{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.857 visninger | Oprettet:

Tæver i løbetid i hundeskov. {{forumTopicSubject}}

Jeg bor lige ved siden af en hundeskov, så der går jeg næsten altid tur med min tæve. Hun kommer formentlig snart i løbetid for 2. gang(6mdr siden sidst og drengene synes hun lugter lidt spændende). Sidst hun var i løbetid holdt vi os væk fra hundeskoven i de 3 uger, det varede, og sådan bliver det også denne gang. Grunden til dette er, at jeg ikke ønsker der pludselig kommer en løs hanhund og parre sig med min hund. Jeg ved godt, at hanhundeejeren skal have styr på sin hund, men det er ikke alle i en hundeskov, der har fuld kontrol over deres hund, og skulle uheldet være ude, er det min hund der skal have abortsprøjte (skal ikke have hvalpe).

I følge loven burde jeg godt kunne gå i skoven med min hund, selvom den er i løbetid, men da jeg ikke vil risikere noget, holder jeg mig væk.
Hvad er jeres mening om dette? Hvad gør I når jeres tæve er i løbetid?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tæver i løbetid i hundeskov.
  • #3   22. jun 2014 Nu er mine steriliserede, men inden da holdte jeg mig væk 3-4 uger i forbindelse med løbetid ...

Det kan skabe konflikter mellem hanhundene, og det er stressende for alle ...

I den hundeskov jeg kommer er der blandt de faste brugere en aftale om at tæver holdes væk omkring løbetid, og hanhunde ejere sørger for at humpende hanhunde der humper uanset løb, bremses i den adfærd ... Det har fungeret fint.

• #4   22. jun 2014 Jeg ville så ikke have skrupler med at tage min løbske tæve med i en hundeskov, hvis det er der, jeg plejer at lufte. Jeg ville så bare gå en tur med hunden i snor og sparke alle hanhunde væk, hvis de kom for tæt på.
    Men hvis der er andre muligheder for luftning, ville jeg nok foretrække det, så man ikke behøvede alt det bøvl.

• #5   22. jun 2014 Altså.. Jeg har da også RET til at gå over gaden, når der er grønt, eller der er et fodgængerfelt, men det gør da ikke at jeg kaster mig ud foran Brian med 120 ned af hovedgaden smiley
    Man må jo vælge sine kampe, løbetidstæve i hundeskov er noget op ad bakke... smiley Jeg ville personligt holde mig væk i løbetiden+min. en uge ekstra, da Coco var i løb første gang, var hun nær blevet voldtaget af en FLOK hanhunde, da vi gik ind i hundegården en uge efter hendes løb var slut.. smiley Så jeg tager ingen chancer, holder mig langt væk i LANG tid!

• #6   22. jun 2014 Der er desværre rigtig mange hanhundeejere, der åbenbart ikke mener, at loven også gælder for dem. De tror desværre, at det ikke er deres ansvar, at hanhunden ikke vil lade løbske tæver være. Derfor går jeg ikke med mine tæver i hundeskov, når de er løbske.

Det er ærgerligt, at jeg (og andre tæveejere) skal tage konsekvensen er nogle hanhundeejeres uansvarlighed, men sådan skal det åbenbart være.

Optimalt er det hanhundejeren der tager konsekvensen (og ansvaret), og træner hunden til at lade løbske tæver være i fred, eller tager hunden i snor, så også løbske tæver kan nyde skoven uden at blive overfaldet. Men sådan er mentaliteten altså ikke, langt de fleste steder. :o)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #8   22. jun 2014 I bund og grund burde det ikke være et problem. Det er det så,fordi at der er folk der ikke har forstået hvordan en hundeskov skal bruges. Ikke nok med det,der vil helt sikkert være folk,der ligefrem vil blive sure over at du har den frækhed at komme med din hund i løbetid. Trist at det skal være sådan

• #9   22. jun 2014 Tak for svar. Jeg kan læse, at de fleste gør som jeg selv og holder sig væk, når tæven er i løbetid. Det vil heller ikke være nogle særlig gode ture, hvis jeg hele tiden skal kigge over skulderen, for at holde øje med diverse hanhunde.

Hanne: Det er da en rigtig fin aftale I har i jeres hundeskov.

Jeg har oplevet flere gange i hundeskoven, at der bliver spurgt til om min hund er han eller tæve, da deres hund er i løbetid. Selv tør jeg ikke tage chancen og stressen, og kan læse andre har det ligesom jeg.

• #10   22. jun 2014 I vores hundeskov er der et skilt oppe med at løbske tæver ikke er velkomne. Men som med alle de andre regler der står på skiltet er nogle folk ligeglade. Vi er flere gange stødt på løbske tæver.
    Det har ikke været noget problem, men ville sætte pris på lige at få det at vide, inden hundene får lov til at rende rundt og lege. Jeg skal ikke risikere at der pludselig sker noget.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #13   23. jun 2014 Ejere af tæver, der kommer i løbetid, bør vise hensyn til andre hundeejere (hanhunde), da hundens urinstinkter kan tage over på trods af at hunden normalt er under "fuld" kontrol.

For øvrigt ved konkurrencer ved DCH, starter løbske tæver altid sidst.

• #14   23. jun 2014 Tja egentlig er det jo ligegyldig, hanhundeejere med nul kontrol over hunden, mener aligevel at din tæve er i løbetid, lige har været i løbetid eller kommer snart i løbetid, når deres fjollede hanhund nægter at returnere til den højt råbende ejer;) uanset hvad er det altid din skyld som tæve ejer;)

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#15   23. jun 2014 At vise gensidig hensyn, synes jeg efterhånden er efterhånden blevet helt væk, enhver skal absolut stå på sin ret, uanset konsekvenserne.

Det ses især når man taler om hundeskove.

• #17   23. jun 2014 Når jeg har en tæve i løbetid, så passer jeg på hende !
    Uanset om jeg har "ret til at være der", så bruger jeg min sunde fornuft og vurderer om vi vil få en god tur ud af det..
    Med en løbsk tæve er der overvejende risiko for en dårlig tur i hundeskoven.. Og Christiania holder jeg mig også fra.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#18   23. jun 2014 Isabelle, selvfølgelig kan du gå tur med dine løbske tæver i snor, for øvrigt er det god træning for en intakt hanhund, der selvfølgelig også er i snor.

