Flexline - nu tør jeg ikke mere. Erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Jeg har altid haft en 3 meters flexline til Aayla og har længe været irriteret på den. Den er jo i og for sig smart nok, idet man kan låse den og hun kan gå lidt længere fra mig...
Der har dog været episoder, hvor det har været noget lort..
Hvis jeg har skulle hive Aayla væk fra en hund, der angriber fx.. Så kan det være svært at nå trykke lås før man hiver i snoren. Det går bare ikke hurtigt nok..
Derudover er det sket at hun har rykket så hårdt i snoren at linen er røget ud af hånden på os, og når den så ikke er låst "løber den jo efter hende" - altså selve håndtaget. Så bliver hun jo bange og prøver at løbe væk fra den.. Og det er bare SÅ farligt herinde i byen..
Jeg har nu taget beslutningen om at stoppe med at bruge det lort.. I går var min kæreste ude og gå med hende, da der kom en fuld mand gående med hans labradorblanding.. Han væltede henover en bil og hunden rev sig løs og for lige i flæsket på lille Aayla..
Min kæreste forsøgte at få hunden væk men da han ikke kunne stå med Aayla og holde hunden væk fra hende slap han Aayla, ved ikke om han gjorde det bevidst eller ved en fejl.. Ved heller ikke hvad der var bedst, at holde hende og sørge for at få hunden væk eller lade hende flygte selv... Aayla fik så snoren og håndtaget efter sig og løb ind under en parkeret bil, hvor snoren så satte dig fast...
Den fulde mand kunne ikke hjælpe en skid, fordi han lå og rodede rundt ovenpå den der bil..
Der er HELDIGVIS ikke sket noget, andet end en slem forskrækkelse for min lille pige.. Men nu er det bare SLUT med flex-liner...
Er I glade for jeres flexliner? Oplever I aldrig problemer?
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Heldigvis gik den i stykker efter en uge, og han købte ikke en ny
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
Når jeg går tur med Baby, så er han enten i sin almindelige hundesnor, eller i sporline. Der er ikke noget fikst og smart i det, og det er nemt at håndtere
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.624
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Dog kan jeg godt se det smarte i dem på diverse natur steder, men ville aldrig bruge dem i byen.
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 488
Har en enkelt gang oplevet snoren røg ud af hånden på mig hvor hunden blev forskrækket og stak af - hun løb så ud på den bro der er til søen og da jeg kom frem til hende stod og stolt og kiggede ned i vandet, hun havde druknet håndtaget.
Jeg synes de er fine nok når bare man bruger dem rigtig
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 60
Vores flexi bliver kun brugt i skoven og på stranden, men det synes jeg så også, den er god.
Vi går som regel i en ret øde skov, hvor vi kun har mødt andre et par gange, og der er lige brede grusveje, så udsynet er godt.
Alle andre steder hedder det almindelig line.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.374
Men men men de skal jo altså bruges med omtanke og de er bare ikke velegnede langs veje og i byer, så enkelt er det.
mar 2014
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.993
Jeg bruger flexliner til mine.... og har brugt dem i mange år ...også til de forskellige andre hunde jeg har haft....... jeg har aldrig haft problemer med flexliner...... hverken på den ene ... eller den anden måde.
Jeg synes det er dejligt at hundene kan løbe lidt mere frit.... ( når man nu ikke slipper dem løs )...... man skal bare bruge linerne rigtigt ....
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 19
Jeg har bare altid tænkt "ej hvor smart" bortset fra de episoder, hvor der er sket det med at den ved et uheld er røget ud af hånden på mig.. Er kun sket en eller 2 gange - men det er bare FOR risikabelt..
Synes også altid jeg har fingeren på låsen, men synes bare ikke det er gået stærkt nok.... Så nu ryger de af helvede til... Eller bliver kun brugt ved stranden, skoven etc...
Jomiha - hun er ok nu.. Men hun var meget trykket i går aftes.. Jeg var ikke hjemme da hun kom op og hun søgte sådan efter mig.. Og hun må også have haft et uheld, måske i chok, for hun havde lort hængende fra bagen, sådan så det sad fast i hårene..
I dag da vi var ude og gå gik hun med halen nede hele tiden og var slet ikke så glad og frejdig som hun plejer at være.. Håber det bare er chokket..
jul 2008
At de ikke er egnet til byen.. For linen er jo i sig selv fin nok, ved skov og strand, så hunden får lidt frihed..
