{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.089 visninger | Oprettet:

Uskrevne regler i hundeskov {{forumTopicSubject}}

I min verden..

(1) 1 til 2 uger før og efter i selvfølgelig imens tævens løbetid står på, bør man ikke lufte hund i en hundeskov..

(2) Hunde i snor er IKKE forbudt, dog skal løse hunde kaldes på plads til hunden i snor er passeret, for ikke at skabe nogen problemer..

(3) Sammel op efter din hund HVIS den skider på gang stierne..
(SMID IKKE POSEN VED UDGANGEN)

(4) Hvis dit indkald ikke virker, så træn det inden du slipper din hund løs i en hundeskov..

(5) Er din hund aggressiv og/eller dominerene over for andre hunde, uanset køn, race eller alder, hold hunden ved dig, og advar andre på afstand.. Eller helt undgå at gå i hundeskov..


SELVFØLGELIG kan der ske uheld, vi er kun mennesker og de er kun hunde, ingen af os er robotter.. smiley

Jeg vil gerne høre jeres meninger og holdninger, HVIS i selv bruger hundeskove flittigt lige som jeg.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uskrevne regler i hundeskov
  • #1   11. apr 2014 Jeg bruger ikke hundeskovene for det første har de mennesker jeg har mødt i hunde skove ikke styr på deres hunde og jeg har heller ikke Når jeg har mødt en som siger at hendes hund ikke kan li tævehunde og hvor den er løs skal jeg ikke nyde noget Jeg mener så at så burde hun ikke komme i en hunde skov ,for der kommer jo både han og hun hunde smiley

  • #2   11. apr 2014 Er lidt for træt til at gå dybere ind i dette gennemtærskede emne.
    Men en ting som øjeblikkeligt falder mig for brystet er
    3) Nej ikke kun på stien. Alle vegne.
    Afføring smitter. Enten direkte eller med mellemværter. Snegle og tusser befinder sig sjovt nok ikke kun på stier. Ikke at samle op er noget forbandet svinerig, om det så er på stier, i buske/buskads, på stranden. Jeg er ligeglad med diverse dumme undskyldninger, og det er vores hunde og naturens dyr også. De bliver syge ligegyldigt hvor man efterlader lorten.
    Saml op. Altid. Allevegne.


  • #4   11. apr 2014 Jeg nægter altså at kravle på alle 4 for at samle min hunds bæ op smiley

    Han får ren kød og grønsager, det er ikke mere farligt end hvis reven skider is skoven smiley


  • #5   11. apr 2014 Fordi at stort set alle hanhundene, bliver meget påvirket at lugten at tæverne, og kan også komme op og sloges på grund af dem når de er i løbe tid, så lige som på trænings banen, så holder man en lille pause, af ren respekt smiley

    Og selvfølgelig må man lufte sine tæver i den periode, personlige menere jeg bare ikke det er i orden at gå i en hundeskov hvor man ved at der er andre hunde, for at lufte sin tæve..


  • #9   11. apr 2014 Naturstyrelsen har etableret mere end 150 hundeskove. Reglen er, at du her må lade din hund løbe frit - under forudsætning af, at du har "fuldt herredømme" over hunden, dvs. helt svarende til hundelovens bestemmelser om "fuldt herredømme".

    Husk, at alle hunde - også de ellers fredelige og velafrettede - har et jagtinstinkt
    Husk, at reglerne også gælder, selv om der ikke er opsat skilte
    Husk, at der gælder særlige regler for træning af hunde. Kontakt derfor den lokale enhed af Naturstyrelsen, hvis du har planer om hundetræning

    http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/med-hund-i-naturen/

    Hunde i løbetid må ikke komme på pladsen. (i perioden hvor de bløder samt den efterfølgende uge)

    http://www.dch-silkeborg.dk/hundetraening/






  • #11   11. apr 2014 Jo men der skal jo være plads til alle, så jeg kan ikke se problemet i at undlade at gå i hundeskov når ens tæve er i løbetid..


  • #12   11. apr 2014
    Maiken T - kan du ikke smide et link ind, for jeg kan ikke rigtig finde noget regler, ud over dem jeg har smidt link ind til her ? smiley


  • #13   11. apr 2014 Sjovt Vores tæve er MERE en velkommen på DCH´s træningsplads i varde smiley Og grindsted

  • #14   11. apr 2014 På træningspladsen hvor jeg har gået, bliver man ligefrem opfordret til at tage sin løbske tæve med smiley

    Synes det er fint at tage en løbsk tæve med i hundeskov, den skal jo også ud. At folk med hanhunde ikke kan styre sine kræ, kan da ikke være tæveejers problem. Du kan møde løbske tæver overalt alligevel.


  • #15   11. apr 2014 Så er jeg vist ikke med på de regler smiley

    Kom ofte i hundeskoven med en tæve i løb......


  • #17   11. apr 2014 Er det ikke hanhundeejerens ansvar at træne hanhunden til ikke at jagte løbske tæver?

    Hvorfor skal det pludselig gå ud over tæveejerne (og tæverne), at hanhundene er dårligt trænet?

    Mig bekendt betyder 'fuld kontrol' at man også kan styre hunden, når der kommer en løbsk tæve. Hvis man ikke kan det, er det jo ikke fuld kontrol.


