1.656 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Spørgsmål om Samojede Spørgsmål om Samojede

Hej Samojede folk!

Jeg skal til at overtage en Samojed på 2-3 år, grundet alvorlig sygdom hos ejer.

Jeg har læst alt hvad jeg kan finde om denne smukke hunde race, men jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde svar på selv.

Jeg har læst, at dette generelt ikke er en særlig boldt glad hund, og det ved jeg at denne hund heller ikke er.
Men hvad med bamser ? Er det noget de generelt gider at gå med ?
Hvad af legetøj bruger i til dem ? smiley

Hvordan har denne race det typisk med høje lyde ? Her tænker jeg på skudlyde.

Og hvordan er det med pelsen rundt om poterne ? Skal skal den klippes, eller vokser pelsen ikke vildt, som på eks. springer spaniel ?

Og er der andet jeg bør tænke på ?
Om sommeren arbejder jeg med at vedlige holde græs, klippe buske og sætte vejskilt på offentlige steder, så hunden kommer med mig på arbejde. Om vinteren arbejder jeg inde, hvor jeg også har mulighed for at have hunden med mig, så hunden kommer kun sjældent at være alene hjemme.

På forhånd tak!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Batteriplæneklipper stopper heletiden 500 kr.
  • Ordnet have klippet høj hæk 2.200 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i øjenhøjde. Nemt at komme til. 942 kr.
  • Klippo græsslåmaskine med blokeret startsnor 1.000 kr.
  • Opsætning af opvaskemaskine der ikke allerede er etableret. Plus eventuel nedtagning af radiator. 4.000 kr.
  • Forhave + have 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål om Samojede
  • #1   30. apr 2015 Jeg har haft Samojeder for mange år siden
    Nu er det lidt svært at svar på, med om den kan lide bolde eller bamser ,da den er 3 år,.Det kommer meget an på hvordan den er og er vantil .
    Jeg klippede nogen gange mine mellem trædepuderne,da det er der de sveder ud ,og kan blive røde hvis der er for meget hår .
    Igen den er 3 år .Jeg kunne ikke ha mine til at gå løs ,og kom hvis jeg kaldte på dem ,kun når det passede dem En samojede er en meget egenrådig race ,men en skøn hund smiley

• #2   30. apr 2015 Samojeden er en slædehund, dog den mildeste af dem, men stadig en slædehund. Det skal du huske.

Det er sjældent at voksne hunde bruger legetøj. Enkelte hunde kan finde på at kaste en bamse en gang i mellem, men de leger ikke som fx retriever gør det. Du skal ud i noget spor, fodersøg og fx rallylydighed for at aktivere din samojedhund,

Den skal jævnligt have klippet pelsen under poterne og neglene.

Du skal ikke regne med at kunne have den med på arbejde om sommeren. For det første vil det være alt alt for varmt, både at opholde sig i bil og sol. En slædehund skal altid have et køligt sted at ligge i sommerhalvåret.
    Når det er over ti grader må den ikke arbejde. I højsommeren kan gåture placeres tidlig morgen og sen aften. Et badebassin er fint til at køle poterne i.
    For det andet kan kun ca halvdelen af samojeder gå løs, og kun sålænge de er under bevogtning af ejer. De er selvstændige og tager gerne ture uden ejer.

God fornøjelse med din nye hund.

• #3   30. apr 2015 Bor i Nord-Norge, men hunden er i Danmark.
    Det bliver svært, ikke at have den med på arbejde i starten. Hunden har virkelig høj seperationsangst og klarer slet ikke at være alene hjemme som den har det nu.
    Dette vil jeg selvfølgelig få trænet væk, men dette tar tid. Så i starten kommer hunden med mig på arbejde.
    Her oppe er det typisk varmere inde end ude om sommeren, så derfor mener jeg, at det er bedre for hunden at være med mig på arbejde, end at være alene hjemme.
    Lige nu har vi sne, og det kommer vi at have et stykke ind i maj. Sneen er allerrede tilbage i omkring august/september, så jeg vil da mene, at klimaet næsten er perfekt til racen.
    Selv om jeg skriver, at jeg tager hunden med mig på arbejde om sommeren, så er det ikke ensbetydende med, at hunden kommer at gå løs. Hunden kommer bestemt ikke at gå løs.

Ang. bamsen, så tænkte jeg ikke at kaste med den. Har læst at denne race er hvalpeagtig stort set hele livet. Havde en springer spaniel for 9 måneder siden, som også var som hvalp hele livet. Hun elskede at gå rundt og bære på bamser og bare ligge og tygge lidt i dem eller vaske dem.

• #4   30. apr 2015 Jamen det er jo perfekt smiley jeg troede du boede i DK
    Husk reglerne omkring rabies mv. Når hunden skal over grænsen.

• #5   30. apr 2015 Det lyder skønt Berg smiley

• #6   30. apr 2015 Ja, hunden får alle vacciner og pas på plads inden vi kører ned og henter ham smiley
    Og tak for gode svar smiley Ville spørge ejeren om dette, hvis det havde været muligt, men så er det jo godt at kunne spørge her inde i stedet.
    Ja, jeg glemte vist lige at tilføje i starten af mine spørgsmål, hvor i verdenen jeg befandt mig smiley
    Nu glæder jeg mig bare til at kunne tilbyde hunden et helt nyt og spændende liv sammen med mig, resten af dens liv smiley

• #7   30. apr 2015 Du bliver helt sikkert vild med livet som slædehundejer smiley

• #8   30. apr 2015 Det lyder helt perfekt smiley ville ønske det var mig der boede i Norge og havde en slædehund smiley

Held og lykke med hende/ham! smiley

• #9   30. apr 2015 Vores samojede på snart to år ELSKER alt legetøj. Pinde, bolde, pivdyr, bamser (især at ødelægge dem!), ALT. Sådan har opdrætters hunde det også. Så det er nok også meget hvad de er vant til. :o)

Jeg har dog ikke hørt, at de ikke skulle være glade for bolde. Jeg har egentlig indtryk af det modsatte, og har flere steder læst, at de nemt kan underholde sig selv med en bold. Det kan vores også sagtens. :o)

Den skal klippes mellem trædepuderne/kløerne jævnligt, men om du klipper den rundt om poterne, vil jeg mene er en smagssag. Det kan godt blive ret langt og se usoigneret ud, men vil ikke mene, at man behøver klippe det. Vi har en fortyndersaks, så det ikke bliver alt for 'kantet' at se på. :o)

Pelsen kræver også en del vedligehold, fordi den jo naturligvis er ret lang og tyk. Jeg synes dog ikke det er noget problem, vi børster ikke vores ugentligt. Når den fælder er det dog vigtigt at få pelsen børstet godt igennem - en blower kan evt. være god her, til at få hårene af - så pelsen ikke klumper og bliver knudret og umulig at redde igennem.

Og så er det en race, der meget godt kan lide sin egen stemme, så det skal man også være opmærksom på, hvis man bor tæt på andre. :o)

Kommentér på:
Spørgsmål om Samojede

Annonce