så som den største selvfølge ville ringe og informere bagefter er noget helt andet.
Foder , vil bestemt ikke binde mig til et enkelt mærke, hvad nu hvis min hund ikke trives på det eller får allergi ?
Tilgengæld har jeg det super fint med at opdrætter anbefaler et bestemt mærke også længe det er velbegrundet kan jeg sagtens følge hendes anbefalinger.
er hunden for tyk/tynd pelsen filtret ser jeg det da bare som sundfornuft at opdrætteren påtaler det, for helt ærligt det gør jeg altså også når jeg møder folk jeg kender /mødes med jævnligt.
Udstilling, vil helst undgå at det bliver et krav, men hvis jeg får hjælp af opdrætter kan jeg sagtens godtage et krav om 1-2 udstillinger , hvis det er fordi opdrætter gerne vil have kuldet vurderet. Men jeg vil også have lov til at sige fra hvis det er noget hunden ikke synes er særligt fedt
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Men jeg vil ikke have en opdrætter, der vil bestemme over mig eller hunden. Vedkommende kan give sin egen mening og rådgive, men ikke bestemme. Det er mit eget valg, så længe det ikke er til skade for hunden. Derfor vil jeg ikke pålægges et bestemt slags foder, at gå til udstilling osv., men sådan noget som pelspleje (fordi vi har en hund med en del pelspleje), om den er tyg/tynd osv. må opdrætteren for min skyld gerne være meget insisterende omkring.
Mht. aflivning og andet dyrlægerelateret, må opdrætter gerne give sin mening og forslag, men acceptere hvis en anden beslutning tages.
Vi støtter os meget op af vores opdrætter, og tager imod alt hvad hun rådgiver i, uanset om vi har spurgt til det eller ej. Vi er dybt taknemmelige for, at hun overhovedet vil hjælpe os så meget - og vi bor heldigvis tæt på hinanden. Vi har aldrig før oplevet at få så meget hjælp fra opdrætter, og vidste slet ikke, at man gjorde sådan.
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
Til gengæld synes jeg det er SKØNT, når opdrætteren tager sig tid til at vejlede og give råd omkring bland andet fodringen. Jeg har godt stødt på annoncer hvor opdrætter skriver at der i kontrakten bliver skrevet at hvalpene SKAL råfodres.. Jeg synes ikke man kan gøre det til et krav..
Med hensyn til aflivning af en hvalp/unghund/voksen hund, synes jeg at man viser respekt ved at ringe til opdrætter og fortælle det.. Hvis det er en ordentlig opdrætter man køber hun fra som har gjort et stort stykke arbejde med de her hvalpe, så tror jeg da også at opdrætteren ville blive glad for at man ringede og fortalte det..
Jeg synes ligeledes det lyder utrolig fornuftigt at opdrætteren fortæller hvis hunden er for tynd eller for tyk.. Som ejer kan man som regel ikke selv se det.. Min mor har en gravhund som er overvægtig.. Og hun kan ikke selv se det "for han har altid været stor"..
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Kaidos opdrætter har nogle anbefalinger og dem fulgte jeg. Vi måtte dog lige fine ud af at blive enige om hvor længe hun skulle have hvalpefoder og her valgte opdrætter at stole på at jeg gjorde det bedste for Kaido.
Jeg siger som mange andre. Anbefalinger og råd tager jeg gerne imod. Krav om HD- og ADfotografering har jeg også skrevet under på. Ligesom jeg har skrevet under på at hunden kun må avles på i FCI- regi og at opdrætter skal være med ind over. Intet problem, for jeg havde ingen planer om avl og nu er hun steriliseret.
Jeg satser på at opdrætter stoler så meget på mig at jeg afliver når det ikke kan være anderledes
aug 2008
jun 2010
Og hvis hunde skal omplaceres - så ville jeg tage avler em på råd. Et godt nyt hjem kommer ikke fra DBA! Meeeeen - skulle der ske noget så dramatisk at det kunne få mig til at afgive min guldklump, så ved jeg godt hvor han skal hen af!
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 37
aug 2008
Spørgsmålene er som sagt bare lige, hvad der fløj gennem hovedet på mig, da jeg skrev indlægget. Der er jo nok også nogle gradsforskelle i de enkelte spørgsmål. Fx klipning - der er forskel på noget, der begynder at ligne misrøgt, og så en lille bitte tot, der kan/skal fjernes af rent kosmetiske årsager.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Men normalt aldrig diktater.