  • #19   11. apr 2014
    Isabelle - Det var det jeg fik af vide da jeg gik i DCH i silkeborg, jeg kan jo ikke forholde mig til andet end hvad jeg har fået afvide, og håber da at hundetræneren ved hvad hun snakker om smiley

    Jeg har aldrig selv haft en tæve, og kan sagtens kalde min egen hund til mig selv om der er tæver i løbetid i skoven, men jeg er ikke i tvivl om det, når der har vært en tæve i løbetid i skoven smiley

    Har fuld respekt for din måde at håndtere det på, det er et tydeligt bevis på du har respekt for andre end dig selv, og dine hunde smiley


  • #21   11. apr 2014 Det er jo deres natur, mænd er jo også helt ustyrlige, uanset hvor meget vi træner dem smiley Dog ikke i vores (løbe tid) 7-9-13 smiley

  • #22   11. apr 2014 i ålborg må man ikke have en tæve i løbetid med i hundeskoven.. smiley

    (link fjernet)


  • #24   11. apr 2014 og i Ulfborg

    http://www.ulfborgborgerforening.dk/side.asp?Id=66578

    *Det henstilles desuden at man ikke lufter tæver i løbetid*


  • #25   11. apr 2014 Vi kommer ikke i hundeskovene, men jeg aner godt nok ikke 1-2 uger før om min tæve er ved at komme i løbetid.

  • #26   11. apr 2014 Der hænger som oftest også skilte med saml op og prutte poser ved indgangen til skovene.
    Men dem vælger du jo at ignorer, ik?
    Så hvorfor skulle tæve ejere dog blive væk bare fordi det står på en internet side?


  • #27   11. apr 2014 Er det ikke sådan noget man har styr på med datoer og sådan ? smiley

    Har som sagt aldrig haft en tæve, men har boet med en veninde der havde en, og hun holde da styr på hvornår hun skulle komme i løbetid, osv, så hun kunne gå i de skove hvor hundene ikke måtte være fri de den periode, og så i hundeskoven hvor de måtte være fri, når hun var ovre det igen smiley


  • #28   11. apr 2014 Nu kommer alle tæver altså ikke i løbetid på klokkeslet.
    Min går i løbetid i April. Hvornår? Who knows. Når hendes krop er klar.
    Rent bortset fra jeg ikke kunne drømme om at komme i en hundeskov, da mine erfaringer viser det er farligt for mine hunde. Siden størstedelen af brugerne er klaphatte, som mener de kan skrive deres egne regler. Også selvom disse regler omskriver hundeloven. Hvornår må jeg så komme der ifølge dig? Fra 1 April og til 3 uger efter hun slutter. Og igen i Oktober og frem. Altså 2 gange 2 til 3 måneder må jeg ikke bruge skoven ifølge dine hjemmestrikkede regler? Og hvorfor? Fordi hanhunde ejere ikke følger loven. De må jo ikke slippe hunden uden 100% kontrol husker du nok.


  • #29   11. apr 2014
    Calle og Belika's Moar - hvorfor overfalder du mig sådan ? Syntes ellers jeg skriver rigtig pænt til dig, men nej der hænger ikke hundeposer ingen man går ind i hundeskoven, det er noget vi altid har på os, så hvis der skulle ske et uheld, så kan man samle op, så der ikke er nogen der træder i den smiley
    Så jo jeg samler op, bare ikke inde mellem buske og træer, jeg kan simpelhen ikke kommer der ind, og mener ikke at det er strengt nødvendigt smiley


  • #32   11. apr 2014 Hehe hvad ved jeg smiley
    Tydeligvis intet om tæver og løbetid smiley

    Jeg troede det var noget man kunne holde styr på, det gik nemlig så godt med min veninde og hendes tæve smiley


  • #33   11. apr 2014
    Maiken T - jo 100% ! smiley
    Men han hundene er altså også påvirket når tæven er taget hjem fra skoven, fordi det dufter så "godt" smiley

    Så syntes det er synd at han hundene ikke kan slappe af i skoven før duften er væk..

    Altså ikke i den forstand man ikke kan styre dem, men jeg går ofte alene rundt i den store hundeskov her i silkeborg, og jeg vil da selv mene jeg har kontrol over min hund, også når der er tæver i løbetid, men for mig personligt er hundeskoven et fri sted for min hund, hvor han kan få lov at slappe af og "læse avisen" men når der dufter af tæve i løbe tid, så går han med hovedet i jorden hele tiden, savler og stresser sig selv, så vi bliver nød til at gå ud af skoven igen.. smiley


  • #34   11. apr 2014 "Hvad er der galt med de skrevet regler?"
    Maiken T - vil du ikke smide et link ind til de regler ? kan ikke finde dem nogen steder, udover det jeg har linket smiley


  • #36   11. apr 2014
    Ejer af den dejligste Border Collie - god læsning, tak for linket smiley


  • #38   11. apr 2014 uden for skoven er det ikke noget problem, men der går han også på plads.. smiley

    Det virker på ham som om han er bange for "ikke at få det hele med" når der dufter at tæve i løbetid..



  • #40   11. apr 2014 Tæven skal vel også kunne luffe rundt i skoven og slappe af og snuse? Det er da ikke tævens skyld at hannerne stresser :o)

    Før Kia blev neutraliseret duftede hun godt året rundt og kunne ikke være nogen steder for uopdragne hanhunde :o(
    Hun måtte på et tidspunkt endda prøve at svømme fra en overivrig St. Bernard. Han ville ret sikkert have druknet hende hvis han ikke var blevet stoppet !!

    Det er ikke fair at hun skulle isoleres fordi andre ikke har styr på deres hunde ...

