{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.697 visninger | Oprettet:

Pudlens dårlige rygte...? {{forumTopicSubject}}

Hvor tror i pudlens dårlige rygte stammer fra? Og med dårlige rygte så mener jeg at jeg ofte støder på folk der "I hvert fald aldrig skal have en pudel", på trods af at når de beskriver deres drømmehund, så beskriver de pudlen, hvis i forstår hvad jeg mener...?

Er det udstillingsfrisurerne der skræmmer folk væk? Men man styre jo selv hvordan hunden ser ud.
Måske der er for meget pelspleje? Men jeg tror faktisk ikke det er pelsplejen folk tænker på først, når man siger ordet "pudel".
Eller er det fordi folk tror at pudlen er en hysterisk "farmor-hund"?

Jeg personligt er ret glad for storpudlen, det er altså en lækker vovse. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pudlens dårlige rygte...?
  • #1   16. aug 2015 Hysterisk farmor hund beskriver faktisk utrolig godt, hvordan jeg før i tiden så på pudlen smiley Jeg havde simpelthen bare mødt så mange gamle mennesker, med pudler der bare teede sig og gøede som bare pokker.
    Nu er jeg blevet klogere, og synes både deres sind og udseende er helt fantastisk smiley Det er dog ikke en hund jeg selv gad på grund af pels plejen.

• #3   16. aug 2015 Jeg tænker at hvis man tager en aktiv hund, og ikke giver den mere stimuli 3 ture rundt om blokken i døgnet. Så er der ikke noget at sig til at den bliver bimlende skør.... Og det er nok det der har været mange af de små pudlers skæbne.

• #4   16. aug 2015 Nu er der også stor forskel på en lille, mellem eller storpuddel i mine øjne.
    Ville ALDRIG have en mindre, men finder den store herlig.

• #5   16. aug 2015 Jeg ville heller ikke have en af de mindre, men det skyldes udelukkende størrelsen. smiley

• #6   16. aug 2015 Jeg har også haft puddel og været meget glad for rasen. Jeg tror helt klart. at det er dens udstillings look der gør at folk får et billede af den som prinsesse hund, med kjoler og elastikker i håret. Lidt ærgerligt for rasen det er jo fed hund det kommer i mange forskellige typer, størrelser og farver. Det eneste fejl min puddel havde var at hun gøede meget.Jeg var ikke god nok til at vænne hende af med det, så det var sådan set min egen skyld. Go pudel!

• #9   16. aug 2015 Jeg elsker Puddler. Jeg ville så gerne have en, men da jeg også gerne vil udstille, og overhovedet ikke har evner til at holde pelsen, så får jeg nok aldrig en.

• #10   16. aug 2015 Jeg tror også, det er fordi man i en periode rendte ind i rigtig mange misforståede og understimulerede eksemplarer.
    I min barndom var pudlen nok den mest populære hund i det kvarter, hvor jeg boede, mindst halvdelen var understimulerede havehunde, der opførte sig skingrende vanvittigt smiley

Lidt det samme ry, som jeg opfatter gravhunden lider under, rigtig mange har et anstrengt forhold til racen og opfatter den som hysterisk og udad farende og det er netop hvad der sker, hvis hunden ikke stimuleres mentalt, det er en lille jagthund , som skal bruge næsen, den kan heller ikke nøjes med et par daglige gåture rundt om blokken.

Jeg har boet sammen med mindst en gravhund oftest flere hele livet, og rigtig mange har været overraskede over, at mine gravhunde ikke er hysteriske, men kærlige "skødehunde", der elsker mennesker smiley

Jeg synes også pudlen er en dejlig race, engang var jeg ikke så vild med de små, men efter at have mødt nogle meget charmerende eksemplarer, kan jeg lide den i alle størrelser smiley

• #11   16. aug 2015 Hvis jeg får pudel, så bliver den holdt i praktisk kort klip. Og jeg synes faktisk pudlen er langt smukkest, når dens figur ikke er skjult af en mere eller mindre fiks udstillings frisure. Men det er jo smag og behag. smiley

• #12   16. aug 2015 Kirsten: I mange år var gravhunden en af de eneste racer jeg var bange for, især den ruhårede variant. Og det skyldes flere uheldige oplevelser med nogle bimlende skøre understimulerende eksemplarer.
    Nu synes jeg gravhunden er herlig. smiley

• #13   16. aug 2015 altså mit "aldrig puddel" stammer helt sikkert fra min barndom, enten var det ældre damers hyssede hunde, ellers var det sådan nogle friserede tutte nutte hunde ...der var ligesom ikke noget sejt ved pudler, så derfor er det aldrig blevet en race jeg ville falde for ...
    Har dog ændret min generelle puddel holdning de senere år ... men eje en tror jeg aldrig jeg kommer til...