Og man skal huske på, at med meget få undtagelser, så vil en opdrætter tabe disse sager i retten.
Hvis man har solgt en hvalp, så har man overdraget retten til det meste i dens liv.
Der kan laves aftaler om videresalg, og avl, men ikke om foder, træning og aflivning.
aug 2008
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
Jeg tager gerne imod gode råd, hellere end gerne. Men det er min hund, jeg har købt og betalt den og vil gøre alt for at leve op til opdrætteren forventninger, men sætter opdrætter de krav som Bente nævner ville jeg nok finde et andet sted at købe hund.... tror jeg
aug 2008
aug 2008
Allergisk: Jeg forstår fuldstændig, hvad du mener
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Der er altid råd og vejledning at hente og har da også på et tidspunkt fået at vide han var for fed, ja så måtte han jo sættes ned i foder *G*
Mange opdrætter har jo en del kuld og dermed en masse erfaring, den "vidensbank" kan man jo ligeså godt få indsigt i.
Jeg er dog aldrig blevet dikteret noget som helst
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Hvis jeg køber og betaler min hund, vil jeg også selv råde og reagere over den !
Jeg ville selv bestemme hvor vidt, jeg har lyst til kontakt med opdrætter, ét billede i ny og næ med en lille update på dyrets ve og vel, jovist den kunne komme afsted, men derudover ville jeg ikke bryde mig om et fremmed menneske, skulle kunne blande sig, på nogen måder, i mit og hundens liv !
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
- Men når det er sagt så synes jeg det kommer an på hvordan/hvad hunden er købt til.
Familiehund: Her synes jeg overhovedet ikke opdrætter skal diktere noget, udover de gængse ting som kontakt hvis man skal omplacere hunden og evt. sundhedsundersøgelser som er nødvendige.
Familie/avlshund: Her synes jeg godt opdrætter må stille noget krav udover det overstående. Her tænker jeg sundhedsundersøgelser, udstillinger og soignering.
Udstationeringshund: Her synes jeg godt opdrætter må stille krav til sådan noget som foder os, hvis det er vigtigt for opdrætter og sådan.
Men helt basic, så synes jeg ikke en opdrætter kan diktere hvordan man skal passe og tage sig af hunden.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
Må din opdrætter bestemme, hvilket foder, du skal anvende?
Nej, opdrætter kan vejlede, ikke bestemme... når jeg tænker på de råd vi fik da vi fik vor første lundehund, så viste det sig ikke at passe til ham... hvalpemad til 9 mdr og derefter højenergi.... han endte med at være 2-3 kg for stor i forhold til hans krop.
Nu rådgiver vi ud fra at vi siger hvilken type foder vi anbefaler.... kvalitet, fedtprocent samt at man skal bestemme fodermængden ud fra at se på hunden og ikke på posen.
Ja, det er jo råd og hvis man kan begrunde udfra kendskab til racen og ikke kun et skønhedsideal.
den springer jeg over for min race skal ikke klippes.
Da vi købte den første hund blev vi bedt om at udstille så han blev avlsgodkendt... samme ønske/krav har mine hvalpekøber fået... nogle har så udstillet og andre ikke... ved det sidste kuld stod der at jeg gerne vil have at de udstillede så vi kunne stille avl og opdræt... vi tog et "fokus år" i 2012 og derefter er det punkt opfyldt.
Nej, hvis jeg fik det krav ville jeg ikke købe der.... og det er købers eget valg hvad de vil.
Hvis opdrætter kan nå at blive orienteret så skal det ske , men hvis hunden er så syg at den ikke kan leve videre eller behandles så skal opdrætter ikke orienteres først..... altså aflivning pga. af adfærd, menneskefamiliens allergi, skilsmisse er ikke tilladt.
Nu er det 3 år siden vi sidst havde kuld og dengang så tillægget til købskontrakten således ud:
Hunden må ikke overflyttes til en ikke FCI (Fédération Cynologique Internationale) anerkendt klub.
* Hunden må ikke udstilles på en ikke FCI anerkendt udstilling.
