{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Hvalp i sofa, led og belastning {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg er i tvivl om hvorvidt det er godt for en lille hvalps led, at måtte komme op i sofaen fra dag 1 i det nye hjem. Er det generelt for megen belastning for sådan en lille størrelse, bør man vente, eller bære den?

Vi har allerede en mops, som nærmest bor i sofaen, når han kan komme til det.

Det skal lige siges, at vi først venter en hvalp i juli/august, så det er ikke noget, jeg står med lige nu - Jeg er bare nysgerrig smiley

"Vi venter os" en golden retriever hanhvalp fra denne kombination: http://www.jollygold.dk/puppies/puppies-planned-golden


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp i sofa, led og belastning
  • #2   11. mar 2015 I starten ville jeg lære den, at sofaen er forbudt område, for så kan det også være et fristed for mopsen. En hvalp ind imellem en plage for en voksen hund, og så er det godt at have et sted at trække sig tilbage til. Specielt kan en lille voksen hund nærmest blive tromlet ned af en større overenergisk hvalp.

    Senere kan i lære unghunden, at sofaen det er kun, når man "giver tilladelse" for så kan man hjælpe den op, så leddene ikke belastes så meget.


  • #4   11. mar 2015 Kirsten - Det lyder som en god strategi, jeg havde tænkt på det som forskelsbehandling at den "nye" ikke må komme i sofaen, men selvfølgelig får Pelle brug for frirum fra sådan en lille tyran engang imellem smiley

    Hvor længe vil du foreslå, at vi hjælper den op?

    Rynkedyret: Hvor gammel var hun før hun fik lov til at hoppe op og ned selv?


  • #5   11. mar 2015 Hvis i starter med at lade sofaen være fristed for Pelle de første 3-4 måneder, så er hvalpen så stor at den kan kravle op uden hjælp, hvis man lærer den at gøre det stille og roligt. Det er jo en stor, adræt (og dejlig smiley ) hunderace, du har valgt.

    I det hele taget så er der mange ting, den har godt af at lære at gøre stille og roligt, netop for at skåne leddene indtil de er færdigudvokset.
    Op og ned af trapper
    Ind og ud af bil
    Evt. niveauforskelle i hus og have


  • #7   11. mar 2015 Kirsten: Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt. Jeg har overvejet, hvorvidt vi også bør løfte den i bilen det første års tid? Men at lære den at bevæge sig roligt, er helt sikkert noget vi vil bruge smiley

    Birgitta L: Vi er begge hundemennesker, som sætter pris på sofahygge med hundene, så vi vil gerne have, at de begge kommer op, også selv om, det måske bliver lidt trangt med tiden smiley
    Et trin til sofaen er også en god idé smiley og jeg har på fornemmelsen, at pelle med tiden vil elske at have en at putte med i sofaen, når vi er på arbejde - der er ingen der sætter ligeså stor pris på en god sofalur som pelle smiley


  • #8   11. mar 2015 MG, hvis ikke i har en rampe til bilen, så ville jeg afgjort løfte den ind og ud det første års tid. Det gjorde vi, dvs. vi løftede så længe vi kunne, men da bamsedrenge efter ½ års tid vejer omkring 30 kg, så ...... smiley
    Så anskaffede vi os en rampe, og lærte dem i øvrigt også den med at stille sig med forpoterne oppe i bilen, og så kunne vi løfte numsen, griner....
    Nu ved jeg ikke hvor høj, jeres sofa er - men vores hunde hopper ikke op i sofaen, de går op i sofaen, men ok store hunde - lave sofaer. Og det er jo så hyggeligt med selskab deroppe, det synes både de og vi.


  • #9   11. mar 2015 Kirsten: Vi har en lille peugeot 206, så der er da et lille spring for en stor hund,men en rampe lyder lidt voldsomt i mine ører smiley

    haha, jeg tror vores sofa er standardhøjde? men som voksen kan en retriever nok godt "gå" op i sofaen, men nok ikke med så megen lethed som dine bamser smiley


  • #10   11. mar 2015 Rampen vil nok fylde lidt i en lille Peugeot, men de fås faktisk i ret sammenfoldelige versioner, og så er de skånsomme for både dig og hunden. Og for tøjet, sådan at løfte en godt beskidt hund ind i bilen efter en skovtur, bvadr!
    Vi har købt en i letmetal, fandt den på tilbud i Tyskland for lige under 500 kr.


Kommentér på:
Hvalp i sofa, led og belastning

Annonce