Ja, jeg viser selvfølgelig hensyn til hundeskovene ved ikke at komme der.

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
    #20   23. jun 2014 Jeg går heller ikke i hundeskov med min tæve, når hun er i løbetid. Vi har holdt os væk i en måneds tid for at være på den sikre side og for ikke at genere hanhundene unødigt smiley
    Men jeg oplever til gengæld, at vi bliver "skældt ud", når vi går tur på fortorv eller i parker, hvor hundene skal være i snor. Her har jeg flere gange oplevet løse hanhunde løbe hen til os, hvor jeg derefter får skæld ud af deres ejere, fordi jeg ikke har fortalt dem, at min hund var i løbetid (hundene er kommet løbende uden snor langt væk fra og min egen hund var i snor). Det bliver jeg godt nok lidt træt af! Og jeg bliver også træt af at møde hanhunde ejere på fortorvet, der bliver irriterede, når jeg fortæller, at min hund er i løbetid.

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#22   23. jun 2014 Jeg oplever heldigvis også mange hanhundeejere, der viser hensyn - og som også selv sørger for at holde øje med, at deres hanhund ikke kravler op på ryggen af min hunhund (der ikke engang er i løbetid længere) smiley
    Til gengæld er der så de få dårlige repræsentanter, der helst bliver siddende i græsset, mens jeg må rende rundt og fjerne deres hanhund fra min tæve, der desværre dufter dejligt hele tiden.. Og de få dårlige repræsentanter ødelægger det desværre bare meget for de andre, synes jeg. De har flere gange været skyld i, at vi har forladt en park (hvor hundene skal være i snor!), fordi vi simpelthen ikke har kunnet få lov til at være i fred - eller gå hjem i fred for den sags skyld. Jeg skal som regel en tur omkring ejerne og bede dem om at tage fat i deres hanhund, fordi vi bliver nødt til at tage hjem (pga. dem). Så bliver man lidt træt.....

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#23   23. jun 2014 Løbske tæver i hundeskov, som dette emne drejer sig om, der kræves man har fuld kontrol over sin hund både den løbske tæve og den forelskede hanhund, jeg tror det er de færreste der har fuld kontrol over deres hund i den situation, især når de er løse i en hundeskov. - det her udsagn får jeg nok på puklen for.

Hundeskove er som bekendt offentlige og alle har ret til at komme der, f.eks. børnefamilier, som lader deres børn bygge huler, spille bold osv., medens forældrene hygger sig ved picnicbordet og lader hunden fløjte rundt uden opsyn ligesom børnene er uden opsyn.

Tidligere har jeg haft en tråd, der hed hundeskove/børn, hvor man påpegede at man havde RET til at komme der. På trods af risikoen for uheld børn-løse hunde.

Med hensyn til hundeskove generelt har jeg indtrykket af at der hersker en vis form for anarki og en facebook gruppe indtager "ejerskabet" for hundeskoven.

Nu er der nok nogen der kommer op i det "røde" felt, det tager jeg så med.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#26   23. jun 2014 Lis G A, jeg kan godt lide dit indlæg, men jeg undrer mig er det kun ejere af hanhunde der skal have styr på deres hunde?

• #27   23. jun 2014 Mine to sterilliserede tæver er kronisk i løbetid, hvis man spørger hanhundeejerne med løse hunde heromkring smiley Og sikke nogen overhalinger jeg har fået, for at bringe en løbsk (ifølge dem - De er jo sterilliseret) tæve med i en hundeskov... Der er blevet brugt store ord, mens jeg bare tålmodigt har ventet på de har talt færdigt, for at kunne sige: "hun er sterilliseret".

Mine piger er bare lækre smiley

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#30   23. jun 2014 Min hund er også i snor og sele, når hun er i løbetid, eller generelt hvis jeg føler, at hun har en periode, hvor hun ikke lige gider at høre efter, hvad jeg siger smiley
    Og ja, det er både hanhunde og hunhunde, der skal være i snor, hvis de ikke er under kontrol - men i forbindelse med løbetid oplever jeg desværre bare en masse hanhunde, der er uden snor og uden kontrol, selvom vi ikke befinder os i en hundeskov.

• #31   23. jun 2014 Jeg synes at det har været SKIDE irriterende (mildt sagt), når løbske tæveejere er ligeglade med at deres tæve ikke vil lade hanhundene være..
    ALLE de gange vi har mødt løbske tæver i hundeskoven, er det dem der er kommet løbende med 180 i timen hen imod Wolf, med en ejer ude af stand/ ligeglad med at prøve at kalde dem til sig, men blot med råben "HUN ER I LØB!" Nå, jamen tak for dén da -.-.. Det er mildest talt virkeligt provokerende. Jeg har INGEN interesse i at få små Wolf-hybrider med en og anden golden tæve.. smiley

Okay, det lød måske lidt hårdt, men det er skrevet med et smil på læben, og en reminder om, at det altså ikke altid er vores (læs: hanhunde ejernes) skyld, at det er besværligt med en tæve i løbetid i hundeskoven.. smiley
    Vores oplevelser, har ihvertfald gjort, at vi har bandet og svovlet både kræet og ejeren langt væk over opførslen + er stoppet med at komme i hundeskov..

Personligt, synes jeg dog også at det er lidt mærkeligt at man ikke kan leve med at lufte sin tæve 3 uger hvert halve år, udenfor hundeskoven..
    Der kan komme ret mange problemer hanhunde imellem osv, pga løbske tæver, og så synes jeg også at det er jævnt uansvarligt at have en løbsk tæve med i hundeskov som man overhovedet ikke har styr på smiley

• #32   23. jun 2014 Jeg ser det største problem i at få løbske tæver væk fra min han hund, på tros af at han ikke kan lave hvalpe, er det da stadig pisse træls, så hatten af for jer der går ture andre steder i mens jeres tæve er i løve tid... smiley

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#33   23. jun 2014 Lima, jeg er helt enig! Jeg synes ikke, at tæver i løbetid hører til i hundeskovene.

