Hunde og vandreture Hunde og vandreture
I ferien var jeg en tur i Norge med min familie. Vi valgte at tage en tur op på Preikestolen. For de der ikke ved det, er det en ca. 1½-2 timers vandretur hver vej, op til et klippeudspring ca. 600 meter over vandets overflade. Turen er meget turistpræget, og derfor har man lavet en slags stentrappe en stor del af vejen, for at gøre turen nemmere.
På turen så vi nok omkring 30 forskellige hunde, i alle racer - bl.a. Chihuahua, Pomeranier, Samojede, Golden Retriever, Berner Sennen, Labrador, Rottweiler og flere andre racer, inkl. blandinger. Enkle af dem så vi blive båret på vejen ned.
Først undrede jeg mig over, om det er normalt at tage hunde med på vandreture i bjergene, hvor over halvdelen af turen foregår på trapper eller trappelignende stier? Så begyndte jeg at overveje, hvad der skal til, for at ens hund kan klare sådan en tur? Er der bestemte racer, der egner sig bedre til den slags end andre, og hvordan træner man dem lige op til det? Eller er det bare noget, en normal hund skal kunne klare?
Ikke at jeg selv ville turde tage min hund med derop, for der var flere steder meget smalle stier og steder, hvor man nærmest skulle klamre sig til klippevæggen, for at være der. Men jeg synes det var ret interessant, og kunne måske være sjovt at prøve engang, på en lidt mere hundevenlig strækning.
Hvad er jeres erfaring med dette?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Tænker en hund i god form sagtens kan holde til det
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.769
http://www.polarhund.dk/index.php/klubben/aktiviteter/klov
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Men det vil vel være mest fornuftigt at vælge et sted, med lidt færre trapper? Jeg tænker, at det må være en stor belastning for hunden, at gå flere hundrede meter af gangen, på høje trappetrin. De fleste steder var der ikke mulighed for at gå ved siden af trappen, og de steder hvor der var, lå der store sten- og klippestykker, som hunden i stedet skulle klatre over.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.908
I Frankrig sidste år var de også med op langs et vandløb hvor der var anlagt en slags træbro langs en klippevæg, det var lidt sværere at gå med dem der men det gik ....
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Vi har en åben invitation af en gruppe IU-folk, som hvert år tager på "pilgrimsvandring" som de kalder det.
En 3 dages tur, med indlagt overnatning i hytter.
Lyder så skønt
feb 2011
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
maj 2004
Det er mere selve turen - de mange høje trappetrin og generelt et lidt ufremkommelige terræn og stigningen, jeg tænker kunne være et problem. :o)
Det er jo ikke rigtig trappetrin, som vi kender dem i husene, men store sten, der er sat sammen til trappetrin. Mange af dem var meget høje, nogle måske omkring en halv meter. Andre var noget lavere, og mere 'trappeagtige'.
maj 2004
feb 2011
Vil sige at en tur på ca 2 timer er den enes max, det svarer til en tur vi har omkring en sø, den er 8 km, så gider hun ikke mere, men det er også uden pause .. den anden af mine kan godt lidt mere, men 20 km om dagen kan de ikke klare.
Det er en af de få ting der kan få mig til at overveje en anden race en skotten i fremtiden ..
Hunde og vandreture