{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.058 visninger | Oprettet:

Nabos hund aflivet efter skambidning {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg bor i et dejligt sommerhus med min familie og vores hund. På hele vejen bor der familier og stort set alle har hund. Et par gader længere bor vores gode venner med deres han-hund. Min 10-årige lillebror var i dag ude at gå tur med vores ven på 15 år og hans søde labradorhund Micko. De går ned mod vores sommerhus, og ved vores genbos hus, kommer deres hund pludseligt gående ud. Det er en hanhund af racen Australian Ridgeback. Mellem vejen og huset er en hæk, som hunden lister uden om. Den sænker kroppen, rejser børsterne og lister sig langsomt hen mod Micko. Den begynder at knurre og vise tænder. Så pludselig springer den frem mod Micko og bider den i nakken - meget målrettet angreb, som bekræfter at den ville dræbe. Micko hyler forskrækket. Den anden hunds ejer er tyskere, som langsomt kommer gående ud. Micko smider sig hylende på ryggen med halen mellem benene og halen i vejret. Hunden udnytter chancen og bider Micko direkte i struben. Ejeren når endelig frem og prøver at brække sin hunds kæber fra hinanden. Min bror og hans ven er bange og tør ikke blande sig i hundens angreb. Ejeren kan ikke få hunden til at slippe, så han slår den i hovedet. Da der ikke kommer en reaktion, løfter han hånden og slår den i hovedet med fulde skrald - dette reagerer den heller ikke på. Først da endnu en person kommer og hjælper, får de hunden til at slippe. Men lige i det den slipper Micko, hopper den direkte op og bider sig fast i mandens arm, som den hurtigt slipper.

Manden ender på sygehuset.
Mickos ejer ringer til politiet for at få rådgivning. De kører til dyrlægen, hvor den har et 2 cm dybt og bredt sår. Dyrlægen definerer angrebet som skambid. Angrebet bliver politianmeldt. Her samme aften blev hunden hentet af dyreinternatet til aflivning.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til situationen. Ejeren burde have opdraget sin hund bedre og have den i snor i haven, da den er åben. Men på den anden side, så gik hunden målrettet efter at dræbe Micko og den hoppede direkte videre til dens egen ejer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nabos hund aflivet efter skambidning
  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 443
    #1   13. jul 2015 Tja.. Hvis det var min hund den havde bidt, i sådan en situation. Så ville jeg da selv kræve den hund aflivet.
    Og så lige bider et menneske os..
    Skrækkeligt..


  • #2   13. jul 2015 Det lyder som en and.
    Men nej skambidsparagraffen kan ikke komme i spil, hvis ikke "angrebet" på den anden hund er startet på en afstand af 7 meter


  • #3   14. jul 2015 Mener du ikke en Rhodesian ridgeback ?



  • #4   14. jul 2015 Housebuster: Interessant. Det har jeg ikke hørt om før smiley
    Ved du hvorfor det er sådan?


  • #5   14. jul 2015 Trist, trist oplevelse. Tænker at en aflivning, desværre er bedste løsning. Ejeren af den angribende hund, har helt tydeligt ikke været ansvarsbevist nok omkring sin hund.

  • #6   14. jul 2015 Housebuster, hvor har du fundet den info ? Jeg kan kun læse at skambid er hvis den anden hund skal sys og at den hund der har bidt, skal vurderes af dyrlæger, om den skal aflives eller kan fungere fint og sikkert i samfundet smiley

  • #8   14. jul 2015 Der er et par ting der ikke hænger sammen i den historie. Racen hedder rhodesian ridgeback og er en afrikansk race og ikke australsk.
    Og hvis den kun havde et sår på 2cm efter den omgang du beskriver der er der altså noget helt galt! Lyder som om historien har fået lidt hormoner...


  • #10   14. jul 2015 Rikke det står i bemærkningerne til lovændringen sidste år.
    Jeg har ikke tid til at finde et link, men loven hed L92 eller L93


  • #11   14. jul 2015 Et sår 2 cm dybt må da trods alt være rimeligt ubehageligt, lidt afhængig af hvor, det er placeret. Nu er en labrador jo en rimelig robust hund med en god tæt pels, så det har nok taget noget af, så bidet ikke er blevet så voldsom endda.