    Husk at vende den om når du mener at reglerne skal være til fordel for din hund :o) Jeg prøver at gøre det, men indrømmer at det kan være svært når man altid selv kun har haft eet af kønnene :o)

    Hvor du har haft hanner har jeg kun haft tæver :o)

    Måske sandheden ligger et sted midt imellem, ved gensidigt hensyn i det omfang det overhovedet er muligt?
    Tæverne er velkomne i hundeskoven, før og efter løbetiderne også. De ønskes ikke mens de er højløbske da risikoen for at sætte både tæver og hanhunde i unødvendigt stressfulde situationer er stærk forhøjet, dog er tæverne ifølge loven stadig tilladt.

    Vi har det ret nemt herude. 65 af de mennesker der bruger hundeskoven er i en FB-gruppe sammen. Er nogen i tvivl om de "uskrevne" regler så tager vi den i gruppen.

    Fx vil jeg gerne at alle kalder deres hunde til sig når der skal en hund ind af lågen til skoven. Dette burde være naturlig adfærd men er det ikke.
    Det forebygger at hunde der kommer ind presses op i en krog og derfor føler sig truede, og reagerer herpå.
    Min egen hund vil IKKE "overfaldes" af andre hunde når hun skal ind i skoven.
    Hundene skal have plads til at kommunikere (fx bruge deres afstandssøgende og dæmpende signaler) og det har de ikke hvis 10 andre hunde presser dem op i hegnet.
    Det bliver ret godt respekteret. Ellers så beder jeg selv hundene smutte (kender 99% af hundene ved navn) eller får fat i ejerne og beder dem om at få styr på deres hunde til vi er kommet ind.
    Jeg kalder selv min hund til mig når der kommer andre og det betyder at alle de andre ejere der er der den dag så gør det samme :o) Så vi minder lidt hinanden om hvordan vi kan tage hensyn til andre hunde og deres ejere for på den måde at give både hunde og ejere den bedst mulige oplevelse :o)

    Derudover er en uskreven regel at man selvf. fjerner hundelorte fra stierne men at de ikke behøver fjernes andre steder (der er ingen skraldespande derude endnu - vi er ved at gøre noget ved dette). Dette har betydet at antallet af de svin der samler op men så bare smider eller begraver poserne nu kan "slippe" med at skubbe evt. lort væk fra stien. Hellere stanken af lort end at skoven fyldes med lorteposer.

    Hundene skal helst ikke grave på stierne. Der er 2 områder i skoven der er særdeles graveegnede som hundene kan forlyste sig på :o)

    Har man snor på sin hund opfordres man til at bruge de 2, ud af 3, indgange hvor skovens "flok" på små 20 hunde ikke tumler rundt og hygger sig.

    Og så videre :o)

    Kia og nok især mest jeg, har MEGET stor glæde af vores hundeskov.


  • #41   11. apr 2014 Fordi når han stresser fiser han rundt som en håne uden hoved og det tager en evighed før han falder ned igen..
    Hvis jeg så kalder ham til mig, så tror han jeg skal til at sige "fri" vær gang jeg åbner munden, om det så er for at hoste..

    Ærligt så stresser det også mig, når han er sådan..

    Jeg har forsøgt at lade ham snuse til han blev "færdig" hvor jeg satte mig på en træstup, og nød naturen i mens han sniffet løs, men lige så snart jeg sidder ned, sidder han ved siden af mig og glor dumt på mig, og når jeg begynder at gå, så er det hovedet i jorden og stresser rundt..

    Jeg kan desværre ikke holde til at slå stille i længere tid af gangen, så det er heller ikke en mulighed. så jeg vælger bare at vende om og gå af en anden vej hvis han begynder at fare rundt med snuden o jorden, og hvis det er helt galt, så finder vi et andet sted at gå..

    Men kender mange med han hunde hvor problemet er meget støre end for Balder og jeg, syntes det er synd, så de er tvunget til at få en dårlig oplevelse med deres hund i skoven, for så bare at gå hjem igen..

    Jeg er godt nok træt at det når jeg kommer til skoven og vi bliver nød til at gå igen fordi det dufter at tæve i løbetid, efter som vi går 3km for at komme der hen..


  • #42   11. apr 2014 Helt enig Sanne smiley

    Jeg kan jo heller ikke sige om det er en højløbsk tæve der har vært i skoven (hvilket er meget forståeligt min hund regere på) eller om det er før eller efter løbetiden, det skal jeg ikke kunne sige.. smiley

    Jeg bliver nød til at fortælle om en dame jeg mødte i skoven en dag..
    Balder og jeg kommer gående og det kommer en dame med en mellem størrelse hund gående mod os, hun råber så
    "Er det en han hund du har der" og jeg råber ja det er det, og tager fat i Balder, da jeg tænker åh nej hun har sikkert en han hund der ikke kan lide andre han hunde..

    Nej nej, så råber hun (imens hendes hund kommer løbene mod os) Nå men min hund er i løbe tid, jeg slipper så Balder da han ikke skal være bundet når der kommer en hund mod os, og råber " Nå det bliver han nok rigtig glad for"..

    Tror i så ikke hun kigger på mig og siger " du skal da også have ham kastreret han skal jo alligevel ikke bruges til noget sådan en blandings hund" O.O !!!!!!

    WTF!!!!! Jeg var helt paf...