• #14   16. aug 2015 Jeg har også været meget "anti-pudel". Har aldrig rigtig tænkt over hvorfor, men det kan næsten kun være fordi, at de er blevet portrætteret som meget snobbede, på de tegnefilm jeg så som barn, så det har bare været sådan en ubegrundet modvilje.

Men efter jeg er begyndt at arbejde som hundefrisør, og også har fået læst op på hundeadfærd, og forskellige racer, så har det ændret sig så meget, at jeg faktisk selv har overvejet, at skulle have en pudel. Det eneste jeg sådan lige kan sætte en finger på er, at jeg tror den måske er lidt for vims til mig. Kunne jeg nu have en storpudel, så var det noget andet, men så længe jeg ikke har bil, så kan/vil jeg ikke have stor hund.

Men tænker, at det i mange tilfælde er uvidenhed og skræk-eksempler der gør, at folk "bare IKKE skal have pudel!".
    Vil så også sige, at hvis det eneste problem man har, er pelsplejen, så kan man jo bare holde den kortklippet, så er den altså über-nem! smiley

• #15   16. aug 2015 Jep jeg holdt min kortklippet, investerede i en god trimmer og så var det klaret på en time hver anden, tredje måned.

• #16   16. aug 2015 Jeg synes den er virkelig grim, når den er trimmet på alle mulige (for mig) fjollede og grimme måder.
    Det lyder jo til at være en lækker hund hvis man læser om den, men tror ikke jeg kunne affinde mig med udseendet. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

• #17   16. aug 2015 Udseendet, primært, for mit vedkommende...

• #19   16. aug 2015 CF: Jeg er jo også gammel nok til at kunne huske 80'erne, og hold nu da op! Så ja, jeg giver dig helt ret.

Bort set fra det , så er sådan en lang velholdt pudelpels altså utrolig lækker at røre ved.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #20   16. aug 2015 Vi har en ældre dame i vænget som ejede en konge puddel (Mener jeg den hedder) Den var virkelig god og sød. Nu ejer hun en lille puddel. Den virker meget usikker og gør meget. Nå men deres temperament ved jeg intet om. Men jeg kan ikke li ders udsende..

• #21   16. aug 2015 Elsker billedet på linket herunder smiley

http://timflach.com/work/dog-gods/slideshow/#8

Hvis i ikke kender Tim Flachs hundebilleder så kig slideshowet igennem, der er mange smukke og humoristiske billeder

Jeg synes pudler i udstillingsklip er smukke, men ville aldrig have energien til at give en hund med sådan en pels et rigtigt hundeliv.
    Jeg var ung i 80'erne, det må være de gode minder fra den tid, der får mig til at synes om dem smiley

• #22   16. aug 2015 Jeg elsker Tim Flag. Han tager fantastiske billeder! smiley

• #24   16. aug 2015 Hm for mig har pudlen virket kedelig og lidt intetsigende, men det skyldes helt sikkert, at jeg ikke har kendt til dem. Nu synes jeg meget bedre om dem! smiley

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
    #25   16. aug 2015 Har en toy puddel og hende klipper vi kort. Hun er super dejlig og utrolig lære nem. Elsker denne lille hund, og skal aldrig have anden race.

Syntes det er synd at mange forbinder en puddel med gamle damer. Pudlen er jo faktisk en jagt hund som kræver en del stimulering og også pelspleje. smiley

• #26   16. aug 2015 Jeg kan godt li pudler - dem jeg har mødt har været kvikke og nemme at have med at gøre.

• #27   16. aug 2015 Jeg kender en med 2 storpudler. Er I vimse, hvor er de lækre. Den yngste udstilles i fineste klip (er champion) men bliver også brugt til rally, lydighed og HTM. Den ældste vist "kun" til rally og HTM. Men pragtfulde hunde.