Det som jeg bliver irriteret over er, at det lige pludselig bliver meget svært at have en intakt tæve, hvis man ikke kan gå nogen steder (andet end sent om aftenen eller tidligt om morgenen), fordi nogen (ikke alle) hanhundeejere synes, at de har ret til at have hunden løs alle steder.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#34   23. jun 2014 Selvfølgelig skal hundeejere med løbske tæver have lov til at lufte deres hund i snor.

En oplevelse skrevet med et smil på læben:

Jeg er den lykkelige ejer af en intakt hanhund på ca. 2 1/2 år, som bliver meget nemt forelsket med hvad der følger med.

Sidste efterår mødte jeg en hundeejer af en tæve, der altid går løs, min hund altid i snor flexline, han råbte til mig "træk din hund til dig min tæve er i løbetid" , jeg svarede " jeg slipper ham løs, for han må gerne". Der gik mindre end et sekund, så var hans hund i snor. Til oplysning mødte vi hinanden hvor hunde skal være i snor.

• #36   23. jun 2014 Tror faktisk at brugerne af vores hundeskov er jævnt enige om, at tæver holdes fra skoven i løbetiden, simpelthen fordi vi har så mange intakte hanner til at gå der på én gang.

Og det synes jeg egentlig er meget fint. Vaks ville ikke kunne styre sig blandt en løbsk tæve, det er simpelthen ikke noget, jeg har kunnet træne ud af ham.

• #37   23. jun 2014 Hvorfor er det lige, at andre skal tage hensyn til, at folk ikke kan styre sin hund?

Hvorfor skal løbske tæver holde sig fra hundeskove, fordi hanhundeejere ikke har kontrol over hunden?

Ja sorry, men det er altså en sær mentalitet af have: "Du skal gå væk, for jeg kan ikke styre min hund." - Nej, det bør være: "Jeg går væk, for jeg kan ikke styre min hund" (eller tage den i snor).

"Jeg kan ikke træne det ud af den" - Nej, men så tag da for hulen ansvaret for det, og tag hunden i snor.

• #38   23. jun 2014 Det handler bare om at vise hensyn.
    Min gamle tæve fik korte tur i snor, når hun var i løb.
    Kunne ikke drømme om at tage hende med i parker, hundeskove eller andet hvor der var mange hunde. Det samme med min nye tæve, når hun kommer i løb.

Der er mange ting man har krav på eller ret til, men noget andet er virkeligheden, samt at man ikke behøve at kræve sin ret, bare fordi man kan.

• #43   24. jun 2014 Jamen, hvis det var sådan, så holdt jeg da bare op med at gå i hundeskove. Vaks er stadig ustyrlig med en løbsk tæve i nærheden, selvom han har snor på, det ville simpelthen bare være en frustrerende oplevelse for ham. Og så er det jo ikke sjovt at tage sådan et sted hen, så går vi bare et andet sted.

Det er bare sådan det er i den hundeskov, vi færdes i. Og det er altså ikke kun hanhundeejerne der har den her enighed, tæveejerne er lige gode om det.
    Og så ser jeg ærlig talt ikke problemet, når alle parter er enige.

• #44   24. jun 2014 Jeg holder mig skam også væk fra hundeskove, når mine er i løbetid. Jeg ved godt, at det er svært at styre, og at ingen får en god oplevelse ud af det. Og da slet ikke tæverne.

Men det der med, at man forlanger eller forventer, at andre holder sig væk, fordi man ikke selv kan styre sin hund - det forstår jeg slet ikke. Så må man altså lige tage ansvar for sin egen hund, i stedet for at smide det over på andre.

I snakker så meget om hensyn - og det er også fint, det skal der være. Men der er altså ikke meget hensyn, ved at forlange at andre holder sig væk, fordi man ikke selv kan styre sin hund. Det er vel faktisk det præcis modsatte af hensyn. For mig at se, er det i disse situationer kun tæveejerne der viser hensyn, ved at holde sig fra de hanhundejere, der ikke kan styre hunden. Hanhundeejeren viser jo ingen hensyn.

Palle - Det er også almindelig pli, at man har styr på sin hund, før man slipper den fri. ;o)
    Jeg synes nu slet ikke det er urimeligt at forlange, at man overholder loven, og har styr på sin hund. Overhovedet ikke. Hvis det er ok ikke at lære sin hanhund, at ignorere løbske tæver, fordi den slukker hjernen, er det så også ok hvis jeg ikke lærer min hund ikke at løbe væk, fordi det bare ligger til racen? Er det ok, hvis jeg ikke lærer den ikke at jagte fugle, fordi det ligger til racen og den bare slukker hjernen? Ej vel?

"Du må godt nok undskylde, at min hund sådan kommer flyvende i hovedet på din hund og vil hilse, men jeg kan altså ikke lære den at lade være, den slår bare fra. Men du kan da bare lade være med at gå her, hvor min hund går." Nej.

• #46   24. jun 2014 Jeg synes måske at man som tæveejer godt kan tænke på, at for ens egen tæve drejer det sig normalt om 2 gange 3 uger om året, hvor man holder sig fra hundeskoven.

Desværre for hanhundeejere er ikke alle tæver i løbetid på samme tid, så i en rimelig brugt hundeskov, vil der næsten altid være tæver i løbetid. Ikke meget sjovt for de hanhunde, der ikke kan koncentrere sig om ret meget andet.

Når der nu er så mange andre steder, hvor hunde ikke må være løse, dør man altså ikke af at lufte sin tæve der. Og der er der til gengæld ingen undskyldning for at hanhundeejere ikke holder deres hund i snor.

• #47   24. jun 2014 Maiken - Det er mit generelle indtryk af alle dem, jeg har mødt derinde og udenfor hundeskoven. Og det er altså langt mere end 6 andre. Vi taler en by på få tusind indbyggere. Så mange er der altså heller ikke i den sukkerknald af en hundeskov.
    Vi har ikke indgået nogen aftale - Det virker bare til at være indforstået, at sådan er det der.

