3.230 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 98 Svar

Bodil Dalsgaard
Bodil Dalsgaard
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665

Seler, hvorfor nu det? Seler, hvorfor nu det?

Hvordan kan det egentlig være at så mange sværger til seler i stedet for halsbånd?
Når jeg modtager hunde sker det rigtig ofte at hunden kommer ud af bilen iført sele, der står så ofte 2 mennesker som forsøger at holde styr på kræet og holde den fra at gå efter mine katte, høns eller andre hunde, en næsten umulig opgave fordi hunden har hele forkroppen fri til at afsøge området;(
Hvis nu snoren sad i halsbåndet, så kunne man helt enkelt forhindre hunden i at gå i selvsving;)
Jeg har flere gange set mennesker blive slæbt gennem mit grus efter en ivrig hund, når så snoren kommer i halsbåndet trækker hunden overhovedet ikke;)
Hvorfor gør folk det hele så besværlig?
Bare en stille undren smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seler, hvorfor nu det?
  • #2   9. jul 2014 Jeg bruger sele til Hunden fordi hun trækker, og jeg ønsker ikke at smadre hendes hals smiley
    En korrekt tilpasset sele giver mere kontrol på hunden.

• #5   9. jul 2014 Vores ville gå endnu mere amok hvis snoren sad i halsbåndet... De ville jo tro de skulle dø!!!
    Vi bruger kun halsbånd til udstilling.. Ellers hedder det seler, for vi vil ikke risikere nakkeskader og lignende pga halsbåndet..

• #8   9. jul 2014 smiley jeg har endnu tilgode at se nogen der har bedre styr på hunden i sele end i halsbånd;) det gad jeg godt se;)
    Selen giver jo hunden enorm bevægelsesfrihed med hoved og forkroppen det vil sige den kan i den grad stirre på evnt modpart, lige til at optrappe en konflikt smiley
    Et halsbånd, så kan man ret simpelt vende hunden så den ikke kan få øjenkontakt;)

• #9   9. jul 2014 Jeg kunne ikke drømme om at bruge seler. Jeg har store hunde og selv om de generelt går pænt i snor, vil jeg også gerne føle, at jeg har styr på dem også hvis der sker noget ekstra spændende.

Jeg har meget svært at forstå, hvordan nogen kan mene, at en sele (selv en korrekt tilpasset) giver mere kontrol over hunden end et halsbånd.

Lige som Bodil synes jeg ofte, det ser rimeligt hasarderet ud, når folk kommer med store hunde i sele.

• #10   9. jul 2014 Hvis hunde jævnlig laver pludselige ryk så er det nok der man skal sætte ind;) simpel opdragelse;)

• #11   9. jul 2014 En eurasier kan komme ud af et normalt halsbånd hvis den vil. Trækker hunden, er det for mig at se mere skadeligt med halsbånd. Mange halvkvæl eller helkvæl ville ødelægge pelsen hvis jeg skulle bruge dem dagligt. Derfor. Men til udstilling og konkurrencer bruger jeg halsbånd.

• #12   9. jul 2014 Med en sele fordeler du trykket, rigtig fint, det giver hunden alle muligheder for rigtig at slæbe afsted med ejer;)

• #13   9. jul 2014 Min Jack går meget bedre i sele end i halsbånd, og hun lystre bedre af en eller anden mærkelig årsag smiley

• #14   9. jul 2014 Et halsbånd, rigtig tilpasset i halvkvæl, kan ingen hund komme ud af;)

profilbillede
  • #15   9. jul 2014 Jeg bruger kun sele på Viktor/Cody, hvis jeg synes de skal have mulighed for at have vores 8 m flexline på. Det sker yderst sjældent, da jeg godt kan give dem mulighed for frihed uden line.
    Cody elsker sele og flexline.
    Viktor hader sele men elsker flexline smiley

Jeg bruger halsbånd normalt - og Viktor kan nu sagtens slæbe afsted med én, selvom han har halsbånd på smiley Vi træner og træner, og han er efterhånden blevet super dygtig til ikke at trække så meget smiley

• #16   9. jul 2014 Jeg bruger sele, fordi jeg stortset altid har 10m snor i hunden..
    Og når han løber og leger med så lang en snor på, så er selen bare bedre.

Jeg er på ingen måde sele fanatiker. Havde faktisk svoret, at jeg aldrig ville bruge sele til normale lufteture smiley
    Men det gør jeg så nu. Og vovsen er lykkelig for, at han ikke skal gå og fald i den lange snor mellem forbenene smiley

• #17   9. jul 2014 AT
    Den kan også sidde lovligt uden sele, der er ingen lovgivning om at hunde skal være fastspændt smiley

• #19   9. jul 2014 Jeg har aldrig kunnet forlige mig med seler, andet end til sporbrug. Bruger halsbånd med halvkvæl til whipperne, som dem Bodil viser.

Jeg synes de fleste seler sidder elendigt på whipperne og dem der sidder godt kan de enten vride sig ud af eller også er de så tunge og klodsede, at hundene finder dem ubehagelige.

Både halsbånd og seler kan give skader ved pludselige ryk. Min afdøde Alfa fik en skulderskade fordi hun kastede sig frem i en sporline iført specialsyet og korrekt tilpasset sele.

Halsbåndene med halvkvæl kan de ikke vride sig ud af, de dækker et par nakkehvirvler, hvilket mindsker risikoen for skader.

profilbillede
  • #20   9. jul 2014 For et par uger siden fik jeg en skøn unghund i pension, 11 måneder, krydsning mellem ruhåret hønsehund og lab. kom ud af bilen med begge ejere hængende i snoren, de blev slæbt gennem mit grus, medens de bekendtgjorde at den jo træk lidt, men nogen gange hjalp det når de havde pølser i lommen;)
    De fik den selv bakset ind i boksen, hyber og meget glad hund;)
    Da de var kørt hentede jeg et af mine halvkvæl halsbånd, de er brede og bløde smiley
    Over hundens hoved, snor på og afsed det gik, en gang var den ude i strakt Line, det var det, den gik så nydeligt resten af tiden, ingen problemer overhovedet;)
    Da den bliv hentet blev den igen iført sin fine træksele og trak sine ejere rundt om bilen et par gange før de fik den læsset;) fnis;)