  • #43   11. apr 2014 Simone: Det handler jo så om at du endnu ikke har fået trænet DIN hund. Den skal lære det lige som alt andet du formentligt har lært den det. Og det lærer den jo kun ved at være i situationen mens du lærer den hvad er ønsket adfærd og hvad ikke er.

    Så du burde være glad for at du har muligheden for at træne din hund i de perioder hvor de er aktuelt .. efter min mening.


  • #44   11. apr 2014 »Er man i en hundeskov og på stierne kan man bruge en pind til at lempe tingene ind til siden – så det ikke generer andre. Men ellers så nyd, at man ikke behøver at pille ved sådan noget, når man er i skoven«

    http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/ECE1796062/naturstyrelsen-indfoerer-ny-hundelortepolitik/


  • #45   11. apr 2014 Simone: Hold da op :o) Sikke en oplevelse. Man vil altid høre en masse meninger man ikke har bedt om og man kan så bare vælge at ryste på hovedet og tage det som en oplevelse hvis man ikke kan bruge det til noget :o)

    Der er altid nogen der har bestemte ideer om hvordan man skal behandle sin hund, opdragelse, foder, avl etc. ligesom vi (du og jeg) jo også har vores forskellige meninger og ideer.

    Sådan er det. Men ligefrem uopfordret at komme med sådan en bemærkning er ret underligt :o)

    Vi er ved at prøve at indføre en regel omkring godbidder. At man ikke giver andres hunde godbidder uden først at have fået accept af ejeren.
    Os der så har nyresyge hunde, allergihunde, hunde på skrump og lign. vil så få lavet et tørklæde til vores hunde her i starten hvor der står "Godbidder? Nej tak!!" eller noget lign.
    Ingen gør det jo i en ond mening og mange er også blevet obs. på lige at tjekke hvilke hunde der må få og hvilke der ikke må.
    Det er jo ikke meningen at hundene skal blive syge når de kommer hjem fordi de har fået Frolic mens de var i skoven. Det har alle fuld forståelse for, når de bliver mindet om det :o)


  • #52   11. apr 2014 Simone - Jamen hvorfor skal det gå ud over tæverne og tæveejerne, at du ikke har trænet din hund godt nok?

    Det er da ikke deres skyld, at du ikke har lært din hund ikke at stresse over løbsk tæve, og det er vel heller ikke deres skyld, at du ikke har fået trænet 'fri'-kommandoen godt nok. Det er da udelukkende din egen skyld og dit eget ansvar, og tæver skal vel ikke holde sig fra skoven, bare fordi du har problemer med din hund. Så er det vel nærmere dig der skal holde dig fra skoven, indtil du har fået styr på problemerne.

    Jeg har lidt svært ved at forstå problemet. Din hund stresser over løbske tæver i skoven, men ikke når I ellers går tur? Hvorfor?


  • #55   11. apr 2014 Tja, jeg synes bare ikke det kan passe, at problemet skal skydes over på tæverne, når det jo nu er hanhundene (eller disses ejere) den er gal med.

    Selvfølgelig skal man da tage hensyn, og jeg holder mig også fra træningspladsen når mine tæver er højløbske - og jeg lader dem heller ikke gå løst. Nu færdes vi ikke i hundeskove, så dem holder vi os naturligvis også fra.

    Men at sige at tæver skal holde sig fra hundeskoven i 1-2 uger før og efter løbetid, synes jeg er grotesk. Så må man sgu få styr på sin hormonbombe.


  • #58   11. apr 2014 Allergisk - Når folk herinde skriver, at tæver skal holde sig væk i 1-2 før og efter løbetid, fordi hannerne bliver stressede osv. - jo, så ser jeg det som, at man skyder skylden over på tæverne, i stedet for at tage ansvar for sin egen hund.

    Det er jo ikke tævernes skyld, at man ikke har trænet hunden godt nok, men det er alligevel tæverne der skal holde sig væk. Og loven siger jo nu engang, at hunden skal være i snor, hvis den ikke er under fuld kontrol - og fuld kontrol indebærer, at man også kan styre den, når der er højløbske tæver. Hvis man ved at hanhunden ikke kan tåle løbske tæver, så slipper man den ikke fri.

    Og nej, det er jo ikke tre uger, når TS skriver 1-2 før OG efter løbetid. Så taler vi altså 5-7 uger. Det synes jeg ikke er fair at forlange af tæver og tæveejere, bare fordi nogle hanhundeejere ikke kan/vil træne sin hund eller give den snor på, når de ikke kan styre den. :o)


  • #60   11. apr 2014 Allergisk - Det er jo netop det der er problemet. :o)
    At man holder sig væk når tæven er højløbsk kan jeg godt se fornuften i - også for tævens skyld. Men at man skal holde sig væk i 5-7 uger, fordi folk ikke kan/vil træne deres hanhunde ordentligt, synes jeg ikke kan passe. :o)


  • #62   12. apr 2014 Når lady er i løb, bliver jeg væk fra hundeskov i 4 uger, da jeg ikke ønsker hanhunde hængende på og omkring os.
    Denne gang havde jeg sågar en hanhund i røgen på en almindelig gåtur smiley

    Men nu er lady også blevet mere sippet og en #ælling igennem sin løbetid, så selv hendes Aller bedste hundevenner bliver hun gal på.
    Så når hun er sådan i løb, vil jeg da ikke sætte hende i den situation at komme i hundeskov og møde mange hunde...det kan kun gå galt.

    På en træningsplads Sys jeg dog det er helt iorden at have løbsk tæve med.
    Det er genial træning for både tæver og hanner.


