Leger du med din hund? Leger du med din hund?
Ja, det er egentlig bare spørgsmålet..
Leger du med din hund?
Hvordan gør du det?
Bruger du leg i træning?
Hvordan?
(skriv lige hvilken hund, du har og hvor gammel den er)
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1270 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.317
For resten ift. det med at kaste pinde/bolde er lige så meget en løbeleg for begge to: Ofte registrerer hun overhovedet ikke hvor jeg kaster den hen og løber et helt andet sted hen, hvilket resulterer i, at hun løber undrende tilbage til mig og så skal vi sammen finde pinden/bolden
Jeg bruger ikke leg i træning - har prøvet en enkelt gang, hvor hun bare ikke rigtig 'tændte' på det i samme grad som godbidder, så det er jeg gået væk fra.
Hun er for resten en mops på lidt over halvandet år
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 832
Indenfor leges der med bamser, pivdyr osv. eller vi søger godbidder, træner tricks (det er jo et eller andet sted også leg) og kilder hende. Hun elsker at nappe i vores hænder i leg og det kan hun få lang tid til at gå med. hvor hun angriber, springer væk, bliver kildet osv.
Udenfor findes kun pinde! Pinde, pinde, pinde
Men vi kan også sagtens gå en lang tur hvor hun bare løber og snuser uden hun finder pinde.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Lilly på 10, Pekingeser/Terrier blanding elsker specielt at lege. Det er meget forskelligt hvad vi laver. Kaster bold, leger søgeleg, mosler, leger med kattefjerpind (hendes egen idé) træner tricks og self kombinere det med alm lydighed. Herhjemme er det nok mere træning i leg end leg i træning
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Keiko elsker at få kastet legetøj eller at lege "fangeleg". I det hele taget tror jeg du kunne gøre hvad som helst med hende, og hun ville elske det så længe hun bare fik opmærksomheden.
Hugin (10 uger gammel) "leger" vi også med, men det er meget mildt. Noget med at han ligger på ryggen og bliver nusset lidt legende mens han tygger i en bamse. Vi vil ikke vænne ham til at man skal lege vildt med mennesker, ligesom jeg heller ikke vil have at han skal lege trækkeleg med mennesker. Vores tæve kan faktisk slet ikke finde ud af trækkeleg, idet hun slipper prompte hvis du tager fat i det legetøj hun bærer på.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 11.053
Hvis jeg kaster en bold ..... siger Lasse ..... " selvhenter "..... og går.
Hvis jeg kaster en bold ..... siger Nanna ....." tak... det er min nu og du får den ikke tilbage" ........ og leger videre med den selv....
Men de elsker begge 2 .. at splitte " bamser " ad ... så indmaden flyver rundt i huset .... .... og så leger de med hinanden....
Lasse er 8 år
Nanna bliver snart 7 år.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 161 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.059
Jeg leger dagligt med Aslan, papillon på snart 4 år.
Enten kommer han selv med sin bamse og rusker den og er rigtig "farlig" eller også så kaster jeg den, så spurter han efter den, dét synes han er sjovt
På græsplænen kan han godt lide fangeleg, jeg skal bare sige "Jeg kommer og tar dig", så løber han tosset rundt i hele haven
Nogle gange bruger vi også træningen i leg, men det er ikke så tit, da godbidder er meeeeeget bedre
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 161 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.059
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 107
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 623
Min OEB leger jeg lidt med, det er mest lidt apport lege med dummy, bamse eller bold. Bruger også lidt leg i forbindelse med træning sidst var i går ved stranden, hvor hun på 3 gange er gået fra slet ikke ville ned til vandet til nu selv og gå ud på 5-10 cm dybde. Der smider jeg hendes flyde legetøj lidt rundt og hun vinder det, så smider jeg det i vandkanten og hun henter det
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.996
Jeg leger med mine 3 whippets på 9 mdt, 4 og 6 år, det er noget af det jeg elsker allermest ved racen, at de næsten altid er klar til leg og ofte selv kommer slæbende med et eller andet der skal leges med.
Vi kaster freebee, rusker tov og kaninskind, leger fangeleg, brydeleg, spiller bold.
Jeg bruger leg som belønning, eks. kaster en freesbee efter veludført moment. Er vi to bruges gemmeleg meget, en træner en anden gemmer sig, og hunden får lov til at finde vedkommende.
Ruskeleg med kaninskind bruges efter indkald.
Når vi udstiller bruges ruskeleg inden vi går i ringen for at få hunden kørt lidt op. Hunden hopper og danser måske lidt i ringen, hvor den burde løbe pænt, men til gengæld ligner den ikke en hængt kat, men er opmærksom og på, der ruskes også som belønning, når hunden har været i ringen.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.616
Bamse 7 år Papillion/DS blanding
Trille 6 år Shih Tzu
aug 2006
Når jeg skriver leger MED hunden, så mener jeg at man også selv leger. Altså at man er involveret i legen og morer sig sammen med den.
Jeg kan genkende det i nogle af jeres beskrivelser, men ikke i alle. Og tænker egentlig, at der her ligger en forskel når det kommer til at benytte leg i træning.
