{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Dét at vælge race klogt / med hjernen. {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i fandt jeres race?

Lidt baggrund: - Jeg er måske ikke altid den bedste til at tænke med hovedet når det kommer til dyr generelt. Jeg vil gerne "redde" dem allesammen og forelsker mig rigtig nemt i dyrebørn, altså var det muligt så havde jeg jo en zoologisk have xD

Når jeg kigger på min fortid er det også tydeligt at det der med at veje mulighederne ikke er det vi har gjort mest. Mine forældre og jeg valgte kun sheltien fordi jeg havde mødt den på camping ferie da jeg var 11, fik lov at gå tur med den og fik et billede af den med hjem også fandt vi en kennel der avlede dem og købte en der, med DKK tavle.
- Min første egen hund var en blanding (Nalah) og lidt af et impulskøb fordi jeg er enormt ringe til at være alene. Jeg HADER at være alene, og hun hjalp mig enormt der, men hun var desværre bare ikke tilfreds med kun mig, da jeg jo også gik i skole og sådan. Jeg valgte at omplacere hende hos en familie som var 5 personer og hun har det skønt. Jeg havde opdrætter ind over og hun forstod mig godt, derudover taler jeg stadig med både ny ejer og opdrætter.

Da Martin (nu eks) og jeg skulle vælge hunderace, var sheltien den eneste vi kunne blive enig om da han var meget fast sat på at det var den eneste af de racer vi talte om som han ville kunne holde ud at kigge på.
- Kigger man på oplevelsen af mit køb af Meeko, er det jo os tydeligt at mit hjerte vandt over min hjerne, da jeg jo vidste fra starten af at han ville have CEA, og inden vi tog ud og kigge var det jo os planen at vi skulle have en tæve -.-'

Jeg har lært meget af alle disse oplevelser og kunne godt tænke mig at min nummer to hund var et gennemtænkt køb. Uden at mit hjerte vinder, bare fordi jeg smelter over sådan nogle små hvalpe. Selvfølgelig skal den passe til Meeko, men vigtigst af alt skal den passe til mig og mit liv.

Jeg vil gerne have gode råd til hvordan mit køb af nummer 2 bliver mere gennemtænkt og succesfuldt end nummer 1.

Nu skal der ikke herske tvivl om at jeg elsker Meeko, han er min lille øjesten. Derudover er det først når han er omkring 2 år jeg påtænker at få en nummer 2 smiley
- Derudover sker det selvfølgelig kun hvis alt andet spiller ind også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dét at vælge race klogt / med hjernen.
  • #1   16. feb 2014 Any Jeg syntes din hund er meget smuk Hvorfor vil du ikke ha en magen til som nr 2 hund smiley

  • #3   16. feb 2014 Jeg ledte efter alternativer til det perfekte for mig (labrador) fordi jeg synes jo jeg havde labrador og ville have noget mindre. Meen efter cockerspaniel på prøve og meget research af jagt puddel endte jeg på det sikre - labrador - og det viste sig så selvfølgelig at være fantastisk og det perfekte

    Nu tror jeg aldrig jeg kommer til at eje andet... :S smiley


  • #4   16. feb 2014 Jeg tror, det bedste råd er, at tage sig selv i nakken og være realistisk - træde et skridt tilbage, kigge på situationen udefra - og spørge sig selv "er det her nu også en god ide".

    Vi havde faktisk forelsket os i Salukien - men efter endnu engang at være stødt ind i eksemplarer med elendigt temperament på udstillinger sad vi en dag i bilen - og spurgte hinanden i ramme alvor, om det nu også var en god idé, om vi kunne leve med temperamentet - og vigtigst af alt - om det nu også var et godt match til Lulu - og vi måtte jo begge indrømme, at det var det nok ikke, selvom vi begge havde forelsket os på andre punkter.

    - og heldigvis for det, for jeg er sikker på, at Pharaohen er et meget bedre match - ikke kun for os, men i allerhøjeste grad også for Lulu..

    Det er SÅ vigtigt, at man er i stand til at kigge på sit eget hundehold med kritiske øjne, når man vælger race..