• #28   16. aug 2015 Jeg er bare generelt hverken til krøllede, ruhårede eller langhårede hunde. (Nogle langhårs synes jeg dog er utroligt smukke, men pelspleje er ikke mig). Derfor bryder jeg mig ikke om pudlens udseende - desværre, for deres sind lyder ellers til at være noget for mig smiley

• #31   16. aug 2015 "Sansesvækket" er helt sikkert et ord der bliver brugt alt for lidt. smiley

• #33   16. aug 2015 Wollah, er du sansesvækket eller hva'?! smiley

(Og nej, den var ikke møntet på nogen. smiley )

• #36   16. aug 2015 Mojo: Lige præsis!

• #43   16. aug 2015 Mit "Jeg skal aldrig have en puddel" kommer sig af deres udseende. Jeg har indtil for nylig altid synes at pudlen var en forfærdelig grim hund xD

- Men så mødte jeg Line, som har Baby, og han var jo meget sød, selvom jeg stadig foretrækker puddel som tæve xD Det er bare mere en pige hund agtigt xD

Og på Roskilde udstilling var der en sort toy puddel, som jeg blev virkelig forelsket i smiley Nøj hvor var den fantastisk.

Omvendt tror jeg at der er en del racer der lider under dårlig ry af en eller anden slags. Jeg har f.eks. aldrig brudt mig om gravhunde, fordi de var hysteriske og aggresive, men så mødte jeg Kirsten Hs Xingu og oplevede hvor søde, kære og nuttede gravhunde også kan være smiley

• #45   16. aug 2015 Hehe åh, meget underholdende tråd der kom ud af dét spørgsmål - sansesvækket og manglende hensyn til de ældre!

Tror tråden har opsummeret grundene til hvorfor mange tænker yaiks om en puddel, - sjovt den så er så populær i "-doodle" blandingerne, så er det jo pludseligt meget spændende.

Jeg kan nu godt lide puddel, passede en som barn og den var så hyggelig og bestemt ikke hysterisk, mærkeligt klippet eller misklippet men bare ganske alm. hund.

Jeg aner faktisk ikke så meget om hvordan de er af sind, jeg ved de er aktive - men derudover, pas, - men kan nu godt lide dem, dog er jeg ikke supermeget til hele det der... mærkelige fancy klipning - men det er jeg heller ikke til ved, er det Löwchen der bliver klippet på rumpetten?

Det er jo smag og behag - og det nemme ved en puddel må da være at pelsen næsten kan være som man selv har lyst? Kort og nem, lang og fancy, klippet i diverse "figurer"? Det må da give et væld af muligheder?

Det er egentligt sjovt hvorfor nogle racer bliver sådan bedstemor-hunde-agtigt? Er det fordi udvalget var mindre, for jeg husker også MANGE ældre mennesker med pudler - var raceudvalget mon mindre og pudlen lettere tilgængelig? Var det rent modefænomen?

• #47   17. aug 2015 Jeg forstår ikke hvorfor folk er så vilde med dem. smiley
    Vi havde en Puddelhund da jeg var barn. Hold kæft en hysterisk lille hystade der KUN kunne lide min mor.

Når jeg løftede hende op, altså hunden, feks. når hun nægtede at gå ud og tisse fordi min mor ikke var hjemme, så bed hun mig!

• #48   17. aug 2015 Det var dog en alm. Puddelhund. Tæve og sort.

• #49   17. aug 2015 Jeg er ikke begejstret for pudlens udseende. Krøller ser bare "forkert" ud på en hund smiley
    Men når det så er sagt, så synes jeg at det er skønne og alsidige hunde, som ville passe til de fleste.
    Har en veninde, som har en enkelt mellempuddel. Han er bare en herlig lille gut, med det skønneste temperament smiley

• #50   17. aug 2015 aaaaww der blev jeg trådt over tæerne af fordomme....er ældre dame, går hundeturene med rollator....har ikke haft puddel siden barndommen....egner sig ikke til livet på gården.....men elsker alle størrelser og farver, men ikke til udstillingsklip, den naturlige stiler fin, synes jeg.(tænk hvis pomserne blev klippet sådan gyyys)

• #51   17. aug 2015 Jeg har altid været lun på storpudlen, mens de små, de er altså for vimmer.