Jeg tror ikke man kan bruge leg i træning, hvis man bruger leg som underholdning og ikke har sig selv med i det.
Hvad siger i?
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
Vi trækker tov, spiller bold, leger tagfat og løber om kap, og vi har det hyleskæg
Jeg bruger også leg på træningspladsen - ikke så meget som belønning men mere som "pauser".
Jeg har en labrador/springer blanding på knap 2 1/2 år og en ruhåret vizsla på 1 år.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Jeg bruger leg i træningen som belønning, her er det som regel tumlen og lidt dansen omkring.
Lia er en groenendael og er 6 år gammel.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.996
Jeg leger både for sjov, hundene leger med hinanden og vi bruger leg i træning. Forskellen på leg og "alvor" er værdien af legetøjet, frisbee, bold med piv og kaninskind ligger ikke frit tilgængeligt, det er mig der bestemmmer, hvornår det skal bruges.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Trækker i hver sin ende af legetøjet og nogle gange har hun også lidt legeknur med, så "knurrer" jeg igen, så "knurrer" hun og rusker
Vi bruger rigtig meget leg i vores træning! Jeg synes jeg får en super glad og arbejdsivrig hund ud af det.. Af og til inkluderer det at jeg ligger nede på græsset alt mens vi trækker og nusser og roser, eller også løber vi en lille runde, mens hun bærer sit legetøj rundt og jeg jubler og fortæller hende hvor super flot hendes "bytte" er..
Jeup! Jeg tror det er et syn for guder
Har en toller på 2½ år
aug 2012
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Sweetie, tibbe på 6 år
er mest til fangeleg eller fang-min-håndleg.
Lobsa, tibbe på 5mdr
er til ALT. Fanger, gemmer, brydning, apport. alt hvad der giver kontakt er bare skidesjovt i hans verden. Og jeg elsker ham for det.
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.808
Min chi på 9 leger ikke, og har aldrig vist interesse for det. Så det er rart at have to krudtugler der gerne vil..
aug 2006
Leg er jo i virkeligheden en afsindig vigtig indgangsvinkel til at opnå kontakt og tæt relation til sin hund.
Det er en måde at stimulere på, en måde at afprøve hunden på - og så er det genialt til at motivere.
Det er lidt overset - mange vælger det fra fordi det er svært at styre for dem. Det ser ud til at hunden stresser og det stresser ejeren.
Og for nogle omvendt - at hunden ikke leger ret meget naturligt - opgaven med at lære den det kan være stor.
At lege med sin hund er for mig mindst ligeså vigtigt som at kæle med den og det er en stor del af mit eget liv med hund.
Og som sagt - ret sjældent der tales om det på et dybere niveau - altså der, hvor man "undersøger" udvikling af leg, grænser i og for leg osv.
Det er faktisk altid bare leg - og så putter vi hver især ind i det, hvad vi nu selv opfatter.
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Kort sagt - livet er en stor leg for hende..
Vi har vores bedste kontakt igennem legen.. Det kan være alt lige fra alm. Kast med bold, til søgen osv. Alt bliver leget og der bliver altid belønnet med leg
aug 2012
Men ja helt enig! Leg er vigtigt! Og tak for svar
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
Den går mest ud på at Aksel løber hurtigt ( skt bernhard style
Han elsker det
Jeg fanger ham sjældent, da jeg simpelthen ikke orker at følge med *GG*
Engang i mellem leger trække leg, men det kræver stabilt underlag da han ellers trækker af med mig *GG*
Hunden leger yderst sjældent. Hun skal elskes og tilbedes ikke fjolles med!!
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.668
Jeg kan stå med en bold, bamse eller whatever og skabe mig, han kigger bare på mig som om at jeg retarderet.
Men når vi leger så tumler vi, leger fangeleg, trækkeleg eller også løber vi rundt efter hinanden med en bold.
- Og når ja, så er bamser bare et kæmpe hit - for at flå dem i stykker og hive indmaden ud
Han er i øvrigt 5 år
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 63 Svar: 1.078
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 63 Svar: 1.078
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
Vi leger jævnligt. Kan være alt fra vand plask om sommeren, løbe frem og tilbage under have vanderen. Og selvfølgelig er jeg med.
Boldkast, trækkelege, fangeleg, you name it.
Mine hunde er nogle fjolle hoveder når vi leger men drt afspejler vel mig i situationen.
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 10 Svar: 91
vi bruger ikke leg i træningen, Emma (boxerblandingen), kan simpelthen ikke finde ud af det, hun ved udemærket godt at når jeg finder godbidderne frem så skal vi være alvorlige og træne, og når vi er færdige så får hun tennisbolden og så leger vi, men så snart jeg finder noget legetøj frem så går der leg i den. Begge vores elsker alt form for leg, de er nogle værre fjollehoveder!
Vi har en amerikansk bulldog på 5 år og en boxer blanding på 2,5 år.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
-Leger du med din hund?
Ja bestemt!
Hvordan gør du det?