* Køber må ikke være aktiv i andre stambogsførende organisationer.
* Hvis hunden benyttes i avl, skal afkommet stambogsføres i en FCI anerkendt klub.
* Hunden må kun anvendes i avl, hvis parringen opfylder DKKs regler for stambogsføring.
* Hunden må ikke aflives uden sælgers vidende. Dette punkt bortfalder, hvis dyrlægen, der tilser hunden, med sin underskrift vil attestere, at det er en overtrædelse af Dyreværnsloven at lade hunden leve.
* Hunden må ikke videreformidles eller udstationeres uden sælgers vidende.
Overgår hunden til ny ejer, skal den nye ejer forpligte sig til, at overholde punkterne i nærværende tillæg.
feb 2012
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Til en vis grad. Hun får ikke lov til at bestemme mærke, men hun må gerne sige kvalitetsfoder.
Naturligvis
Har ikke en race der skal klippes, så hun kunne måske kommentere på lidt kosmetisk studsning, men ikke andet. Det må hun selvfølgelig gerne, men der er ikke noget at komme efter.
Min første hunds opdrætter måtte gerne for det havde vi skrevet kontrakt på. Lias opdrætter er helt indforstået med at jeg ikke gider udstilling.
Niks.
Den har jeg faktisk haft oppe at vende med Lias opdrætter, fordi der står i hendes kontrakt at opdrætter skal kontaktes inden hunden aflives, men det gælder altså ikke i nødstilfælde. Hunden skal ikke lide unødigt.
Andet... vores ene kats opdrætter kræver at vi sender billeder en gang imellem og giver hende besked og ny adresse hvis vi flytter. Det er helt okay.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Men de skal ikke bestemme over hunden, når den er solgt. Jeg kan gå med til at der SKAL tages røntgen eller andre tests, og at de SKAL have besked ved sygdom eller død ved hunden... Men det er også det
Resten vil jeg selv bestemme, men der må hjertens gerne kommes med råd og meninger.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Bestemme er en anden sag. Jeg har ingen problemer med at opdrætter stiller krav om f.eks. udstilling eller brugsprøve...så kan jeg jo sige ja eller nej til hunden altefter om det er noget jeg gider bruge tid på... og er der kun stillet krav om en enkelt udstilling/prøve, jmen så er det jo til at overskue og sikkert ikke noget jeg ville frasortere på baggrund af.
Jeg ville tilgengæld ikke sige ja til en hund med udefinerbare krav -som f.eks. "den skal udstilles" (ja, men hvor ofte, hvor længe osv?) eller "den skal på markprøver" (ja, men hvilket niveau, hvor mange osv)
Hvordan jeg har hund i det daglige -altså hvad jeg træner, hvor mange ture jeg går, hvad jeg fodrer med osv, skal opdrætter ikke bestemme noget som helst over... han må igen gerne komme med hans råd og erfaringer, men bestemme skal han ikke. Det er mig der skal leve med hunden og få hverdagen til at fungere med den, det er mig der kender hunden, og derfor mig der afgør hvad jeg mener er bedst for den.
Ang aflivning er det da fair nok at skulle vende det med opdrætter -i de fleste tilfælde er akut-aflivninger jo undtaget. Jeg har i hvertfald aldrig set en kontrakt hvor dette ikke var tilfældet. Så er hunden dødssyg eller skadet, så må man jo aflive og fortælle opdrætter om det bagefter,
aug 2008
aug 2008
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 481
Vi skrev under på at begge broholmere skal HD/ad fotograferes, mentalbeskrives og eksteriørbedømmes - og det bliver de, bortset fra Humle, som ikke skal i narkose pga hjertet. Derudover skrev vi under på at opdrætter skal spørges inden videresalg, og det finder jeg rimeligt.
Vores ene opdrætter sagde, at hun var der 24/7, og ville hjælpe og rådgive med alt. Men hun ville ikke selv ringe/tjekke, da det er en hårfin balance, og det har fungeret rigtigt godt.
Kuldet havde en fb gruppe, hvor der kom råd om foder, vækst, motion, prægning osv. Det var en stor hjælp. Vi fulgte opdrætters anvisninger til punkt og prikke, og til Humles første udstilling, betød hendes vurdering mere end dommerens.