Nu kalder mange af jer det jo udstillingsklip, men den oprindelige løbeklip har faktisk et formål.
    "Mange vil nok synes, at løve-klipningerne er pjattede, men der er mening i galskaben. Pudlen var oprindelig en vand-apporterende jagthund, og det er derfra klipningerne stammer (continental-klipningen). Det var mest praktisk at have så lidt pels som muligt, derfor blev al unødig pels fjernet, men beskyttende pels forblev: Pomponerne på benene beskytter leddene, blinklysene beskytter nyrerne, pelsen omkring brystkassen beskytter denne - og så er der lige toppen og halen: Ja, det er jo meget praktisk, så man kan se hunden på lang afstand."

http://www.pudler.dk/klipninger.htm

• #54   17. aug 2015 Jeg er generelt ikke til krøllede eller ruhårede racer, så alene af den grund siger pudlen mig ikke noget smiley
    Og så synes jeg heller ikke, at udstillingsklip er flot - men jeg har da hørt, at der er en mening med galskaben. De forskellige totter pels, som man ikke klipper væk, skulle vist oprindeligt beskytte hundens organer og led under jagt i vand. Så fx de to "bolde", man efterlader på hundens nedre ryg, beskytter nyrer. "Benvarmerne" beskytter led osv.

• #55   17. aug 2015 Tror pudlens dårlige rygte er kommet, fordi det er en "gammelmands/gammelkone hund"

Man kan ikke komme uden om, at der er lyd på pudlen. Og det kan få mange til at mene, at det er en hysterisk hund.

Men sandheden er, at pudlen altså er en allround hund! Den kan bruges til næsten alt! Om man er til udstilling, sofahygge, lydighed, agility eller rally, så er pudlen et fantastisk eksempel.

Men en understimuleret puddel, bliver nemt en hund, med massere af lyd! Og der er stadig linjer af pudler, hvor temperamentet ikke er det bedste...

Men jeg vil til hver en tid, anbefale pudlen, til mange familier! For den er bare smadder god, til at tilpasse sig, det er en sjov og klog familie hund, og om man vil pelsplejen eller ej, pudlens udseende kan jo også ændres, fra smag til smag smiley

Min puddel er der også en del lyd på, men det KAN altså trænes væk smiley

• #56   17. aug 2015 smiley

profilbillede
  • #58   17. aug 2015 Vi har snakket om at få os en storpudel næste gang. Synes det er en fantastisk hund!
    Men om det bliver den, ved vi ikke. Jeg er forelsket i mange racer smiley

• #59   17. aug 2015 At jeg ikke skal have en betyder ikke at jeg syntes det er en dårlig hund smiley

De er da søde nok, men det er ikke en hund jeg vil eje.. Mest fordi jeg ikke bryder mig om deres udseende smiley

• #62   17. aug 2015 Lenchick: Hvad er trommehunde ??

• #63   17. aug 2015 @ Lenchick ... er det sealyer ??? @ Ann-Marie, tror du ikke der skulle stå trImmehunde

• #64   17. aug 2015 Trommehund.. smiley

• #66   17. aug 2015 Nåårrh trimmehunde smiley smiley Jo, dem har jeg hørt om smiley Men folk bruger jo så mange forkortelser/kælenavne omkring hunde, at jeg tænkte, at trommehunde måske bare var et mgl ord i mit hundeordsregister smiley

• #67   17. aug 2015 Det her må være grunden, til pudlens dårlige ry smiley

profilbillede
  • #68   17. aug 2015 Jeg har meget alvorligt overvejet dværg- eller mellempudlen. Synes den er pæn i et almindeligt og afslappet hverdagsklip og også i udstillingsklip (og jeg synes Löwchen er hamrende charmerende - og pænest! - i løveklipning smiley )
    - kan godt lide at de er lidt af en "allround hund", kan både bruges til agility, lydighed, rally mm. men kan også tåle nogle gode gåture og udfolde sig i terrænet.
    Og så er det jo altså bare en kæmpe bonus at de stort set ikke fælder.

Tror den eneste grund til at pudlen er strøget på listen er.... pelsen! Selvom jeg godt kan lide deres udseende, så synes jeg simpelthen det er for omfattende at skulle vaske, klippe osv osv.
    Man kan selvfølgelig selv lære det men det er også omfattende.. Men jeg har mange gange overvejet pudlen som en konkurrent til sheltien smiley

• #69   17. aug 2015 Jeg anerkender det faktum, at pudlen er en super fed race, der gør sig godt til i mange forskellige discipliner.