Hør, Maiken.
    Jeg ved godt, at du ikke er enig med min måde at holde hund på. Vaks har ALDRIG været andres problem. Er der et problem med Vaks, så er JEG den der skrider fra åstedet. Jeg hverken forventer eller forlanger at andre skal smutte fordi "min ustyrlige hund kan ikke den her situation".
    Det er noget, du åbenbart helt har misforstået.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#48   24. jun 2014 Som Maiken T skriver i#40, giver jeg hende helt ret i at ansvar og pli er et fremmedord for langt de fleste hundeejere. .... De handler kun om mig, mig og mig.
    Mht. Konkurrencer er jeg bekendt med løbske tæver starter sidst i DCH regi.

Selvfølgelig skal man have fuld kontrol over sin hund, det har jeg ikke når min intakte hanhund på 2 1/2 år møder en højløbsk tæve så er den udenfor pædagogisk rækkevidde. Til oplysning træner vi dette, jeg håber det hjælper og han bliver jo også ældre.

Hundeskovene synes jeg efterhånden styres af facebook grupper og andre moppes væk, hvis man ikke lige passer i deres kram.

Selv holder jeg mig langt væk fra hundeskove, går lange ture i en kæmpe privatskov, selvfølgelig med min hund i snor.

• #51   24. jun 2014 Dejlig med mange forskellige meninger smiley
    For mig er det ikke noget problem, at holde mig væk fra hundeskoven de par uger om året.
    Der er faktisk flere træningssteder, hvor løbske tæver ikke må være med og ja, til konkurrencer/prøver starter løbske tæve sidst.

• #52   24. jun 2014 Maiken: Nu kan jeg ikke udtale mig om de andre hunde, men min hund? Ja, sagtens.
    Om du kunne for de andres hunde, det ved jeg ikke, måske ikke, men det kan JEG jo ikke gøre noget ved. Du slår hele tiden ned på MIG, som om det er mig, der er problemet.

Hvis du kommer gående i snor eller med din hund ved din side, og jeg kommer gående i snor, så slipper jeg jo ikke Vaks fri, så han kan rende over i hovedet på din hund. Han vil kun hen til andre hunde, når han er i snor. Når han er fri, så er han ligeglad, for så er de ikke længere en trussel for ham. Og gik jeg (meget usandsynligt) fri med ham alene, og kunne spotte dig og din hund, jamen så var han da også kommet i snor.
    Jeg kan altså godt tænke.

• #54   24. jun 2014 Du læser det jo som du selv vil.
    Jeg giver op, Maiken, jeg gider ikke at blive ved.

Jeg udgør ikke et problem for nogen som helst i det virkelige liv. Kan ikke se, hvorfor jeg pludselig skal være det i dit hoved.

I min verden er der bare forskel på, hvordan det burde være, hvilket jeg er helt enig med dig i, og hvordan det i virkeligheden er. For i virkeligheden er det, desværre ikke, som det burde være.

• #55   24. jun 2014 Alexandoria - Du udgør et problem, fordi du har den holdning, at andre skal holde sig væk, fordi din hund er ustyrlig når der er løbske tæver.
    Det er ihvertfald sådan du fremstår.

Du har ikke kunnet træne det ud af din hund, og derfor forventer du (som jeg læser det), at løbske tæver holder sig væk. Og det er I jo enige om i hundeskoven, så de der ikke er enige, må jo så holde sig væk.

Palle - Ja Palle, men bare fordi hunden har nogle instinkter, retfærdiggør de så, at man bryder reglerne?

Ville du helt ærligt synes det var ok, hvis jeg lod min hund rende ukontrollerbar rundt uden snor, med den begrundelse, at det ikke ligger til racen at være lydig, eller at den bare slår fra? Ville du synes det var ok, hvis jeg lod min hund rende efter enhver fugl den så, fordi den bare er helt vild med det, og det har jeg ikke kunnet træne ud af den? Nej vel? Hvis vi forestiller os, at jeg havde en hund, der slet ikke brød sig om andre hunde - ville du så synes det er ok, hvis jeg lader den løbe frit om beder andre hundeejere gå væk med deres hund (uden at tage min egen i snor), bede dem lufte et andet sted, fordi min hund ikke kan lide andre hunde? Næppe.

Hvorfor er det så ok, at hanhundeejere ikke træner deres hund, til at ignorere tæver, og evt. tager konsekvensen, hvis de ikke har held med det?

• #56   25. jun 2014 Hmmm..
    Mht løbske tæver i hundeskoven..

Jeg forventer at hanhunde - Uanset hvor veltrænede de er - kan glemme alt om lydighed og god opførsel, når der træder en velduftende løbsk tæve ind i skoven.
    Det er nogle temmelig stærke drifter.

Derfor har jeg holdt mig væk fra hundeskove og andre fritløbsområder, hvis jeg var på tur med en løbsk tæve.
    Almindelig sund fornuft.. det kan da ikke være så svært.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#58   25. jun 2014 Det har de vil nok og det må ejer så tage ansvar for og få snor på hunden. Man kan ikke forvente at resten af verden skal indrette sig efter ens behov.

• #59   25. jun 2014 Jeg er enig i at man "aldrig" kan træne driften ud af han og tæve;)
    Men man kan kontrollere driften;) dvs man kan lære hunden at selv om den finder det endda meget fristende så er det forbudt at løbe hen til andre hunde uden at få lov, uanset om hundene er i løbetid eller ej!
    Det kan alle hunde lære, det er ikke lige let, men alle kan lære det;)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#60   25. jun 2014 Reglerne er tydelige. Hunden skal være under kontrol. Er den ikke det er det i snor.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#62   25. jun 2014 Jeg undrer mig, når der er hundekonkurrencer, skal løbske tæver starte sidst, så må de jo virke forstyrrende på yderst velafrettede hanhunde der deltager i konkurrencer.
    Det er så nemt at stille krav om at en hund skal være under fuld kontrol i alle situationer, og man ikke overhovedet skal vise hensyn til andre.

• #64   25. jun 2014 Inger - Hvem er det du mener, der ikke vil vise hensyn? Er det tæveejerne?