  • #63   12. apr 2014 Nogle tæver dufter åbenbart altid godt, Balou prøver hver gang at pinke Dana ... og det selv om hun IKKE er i løbetid smiley

    Det har hun været sidst til jul, så det er ikke engang tæt på før og efter . smiley

    Jeg skal ikke nyde noget i en hundeskov smiley


  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #64   12. apr 2014 Den evigt tilbagevendende diskussion om løbske tæver i hundeskove eller til træning, tæveejere og hanhundeejere imellem.
    En hanhund kan trænes til at ignorere en løbsk tæve, mit spørgsmål kan en højløbsk tæve trænes til at ignorere en hanhund?
    Jeg er selv ejer af en intakt hanhund på 25 kg en blanding, vi gik til hvalpetræning i en DcH klub hvor løbske tæver er mere end velkommen, det første 3/4 år gik det fint, men men så blev han kønsmoden og var uden for pædagogisk rækkevidde når der var løbske tæver, og jeg måtte give ham en " hårdhændethed" behandling, så da vi kom hjem måtte jeg bruge flere timer på at gøre ham tryg ved mig igen.
    Så fra han var 1 år til 2 år valgte jeg at gå hjem når der var løbske tæver.
    Jeg havde faktisk besluttet at melde mig ud pga. En elendig trænermedhjælper på det hold jeg var på, og starte på en frisk et andet sted.
    En gammel garvet træner rigtig dygtig træner tilbød mig eneundervisning, det tilbud sagde jeg selvfølgelig ikke nej til.
    Min hund fik lært bl.a. at ignorere løbske tæver, gå pænt i snor og meget andet i løbet af kort tid, undervisningen havde virkeligt gjort underværker.
    Men men efter ca 3 uger begyndte han at kaste op næsten hver dag, dyrlægen ordinerede mavesårstabeletter i 6 dage, det hjalp en kort periode, så kastede han op igen så mavesårstabeletter igen, som denne gang ikke hjalp.
    Der blev analyseret blodprøvers som var fine, afføringsprøver også ok, røntgenbillede ok, og endelig kikkertundersøgelse i mavesækken. Her viste det sig, at lukkemuskulaturen fra mave til spiserør/Tarm var slap.
    Ved min forespørgsel mente dyrlægen dette kunne skyldes stress, jeg ved det ikke, men jeg har en stærk mistanke om, at stressen skyldes den intensive træning og løbske tæver i den periode.
    Det jeg vil sige med min historie, bør tæveejere ikke vise det mindste hensyn?, det er for nemt blot at sige det er hanhundeejerens ansvar, at tæveejeren medbringer en løbsk tæve til træning eller hundeskov.
    Jeg er helt klar over nogle vil forslå mig at kastrere min hund, det skal han ikke, da der efter min mening er for mange utilsigtede bivirkninger.


  • #65   12. apr 2014 Inger - Der er da ingen der siger, at det er hanhundeejerens ansvar, at tæveejeren har en løbsk tæve med. Men det er hanhundeejerens ansvar at træne sin hanhund til at ignorere en løbsk tæve - det kan aldrig blive tæveejerens ansvar.

    Selvfølgelig skal tæveejere da tage hensyn. Det er der heller ingen der påstår, at de ikke skal. Har man en tæve, der opsøger hanhunde når den er løbsk, skal det da selvfølgelig trænes. Men jeg kan ikke lige se, hvordan det kan være tæveejerens ansvar, at hanhunden ikke stresser? Skal vi træne vores tæver til ikke at komme i løb? Nej vel?

    Så hvordan er det lige, at tæveejerne skulle have taget hensyn til dig og din hanhund?


  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #66   12. apr 2014 Kære deltagere i denne tråd!

    Dem der plæderer for en hanhund kan trænes til at ignorere en løbsk tæve, vil I godt anvise nogle træningsmetoder for ganske almindelige hundeejere ikke konkurrencehunde.

    For øvrigt er jeg bekendt med ved DcH konkurrencer skal løbske tæver være sidst for ikke at forstyrre de øvrige deltagere.


  • #67   12. apr 2014 Med alle de oversexede hanhunde, der efterhånden er alle vegne og folks indstilling til at hundeskoven som "fri legestue", hvor hundene "selv finder ud af det", ville jeg heller ikke tage en tæve i løbetid med i skoven. Men rent teoretisk burde det kunne lade sig gøre og være tilladt, eftersom man burde kunne kalde sin hund til sig, uanset hvad...

    At lade den indgå i fri leg, er dog noget helt andet, og det bør man selvfølgelig ikke, hvis tæven er i løbetid for alle parters skyld.

    Jeg har en tæve, der generelt dufter godt, og derfor går jeg ikke så tit igennem hundeskoven mere. Og det er på trods af, at mine ture i skoven blot er gennemgang med min hund ved min side, fordi folk ikke har styr på deres hanhunde, eller ikke gider at kalde dem til sig. Min hund synes det er frustrerende, når en oversexet hanhund, bliver ved med at hoppe på hende, og selvom jeg piller dem ned og sender dem væk, fatter de sjældent noget..

    Rent faktisk var vi forbi hundeskoven i går, og der hyggede min hund sig med en anden tæve, hvor de legede og tumlede lidt rund.. Liiige indtil der kom oversexet hyrdehundeblanding ind, der ikke kunne lade hende være.Ovenikøbet med en ejer, der ikke reagerede. Så smuttede vi....