• #21   9. jul 2014 Bodil - tror måske også det er en udbredt misforståelse, at seler er bedre til hunde, der trækker smiley
    Selvom jeg bruger retrieverline med halvkvæl, så trækker han. Men igen - træning, træning, træning. Og det går den rigtige vej smiley

• #22   9. jul 2014 jeg bruger sele fordi det er langt mere komfortabelt for mine hunde og skulle der ske noget så de får et tyk i snoren så er selen langt mere skånsom for dem. Mine hunde trives ganske enkelt bedst med sele på. Dette gælder både mine 3 malteser, min græske gadehund, min Alaskan Husky/Border Collie/Pointer/Greyhoundblanding og min tidligere Flatter, Am Cocker og Newf.
    Jeg har ALDRIG haft nogle problemer med at kontrollere mine hunde pga. selen. Jeg vil kunne kontrollere hunden som følge af træning og en ordentlig relation til hunden og ikke form følge af det udstyr jeg kommer på den... Selen har intet at gøre med kontrol af hunden - det handler om kompetent træning...

profilbillede
  • #26   9. jul 2014 AT
    Nej pinligt er det ikke for det er da en god idé at have dem fastspændt

• #28   9. jul 2014 Jeg bruger sele på mine, fordi jeg ikke vil risikere at skade deres nakke. Og de ville kunne løbe afsted med mig uanset om de var i det ene eller det andet hvis de ville.
    Mine bliver holdt i kort snor hvis det er nødvendigt..

Og jeg synes da at en hund i halsbånd kan skabe sig ligeså åndssvagt som en hund i sele.? Tror de eksempler du har set simpelthen handler om dårlig opdragelse..

• #29   9. jul 2014 Jeg bruger sele på hvalpe og unghunde, indtil de har lært ikke at trække. Det skal ikke være fordi, de har halsbånd på, og derfor føler større smerte ved at trække, at de ikke trækker. Det skal være fordi de har lært at man ikke skal trække.
    Når jeg bruger halsbånd bruger jeg brede halsbånd, enten halvkvæl eller normalt. Min egen er blevet super til ikke at trække, derfor går hun med et ganske normalt læderhalsbånd nu.

Jeg bruger dog sele, når hun er i løbetid, da hun ikke kan vride sig ud af selen, og når hun har sporline på, da jeg syntes sådan en tung snor er for meget for en lille hunds hals, desuden ligger linen bedre på ryggen, når hunden har sele på.

Og så vil jeg sige til TS; du har en hundepension ikke? Hvis jeg havde en hund på din pension og opdagede, at du havde taget selen og byttet den med et halvkvælhalsbånd, var jeg blevet stiktosset! Det er da enormt uprofessionelt, at du bare begynder at bruge andet udstyr på fremmede hunde, og umiddelbart lyder det til, du ikke engang har fortalt ejerne det? Det er sådan noget, der giver hundepensioner et dårligt ry! smiley
    Har du overvejet, om hunden måske havde sele på af en grund?

• #30   9. jul 2014 Chico kan slide sig løs af sit halsbånd.. Derfor bruger vi blandt andet selen.. I fremmede biler (dvs ikke vores egen) er han desuden fastspændt med sele.. Vi bruger nu oftest bare halsbåndet på alm gåture

• #33   9. jul 2014 uanset om du bruger sele eller halsbånd handler det om opdragelse,,... jeg bruger KUN halsbånd... og mine fejler intet og har aldrig gjort det... Jeg vil ikke bruge en sele da jeg har behov for at have min hund ved ben og ikke foran mig... en sele giver somTS skriver mere frihed, men er det ikke det de får når de går løs? Min tæve går også med mundkurv, da hun er lidt speciel...

At det giver ubehag og andet at have halsbånd på skyldes UDELUKKENDE at ejer ikke har opdraget hunden ordenligt, ikke at det er et halsbånd...! for ubehaget kommer kun ved uhensigtsmæssig opførsel fra hundens side...!

Kan slet ikke forstå argumentet at det er bedre for hunden, for det er jo hverken eller... Det er jo brugen af det det handler om...!

er ved at undersøge muligheden for at få en LILLE hund der gerne skulle være udstillingsegnet, og denne vil også blive luftet i halsbånd, frem for sele... igen handler det om opdragelse og om korrekt halsbånd, der tager hensyn til pels m.m.

Da jeg gik på krykker havde jeg en snudesele til mine tre hunde når vi var på tur, udelukkende fordi jeg ikke turde risikere at de uhensigtsmæssigt gik for hurtigt frem og rev den ene krykke væk under mig, men ingen af hundene trivedes med dem... så tog jeg dem af og dit gik tre på stribe uden at jeg skulle bekymre mig... opdragelse igen... kan simpelthen ikke sige det ofte nok...

har prøvet sele på min lille tæve men hun blev helt forvirret, fordi hun ikke havde min støtte i snoren når hun gik korrekt ved ben... så det jeg fik ud af det var en forvirret hund og en hund der endte med at gå for langt fremme i forhold til mig når den skulle gå på plads, hvem gavner det??? ud over som TS skriver, uromagerne der kalder på ballade....!
    Lige for at undgå misforståelser så havde min tæve et sår i nakken hvor halsbåndet skulle være (efter lidt for voldsom leg) derfor prøvede jeg med sele, men endte op med en løssnor rundt om forparten af hende, der strammede om halsen hvis hun gik for langt frem, en slags hjemmelavet kvæler... smiley

• #35   9. jul 2014 Patte: Det kender jeg ikke til, den pension jeg bruger, bruger seler, hvis hundens eget udstyr ikke fungerer, og ellers hundens eget udstyr. Jeg syntes godt nok, det er noget mærkeligt noget at begynde at skifte det udstyr, hunden er vant til, ud, bare fordi man ikke føler for det..!
    Hvad hvis der var en grund til at hunde brugte sele? En grund, som ikke har betydning for hundens helbred, så længe den bruger sele, og derfor er det ikke oplyst, da man selvfølgelig regner med, at den, som skal passe, ikke begynder at udstyre hunden med alt muligt andet...
    Mht. retrieverliner, hvis jeg fik min hund passet der, ville jeg sige, jeg ikke ville have, de brugte dem til min hund. Jeg syntes absolut ikke om retrieverliner til gåtursbrug, men jeg kan generelt ikke lide ideen med at hindre hundens vejrtrækning...