Men for mig selv, så må jeg indrømme, at racen ikke siger mig noget. Jeg synes, at en storpudel kan være vanvittigt flot, men jeg bryder mig slet ikke om udtrykket hos de mindre, og det på trods af, at vi har haft en del i nærmeste familie. Jeg bryder mig ikke om det jeg ser, når jeg ser ind i øjnene på en lille pudel, men jeg kan ikke forklare hvorfor, men det gælder nok i bund og grund for de fleste små racer. At jeg så opfatter de små pudler som yderst pågående hjælper ikke på det. Min faster har nummer tre i rækken lige nu, en toy, og han hænger i en fra man kommer til man går, og siger de mest ynkelige lyde, hvis man retter sin opmærksomhed på andet end ham, og det er vanvittigt irriterende, selvom det garanteret bare er et spørgsmål om opdragelse.

• #70   16. nov 2015 Denilcement dame på næsten 60, ejer af sort mellempudel - tager i hundeskov næsten hver dag, hvor pudeldrengen omgås hunde af alle størrelser, køn og racer - hvilket gør ham rigtig glad - og jeg får en gåtur og en sludder med andre hundemennesker.

Han er en utroligt hurtig LØBER, og han elsker at løbe, så de hunde der leger på den måde er hans bedste venner - så løber og løber de, rundt og rundt, gennem krat og græs og vandpytter og pløre. Hans bedste veninde er en formel 1 labrador, som har nogenlunde samme legemønster - de kan blive ved i timevis smiley

Herhjemme er han kærlig og opmærksom. Vagtsom! Han passer på mig og gør en del, når han hører noget udefra (mere end jeg bryder mig om)

Han kan se fjernsyn. Han er ofte meget opmærksom på, hvad der sker på skærmen, og hvis der fx er dyr, der løber, rejser han sig og er meget agtpågivende.

Han er alene hjemme 7-9 timer om dagen. Det meste af tiden sover han. Det er sket, at han har tømt min papirkurv og gennemtygget indholdet - eller har været på sofabordet og har ædt et blad, men ellers.... han er god, synes jeg.

Middagssøvn er en af de rigtig gode aktiviteter vi har sammen - det foregår på sofaen, pudel liggende på ryggen på min mave, snorke-snorke, begge har vi det top-hyggeligt.

Anden fælles nydelse: Aften-ostemad. En rundtenom med ost, en firkant til mig, en til hunden, en firkant til mig, en til hunden....

Han sover i min seng. Stængerne i vejret, snorke-snorke, SÅ hyggeligt.

Jeg holder ham kortklippet, så pelspleje er en parentes i vores liv, dagligt efter gåture bliver han snuflet igennem med et frottehåndklæde - det tager sand og snavs og fugt. Jeg kunne ikke ønske mig en hund der passede mig bedre. Selv om jeg går lidt langsomt og næsten står med det ene ben i graven...

• #71   17. nov 2015 Lenchick, Flot puddel i dit link i # 57. Hvis jeg nogen sinde skulle have en puddel, ville den også blive holdt i det klip.

Jeg har som så mange af jer andre også haft opfattelsen af pudlen som en lille hysterisk bedstemorhund, men så kom jeg til at gå til træning i Puddelklubben en enkelt sæson, og jeg fik sandelig revurderet min opfattelsen af racen. Det var meget trænbare, glade, super adrætte og smukke hunde jeg så. Og det positive indtryk har holdt sig. Jeg synes ikke, jeg ser så mange pudler rundt omkring, men de, jeg har mødt, har været dejlige, livlige og venlige hunde.

• #73   17. nov 2015 Eeej Ida! Jeg elsker pudlen fra oliver og Co smiley

• #78   17. nov 2015 Jeg ved ikke, for mig var det nok mest udseendet. Jeg synes hunde der havde andet end kort eller langt hår var umådeligt grimme (Krøller, ruhår, og alle de andre mææærkelige pelsformer jeg har set på enkelte racer)

Meeen, først så mødte jeg Baby herindefra, da Line skulle passe Meeko en weekend, og Baby er en skøøn lille puddel smiley
    - Herefter har jeg været på Roskilde DKK udstilling og jeg så den mest fantastiske lille Toy puddel hvalp. Jeg tror aldrig jeg har set så elegant en lille hund. Sort og vist kun 3 mdr eller noget, men den gik bare helt rigtigt og lignende en der selv synes den var lækker.