  • #13   14. jul 2015 Tænker nu også at skaderne er billigt sluppet, hvis ridgebacken har gået "målrettet efter at dræbe".. At den bider ejeren er en ganske naturlig handling i situationen.
    Jeg er såmænd også blevet bidt af både egen og anden hund i lign situation.
    Selvfølgelig er der ubehageligt og skræmmende at opleve sådan noget, og da især for et barn.
    Men ind i mellem synes jeg at " skambidning" og "dræberhunde" -kortet alt for ofte hives frem


  • #16   14. jul 2015 Nej, vel skal en hund da ikke komme farene ud på den måde. Men dræberhund og skambidning er det ikke i mine øjne.


  • #20   14. jul 2015 Mike - Det er ejeren der kommer gående smiley

  • #21   14. jul 2015 Isabelle - Altså for mig er en genbo også en form for nabo smiley

    TS - Jeg syntes kun det er godt den er aflivet når den angriber andre hunde på den måde.. Tænk hvis det havde været et lille barn den havde angrebet istedet for


  • #24   14. jul 2015 Morgan blev umotiveret angrebet af to chi's, bidt i næsen og læben der gik hul.

    Min tidl boxer blev voldsomt angrebet og gennemtygget i hovedet af en berner, med dyrlægebesøg efterfølgene, syet og dræn.
    Jeg blev bidt af begge parter i min kamp for at redde min hund.

    Jeg synes det er på sin plads med en effektiv bøde og påbud til ejer, specielt hvis det er første gang der sker, og omfanget ikke er større i ts indlæg
    Men at dødsdømme en hund for "så lidt" synes jeg er overkill.


  • #26   14. jul 2015 Maj-Britt - Jeg tænker mere at de samme bid på at barn ville dræbe det med det samme.. Tænk hvis det var fastelavn og barnet var klædt ud..

  • #28   14. jul 2015 At en hund ikke kan lide andre hunde betyder ikke at de så angriber børn
    Heller ikke børn der er klædt ud smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #31   14. jul 2015 Hunden behøver vil ikke at fejle andet en den ikke kan med andre hunde. At ejeren så ikke tager det ansvar går ud over hunden. Er totalt ligegyldig om hunden kom gående,løbende eller springende.

    Man skal altså kunne have lov at gå i fred og det er helt fint for mig den bliver aflivet. Ingen grund til at vente på at det skal gå gå ud over en anden,der ikke slipper så heldig


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #33   14. jul 2015 Der er mange hunde der ikke kan med andre hunde. Det er der intet unaturligt i. Det giver bare ejer et større ansvar,for at hunden ikke kommer i kontakt med andre hunde.

    At mene at det gør en hund skør er jeg uenig i. På alle andre måder kan hunden fungere som alle andre hunde.


  • #34   14. jul 2015 Min hund kan ikke med andre hunde. Er ikke i tvivl om at hun ville forsvare sig indtil hun ikke kunne mere, hvis det skete for hende. Men håber da virkelig ikke at hun kan finde på at fare UMOTIVERET i flæsket på en anden hund.
    Går de på vejen og hunden farer ud fra grunden for at bide den anden i så voldsom en episode, som der er beskrevet (og er nødt til at blive direkte TÆSKET for at stoppe sit angreb), så er det ikke bare at den "ikke kan lide andre hunde".
    Man kan så tvivl om episoden foregik som TS beskriver den, men gjorde den det, så synes jeg blot aflivning er det ansvarlige, hvis hunden umotiveret "gik efter struben" som TS beskriver det smiley


  • #36   14. jul 2015 Præcis Mike! En fjer bliver hurtigt til ti høns og et 2cm sår kan man ikke nøjes med hvis hunden er gået så meget amok som beskrevet.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #37   14. jul 2015 Funke. Jo det er det. Rigtig mange racer kan ikke med eget køn og vil se rødt hvis de møder en af samme køn. Igen ikke noget unaturligt. Hunde er dyr på godt og ondt og her er der ikke tale om at være ond eller skør. Vi ser det igen og igen at folk glemmer at deres hund er styret af deres drifter og giver dem menneskelige tanker.

