1.696 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Airedale terrier Airedale terrier

Hejsa folkens

Jeg har en kollega som går og overvejer at få en hund. Hun kender airedale terrieren fra sine bedsteforældre, og er ret forelsket i racen.

Er der en som ved hvad sådan en ca. koster?
Og er der mon nogen herinde som kan anbefale hende en kennel, så hun kan undersøge det nærmere, hvis familien går med til vufferen? smiley
(det skal helst være i nærheden af Hadsten)

Vh.
Nete

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Airedale terrier
  • #1   14. aug 2014 Er selv vokset op med racen, den er skøn synes jeg ..

Måske hun kan få gavn af denne side, enten kontakte racerepræsentanten, eller se nederst på siden, der er nogle kenneler... den nærmeste er nok Ålborg:

http://www.dansk-terrier-klub.dk/Default.asp?PageID=45&Lang=Dk

• #2   14. aug 2014 Kender ikke nogen opdrættere, men kender et par af slagsen, og i mine øjne er det også en rigtig dejlig hund

• #3   14. aug 2014 Hvis hun er tosset med Airedale skulle hun måske også kigge på Kerry blue terrieren

• #4   14. aug 2014 HiJacks
    Har en kerry blue ikke mere røv i buskerne - på godt og ondt? Airedale'n i dag har vel ikke så meget "terrierdrift" mere. Ja, det er, hvad jeg har hørt. smiley

• #5   14. aug 2014 Det har jo noget med linierne idag, men af dem jeg har mødt (og det er dog ganske få) er der gået udstilling i linierne og alle mangler lidt "røv". Dette tiltrækker også folk, da det nu er en rigtig flot hund med lidt mindre terrier-sind end de terrier der stadig bruges til jagt

• #6   14. aug 2014 dem jeg kender til, er også et par blide tæver.

• #7   14. aug 2014 Hvis man køber airdale i de gamle øst blok lande får du i den grad hund med røv i bukserne. Men de skal så også bruges.

• #8   14. aug 2014 Sarah en øst-airedale er måske det, du skal ha' smiley

• #9   14. aug 2014 Måske. Er som Hanne, vokset op med racen.. er dog ikke meget for det der trimmeri..

• #10   15. aug 2014 Airedalen er en dejlig hund

• #11   15. aug 2014 Mange tak for kommentarerne. Selv kender jeg kun til det jeg har googlet mig frem til, så det er dejligt at høre så meget positivt smiley

Jeg gør hende også lige opmærksom på Kerry blue terrieren smiley

• #13   15. aug 2014 En airedale har jo ikke været anvendt til helt den samme form for jagt som mange af de andre terriers. Bl.a. har de været anvendt som apportører. De har - så vidt jeg er blevet fortalt - altså aldrig skullet været helt så skarpe som fx jack russels eller fox'erne. Der er mange generationer siden airedales har været anvendt til jagt og de har været avlet som familiehunde og jo, det sætter sit spor i racen: Det er en forholdsvis 'mild' terrier. Mht om en Kerry Blue har 'røv i bukserne' så er min erfaring efter næsten 30 år som aktiv i terrierkredse. Nej, de har ikke nødvendigvis mere mås i bukserne, men en af de 'store' avlere avler uden nogen form for hensyntagen til temperament og mange af dem har - desværre - et noget udfarende temperament, der kun sjældent er kombineret med selvsikkerhed. Det giver hunde der er hurtige til fx at ryge i hovedet på andre hunde. Jeg har mødt mentalt gode kerry blues, men jeg synes der har været langt imellem dem. Desværre.
    @TS: Måske din bekendte også skulle undersøge de to andre halvstore terrierracer også: Irsk Terrier og Irish Soft Coated Wheathen.
    Mht priser osv på de nævnte racer så avlesl Kerry Blue, Irsk og Soft Coated udelukkende med stambøger (jeg har i mine mange år med Irske Terrier fx kun hørt om et enkelt kuld uden stambog som opdrætter forøvrigt brændte inde med). Prisen ligger på ca 10-12.000 kr. De er ikke særlig almindelige racer, så man skal være forberedt på ventetid og at de ikke findes lige om hjørnet men måske i den anden ende af landet eller i udlandet. En Airedale er lidt mere almindelig, men stadig er der ikke specielt mange kuld om året. Man kan heller ikke regne med at finde en 'lige om hjørnet' og prisen vil sikkert ligge på 10-12.000 som for de fleste andre DKK stambogshunde pt.
    Der laves airedales uden stambøder og er sikkert billigere, men det er oftest mennesker der bare synes at det kunne være hyggeligt at få hvalpe på deres tæve uden at have overvejet særligt nøje om tæven egentlig er egnet. Det er lidt for meget gambling til min smag.
    Men hvad skal din bekendte bruge hunden til ? Det er jo det vigtigste når man skal vælge en race der passer ind. Godt nok minder de 5 store terrierracer en del om hinanden, men der er forskelle, der gør at en måske passer bedre ind en en anden.

• #14   15. aug 2014 @Mette: Jeg vil nævne dem for hende. Men det er svært for hende at overveje andre racer, når hun allerede går og drømmer om Airedale smiley
    Hun har 3 børn på 11,9 og 3 år, så hun vil rigtig gerne have en familiehund som de kan lege med. den skal være nogenlunde let at have med at gøre, men det skal ikke være en hund som kun ligger og sover.

• #15   2. okt 2014 Byder lige ind smiley

Jeg har haft kerry blues og de er i den grad irske!! De tåler sjældent andre end sig selv og det er ikke nødvendigvis egetkønsaggressivitet, men over for alle hunde!
    Jeg har været aktiv i DTK siden '92 og har mødt mange hunde af diverse racer. som udgangspunkt er de irske racer ret temperamentsfulde over for andre. De er alle dejlige familiehunde. Den store opdrætter som mette nævner indenfor kerry Blue, opdrætter ikke mere og har ikke gjort det i nogle år. Den opdrætter som er tilbage, er den med de alle bedste temperamenter jeg har mødt på Kerrier. Soft coated er der en del sygdomme i og der skal man være kritisk! Ireren er nok den sundeste af de 3.
    Jeg har kendt en del airedales og mine farbror kører på deres 4. nu.
    Jeg har selv bestilt en hvalp, da racen også lige er noget for os. 'Min' opdrætter bor dog ikke i DK.
    Jeg tror eg ville anbefale Eva fra kennel Tessdale. Hun har søde og omgængelige hunde og holder til i Nordsjælland. Racen er så lille antalsmæssigt så opdrætterne hænger ikke på træerne og man må køre efter en hvalp, hvis det er sådan en race man vil have. Der er også en opdrætter i Saltum, i Aalborg og i Næstved smiley
    Jeg har i øvrigt selv 3 drenge i alderen 4, 7 og 10 år og jeg ville ikke bekymre mig. AT-hvalpe har det dog med at tygge længe i ting og fingre og de er meget aktive som unge - men det er terriers jo generelt smiley

Kommentér på:
Airedale terrier

Annonce