896 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Når beslutningen er taget (sterilisation) Når beslutningen er taget (sterilisation)

Jeg tænkte, jeg hellere måtte skrive sterilisation, så I ikke troede jeg skulle af med moppedellen!

ja, jeg har nu undersøgt sterilisation lidt og fået snakket med vores dyrlæge om, hvordan det foregår hos dem, pris osv. De har virkelig tjek på det der (lyder det til), hun vil være under fuld overvågning, have diverse dimser tilkoblet under operationen, så hun ikke mangler luft, og vi kan få hende hjem samme dag. Derudover fjerner de som udgangspunkt kun æggestokkene, så det er heller ikke et stort ar, hun får. Måske kan de kun nøjes med indvendige sting (var det det, det hed??) så hun ikke skulle have taget stingene ud.

Så beslutningen er nu, at hun lige får lov til at få næste løbetid og så derefter bliver hun fikset, da det så skal være mellem to. Så det bliver nok til oktober/november og så kan vi også få sparet op.
Har dog lige et spørgsmål. Hvis hun nu bliver falsk drægtig og det falder sammen med operationen, har det så betydning for efterfølgende temperament? Tænker ift. hormonniveau osv.

Nå, men tror, det er den rigtige beslutning. Jeg er i hvert fald også mere tryg ved tanken, nu hvor jeg har hørt, hvordan det kommer til at foregå. Hun forbliver forhåbentlig lige så glad og frejdig og fræk som altid:)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når beslutningen er taget (sterilisation)
  • #1   3. apr 2014 Jeg ville altså få ryddet hele understellet hvis min tæve skulle i narkose, for at minimere risiko for livmoderbetændelse og dertilhørende operation og sygdomsforløb..

Her er Tudse i sin sidste løbetid og i det sekund jeg får mine eksamensdatoer bliver der booket tid hos dr dyr.
    Så kan jeg holde øje 24/7 i min læseferie og sørge for passende patientpleje smiley

Beslutningen er taget pga hvide løbetider, falsk drægtighed sidste gang og fordi hendes syn gradvist forværres.. Så skal det gøres skal det være nu mens det stadigvæk er forsvarligt at efterlade hende hos dr dyr- uden førehund smiley

• #2   3. apr 2014 Risikoen for livmoderbetændelse fjernes ved at man fjerner æggestokkene, idet det er hormonerne, der giver betændelsen.
    Livmoderen skrumper ind til ingenting, så den kan man roligt lade sidde ved en sterilisation, såfremt den er rask.

• #4   3. apr 2014 Puha, godt du havde det med.. Nåede lige at få en klump i halsen, over endnu en hund der skulle over på den anden side smiley

Ellers kan jeg kun give tumbs up til hvad de andre skriver, for de er nu lidt bedre til at formulere det, end mig smiley

• #5   3. apr 2014 Jeg spurgte meget ind til det med livmoderen, og dyrlægen sagde, at risikoen var meget minimal fordi livmoderbetændelsen primært forekommer ifm løbetider, hvor den åbner sig, og idet hun ikke kommer i løbetid, vil det ikke være et problem. Hvis det viser sig, at der er noget i vejen med livmoderen som fx cyster, når de åbner hende, bliver den selvfølgelig fjernet.

Held og lykke med din tudse, turbovovserne. Det lyder til, at det er det rigtige valg.

• #6   3. apr 2014 Jeg tænker også, at hendes falske drægtighed gerne skal være overstået/undgået inden hun bliver opereret.

Jeg vil sige ift. det med at livmoderen ikke bliver fjernet også, er jeg nu helt tryg ved, at dyrlægen siger, at det ikke er nødvendigt. Men tak for jeres inputs alligevel smiley

Den Danske Kæmpe: Tænkte nok, at det var godt med den tilføjelse. Der har været lidt for meget farvel herinde på det sidste, så det kunne snildt misforstås.

• #7   3. apr 2014 Ida - min Luna blev opereret, 2 dage efter var hun falsk drægtig. Hun fik galastop (som hun også har fået i alle de tidligere falske drægtigheder). Det her var så den sidste falske drægtighed, og nej, ingen påvirkning af temperament. Hun blev helt normal igen og har været det siden.

• #8   3. apr 2014 IDA: ellers så et rigtig godt trick der virker er og give hunden halv mad indtil den er normal igen (der går højest en uge :)) da den så tænker den ikke har mad til hvalpene og ja det får den hurtigt ud af det uden og bruge alt muligt smiley

• #9   3. apr 2014 Tak for svaret Bente. Det er rart at høre, at der ikke behøver at være en påvirkning af temperamentet. Det havde jeg lidt "frygtet". Men det er selvfølgelig også noget jeg ville drøfte med dyrlægen, hvis det kommer til at blive tilfældet. Ih, lyder sikkert helt vildt pylret smiley

• #10   3. apr 2014 Thagi: Okay, tusind tak for tip. Det har jeg slet ikke tænkt på smiley Det kunne jeg måske prøve, hvis det bliver tilfældet igen.

• #11   3. apr 2014 Hvis man ligger operationen lige midt mellem 2 løbetider, dvs. ca. 3 mdr. efter løb skulle en evt. falsk drægtighed være overstået. Det er det tidspunkt der anbefales netop fordi der er hormonbalancen mest optimal.

Da min Nova skulle steriliseres kom vi derop, men han kunne da trykke lidt sekret/mælk ud af hendes brystvorter, og sendte os hjem i 2 uger.. derefter blev det gjort.

Begge mine er steriliserede efter de anbefalinger og har kun gode erfaringer med temperament og tilstand efterfølgende.

Begge er syede med indvendige sting, små og meget fine ar.