    Så spørsgmål til dig TS: Hvis man har en tæve, der generelt dufter godt, må man så ikke færdes i en hundeskov?



  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #68   12. apr 2014 Hej CTS.

    Jeg beder bestemt ikke nogen om, at det skal tages særhensyn til mig og min hund, blot udvise hensyn til andre når man har en løbsk tæve både i hundeskov/ træning.


  • #69   12. apr 2014
    CTS - vil du ikke være sød at skrive på en anden måde til mig, syntes det var en meget nedladeene måde du skrev din første kommentar..

    Når det så er sagt, så tror jeg også du ville få svar på dine frustrationer hvis du læste hele forumet smiley



  • #70   12. apr 2014
    Maria A - selvfølgelig må man da det smiley hehe.. vil jeg da i hvert fald mene smiley

    Altså den hundeskov jeg går i, er jeg kommet i, i 2 år nu med min hanhund, v kan jo kende hundene og deres ejere, og ved om de må hilse eller ej osv, vi kender efter hånden hinandens hunde smiley

    Nå vi møder andre hunde i skoven og vi ikke kender dem, kommer min dreng altid på plads, jeg spøger om de må hilse og fortæller lige hurtigt hvordan min hund reagere ( han ligger sig som på billedet når han ser en anden hund, og nå den anden hund kommer hen til ham, hopper han op som en kænguru, og løber over og tisser op af et træ smiley ) hvis de siger nej, så svare jeg det er helt i orden, får Balder på plads og går forbi og når vi er passeret hinanden siger jeg fri..

    Jeg syntes det er at respektere andre mennesker og hundes grænser, og syntes det er en behagelig og imødekommende måde at håndtere hundeskovens udfordringer på :D..

    Forresten hvis nogen kan fortælle mig hvorfor han ligger sig på den måde, så sig det endelig smiley


    profilbillede
  • #71   12. apr 2014 Inger - Og derfor spørger jeg dig også - på hvilken måde skulle tæveejerne tage hensyn til din hanhund/andre hanhunde? De kan jo ikke gøre for, at hunden er i løbetid.

    For mig lyder det jo som om, at du bl.a. giver løbske tæver skylden for, at din hund blev stresset og fik mavesår. Hvordan synes du, at det kunne være gjort anderledes fra tæveejernes side, så din hund ikke blev stresset?

    Simone - Jeg kan ikke umiddelbart se noget nedladende ved mine kommentarer til dig, så det må du lige uddybe. Jeg kan jo ikke rigtig skrive det på andre måder, end at ændre budskabet i beskederne - og det er jo heller ikke meningen, vel?

    Hvilke frustrationer er det du mener, at jeg kan få svar på ved at læse hele forummet? For jeg HAR læst hele forummet. :o)


  • #72   12. apr 2014 Simone - Jeg har lige et supplerende spørgsmål til dig.
    Du skriver at din hanhund ikke kan tåle, når der kommer tæver i løbetid, og at du derfor synes at løbske tæver skal holdes fra hundeskoven i i alt 5-7 uger (inkl. 1-2 før og efter løbetid). Men hvis løbske tæver, der dufter godt, ikke må komme i den periode - hvorfor må andre tæver, der altid dufter godt, så godt komme? Hvad er forskellen på det - din hund bliver vel ikke mindre stresset af det, gør den?


  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #73   12. apr 2014 Så vidt jeg kan se på billedet er han en labrador, hvis der er lidt hyrdehund i ham er det naturligt at lægge sig sådan. Min hund gør det samme, der er border collie i ham. Hvis du har set film fra England hvor hunde hyrder får gør de nøjagtig det samme, derfor tror jeg det.

  • #74   12. apr 2014 CTS - jeg skriver lige en privat besked til dig, da det ikke er så relevant i dette forum smiley håber det er i orden ..

    Men jeg giver da ikke tæverne skylden for at stresse min hund, jeg syntes bare det er synd for han hundene de ikke kan få lov at være fri, når man går i skoven, det er jo derfor vi tager i skoven smiley

    Min hund Balder han engang haft en løbsk tæve til at stikke røven op i hovedet på ham, i det han skal til at hoppe på hende, siger jeg "nej Plads" og han kom med det samme, så jeg vil da mene jeg har limelig godt styr på ham, på tros af han syntes løbske tæver dufter godt smiley

    Jeg kan bare ikke se hvorfor det er så svært at lufte sin hund et andet sted de par gange om året ens tæve er løbsk, lige så vel at man lufter sin han hund et andet sted hvis den vil bolle alt og alle... smiley


  • #75   12. apr 2014 CTS - som jeg skriver længere oppe, så har jeg ikke en dyt forstand på hvor længe en tæve er i løbetid, og skrev 1 til 2 uger fordi det var det jeg fik avide at hundetræneren i dch klubben..

