Hund har ændret temperament {{forumTopicSubject}}
Vores chihuahua på knap 4 år er blevet en del mere aggressiv efter vi har fået en hvalp ind i vores hjem for små 4 mdr siden.
Vores chihuahua er normalt en stille og rolig hund som hverken har bidt eller for den sag skyld gø'et af andre hunde før. Han har fint kunne trives med andre hunde før og eller altid været en meget trofast og familie orienteret hund.
Han er nu begyndt at gø af vores hvalp, især hvis hvalpen leger med en af os, vi har en ide om at han ikke kan lide at skulle dele opmærksomheden med vores anden hund, men det kan han jo altså blive nødt til.
Han har 2 gange inden for et par mdr bidt os i hænderne, dog ikke bidt hul på os, derudover hopper han ofte i hovedet på vores hvalp helt umotiveret og det virker ret voldsomt da han går efter halsen på hende. Vores hvalp er en newfoundlænder tæve.
De enes fint hvis det foregår udendørs eller ude på vores badeværelse. Vi er flyttet til en større bolig, efter vi har fået hvalpen for at give begge hunde bedre plads og gode natur forhold da de begge elsker at være ude.
Vi ved ikke hvad vi skal stille op med vores lille chihuahua, vi er ikke interesseret i at gå af med nogle af dem. Vi søger gode råd til at afhjælpe problemet eller som minimum dæmpe det, så det ikke ender med at han bider hul på enten vores hvalp eller en af os eller i værste fald en fremmed person.
Vi har snakket om aflivning, da vi er bange for at han ikke kan rette sig ind, men det er absolut sidste mulighed, så vi håber meget at nogle er jer måske har et råd eller to som kan hjælpe os.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.749
Prøv evt. at få en dygtig adfærdsbehandler ud, som kan observere de situationer, du beskriver - og som kan vurdere, om det er noget, I kan rette op på, eller om det måske er en bedre idé, at finde et nyt hjem til hvalpen.
dec 2008
Ser ingen grund til aflivning, men nok noget hjælp af en adfærds tamtam som kan hjælpe.
mar 2015
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 35
Han knurre af os, og er blevet meget aggressiv. Det er ikke et problem som er der konstant, men det kommer i bølger, og nu er vi simpelthen så fortvivlet over hvad vi skal gøre.
mar 2015
Hun er meget rolig omkring ham.
dec 2008
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Hvad har i gjort for at introducere hundene til hinanden da i fik hvalpen hjem?
dec 2008
mar 2015
Vi har desværre ikke introduceret dem for hinanden på neutral grund, så det er nok også en af grundene til at vores chihuahua er som han er nu.
vores chihuahua så Alma lidt an i starten, og virkede ellers som om han acceptereret hende. De har godt kunne lege sammen tidligere, men nu er han begyndt at hoppe i hovedet på hende helt umotiveret de sidste 2 mdr og han bider samtidig også både mig og min kæreste, dog har han ikke bidt hul endnu, men vi frygter at det kun bliver værre.
vi har også snakket om at kastrerer ham, men ved ikke om det vil afhjælpe det.
dec 2008
"Dårlig" adfærd skal trænes væk, og kan ikke opereres væk.
mar 2015
Det har været oppe og vænne i forbindelse med at han har bidt os 2 gange, da vi er bange for at det kun bliver værre.
aug 2007
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
Hvalpen har formentlig fået trykket den lille hund, så den nu har smerter. Prøv at få den rettet af en osteopat inden I gør yderligere
mar 2015
- Angående Alma, så har hun aldrig gjort ham noget som helst - højst taget en del af alt den opmærksomhed som han fik før - inden vi fik hende.
De er altid skilt ad når de er alene hjemme, og vi er altid obs. på at alma ikke er for voldsom, ligeledes siger begge hunde fra overfor hinanden, Tino vores chihuahua gør det ved at hoppe i hovedet på hende, og jagte hende fra den ene ende af et rum til den anden mens han japper af hende og hopper efter hende med åben mund og viser tænder.
Vi ønsker at beholde begge hunde, så vidt at det er godt for begge.
lige pt, føler vi ikke at det fungere optimalt pga Tinos nye adfærd.
Han kan finde på at hoppe i hovedet på hende mens hun ligger og sover, ikke noget han gør tit, men det er sket et par gange.
Han bider i vores hænder, eller napper kald det hvad i vil.
Bider hul i vores strømper hvis den ene af os leger med Alma, hovedsagligt når det er mig der gør det.
Det skal siges, at Tino er en hund jeg fik med en tidligere kæreste, så min kæreste er også "ny" for ham i familien.
mar 2015
Vi har en fast regel om at Alma IKKE er i møbler, hverken sofa eller seng.
eller andre former for møbler. Derimod er Tino i møbler, hvilket han altid har været.
Det er ikke hver dag at Tino opføre sig "tosset", men det sker et par gange om ugen, i perioder oftere. De kan fint være sammen, og nogle gange sove op af hinanden, men nogle gange brænder Tino bare helt af, helt umotiveret.
Det er kommet meget bag på os.
Tino var vant til min kæreste inden vi fik Alma, så det burde ikke være et problem. Det er noget der er kommet de sidste 2 mdr, de første 2 mdr var der intet.
mar 2015
De kan fint løbe rundt i skoven uden snor sammen med hinanden uden der sker noget som helst. det er kun når vi er hjemme inden for hjemmets 4 vægge.