  • #6   16. feb 2014 Handler det ikke om at finde en race, man vil have, ved at google det i småstykker, gå på et utal af udstillinger og se dem i virkeligheden og så finde en opdrætter, som opfylder ens krav, og som ikke har hvalpe og så simpelthen lade opdrætter vælge ud fra hvalpetest, når det rigtige kuld kommer?

  • #8   16. feb 2014 Mine valg inden Luka var tilfældighedernes spil. Hunde der havde brug for et hjem. Da jeg fik min første australske terrier indenfor dørene i slutningen af 90'erne var jeg ikke i tvivl om at dette var 'min' race.... Luka kommer fra samme kennel som min tidligere aussie og opdrætter af nr. 3 har jeg allerede nu en aftale med om rigtigt mange år, når Luka ikke er her mere....

    Det tog ca 25 år at få pejlet mig ind på den rigtige race som jeg i øvrigt ikke anede eksisterede før jeg så Emma slået op hos min dyrlæge. .


  • #10   16. feb 2014 Jeg aner det ikke. Jeg har siden jeg var helt lille ville have Schæfer. Min mor siger tit at jeg kunne sige Schæferhund før jeg kunne sige mor smiley

  • #11   16. feb 2014 Inger - Umiddelbart, så er der 2 grunde til at jeg ikke overvejer samme race igen. Først så er sheltien ofte ret blød mentalt, og kunne godt tænke mig en der er knap så blød - men der er selvfølgelig også forskel på individer indenfor racen. Derudover så synes jeg det hygeligt at udstille, men stemningen når man udstiller sheltien er mildest talt ikke enormt god. Sammenholdet er ret dårligt indenfor racen og det har jeg umiddelbart ikke lyst til at være en del af.

    Anna - De ting har jeg gjort flere gange, men de racer der umiddelbart interesser mig går i lidt forskellige retninger. Primært spidshunde og hyrder.

    Louise - Hehe, jeg brænder bare ikke SÅ meget for sheltien, som du giver udtryk for du gør for labben smiley

    Danielle - Forholde sig kritisk, noteret. smiley

    Ida - Heh, godt at føle du har taget det rigtige valg (:

    Julie - Hvis det kun handlede om det, så ville jeg ende med en aussie. Jeg ender ALTID og sukker efter den hund på udstillinger, og dem jeg har mødt udenfor udstillinger har bare været sååeh fantastiske. Googler den også tit, men jeg synes simpelthen at informationer omkring hvor meget den kræver er så modstridende. Jeg ved ikke om jeg ville kunne opfylde dens behov og jeg vil helst ikke komme til at købe en hund som jeg ender med ikke helt at kunne opfylde dens behov.

    Kathrine - Ikke kigge hvalpe før tiden er inde. Noteret xD
    - Finde ud af hvad jeg kan tilbyde, og hvad den skal være for mig. Yees, men hvordan sætter man sig helt fast på det? Jeg synes ærligt det er lidt svært fordi jeg tit kan se fordele og ulemper ved begge dele af de ting jeg overvejer.


  • #12   16. feb 2014 Jeg tror, at det vil være en god idé for dig at finde ud af, hvad du kan tilbyde en hund - altså hvilke aktiviteter og interesser har du indenfor hunde og i hvilket omfang kan du tilbyde. Dernæst kan du undersøge hvilke racer der kunne passe til de aktiviter. Så kan du indsnævre feltet af racer på den måde og vælge ud fra de racer, der vil passe til dig.

    Held og lykke - det er dejligt når folk gider bruge tid på at finde præcis den rette race i stedet for bare at købe løs, så risikoen for omplacering bliver større.


  • #14   16. feb 2014 Laila - Finde ud af hvad jeg vil med hunden først. Noteret smiley

    Maj-Britt - Ja, jeg er ked af jeg ikke lyttede dengang med Meeko, og den fejl laver jeg IKKE igen. Men det er noteret smiley


  • #16   16. feb 2014 Da jeg så aussien første gang var jeg solgt.
    Hunden var pisse smuk og hvad jeg kunne læse mig frem til at temperament, var det lige noget for mig.
    Men jeg havde det ligesom dig at jeg var bange for at den ville være for stor en mundfuld for mig og derudover så var muligheden for hund der bare ikke.
    Jeg brugte mange år på at researche, besøge kenneler, tage på udstillinger og researche noget mere om racen.
    Jeg ændrede mening flere gange i løbet af årene, af hvad jeg gerne ville have af hunden og hvor jeg ville have den fra, hvilke linier, udseende osv.