  • #38   14. jul 2015 "Jo det er det" - Jo det er bare fordi, at den ikke kan lide andre hunde? Eller hvad? Øh, at hunden ikke bryder sig om andre hunde er da ikke ensbetydende med at den umotiveret farer i flæsket på en hund der går forbi på vejen (læs: umotiveret angriber og, ifølge TS' historie eftersigende "som bekræfter at den ville dræbe") smiley
    Hvis jeg har forstået din kommentar rigtigt..

    Jeg har selv en hund, der ikke kan lide andre hunde. Tro mig, jeg finder intet unaturligt i egetkønsaggressivitet og har heller aldrig givet udtryk for det på nogen måde. Blot at jeg ikke synes det, som TS beskriver, udelukkende er en hund der ikke bryder sig om andre hunde; hvis den vitterligt UMOTIVERET angriber for at dræbe og er nødt til at blive tæsket i hovedet flere gange, før man kan få den væk.

    Pointen: synes ikke at umotiverede og uforudsigelige angreb eftersigende direkte efter struben er en selvfølge for en hund, der ikke bryder sig om andre hunde smiley


  • #39   14. jul 2015 Vil altså lige understrege at jeg aldrig har nævnt, at egetkønsaggressivitet er unaturligt? Eller at, hvis hunden ikke kan lide andre hunde, så er den ond eller skør smiley
    Måske du har misforstået mit indlæg. Jeg har altså selv en hund, der reagerer voldsomt på fremmede hunde. Jeg går bare ud fra den voldsomme beskrivelse som TS udlægger.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #40   14. jul 2015 Jeg skriver ikke at det er en selvfølge men påpeger at jeg ikke mener at hunden nødvendigvis fejler noget. At gå efter struben er jo også en naturlig handling. En handling min egen også gør.

  • #41   14. jul 2015 Jeg må ærligt indrømme at jeg personligt er lidt i tvivl om, hvorvidt der måske er krydret lidt på historien. MEN går jeg ud fra TS' historie, så vil jeg da bestemt ikke mene at det er normalt for en hund umotiveret og uforudsigeligt at gå direkte til angreb på en anden hund, der går ude på vejen, for eftersigende at dræbe den smiley Synes egentlig det er lidt svært at diskutere om den fejler noget eller ej, når vi hverken kender historien fra den anden side eller oplevede det.

  • #42   14. jul 2015 Til jer som ikke mener at det kan være rigtigt hunden ikke er kommet mere til skade end et 2 cm sår.

    Det noget fis.

    Vores gamle rotte for i hovede på vores anden rotte og der og sad lige i halsen på hende hun gav ikke slip og vi var 4 mennesker til at prøve at få hende til at slippe. Hun havde fået fat i halsen ved halsbåndet og da hun gik til angreb lå de begge i sengen (i hver deres ende) så halsbåndet var blevet drejet da de røg ned af sengen og først da den lille besvimede fik vi hende til at slippe. Det var først en uge efter vi opdagede at den lille faktisk havde fået et bidhul i i halsen.


  • #43   14. jul 2015 Altså ejerne sagde det var en Australian Ridgeback.

    Jeg har overhovedet ikke digtet videre på historien. Underlig beskyldning at komme med... Jeg har fået den fortalt af min bror og vores ven, som begge gik med hunden og som er blevet afhørt af politiet. Micko har gået tur forbi genboens hus mange gange, så derfor virker det meget underligt at hunden angreb på denne måde.
    Som jeg har beskrevet, kom hunden først listende ud med blottede tænder og så sprang den ellers på Micko. At den så kun slap med 2 cm sår må være et mirakel.

    Jeg mente, at halen var mellem benene og benene i vejret. Min fejl smiley

    Politiet afhørte ejerne og jeg tror at de ringede til dyreinternatet, fordi de kom efterfølgende.


Kommentér på:
Nabos hund aflivet efter skambidning

Annonce