• #36   9. jul 2014 Som andre også skriver er det vel et spørgsmål om træning og opdragelse... det kan på ingen måde være ønskværdigt at have en hund der trækker så meget at den laver skader i nakken hvis den har halsbånd på....? seler kan ligesåvel være anledning til skeletale skader/slid....
    Jeg har både sele og halsbånd til min hund (bruger mest halsbånd) og han får ikke lov at trække... afledning med legetøj el. guffer virker godt hvis der kommer spændende hunde eller andre sjove sager som han kunne finde på at trække imod... men nu har han heller aldrig været en hund der trækker meget "fra naturens hånd".....

• #37   9. jul 2014 Hvis du vil have din hund i pension A-S så er det nødvendigt at pensionen kan gå med hunden, her er det i alt fald, jeg nægter at have hunde i længere tid, som jeg ikke kan gå med;) jeg er 154 cm høj og er ikke super stærk, hvis jeg skal kunne gå med hunden skal den ikke kunne slæbe mig afsted;)
    Desuden er seler som oftest for besværlige at give hundene på;) rigtig mange hunde bryder sig ikke om at få dem på og da slet ikke at en " fremmed" bakser rundt med det;)
    Men husk bare at lade være med at bestille hos mig;) og husk at spørge hvis du skal have dine hunde i pension, der findes ikke mange der vil bruge seler, men ok du kan jo også vælge en der kun bruger løbegården;)

• #38   9. jul 2014 Hvilken pension bruger du A-S ?

• #39   9. jul 2014 Er vi på en længere tur, bruger jeg seler.
    jeg er så tilhænger af seler hvor snoren hægtes mellem skuldrene og ikke dem hvor den hægtes midt på ryggen, der er mere kontrol ved første model i mine øjne.
    jeg har både giga hunde og små hunde.
    Jeg har nu aldrig haft mindre kontrol ved sele end ved halsbånd, og har jeg brug for fysisk at vende focus fra noget, så bruger jeg kroppen/hånden.
    Jeg har dog også halsbånd, for de små`s vedkommende bruges de blot til hundetegnet, for de stores vedkommende (mynder) er det halvkvæl jeg har, fordi de kan kravle ud af alt andet og bryder mig ikke om helkvæl.
    så, jeg har sådan set både sele og halsbånd på dem når vi er ude, men linen sidder oftest i selen.
    dertil går jeg ofte med de store i sporline, og der er halsbåndet dumt at hægte linen i fordi hunden får linen mellem benene, det er sjældent det sker med selen.

• #40   9. jul 2014 Og hvorfor er det egentlig ok for dig at pensionen bruger deres egne seler hvis hunden kommer med halsbånd på? Men ikke ok at bruge halsbånd hvis hunden kommer med sele?

• #41   9. jul 2014 Jeg har intet imod halsbånd, selvom jeg selv bruger sele.

Da vi fik vores ældste hund som 2års, havde hun aldrig lært at gå i snor. Hun var utroligt angst for det, og sprang rundt i linen. Hun var meget roligere med en sele på, så vi valgte at øve gå-træning med en sele. I dag går hun enormt pænt, men vi er fortsat med at bruge selen, for hvorfor ikke?

Vores hvalp går også med sele - han har ikke 100% lært at gå pænt endnu, og jeg tænker at det er mere mildt for ham at få et ryk i en trykfordelende line, end i et halsbånd, hvis han springer frem.

Derudover synes jeg det er praktisk at snoren ikke bliver filtret i benene, som med et halsbånd, når de går og søger for lang line.

Jeg ville til gengæld blive stiktosset, hvis jeg fik min hund passet og han/hun valgte at bruge halsbånd på gåtur med min hund! Jeg blander mig heller ikke i om andre putter et halsbånd på deres, og synes ikke der er noget rigtigt eller forkert i det ene eller det andet. Men hvis en hundepension e. lign. besluttede sig for at putte et halsbånd på min hund, når jeg havde besluttet at den skulle gå med sele, så ville jeg fandme blive sur.

• #43   9. jul 2014 Bodil: HELT enig! Men så ville jeg forvente at pensionsejeren var ærlig fra start og enten sagde "Jeg kan ikke gå med sådan en stor hund i sele" eller "Vil det være ok at sætte halsbånd på, så kan jeg nemmere gå med den"
    Den pension, jeg bruger, har folk ansat af forskellig statur, og de stærke tager sig af de store hunde, og de unge piger går med de mindre, det syntes jeg er meget ansvarligt!
    Min egen hund er ikke glad for seler, og i og med hun går rigtig pænt, går hun bare i halsbånd, så jeg er såmænd ikke sele-fanatiker, jeg er bare meget imod, at man sætter sin lid til en person ifm at få sin hund passet på bedste vis, og så bliver man ikke informeret om den slags smiley Det er jo for rigtig mange i høj grad noget, der betyder meget for dem.
    Og bare rolig, jeg kommer aldrig til at bruge dig, jeg har en pension, som jeg er utrolig glad for. Hundene er ude i både løbegårde og på gåture, hun bruger det udstyr, man medbringer, fodrer med det foder, man medbringer og de snacks, man medbringer, etc. Men har man intet med har hun selvfølgelig noget også. Dejligt sted smiley

• #44   9. jul 2014 Det forbavser mig da;) det er nok en ting jeg skal skrive på hjemmesiden;) vi bruger ikke gerne seler, til gengæld kommer din hund ud ret mange timer om dagen;)
    Den skal være iført fast tætsiddende halsbånd;) jeg bruger ikke kæder men har selv bløde halvkvæl som jeg bruger til hunde der kommer i seler eller kæder smiley

• #45   9. jul 2014 Patte: For mig er "problemet" (ikke et kæmpe problem som sådan såmænd smiley ) at hvis hunden ikke trækker, slækkes linen jo "uendeligt" og falder dermed nemmere af. Trækker hunden, fungerer linen som et fuldkvæl og så er det netop at hunden "bliver kværket".. Jeg syntes ikke det er en super line på ret mange måder smiley
    Men det er da fint at de bruger dem, når de informerer om, at de bruger dem. Så kan man jo som forbruger selv vælge, om det er ok eller ej smiley

• #46   9. jul 2014 Jeg har lige haft en mynde og en wippet, de fik deres seler på, de var nemme at få på og ekstrem nemme at gå med;) men de fleste hunde trækker altså ret meget i seler;)

• #48   9. jul 2014 Nu er der jo også retriver liner med stop;) jeg har da et par stykker smiley

• #49   9. jul 2014 Dejligt at høre Bodil smiley
    Jeg kender mange, som ikke er glade for, at jeg går med min i halsbånd, for de er nemlig vilde sele-fanatikere smiley Og jeg ved, de ville være meget utilfredse/forargede/kede af at afhente en hund og få at vide, at den havde tilbragt den sidste uges tid med at blive luftet i halsbånd. Men ja, en god idé at skrive det på hjemmesiden eller informere når man kontaktes ang. et ophold.