    Det er svært at læse sig frem til hvordan en race er, for det kan nogle gange være misvisende - og sådan er det med mange racer!
    Man skal ud og opleve dem.

    Jeg besluttede mig for længe siden at aussien er hunden for mig og så var jeg indstillet på at jeg måtte indordne mig efter hvad den krævede.

    Jeg er blevet meget positivt overrasket over racen. Nu har jeg fået den ind under huden og jeg glæder mig virkelig til at se hvad fremtiden med denne skønne race bringer.

    Men jeg er LYKKELIG for at jeg har haft så meget tid til at finde ud af præcist hvor jeg ville have fra og hvad jeg ville have af hunden. Jeg brugte meget tid på at finde hvad jeg mener er den rigtige opdrætter og de rigtige hunde.
    Gå efter den rigtige mave fornemmelse!
    Og for alt i verden, giv dig GOD tid!


  • #18   16. feb 2014 Mine forældre valgte race ud fra udseende.

    Da mine forældre mødte hinanden, havde min fars familie en samojedeblanding, som de begge var vilde med. Så da de skulle have hund, valgte de samojeden, og købte en blanding. De gik hverken op i pelspleje, træning eller motion, men jeg tror nu alligevel, at Zita havde det rigtig godt hos os.

    Anden hund skulle også være en samojede - igen en blanding - som de købte i al hast, dagen efter Zita blev aflivet. Vi kunne ikke undvære hund, så det skulle bare være. Luna viste sig dog at være mere dansk spids, end samojede, men stadig verdens dejligste og bedste hund. Igen gik vi hverken op i motion eller pelspleje (dog en del træning) - men jeg tror også, at Luna har haft/har det rigtig godt hos os.

    Tredje hund købte mine forældre i sommers, og denne gang skulle det altså være en ægte samojed med DKK tavle, efter 2 missere. Denne gang er jeg meget inde over, pga. min store interesse for racen, så der bliver gået meget mere op i træning, pelspleje, motion og hundehold generelt. Mit indtryk er dog, at motionsbehovet generelt bliver overdrevet noget.

    Så det var altså sådan vi valgte race - ud fra udseendet. :o) Ikke særlig smart, ikke noget jeg vil anbefale, men det har altså fungeret upåklageligt her, med glade og velfungerende hunde. :o)


  • #19   16. feb 2014
    Jeg tror også at det er vigtigt at man overvejer hvilke HundePsyke man vælger..

    Hvis du lige tager de positive briller på Anya og bærer over med mig når jeg forsøger ( MED gode intentioner) at forklare hvad jeg mener smiley

    Som ex kan vi tage mig. Jeg DUER ikke til hunde med psyke som budding- fx den Toller jeg passer pt mens ejer er på ferie. Den er SÅ sød, SÅ velopdragen og en rigtig rigtig fin hund på alle områder, MEN.
    Hvis jeg taber en gryde i køkkenet og råber højt fordi den lander på min fod og det gør pisseondt, så skal vovse altså ikke komme blæsende og aflevere 10000 undskyldninger ene og alene fordi jeg råbte AAAV. = Min version af buddinge-psyke.

    I sådan et tilfælde skal min hund gøre som mine Jacks- " Hey damen tabte noget, det ser sjov ud at hun hopper rundt på et ben, gad vide om det er ny leg- vi tjekker det lige ud- er der noget at æde"

    Altså jævnt hårde i filten og godt klar over at de ikke var skyld i uheldet smiley
    Dette gælder også i træningsituationer. Mine vovser er græskkatolske med førerfejl- laver jeg nok af dem, så gider de bare ikke arbejde mere med mig den dag..
    " Dame, du har ikke styr på dit shit- kom igen når du har det" smiley

    Udfra mit www-kendskab til dig, så skal du ha en mellemting. Du skal ha en hund som godt kan tilgive dig hvis du kvajer dig, men det skal ikke være en der giver dig poten efter fejl nr 3- eller sætter sig til at undskylde for ALT hvad der er gået galt smiley

    Altså med Meeko i den ene ende af skalaen og mine dødkuldrede Jacks i den anden smiley
    Så ville jeg foreslå dig en af de mindre racer, fx en puddel i str.S. Small fordi du ikke har bil og du helst skal ha vovse nr 2 i taske når du skal med det offentlige.
    - du ved godt at det kan være tricky med 2 vovser på den konto, ikke?

