{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

Luka har været syg {{forumTopicSubject}}

Jeg synes lige I skal høre Lukas sygdomsforløb, til skræk og advarsel.

I starten af måneden tissede Luka i min seng. Første gang troede jeg, det var i søvne, men næste gang var jeg godt klar over, der var noget galt. Det har han aldrig gjort før.

Dagen efter tog jeg til dyrlægen, der ikke kunne finde noget på ham. På vej ud af døren tissede han på gulvet og dyrlægen tog en hurtig stix af urinen. Denne slog voldsomt ud på sukker i urinen og da han er Australsk Terrier, en race der lider mere end normalt af diabetes, bad jeg om en blodprøve med det samme.

Et par timer senere fik jeg svar på prøven, der var ingen sukkerstoffer i blodprøven, derimod var der forhøjede levertal og en mistanke om Cushings.

Derfra blev der lagt en plan. Først skulle jeg observere ham week-enden over, hans drikke- og tissevaner. Dernæst blev det aftalt at jeg skulle indlevere 2-3 morgenurinprøver, der skulle sendes til analyse. I h.t. svarene i denne analyse blev det aftalt, at han skulle møde til en blodprøveudtagning, hver 4. time 3 gange. Dette skete halvanden uge efter første besøg.

På det tidspunkt var Luka begyndt at drikke og tisse endnu mere end i starten af forløbet og han var begyndt at gå langsomt. Jeg bad derfor dyrlægen om at tage en urinprøve, da han alligevel skulle være der hele dagen. Da jeg om aftenen kom for at hente ham, havde de f... ikke taget den urinprøve, for de var sikre på det var Cushings han fejlede. Og som dyrlægen, der udleverede ham, sagde: Hvis svaret ikke er entydigt Cushings, aner vi ikke hvad vej vi skal gå.

Først en uge senere fik jeg svar og det var, at de ikke vidste hvad svaret i analysen betød.... og at de nu ville have ham ind til endnu en test.

Her sagde jeg, i samarbejde med Lukas opdrætter, stop. Fik udleveret hans journal og gik til en anden dyrlæge. Denne dyrlæge var chokeret, da hun så hvor dårlig han var og hvordan behandlingen havde trukket ud. Hun undersøgte ham og vi aftalte han kom fastende ind næste morgen (tirsdag i denne uge) medbringende en urinprøve. Samtidig aftalte vi, at der blev lavet en blodprofil på ham, da den anden dyrlæge kun havde undersøgt for 5 forskellige blodværdier.

I løbet af dagen blev jeg ringet op af dyrlægen, der havde undersøgt hans urin, og der var både alt for meget glucose og og ketonstoffer i urinen. De ville dog ikke sætte diabetes-diagnosen på ham, før svaret på blodprofilen kom. Dog ville de sætte ham i insulin-behandling næste dag, for det var helt galt med de værdier i urinen,

Næste dag blev han sat på insulin og i løbet af dagen kom svaret på blodprofilen. Diagnosen var klar. Diabetes. Over halvdelen af hans blodværdier var enten alt for høje eller alt for lave og oveni havde han fået en mislyd på hjertet pga systemet har været på overarbejde i over 3 uger,

Nu er han på insulin og er på bare 4 dage livet helt op.

Jeg har spekuleret mig i småstykker i de næsten 4 uger, og kan ikke lade være med at tænke på, at var den urinprøve, jeg bad om, blevet taget, var han ikke kommet så langt ud. Symptomerne var klart Diabetes, jeg har sagt det fra starten og alligevel har de kørt derudaf med en diagnose, der hedder Cushings...

Pas på jeres vovser og stol ikke 100% på jeres dyrlæge, hvis i er det mindste i tvivl.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luka har været syg
  • #1   28. sep 2014 Vi har desværre også et træls dyrlæge forløb i bagagen. Her overlevede hunden ikke.

    Rigtigt god bedring til vuffen smiley


  • #2   28. sep 2014 Desværre er det nok noget de fleste har prøvet, synes det var så svært første gang at holde fast i hvad man selv troede når en uddannet fagperson stod og fortalte noget andet......