Vi har fået at vide, at Humle på et tidspunkt var i rigelig god foderstand, det var helt ok, og blev taget til efterretning. Ting kan jo siges på mange måder, og sagt rigtigt vil de færreste tage det ilde op.
Jeg ville ikke bryde mig om at blive dikteret, og ville nok fravælge en opdrætter, som stiller for mange krav om dette og hint. Men gode råd og vejledning modtages med kyshånd.
Mht aflivning forstår jeg godt at opdrætter vil med på råd først når hunden er under 2 år, og stadig omfattet af reklamationsretten iflg købeloven. Det er kun rimeligt. Men ved en ældre hund giver det for mig ikke mening. Jeg ville selvfølgelig altid informere efterfølgende, især hvis aflivningen skyldtes arvelige forhold, som opdrættet har brug for at vide i sin avl.
feb 2012
aug 2008
Tine: Så lidt da
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.015
Har aldrig, ved køb af hund, skrevet under på andet end en standardkontrakt uden særlige vilkår.
Til gengæld har der på forhånd været stor tillid mellem opdrætter og mig, og jeg er jævnligt i kontakt med opdrætterne til de hunde jeg har nu. Ville aldrig købe hund hos en opdrætter jeg ikke bryder mig om og ikke kan kommunikere med.
I både Ghinis og Yotas kuld har jeg fået lov til at købe, den mest lovende hvalp med henblik på udstilling, alene ud fra opdrætternes viden om, at vi er meget aktive udstillere, men jeg har ikke forpligtet mig til at udstille overhovedet.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Estrid lister en række ting i kontrakten. Jeg vil tro at mere end halvdelen ville en dommer fjerne, og opdrætter ville ikke kunne vinde sagen.
Eks. at forlange at ejer ikke må blive medlem af en anden klub i de år hunden lever. Det er en binding som man ikke kan byde andre juridisk.
Og regler om træning og foder er ren elastik. Hvordan vil man bevise at en hund har taget skade af et andet forder eller af en manglende træning.
Opdrætter skal holde sig til at rådgive, at være til rådighed med alt muligt samt holde en kontakt som ejer ønsker.
jun 2013
sidstnævnte har ikke en eneste gang reageret på mine mange tilbage meldinger om hundens udvikling og trivsel og vor glæde ved hunden - det er ligegyldighed af værste skuffe.
Det må hun/de selv om nu, jeg gider ikke mere. Forstår bare ikke at en opdrætter ikke finder det dejligt med tilbagemeldinger, oven i købet de gode af slagsen.
jun 2012
De første 2 shelties vi købte, der holdte vi kontakt med opdrætter i et langt stykke tid, de første 6-7 år, men så blev den første jo syg og døde, og nr 2 fik samme sygdom men overlevede - siden da har vi ikke talt det store med dem, fordi min mor synes det er for meget, hun føler sig lidt skyldig i at de har fejlet det samme og sådan, selvom det ikke er hendes skyld. Så vidt jeg ved er det i hvert fald ikke en sygdom som man kan forebygge og sådan.
Deres nr. 3 sheltie har de ikke kontakt med opdrætter mere, for hun opdrætter vist ikke mere. Hun var i øvrigt DDH.
Da jeg købte hund første gang, blandingshunden Nalah, der holdte jeg kontakt med opdrætter og har stadig kontakt med hende idag, selvom jeg ikke ejer Nalah længere, derudover har jeg sat ny ejer i kontakt med hende os, så hun kan få updates derfra også (: Hun var med under hele mit forløb med Nalah, også da jeg valgte at omplacere og ingen sure miner der overhovedet. Hun er glad for jeg var så omhyggelig med det og ikke bare valgte det første og det bedste også er hun glad for jeg var ærlig og sådan.
Meeko, er jo købt fra en top kendt opdrætter indenfor sheltie verdenen, og hun er da topmålet af ligegyldighed. Hun har ALDRIG reageret på mine henvendelser omkring hvordan det gik med Meeko. Hun har ringet til mig ÉN gang efter og det var udelukkende fordi hun havde hørt/set/læst at jeg havde skrevet noget dårligt om hende/Meeko - denne kommentar omhandlede CEA, så hun burde jo have kunne forstå det, men det gjorde hun sleet ikke, for hendes hvalpe var HELT raske.