Der er da ingen der siger, at man overhovedet ikke skal vise hensyn. Tæveejerne viser da netop hensyn, ved at tage den løbske tæve i snor og endda holde sig helt væk fra bestemte områder. Som det er nu, udviser hanhundeejerne dog slet ingen hensyn, eftersom de bare kan forvise tæveejerne, fordi de ikke selv kan styre hanhunden. Det er altså ikke at udvise hensyn. :o)

Og nej, det er selvfølgelig ikke alle. Der findes heldigvis hanhundeejere, der godt kan udvise hensyn og tage ansvar, selvom det langt fra er alle. :o)

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#65   25. jun 2014 Det der med at vise hensyn gælder selvfølgelig for alle både tæve- og hanhundeejere.
    Jeg har fulgt tråden og har faldet over personer der kræver fuld kontrol af hunden, ved dette udsagn forstår jeg i ALLE tænkelige situationer, det er efter min mening formodentlig de færreste der har.
    Urinstinkterne kan tage over, så jeg kan ikke sige, at jeg har fuld kontrol over min hund.

• #66   25. jun 2014 CTS:
    Det er jo netop det, jeg skriver, jeg ikke forventer, og at jeg IKKE har den holdning. Det er jo derfor, jeg spørger folk først? Hvis de siger "helst ikke" så går jeg da bare igen, for Vaks skal IKKE være andres problem. Han skal slet ikke være et problem i det hele taget.
    Er der en løbsk tæve og Vaks går amok, så går JEG, forventer da ikke, at tæveejeren går?

- Hvorfor er det så svært at læse, hvad der nu engang står?

• #68   25. jun 2014 Jer tæveejere, der holder jer væk fra hundeskovene, synes I det er et problem?

Da min hund har lidt dårlig hørelse, når hun er i løbetid, er hun altid i snor i den periode (måske det ændre sig, når hun bliver ældre?). For mig er det ikke noget problem, at holde mig væk fra hundeskoven, der er mere skov tæt på hvor jeg bor, hvor hunde skal være i snor, så der går vi tur i stedet, eller rundt i villakvarteret. Min hund derimod savner, at kunne løbe løs. Hvis vi går forbi åbningerne til hundeskoven, stopper hun og kigger og vil ikke med den anden vej smiley

• #69   25. jun 2014 Nej, jeg har ikke da jeg havde intakte tæver set det som et problem at holde mig væk fra hundeskoven i den periode, har også mange andre luftemuligheder hvor jeg bor.
    Har heller ikke oplevet det som et problem fra de hanhundeejere jeg kender der kommer i hundeskoven at de er blevet bedt om at stoppe en humpende hanhund, hvis den humper på alt og alle ... Det er blandt stamgæsterne blevet betragtet som almindelig hensyntagen/pli ....

• #71   25. jun 2014 Hvad med ganske almindeligt venligt hensyn til hinandens hunde?

Når mine hunhunde har været i løbetid (til de blev neutraliserede) har jeg ventet med at lufte dem til omkring spisetid, hvor de fleste mennesker (og deres hanhunde) er hjemme.

Synes faktisk, det er synd for de stakkels sultne handyr ligefrem at stikke en duftende bøf i næsen på dem, uden de får lov til at smage smiley

• #74   25. jun 2014 Isabelle - Nu er jeg så heldig at have en stor indhegnet have, hvor både mine katte og hunde frit kan gå ud og ind fra. Ellers kan man jo også lufte i de meget tidlige morgentimer eller i det mindste gå de steder, hvor der ikke kommer så mange andre hunde som i en hundeskov.

Og glem så lige alt om naturen.
    I naturen ville en hanhund parre en løbsk hunhund, men da VI bestemmer, at de ikke må, er det også op til OS at tage det hensyn ikke at lade dem blive fristede.

• #75   25. jun 2014 Jeg holder mig bare langt væk fra områder med hunde under løbetid. Men Sally flirter også til den helt store guldmedaljer hvis først hun får hilst på, uanset om hanhunden har forbindelse til understellet eller ej.
    Hormonerne sidder helt ude på pelsen når hun er i løbetid

• #77   25. jun 2014 Alexandoria - Du skriver jo, at i din hundeskov er I enige om, at løbske tæver holdes væk, og at det synes du er fint, for din hund kan ikke styre det og du kan ikke træne det væk. :o)

Palle - Hvis nu det er eneste skov i nærheden. Eller bare fordi man synes det er et dejligt sted at gå. Who knows. Jeg gør det ikke selv. :o)

Golden - For mig er det intet problem, jeg er så sjældent i hundeskov, at det ikke gør mig noget. Men havde det nu været det eneste ordentlige sted, jeg kunne lufte min hund - ja, så havde det da været et problem. :o) For mig er det mere princippet i, at man lader andre tage konsekvensen af sin egen uansvarlighed.

Natravnen - Så det hensyn du mener en tæveejer bør udvise, er ved at stå meget tidligt op og gå meget sent i seng for at lufte hunden, og derudover holde sig fra alle offentlige steder, hvor man kan møde en hanhund? Hvilket hensyn skal en hanhundeejer så tage? For som det ser ud nu, skal tæveejeren udvise fuldstændig hensyn, ved at holde sig helt væk og på det nærmeste snige sig ud, mens hanhundeejeren ikke engang bliver pålagt, at overholde loven. Så det der hensyn, er vidst meget langt væk. :o)

Og så kan jeg jo spørge dig: Hvad med ganske almindeligt venligt hensyn til hinandens hunde? - er det kun overfor hanhunde og deres ejere, at dette hensyn skal tages?

• #78   25. jun 2014 CTS - Nej, jeg siger at det virker til at være sådan. Det er det indtryk, jeg har fået.
    Jeg har altså kun boet her et halvt år. SÅ meget har jeg heller ikke brugt hundeskoven, og jeg har bestemt ikke været med til at "lave regler".

Og ja, jeg synes det er fint, for så kan jeg tage Vaks med derind. Hvis der var løbske tæver, så kunne jeg ikke, men så måtte det jo bare være sådan. Det betyder da ikke, at jeg ikke ville acceptere det, hvis det var anderledes? o.o

Ved ikke lige, hvor folk får de her ting fra..

• #80   25. jun 2014 Nej, men så kan jeg mærke det på Vaks rimelig hurtigt (hans næse fejler i hvert fald ikke noget), og så går vi.