    Jeg kan jo ikke vide om min hund kan dufte en højløbsk tæve eller om hun er en uge før eller efter hendes løbetid, så jeg vil gerne trække det i mig igen, fordi jeg nu ved noget andet, takket være jer her inde.. smiley

    Men jeg mener nu stadig en højløbsk tæve ikke burde luftes i hundeskovene smiley


  • #76   12. apr 2014
    Inger H - Det giver faktisk meget god mening smiley

    Han er en blanding mellem en labrador og en boxer smiley


  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #77   12. apr 2014 Til CTS.
    Selvfølgelig kan tæveejeren ikke gøre for deres tæver er i løbetid, det eneste jeg beder om er at der vises hensyn.
    Jeg giver absolut ikke nogen skylden for min hunds problemer, men jeg har forsøgt efter bedste evne at beskrive forløbet og her er selvfølgelig løbske tæver medtaget, da der tilfældigvis var et par løbske tæver på træningspladsen på dette tidspunkt ingen absolut ingen bad ejerne vise hensyn!
    For øvrigt har jeg ikke skrevet min hund har mavesår blot for slap lukkemuskulaturen til spiserør/Tarm fra mavesækken, nu er jeg desværre nødt til at være uforskammet, som du har påstået, hvis du da kan læse.


  • #78   12. apr 2014 Simone - Jamen skriver du ikke, at din hund stresser når der er løbske tæver? Så giver du jo også tæverne skylden for, at din hun stresser.

    Selvfølgelig er det ikke ok, at man ikke har styr på sin løbske tæve, og jeg vil altid selv have mine tæver i snor når de er i løbetid. Jeg synes også det er ok at holde sig fra hundeskoven når tæven er højløbsk (for tævens skyld) - men at bede tæveejere om at holde sig fra hundeskove i 5-7 uger af gangen, synes jeg er helt grotesk, især når det 'bare' skyldes at man ikke har lært sin hund at ignorere det. Hvorfor skal andre holde sig væk, når det er din hund der stresser?

    Men godt at du trækker det i dig igen, for det er da helt ude i hampen.

    Inger - Og jeg spørger dig så igen, igen: Hvilke hensyn er det du mener, at tæveejere skal tage, for at din hund ikke stresser?

    Når du skriver, at løbske tæver er en af årsagerne til, at din hund stresser - ja, så har de vel også en del af skylden for, at den stresser. Ergo giver du dem en del af skylden for det.

    Sorry, jeg læste bare noget med mavesår, men kan se nu at det var noget andet den fejlede. Men sikke da et væmmeligt sprogbrug du bruger. Jeg er ikke interesseret i at skrive mere til dig, hvis du er sådan en type.


  • #79   12. apr 2014 " 'bare' skyldes at man ikke har lært sin hund at ignorere det." har du nogen sinde haft en han hund ? xD

    Og nej jeg sider han stresser når det lugter at løbsk tæve over det hele, og ja jeg giver tæven skylder for at det lugter af løbsk tæve, fordi det er tæven det kommer fra, og ja jeg giver hunde ejeren skylden fordi, han/hun ikke tænker på alle os andre men kun sig selv når, personen bevist trække en løbsk tæve med igennem en hundeskov, vel videne om at det ikke er alle der kommer i skoven der har styr på sin hund, selv om man skal..

    det er dg ikke tæve ejerens SKYLD men det er han eller hendes skyld at de er i skoven og dermed har personen også en del af ansvaret over for hvad personens hund bliver udsat for....


  • #80   12. apr 2014 Simone - Nej, jeg har aldrig haft en hanhund. Bl.a. fordi jeg ikke gider have det bøvl når tæver er i løbetid. :o) Bemærk ' ' omkring 'bare'.

    Jamen Simone, så giver du dem jo også skylden for, at din hund stresser. :o)
    Men det er jo ikke deres skyld. De kan jo ikke gøre for, at tæven er i løbetid. :o)

    Så du mener, at tæveejere kun tænker på sig selv, når man går med en løbsk tæve i en skov, hvor andre bryder loven? Øh what? :o) Omvendt kan jeg jo føle, at du kun tænker på dig selv, når du beder tæveejere blive væk, fordi din hund ikke kan håndtere det. :o)

    Selvfølgelig skal man vise hensyn. Men det er altså både tæveejere og hanhundeejere, der skal vise hensyn. Man viser ikke hensyn, ved at forbyde dem at komme i skoven.


  • #81   12. apr 2014 Hej Simone!
    Hvor er dit sidste indlæg rigtig godt skrevet. Du rammer problemstillingen lige i øjet.
    Godt gået!


  • #82   12. apr 2014 Simone 10 år "Og hvad så?" smiley

    CTS - Okay Okay jeg giver dig ret får jeg så fred nu ? "be om pænt"

    Du skriver jo bare det samme om og om igen, Gab! jeg er og bliver ikke enig med dig uanset hvor mange måder du vender og drejer det hele på, det forvirrer mig tydeligvis bare som man kan se smiley


  • #83   12. apr 2014 Mange tak Inger H smiley

    Det var sødt af dig at skrive smiley


  • #85   12. apr 2014 Palle - Jeg er helt enig med dig, hvis man tænker på de der små indhegnet hundeskove hvor folk går ind og sætter sig på en bænk..

    Men der er heldigvis nogen hundeskove hvor jeg kun møder 3-4 hunde på 2 timer fordi alle bevæger sig og faktisk går med sin hund, smiley

    Jeg elsker den skov smiley smiley


    profilbillede
  • #86   12. apr 2014 Jeg er både enig med Palle og Simone, husk hundeskove er offentlig tilgængelige og man vælger ikke selv hvem man møder, hvilket er problematisk.
    Som Palle så godt skriver er der forskel på en træningsplads og hundeskov. I hundeskoven som Palle skriver er det også efter min mening dybt respektløst at komme med en løbsk tæve i en hundeskov.
    Mht. til træningsplads er det en helt anden sag, men selv om man kommer der med sin løbske tæve, kan man dog godt vise en smule hensyn til sine holdkammerater med hanhunde, men det er en helt anden debat.
    Som det er nu i Danmark, er hundeskove efterhånden det eneste sted hvor hunde kan løbe frit - desværre.