• #12   3. apr 2014 Det var så lidt, er glad for og dele tips der virker smiley

• #13   3. apr 2014 Hanne m: Okay, det lyder også meget fornuftigt egentlig. Jeg er meget glad for at høre alle jeres erfaringer og indtil videre gode historier om forløbene.

Har I egentlig været hjemme hos jeres hunde i dagene efter operationen/hvor mange dage? Det er mere, hvornår det er praktisk bedst at lægge operationen ift. mulighed for at tage fri ifm .projektskrivning, eksamen osv.

• #15   3. apr 2014 Fridas mor: Ifølge min dyrlæge og hvad jeg har læst mig til forskellige steder er det meget sjældent, at det forekommer. Det er vist oftest hos gamle tæver, det kan risikere at forekomme, men igen.. det er vist en ret sjælden bivirkning. Hvis det skulle ske, er det heldigvis noget der kan gives medicin for.

• #18   3. apr 2014 Tag min. to dage fri efter operationen, så du kan holde øje med at tæven ikke slikker i arret eller har smerter.

• #19   3. apr 2014 Frida: Min hund er dags dato sat i behandling mod inkontinens smiley Så jeg håber inderligt, det hjælper. Min dyrlæge siger, at det ellers sjældent ses hos små hunde, det rammer som regel store hunde og gerne lidt "tunge" racer. Men Luna er så alligevel blevet det. Plus hendes pels er blevet helt umulig, men jeg havde ikke andet valg, da hun var voldsomt generet af falske drægtigheder. Hun satte endda feber hver gang.

• #20   3. apr 2014 Malene og huskierne: Ok, havde faktisk tænkt på 5 dage eller lignende - det er vigtigt at der er tid nok til det lille pus smiley

Bente H: Åh nej, det er jeg da ked af at høre smiley Håber det bliver ordnet, så I og ikke mindst Luna ikke bliver for generet af det.

• #21   3. apr 2014 Har også hørt om inkontinens som bivirkning, og træls dem der rammes, men er ret sikker på det er sjældent .. at tilfældene af livmoderbetændelse og cancer er væsentligt større, har fået 4 tæver steriliserede og ingen havde bivirkninger andet en let tættere underuld.

Jeg har været så heldig at kunne have fridage ... da Nova blev det var det nogle dage før påskehelligdagene, og ved Ipsen var det en tirsdag, har normalt fri onsdage, og havde så ferie torsdag, fredag og så var det jo weekend .... Så har været privilegeret.

Jeg har til mine brugt en helt almindelige babybodystocking af 100% bomuld (kunststof kan genere et sår), har rykker lidt i den så den blev løs i hals og ærmer (korte ærmer), har sat deres forben gennem ærmerne, hovedet gennem hovedet og rullet resten ned af kroppen, har ikke haft den lukket i bunden ... Når de skulle ud rullede jeg bare stoffet lidt op af kroppen ... Specielt Nova var ret øm, og bevægede sig klart bedre med den på ... Hun har endda haft den på i skoven så mavsen ikke blev generet ..

De kostede 39.95 i Babysam

• #22   3. apr 2014 her er et billede af Ipsen på 2. dagen efter, med tøj på

profilbillede
  • #23   3. apr 2014 Begge mine tøser er steriliseret ved kun at få fjernet æggestokkene. Ingen problemer. De blev begge clipset og ikke syet.

• #24   3. apr 2014 Hanne: Ja, jeg tænker også at den bivirkning ikke er lige så slem som risikoen ved fx livmoderbetændelse og kræft. Men selvfølgelig er det da irriterende med sådan en bivirkning.

Jeg er studerende og har normalt ikke så mange timer om ugen, så det burde være muligt at tage fri i nogle dage. Det var mere, hvis det krævede at være hjemme i 10 dage.

tusind tak for tippet med bodystocking. Det lyder lidt mere rart for hunden end sådan en skærm, De bruger ikke skærm ved den dyrlæge, men netop noget lignende bodystocking, men det er rart at vide, hvor man kan købe dem henne og hvordan de bedst sidder smiley

• #25   3. apr 2014 Tusind tak skal du have, Ida - jeg håber sådan, det virker.

• #26   3. apr 2014 Vent til hun er ovre den falske drægtighedsperiode også. Min den ældste er lige blevet steriliseret + fået fjernet analkirtler i sidste uge. Hvis det ikke var fordi hun ligner et pletskaldet broderistykke så ville man aldrig tro det... Hold kæft de kommer sig hurtigt!

Her spørger hun om vi ikke skal lege ca 5 dage efter op

profilbillede
  • #27   3. apr 2014 Og min dyrlæge bruger ikke kraver skærme osv. Hun blev opereret onsdag. Mandag var jeg væk i syv timer, stingene er der stadig. En sjælden gang imellem skal jeg lige rømme mig, hvis hun bliver lidt for interesseret, men ellers har hun overhovedet ikke været efter dem

• #28   4. apr 2014 Har i alt fået fire hunhunde neutraliseret uden bivirkninger overhovedet.
    Ingen har haft krave på. Min boxer havde et omvendt forklæde på fra dyrlægen, og de andre bodystocking, også fra dyrlægen.

• #29   4. apr 2014 Anna G: ej, hvor ser hun bare kær og glad ud, virker da slet ikke til at have været igennem en operation smiley det er jo bare et godt tegn!
    Det virker til at jeg skal vente til det er overstået, så måske skal jeg satse på 3-4 måneder efter endt løbetid (indtil videre har der været 7 mdr imellem)

Natravnen: åh, det er så rart for mig at høre, når det er gode erfaringer. Det gør mig bare endnu mere sikker i min beslutning. Jeg er glad for, at dyrlægen ikke bruger skærm, tror virkelig ikke Berta ville fungere med den på smiley

Kommentér på:
Når beslutningen er taget (sterilisation)

Annonce