- Jeg har været forelsket lige siden. Men der er bare så mange racer jeg godt gad eje, at jeg ved ikke om puddlen bliver en af dem, for farvemæssigt må jeg indrømme at den taber lidt fordi den kun er ensfarvet, og jeg er rigtig dårlig til kun ensfarvet hunde xD

• #80   17. nov 2015 Anya der er faktisk "harlekin" pudler en herindefra har et par stykker importeret og vil have hvalpe på dem ....kan ikke huske hendes navn men de er sorte ohg hvide og noget så smukke (min barndomshund var sort mellempuddel) derfoer vi ikke har pudler idag.

• #81   17. nov 2015 EDB, pudlen har jeg ingen forstand på, men sød boxer smiley

Altså... Jeg er nok også en af dem der stikker armene afværgende frem ved snak om puddel.

Har aldrig mødt en af de mindre der siger mig noget som helst, og barndommens puddelminder er en skamklippet gøende hund, der står med et forben i vejret og ryster smiley

Men.. Jeg indrømmer blankt, at efter at have mødt et par af kongerne, så har jeg ændret mit syn..
    De er nogle lækre, sjove størrelser smiley

• #82   17. nov 2015 Pudler findes i harlekin eller parti, som det hedder - det er hunde der er plettede på samme måde som fx dsg.

Parti-pudler: http://3.bp.blogspot.com/-Jtg2pXc93pU/UJROC_KtJ8I/AAAAAAAAAsA/spH3SpmQCjM/s1600/Parti%2BPoodle%2BFour.jpg

De findes også i en phantom-tegning (som doberman) men jeg hørt om disse hunde at de har diverse skavanker, man har åbenbart ikke med held kunnet krydse sig til en velfungerende hund her - der er sikkert tale om indavl i en eller anden grad.

Phantom-pudel i stor: http://41.media.tumblr.com/0d5d5107912fb1027279294be2a65935/tumblr_nr8pdwjxEw1uxsui8o4_1280.png

Jeg tænker hvis man giver dem 20 år mere, så vil der findes sunde stammer også af denne flotte variant.

De flerfarvede pudler er ikke godkendt af DKK, men andre hundeorganisationer anerkender dem og registrerer stamtavler på dem.

Ud over det findes pudler i tre-fire forskellige størrelser og en vifte af forskellige farver fra sort til hvid over sølv, abrikos, rød, brun. Så i virkeligheden er der betydeligt flere varianter end hos de fleste andre racer.

Pelspleje fylder meget, hvis man vil have pudler til udstilling, men mindre kan gøre det. Jeg klipper selv min pudel - en crew cut 2-3 gange årligt, lidt der dusker på hale, ører og hoved, det ser sødt ud og gør at pudlen stadig ligner en pudel. Ind imellem har jeg så glæden ved at eje en hund, der ikke fælder et eneste hår.

• #84   18. nov 2015 Bente E - Lige de der "dreadlocks" har jeg tit tænkt på, om man kunne lave på en pudel smiley Fedt!

• #85   18. nov 2015 Jeg er nok en af dem, der førhen (da jeg IKKE var gammel nok til at have pudel smiley ) havde en masse fordomme om racen:

1. Små pudler (under ½ m) var nogle gøende, uopdragne bæster, som helst skulle forsvare hjemmet, deres ejer og hendes indkøbskurv og ikke havde lært en skid
    - bortset fra, at jeg så var fascineret over, hvor dygtige cirkushunde, de små pudler var smiley

Min familie havde faktisk en lille hvid pudel, da jeg var meget mindre, end jeg er nu, og den havde lært alverdens kunster og tricks. Den væltede faktisk engang af udmattelse, fordi min far havde glemt, at han havde bedt den sidde på bagbenene - og så havde han glemt den! smiley

Den fandt iøvrigt også op til min mormors lejlighed, hvor vi kom tit, efter at den var blevet omplaceret til en i samme by, da vi skulle flytte. Så sad den ude i opgangen og gøede, indtil min mormor lukkede op. Det skal lige siges, at de nye ejere boede 3 km. væk, og vi havde aldrig boet i byen.