  • #90   12. apr 2014 LLT du har nok ret, men det er mit umiddelbare indtryk med den hundelov vi har i dag.

  • #92   12. apr 2014 Simone - Jeg skriver det om og om igen, i håb om at du forstår hvad jeg skriver. :o)
    Men nogle mennesker har nok bare sværere ved det end andre. Det er også ok.

    Men I må have en god aften alle sammen - jeg smutter herfra nu. Det er vist ikke nødvendigt at spilde mere tid på hvem der er skyld i hvad, og hvem der skal tage hensyn til hvem. :o) Men mon ikke vi alle kan blive enige om, at har man et problem, er man selv ansvarlig for at gøre noget ved det - ikke andre.


  • #94   12. apr 2014 Hej Palle!
    Rigtig godt indlæg igen.
    Almindelig pli når man har en løbsk tæve, må være gået i glemmebogen desværre.


  • #96   12. apr 2014 Det kan godt være at det er mig der ikke har læst det hele ordentligt igennem, men jeg ser ingen steder at folk med tæver vælger at lufte dem i hundeskoven når de er i løbetid?

    Min erfaring mht. træning er at det kommer an på træningspladsen og træningsniveauet hvorvidt løbske tæver er velkomne eller ej.

    Selv gør jeg som de fleste andre og holder mig væk fra "hundeområder" når min tæve er i løbetid og 1-2 uger derefter.


  • #100   12. apr 2014 Palle - Jamen jeg er fuldstændig enig. Helt klart! Det gavner ikke nogen, at gå i hundeskov med sin højløbske tæve.
    Der hvor jeg står af, er når man ikke vil tage hånd om et problem, men i stedet beder andre tage hensyn til det. Det kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i.

    Men loven siger jo, at hvis hunden ikke er i snor, skal den være under fuld kontrol - også når tæver er i løbetid. Og kan man ikke træne hunden til det, så skal man jo ikke lade den gå frit. Klart nok at ikke alle hanhunde kan lære det, og at det for nogle kan være en lang og hård proces - og hvis det ikke lykkes, må man jo tage konsekvensen af det. Det kan aldrig være tæveejernes ansvar eller problem.
    Det er det samme som hvis man ikke kan lære sin hund ikke at jagte fugle og katte fx - så lader man da være med at slippe den fri.


  • #102   13. apr 2014 Palle - Jeg siger for det første ikke, at jeg vil gå i hundeskov med en løbsk tæve. Jeg går slet ikke i hundeskov med mine hunde. Jeg siger heller ikke, at nogen skal lade sine hanhunde kastrere.

    Jeg siger bare, at man skal følge loven. Og loven siger, at hunden skal være under fuld kontrol. Kan man ikke styre sin hanhund når der er løbske tæver, skal man ikke slippe den løs. Så simpelt er det. Man kan møde løbske tæver overalt, ikke kun i hundeskove. Loven gælder for alle - også hanhundeejere, selvom det vist ikke er alle, der vil være ved det.

    Hvis man ikke kan styre sin hanhund eller den stresser over løbske tæver, så må det vel være hanhundejerens problem og ansvar, ikke tæveejerens.


  • #103   13. apr 2014 Hvis bare man tager hensyn til andre mennesker og hunde, så kommer man langt, og det er både i hundeskoven og uden for, og uanset hvordan reglerne er.

    Vi har nogle gode hundeskove her omkring Viborg, og syntes folk tager meget hensyn til hinanden.
    Der er en hundeskov, som er omkring 2x1 km, før i tiden var der en indhegnet del på 200x200 meter i starten af hunde skoven. Der var en "uskrevet regel" at der inde kunne man gå med sine hunde uden at have perfekt indkald, og her gik man ind, hvis man ville møde andre hunde.
    Dem som så ville gå i fred, eller har egetkøns aggressive hunde, de kunne så bruge den store del uden for indhegningen.
    Sådan burde alle hundeskove indrettes.
    Så er der plads til ung hunde og hilse tosser, men også mulighed for at gå i fred, hvis man ønsker det.


  • #106   13. apr 2014 Ida - Der er simpelthen ikke noget værre, end folk der ikke kan kalde sin hund til sig. Kan man ikke kalde den til sig, så slipper man den ikke fri. Færdig.
    Hundeskoven er ikke til for, at man skal lære sin hund indkald. Det skal den kunne, når man slipper den løs.

    Man kan fx træne indkald med en sporline, så hunden ikke er løs. Eller man kan gøre det på træningsbanen. Men lad være med at gøre det steder, hvor det generer andre, og hvor du bryder loven ved at slippe den fri.


  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #107   14. apr 2014 Hej CTS, du er så klog, kan du anvise nogle træningsmetoder, hvor hanhundene lærer at ignorere løbske tæver???

  • #108   14. apr 2014 Inger - Som jeg har skrevet længere oppe, så har jeg ikke selv haft hanhund, og har derfor heller ingen gode råd til det.

    Men mon ikke en træner kan hjælpe dig med det? :o)


  • #109   15. apr 2014 Blot en utopisk tanke.

    Det kunne være interessant at se hvorledes CTS' tævehund ville reagere hvis den mødte en uimodståelig velduftende løbsk hanhund!


Kommentér på:
Uskrevne regler i hundeskov

Annonce