• #81   25. jun 2014 Alexandoria - Der hvor jeg ser problemet, er at du synes det er fint, at tæverne holder sig væk, så du kan gå med din hund, som du ikke kan styre i situationen.
    For det synes jeg på ingen måde er fint. Det er det der med, at man bare ignorerer loven, fordi man ikke lige kunne træne det selv.

Hvad hvis du er i hundeskoven, og der så kommer en løbsk tæve? Kan du nå at kalde din hund til dig så?

Har du overvejet om der findes tæveejere, der føler sig tvunget til ikke at være der, fordi I alle har den mentalitet, at intakte hanhunde har førsteret, uanset om de er under kontrol eller ej? (fordi det er hvad flertallet er enige om).

• #82   25. jun 2014 Jeg er altid ved ham, så ja, jeg tager ham bare i snor og går. Han er altid optaget af dufte på jorden, så står der, hvor han står.

Hør, bare fordi det er det indtryk, JEG får her, både fra tæveejere (læs, ikke fordi de føler sig tvunget til det) og hanhunde ejere, så er det jo ikke lig med, at det er sådan det er. Det er et indtryk, som jeg har fået.

Jeg HAR prøvet at træne det ud af Vaks, men Vaks er altså en meget svær hund at træne. Jeg holder aldrig op med at træne, og jeg håber at det en dag bærer frugt.
    De aller fleste dage, er vi bare ude og gå i snor, her hvor vi bor.

Ingen, jeg nogensinde har mødt, i hundeskoven, har haft et problem med Vaks. Han passer sig selv. Jeg pointerer altid, at jeg måske ikke altid kan styre Vaks 100%, og de har alle reageret med "skidt med det, han er stille og rolig", men jeg har altså stadig øjnene på stilke.

Så vidt jeg ved, så er den eneste "regel" i den hundeskov, at hundene skal være søde mod hinanden. Det kan da godt være, at jeg ikke har mødt alle, der går derinde, men har altså alligevel mødt 10-12 forskellige folk, og vi snakker en by på et par tusind indbyggere.

At I har et problem med, at jeg synes det er skønt, at andre kan acceptere de mangler, som Vaks nu engang har, det forstår jeg ikke. Når jeg siger at det er fint, så mener jeg, at det er skønt, at jeg nu kan komme et sted, hvor det gavner Vaks at være og hvor han kan slappe af. De steder er altså ikke særlig mange af. Møder jeg en person, som har et problem med Vaks, så må jeg jo bare gå. Men det har jeg endnu til gode.

• #83   25. jun 2014 Jeg føler lige nu, at jeg bliver proppet i en boks og påduttet en holdning, som jeg overhovedet ikke har. Måske er jeg bare ikke god nok til at formulere mig, men man kan heller ikke være perfekt til alt.

Jeg håber da, at folk vil prøve at forstå, hvad jeg skriver her, for jeg er faktisk lidt træt af at blive pakket ned i en kasse, hvor jeg ikke hører hjemme.

• #84   25. jun 2014 For at skære det ud i pap;
    Nej, jeg mener ikke, at nogen har førsteret. Ingen. Tæve som hanhund, intakt eller ikke intakt.
    Hvis min hund ikke kan styre sig, så er det HAM, der er problemet, altså er det OS, der er nødt til at forlade skoven. Ikke den del, der gør, at han ikke kan styre sig, værende det en tæve, en hvalp, en... kat, whatever, så er det OS, der skrider.

Hvad andre mener eller gør, kan jeg ikke gøre noget ved. Hvad andre føler og tænker, kan jeg altså ikke vide. Jeg går ud fra, at man siger det, hvis man har et problem med noget, og jeg tager ansvar for min hund, altid, også hvis han gør noget, som er uacceptabelt, også selvom folk ikke siger noget.

Er det til at forstå? Har jeg forklaret mig klart nok?

• #85   25. jun 2014 Alex - Men hvordan ved du, at der ikke findes nogle tæveejere i dit område, der netop føler sig presset ud, fordi flertallet er af en anden holdning? Jeg ville da ihvertfald ikke have det særlig rart med, at have mobbet nogen ud af hundeskoven på den måde, selvom det forhåbentlig ikke har været intentionen. :o)

Jeg har skam ikke et problem med, at du har fundet et sted, hvor du føler du kan være med din hund. Jeg har et problem med, at det måske skubber nogle andre ud, som nu ikke føler de kan være der. Jeg er glad for at du siger, at du vil gå, hvis nogen har et problem med din hund. Det er jo godt! Men jeg tænker, at der måske kan gå nogle rundt og føle sig presset ud af skoven, fordi en flok på 10-12 mennesker har lavet (måske ubevidst) uskrevne regler om, at løbske tæver ikke skal være der. Så er det jo fint du siger, at du vil gå hvis nogen har et problem - men hvordan kan de udenforstående, der ikke kender dit synspunkt, vide, at du - og måske de andre - har det sådan? Det er der jeg ser problemet. Du og de andre går jo nok ikke rundt med et skilt om, at hvis nogen har et problem, skal I nok gå. Nej, dem med løbske tæver, ser/hører bare, at I ikke vil have løbske tæver, og så føler de sig presset til at holde sig væk. Det er jo ikke ok. Og det skyldes mere eller mindre jeres mentalitet om, at I jeres hundeskov skal der ikke være løbske tæver, og man behøver ikke have styr på sin (han)hund.

Og ja, jeg ved godt det er en hypotetisk situation, men alligevel meget realistisk - og et problem. Jeg ved jo ikke med dig, men jeg ville have det dårligt med det.

(10-12 ud af et par tusinde er edderhylme ikke mange. Har du overvejet, om der måske kunne være en grund til det?)

• #86   25. jun 2014 Ligesom du ikke føler, at vi læser/forstår hvad du skriver, så føler jeg heller ikke, at du læser/forstår hvad jeg skriver. :o)

• #87   25. jun 2014 CTS:
    Jeg kan ikke læse tanker, og jeg kender ikke alle hundeejere i hele byen.
    Jeg kan ikke gøre for, hvad andre gør. Jeg gør ikke noget for at mobbe andre ud. Er min hund et problem, så er det os, der går, forventer aldrig, at andre gør det.