• #50   9. jul 2014 Hehe, ja ok, dem er stop er nok nemmest, ser til tider til udstillinger retrievere og spaniels med den slags liner og når hunden står stille eller står og snuser et sekund bliver linen jo så stor, at hunden nærmest kan træde igennem den og ud på den anden side! smiley Har da også set et par smutte ud af linen, fordi den løb så fint, at linen blev løs, hunden tager hovedet lidt ned, og vups så var hunden løs smiley

• #51   9. jul 2014 Uha et meget følelsesladet emne smiley Jeg bruger selv halsbånd på mine og uha uha en gang imellem går de sørme med kædehalsbånd af praktiske årsager. Jeg har to venner, der er dyrlæger og kiropraktore og det er noget vi har snakket en del om. Iflg dem er det en skrøne at selen er bedre end halsbåndet (de bruger begge selv kun halsbånd på deres egne hunde). Begge dele kan give muskelinfiltrationer og i værste fald slidskader, hvis hunden trækker ensformigt over en længere periode. Begge dele kan give akutte skader hvis fx hunden ryger frem med et gevaldigt ryk, men det er noget de ser YDERST sjældent. Mange seler har en elendig pasform og producenterne kan ikke have kigget særlig grundigt på hundeanatomi i udviklingen (specielt en af de meget populære og in modeller for høvl af kiropraktorene...). Rigtig mange seler er faktisk ikke meget anderledes for hundens hals end et halsbånd fordi trykket ikke fordeles i dem, men overføres til et enkelt lille punkt og bringestykkerne sidder generelt alt for højt og der er for få justeringsmuligheder. Derudover så er et halsbånd, der kan lukke lidt sammen altså det eneste en hund med med et smalt hoved og en dyb brystkasse, IKKE kan komme ud af. Min hanhund smider faste halsbånd og diverse seler hurtigere end man kan tælle til to. Det er bare hovedet ned og så et træk bagud og vupti så er han fri og kan prinse drillende rundt smiley Nomehalsbåndet der når det lukker sammen er en smule smallere end omkredsen på hans hals kan han ikke smide. Det samme gælder kædehalsbånd. På min Dobermann har jeg præcist sammen problem som Kirsten; der er simpelthen ingen seler (bortset fra Bøttcher sporselen), der sidder ordentligt og ikke genere hende.
    Jeg oplever - som træner folk kommer til når de er ved at give op - at rigtig rigtig mange bruger selen som en sovepude. De er blevet tudet ørene fulde med at det er skånsomt for hunden og så har de forsømt at lære den at følges med dem istedet for at fosøge at gå lidt hurtigere hele tiden. På vores hvalpehold dukker de fleste op med hvalpene i seler - og det må de hjertens gerne. Det sker næsten i hver lektion at en eller flere hvalpe kommer ud af deres seler og spæner rundt og forsøger at få alle de andre hvalpe med på legen. Sjovt at se på, men knapt så sjovt for dem der forsøger at få noget ud af lektionen som forstyrres af først den ene og så den anden glade hvalp.....
    Mht til at kunne holde hunden så oplever personligt ikke den store forskel uanset hvad den er iført. Den eneste gang en hund har væltet mig var min egen lille dobertøs iført sit halsbånd. Jeg gik og 'sov' og pludselig satte vovsen af. Jeg holdt instinktivt fat i snoren så jeg måtte ned og bide i græsset og, da det var græs vådt af dug, så gled jeg et par meter hen over græsset. Det blev set af en anden hundeejer der var flad af grin smiley Det må have givet Perle et ordentligt ryk, men hun har nu ikke taget skade.
    Jeg plejer at sige til folk, at mht udstyr så skal man bruge det der passer bedst til ekvipagen (=hund og fører), da der ikke findes nogen facitliste smiley For nogen er det kædehalsbånd, for andre en sele.

• #52   9. jul 2014 Min er faktisk en af dem, der trækker i halsbåndet og ikke i (k9-)sele. Det er, som om han ikke kan lide trykket på brystet men ikke har noget imod det på halsen. Og så ødelægger halsbånd hans pels. Samtidig kan jeg bedre lide, at hvis der sker et eller andet uventet, så kan jeg rykke ham op i snoren uden at hænge ham.

• #53   9. jul 2014 PS. Kender et ægtepar der har en hundepension. De siger som Bodil at hvis folk vil have dem til at gå med hundene så er det i halvkvæl uanset hvad hunden ellers er iført. Det er simpelthen fordi deres erfaring er at det er det eneste hundene ikke kan komme ud af og ingen ønsker jo at hunden skal løbe væk fra et sted den er i pension. Desuden så har hun også fortalt at det kan være enormt bøvlet for en fremmet at sætte sele på en hund, der oftest vil opleve det som lidt ubehageligt.

• #54   9. jul 2014 Jeg har en sød lille puddel lige nu, han startede sit pensionsophold med at blive forskrækket lige da han kom ud af bilen, han kom ud af sin sele og styrtede afsted;( heldigvis fik ejeren fat i ham, men helt ærligt, tænk hvis det var sket for mig;( jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis en hund smuttede for mig;(
    Han har det fint nu;) er glad og tilfreds, jeg måtte sy et nyt halsbånd til ham, havde ingen der var små nok;)

profilbillede
  • #55   9. jul 2014 Bodil: havde lige overset to af dine spg.
    Jeg bruger Frisenborgs hundepension. Dorit har avlet mine forældres hund, jeg har været på et par udstillinger med hende, hun trimmer Coco hver halve år og hun er relativ tæt på mine forældres hjem, så har et godt kendskab til hende og afstanden er nem smiley

Jeg synes ikke det er iorden at de skifter udstyr på hundene overhovedet. Men, som jeg skriver smiley hvis hundens eget udstyr er mangelfuldt. Fx går i stykker, eller som jeg selv oplevede, at selen blev for lille da hun fik Vinterdækken på, så syntes jeg, det er helt iorden at pensionen udskifter og bruger sit eget udstyr. For mig er det i høj grad vigtigheden af informationen omkring, at man gør det smiley

• #56   9. jul 2014 Vi bruger begge dele, Ozzy bliver ALTID luftet i sele, han kan ganske enkelt ikke lide at have snoren i halsbåndet, og han går MEGET pænere i selen end halsbånd, netop fordi han syntes halsbåndet er ubehageligt. Jeg har helt fin kontrol over min hund, selvom han er i sele.