- Hver gang jeg ser hende på udstillinger, kigger hun som regel på Meeko og siger "Han burde klippes" - Og jooeh, det kan da godt være han BURDE det, men jeg kan godt lide når han ikke er klippet ved ørene, jeg synes det ser sødt ud, og derfor bliver han det ikke, medmindre vi skal til rigtig udstilling.
- Derudover har jeg heller ikke lært endnu at klippe ham ordentligt deroppe, så det gør jeg ikke før jeg har haft en ordentlig opdrætter til at vise mig hvordan det fungere (:
aug 2008
Maj-Britt: Klog, gammel opdrætter - respekt og tillid er for mig nøgleord i forbindelse med hvalpekøb - både den ene og den anden vej.
Anya: Lyder vel nok trist
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.519
Jeg har bekendte der har købt hvalpe med oceaner af mere eller mindre mærkelige klausuler i kontrakterne. Jeg har selv fravalgt et sted, hvor opdrætter kom med en alenlang liste af klausuler. Det må dælme være min egen sag om jeg fx vil sygeforsikre mine hunde, hvad jeg fodre dem med osv osv. Jeg har skrevet under på 3 ting for mine hunde gennem tiden:
1. I tilfælde af at jeg ikke har kunnet have hunden mere, så skulle opdrætter kontaktes (hun ville så enten selv tage den tilbage eller finde et nyt hjem til den). Det har været gældende for alle mine hunde fra forskellige opdrættere og det er fuldt ud fornuftigt efter min mening.
2. Opdrætter af min gamle hanhund ville gerne tages med på råd hvis han skulle anvendes i avl.
3. Min nuværende hanhund har jeg overtaget som voksen fra hans opdrætter. Hun har brugt ham i avl og har haft en plan med ham og derfor har hun simpelthen fået lov at beholde avlsretten på ham selvom han er min rent juridisk. Jeg stoler på hendes dømmekraft og har intet ønske om at skulle tjene kassen på at lave en masse hvalpe på ham. Jeg har fået en superdejlig hund og træningskammy; det rækker for mig
jun 2012
- Men har fået lov til at være med under de 8 uger i hvert fald, så der skal jeg op og suuuuge en masse viden til mig (:
Iøvrigt havde Meeko's opdrætter hans mor med til Fredericia, og hende er jeg bare dyybt forelsket i. Hun er bare lækker i udseende og sind. Hende tog jeg gerne med hjem, men det måtte jeg ikke xD
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hvis jeg misrøgter eller på anden måde gør hunden fortræd, så kan de handle i forhold til den gældende lovgivning, men ud over det, så skal intet dikteres fra den kant overhovedet.
Heldigvis har jeg aldrig haft anden oplevelse fra vores opdrættere end at de har sluppet deres hunde, når vi er gået derfra trods det, at vi kender nogle af dem godt.
Venlig rådgivning om almindelig samtale om hundene er fint. Men de skal ikke regulere noget som helst, men da gerne anbefale, hvis de synes. Fuldstændig som alle gør indbyrdes i et hundemiljø om man så er opdrætter eller ej.
Ikke engang kennelen som vi har udstationeret en tæve fra blander sig i nogen former for detaljer omkring hundeholdet og det sætter jeg virkelig pris på.
Der står i kontrakten hvilke forhold der skal være opfyldt, det er underskrevet og så er der ikke mere at leve op til
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.519
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
I den nye RAS (racens avls strategi) der er kommet fra norge er det blevet et af punkterne at købere af tæver pålægges at tage mindst et kuld på deres tæve.... hvis der ikke er medicinske grunde til ikke at gøre det.... i danmark har vi "kun" haft det "krav" at hanhunde der kunne deltage i avl også skulle stå til rådighed.... dvs. opdrætter har sat det krav at en hanhund med begge sten ikke må kastreres af bekvemmelighed... kun pga. sygdom..... at intakte hanhunde bliver forelsket i løbske tæver er ikke en sygdom
dec 2004
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 11
Hvis det ikke blev brugt, så var der ingen garanti på HD/AD.
Nu ved jeg også en del om hundefoder, idet jeg er uddannet af et velrenomeret amerikansk foder.
Jeg vil ikke erstatte en hvalp, som fodres med Nettos foder el. lign.