Hvad flertallet af de andre gør, det kan jeg ikke gøre noget ved, og jeg vil altså ikke sættes i bås som værende end af dem, der "mobber" folk ud. For det er jeg ikke.

Den mentalitet deler jeg jo slet ikke. Man skal have styr på sin hund. Det burde alle. Sådan er min realitet bare ikke, og det får alle også at vide, før jeg træder ind i hundeskoven. Nogen vil måske synes, det er mærkværdigt, men... Jeg kan ikke læse tanker, det har jeg altså aldrig kunnet. Jeg kan ikke gøre noget ved et problem, som jeg ikke kender til.
    Det er altså et meget urealistisk ønske, og igen - Jeg vil ikke sættes i den bås, for... der er jeg jo ikke. Jo, det er da noget skidt, hvis folk føler sådan, men jeg har altså ikke rum i mit hjerte og mit hoved til at tænke "hvad nu hvis nogen føler sådan, ej det har jeg det altså dårligt med".
    Hvis nogen føler sådan, jamen så skal jeg da nok have det dårligt med det, især hvis jeg er en del af grunden. Jeg ville sq nok stå og tudbrøle, for... jeg vil på ingen måde, at Vaks skal være et problem for nogen.

(Har ikke været der så tit, har ikke været der siden februar-marts fordi Vaks fik problemer med urinsten og så videre, så nej - Jeg har nok langt fra mødt så mange. Det er jeg også blevet fortalt)

• #88   25. jun 2014 Alex - Det jeg mener er bare, at for en udenforstående, er du jo bare en i mængden. En af dem der er enig med de andre. :o) Du går jo næppe rundt til enhver hundeejer du møder, og fortæller at du nok skal gå, hvis der bliver et problem. :o)

For mig at se, deler du jo den mentalitet når du skriver, at du slipper din hund løs, selvom du ikke har helt styr på den. Og selvom du ikke deler mentaliteten, vil det igen for udenforstående se ud som om, at du gør det = du er en i flokken.

Det er fint at du ikke kan rumme det - men man kan bare ikke sige, at alle er enige om det, for det ved du jo intet om. Hvis du ikke møder nogen der er uenige, er det jo nok fordi, de har måtte finde et andet sted at være. Og det er dér problemet opstår: mentaliteten om, at der ikke behøver være styr på hunden, så det er de andre (løbske tæver) der må smutte. Og selvom det ikke er din intention, så støtter du jo op om det, ved at slippe din hund fri, selvom du ikke har 100% kontrol over den. :o) Og du skriver jo, at du synes det er fint at det foregår sådan = du støtter op om det.

Det er jo bare en ond spiral, som du selv er med til at holde kørende. Du møder ingen løbske tæver = du har din hund fri derinde, sammen med de andre. Tæveejer med løbsk tæve ser jer have hundene fri og har måske hørt, at man ikke behøver have styr på hunden = man går ikke derind med sin løbske tæver (=du går derind, fordi der ikke er løbske tæver) og så kan det ellers fortsætte sådan. Kan du ikke selv se det?

• #89   25. jun 2014 Jo, det kunne jeg godt finde på at gøre, lol.

Ja, jeg ved godt, at det ikke er det helt rigtige at gøre. Men jeg spørger altid dem i skoven først, om det er okay. Altså.. medmindre jeg har spurgt før, selvfølgelig, for så.. ved de det jo godt, og har indtil videre ikke fået et "nej, det er ikke okay".

Jeg siger - Mit indtryk er, at alle er enige om det - Har allerede skrevet, at jeg ikke kan vide, om det er realiteten, men ud fra hvad jeg ser og hører de forskellige sige, så er det mit indtryk. Det kan da godt være, det ikke er sådan, jeg er et menneske, kan godt tage fejl.
    Jeg accepterer da bare, hvordan det er, uanset. Jeg vil ikke sige, jeg støtter det, men hvad kan jeg gøre, give dem en fed lussing og håbe de forstår budskabet? o.o jeg er ny i skoven, jeg vælger så at acceptere hvordan det er. Og kan jeg ikke acceptere det, så går jeg. Jeg kunne ikke leve med den måde, hvorpå hundeskoven var, hvor jeg boede før - Så jeg undlod at gå derind.

Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg kan altså ikke gøre for, hvad andre tænker. Når jeg siger "ikke 100% styr på", så betyder det jo bare, at jeg ikke kan kalde ham til mig altid. Det meste af tiden, men jeg ved, at han ikke adlyder mig, som han var en robot, og har faktisk endnu ikke oplevet, at han er løbet hen til nogen. Han... dufter jorden. Jorden er åbenbart spændende o.o

Jeg vil stadig ikke sættes i den der bås, for jeg deler stadig ikke den holdning. At jeg vælger at gøre noget, som er tilnærmelsesvis forkert med accept fra brugerne af skoven, som jeg har mødt og talt med, og der så står en udefrakommende, som jeg aldrig har set være der, aldrig har mødt og aldrig har talt med og dømmer uden at vide, det vil jeg altså ikke have skylden for. For det kan da virkelig ikke være min skyld.

Og nu vil jeg i seng, fordi jeg er vildt træt. Så... ja, vil sove.

• #90   25. jun 2014 Jeg siger ikke det udelukkende er din skyld. Jeg siger du er med til det, eftersom du jo accepterer den måde det foregår på. Ergo støtter du det jo.
    Og nej, du ved ikke hvad folk tænker. Det siger jeg heller ikke. Jeg siger bare, at din opførsel (og de andres, men dem kan vi jo ikke skrive om her) kan være med til at skubbe nogen ud, som ellers gerne ville have været der. Jeg er sikker på, at du ikke gør det bevidst eller for at skubbe nogen ud, men hvordan kan en udenforstående vide, at du ikke deler de andres holdning, når nu det er den opførsel du viser? Igen, du er jo bare én i mængden.