    Puddel fordi du kan udstille, der er avlere der er DYGTIGE og fordi der er lige lidt mere smæk på sådan en fætter til fx AG og så fordi det er en (imo) race der psyke-mæssigt ligger ret meget på midten.

    Jeg tænker at du jo også har dit at slås med uden at du skal lege kriseterapi med vovse på daglig basis smiley og så kan Meeko følge med mht motions-niveau..


  • #20   16. feb 2014 Maiken - Taaark smiley Men han er helt forkert der, se lige de utrimmede ører altså xD Hahah, men de er nu charmerende.

    Som jeg skrev til Julie, så har jeg overvejet Aussien SÅ tit, jeg ender ALTID med at stå at sukke efter den. Jeg har mødt mange aussies på udstillinger og i virkeligheden. Jeg følger både Illuminers og Leading Angels på FB fordi jeg er SÅ betaget af racen, men jeg ved ikke om jeg kan opfylde dens behov.
    - Generelt synes jeg der SÅ voldsomt forskel på hvad folk siger den har brug for. Jeg har både hørt folk sætte den i bås med slædehundene og jeg har hørt folk som siger den ikke kræver voldsomt mere end en sheltie. - Og det er også fra folk der har racen xD Så det er liidt forvirrende.

    Camilla - Jeg starter netop nu med overvejelser fordi så ved jeg at jeg er i GOD tid. Det er jo ikke lige rundt om hjørnet det skal ske (: Fedt at du er positivt overrasket over racen, hvad oplever du selv at den kræver? Hvor er din fra?

    Dino - Lister, det er noteret men jeg har i forvejen 2-3 word dokumenter igang smiley Jeg ender altid kun i de samme 2-3 grupper når jeg laver dem, primært hyrderne og spidserne.

    CTS - Fantastisk at se andre ikke er perfekte os smiley Nogle gange føler jeg mig en smule klodset på den konto. Men det er da super at i har lært af tingene og alle de ting. Det er jo det jeg tænker jeg også skal smiley


  • #21   16. feb 2014 Turbo - Hahaha, det var lidt en sjov forklaring, men forstod den.
    - Altså lige pt, så forestiller jeg mig at hund nr 2 først kommer om et par år når jeg er mindre afhængig af offentlig transport. Det er jo slet ikke lige foreløbig at jeg forestiller mig det skal ske, men HVIS jeg stadig er afhængig af det, så tænker jeg samtidig også lidt at det ikke gør noget hvis den ikke passer i en taske, for det gør Meeko, så han er altid gratis og derfor svarer det så stadig til kun at skulle betale for én hund.

    Men du har ret det er en overvejelse der skal med indover (:
    - Jeg synes puddlen virker lidt hysterisk når jeg har mødt den også skal jeg ærligt indrømme at dens krøllede pels ikke er min favorit smiley

    Derudover har du ret i at man skal overveje hvilken psyke man får i hunden, og jeps jeg ville nok ikke egne mig til en jack psyke, men omvendt vil jeg gerne have noget lidt mindre "budding" end Meeko, for han gør nemlig os som du siger. Undskylder hele tiden agtigt.


  • #22   16. feb 2014 Oplev forskellige sheltier. De kan ligge så langt fra hinanden psyke mæssigt. Watson er blød. Og tyson er fuldstændig modsat. Han undskylder absolut ikke for noget smiley

    Jeg synes virkelig man skal overveje str på hund også når du skal rejse med den osv. To hunde er bare mere bøvlet. De nyder hinanden ja de gør, men synes stadig der er mere med to. Jeg brænder for sheltier og aussien også. Den er simpelthen bare for stor for os. smiley måske når vi engang har et stort hus med masser af plads at jeg ikke vil føle den så stor.