Kvalitetsfoder er i dag et ret speget marked, hvor jeg, kvar min uddannelse i hundeernærring, vil fravælge det meste.
Forøvrigt bliver de fleste opdrættere glade for foto og historier, især jeg
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
jan 2007
jun 2010
Der er helt sikkert meget foder der ude, der ikke er optimalt på mange punkter, men jeg har endnu til gode at møde en producent, der "uddanner" folk uden en hvis form for fremhævelse af egne produkter og produktionsmetoder.
jun 2013
jun 2010
jun 2013
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
dec 2004
Produkterne de sidste 25 år har ikke været det, jeg var uddannet hos, ligeledes har jeg ikke haft økonomisk interesse i foder de sidste ca. 18 år.
Økonomi har heller ikke været grunden til kravet om bestemt foder, det har været for hvalpens skyld.
Hvis pot. købere ikke kunne acceptere det, så har de været velkomne til at købe andet sted.
Jeg vil under ingen omstændigheder erstatte en fejlfodret hvalp.
Det er vel meget rimeligt.
jan 2007
Og du kan ganske enkelt ikke tille køber ringere end købeloven -og den giver altså 2 års reklamationsret, den kan du ikke fraskrive dig.
Du kan self, hvis en køber klager, vælge at prøve din sag i retten, og ad den vej håbe at kunne dokumentere at det er deres fodring der er skyld i de dårlige hofter (men held og lykke med at bevise det), men i sidste ende er det jo altså sådan at fejler hunden noget arveligt skal der ydes kompensation/erstatning (og so far er HD altså betragtet som arveligt både af kennelklubber og af forbugerklagenævnet, osse selvom det er almen kendt at det ikke udelukkende er arveligt betinget -jeg kender ikke til sager hvor HD ikke har udløst erstatning)
Så den tror jeg du får svært ved at få medhold i, skulle der en dag være en køber der holder på sin ret.
Noget andet er self at uagtet om kontrakten er gyldig eller ej, så har man jo forhåbentligt læst den og været indforstået med kravene da man skrev under -men krav om bestemte fodermærker er næppe holdbart hvis en køber klager...
jan 2007
1) HD'en kan lige så vel være arvelig og på ingen måde foderrelateret
2) købeloven siger noget andet
3) hunden er altså ikke nødvendigvis fejlfodret blit fordi man har valgt et andet mærke end det du ønsker.
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
dec 2004
HD/AD er IKKE kun arveligt betinget (HD-fri/A i over 10 generationer).
HD er også betinget af fodring og motion.
Citerer lige fra Forbrugerstyrelsens svar til mig d. 4. nov. 2003:
"Forbrugerklagenævnet har på et tidspunkt indhentet generelle oplysninger fra Det Veterinære Sundshedsråd med henblik på at få fastslået, om sygdommen hofteledsdysplasi hovedsageligt skyldes medfødte/arvelige anlæg og således kunne føres tilbage til købstidspunktet eller om der var andre faktorer, der spillede den væsentlige rolle for sydommens udvikling.
Det Veterinære Sundhedsråd oplyste i den forbindelse, at "de fleste hunderacer har en skjult dispotion for udvikling af hofteledsdysplasi.
En arvelig betinget tærskelværdi anses for at skulle være til stede, før lidelsen giver sig til kende. Graden af arvelighed angives til at ligge mellem ca. 30% og 40%.
Ydre kår, som f.eks. intensiv fodring, træning og motion, øver den største indflydelse på lidelsesmanifestationen".
På baggrund af disse oplysninger har nævnet i adskillige sager ikke fundet, at det med tilstrækkelig sikkerhed har kunnet lægges til grund, at den konstatede hofteledsdysplasi skyldtes egenskaber ved hunde, som var til stede ved købets indgåelse."
Pu-ha det var godt nok langt, undskylder evt. slåfejl
Så jeg kunne såmænd have undgået erstatning, kan i læse.
Det var ikke min entension, at undgå evt. erstatninger - hovedformålet var - at hvalpen IKKE fik foderbetinget HD/AD.
Jeg har elsket hver eneste af mine hvalpe, næsten som var de mine børn.
Bortset fra det, så har jeg aldrig været i den situation, at nogle af mine hvalpe fik HD i en grad, så de skulle aflives og dermed erstattes/købspris tilbage.