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Går vi i byen bruger vi næsten altid alm. snore, hver ting sin tid og sted. Det er jo det, der er ideen i at have flere snorvarianter.
apr 2013
Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 47 Svar: 391
jun 2013
Følger: 36 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.202
jo, hvis jeg er ude med dem enkeltvis er den ok, men jeg har dårlige fingre, så jeg har ikke et godt greb om flexien.
den store ville jeg aldrig putte flexi på, tvivler på jeg kunne holde grebet hvis han skulle trække.
så er jeg mere tryg ved lang line/sporline.
jul 2008
Jeg har bare kvajet mig og er bestemt ikke en af dem, der skal udrustes med sådan en line herinde i KBH..
Jeg priser mig lykkelig for at min uvidenhed ikke har været skyld i mere end en forskrækkelse - selvom det selvfølgelig også er voldsomt
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
mar 2014
Jeg har selv prøvet to gange at tabe flexien, og så "jagter" den netop den stakkels hund. (Det var en stor flexiline, som jeg havde besvær med at holde på, og det var heldigvis på stille grusvej. Nu har vi købt en, som ligger meget bedre i hånden.)
Mon ikke det var hele den stressede situation med en fremmed hund og flexline? Kan godt forstå hun er lidt trykket, men hun skal nok komme ovenpå igen. Masser af fest og godbidder det sted, det skete.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.918
Nu går jeg oftest med 3 eller 4 hunde og så er det umuligt at gå med flex.
Har meget respekt for flexliner, og er meget obs., hvis der kommer hunde imod os i flex, for desværre er det ikke alle, der er lige gode til at korte linen ved møde med andre og tynde flexliner viklet om whippetben er ikke en god kombi, der kan let komme skader.
jul 2008
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.437
Flexen giver frihed til både mig og hund på områder, hvor det er egnet.
Flex er aldeles uegnet til byen !
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.527
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.932
Hvis din flex kun er 3 meter kan jeg slet ikke se fidusen i den, det er jo nærmest det samme som almindelige dressurliner på 2 meter.
Når mine har dem på i skoven er det 7,5 m line
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.297
jeg har med altid en alm snor på turen , som jeg skifter over til hvis vi møder fremmede hunde , men det er meget skjeldent vi møder andre en heste på våres ture
jeg bytter tit ud flexi snorene for at være sikker på at de fungerer som de skal ( snoren kan jo blive slitt osv...
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.736
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.262
havde en til min gamle hund som var 7 da han blev aflivet, og 2 til lucky. Har aldrig haft problemer..
Vaks' var 5 meter.. Luckys er 7 og 8 meter. Begge er dog ikke de helt små til hunde under 3-5 kg, kan ikke huske hvor højt den går op. har taget dem til en tand større vel 5-10 kg eller der omkring, så er jeg sikker på den kan holde ham
har altid en finder på låsen. den på 8 meter har sådan en smart lås, som i stedet for at trykke på den, så skal man bare vippe den frem, altså lige skubbe med en finger..
sep 2013
Følger: 12 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 109
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
De er 20 år gamle. Snorene er fine, men "båndstykket" mellem håndtag og snor er falmede og lidt flossede i kanterne.
Selve båndstykket har længde som en kort line, så det fungerer fint, når vi går nede i byen eller på vejen.
Nede i mosen kan Buster plaske i søkanten og mudder, som han vil, uden jeg behøver følge efter. Holly gør alt for at undgå at få våde poter, så der er god afstand mellem dem, når vi går.
PS: Har aldrig oplevet uheld pga flexlinerne 7-9-13
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
I byen er det halsbånd og 2 m snor der duer flexlinen ikke til os
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
I skoven synes jeg dog min hund skal have mulighed for at udforske mere end min 2 meters Line kan
For lidt over en uge siden var jeg ved at køre en hund over, som fes ud på vejen i en ulåst flexsnor Det var godt nok tæt på og havde jeg kørt hurtigere end de 40 km/t havde jeg bestemt ramt den
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.936
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
De er altid låst ved veje, og kommer der andre mennesker eller hunde, låses de selvfølgelig ligeså i kort line
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
MEN jeg ser rigtig mange bruge flexi liner forkert. Den skal bruges til at styre hunden, og ikke som en line med et behageligt håndtag i enden.
Jeg bruger f.eks aldrig låsen på bremsen, bortset fra når linen ligger til tørre.
Som alle andre værktøjer dur de kun, hvis de bruges rigtigt, og kan lave skader, hvis de bruges forkert
jul 2008
Jeg må tage et kursus!