  • #23   16. feb 2014 Mette - Jeg synes selv jeg har oplevet en del forskellige shelties. Lige pt kommer jeg hos en der har amerikanere. Tager dog tit mig selv i at tænke den er lidt lille i det xD Men andre dage er det jo også ret praktisk smiley

  • #24   16. feb 2014 Kom på besøg ved mig og mød mine. Synes selv de afliver alle myterne om sheltien. Virkelig.

    Men mit hjerte brænder sgu for sheltien må jeg indrømme. Elsker deres personlighed og måde at arbejde på. Så jeg er jo nok den forkerte at spørge smiley


  • #25   16. feb 2014 Men overvej det stærkt hvis du påtænker en aussie. Efter mit hoved SKAL den bruges.

  • #27   16. feb 2014 Ja nu har jeg altså ikke læst alle tråde herinde Men hvad med en Tervueren Bordercollie Eurasier ja jeg ved godt jeg nævner de hunde jeg har og har haft
    Men det utrolige hunde i mine øjne smiley


  • #28   16. feb 2014 Jeg glemte lige ta og læs om dem

  • #29   16. feb 2014 Mette - Jeg har da mødt din ene, og han var da nuttet smiley Jeg ved godt der er forskel på individerne, men generelt er der jo mange shelties som er lettere skrøbelige i dét.
    - Og ja ved godt det skal overvejes en del før jeg beslutter mig (:

    Maiken - Altså jeg tænker at HVIS jeg skulle vælge en aussie eller BC for den sags skyld, så bliver det udstillingslinjer, og det er jeg HELT afklaret med, lige med de racer (:
    - Rart med din observation på racerne.

    Inger - Hmm, umiddelbart så tænker jeg at Tervueren bliver FOR stor og FOR meget brugshund til jeg ville kunne håndtere den på nuværende tidspunkt. Borderen har jeg i mine overvejelser, dog synes jeg tit de virker enormt hyper og gøende, og det synes jeg ikke er særlig spændende. Eurasieren, kender jeg ikke så godt endnu, men vil meget gerne møde Isabelle og hendes to eksemplarer smiley


  • #30   16. feb 2014 Der er jeg så ikke enig. Synes ikke mine er skrøbelige af sind. Men det er nok øjnene der ser.

  • #31   16. feb 2014 Eller at det er en generel ting.

  • #32   16. feb 2014 Mette - Men søde, det siger jeg jo heller ikke at DINE er, men generelt så ER der en del shelties som er skrøbelige af sind. Men jo det kommer da nok helt an på hvor sheltien er fra og hvordan den er opdrættet (:

  • #33   16. feb 2014
    Anya, jeg tror du skal tage den der periode hvor du tænker HVAD kan jeg egentlig klare...
    Pt går du i skole, har en room-mate og 1 hund. Måske skal du læse videre, bo alene eller starte job= velkommen til den virkelige verden, hvor HF bliver sådan noget du længes tilbage til.
    Du skriver at Meeko skal være 2 år. Der kan ske meget på 1 år- også med din udvikling som menneske, så den hund vi TROR kan passe til dig i dag, kan meget vel være totalt fjern om 1 år.

    Du har tidligere nævnt lidt knas med psyken og at du tit tager på ferie hos dine forældre og deres vovser- er de klar på 1 hund mere?
    Derudover tænker jeg at Meeko's "budding" måske kan skyldes at han for det første ikke er ret gammel, at i ikke har jeres egen base- bare jer 2 og sidst men ikke mindst, at du er i gang med en udvikling og at han derfor er lige vel Thule-radar på dine følelser og ikke "hviler i sig selv, sammen med dig"...?

    Jeg tror fuldt og fast på at når man først har Vovse, så kan man arbejde ret meget med at forme dem til at blive den hund man godt kunne tænke sig.
    Måske ville den arbejdsindsats med Meeko, gøre at du var mere afklaret når tiden engang kom til vovse nr 2?

    Det jeg ville med min smøre, var at påpege at det er tilladt at drømme, men at den proces du er i pt, måske gør at det er lidt skæve drømme du gør dig smiley

    Måske er indsatsen med Meeko, der du skal ha fokus- og hvis du er ude i træningsmiljøet, så ser du jo de forskellige racer i action og på den måde får du et bredere billede end tråde herinde?