Jeg har i utallige år (over 10 år) brugt det canadiske foder ACANA, pt. Wild Praria. Kornfrit, korrekt balance mellem protein/fedt, kalium/calsium og der er 65% kød i.
Desuden er kylling fra fritgående kyllinger, fisk er friskfangede og producenten har den rette indstilling til dyrene og deres behov.
dec 2004
Det er ret let og skrives også i kontrakt.
Kvitteringer på foder.
Med kvitteringer, kan man også se, om hvalpen/hunden kun har fået det.
Siger sig selv, at hvis der er 3-4 mdr. mellem kvitteringer, så har den fået et andet foder eller madrester.
Let at regne ud, når man kender normalt forbrug pr. md.
dec 2004
Primært er hunde- og kattefoder på det danske marked kornbaseret og ofte indeholder det soyaprotein (vegetabilsk protein).
Hunde og katte er rovdyr og skal have kød for at danne deres egne proteiner til opbyggelse af væv o.s.v.
Aminosyrerne i kød er beregnet til at nedbrydes i tarmene og danne de proteiner hund og kat har brug for.
Kød, fisk og æg har den bedst egnede aminosyreprofil.
jun 2012
- Så meget ansvar ville jeg ALDRIG gide at stå til overfor en der "bare" har solgt mig en hund. Det synes jeg godt nok er over grænserne for hvad man kan tillade sig. Jeg ville ikke engang gøre det overfor mine forældre eller andre.
Men det viser da os hvor lidt du stoler på andre mennesker, eller hvor lidt du mener de er i stand til at tænke selv åbenbart.
jan 2007
Maj-brit -der kan nu købes MEGET foder herhjemme der IKKE er kornbaseret (både det helt kornfri, og det der godt nok indeholder korn, men har kød som primær ingrediens)
Yderligere findes der bare ikke ET foder der fungerer til ALLE hunde. Min hanhund er super nem at fodre på, han spiser hvad som helst og trives på det meste. Min tæve derimod bliver vanvittigt sulten på helt kornfri foder og er helt umulig at leve sammen med (udover at jeg synes det er synd at hun går rundt og er ved at gå til af sult).
Det er osse mig der ser hunden dagligt, og dermed kan se om den vokser som den skal, eller om der måske skal "trækkes lidt i bremsen" (= fodres med noget andet) osv.
Ikke tale om om jeg nogensinde ville lade mig diktere på den måde.
ang fødevarestyrelsen, så kan jeg da se på ganske mange af deres afgørelser at de ved HD falder ud til købers fordel, så uanset hvad de har skrevet til dig, viser dommene da et andet billede.
Og så undrer jeg mig over at du vil sælge hund til folk du har så lidt tiltro til at det er nødvendigt at diktere hvad de skal fodre med.
sep 2005
Omvendt.. hvis min pixel kun skal leve af samme foder, så taber hun sig.
Jeg kan godt gå med til at opdrætter gerne vil være med på sidelinjen mht fodervalg - men at få et bestemt mærke stukket ud som værende 'skal', det synes jeg er for meget. Fint for maj-britt at hun ikke har købere som er blevet skræmt væk... personligt vil jeg da heller ikke blive 'bange' ;-), men blot fravælge maj-britt som sælger.
aug 2008
nov 2013
Følger: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 74
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 866
Jeg tror ikke min opdrætter elsker sine hvalpe mindre end du gør. At man vil sine hunde det bedste og elsker hver og en, er ikke nødvendigvis forbundet med at stille en million krav til købere.
Min opdrætter har valgt hvilken hvalp jeg skulle have i kuldet og det har jeg det helt fint med, for jeg har fået lige præcis den hund jeg har ønsket at få.
Derudover vejleder hun gerne i hvad end det måtte være og det eneste krav der som sådan er stillet er at han skal have mindst 2 kys hver dag og det krav opfylder jeg gerne
Når man som opdrætter sælger til mig, så går jeg ud fra at det er fordi jeg er vurderet til at kunne give hunden et godt liv på den måde jeg nu har hund på.
dec 2004
De første 6 mdr. (eller er det 12
Reklamationsretten er 2 år fra køb.
Skidt med det - er jo egentlig helt urelevant i forbindelse med køb af en hvalp.
