{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Unghund - tynd mave, tager ikke rigtig på. {{forumTopicSubject}}

Det bliver lidt lang læsning det her, men håber der er nogen som gider at læse det igennem smiley

Vi har lidt problemer med vores GD hvalp/unghund...nærmere bestemt en lidt sart mave.

Problemet er at han af og til døjer med tynd mave, hvilket resultere i at vi ikke rigtig kan få ham til at tage på. Han er jo i forvejen en stor hund, som vokser rigtig hurtigt. Så når maden bare flyver lige ingennem ham, så går det ud over vægten smiley

Der tegner sig et bestemt mønster.. og vi kan ikke rigtig finde hoved og hale i det.

Vi startede med at fodre med Royal Canin og det gik egentlig fint nok. Så blev vi rådet (af Maxizoo) til at prøve Essential, det skulle være et bedre foder (kornfrit) og var faktisk også en smule billigere.

Det startede også rigtig godt smiley Fin afføring, voksede pænt osv. osv... indtil han begyndte at få tynd mave. Der var ikke rigtig noget mønster/sammenhæng i det, det kom bare fra tid til anden. Og så er det altså svært at holde vægten på sådan en stor hund, som samtidig skyder i vejret som ukrudt.

Vi skiftede så tilbage på Royal Canin...samme historie som overstående. Starter rigtig fint, så kommer tynd mave smiley

Vi snakkede så sammen med nogle andre GD folk, som mente vi skulle prøve ''Taste of the Wild'' (også et kornfrit produkt). De havde gode erfaringer med at fede deres unghunde op på det foder. Det har vi så kørt med noget tid (et par måneder), og det er gået rigtig fint, virker til at være et rigtig godt foder smiley ...men nu kommer den tynde mave igen smiley

Vi fodre ham ikke med andet ved siden af. Han får lidt tyggeben osv. i ny og næ, men der syntes ikke at være sammenfald med den dårlige mave.

- Nogle bud på hvad vi kan gøre ved det? Syntes efterhånden ikke længere at det er en løsning at blive ved med at skifte foder.

- Gode ''husråd'' imod dårlige mave

- Nogen måder hvorpå vi kan booste hans vægt lidt op igen? Han får i forvejen mere foder, end hvad doseringen siger. Vi har prøvet med lidt olie/fløde i maden (også et råd fra GD medlemmer)...men det giver ham også tynd mave, og så har det ringe effekt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghund - tynd mave, tager ikke rigtig på.
  • #1   10. aug 2014 Er han tjekket hos en dyrlæge?
    Har i overvejet at råfodre ham?
    Hvad med Ultimate petfood? Har i snakket med ham der laver det?


  • #2   10. aug 2014 Synes det er vigtigt at pointere at kornfrit ikke bare pr. definition er godt. Der er masser af hunde, der har brug for det fyld, det udgør - og det kunne din faktisk meget vel.

    Jeg ville forsøge mig med et foder med gode proteiner i men MED korn.

    I forhold til vægten kan jeg anbefale at bruge oksefedtpulver - det er ikke ren oksefedt, der er nogle sukkerstoffer i også. Det har virket på vores, når vi har haft svært ved at få dem til at holde huld.

    Er hundens appetit i orden?
    Giver du zoolac i de dårlige perioder?


  • #4   10. aug 2014 Appetitten fejler absolut intet, han er sund og frisk at se på (borset fra at han er noget tynd) og i det hele taget en rigtig krudtugle. Så han lader sig på ingen måde gå på af lidt tynd mave.

    Zoolac har jeg ikke rigtig erfaringer med, men lyder da som noget vi skal have fat i med det samme.

    Oksefedtpulver, hvor kan man skaffe det?



  • #5   10. aug 2014 Zoolac er uundværligt - specielt når man har unghund.

    Jeg købte oksefedtpulver hos zooplus.de.

    Rinderfett, hedder det der..

    Jeg ville dog ikke begynde at give det før der er nogenlunde styr på diarreen


  • #6   10. aug 2014 Da min hund var hvalp, havde hun også jævnligt tynd mave. Zoolac er også blevet brugt herhjemme, det kan købes i maxizoo.
    For min hund skyldes den dårlige mave ikke det foder hun fik, men al det der røg ind i munden, når hun var på tur. Folk smider utrolig meget i naturen, og nogle gange har hunden spist et eller andet før man har set sig om.