    Brugsegenskaberne hos en Aussie ( selv udstillings) er jo ikke lige frem noget der kan klares med en hånd bundet på ryggen og det ER krævende at ha hund nr 2.
    Her tænker jeg på tidligere tråde om aktivering, alene tid osv..


  • #35   16. feb 2014 Turbo - Der er jeg meget uenig, for Meeko havde budding psyke allerede fra da han kom ind af døren, og jeg var afklaret med jeg kunne ende med en hund der var blød psykisk.

  • #36   16. feb 2014 Men det er du ikke mere?

    Bare lige sådan for at få den del opklaret smiley Hvad mangler du i Meeko- udover stivelse ...?


  • #37   16. feb 2014 Turbo - Hvis du mener min psyke, så nej. Jeg har det faktisk enormt godt de fleste dage. Jeg har fået talt ud med min eks og er afklaret med at vi bare er venner nu. Jeg har styr på min skole og jeg ved hvad jeg vil med min fremtid smiley Jeg ved hvor jeg skal flytte hen til sommer - bymæssigt - og jeg ved hvad jeg vil uddannes til.

    Hov derudover er jeg faktisk ikke særlig tit hos mine forældre. Jeg har ikke set mine forældre siden jul og nytår og jeg kommer ikke hjem til dem igen før påske.

    Det jeg mangler i Meeko, er noget stivelse og lidt størrelse, og måske en anelse mere selvstændighed (:


  • #38   16. feb 2014 Anya - Hvad vil du træningsmæssigt? Størrelse og stivelse kan du få i en whippet af samme linier som Yota, men du får ikke en træningsmakker smiley



  • #39   16. feb 2014 Kirsten - Umiddelbart er min tanke hvalpetræning, unghundetræning og derefter Rally. Rally er en hundesport der har overrasket mig meget og synes faktisk det virker som en utrolig fed form for lydighed, som jeg ville kunne overskue uden at blive træt af det smiley

  • #40   16. feb 2014 Rally på hyggeplan, er der flere som dyrker med whippet, ligeledes agility, men den er ikke det oplagte valg, nogle dage vil den gide det hele andre dage intet smiley

    Jeg ved jo du har haft lidt kig på whipperne og jeg forslog det fordi du eftersøger mere selvstændighed.

    Jeg har tidligere haft ft. cocker og springer, som jagthunde og træningsmakkere var jeg super glad for dem, men når jeg ser på dagligdagen med hunden passer whipper og gravhunde mig langt bedre.

    Jeg kan godt lide, at de hviler i sig selv og ikke render i numsen af mig, hver gang jeg rejser mig og at de kan tænke og handle selvstændigt (selv om jeg ikke altid synes deres selopfundne aktiviteter er lige hensigtsmæssige smiley )


  • #41   16. feb 2014 Ja det har jeg, fordi nu har jeg mødt dine 3 gange og jeg eeeelsker altså bare Ghini og Yota. De er super skønne de der tøser du har xD Er rimelig forelsket der, selvom Yota så meeega dum ud med de ører der smiley

    Jeg har set så mange racer i Rally konkurrencer at det er sjovt, for at se en hund som berner sennen og akita, det er bare rimelig anderledes end hvis du ser de klassiske racer som sheltie, BC og aussie


  • #42   16. feb 2014 Nu er det for tidligt at udtale sig om hvad jeg mener den kræver - så længe har jeg ikke haft en selv og han er ikke så gammel, så det kan nå at overraske mig endnu og hunde er jo forskellige...
    Men indtil videre har den ikke krævet så meget af mig som jeg har forventet, dog trænings mæssigt har det krævet at jeg har skullet tænke udover min normale gang. Hvilket jo både er udfordrende og sjovt, men for fanden hvor kan det også være frusterende smiley

    Men som så mange andre racer så handler det jo rigtig meget om linier og forældre dyr. Jeg forelskede mig i aussien og udstillingslinierne - jeg endte så også med at forelske mig i udstilling senere hen, til dels pga aussien.
    Jeg tog på nogle kennel besøg, både herhjemme og i Norge og vi klikkede virkelig godt med denne kennel, hvortil vi også forelskede os i deres hunde.
    Især deres ene hanhund - men han er også kendt for at stjæle alles hjerter smiley