Det jeg har set mht opbygning af knogler og foderpåvirkning på det, er grunden til, at jeg har forlangt et konkret foder til mine hvalpe.
Jeg ville græde i timevis, hvis en af mine unger måtte aflives pga. fejlfodring.
De hvalpe, som jeg har været sammen med i min. 17-18 timer pr. dag, fra den dag de blev født. De første 2 uger sov jeg med dem.
Jeg har grædt hver gang en er rejst herfra.
De er ikke bare hundehvalpe til salg, de er mit hjerteblod, og jeg vil gøre alt, for at de skal få et godt liv.
Ikke at de skal aflives pga HD.
Har aldrig haft problemer med mine hvalpekøbere, de har fint forstået mine agumenter og glad skrevet under. De vidste nemlig, at det var for hvalpens skyld.
Med det meste jeg har læst her, så er jeg faktisk glad for, at jeg har været nødt til at stoppe mit opdræt pga slidgigt i ryg og knæ.
Ikke ret mange her, som jeg ville overlade en af mine hvalpe til, når man er totalt ligeglade med foder og dets indvirkning på HD (knogleopbygning).
Selv dyrlægerne sælger skodfoder, hvor producenten (USA) ikke vil skrive på sækken hvad den indeholder, hverken protein, fedt, vitaminer o.s.v.
Seriøst kvalitetsfoder - eller ?
Nå - kan I nu have en dejlig aften med jeres skønne hunde
sep 2005
Der opponeres imod at blive påtvunget ET foder - det er ikke det samme som at folk så hellere vil købe pedigree pal, aldifoder eller fodre med sovs og kartofler.
apr 2009
Jeg beder mine hvalpekøbere om at bruge samme foder som jeg, hvis ikke de ønsker det så beder jeg om de bruger et foder med samme indhold, fosfor/calcium bl.a og jeg beder om at blive taget med på råd hvis ikke hunden trives på det.
Indtil nu har jeg ikke haft nogle utilfredse, men jeg har så heller ikke haft ret mange. Jeg har ikke skrevet et bestemt mærke i min kontrakt og så må de kun bruge det, men jeg forventer og kræver at de ikke bare skifter uden at rådføre sig med mig. Dyrlægen, trænere og mange andre har en mening om hvad man bør fodre med, men de færreste har opfostret en hvalp af gigant racerne og det tror jeg faktisk mine hvalpekøbere har fuld forståelse for.
Jeg gør så også et stort nummer ud af at forklare og vise hvad der kan ske hvis en ulvehund er fejl ernæret i vækst perioden... det er bestemt ikke et kønt syn
jan 2007
Du argumenterer bl.a. for at det skal være kødbaseret. Det er jeg slet ikke uenig i. Derfor får begge mine da osse foder der er baseret på kød og ikke korn... men det er ikke Acana. Faktisk findes der nu om stunder en hel række af mærker der netop er baseret på den tanke at hunde er rovdyr og derfor primært skal have kød.
Og når du så samtidig forlanger kvitteringer som bevis såfremt en hund skulle gå hen og udvikle HD -hvor blev lige tillid til køber af? Hvorfor overhovedet sælge til folk du fra start af ikke stoler på?
Tina -hvis jeg kom til dig som hvalpekøber, ville det så være et af de punkter der kunne få mig til at gå uden hvalp. Og det er faktisk ganske muligt at jeg VILLE fodre indenfor de krav du stiller... jeg vil bare ikke låses fast på bestemt foder via kontrakt, eller tvinges til fremtidig kontakt (kontakt ville sikert nok være der, eftersom opdrætter jo er et af de steder eg kan få råd og vejledning -men kontakten, synes jeg, skal være frivillig, ikke tvunget via kontrakt)
Rådene og vejledningen ville jeg tilgengæld tage imod med kyshånd -som ejer af flere hunde af racen, må man jo gå udfra at du har lidt erfaring med sådan en kæmpe-hunds vækst.
sep 2005
apr 2009
Jeg er langt fra låst fast i et mærke, jeg skifter selv lidt ind i mellem - men når man har set hvad forkert foder kan gøre ved en ulvehund i vækst så forstår man nok hvorfor jeg "kræver" at man følger mine anvisninger
Hvor langt må en opdrætter gå i dine øjne?