Hvad kan du legen (frishaping med forstærkning for alle nye påfund), trækkelege, Vildleg (hoppe op af, på en, bide i hænder, arme osv.), gemmeleg, søgelege, motoriklege fx balance, kropskontrol osv., at kunne kende forskel på farver, ting osv., alle mulige andre tricks osv.
Bruger du leg i træning?
Ja
Hvordan?
Som forstærkning fx ruskeleg eller jagtleg (meeen generelt er langt den meste træning leg)
jun 2010
Leger du med din hund?
ja
Hvordan gør du det?
Fang bamsen, Fang min finder, Hvad kan du legen, ruskelege
Bruger du leg i træning?
Ja men i langt mindre grad end med Salik da godbidder simpelthen ofte er en langt stører forstærkning for hende.
Hvordan?
Ruske leg og fangeleg - men ingen træningen er ofte en leg for hende
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.582
Ved faktisk ikke om han kan have boxer uden af lege på den ene eller anden måde.
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Jeg har Jacks..
Jeg var blevet sat på gaden hurtigere end en lab kan æde en kiks, hvis jeg ikke legede aktivt med dem
Leg er både del af træning OG ganske almindeligt socialt samvær..
Pt har jeg en bamse under foden og leger gemme/fange/altmulig-leg imens jeg skriver det her indlæg
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
jun 2010
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Jeg leger med mine hunde hver dag.
Hvordan gør du det?
Når jeg kommer hjem fra job, henter de legetøj fra kassen og kommer med og så skal der trækkes med legetøj og nusses.
Når vi går tur i det fri leger vi freesbee, fodbold eller pind sidst på turen, nogle gange får de lov at have fodbolden hele turen, andre gange er det bare gåtur.
I løbet af aftenen kan jeg godt finde på at kravle rundt på gulvet og fange deres potter eller øre eller andet sjovt, så de gør og griber ud efter mine hænder med munden. Ellers henter de legetøj og så leger vi trække leg eller gemmeleg med legetøjet så de graver på mine hender for at få det fri.
Når vi går i seng har vores tæve en ide med at så skal vi lege og ikke sove. Hun elsker at sætte potten på vores hænder og så skal vi løfte den op på hendes potte og så løfter hun sin potte øverst igen. Hun kan blive ved, men kører lidt op i drifterne så når vi har gjort det lidt begynder hun at ville lege med munden. Så plejer vi at stoppe legen, gider ikke have hundesavlede fingre, når jeg ligger i sengen
Bruger du leg i træning?
Ja
Hvordan?
Leg, kommando, udførelse korrekt så ros og derefter leg som belønning.
Synes egentligt det er svært at beskrive, det er jo leg, leg, leg, men på mange forskellige måder, når man sådan sidder her og tænker sig godt om.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Han elsker, at lege fangeleg! Trækkeleg, ruskeleg, skubbeleg, løbeleg... Ja... Vi leger meget
Efter en god gåtur, elsker han at blive lukket ud i haven, og løbe rundt i haven, og det er aller sjovest, hvis jeg står og klapper mig selv på lårene samtidig.. Han spasser helt ud
Vi bruger også leg, når vi træner. Det skal være sjovt for ham, når vi træner
Men jeg bruger ikke legetøj, i træningen. Han stresser så, og kan slet ikke finde fokus. Når vi træner bruger jeg mere stemmen og hænderne.
okt 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 184
Vi rusker, trækker og kaster en gravhundebamse(ja, gravhunden har en gravhundebamse).. Vi sloges også ved, at jeg møfler hende med min hånd(en hånd, hun har kun en mund..) og så bider hund mig i hånden/armen.. Det hygger vi os med.. Eller også er det lidt spor med godbidder i huset, det er også skønherligt.
Der er mange former for leg, nogen mener nok ikke, at den med godbidderne er leg, men en gravhund føler sig underholdt.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Leger du med din hund?
En del, men i mindre grad for tiden, da hun en overgang aldrig havde ro, men altid stod ved siden af mig med et legetøj i munden og plagede om leg. Så jeg har skruet lidt ned for leg i hjemmet og op for ture og aktivering udenfor
På ture er hun som regel ikke særlig interesseret i at lege, men har et par udendørs bamser og hun er glad for pinde, men henter dem sjældent
Hvordan gør du det?
Trækkeleg med bamser eller en lille bamse-bold, som jeg kaster og hun henter.
Bruger du leg i træning?
RIGTIG meget, Coco finder godbidder relativt kedelige og vi har faktisk først fundet glæden ved træning efter legetøjet blev introduceret, som en fast bestanddel af det. Vi lærte dog allerede på hvalpeleg at bruge legetøj som belønning, hvilket var skønt!
Hvordan?
Coco har et rusketov i læder, som kun bliver taget frem til belønning. Hun kan "vinde" det i en trække/ruskeleg, men kun når det er virkelig godt, ellers rusker vi og jeg tager det igen i lommen - det gør hende mere tændt at hun ikke altid vinder. Jeg har lige bestilt en "Tug-e-Nuff" med lam, som jeg glæder mig meget til at prøve, har nemlig opdaget at pels tænder hende rigtig meget
Leger du med din hund?