De beskytter hinanden hvis de føler at den ene eller den er utrygge ved et eller andet i form af f.eks en hidsig hund på gaden.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
mar 2015
Han bed mig en dag da vi sad i sofaen, helt umotiveret, min hånd var hævet i flere dage efter og jeg var blå på hånden hvor han havde bidt. Det skal siges at vores hvalp lå på det tidspunkt og sov i et helt andet rum end hvor vi var. Der havde ikke været noget som helst op til tidspunktet hvor han bed mig, det kom som et lyn fra en klar himmel. Jeg blev meget forskrækket og har slået det lidt væk, fordi det overhovedet ikke ligner ham at gøre dette. Men efter han igår morges bed min kæreste - igen helt umotiveret.
mar 2015
Han har flere gange mødt newfoundlændere som har været fuldvoksne uden problemer. Han har tidligere gået med andre større hunde i familien, så det er ikke nyt for ham at være i selskab med andre hunde.
vi har overvejet at skille os ad med hvalpen, men det er bare ikke det vi ønsker.
Vi vil gerne at der fandtes en anden løsning hvorved begge hunde kunne blive hos os.
apr 2008
mar 2015
Skal vi bare fjerne ham, og vente på at han gør det igen?
Det helt umotiveret, og det er ikke iorden at han bider hende eller os.
apr 2008
mar 2015
jeg tænker der må findes et eller andet som man kan gøre udover at skille sig ad med hvalpen, men det må¨vi jo bare tænke over og så tage en beslutning udfra det.
mar 2015
Det lyder meget som om at folk tror at vores hvalp er voldsom og klodset overfor Tino, det er hun bare ikke, hun er lidt over 6 mdr gammel nu, og er bare en typisk newfe - madglad, doven og dvask.
apr 2008
mar 2015
Hun er meget forsigtig.
Så jeg kan ikke forstå hvorfor i ligger så stor vægt på det.
Tino er jo ikke i livsfare.
- han skal dele opmærksomheden med en anden hund?
hvad hvis det var et barn, skulle jeg så gå af med mit barn? fordi mit ældre barn opføre sig fuldstædigt utilregnelig.
Jeg kan forstå hvis Alma var voldsom med ham, eller på anden måde havde gjort ham fortræd, hun har aldrig gjort ham noget som helst. Never.
Hun er altid forsigtig, også inden han blev aggressiv.
mar 2015
Holder han nogensinde op?
han blev passet for noget tid siden, hvor Alma ikke var med - der var han også aggressiv.
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Meget kan lykkes med de rigtige værktøjer
Det er svært at dømme noget man ikke kan se, andet end det skrevne. Signaler der ikke bliver opfanget, eller opfanget forkert.
Jeg har selv store og små hunde, med en forskel på 70 kg mellem den mindste og den største. Det behøver ikke være et problem hvis det gribes rigtigt an.
Jeg synes i skal kontakte en dygtig adfærdsbehandler, som kan komme ud til jer, og se hvordan det fungerer.
Hvem der kan anbefales i jeres område må andre kunne fortælle, jeg har ingen erfaringer med nogen.
Smerter, sygdom kan meget vel give udslag i ændret adfærd, ligesom stress kan
apr 2008
Selvfølgelig skal man give hundene en chance, men man skal også være ærlig over for sig selv og se på, om ens hund overhovedet kan lide at skulle dele den opmærksomhed med en anden hund.
For det lyder ikke til at Tino bryder sig om at bo sammen med hende, SELVOM Alma ifølge jer slet ikke er voldsom
Det lyder til at i har fejltolket situationen ret groft, når du sammenligner det med at gå af med et barn der er "fuldstændig utilregneligt" og slet ikke forstår hvad problemet er, når Alma jo ifølge jer ikke er voldsom. Jeg kan garantere dig for at hun kan virke voldsom over for ham selvom hun ikke sætter en kæmpe pote i hovedet på ham
aug 2007
Man kan ikke tvinge dem til at elske hinanden, hvis de ikke gør det. Så kan man højst får en væbnet våbenhvile, og det er ikke sjovt for hverken hunde eller mennesker, for der er aldrig for alvor ro og harmoni.
Jeg har selv en lidt tilsvarende oplevelse lige nu. Qimmit bor jo fast hos min eks, men jeg passer ham heldigvis regelmæssigt, og ham, Lanka og Aqui er nok den mest velfungerende flok, man kan forestille sig.
Lige pt. har jeg så også en unghund boende i seks uger, fordi nogle venner er på ferie. Han hedder Villy, og han trives også helt fint med Lanka og Aqui..Men - det betyder jo ikke, at ham og Qimmit elsker hinanden. Faktisk har Qimmit være utryg og "sur" siden jeg fik ham hjem i går. Det passer ham absolut ikke, at den der hvalp er i HANS hus... Og her er det altså Qimmit der vejer 40kg - og lille Villy vejer kun 6 kg. Men hvis Qimmit kunne, så ville han uden tvivl flytte ud i bilen, bare for at slippe for at være sammen med dumme Villy...
mar 2015
Ja det vores ansvar at hundene har det godt, den er vi helt med på.
vi ønsker at beholde begge hunde, og har ikke lyst til bare at give op uden at have forsøgt at gøre et eller andet, netop derfor at vi skriver herinde at vi søger råd.
Vi vil prøve med en hunde adfærds terapeut, og håbe at der findes en anden løsning end at gå af med an af hundene.
Vi har ærlig talt ikke lyst til at have en hund i huset som bider os, det gør os utrygge, især når det er sket umotiveret - men Tino er min lille baby, så mit hjerte vil græde hvis ikke han bliver god igen.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.328
mar 2015
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.328
"men han har ikke givet udtryk for det" Det er jo (måske) lige nøjagtigt det han gør!
Hund har ændret temperament