Mailo er tidligere kun blevet luftet med halsbånd, da det fungerede bedst. Men nu har han fået en sele som sidder perfekt, og som han elsker at have på, så den bliver han luftet i, og han går nu MEGET pænere ( andre seler har ikke fungeret på ham) .

Forstår ikke helt argumentet med at hunden har meget mere frihed ved en sele, altså den eneste forskel er da at man ikke kan hive hundens hoved til sig, som man kan hvis den har halsbånd på. Men man skal da alligevel ikke stå og flå hovedet tilbage, så der er da ingen forskel. Så lang er en hunds hals altså heller ikke.

Den pension vi bruger, de lufter KUN i seler. Da vi havde vores hunde derude for 2 år siden, der lånte Mailo en sele derude, netop fordi han kun havde halsbånd med, og det ville de ikke lufte med. Det var HELT fint for os, ingen problem i det, hvis det var hvad de helst ville. Ozzy blev bare luftet i hans egen sele.

• #57   9. jul 2014 Ingen tvivl, det optimale er, at hunden lærer at gå ordentligt i en snor smiley

Det er faktisk ikke så svært, hvis man starter den dag hvalpen flytter ind og er rimelig konsekvent det første stykke tid.

Mit indtryk er, at rigtig mange hvalpeejere er bekymrede over, at det lille pus ikke vil gå tur og bliver så henrykte når hvalpen pludselig bevæger sig fremad, at de i starten helt glemmer træningen.

Jeg ser mange hvalpe trække afsted foran ejer og trækkeriet er givet ikke det store problem, når man går med en lille hvalp, det er begrænset hvor meget kraft, der er bag, både på grund af motorik og størrelse.

Det er min erfaring, at sætter man ind med træning tidligt, lærer hvalpen lynhurtigt at når vi går tur med snor, skal linen være slap.
    Der kommer tilbagefald i ny og næ, men er man konsekvent, hver gang det sker bliver trækkeriet aldrig et kæmpe problem.

• #58   9. jul 2014 Hvis en Hund vil trække sin ejer efter sig i snoren, så er det helt ligemeget, om det er i sele eller i halsbånd. Hvis hunden ikke er opdraget ordentligt, vil den trække uanset. At du oplever, at hunde i seler går dårligere end hunde i halsbånd, tror jeg ikke har noget som helst med udstyret at gøre.

Jeg går i sele, fordi det giver et mere skånsomt pres på hunden. Min hun skal ikke trænes med "en kniv for struben," om jeg så må sige. Jeg ville være bange for, at komme til at tage for hårdt i halsbåndet, når jeg signalerer til hunden. Her har jeg en sikkerhed i selen, som fordeler trykket meget bedre. Når hunden så har lært at gå ordentligt, og er blevet fintfølende overfor signalerne, kan man jo godt bruge et halsbånd. Men her i starten under indlæring, er det simpelthen for at sikre, at jeg ikke kommer til at overskride grænsen for, hvad der er OK at lægge af pres i linen når jeg vil korrigere hunden.

Jeg har ingen problemer med at gå med min hund i sele. Den har lært ikke at trække, ikke at gå foran, og ikke at lægge sig i selen. Vi kommunikere næsten kun verbalt nu under gåturen, og det er rigtig dejligt.
    Om man vil bruge det ene eller det andet, er jeg ligeglad med, sålænge man ikke misbruger sit udstyr. Så hvis man ikke kan holde hunden, medmindre man har halsbånd på, så har man - efter min mening - ikke trænet sin hund ordentligt. Det bør i udgangspunktet ikke være nødvendigt at skulle "holde" sin hund.

• #59   9. jul 2014 Pixel har sele på udelukkende fordi hun opdagede at man kunne bakke ud af halsbåndet. Hun trækker ikke i snoren uanset om den sidder i sele eller halsbånd - og hun trækker sgu næsten mindre endnu hvis hun får en flexline på.
    I min verden der må hunden ikke trække - punktum!

• #60   9. jul 2014 Bruger seler til Einstein, fordi hun fungere bedst med det.

Halvkvæl halsbånd til Laika, fordi hun kan hoppe ud af alt andet... Og hun ved det og udnytter det.

• #61   9. jul 2014 I øvrigt vil jeg lige nævne, at jeg kun én gang har oplevet at få en negativ kommentar på at have sele på min hund - at hvis jeg havde så vild en kamphund, at jeg var nødt til at have sele på den, så kunne det være jeg bare skulle blive hjemme smiley Sagt til min lille bitte små 20kgs hund der mest af alt ligner en labrador, som gik ligeså fint ved siden af mig for løs line.

Derudover har jeg aldrig oplevet at blive set ned på for at have sele på, ligesom jeg aldrig har oplevet at andre er blevet set ned på for at have halsbånd på deres hund smiley
    I øvrigt har mine hunde stadig halsbånd på, selvom snoren ikke bliver sat deri

• #62   9. jul 2014 Jeg bruger sele til mine fordi at min tjekkiske rottehund, siger kast op lyde, så snart der er modstand i halsbåndet. Så det vil jeg ikke byde hende, også bevæger hun sig mere "frit" med sele, logre mere og virker meget gladere smiley

• #63   9. jul 2014 Jeg bruger sele til min jack russell terrier, men han har også halsbånd på, for det foreskriver hundeloven at den skal. Han hverken trækker eller går dumt, men han er så lille, at hvis snoren sidder i halsbåndet, så træder han i den. Fordi han går så pænt, så sele her, så han ikke snubler i snoren

• #64   9. jul 2014 Hundeloven siger da ikke at den SKAL have halsbånd på, den skal da bare have et navneskilt på ?