Og det ser jeg som et problem. Og nej, du skal da ikke give dem en lussing. Men man må gerne sige sin mening, og sige at man ikke synes det er ok, den måde det foregår på. Det skriver du jo også, at du forventer andre siger til dig - så kan du jo også sige det til andre, ikke? :o) Men som jeg læser det, vælger du at acceptere den måde de gør det på i skoven - at løbske tæver skal holde sig væk, og man behøver ikke have helt styr på sin hund - ergo støtter du jo også op om det. Du er jo selv med til det.

Ja, dit indtryk er, at alle er enige - men du har vel også kun snakket med dem, der rent faktisk bruger skoven. Har du snakket med nogle af de andre par tusinde i byen, der så ikke bruger skoven? Hvis ikke, kan du vel heller ikke konkludere, at det virker som om, at alle er enige. :o) For ja, man er vel enig, siden man kommer der og gør som de andre.

Det jeg vil frem til er bare, at jeg ser det som et problem, at en gruppe af hundeejere bliver enige om et regelsæt, som i værste fald kan skubbe en anden gruppe hundeejere ud af skoven, fordi de ikke er enige. Du er jo så en del af den gruppe, der er enige om regelsættet, eftersom du følger det. Du er ikke et problem, men regelsætter er.

• #91   25. jun 2014 Og nå ja, den onde cirkel, der skabes og opretholdes er klart også et problem.

• #92   26. jun 2014 Citat:
    "Hvis vi kigger på en ulveflok, ville en han ikke bare få lov til at parre en hun - og en hun ville ikke bare få lov til at blive parret. Dette med ikke at få lov er altså ikke bare noget, vi mennesker finde på. Det er helt naturligt."

Du kan altså ikke drage paralleller mellem adfærden hos en etableret ulveflok og "single-hunde".

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#93   26. jun 2014 Hundeskovene er jo et forholdsvis et nyt fænomen i min verden, jeg er 65 år gammel, hvor hundene skulle have et fritløbsområde til glæde for både hunde og ejere. Da man næsten overalt skal have sin hund i snor.

Tidligere var det alm. pli at man holdt sine løbske tæver hjemme fra træning, har selv haft tævehunde, det var før hundeskove var etableret, sådan er det ikke i dag.

For mig at se er hundeskovene blevet til er "lovløst" område hvor en stærk gruppe "overtager" hundeskoven og betragter den som deres egen legeplads og mopper andre væk.

Alexandore hvor stor er din hund?

Lige en selvoplevet hændelse med min nuværende hund, en intakt han på 2 1/2 år og vejer 25 kg.

Sidste gang jeg var i hundeskov var i november sidste år fulgtes jeg med en dame, der har en intakt hanhund på ca 12 kg og han er ca 3 år gammel, vi gik sammen 1/2 times tid og hundene hyggede sig, da kom der et par ind med en måske labrador tævehvalp på ca 10 måneder måske i begyndende løbetid, jeg ved det ikke, men pludselig uden forvarsel røg vore to hanhunde i flæsket af hinanden, min var den største og stærkeste og fik bidt den lille, inden vi fik skildt dem ad, det hele skete på et splitsekund mindre end en meter fra os. (Jeg betalte selvfølgelig dyrlægeregningen, ingen syning, men rensning af sår).

Blot en lille beretning om hvad der kan ske, og jeg bebrejder absolut ikke dem der kom med hvalpen.

Siden har jeg ikke været i hundeskov, da jeg ikke vil risikere noget, da man ikke ved hvem eller hvilke hunde der er i hundeskoven eller hvem der kommer.

• #95   26. jun 2014 @ Alex ... uden at have nærlæst alt, så tror jeg , jeg forstår dig og hvordan det fungerer ....

I den hundeskov jeg kommer eksisterer den samme aftale jo blandt de faste brugere, dvs. at det er en gruppe brugere de mødes (de der kan) på samme tid hver dag, hundene leger og man slutter med en fælles gåtur .....Det er blandt dem den aftale eksisterer vi har ...

Der kan sagtens igennem dagen komme andre brugere, og så folk med tæver i løb, det kan vi jo ikke vide, og er heller ikke interesserede i på nogen måde at regulere ....
    Det er så. heldigvis, ikke den mest overrendte hundeskov, og den ligger lidt udenfor byen og inde midt i en skov, så det er ikke ofte der kommer nogen sådan lige forbi ...

Men ja som skrevet længere oppe, det fungerer her med en aftale , ved ikke hvordan den er opstået i sin tid, den var der inden jeg begyndte at være sammen med den gruppe, men ja jeg ville heller ikke vifte andre folks børn om næsen med en is hvis ikke de måtte få den, uanset om barnet var fuldt kontrolleret, så derfor har jeg holdt mine tæver fra hundeskoven når de var i løb ....

• #99   29. jun 2014 Mener at vi som tæve ejer ikke skal komme i hundeskoven, gør det aldrig med mine tæver. Ligesom jeg heller ikke deltager i hundetræning osv.

• #100   29. jun 2014 Hanne - Det er da ellers ganske god (og åbenbart nødvendig) træning af hanhundene, med en løbsk tæve på pladsen. :o) Så kan det være, at flere hanhundeejere får styr på deres hunde.

• #101   29. jun 2014 jeg vælger også at være hensynsfuld, frem for at stå på min ret.....

• #105   29. jun 2014 Therese - Men giver det dig/hanhundeejere ret til ikke at overholde loven? :o) Næppe.

Jeg kender da mange hanhunde der ikke slår fra, så snart der kommer en løbsk tæve. Som Maj-Britt siger, kan de fleste udstillingshunde også godt rumme det. Så det kan da ikke være en helt umuligt opgave. :o)

• #108   29. jun 2014 Der er nu også en del hanhunde ejere på udstillinger, der ikke er særlig begejstret, hvis man kommer med en løbsk tæve, fordi de har svært ved at få deres hanhund til at koncentrere sig. Så jo, det kan også være et problem på udstilling.

Og da jeg begyndte at udstille rundt om i Europa, måtte man slet ikke komme på udstillinger med løbske tæver i f.eks. Holland og Belgien. Det har så ændret sig.

• #109   29. jun 2014 Lene - Der er heller ingen der siger, at det ikke kan være et problem på udstilling. :o)

Kommentér på:
Tæver i løbetid i hundeskov.

Annonce