    Jeg fik et andet indtryk af racen efter at have besøgt flere kenneler - det handler SÅ meget om linier (både arbejds og udstillings linier, men også gener) og rigtig meget om opdrætter.
    Mit bedste råd til dig, uanset hvilken race du forelsker dig i, besøg flere opdrættere og gerne flere gange. Besøg dem også gerne udenfor hjemmets fire vægge, så du får et ordentligt indtryk af de hunde de har derhjemme. smiley


  • #43   16. feb 2014 Åh Anya, det kan du ikke mene.

    Jeg har ellers på skrift, at Yota har korrekt ørestilling smiley
    Hun var så sød at sætte ørerne i de rette folder, da hun var i ringen i Fredericia.

    Hun har noget mere "levende" ører end de to andre og vil nok fortsat lave fine opretstående jagtører ind imellem også når tandskiftet er helt overstået.

    Det tilgiver jeg hende gerne, for hun er simpelthen så cool og helt uimodståelig en humørbombe smiley

    Jeg synes også det er sjovt at kigge på rally, netop på grund af de mange forskellige racer, der deltager smiley



  • #46   17. feb 2014 Camilla - Okay, tak for rådet smiley

    Kirsten - Ahahah, det var alligevel heldigt med de ører i ringen smiley Men ja hun er godt nok en skøn bette en. Hun har en anden slags charme end Ghini, men charmerende det er de godt nok, og at de kan tage udstilling med så ophøjet ro er jeg stadig ret imponeret over (:

    Vimangleretnavn - Spændende med din erfaring. Jeg kommer aldrig selv til at eje hverken Golden eller Labrador, de er simpelthen så totalt kedelige og forkerte til mig at det ville være et dårligt match. Men fedt at du har lrt og nu kan stå ved dit valg, og tør tage springet smiley

    Lotte - Mange tak smiley

    Umiddelbart vil jeg sige at uanset hvilken race jeg ender med, så er jeg helt afklaret med at indrette mig efter hunden også. Jeg har en generel idé om hvordan tingene skal fungere, men man kan jo aldrig planlægge sit liv så meget, og jeg er helt sikker på at min(e) hund(e) altid vil komme først.
    - F.eks. har jeg haft Meeko i næsten 1 år nu og han er kun blevet passet én gang i én weekend (: Elsker min vovse og tit vil jeg faktisk hellere være hos ham end til fest eller andre arrangementer.


  • #47   17. feb 2014 Det handler mest af alt, som så mange andre også skriver, om at være realistisk, hvad er det man kan tilbyde, ikke hvad ønsker du dig, men hvad har du at tilbyde;)
    Vær ærlig over for dig selv og for hundens skyld!, hunde skal ikke nøjes, hunde skal ikke vende sig til lidt, man køber ikke en aktiv brugshund hvis man vil lade den nøjes med lidt;) til det du nævner er det ikke en brugshund du skal have!


  • #48   17. feb 2014 Bodil - de fleste hunde er vel brugshunde på deres egen måde, og jeg har aldrig sagt jeg vil have en hardcore brugshund.

  • #50   17. feb 2014 Hah, dét mener du Isabelle?
    - Jeg vil i hvert fald meget gerne møde dig og dine. Har mødt dem på udstillinger men ikke privat endnu. smiley


  • #52   17. feb 2014 minion - Snakker du om Eurasier eller?

  • #54   17. feb 2014 Okay smiley

  • #55   18. feb 2014 Tænker at med hensyn til hvad jeg vil med vapse så kan jeg sagtens indrette mig efter hvor meget hunden har brug for smiley

  • #57   21. feb 2014 Annette G - Hehe det vil jeg nu også som udgangspunkt godt have. Den eneste fladsnudet hund jeg kunne overveje er Boston Terrieren, men der bliver jeg nok alligevel lidt for nærig, da jeg synes den race tit har en MEGET dyr kilopris smiley

    Men der er jo mange sunde racer. Sheltien er jo også en sund race som udgangspunkt.


Kommentér på:
Dét at vælge race klogt / med hjernen.

Annonce