• #68   9. jul 2014 Venges - lige nøjagtigt derfor at jeg har valgt at bruge det på mine.. Fordi de IKKE gik/går ordenligt, men lavede pludselige træk i linen. Og mens jeg skulle træne det ved den gamle, fik hun altså en sele på. Og nu hvor jeg træner min hvalp i at gå pænt, får han også en sele på smiley

Jeg synes nu ikke det er besværligt at få dem af og på da de begge bruger bringeseler.

• #69   9. jul 2014 det tager da ikke mange sekunder at smide en sele på smiley

• #70   9. jul 2014 Det tager da noget længere tid end at knappe en Line på;)

• #71   9. jul 2014 Om man skal give hunden sele på, eller give den halsbånd på, det er der nu altså ikke rigtig nogen forskel på , altså tidsmæssigt smiley

• #72   9. jul 2014 Det er i hvert fald ikke de få sekunder der gør forskellen for mig smiley

Til at starte med tog det lang tid at få sele på hvalpen, da den (ifølge ham) skulle dø undervejs, men han lærte faktisk hurtigt at selen ikke var legetøj smiley

• #73   9. jul 2014 de få sekunder skal da ikke gøre forskellen, det tager for mig under et minut at klaske seler på alle 4

• #74   9. jul 2014 Her tager det heller ikke mange sekunder, at få begge hunde iført sele.

• #75   9. jul 2014 vi bruger sele, for det fungere bare bedre, og der skal altså ikke særlig stort ryk til, hvis jeg f.eks. ikke opdager at lucky lige stoppede for at snuse og jeg bare går videre, før han vælter forover, og han kan altså få ret voldsomme skader, hvis han selv lige får rykket lidt for hårdt med halsbånd på.
    Jeg er ellers en af dem der ikke synes man skal pylre om sin lille hund, men lige nakkeskader er ret nemme at lave på en så lille hund med halsbånd.
    Derudover er det bedre at have snoren på ryggen når han er så lille, så vikler han sig ikke ind i den. smiley

Det tager for mig kortere tid at smide en k9 sele henover hovedet på ham, og lige klikke, end hvis jeg skal tage halsbånd på ham. Men det er nok fordi han er så vant til at få sele på at han stiller sig, og næsten selv går ind i selen, så det bare lige er at klikke den fast om maven.. Snoren sidder altid på, for bruger kun sele, så ingen grund til at tage den af selen hver gang.

• #76   9. jul 2014 Halsbåndet har hunden jo på;) det skal den med hundetegn;)

• #77   9. jul 2014 Men jeg kan konkludere at rigtig mange bruger seler;) og at det er fordi man mener at det er sundere og mere behagelig for hunden smiley jeg er ikke enig, må jeg indrømme smiley men det behøves jeg jo heller ikke at være;)

• #78   9. jul 2014 Det ville da også være kedeligt, hvis alle var enige om alting smiley

• #79   9. jul 2014 luckys hundetegn sidder på selen. smiley
    vi går så også altid tur med flexiline så han kan tonse rundt som det passer ham, så når han glemmer der ikke er mere snor kommer der nogle ryk.

• #80   9. jul 2014 Hunden skal da ikke have hundetegn på derhjemme. Vores hunde har deres hundetegn i selen.

• #81   9. jul 2014 Mine har hundetegn på hele tiden;) de kunne jo smutte ved en fejl;) en sele har de vel ikke på når de leger fx;) hvad så?

• #82   9. jul 2014 Nu leger vores hunde ikke på gåturen, vi går tur for at gå og tisse/pølle. Og vores hunde har som sagt ikke noget som helst på herhjemme. Når de en sjælden gang imellem er med hjemme ved vores forældre, så får de halsbånd på ( hvor vi så flytter hundetegnet over på), og deres sele er med hvis vi skal ud og gå.

• #83   9. jul 2014 Vores har altid halsbånd med hundetegn på.. Hvis de skulle stikke af, så ville jeg blive glad for at få dem hurtigt hjem igen smiley

• #84   9. jul 2014 derhjemme har han intet på. han får halsbånd (som også har hundetegn) på når der kommer små børn på besøg, fordi de ikke altid lige tænker over at døren skal lukkes, alle de voksne, ved at de skal holde øje med at han ikke render med, men lucky ved også at han ikke bare må rende ud af døren.
    Og haven er indhegnet med lucky sikret hegn, så der smutter han heller ikke lige fra.

På gåtur, kommer han aldrig løs af snoren, da lucky ikke kan gå løs, så det er så nemt. han må gerne hilse på andre hunde, men det er så også det.

Er vi hos nogen hvor det ikke er lucky sikret, har han snor og sele på udenfor og halsbånd indenfor smiley

• #85   9. jul 2014 Det står i hundeloven, at hunden skal bære halsbånd med skilt i, se selv her
    § 1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidderen af en hund skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.

• #87   9. jul 2014 Mine har ikke halsbånd på hjemme.
    Jeg vurderer, at sandsynligheden for at de smutter er mindre, end sandsynligheden for at de hænger fast i hinandens halsbånd under leg med enten pote eller kæbe.

Vi har høje børnelåger i de døre, der fører ud til indgangsdørene og haven er indhegnet som Fort Knox, den har ingen udgange andet end gennem huset.

• #88   9. jul 2014 TS... jeg har haft mine hunde i pension og jeg ville da være fløjtende ligeglad med om de gik med dem i sele eller halsbånd eller helt uden, hvios de bare har styr på dem... jeg havde dem i pension hvor de kun gik i løbegård, det var to overnatninger... men da min ghamle tæve sad med vandet helt oppe i øjnene fordi hun ikke VILLE tisse eller mere på fliser, valgte de at gå med hende; i halsbån, går jeg ud fra... hvis hun havde fået en sele på ville hun ligge sig helt frem og knokle derudaf, for det gjorde hun om vinteren med ungern på slæden... ha ha ha og så er 35 kilo meget stærk og bestemt dame ikke sådan at bide skeer med...! held og lykke til dem da... min lille tæve ville slet ikke ud af boksen, så hun fik lov bare at følge med, men valgte ofte at blive i kurven med min T-shirt...