  • #7   10. aug 2014 Har sendt fruen i byen efter Zoolac. Så håber vi på at det hjælper smiley

    Når der er lidt ro på maven skal han ''bare'' fedes lidt op.


  • #8   10. aug 2014 Hvad med et foder til sart mave? Arion har et der fungerer for mange hunde.

  • #9   10. aug 2014 Det kunne også lyde som parasitten giardia, mener jeg den hedder. Symptomet er også periode vis diarré. Det kan testes ved dyrlægen. Håber i finder en løsning smiley

  • #10   10. aug 2014 Vi prøver Zoolac i første omgang, og ser hvad der sker smiley

    Ang. det der oksefedtpulver, kan man så ikke ret nemt selv lave et produkt som minder om det?

    Analyse:
    Råprotein 3,00%
    råfedt 80,00%
    glucose 17,00%


    Er der ikke bare til slagteren og hente noget okse/svine/lammefedt (må man da næsten kunne få smidt i nakken?), køre det igennem kødhakkeren og røre det op med flydende glucose? evt. smide lidt tun eller lign. i også.

    Hvis man f.eks vil lave et kg, så må fordelingen jo bare være: 800gr råfedt, 170gr glucose og 30gr tun.

    Så må man da have et produkt som er mindst lige så godt som overstående oksefedtpulver? (og til en noget lavere pris)


  • #11   10. aug 2014 Det har jeg ikke forstand på. Jeg ved, at pulveret virkede for os og at hunden responderede godt på det.

    Jeg ved ikke om det samme ville være tilfældet med den version, du beskriver.
    Jeg har faktisk heller det store behov for at eksperimentere med det.


  • #12   10. aug 2014 Har også rigtig gode erfaringer med Zoolac.

    Har selv en ung GD på 5½ mdr.

    Fodrer ham ½ tørfoder og ½ råt & ben.
    Jeg syntes de tager rigtig godt på af det rå foder !

    Nogle steder kan man købe det som fuldfoder, hvor der er blandet kallun, kød, brusk, indmad m.m. i de rigtige doseringssammensætning.

    Af tørfoder bruger jeg Royal Canin Giant ( op til 8 mdr ).
    Men det er "pediatric" serien - altså dyrlægeserien. Kan bestilles til ret rimelige priser på nettet, med gratis levering ( er dyrere at købe det i selve butikkerne ).

    Hvis han har lidt løs mave, giver jeg lidt ekstra rå ben. ( lammeribben, kalkunhalse m.m. ) Det giver fast mave.
    Eller jeg giver Zoolac i et par dage.

    Pøj pøj med ham.


  • #13   10. aug 2014 Takker. Og hold kæft hvor er han lækker jeres Konrad! smiley

  • #14   10. aug 2014 Tusind tak, Rasmus & Tania smiley

  • #15   10. aug 2014 Og i lige måde med Jeres Goodman smiley

  • #17   11. aug 2014 Lotte, at sige mange GD'ere har det problem, fordi din egene havde problemer, er noget vås.
    Dårlig mave, kan komme af en million ting, og bare fordi TS' GD har dårlig mave, betyderdet jo ikke, at mange GD'ere får det...


  • #19   11. aug 2014 Ham her vil hellere end gerne spise

  • #20   17. aug 2014 Rasmus og Tina
    i kan godt selv lave det fedt hvis i gerne vil, men husk så at bruge lamme eller okse talg da svinefedt absolut ikke har samme virkning i fordøjelsen som de andre, svinefedt, fløde og olie vil have tendens til at give blødere mave end de 2 andre fedt typer og vent med at bruge det til at fede ham op med til i har brugt zoolak og maven er ok, ellers vil det alt for hurtigt gå galt igen og brug også gene HUSK sammen med zoolak til han er frisk
    og hvis i vælger at skifte foder igen så vent min. 6 md. det er heller ikke godt for ham at der skiftes foder for tit i hans forholdsvise korte liv jo, selv om det udad til kan se ud som om hans mave har fået det godt kan den stadig være i gang med at komme sig indvendig
    og så vil jeg som tidligere anbefale Ultimate petfood, det har gjort meget for vores på mange punkter :o) og er jo designet til GDèrne :o)


  • #22   19. aug 2014 Vi så lige her den anden dag, at han render og hugger æbler fra æbletræerne... Det har maven nok heller ikke godt af. Så det skal vi have stoppet.

    Men ja, vi venter self. med kosttilskud indtil der er ro på maven.


Kommentér på:
Unghund - tynd mave, tager ikke rigtig på.

Annonce