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 57
Jeg kan ikke se at der skulle være noget problem med usikkerhed om at trække hunden til sig, ligesom trådstarter skriver. En Flexiline kan jo fastlåses i en bestemt længde, hvis det er det man har brug for og så ruller den jo ikke mere og dermed er problemet med at hurtigt trække hunden til sig løst.
Selvfølgelig er det et problem hvis man taber linen/håndtaget, da den kan skræmme hunden, men de fleste Flexiliner har et ganske godt og behageligt håndtag og hvis man køber dem med gummihåndtag, så er de virkelig behagelige at holde på også i regnvejr.
Jeg har dog oplevet at en del ældre mennesker der måske lider af reumatisme eller lignende kan have problemer med Flexiliner... her er det nok bedre med en almindelig line.
Det er nogle der skriver at flexilinen gik i stykker efter kort tid. I skal huske på at det er 2 års garanti på disse -uanset hvad forhandleren siger!
Hvis Flexilinen ikke er blevet mishandlet, bidt i eller snoren er flænset, så er der garanti på denne vare. Nogle har problemer med at linen ikke ruller ordentlig tilbage igen og her er det så absolut ikke nogen tvivl... hvis den ikke ruller ordentlig tilbage(og den selvfølgelig ikke er "mishandlet") så er der garanti på varen og sælger skal give dig en ny. Så husk at ALTID gemme bonnen.
Et problem med disse Flexiliner er at det kan være svært at styre hunden, når den er ude på flere meters afstand. Her kan hunden hurtigt løbe rundt om et træ og dermed beskadelige linen når den gnubber sig op ad træet og dette er desværre ikke noget der kan tages på garantien.
En anden ting er de Flexiliner med tynd snor... Hvis du er uheldig og hunden løber rundt om dine ben, kan snoren give nogle grimme brændesår.
Nå men det var bare mit besyv på disse liner.
Og lad mig slå fast, at jeg her taler om Flexiliner, altså liner fra mærket Flexi og ikke rulleliner fra andre mærker. Der findes mange mærker på markedet og nogle af dem er virkelig, virkelig ringe... andre er sikkert mindst lige så gode som dem fra Flexi.
Hav en god weekend der ude.
Mvh. Peter
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.297
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
De er brugt i <b>20 år</b>, og snore og rullemekanismer er som nye.
Kun er båndet mellem snor og håndtag falmet og trevlet i kanterne, helt sikkert fordi hundene har haft det mellem tænderne, når de gik tur med "mig i snor".
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.089
MEN jeg har revideret min opfattelse efter en lidt grim oplevelse en dag på vej hjem fra arbejde.
Jeg kommer kørende med de 50 ca ind gennem en by og ser en dame gå med sin lille hund i flex line på fortovet. På den anden side af vejen går en anden dame med sin hund i snor - ikke flex line. Og pludselig tager pokker ved den lille hund. Den bestemmer sig for at vil over på den anden side af vejen - lige ud foran mig. Jeg reagerer naturligvis ved at blokke bremsen og damen "bremser" flex-linen og hiver hunden ind på fortovet igen mens hun skælder den ud.
Så for mig er flexliner nu noget, der er farligt, for du ved aldrig hvornår at en hund vælger at vil krydse vejen for at se noget interessant på den anden side af vejen.
Skal man gå med flex line, så bør man idet mindste holde den så kort, at hunden ikke har mulighed for at vandre for langt væk og dermed risikere at gøre skade.
Mit held var at der ikke kom biler bagfra og at damen i samme sekund som mig blev obs på hvad der skete. Det havde drejet sig om sekunder, så havde jeg kørt en lille hund over og måske - hvis der havde været andre biler bag mig - fået piskesmæld og en bulet bil - bare fordi man ikke er obs på sin hund.
Så når vores hunde luftes nu, så er det IKKE i flex liner mere. Det vil jeg ikke bruge, for jeg vil ikke udsætte andre trafikkanter for samme følelse som mig.
okt 2007
Så har damen jo netop ikke brugt den forsvarligt
En flexline skal altid være låst ved veje, i sådan en afstand at hunden ikke har mulighed for at ramme vejbanen
I hvert fald efter min mening..
okt 2007
Ekstra plus er jo så alle de andre tilkøb man kan få i form af poseholder/godbid boks, lys o.s.v o.s.v
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 57
Mvh. Peter
Flexline - nu tør jeg ikke mere. Erfaringer?