Jeg mener det er ejeren af pensionen der skal beslutte hvad der virker bedst for dem, og jeg ville da føle mig som en rigtig dårlig hundeejer hvis jeg afleverede mine hunde i en pension uden at give informationer om skader el lign på min hund, og den derfor kun må gå med sele... alt andet vil da være, ikke bare usmageligt, men da også fuldstændig uansvarligt...! men som sagt er jeg helt klart til halsbånd... fik da også to fine lille orange snore med fuldkvæl overrakt med en hund i hver ende... (havde kun de to tæver dengang)

• #89   10. jul 2014 Altså, mine hunde har altså heller ikke halsbånd på hjemme.
    Jeg har vurderet, at riskoen for at de smutter er så tæt på 0, at jeg ikke vil risikere, at de hænger fast med halsbåndene mens jeg ikke er hjemme.
    Når vi går ud, så har de selvfølgelig halsbånd og lovpligtigt skilt på. Undtagen når jeg bruger retrieverline, kommer jeg lige i tanke om smiley

• #91   10. jul 2014 Mine har både seler og halsbånd. Men det er SÅ sjældent de går i snor. De har ALTID der halsbånd på når de forlader matriklen. Men skal jeg gå med dem i snor, vil de for det meste få deres seler på.

• #92   12. jul 2014 Gaia går pt med sele efter en slem lungebetændelse, væske i lungerne og hosteanfald -så her er det simpelthen sådan en "hvis nu den kommer til at trække, så må det trods alt være rare på den måde, når hunden i forvejen dårligt har kunnet få luft"

Men ellers bruger jeg halsbånd til dem begge. Kan hunden finde ud af at gå i snor, gør det jo ingen forskel om den har det ene eller andet på, så jeg er glad og tilfreds med halsbåndet.
    -og Gaia trækker i øvrigt oftere i sele end i halsbånd

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Svar: 6
    #93   13. jul 2014 Ja- jeg har haft hund siden mit 20' år, har altid brugt tynde stål- "kvælerkæder" et noget misvisende navn, da de jo selvklart ikke skal kvæle hunden, men hunden tværtom skal lære lyden af leddene, og et svagt træk at kende og lære helt fra ung hvalp at "det er mig der styrer". Dette kan nemt indlæres helt uden vold af nogen art, og fungerer fint for mig lige fra 55 kg veltrænede rotweilere over schæefer til nu, en mellempuddel.Jeg havde en årrække slædehunde: grønlændere og dertil havde vi klart nok seler, men sikkert af en anden udformning end de nymodens. Vi brugte trækseler til stor fornøjelse for alle- specielt hundene. Jeg har selvfølgeligt også set eksempler på elendig handling med kvælerkæder; et meget frustrerende syn- og garanteret til skade for hundene. Jeg tror at det er et spørgsmål om samvittighedsfuldt hundehold og en hel del religion. Jeg håber så at i alle har anskaffet det gear, som jeres overbevisning byder jer! MVH BSN

• #95   13. jul 2014 Bruger begge dele i forskellige anledninger.

For mig et det himmelvid forskel på, om det er en almindelig gåtur i byen i fast snor, eller om det er en tur i skov/på strand med 8 meter flexi.

• Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 58
    #96   13. jul 2014 Julie P skrev:
    "Samtidig kan jeg bedre lide, at hvis der sker et eller andet uventet, så kan jeg rykke ham op i snoren uden at hænge ham. "

Jeg kan ikke helt svare på hvorfor jeg bruger sele til min nuværende hund, sikkert p.g.a. vanen fra mine 2 forrige hunde, som med lethed kunne smyge sig ud af et almindeligt halsbånd. Kvæler (halv eller hel) har jeg aldrig haft lyst til,, eller behov for at buge på mine hunde.

Men som Julie P skriver, så kan man bedre redde sin hund, uden at kvæle den, når den har sele på.
    Min forrige hund var vant til, at komme med i tog og bus, han plejede at springe let og elegant op af trinene til toget, men en enkelt gang kunne det have gået helt galt. På en eller anden måde smuttede han ned mellem trinene, på vej op i toget, og ned til skinnerne, da var jeg godt nok glad for, at han havde sele på, så jeg nemt kunne hale ham op igen. smiley

• #97   14. jul 2014 Vi bruger sele, simply fordi at stella høre meget bedre efter, og da hun er tidligere security hund giver det meget god mening smiley

• #98   14. jul 2014 Jeg forstår heller ikke det med sele. Max har et ganske alm. halsbånd på uden halvkvæl eller andet fancy. Han lunter ved siden af os med slap line, og den eneste gang han kan finde på at stramme linen, er når han møder en anden hund. Men han trækker aldrig.

Jeg tror, at det kaldes opdragelse.

Og så et bonus ved halsbånd. Skulle han ved et uheld komme ud, så kan man altid finde os via hans hundetegn. Det kan man ikke ved de utallige hunde, der går med sele, for de allerfærreste har sele på døgnet rundt. smiley

• Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

#100   15. jul 2014 "Det kan man ikke ved de utallige hunde, der går med sele, for de allerfærreste har sele på døgnet rundt. "

Det er mit indtryk, at de fleste hunde har halsbånd på, også de, som luftes i sele.
    Det er ihvertfald det jeg ser her omkring.

Min egen hund har altid halsbånd på, mest for at have noget, at sætte hundetegnet i. smiley

• #101   15. jul 2014 Cie, hvis du læser tråden, er der mange, der hverken har halsbånd, sele eller hundetegn på deres hund, når de er hjemme. Hvad hvis de slipper ud ved et uheld?

• #102   16. jul 2014 Mine går med halsbånd altid...! Oftest... Dog når vi er i haven hele dagen tager vi dem af...!

• Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

#103   16. jul 2014 Susanne, jeg ville ikke selv turde lade min hund gå uden halsbånd/hundetegn.

Ja, der er nogen her i tråden, der lader deres hund gå uden halsbånd/hundetegn, men det er ikke det jeg oplever her omkring hvor jeg bor.

Der er vist også nogen, der sætter hundetegnet fast i selen, så hunden har det på når de er ude at gå.
    Men min forrige hund havde af og til held med, at smyge sig ud af selen, nærmest som en kat, så den løsning ville jeg ikke turde vælge.

• #104   16. jul 2014 Vores hund er ude af en sele på under et minut. smiley

• #105   16. jul 2014 Susanne - ja, jeg er jo en af dem, hvis hunde ikke har halsbånd (og dermed ikke hundetegn) på, når vi er hjemme.
    Jeg er ret sikker på, at mine hunde ikke slipper ud ved et uheld. Vi bor på 3. sal. Så for nogle af os er det altså ikke en nødvendighed smiley

• #106   16. jul 2014 Uheld kan altid ske. smiley

• #107   16. jul 2014 Susanne - jeg vil faktisk rigtig gerne høre, hvordan du mener, at mine hunde kan slippe væk fra 3. sal?