2. Storpudel. Mit indtryk var: Fin dame i lys pels, højhælede, lange støvler, højt bobbet, blond hår og så 2 hvide løveklippede pudler i tynde liner trækkende foran damen nedad Broadway i New Youk eller sådan noget.

I dag har jeg det sådan, at jeg ikke er til små hunde, selvom de er søde, og jeg kan se potentialet i en lille pudel, som jeg kan træne med o.s.v. Og i dag ved jeg at,de "hysteriske galninge", jeg har mødt, sikkert bare har været understimulerede og mindre godt socialiserede. Storpudler har jeg faktisk ikke mødt mange af IRL andet end på udstillijnger. Men jeg er altså fascineret af dem, og hvad jeg nu ved om racen, kunne det nok godt være en race for mig, hvis man med glattejern eller snoretræk kunne ændre krøllerne. For m.h.t. træning og temperament, tror jeg sagtens, det kunne være en hund for mig, selvom jeg foretrækker meget selvstændigt sind a la spidshund, som stadig gerne vil samarbejde.

Øv det blev langt. Undskyld... smiley

• #87   18. nov 2015 Vark - Jeg lader stadig som om jeg er enormt infantil, og fravælger nogle hunde p.g.a. udseendet/pelsen - men heldigvis så hænger det i mange tilfælde sammen med et fravalg under alle opmstændigheder. Jeg skal f. eks. aldrig have en terrier af de der ruhårede, eller trimmetype jagtrace, bl.s. fordi jeg ikke er vild med et udkpræget jagtinstinkt. Jeg vil dog heller ikke have en border collie, selvom jeg synes de er virkelig smukke, men jeg kan ikke lide velcro! smiley

• #88   20. nov 2015 Alle vores hunde er kunstprodukter, forstået på den måde at mennesker har udvalgt præcis hvilke egenskaber man ønskede hos sine hunde, og så har man udvalgt avlsmateriale efter det. Så både boxere, schäfere, pudler og chihuahuaer er menneskeskabte og med bestemte formål bag de egenskaber, man har valgt - af den årsag har jeg rigtig svært ved at sige 'kan ikke lide' om denne eller hin hunderace - fordi der i reglen er en dybere mening med den måde hunden er på.
    Pudlerne stammer fra en række vandapporterende jagthunde, som har trivedes godt i vand og som har været udholdende, intelligente og adrætte nok til at klare dele af jagten selv.
    (For eksempel den franske barbet: http://dogtime.com/dog-breeds/barbet
    portugisish vandhund: http://www.vetstreet.com/dogs/portuguese-water-dog
    irsk vandspaniel: http://dogtime.com/dog-breeds/irish-water-spaniel , alle hunde beregnet på netop jagt på vandfugle)

Deres andre formål har været vagthund, selskabshund, cirkushund... og alt muligt andet. De er nu om dage populære som agility-hunde, netop på grund af de egenskaber de har for træning.

Hvis man ser en lilla og lyserød pudel, så husk, at det er et eller andet menneske der har truffet valget for hunden, det er ikke noget den på nogen måde selv har ønsket. Hvis man kunne spørge den, hvad den havde lyst til, ville den ønske sig lange hyggelige gåture, legekammerater, leverpostejmadder, sjovt legetøj og en lur på sofaen. Hvilken vovse ville ikke gerne det?

• #89   20. nov 2015 Bente, det har du da helt ret i. Ikke desto mindre er der for hver af os udseendemæssige træk, der tiltaler os mere end andre.

Der er mange racer, jeg ikke som sådan bryder sig om, men det skal da ikke forstås sådan, at jeg ikke godt ved, at der normalt er dejlige hunde inden under det udseende, jeg ikke kan lide eller at jeg ikke kan lide de hunde af racen, som jeg personligt kender. Det er jo ikke den enkelte hund af racen, jeg ikke bryder mig om.

Men når man snakker om hunde, man kunne tænke sig at have - som TS bl.a. gør - så kunne jeg ikke tænke mig at have en hund, hvis udseende jeg slet ikke brød mig om.

Kommentér på:
Pudlens dårlige rygte...?

Annonce