    Her undrer det mig dog i stor grad at dyrlægen begynder på alt muligt andet, når urinen er stickset og ovenikøbet slår ud på sukker ?

    Håber Luka snart er helt ovenpå igen og insulinen virker heldigvis ret hurtigt, som du jo også har erfaret her .-)


  • #3   28. sep 2014 Er målløs over at 1. dyrlæge ikke har kunnet se det på urinprøven, godt du fulgte din mave og fandt en anden dyrlæge! smiley

  • #4   28. sep 2014 Har desværre også et træls forløb i bagagen ... en hund hvor de både talte Cushing og leversygdom længe, 2 dyrlæger var inde over.... og hunden blev ikke bedre, det endte med jeg slog i bordet og bad om at få hunden opereret, de åbnede konstaterede at 75% af blæren var en stor kræftknude, trods en scanning hvor en dyrlæge afviste der var noget galt med blæren ... Hun blev ikke vækket fra sin operation, og jeg var knust og følte jeg havde svigtet trods utallige dyrlæge besøg, kørsel til anden by til scanning osv ....

    Nej man skal ikke parkere sin sunde fornuft når det drejer sig om ens dyr, heller ikke selv om en dyrlæge er en fagligt uuddannet person.

    Hvor er det dejligt han er på rette vej.


  • #5   28. sep 2014 Tak skal I ha. Jeg håber han bliver fit for fight igen og hans blodværdier bliver normale. Det er ihvert tilfælde gode tegn at han er livet så meget op som han er, på bare 4 dage.

    Det er så forfærdeligt, når dyrlægen bare kører derudaf med deres egen teori uden at lytte til os, dyrets ejer. Selvfølgelig er vi ikke eksperter, men vi kender vores dyr rigtigt godt.

    Malene og Hanne.... det gør mig ondt, at jeres hunde ikke klarede det.


  • #6   28. sep 2014 JA, jeg har jo p åsidelinjen fulgt Lukas forløb og det er jo helt forrykt, at det trak sådan ud, godt du fik ham til en anden dyrlæge der hurtigt kunne stille den rigtige og indlysende diagnose.

    Jeg har også et træls dyrlægeforløb bag en af mine hunde, den blev også fejlbehandlet og var ved at dø af det, til sidst tog jeg til en anden dyrlæge til en second opinion og ved første konsultation diagnostiserede den nye dyrlæge hvad hunden fejlede, og fik hende sat i rette behandling men frygteligt de kan tage så meget fejl til fare for vores dyr, øv øv øv.

    Jeg er glad for, at Luka nu har det godt igen smiley


  • #7   28. sep 2014 Er så glad for at Centrum kunne hjælpe jer, og at det allerede går lidt frem ad. Man kan kun ryste på hovedet af den første dyrelæge, hvor er det bare useriøst at de ikke afsøger alle muligheder ordentligt når de er så meget i tvivl!

    Håber at han bliver helt god igen. Rigtig god bedring til ham


  • #8   29. sep 2014 Et eller andet sted burde der jo faktisk klages over første dyrlæge.... Jeg ved godt dyrlæger ikke kan vide alt om alle racers specifikke risici, men så kan de sørme søge viden når de står med en syg hund hvor diagnosen ikke falder lige for ... Når en australsk er disponeret for diabetes så bør en dyrlæge enten vide det eller finde ud af det ... Ligeledes hos skotten, der er blærecancer hyppigere end hos mange andre racer ...

  • #9   29. sep 2014 Hanne, vi er fuldstændigt enige. Jeg gjorde opmærksom på det flere gange i forløbet plus min gamle Aussie osse havde diabetes og det var dem, der stillede diagnosen dengang. Men de afviste flere gange at det ku være diabetes, fordi fructosen i første blodprøve ikke kunne ses.

    Calule.. Ja jeg er dælme glad for jeg kom derned. Det er klart min nye dyrlæge smiley

    Tak for opbakning i sidste uge, Iben. Det trængte Jeg lige til


Kommentér på:
Luka har været syg

Annonce