• #108   16. jul 2014 Et uheldig sammentræf? Der bor vel andre end dig? De kunne være på vej ud af fordøren?

Never say never. Og i kan også være på besøg hos nogen, hvor den stikker af.

Jeg ville aldrig være så selvsikker på, at uheldige sammentræf ikke kan finde sted. smiley

• #109   16. jul 2014 Line aka Labradellen: Jeg har såmænd prøvet at stå på strandboulevarden på østerbro (meget befærdet gade, med to spor i hver side, der er udelukkende lejligheder i den del af Kbh) med min hund i snor (og halsbånd med tegn), og forsøge at kalde en lille chihuahua til os, fordi den trissede rundt på gaden/fortovet uden hverken snor eller halsbånd. Efter et stykke tid, kom en fuldstændig stresset ung pige løbende i bare tæer (det var altså i januar eller sådan..) og kaldte på hunden. Den har jo helt sikkert været kommet ud ved et uheld, og hun er så faret efter den uden tanke på fodtøj eller jakke - så jo, uheld kan ske.

• #110   16. jul 2014 Der hvor jeg boede før, kunne lucky ikke slippe ud ved et uheld uanset hvor meget han prøvede. Vi boede på 1 sal, med en udendørs trappe, hvor vi så havde en lille "altan" så der var hegnet ind i vores side (vi delte trappe med en anden lejlighed og havde så hver vores side og trappen i midten) så lucky kunne ikke komme længere end ud på altanen. Der var ingen låge i hegnet, så der var heller ikke chance for at nogen kom til at glemme at lukke, for lucky var for lille til at komme over hegnet.

Her hvor jeg bor nu, kunne det vel godt ske, men haven er indhegnet med lucky sikret hegn, og hoved døren er altid låst, for så er der ingen der kommer til at lukke ham ud, hvis der skulle komme nogen uanmeldt, og når vi selv går ud, er vi jo opmærksomme på ham, og han ved godt at han ikke må gå ud af døren uden vi er med/han har snor på.
    Når vi har besøg af børn, som jo godt kan glemme at lukke døren osv. får han sit halsbånd på imens de er her. Men ellers nej, så har han ikke halsbånd på, og han bruger sele med hundetegn når vi er ude at gå, han har aldrig prøvet at komme ud af selen eller noget, så det er jeg ikke nervøs for at han gør.

• #111   16. jul 2014 og når vi er nogen steder, hvor der ikke er lucky sikret hegn, f.eks. ved min svigermor,har han selvfølgelig også halsbånd på. smiley

• #112   16. jul 2014 Susanne - jeg må med beklagelse meddele, at mine hunde altså IKKE kan slippe ud fra opgangen uden halsbånd. Heller ikke i de situationer, som du lige meget overfladisk ridser op. Er mine hunde med ude i opgangen, så er de altså i snor smiley

Jeg har desuden på intet tidspunkt nævnt, at mine hunde ikke har halsbånd på, hvis vi er på besøg hos nogen? Det har jo intet at gøre med, om de kan stikke af/slippe ud af min lejlighed???

At jeg er sikker på, at mine hunde ikke kan stikke af fra min lejlighed er vist ikke det samme, som at jeg ikke tager mine forholdsregler smiley Man er ikke nødvendigvis skødesløs, fordi man er sikker på, at de her uheld ikke kan ske. Jeg er meget obs på mine hunde - også når der er gæster, som f.eks. kan glemme at lukke døre osv.

• #113   16. jul 2014 Åh du er ikke værd at skrive sammen med, sorry. Jeg skal prøve at skære det ud i pap. Du glemmer at lukke døren. Vovsen går ud i opgangen. Der kommer en fra opgangen, som går ud eller ind. Vovse smutter ud.

OMG.

• #114   16. jul 2014 Eller du har gæster, gæsten går ud af døren, hunden smutter med, nogen går ud af opgangen, hund smutter med:)
    Det er sket masser af gange, hvert eneste år smutter der hunde uden halsbånd

• #116   16. jul 2014 Vi bruger seler til vores hunde, når vi løbetræner med dem. Vi går sjældent tur med dem, og når det sker, er det meget forskelligt om det lige er i sele eller halsbånd.

• #117   16. jul 2014 Det er måske ikke det smarteste at sidde og snakke om opdragelse, når man så kort efter nævner ens hund er ude af en sele på under 1 minut. Handlede det ikke om opdragelse? smiley

• #118   16. jul 2014 Rikke, jeg bruger ikke sele til Max KUN halsbånd.

Nej, Max har aldrig lært at beholde en sele på, for han er næsten aldrig med ud at køre, og det er kun der, det har været et problem. Den eneste sele vi har til ham, det er sikkerhedsselen. Og han har ALDRIG vristet sig ud af halsbåndet eller forsøgt på det. smiley

• #119   16. jul 2014 Nu var der jo også tale om, hvorvidt hunden trak eller snoede sig ud af halsbåndet. Det er jo to helt forskellige ting. Max trækker aldrig.

• #120   16. jul 2014 Susanne: Men kunne det tænkes,at os der bruger sele netop gør det, fordi hundene netop går pænt i dem, og fordi de netop trækker sig ud af halsbåndet.

Det virker bare til at du prøver at højne dig selv og din hund, og fortælle at din hund er total velopdragen, og det er andres ikke. Men samtidig falder det så bare total til jorden, når du så nævner din hund er ude af en sele på under 1 minut.

At din hund ikke er trænet i at bruge sele, tjae kunne det tænkes at andre hunde ikke er trænet til at gå med halsbånd.

I mine øjne er der ikke noget der er bedre end andet, det handler om at bruge det der fungere bedste for hunden. Forstår simpelthen ikke, hvorfor det nærmest skal gøres til en konkurrence om hvem/hvad der er det bedste.

Og det var mine sidste ord til dig for denne gang. Hav en skøn aften.

• #122   16. jul 2014 Ja ja Rikke, du vil gerne være personlig og pille alle ned - især mig. Så klap dig selv på skulderen. Jeg håber, at du har det bedre med dig selv nu?

Vi har IKKE trænet Max i brug af sele, for det har ikke været nødvendigt, han går eksemplarisk med halsbånd.

Kommentér på:
Seler, hvorfor nu det?

Annonce